Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Svald Cjelli

0 bejegyzést írt és 27 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Sarah Steffen  író a High speed rail to displace flights amid airport chaos? (A nagysebességű vasút kiszorítja a repülőtéri káosz közepette a járatokat?) című cikkében bírálta a légi közlekedést, helyette a vasúti utazást ajánlja. A most következő bejegyzés az ő élményeinek és gondolatainak…..
Svald Cjelli 2022.08.13 10:21:22
@midnight coder: Még ezekkel együtt is lehetne kevésbé környezetszennyező a vasút. Addig azonban nem lesz, amíg a gazdagabb nyugat-európai országok nem ismerik fel, hogy azzal nem segítenek a Földnek, ha a saját területükről a kevésbé fejlett régiókba exportálják a lokális környezetszennyezést. Hiába környezetkímélőbb a vasút, ha a működtetéséhez szükséges energiát jelentős részben ukrán, lengyel, stb. szénerőművekben előállított villamos energiából, vagy éppen gázerőművekből szerzik be. Sajnos jelenleg nincsen olyan alternatívája az atomerőműveknek, amelyek képesek a világ villamosenergia igényeit kielégíteni. Nagyon jó irány a megújuló energiaforrások használata, ahol csak lehetséges, de jelenleg ez sajnos nem elegendő, ráadásul a rendelkezésreállása is bizonytalan. (Volt az idei évben olyan nap, amikor éppen nem sütött a nap és nem fújt a szél és a nagyon zöld Németország vált hirtelen az EU legnagyobb CO2 kibocsátójává, mert hirtelen be kellett kapcsolni az összes fosszili energiahordozóval működő erőművet a villamosenergia igény kielégítése érdekében.) Persze az atomerőmű esetében is gond, hogy egy 500MW-os blokk kiesése (pl. tervezett karbantartás) csak 500 MW máshonnan - tipikusan a rendelkezésreállás érdekében folyamatosan működő - gázerőművekből pótolható. Mivel atomerőmű nem építhető mindenhol, ezért a legjobb irány továbbra is a fogyasztási igények kordában tartása lenne, de ez a legkevésbé kényelmes az embereknek, ezért erre a legkevesebb a törekvés. (A technikai fejlődés szerencsére az utóbbi 20-30 évben azt el tudta érni, hogy a fogyasztók számának a többszörösére növekedése ellenére az összes villamosenergia felhasználás nagyságrendileg nem növekedett, de látva a jelenlegi irányokat és trendeket a világban, ez komoly fizikai áttörés nélkül nem tartható. Visszatérve az eredeti kérdéshez: az elektromos autók esetében sem számolják bele a teljes életciklusukra számított környezetszennyezést a károsanyag kibocsátásukba, mert akkor a fosszilis energiával működő járműveket nem lehetne kiváltani velük jelenleg (itt is a helyi környezetszennyezés exportja történik a kevésbé gazdag régiókba). Azaz hiába jogos a felvetés, a gazdasági érdekek továbbra is a környezetszennyezést csak megfelelő eszközként használják a saját lobbierejük erősítésre érdekében, ki-ki a maga oldalán, a saját érdekeinek megfelelő módon. Globális összefogás és globális gondolkodás nélkül a környezet, a bolygók megóvása csak illúzió, de erre semmi esély nincsen. (Az én szomorú jövőképemben majd nagyon sajnálkoznak az emberek, amikor eltűnik az óceánban a Maldív-szigetek, Nauru, Vanuatu, stb.), de semmit sem fognak tenni. Kicsit jobban sajnálkoznak majd az európaiak is, amikor Hollandia, Dánia és még néhány part közeli település kerül víz alá, de mindenkit megnyugtatnak majd a helyi lobbierők, hogy semmi gond, az ott élők ezt tudhatták volna előre, minek költöztek oda és minket ez itt Svájcban/Magyarországon, Szlovákiában (az országnevek tetszőlegesen cserélhetőek) nem érint, felkészültünk, stb. Lassan az iskolában a Mad Max sorozat lesz a kötelező, hogy mindenki fel tudjon készülni a jövőre. Messzire jutottam az eredeti kérdéstől, de arra talán sikerült rámutatnom, hogy a józan ész helyett továbbra is a pillanatnyi gazdasági érdekek döntenek minden fontos kérdésben. Ha igazán környezetbarátok akarnánk lenni, akkor mindenki gyalog vagy lóháton közlekedne. Sajnos nem tudom, hogy ez a múlt, a jövő vagy mindkettő egyszerre.
Nincs olyan utazó, akit még ne vertek volna át a trükkös helyiek. Ez az utazás egyik sajnálatos velejárója. Taxisok, pincérek, eladók, piacosok… szinte mindenhol a pénztárcánkra éhes hiénákkal találkozhatunk. Persze, egy kis józan paraszti ésszel és odafigyeléssel gond nélkül megúszhatjuk ezeket a…..
Svald Cjelli 2022.01.11 15:08:54
@igazi hős: Voltam a Montparnasse torony tetején, a Diadalív tetején és az Eiffel-torony tetején is. Mindhárom helyről teljesen más a kilátás, a maga nemében mindegyik érdekes és megéri az időt és a ráfordított összeget. A Sacré Cœur is kiváló kilátó pont. A megfelelő időpont kiválasztásával egyikre sem lehetetlen úgy feljutni, hogy ne kelljen órákat sorban állni.
HamPLÓ A fényvillamosok kora 2021.12.31 12:08:04
Vegyünk búcsút ettől a nem túl fényes évtől kivilágított villamosokkal! Nem volt időm mindet levadászni, de legalább egy részük meglett: A 2-esen egy KCSV-t díszítettek fel LED-sorokkal. A szokásos "teljes felületen millió pontszerű fényforrás" megoldást idén is csak az UV kapta meg, a többiek…..
A most következő posztomat egy régi jóbarátom javaslatára készítettem, aki sok filmet és reklámvideót hiányolt a korábbi cikkemből. Mindig volt egy ilyen tervem, hogy összegyűjteni egy helyre azokat a vonatos jelenteket, melyek nekem tetszettek. Most így az otthonülés kapcsán idő is jut rá. Tudom,…..
Nyár van. Az árnyékban egy hideg, frissen felpattintott doboz sör elég jólesik ilyenkor. Elég sokunknak jól esik, mert nyáron ugrásszerűen nő a sörfogyasztásunk. Az egyik közkedvelt sörfajta a lager, amit frissessége és letisztultsága miatt szeretnek nagyon sokan. Következzen a 14, országosan…..
Svald Cjelli 2019.06.21 15:32:57
@LordAlyr: Bekerült oda a soproni gyár is, ott van a 3. helyen, hiszen a sört gyártó cég neve Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., ezt a sört ott gyártják (Sopron, Vándor Sándor u. 1, 9400, forrás: www.heinekenhungaria.hu/a-vallalat/elerhetosegeink ).
HamPLÓ Linz Hauptbahnhof 2019.04.16 07:00:00
Ha bekötött szemmel odateleportálnának a linzi főpályaudvar utasforgalmi csarnokába, elég nehezen tudnám megmondani, hogy nem Grazban vagy Innsbruckban vagyok: Von Peter Holler - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link Ez persze nem feltétlenül baj, mert cserébe akár egy repülőtérrel is össze lehet…..
Svald Cjelli 2019.04.17 11:25:30
Közel egy éve jártam itt. Nekem nem csak a pályaudvaron, hanem a városban is volt olyan érzésem, hogy Grazban vagyok, például a sétálóutcán közlekedő számos villamos is ezt az érzést erősítette.
Maga Linz is érdekes nem csak turista szemmel, hanem közlekedés szempontjából is.
Számomra nagy pozitívum volt, hogy a belső területeken nincs igazán nagy méretű bevásárlóközpont, csak ember léptékűekkel lehet találkozni. Ha valaki bevásárló turizmusra vágyik, annak nem Linz az ideális terep, viszont a Duna itt is gyönyörű.
A pályaudvar nagy előnye, hogy a város közepén van, ahol számtalan busz végállomása is található, de pár perc sétával elérhetőek a sétálóutcán közlekedő villamosok is. Emellett a körítésre sem lehet panasz, az üzletekben gyakorlatilag mindenből megfelelő választék található az utazni vágyók számára. Külön érdekesség, hogy - az utca oldaláról is megközelíthető - étterem nem csak kiváló minőségű ételekkel, de magyar pénztárával is megfizethető árakkal várja a vendégeit. Számomra meglepő volt, hogy a szomszédos McDonald's állandóan tele van és gyakran 8-10 éves felnőtt kísérő nélküli gyerekek vásárolnak ott maguknak ebédet/uzsonnát.
Magyarországon Debrecen vagy Győr pályaudvara rendelkezik hasonlóan jó földrajzi adottságokkal a városon belüli elhelyezkedés tekintetében, de az utazóközönséget kiszolgáló épületek és üzletek közötti színvonal különbségén látszódik a két ország, illetve a két ország vasúttársasága közötti (szemléletbeli és gondolkodásbeli) különbség.
Nem is olyan régen még a távolsági vonatok elengedhetetlen tartozéka volt az étkezőkocsi is, ahol kényelmesen, asztalnál, étlapról válogatva kérhettünk főtt ételeket és italokat. Manapság viszont egyre ritkábban láthatunk ilyet a vonatokba sorolva. A MÁV Nosztalgia egyik étkezőkocsija (kép…..
Én 2006 óta (tehát 12 éve) hobbi szinten BKV-val utazgatok városszerte. Na de hogyan lett egy egyszeri 2 megállós utazásból egy 12 éve tartó hobbi? Most kiderül! Plusz ehhez kapcsolódóan érkezzék egy kis közlekedéstörténeti áttekintés! Életem első BKV-s utazása 2006 őszén volt, de ekkor még "csak"…..
A blogon már elég sokszor volt szó a Szovjetunió már-már beteges trolibusz-mániájának különböző vadhajtásairól. Írtam korábban a világ legkisebb településéről, ahol troli működött (az alig kétezres moldovai Solonceniről), a világ leghosszabb, közel 90km-es városközi trolijáról (mely a…..
Svald Cjelli 2018.04.06 10:03:34
@kvp: Köszönet a hivatkozásokért. Sajnos most olvastam a Kanden Tunnel járatáról a hivatalos oldalán, hogy ez lesz az utolsó éve, 2019 áprilisától elektromos busz fogja kiváltani. Pedig ez egy bakancslistás hely lett volna számomra, de kétlem, hogy ebben az évben el tudok jutni Japánba. :(
Több mint húsz éve annak, hogy először kerekedtem fel, hogy vonattal utazva jobban megismerhessem a világot. Első utamon még csak 13 éves voltam, így csak egy napra mehettem, és akkor sem messzire, mindössze a Kecskeméttől 100 km-re található Budapestig. Vezérlőkocsik Cegléden, a fotó évekkel…..
Budapest-Kelenföld vasútállomás az elmúlt években rengeteget fejlődött. Ha lehet azt mondani, az elmúlt 10 évben itt történt valójában a legtöbb fejlesztés, mégis még mindig rengeteg tennivaló akad erre ahhoz, hogy valóban egy igazi, modern, XXI. századi átszállópont képét…..
Svald Cjelli 2017.11.27 19:10:33
@Jegkoko: Nálunk is épült alagút 2 pályaudvar közé, csak nem vonat jár benne, hanem a 4-es metró... Az sem véletlen, hogy Prágában is új vasúti alagút építésében látják a megoldást. (Szándékosan nem nyugat-európai példát hoztam, mert Barcelona, Koppenhága vagy Zürich, stb. szintje mind az elővárosi, mind a távolsági vasúti közlekedésben szerintem örökre elérhetetlen számunkra, de ez nem jelenti azt, hogy amin lehet, azon ne próbáljunk meg javítani.)
JogÁsz Kövezzetek meg nyugodtan! 2017.10.25 21:41:35
Jogász vagyok, nem tehetek róla. Arról persze igen, hogy jogász vagyok, csak arról nem, hogy sok mindent másként látok, mint a „normális” emberek. Nagyon bátor tettnek tartottam Sárosdi Lilla első, második és talán még a harmadik megszólalását is. Kép: Friss hírek Imponáló őszinteséggel tárta…..
Ha a mitológiai figuráknak idézettségi mutatója (impakt faktora) lenne, mint a tudományos munkák szerzőinek, akkor Oidipusz minden bizonnyal az egyik legnagyobb mutatószámmal rendelkezne. Ezt leginkább Sigmund Freudnak köszönheti, aki megtette neki azt a szívességet, hogy…..
Svald Cjelli 2017.10.26 20:31:50
@ace22: Szerintem ez az évezred legjobb hozzászólásai között dobogós helyen van, ha rajtam múlna ez kerülne minden könyvbe megoldásként.
Ahogy az elmúlt év a Forma-1 jegyében telt, úgy az idei a vasút jegyében fog. A vojázsblogon idén sokszor lesz vonatokról, vasútról szóló cikk - rögtön itt az első, melyben Európa legmagasabban fekvő vasútvonaláról írok. Az artouste-i keskeny nyomtávú vasút a Pireneusok…..
Ahol fát vágnak, ott forgács is van, ugye, illetve az nem hibázik, aki nem is dolgozik. A Kód című RTL Klub-vetélkedő pénteki adásában sikerült egy meglehetősen véleményes kérdést is betolni, amit egy sasszemű közlekedésbuzi olvasó ki is szúrt, és jelzett is nekünk,…..
Svald Cjelli 2012.11.20 11:04:21
@Yoss: Végülis így is igaz: az M2-es autópálya hossza pontosan 0 km. :)
HamPLÓ Lugano, a meseváros 2011.05.28 20:50:00
Eredetileg csak azért szálltam vonatra, hogy végigutazzak a Gotthard-vasúton, még mielőtt felépül a Gotthard-bázisalagút, mely sokkal gyorsabbá, de egyben kevésbé látványossá is fogja majd tenni a Szent Gotthard-hágón való átjutást. Mivel arrafelé aranyárban mérik a…..
A múltkori, budaörsi villamosos bejegyzés után ma egy kicsit lazább tematikát választottam: egyvágányos kihúzóban végződő villamosvonalakat. Nem egyvágányosokat, nem egyvágányos hurokban végződőeket (ezekről majd talán később írok), és a teljesség igénye nélkül (mert…..
Svald Cjelli 2012.04.21 16:27:55
@Hamster: Pedig akkor még nem is tudtam, hogy mennyire kellene igyekezni. Nagy bánatom volt, hogy a zugligeti villamosnak már csak a használaton kívüli sínpárjaival találkoztam, pedig óvodába arrafelé vitt az utam minden nap, de sajnos erről már pont lemaradtam. A másik nagy csodálkozásom tárgya volt, amikor felfedeztem az egykori 64-es maradványait, de erről már csak nagyszüleim elbeszéléseiből tudtam meg, hogy egyáltalán létezett és merre is vezetett az útja. Anyukám a gyerekkorát pedig a Rákóczi úton töltötte, maradt utánanézek, hátha maradt valamilyen fényképes emlék az akkor arra járó 44-esről vagy 67-esről (Sajnos különböző okokból kevés kép maradt meg a családi albumokból.)