Adatok
RoGeR
0 bejegyzést írt és 117 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Orosz Flotta kontra ukrán drónhajók, hogyan lehetséges?
2024.02.22 21:29:17
Oroszország Fekete-Tengeri flottáját csapás csapás után ér. A leghírhedtebb a Moszkva cirkáló elvesztése, de e mellett az Orosz Haditengerészet veszteségeinek már szabad szemmel látható részéért távirányítású drónhajók a felelősek. 2022 és 2023-ban már két hajót sikerült megrongálni velük, az Ivan…..
Előszó
A Moszkva cirkáló elsüllyesztése után úgy tűnik az orosz fegyveres erők újabb komoly pofont volt kénytelen elszenvedni, amikor egy A-50 típusú légtérellenőrző repülőgépét lelőtték és egy Il-22M11 vezetési pontként szolgáló repülőgép súlyos sérülést szenvedett el. Mi és hogyan történhetett?…..
RoGeR
2024.01.19 09:51:00
@Khru: Nekem is ez jutott eszembe, az F-16-ok távoltartása a fronttól akkor lehetséges, ha a fronthoz közel kerülnek az Sz-400 ütegek.
Viszont ha túl közel vannak, akkor kapnak egy nagyobb szalvó ATACMS-t drón támadásokkal összehangolva és az orosz légvédelem kap egy nagyobb pofont.
Feltételezem az Sz-400 rendszerből sem áll végtelen darabszámú rendelkezésre - és Oroszország nem égetheti el a teljes védelmi készletét egy speciális katonai műveletben.
Viszont ez Ukrajnára is igaz: nem tudják a front közelében tartani a Patriot rendszereket, mert:
1) Kellenek a kritikus infrastruktúra védelmére
2) Oroszország levadássza őket, ha fixen túl közel vannak a fronthoz
Viszont ha túl közel vannak, akkor kapnak egy nagyobb szalvó ATACMS-t drón támadásokkal összehangolva és az orosz légvédelem kap egy nagyobb pofont.
Feltételezem az Sz-400 rendszerből sem áll végtelen darabszámú rendelkezésre - és Oroszország nem égetheti el a teljes védelmi készletét egy speciális katonai műveletben.
Viszont ez Ukrajnára is igaz: nem tudják a front közelében tartani a Patriot rendszereket, mert:
1) Kellenek a kritikus infrastruktúra védelmére
2) Oroszország levadássza őket, ha fixen túl közel vannak a fronthoz
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Viperafészek? - F-16 vadászgépek Ukrajnában - 2. rész, Mire? Hogyan?
2023.12.20 18:00:00
Előszó
Az előző részben képbe kerültük az Ukrajnának szánt F-16 vadászgépek potenciáljával, illetve a legveszélyesebb orosz légvédelmi rakéta-rendszerekkel és vadászgépekkel. Ennek fényében lássuk, hogy mire, hogyan és mennyire alkalmasak az átadott F-16 vadászgépek különféle feladatkörben és mi…..
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Viperafészek? - F-16 vadászgépek Ukrajnában - 1. rész
2023.12.01 18:00:00
Előszó
Az ukrajnai konfliktus kezdete óta téma, hogy a már átadott fegyverek mellett vadászgépekre is szüksége lenne az országnak a védekezéshez vagy akár ellentámadáshoz. Az Egyesült Államok részéről a hozzájárulást 2023 ősz elején megkapták az európai országok, amely lehetővé teszi F-16…..
Előszó
2023 áprilisában megérkezett Ukrajnába az első az Egyesült Államok, Németország és Hollandia által felajánlott PATRIOT légvédelmi rakétarendszer. Ezt követően május elején az ukránok bejelentették, hogy a PATRIOT rendszer segítségével lelőttek egy Kinzsál hiperszonikus légi indítású…..
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
2K11 KRUG (SA-4 Ganef) légvédelmi rakéta-rendszer
2023.05.12 18:00:00
Előszó
A szovjet csapatlégvédelem szervezteti felépítésének bemutatása után eljött az idő, hogy részletesebben megismerkedjünk annak eszközeivel is. Az első bemutatott légvédelmi rakéta-rendszer a 2K11 KRUG vagy nyugati kódjelzés és néven az SA-4 Ganef család.
Azok számára, akik inkább a…..
A XIX. és XX. század fordulója körül a jóformán minden tengerparttal bíró országot magával ragadó haditengerészeti versengés kiindulópontjának a történetírás általában az 1898-as német tengerészeti törvényt tartja. Ha azonban jobban utánanézünk a történéseknek, aligha juthatunk más következtetésre,…..
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Sz-200 (SA-5 Gammon) légvédelmi rendszer család - 1. rész
2022.12.09 19:00:00
Előszó
A Berkut, Dvina, Volhov és Nyeva rendszerek hadrendbe állítása közben a hidegháború feszített fejlesztési tempója nem szakadt meg, ami új kihívásokat jelentett a szovjet légvédelem számára. 1960-ban hadrendbe állt a kétszeres hangsebességre képes B-58 Hustler. A ’60-as évek közepén már…..
Előszó
A Falkland-szigeteki háborút 1982 márciusa és júniusa között vívtak a szigetek, illetve néhány közeli, kisebb dél-atlanti-óceáni sziget birtoklásáért. A konfliktus 1982. április 2-án kezdődött, amikor az argentin fegyveres erők megszállták és elfoglalták a Falkland-szigeteket, majd másnap…..
RoGeR
2022.10.24 10:37:32
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Lopakodók kontra radarok - a lopakodás fizikai háttere, radar egyenlet
2022.07.31 10:00:00
Előszó
1999-ben az Allied Force hadművelet alatt lelőtt F-117 alacsony észlelhetőségű csapásmérő, közismertebb módon „lopakodó” repülőgép esete után számtalan városi legenda kapott szárnyra az alacsony észlelhetőségű repülőgépek képességei, illetve magával az esettel kapcsolatban is. Ezek még több…..
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Kijev Szelleme - mítosz kontra realitások
2022.05.07 09:00:00
Előszó
A 2022. február végén kezdődött orosz-ukrán konfliktus során számtalan videó anyag látott napvilágot, amikből le lehet szűrni ilyen-olyan tanulságokat és képességeket, vagy azok hiányát. Viszont ezzel párhuzamosan kőkeményen zajlik a propaganda háború, ahol olyan kijelentések is elhangzottak…..
A csatahajók manőverezőképességét befolyásoló torpedótalálatok leghíresebb példája nyilvánvalóan a Bismarck esete. A hatalmas hajó egyetlen találattól vált béna kacsává, és könnyű prédává az őt üldöző angol hadihajók számára. A nevezetes eseményt rengetegen feldolgozták már, s a sztori minden, a…..
RoGeR
2022.02.18 15:08:33
@gigabursch:
"ok szempontból érdekes amit írtál a tankolásokkal kapcsolatban.
Egyfelől rámutat arra, hogy amíg a szárazföldi haderők már évezredek óta ellátási láncokkal és ehhez idomított stratégiákkal működtek, addig a flották azok egyes hajók szintjén meglévő készletre voltak utalva és csak a II. VH-ban kezdték el kapisgálni, hogy tán valamit másképp kéne csinálni?!"
Ebben szerintem benne van az is, hogy a II. vh volt az első nagyobb konfliktus, amikor a hajók főként folyékony üzemanyaggal voltak ellátva.
Az I. vh alatt rengeteg volt a széntüzelésű vagy vegyes szén és olajtüzelésű hajó, ami teljesen más logisztikát igényelt.
"ok szempontból érdekes amit írtál a tankolásokkal kapcsolatban.
Egyfelől rámutat arra, hogy amíg a szárazföldi haderők már évezredek óta ellátási láncokkal és ehhez idomított stratégiákkal működtek, addig a flották azok egyes hajók szintjén meglévő készletre voltak utalva és csak a II. VH-ban kezdték el kapisgálni, hogy tán valamit másképp kéne csinálni?!"
Ebben szerintem benne van az is, hogy a II. vh volt az első nagyobb konfliktus, amikor a hajók főként folyékony üzemanyaggal voltak ellátva.
Az I. vh alatt rengeteg volt a széntüzelésű vagy vegyes szén és olajtüzelésű hajó, ami teljesen más logisztikát igényelt.
Előszó
Íme a szovjet honi légvédelmi rakéta-rendszereket bemutató sorozat következő epizódja. Akinek kimaradt volna az előző három rész, különösen a Dvina technikai működését bemutató, annak erősen ajánlott annak pótlása. Ez a videó az „75-ös komplexum” másik fejődési ágát mutatja be az Sz-75…..
RoGeR
2021.10.21 12:22:12
Az F-111-est bemutató, rekord hosszúságú sorozat utolsó, teljes részében a típus kései modernizációjáról, majd kivonásáról lesz szó, illetve az átfogó értékeléséről és ennek kapcsán a feladatát átvevő utódokról. A sorozat első része ITT olvasható, az előző pedig ITT.
Megkésett modernizáció és az…..
A német csatacirkálók kilencedikén délután érkeztek meg Trondheimbe, ahol azonnal hozzáláttak a kárelhárításhoz. A búvárok felmérték a Scharnhorst sérüléseinek mértékét, a Huascaran és Parat műhelyhajókról érkező szakemberek pedig azonnal nekifogtak az ideiglenes javításoknak. Az rögtön nyilvánvaló…..
RoGeR
2021.08.26 08:32:13
@savanyújóska:
Igen, erre gondoltam én is.
A Gudalcanal kampányban szépen leírták majdnem az összes bevethető cirkálójukat és repülőgép hordozójukat.
Igen, erre gondoltam én is.
A Gudalcanal kampányban szépen leírták majdnem az összes bevethető cirkálójukat és repülőgép hordozójukat.
A Németország elleni háborút az angol és a francia stratégák egyaránt úgy képzelték el, hogy annak döntő, és szinte kizárólagos hadszíntere a francia–német határon húzódó front. Az első világháború négy éve szinte végig azzal telt, hogy a két hadviselő fél ezen a fronton, pontosabban annak nagyjából…..
A húszas évek elejére a repülőgép-anyahajó már elismert hadihajótípus volt, olyannyira, hogy a washingtoni flottaszerződés is külön foglalkozott a rájuk vonatkozó korlátozásokkal. Az egyezmény értelmében az anyahajók legnagyobb vízkiszorítása 27 ezer tonna lehetett, kivéve a csatahajókból átépített…..
A három vontatón összezsúfolt kimerült, éhes, elcsüggedt tengerészek másnap reggel érkeztek meg az argentin fővárosba, ahol azonban korántsem várta őket olyan baráti fogadtatás, amilyet reméltek. Langsdorff abban bízott, az argentin hatóságok hajótöröttként fogják majd kezelni őket, és lehetővé…..
RoGeR
2020.12.30 20:42:38
@molnibalage: Olaj- és gáziparban a mai napig vannak vízgőzzel hajtott nyomásfokozó gépek.
A tisztán gőzös rendszerek inkább a régi üzemek maradványai, de sok helyen pl a fő folyamatban magas nyomást ejtenek úgy, hogy azt az energiát máshol nyomásfokozásra használják fel.
A tisztán gőzös rendszerek inkább a régi üzemek maradványai, de sok helyen pl a fő folyamatban magas nyomást ejtenek úgy, hogy azt az energiát máshol nyomásfokozásra használják fel.
RoGeR
2020.12.31 09:14:57
@Cymantrene: Igen, teljesen más az amikor a hulladékhő miatt van annyi gőzöd, hogy nem tudod hova tenni, meg más az amikor van kb 1000 tonna szénhidrogéned és abból kell előállítanod mindent. mozgási, villamos és hőenergiát.
Érdekes téma, hogy hogy változott meg a hadihajók energiagazdálkodása a XX. században, hogy jutottunk el a széntüzelésű kazánoktól a mai modern gázturbinás hajókig, ahol szinte minden függ a villamosenergia ellátástól.
Az is érdekes kérdés, hogy mennyit változhatott az üzemanyag minősége. Mennyire függ a mai haditengerészet a modern finomítástól vagy elmegy-e pl magas kéntartalmú bunkerolajjal.
Érdekes téma, hogy hogy változott meg a hadihajók energiagazdálkodása a XX. században, hogy jutottunk el a széntüzelésű kazánoktól a mai modern gázturbinás hajókig, ahol szinte minden függ a villamosenergia ellátástól.
Az is érdekes kérdés, hogy mennyit változhatott az üzemanyag minősége. Mennyire függ a mai haditengerészet a modern finomítástól vagy elmegy-e pl magas kéntartalmú bunkerolajjal.
A zsebcsatahajók sorozatának harmadik, és mint utóbb kiderült, utolsó egységét 1934 június 30-án bocsátották vízre a haditengerészet Wilhelmshaven-i hajógyárában. A hajó az Admiral Graf von Spee nevet kapta, az első világháborús tengernagy után, aki a chilei Coronel közelében a háború egyetlen…..
A zsebcsatahajók számos különleges vonással rendelkeztek, melyek építésük idején egyedivé tették őket. Legunikálisabb tulajdonságuk azonban szemmel kívülről nem volt látható, ez ugyanis a meghajtás módja volt.
A német haditengerészet ekkor már régóta kísérletezett a dízelmotorok rendszeresítésével,…..
RoGeR
2020.10.05 21:19:02
@Akos Gergely: @gigabursch: @savanyújóska:
Köszönöm a kiegészítéseket.
Akkor ha jól értem az USA elég hamar átállt arra, hogy a csavartengely és a turbina ne legyen közvetlenül összekapcsolva. Feltételezem nem csak a csatahajóknál, hanem a kisebb cikálók, rombolók esetén is.
Ezzel szemben a német megoldás egy közvetlen kapcsolatot eredményezett - annak minden előnyével és hátrányával.
Mi a helyzet a többi nemzettel? (UK, japán, francia, olasz)
Köszönöm a kiegészítéseket.
Akkor ha jól értem az USA elég hamar átállt arra, hogy a csavartengely és a turbina ne legyen közvetlenül összekapcsolva. Feltételezem nem csak a csatahajóknál, hanem a kisebb cikálók, rombolók esetén is.
Ezzel szemben a német megoldás egy közvetlen kapcsolatot eredményezett - annak minden előnyével és hátrányával.
Mi a helyzet a többi nemzettel? (UK, japán, francia, olasz)
Az alkotó pályafutásában általában a hanyatló pályaív kezdetét jelzi, amikor saját elképzeléseinek megvalósítása helyett a közönség igényeit kezdi kiszolgálni. A Csillagok háborúja is addig ért valamit, amíg Lucas a saját ötleteit valósította meg – amíg volt neki ilyesmi –, és nem a rajongók…..
A felületes szemlélő – vagyis az átlag újságolvasó – számára az első világháború végén a brit birodalom látszólag ismét ereje teljében tündökölt, s a régi idők dicsősége újra felragyogni látszott. Nagy-Britannia legyőzte, és porrá zúzta legveszélyesebb, a propaganda folyamatos sulykolása szerint…..
A csatahajók fejlődése során a XIX. század végére kialakult a páncélzatnak az az elrendezése, mely a későbbiek során is jellemző volt ezekre a hajókra, és amely a Dreadnought után sem változott meg gyökeresen. A hajótest páncélzatának fő elemét a hajó oldalának a vízvonalon való páncélozása, az…..
Ha kalapácsod van, akkor mindent szögnek fogsz látni. Egy erőemelő el sem tudja képzelni, hogy valaki miért futkorászik órákat. Mások a többezres tömegben együtt futva Budapest közepén, azt nem értik, hogy miért válassza valaki a tanga-risza testépítést, mikor futhatna is hetente több tíz…..
Néhány nagyon fontos tapasztalatot sikerült összeszednem miután az otthoni garázsdzsimből beköltöztem egy igazi fitneszterembe edzeni:
Ha nem nézed magad a tükörben a gyakorlat alatt, akkor az valószínűleg nem is fog hatni.
Ha nem feszítesz és pózolsz a tükörben két sorozat között, akkor az…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Mi maradt az oroszok Fekete-tengeri flottájából?
Mit jelentenek ezek a veszteségek a nyilvánvaló presztízs, anyagi és emberi áldozatokon túl?
Elképzelhető-e a közeljövőben, hogy a tengeri szállítás vagy a Kercsi-híd veszélybe kerül, mert az oroszok nem képesek biztosítani a Fekete- és Azovi- tengereket?