Adatok
Ramos
0 bejegyzést írt és 31 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Az öt hónappal ezelőtti fegyveres-szavazós poszt sikerén felbuzdulva (közel hatvanezer kattintást és 335 kommentet kapott, ami a Lemilblog eddigi legolvasottabb cikkévé tette) úgy gondoltam, hogy ismét valami hasonlóval lepem meg a hadtörténelem iránt érdeklődő lemiles olvasóközönséget. A múltkori,…..
Ramos
2017.02.04 23:17:47
@tiboru: szívesen + igen (remélem, nem voltam túl bicskanyitogató, csak komolyan vettem a történelmi hatás definíciódat:)
A napóleoni háborúkat lezáró bécsi kongresszus Itáliát megosztott állapotban hagyta. Északi részén a Habsburg Birodalomé lett Velence és Lombardia, vagyis az Alpok déli előterének és a Pó-síkságnak a legnagyobb, középső és keleti része. Nyugatabbra helyreállt a Szárd-Piemonti Királyság, amelyhez a…..
Ramos
2016.07.09 22:33:06
@Ferriviarius:
Igazad lehet, mert a Livorno-Firenze vasútvonalat 1844-ben kezdték építeni, és 1848-ban érte el Firenzét: en.wikipedia.org/wiki/Leopolda_railway
Igazad lehet, mert a Livorno-Firenze vasútvonalat 1844-ben kezdték építeni, és 1848-ban érte el Firenzét: en.wikipedia.org/wiki/Leopolda_railway
Ramos
2016.07.09 22:34:20
@Ramos: itt egy térképvázlat is: it.wikipedia.org/wiki/Ferrovia_Leopolda#/media/File:Ferrovia_Leopolda.png
Az Új Világ felfedezése Kolumbusz nagy eredménye, de a kontinens részletes feltárása még évszázadokat vett igénybe, s e feladat a konkvisztádorokra, gyarmatosítókra, és telepesekre hárult. Korábbi írásomban a svédek szerepét mutattam be Észak-Amerika gyarmatosításában, Nya Sverige rövid történetén…..
Urbanista
Láttatok már patkányt Budapesten? Osszátok meg a legjobb rágcsálós kalandotokat
2012.09.24 12:17:05
Apám mesélte, hogy náluk gyerekkorában - egy szegény angyalföldi munkáscsaládról van szó a háború utáni évtizedekben - téglát kellett a vécétetőre tenni, hogy ne jöjjön föl a patkány. Mielőtt az ember felhajtotta volna, illedelmesen bekopogott, hogy most ő jön, a…..
Emlékeim szerint Oroszországban még nem nagyon jártunk, úgyhogy éppen ideje volt Annamária írásának, melyből sok egyéb mellett kiderül, miért kellett Moszkvába egyetemre járnia, miért nem mert hetekig tojást venni, no és persze ott a Nagy, Eldöntendő Túró Rudi…..
A tegnapi nagyszerű törökországi poszt után fokozzuk a tempót és a távolságot, mai úticélunk ugyanis a világ egyik legbiztonságosabb, legtisztább (felmossák az utcakövet!) állama, valóságos adóparadicsom, ahol rend van és fegyelem, alacsony adók – és persze mindennek a…..
A milánói Politecnicóban nagyot – nagyon nagyot és szépet – álmodtak. Elképzelték, hogy mennyire szép lenne összekötni egy bicikliúttal Milánót Velencével.
És mivel a Politecnicára műszaki emberek járnak, az álmodozás után letették konkrét terveiket a döntéshozók…..
Ramos
2012.08.09 22:54:10
Idén májusban vált nagykorúvá a Hegyi-Karabah hovatartozásáért az örmények és azeriek által vívott háborút (1988-94) ún. "befagyott konfliktussá" változtató tűzszünet. Az 1994. május 5-én aláírt, az EBESZ ún. Minszki csoportjának közvetítésével létrejött biskeki…..
Urbanista
Hol a legjobb élni Budapesten? Indul a városnegyed-bajnokság, nyolc játékos megvan, nyolcról Ti döntötök
2012.08.01 00:01:00
Drága Hölgyeim és Uraim!
Önök már biztosan azt hitték, hogy teljesen elfeledkeztem arról, hogy valamikor fél éve beígértem egy városnegyed-bajnokságot. Dehogy is! Annyira nem, hogy íme, itt a hivatalos versenymenetrend, az első mérkőzést augusztus 7-én játsszuk majd,…..
Soma a Keleti-pályaudvar mellett lakik, s tegnap éjfélkor egy levelet küldött nekünk, melyben azt kérdezi, hogy normális -e, hogy az éjszaka közepén kezdenek neki egy munkavégzésnek. Mivel a választ én nem tudom, így reméljük, hogy majd a szakértő látogatóink megmondják erre…..
Ramos
2011.08.01 18:39:02
@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Köszönöm! A félreértések elkerülése végett, engem nem maga a zaj zavart, hanem, hogy vasárnap éjjel kivilágítatlanul dolgozni egy kicsit gyanús volt nekem. Régóta lakom Kőbányán, és emlékszem, hogy loptak itt már vasúti hidat is (darus kocsival szó szerint elemelték a helyéről), szóval tapasztalatlanságom miatt értetlenkedtem, és az interneten nem találtam más érdeklődési lehetőséget, mint ezt a blogot és a MÁV Start éjjel is működő telefonszámát, de ők ugye nem igazán illetékesek pályakarbantartási ügyekben. Persze vasútvonalhoz tényleg nem laktam még ilyen közel, szoknom kell ezt is...
Soma
Köszönöm! A félreértések elkerülése végett, engem nem maga a zaj zavart, hanem, hogy vasárnap éjjel kivilágítatlanul dolgozni egy kicsit gyanús volt nekem. Régóta lakom Kőbányán, és emlékszem, hogy loptak itt már vasúti hidat is (darus kocsival szó szerint elemelték a helyéről), szóval tapasztalatlanságom miatt értetlenkedtem, és az interneten nem találtam más érdeklődési lehetőséget, mint ezt a blogot és a MÁV Start éjjel is működő telefonszámát, de ők ugye nem igazán illetékesek pályakarbantartási ügyekben. Persze vasútvonalhoz tényleg nem laktam még ilyen közel, szoknom kell ezt is...
Soma
Történelem mindenkinek
Nagy albánok sorozat: Kasztrióta "Szkanderbég" György I. rész
2011.07.07 18:00:00
Viszonylag régen volt már, hogy az albán történelemmel foglalkozó sorozat első része megjelent , így elnézést azoktól, akik vártak a folytatásra. Nem is részletezném túlzottan az ott leírtakat. Hősünk születése idején (amelyet 1405-re tesznek, de lehetett bármikor 1403-1412…..
Ramos
2011.07.17 23:01:43
Történelem mindenkinek
Oroszország modernizációs kísérlete III. - A Medve ismét a ringben
2010.11.02 18:00:00
Oroszország nemzetközi státusza is drasztikusan megszenvedte a krími vereséget, így II. Sándor cár jobb híján a nemrég megkezdett francia orientációt folytatta külpolitikájában. A Napóleon által 6 nap alatt tönkrevert, és csak I. Sándor cár kérésére meghagyott…..
Ramos
2010.11.05 18:10:33
@BISMARCK:
Kommunizmus megúszása ide vagy oda, azért ne menjünk el amellett, hogy "a 20. század elején a finnek közül mindössze néhány százalék nem tudott írni és olvasni, míg a magyarországi lakosság 33 százaléka." (Romsics cikkéből) Ez azért sejtet valamit, nevezetesen azt, hogy mi, magyarok kevésbé vagyunk fogékonyak az újra, az alkalmazkodásra - legalábbis a finnekhez, koreaikhoz / skandinávokhoz, kelet-ázsiaiakhoz képest. És ez kommunizmustól függetlenül is nagy fejlődésbeli különbséget okozhat egy tudásra épülő korszakban (XX. sz. is).
Kommunizmus megúszása ide vagy oda, azért ne menjünk el amellett, hogy "a 20. század elején a finnek közül mindössze néhány százalék nem tudott írni és olvasni, míg a magyarországi lakosság 33 százaléka." (Romsics cikkéből) Ez azért sejtet valamit, nevezetesen azt, hogy mi, magyarok kevésbé vagyunk fogékonyak az újra, az alkalmazkodásra - legalábbis a finnekhez, koreaikhoz / skandinávokhoz, kelet-ázsiaiakhoz képest. És ez kommunizmustól függetlenül is nagy fejlődésbeli különbséget okozhat egy tudásra épülő korszakban (XX. sz. is).
Ramos
2010.11.07 23:23:21
@maotai:
Jogos a Helsinki/Helsingfors töprengés, de ilyenkor valamelyiket zárójelbe téve akár mindkettő is leírható (1917-től Helsinki) (1917-ig: Helsingfors) stb...
Jogos a Helsinki/Helsingfors töprengés, de ilyenkor valamelyiket zárójelbe téve akár mindkettő is leírható (1917-től Helsinki) (1917-ig: Helsingfors) stb...
Ramos
2010.11.07 23:50:58
@maotai:
"Ugyanis sztem Finn.-és Magyaro. iparosodásának összevetése közvetlenül alma és körte.
Először is mindkettőt a saját régiójához képest kellene értékelni, aztán a két régió lehetőségeit összevetni európai szinten.
Tehát, ez azért nem olyan egyszerű ügy sztem."
Valóban nem egyszerű, tény, hogy voltak Finnországnak kedvező adottságai, de 1867-től nekünk is kedvező adottság volt a Monarchia... Én még mindig fontosnak tartom a finnek nagyságrenddel jobb iskolázottságát, mint az eltérő ('kor-szerűbb') mentalitás egyfajta jelzőjét. Nem elég a jó erőforrás + piaci adottság, tudni is kell azt okosan kihasználni.
Lásd, mire mennek az arabok az olajjal: csilivili városok, de a felülről lefelé "csurgatott" olajpénz nélkül életképtelen társadalom.
Vagy a Bismarck által említett (világszínvonalú) modern hazai malomipar: a bevándorló Mechwart András hengerszékéből zsidó terménykereskedők építették ki. Ezt vesd össze a Nokia (Samsung, Skoda) gazdaságtörténetével.
Ha a mai kutatások szerint a hazai társadalom akár 1/4-e is funkcionális analfabéta lehet, akkor szvsz még mindig (legalább) annyira a finnek mögött vagyunk - nem gazdaságilag, hanem mentalitásban -, mint 100 éve...
(remélem, nem vagyok túl provokatív...:)
"Ugyanis sztem Finn.-és Magyaro. iparosodásának összevetése közvetlenül alma és körte.
Először is mindkettőt a saját régiójához képest kellene értékelni, aztán a két régió lehetőségeit összevetni európai szinten.
Tehát, ez azért nem olyan egyszerű ügy sztem."
Valóban nem egyszerű, tény, hogy voltak Finnországnak kedvező adottságai, de 1867-től nekünk is kedvező adottság volt a Monarchia... Én még mindig fontosnak tartom a finnek nagyságrenddel jobb iskolázottságát, mint az eltérő ('kor-szerűbb') mentalitás egyfajta jelzőjét. Nem elég a jó erőforrás + piaci adottság, tudni is kell azt okosan kihasználni.
Lásd, mire mennek az arabok az olajjal: csilivili városok, de a felülről lefelé "csurgatott" olajpénz nélkül életképtelen társadalom.
Vagy a Bismarck által említett (világszínvonalú) modern hazai malomipar: a bevándorló Mechwart András hengerszékéből zsidó terménykereskedők építették ki. Ezt vesd össze a Nokia (Samsung, Skoda) gazdaságtörténetével.
Ha a mai kutatások szerint a hazai társadalom akár 1/4-e is funkcionális analfabéta lehet, akkor szvsz még mindig (legalább) annyira a finnek mögött vagyunk - nem gazdaságilag, hanem mentalitásban -, mint 100 éve...
(remélem, nem vagyok túl provokatív...:)
Ligeti Lajos szobra a Városligetben Akkor, amikor az újabb eredmények inkább II. Béla kora felé mutattak, és már éppen elfogadta volna mindenki ezt a kort, ismét III. Béla korára utaló dolgokat tárt fel az…..
Ramos
2010.10.28 23:39:08
Nem, nem világvége-film, csupán nyári hétvége a 2X3 (bár itt 4+3) sávos úton. A legtöbb nagyvárosban az élet leginkább a belvárosi főútvonalak mentén zajlik: az "örökzöld" Champs-Elysées-n kívül elég belegondolni a berlini KuDamm, a frankfurti Kaiserstrasse vagy…..
Ramos
2010.08.15 19:58:24
@cso zsi:
@Gergő77: "Például ha ránézel egy legalább 200 éves Pest-térképre, ott még a Nagykörút helyén a Duna mellékága folyik, az egész Belváros meg egy szigetet alkot..."
Ez egész biztos? Tavak, vízgyűjtők voltak, és már a Nagykörút megépülése után pedzegették. hogy lagúnát kéne csinálni. Egyébként már akkoriban kellett volna egy rakás híd, ami ráadásul az akkori városfalon kívül esett volna.
Ez 1805-ös térkép
www.mke.hu/lyka/08/e8p385.jpg
A belinkelt 1805-ös térképen látható "Nagy árok" valóban egy kis Duna-ág maradványa volt, amit feltölteni/csatornaként befedni könnyebb (olcsóbb) volt, mint hajózható csatornává mélyíteni-szélesíteni, hidakat és kikötőket rá- és hozzáépíteni. Ezt a csatornát egyébként Reitter Ferenc javasolta az 1860-as években (a XIII. kerületben van utca róla elnevezve).
budapestcity.uw.hu/02-tortenet/Reitter-csatorna/index-hu.htm
@Gergő77: "Például ha ránézel egy legalább 200 éves Pest-térképre, ott még a Nagykörút helyén a Duna mellékága folyik, az egész Belváros meg egy szigetet alkot..."
Ez egész biztos? Tavak, vízgyűjtők voltak, és már a Nagykörút megépülése után pedzegették. hogy lagúnát kéne csinálni. Egyébként már akkoriban kellett volna egy rakás híd, ami ráadásul az akkori városfalon kívül esett volna.
Ez 1805-ös térkép
www.mke.hu/lyka/08/e8p385.jpg
A belinkelt 1805-ös térképen látható "Nagy árok" valóban egy kis Duna-ág maradványa volt, amit feltölteni/csatornaként befedni könnyebb (olcsóbb) volt, mint hajózható csatornává mélyíteni-szélesíteni, hidakat és kikötőket rá- és hozzáépíteni. Ezt a csatornát egyébként Reitter Ferenc javasolta az 1860-as években (a XIII. kerületben van utca róla elnevezve).
budapestcity.uw.hu/02-tortenet/Reitter-csatorna/index-hu.htm
Ez egy vitaposzt lesz - talán először a blog történetében. Sajnálatos módon válság van, nekünk meg termelni kell a GDP-t, és mint azt megfigyelhettétek, időnként kimarad egy - egy frissülés. Igyekszünk, hogy ez ne így legyen. Mi a f.. van? Ma egy hajmeresztő interjút olvastam…..
A lengyel-magyar dinasztikus kapcsolatok még a Magyar Királyság létrejötte előtti időkig nyúlik, s folytatódott mindaddig, míg Lengyelország el nem vesztette önálló államiságát. Végig az Árpádok, Piastok, Anjouk, Jagellók idejében folytatódott, szinte minden generációra…..
Ramos
2010.03.01 23:43:54
(az előző rész itt olvasható) Tibet 1950-es megszállását követően megszűnt az a pontosan definiált határokkal nem rendelkező ütközőzóna, amely egészen a brit időktől fogva, sőt annál is régebben elválasztotta e két hatalmas államot (és ez esetben éppen a pontosan…..
Ramos
2010.02.22 23:35:45
@hami: Na igen, értem én, hogy ott vannak még az istenadta nép nacionalista elvárásai, de hát... Ha ennyi belátásra és pragmatizmusra sem képesek, akkor tartsák fenn továbbra is a kölcsönös feszkót.
Amikor Betrandon de la Brocquiere (?-1459), III. (Jó) Fülöp burgundi herceg főlovászmestere 1433 tavaszán a szentföldi zarándokútjáról (konkrétan Damaszkuszból Konstantinápolyon keresztül) hazafelé Magyarországon át utazott, elsőként tett említést arról, hogy Zsigmond a…..
Ramos
2010.02.01 19:57:20
@Kaif: Egyetértek.
Vízkereszt előtt egy napjainkban egyre inkább kiteljesedő spanyol népszokás történetét tekintjük át, mely olyannyira alanyává lett a média világának, hogy élő adásban közvetítik Vízkereszt előestéjén, azaz 5-én este a nagy spanyol adók, ill. azok a városi…..
Kedves olvasóink!Először is boldog új évet szeretnénk kívánni minden kedves olvasónknak!Blogunk kétéves lesz 2010. február 4-én, és ezt azzal szeretnénk megünnepelni, hogy megrendeznénk az I. TöriBlogtalálkozót, mégpedig február 5-én (merthogy az lesz péntek), mondjuk olyan…..
A Kingdoms a múlt héten kitárgyalt MTW2 hivatalos kiegészítője. Az ellenfél halomra ölésének, és az elfogottak lefejezésének ezúttal nem Európában, hanem négy külön régióban, és időszakban hódolhatunk. Bár némiképp ez a kiegészítő a "rókáról újabb bőr…..
Ramos
2009.11.22 22:18:42
@Syolos: nagyorrú gyilkos :) (javítva)
Exegi monumentum aere perennius. Horatiusnak a halhatatlanság tudataként jelmondattá vált költői gondolatát vette át Puskin is, alig fél évvel halála előtt, 1836-ban - akkor persze nem tudta, hogy fél év múlva meg fog halni -, szóval amikor önnön…..
Ramos
2009.09.07 22:21:31
@globocnick:
A kérdés jogos... A wiki szerint javítva: 46 m (a talapzat, maga a szobor még 5,5 m), 1840-1843.
A kérdés jogos... A wiki szerint javítva: 46 m (a talapzat, maga a szobor még 5,5 m), 1840-1843.
4 zavaros parancs, 4 viktoriánus kori katonatiszt, 119 halott ember és 375 elpusztult ló. Számokban, röviden így lehetne leírni a brit hadtörténelem egyik leghírhedtebb epizódját, 670 huszár, ulánus és könnyűdragonyos öngyilkos rohamát a Krím-félszigeti…..
Ramos
2009.07.06 23:37:21
Férfiak bal kézzel körömvágás elsajátítás képtelenség, csipesz alkalmazása, emiatt körömélek, hegyesség kialakulása. Körömvágó ollót használó ügyesebbek, de azzal mindig köröm EGYMENETBEN levágás próbálás! Nem cakkozás így. Ha nem sikerülés, világvége gondolás…..
Ramos
2009.05.21 11:03:00
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
- Szun-Ce? Attól, még hogy tanítják, honnan tudjuk, hogy bárki az ő tankönyvéből nyert - nem csatát, hanem háborút, amelynek aztán történelmi következményei is voltak? Főleg, hogy az eu-us katonák mióta is olvassák?
- Schwarzkopf? Nyilván ma is meghatározó a katonai parancsnok irányítása a felkészülésben és a csatatéren, de attól még extra széles koalíciós haderővel és a világ legfejlettebb haditechnikájával hogy legyakta Irakot, mit is írt bele a történelembe? Szadddam és rendszere még 12 évig húzta, és igazából a 2. öböl-háború befejezése és Irak megszállása is csak a Bush-kormányzat "történelemírása" volt, nem az amerikai katonáké. Irak a politikusok által jutott idáig, ahol ma van, nem Norman által.
- Hannibál? "Csak" hadvezérként top 7-ben lenne a helye, na de miben írt ő történelmet? Hiába nyert meg az utolsó kivételével minden csatát, a 2. pún háborút olyannyira elvesztette, hogy Róma a háború előtti regionális középhatalmából a Mediterráneum legerősebb nagyhatalmaként jött ki a háborúból, Karthágó meg addigi nagyhatalomból városállammá csoffadt vissza. Attól még hogy csodálják és tanítják a harctéri manővereit, nem volt szándékolt hatása a történelem folyására (mármint a történelem teljesen a szándékai ellenében ment tovább).
- stb.
Szóval, az én 7 jelöltem, indoklással, időrendben:
1. Nagy Sándor: még ha rövid életű is volt a birodalma, a hellenizmus még évszázadokig áthatotta az egész Közel-Keletet, valamint az antik írott forrásokon keresztül egészen a nagy földrajzi fölfedezések koráig (XV. sz.) meghatározta az európaiaknak az általuk ismert világról alkotott képét.
2. Julius Ceasar: Gallia és Egyiptom megszerzésével és a polgárháború részleges megnyerésével sokat tett a hanyatló köztársaság impériummá alakításához, amit ugye fogadott fia, Octavianus (Augustus) fejezett be, ezzel évszázadokig új növekedési pályára állítva azt a Római Birodalmat, aminek kulturális öröksége aztán fél Európa történelmét mai napig befolyásolja.
3. Szaladin: a sikeres visszahódításaival alapjában állította helyre Közel-Kelet iszlám közösségének önbecsülését, amiért annyira tisztelik is mai napig.
4. Dzsingisz kán: nem önmagában a világtörténelem eddigi leghatalmasabb birodalmának összehódítása miatt, hanem ugye az ezen keresztül a történelmi hatások miatt - Kínában és Szovjet-Közép-Ázsiában közvetlenül ő maga, Közel-Keleten és K-Euban meg már fiai határozták meg évszázadokra a történelmet (inkább csak rombolással sajnos).
5. Oliver Cromwell: a restaurációkor (1660) hiába bántak el olyan rútul a holttestével, katonai-politikai-szervező tevékenységével ő vezette át Angliát a hullámzó teljesítményű középkori királyságból a napjainkig fennálló modern nagyhatalomba.
6. Napóleon: talán a polgári jogrend mégoly erőszakos elterjesztésével tette a legnagyobb hatást Európa jókora részére, és (nem szándékosan, de) sokat egyszerűsített a német és itáliai államok széttagoltságán, elősegítve a későbbi országegyesítéseket, továbbá bebizonyította, hogy Oroszország konvencionális értelemben legyőzhetetlen, stb.
7. Võ Nguyên Giáp: katonailag ugyan nagyon szűk területen fejtett ki hatást (a fentebb felsorolt hadvezérekhez képest meg említésre sem méltó lenne), de azzal, hogy egymás után három modern nagyhatalom modern hadseregét szorította ki egy erősen alulfejlett országból, tulajdonképpen előhírnöke lett napjaink új korszakának, amikor már nincs az a haditechnikai és létszámbeli fölény, amivel ne bukhatna el a világ bármely modern nagyhatalma egy olyan harctéren, ahol nincs igazi célja, keresnivalója.