Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Füvész

0 bejegyzést írt és 96 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
220 voltról 200 voltra csökkenti az áramot a kormány. Újabb rezsicsökkentés várható, ezúttal az áramot csökkenti a kormány 10%-kal – tudtuk meg a tegnapi Kormányinfo alkalmával. A csökkentés 220 voltról 200 voltra csupán a kezdő lépés, az ezt követő ütemben az 1kWh…..
A szigetelőszalagot is oldja a gázolaj  - Itt vagyok a Rakparton és megállt az autó – búgta a telefonba feleségem. A legjobb hely az elakadásra. Másodszor csinálja, rutinja van benne.  Érdekes a közlekedőtársak reakciója, a villogó elakadásjelző és a kocsi mellett…..
A Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum vizsgálata kimutatta, hogy a Pozsgay Imre valójában 1990-ben született. "Reméljük sikerült ezzel hitelesen cáfolni azokat a gyanúsítgatásokat, amelyek szerint Pozsgay Imre a rendszerváltás előtt a fennálló…..
Füvész 2014.02.10 15:50:51
@Nemzeti Orbántroll: valóban kiváló köpönyegforgató...
TComment Benzinest? Hülye vagy? 2014.02.04 06:20:00
Nem sokat gondolkodnék, ha új autóba motort kellene választanom. Elfogytak az érvek a benzinesek mellett. Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
Füvész 2014.02.04 07:58:43
Épp csak említette a cikk az "egy-két japán kivételt", aztán írója visszatemetkezett az Otto-motorok fikázásába és a benzint égetők hülyézésébe. (Van még egy-két koreai kivétel is, arról nem esett szó.)

Talán azért több figyelmet is megérdemelnének az 1500...2500 ccm közötti hengerűrtartalmú, nem feltöltős Otto-motorok, az átlagos, "mezei" személyautós számára bőven elegendő 75...120 kW teljesítménnyel. Saját tapasztalat, hogy a talán néhány deciliter/100 km többletfogyasztás megtérül a szervízben, főleg ha az "egy-két japán" gyártó olyan autót is képes készíteni, amelyben az olaj- és szűrőcseréken kívül sok más javítani való nincsen. (Puritán, "fapados" járgányok? Lehet, de ami nincs benne, az el sem tud romlani, egyébként annyira ezek sem fapadosak, csak amit beépítenek, az legalább működik is; az izzók világítanak, a fékek fékeznek, a műszerek pontos értékeket mutatnak, minden "passzentos".)

A cikk talán a downsizingról szólhat, amit feltehetően a baromságok, műszaki zsákutcák közé fog sorolni majd egyszer az utókor. Ha egy adott hengerűrtartalmú motorba túlnyomással másfélszer annyi levegőt préselünk és hozzá másfélszer annyi benzint adunk, akkor az - jó esetben - el is fog égni; alapjáraton persze ez nem igaz, és agyafúrt mérési ciklusokkal így lehet aztán kisebb fogyasztást és kisebb légszennyezést hazudni. Aztán a "reális autós", kiszakadva a virtuális világból, a bonyolult, tehát drága technikát hajtva jóval többet tankol és szennyez, mint egy egyszerű szívómotorral. (A dízeleknél egyszerűen szükséges a kényszerfeltöltés, kivéve a nem éppen pörgős, ellenben rettentően üzembiztos hajómotorokat a nagyobb és még nagyobb hajókban, ahol a szívódízel magyobb mérete és nagyobb tömege elhanyagolható szempont a megbízhatósággal szemben.)

Talán nem kéne így elkapálni a szívó Otto-motorokat egy szakmai médiában csak azért, mert Európát megszállta a downsizing őrülete...
Takarmányok tartósítása Kezdtek 2009.12.25 22:07:00
Szervusztok!Ezt a blogot azért indítom, hogy megosszam szakmai tapasztalataimat Veletek a takarmányok tartósításáról, amelyet az évek alatt szereztem, illetve hogy fórumot hozzak létre azok számára, akik érdekeltek ebben a témában. Mivel az interneten vagyunk és egyúttal…..
Füvész 2010.01.08 17:25:37
Ha már mindenképp szerves savval akarunk tartósítani, akkor a következőket kell figyelembe venni.

(1) Több (sok) szerves sav alkalmas bizonyos gombák, baktériumok gátlására úgy, hogy az állatokra és az emberre nem mérgezőek.
KÖVETKEZTETÉS: több választási lehetőségünk is van.

(2) Szempontok lehetnek:
2.1. üzemgazdasági hatékonyság: a kezelés költségét (dózis x ár) minél alacsonyabban tartani;
2.2. a savval dolgozó emberek és gépek lehetőleg épségben éljék túl a mutatványt;
2.3. ha már ennyire szabad a választás, akkor valami "zöld" megoldás legyen: a sav biológiailag és káros bomlási termékek képződése nélkül tudjon lebomlani, ne okozzon felhalmozódó környezetterhelést.

És akkor már le is ragadhatunk három szerves savnál:
- propionsav,
- hangyasav és
- ecetsav.
Lehetne még tejsav is, de azt inkább csak élelmiszerekben érdemes használni, mert például takarmányhoz már túlságosan drága lenne; egyébként pedig a mezőgazdaságban a tejsavat biológiai úton is elő tudjuk állítani: silókészítés.

A hangyasav baromi agresszív: munka-egészségügyi szempontból "határeset", hogy szabad-e kiadni egyszerű mg. és raktári munkások kezébe.

Az ecetsav is "durva" (nem 1–2 %-os oldatban, a salátán, hanem nagy töménységben).

A hangyasav is és az ecetsav is illékony: alacsony forráspont, magas gőznyomás. Az elpárolgó, légkörbe kerülő szerves sav kidobott pénz, továbbá a levegőben nem (nagyon lassan) bomlik le, tehát környezetszennyező. (A talajban, élővizekben ez a két sav is lebomlik biológiai úton, ha eléggé felhigult.)

Marad a propionsav.

Miért a propionsav?

Először is jó az íze.
(Emberek is fogyasztják: talán ettél már érett keménysajtot, mondjuk ementálit, vagy házikenyeret, esetleg más kovászos, vagy – szándékosan – túlérlelt ételt. Egyebek mellett ezekben is van természetes úton, a propionsav-baktériumok által termelt propionsav. A bolti kenyerekben is van: a sütőipar használ propionsavat, helyesebben a sóit: ezek az E 480 és E 489 közötti számú adalékok... Persze a hagyományos, kovászos "bio" kenyér szerintem is finomabb; de a propionsav nélkül nincs akár 2 napig hűtés nélkül eltartható kenyér.)

Aztán: nem túl drága.
Árban, és a hasonló várható dózis miatt költségben is a hangyasav és az ecetsav környékén van.

Továbbá sokkal kevésbé illékony, mint a másik kettő.

Végül az állatok és emberek szempontjából teljesen "szervezetazonos": a mi sejtjeinkben is folyamatosan képződik, és lebomlik. A penészgombák fejlődését viszont nagyon hatékonyan gátolja.

KÖVETKEZTETÉS: ha már savas tartósítás, akkor propionsav!
Pontosabban öreg BenzEKBŐL. Hű, most látom csak, utoljára júniusban írtunk az idehaza készülő W123-as pick-up-ról. Igaz ugyan, hogy készítője és hűséges kommentelőnk azóta már két adagnyi képet küldött, de szégyenszemre csak mostanra ástam le az időközben felhalmozott…..
Füvész 2010.01.11 18:39:47
Belsőség Még a Swift sem... 2010.01.01 17:45:00
Apró gyerek voltam, és sikongattam a Škoda 120L hátsó ülésén. Követeltem, hogy adjuk el: rossz a hangja, rossz a szaga és rosszul is megy. Tudtam és éreztem, hogy előző autónk sokkal jobb volt; az öntudatra ébredésem egyik helyszínévé a Fiat 850 vált. A malacka. Egyre csak…..
Állandó kérdés az olvasóktól, hogy hol lehet hozzájutni a finanszírozásból visszavett autókhoz. Hát, például itt:Elsőként a hazai lízingcégek közül Erste Autó néven használtautó telepet nyit az Erste Leasing a Gablini cégcsoport közreműködésével. A piacon teljesen…..
Füvész 2009.11.30 21:27:19
@tónik: gondolj bele: szegény csóró lízingcégek mehetnek tönkre! Ezt nem tűrhetjük.
Adakozni kéne a bajbajutott bankok és lízingcégek javára?
Füvész 2009.11.30 21:29:18
@Parajpuding: bankot rabolni bűn.
Na de bankot alapítani, az mekkora bűn?
(szabadon B.B.
Mindenki, akit bármilyen szinten vonzanak ezek a füstölő, zakatoló, hangos gépek, amit autóknak hívunk, álmodozik olykor. Eljátszik a gondolattal, hogy egy számára ideális életben (melyben majdnem alaptézis, hogy korlátlan mennyiségű pénz áll rendelkezésére) és környezetben…..
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete sajtótájékoztatót tartott, ahol megtudhattuk, hogyan teljesítettek a magyar autóvásárlók szeptember végéig. Hát, srácok, rosszul. Vettetek autót, de nem eleget. Íme a táblázat, amelyben egyrészt ott van az eladott autók száma, illetve…..
Füvész 2009.10.01 19:35:41
Melyik oktatási rendszerben volt a 8. osztályban környezetismeret?...

Egyébként valamikor a '90-es években sikerült átszállnom ilyen 120-as Skodából, amely már akkor sem volt fiatal, egy hasonlóan öreg (használt) Alfába. Megállapítható, hogy akár a 70-es, akár a 80-as években is hatalmas különbség volt a "keleti" (szoci) autók és a "nyugati" (beleértve a japán márkákat is) autók között. A szoci autók közül talán csak a Zsiguli (hívhatjuk Ladának is) volt igazán autó, nemcsak annak látszó tárgy – igaz, az meg valójában egy oroszok által átdolgozott és gyártott Fiat volt, amely (még a későbbi orosz fejlesztések is) megrekedt valahol a 70-es évek elejének technológiai színvonalán.

Abban persze igazad van, hogy egy mai autó (kicsi vagy nagy, olcsó vagy drága, távol-keleti vagy európai) egészen más, mint a régiek voltak (hogy valami rosszat is mondjak, a maiak a legtöbb márka esetében egyre rondábbak: lásd cápaorrú BMW meg a bangle-izált dizájn). Tényleg "felgyorsult" a közúti közlekedés, helyesebben: sokkal dinamikusabbá vált. Ha nem is haladunk gyorsabban (például lakott területen 60 km/h ma már csak 50 a megengedett, és ezt azért nem mindenki szegi meg), de a mai gépkocsikkal (teherautókkal is) olyan gyorsulások, fékhatások, kanyarsebességek ésrhetők el, amelyek a régebbiekkel elképzelhetetlenek voltak. Szóval tényleg oda kell figyelni, és be kell kapcsolni a bizt. övet!
Füvész 2009.10.01 20:36:02
@Önjáró Talajgyalu:
én az öreg Skodát nem utáltam, és a Skoda-faneket sem akarom megbántani.
Az öreg farossal volt néhány hosszú utam, például megjártuk Angliát is. A csomagok egy része persze szerszám és pótalkatrészek. Az biztos, hogy az egyetlen autó, amelyen éjszaka is tudtam már minimális zseblámpás segítséggel hengerfejpakoklást cserélni, már vakon tudtam, ogy mi hol van benne, az a Skoda 120 volt. Csak hát egy személygépkocsitól nem azt várnám el, hogy hetente javítgatni kelljen, meg az is fura volt, amikor a német autópályán enyhe emelkedőn a rakott betonszállító is, meg a hídelemeket szállító tréler is megelőzött... Aztán egy kicsit variáltam rajta, amolyan sufnituning szinten (hengerfejből levettünk, ezt-azt kicseréltem benne), ettől olyan fickós lett, hogy már tartósan bírta a 150 km/h-t a német autópályán, ettől kezdve a motorral nem is volt baj, a fogyasztása pedig csak alig nőtt meg: ámultak ám a "jóautós" németek, amikor elzúgtam mellettük a belső sávban a száguldó Skodával.
Mindazonáltal, amikor meglett a szintén eléggé koros (öreg) Alfa, az azért egészen más volt.
Az ilyen régi szoci autók biztosan jók annak, akik a lakásukról a 30 km-re levő munkahelyre járnak be vele (legfeljebb havonta egyszer-kétszer műszaki okokból elkésnek...), és évente mennek vagy 10.000 km-t. Mivel én inkább 50–80 ezer km-t megyek évente, gyakran távoli külföldre, lehetőleg pontosan kell megérkeznem, és adott esetben nem jó, ha olajos az ingem, ezért valami komolyabb autó tényleg elvárás. És persze az sem mindegy, hogy egy 1.000–1.500 km-es utat az autópályán milyen tempóban teszel meg, és hogy az országúton van-e esélyed megelőzni a teherautókat...

Szóval ha például az Alfa (vagy Toyota, Fiat, Merci, Mitsu stb. – elnézést a nem említett jó márkáktól) autó, akkor a Skoda 120 tényleg csak autónak látszó tárgy.
Felületes szemlélő számára – no meg annak, aki nem látogat el a Halle 6-ba – úgy tűnhet,  az idei Frankfurti Szalon a területi képviselőknek szánt autók kiállítása. Csupa unalmasan fehér kocsi áll a standokon, oldalukon kisebb-nagyobb betűkkel hirdetik, hogy…..
Füvész 2009.09.16 23:37:16
@Mongoose:
próbáltál már Németországban olaszul, vagy Angliában németül szót érteni?...
Sztem Magyarországon magyarul, Olaszországban pedig olaszul beszélnek, oszt ennyi.
  Nem az a baj, ha valaki jobbról előz. Szabálytalan, de nem vagyok én rendőr. A gond akkor van, ha ezt úgy teszik, hogy tudják: a végén le kell majd szorítani a belső sávban autózót. Vélemények az azonos című írásunkról...
Füvész 2009.09.02 21:48:29
Azt azért nem értem, mitől van az, hogy összeáll a belső sáv, míg a külsőben kilométereket lehet – persze nem szabályosan – előzni?...

Illetve értem, csak akkor azt nem értem, hogy miért menekül be a magyar autósok többsége szinte már betegesen a belsőbe, ahol aztán feltartja a gyorsabban haladókat?

Az addig OK, hogy ha valaki úgy döntött, hogy kerek 100-assal, vagy 110-zel kíván haladni, hát szíve joga. Az is OK, hogy ha utolér egy 80-nal haladó teherautót, akkor meg fogja előzni. De miért kell neki már 800 méterrel a teherautó mögött átsorolni a belső sávba, ahol mások esetleg gyorsabban szeretnének közlekedni?

Miért mennek sűrűbben az autók a belsőben és ritkábban a külsőben? (Holott a kisebb sebesség miatt a külső sávban kellene kisebb, és a belsőben nagyobb követési távolságot tartani.)

Azon már elgondolkodtál-e, hogy Budapesten (és más nagyvárosainkban) miért a külső sáv a leggyorsabb, ha az éppen nem buszsáv? Például a budapesti Üllői úton a külső sávban lazán végig lehet előzni a két másikat (itt ráadásul semmi sem tiltja), mert az átlagos hülye pesti birka egyből bemegy a belsőbe, ha előtte 2 kilométerre egy teherautó vészvillog a külsőben, vagy ha majd Szolnokon balra kell kanyarodnia (időben besorolt, mi?)

Én egyébként hétvégén kifejezetten utálok idehaza autóba ülni, mert ennyi hülye (és ingerült, agresszív, vezetni nem tudó, kalapos-nagykabátos, kormányt harapó) hülyét nehéz elviselni. Az is jellemző hétvégi jelenség, hogy a Nagykörút belső az Oktogontól a Dohány utcáig bedugul, a külső meg üres. Kötelező a belső sávban autózni? Vagy ez egy különleges előírás a hétvégi nem normálisoknak?
A telepi használt autók tankja szinte üres, na nem azért, mert az alkalmazottak kilopják belőlük az anyagot – a tűzrendészeti előírások miatt van így. A Sorrento-ML párbaj készítésekor azonban a Mercedes üresebb volt a szokásosnál, úgyhogy amikor már mentünk vele eleget,…..
  A biciklis nem fog kerülni, nem fogja tolni: a biciklis az arra megy, amerre a legrövidebb. Vélemények az azonos című írásunkról...
Füvész 2009.08.19 23:01:00
@Füvész: 30 (nem 3) a 100-ból (ellopva). Mindegy, bocs.
Füvész 2009.08.20 01:29:41
@baseldon: ez azért is lehet, mert tele van a kis hócipőnk bizonyos dolgokkal, amik körülvesznek minket.

Azért szó esett a biciklizésről is:
- miért nincs több kerékpárút?
- miért (tényleg: miért???) van sok hülye biciklista?
- miért intoleránsak az autósok (vagy miért és mitől félnek, ha kerékpárost látnak)?
- hogyan értsék meg a nem biciklisták egy kerékpáros motivációit?
- stb.

Miután a politika volt szíves behatolni a magánéletünkbe és a munkahelyeinkre, miért ne szapulhatnánk a politikus hölgyeket és urakat, ha egy "szakmai" vitában a kerékpározásról beszélgetünk? A politika lesz szíves visszatakarodni a maga helyére, és ott tisztességesen végezni a dolgát – akkor mi sem fogunk egy ételrecept, a sport, vagy éppen a közlekedés kapcsán politizálni kezdeni... Nemde?!?
Füvész 2009.08.20 01:35:12
@stirlitzist: régebben főleg kerékpároztam (munka miatt és passzióból hosszú túrákon), mostanában autós vagyok (de voltam taxis és teherautósofőr is).

A kerékpárosokat lehetőleg segítem az autómból, de tényleg sok gyökér biciklista van. Meg persze sok bunkó autós is.

Ez itt egy "gépes" szájt (motorosok, autósok, miegyéb) – ahhoz képest igyekszünk megérteni a biciklistákat is. Remélem, egy kerékpáros fórumon legalább enyire megértők és toleránsak kedves közlekedő társaink az autósokkal, motorosokkal szemben... Akkor előbb-utóbb működni fog a dolog.
Belsőség Lószart, Mama! 2009.07.20 15:13:00
Úgy véli, bioetanollal a legolcsóbb autózni? Azt hiszi, a hibridek mentik meg a Földet? Vagy hogy a hidrogénhajtás hoz majd megoldást a jövő problémáira? Lószart, Mama! A sümegi vár tövében, a váristálló udvarán akadtam erre a nagy vastartályra, s mellette a gyanúsan…..
Füvész 2009.07.20 20:31:04
@scheerti:
sajnos könnyen igazad lehet...
Viszont a bácsi kivándorolhat Amerikába, és ott még sokra viheti!
Egyszerre csak egy irányban lehetne átkelni, max 30-as sebességgel, ha jön egy hajó, egy óra zárás, vízszint-változáskor további barkácsolás. Lenne egyáltalán értelme?Budapest, 2009. július 14., kedd (MTI) - Megkezdődött az egyeztetés az esetleges pontonhídról, amellyel a…..
Az új Astra - számomra - legszebb része a hátulja, arról is a lámpák. Már az előző Astra seggét is az érdekes tejüveg megoldás adta el, itt most megint valami újat találtak ki. Az egész lámpatest homogén piros, alakra pedig valami nagyon ravaszul formázott, támadásra készülõ…..
Füvész 2009.07.14 09:36:34
@Il mio nome è Nessuno:
Gyanítom, hogy nem ez az Opel lesz az. Például a Lagune hátsó sorában sincs elegendő fejtér, pedig szép nagy autó.
Kitalálták a nyomorék buborékformát, meg hogy hátul le kell csapni a tetőt (konvergáljon az emelkedő övvonallal, de minek?). Lehet, hogy így 0,302-ről 0,297-re csökken az alaktényező, és a fogyasztás a gyári adatok szerint 0,078 liter/100 km-rel csökken, csak éppen ronda és kényelmetlen lesz tőle az autó. Ennyi üzemanyagot meg úgy is meg lehet takarítani, ha kikapcsolod a sokhangszórós hifit és a klímát csak akkor használod, ha tényleg nagyon kell.

Szóval randa és nem praktikus forma!