Adatok
Rodostó
11 bejegyzést írt és 23 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Vendégszezőnk, Szendi Nóra írása
„Mindazzá, ami vagytok, általam lettetek, és mindazzá, ami vagyok, csakis általatok lettem.”- e szavakat Hitler intézte a tömeghez, 1936-ban. Kicsoda volt ez a Tömeg? És vajon mennyiben különbözik – ha egyáltalán különbözik…..
" A látszat néha csal. De ha már a közhelyeknél tartunk, rángassunk elő a hajánál fogva egy másikat. Nem minden az, aminek az első pillantásra látszik. Egyeseket talán meglep, de még a magyar jobboldal sem.Mindenféle áramlatok vannak ugyanis, igaz, egyelőre alig…..
Írásom a jogtudós szaktudásával kapcsolatos alapproblémákat kívánja ismertetni Platón korai ismeretelmélete tükrében. A felvetés alapjául Paul Woodruff Platón korai ismeretelmélet című tanulmánya szolgál, az eseti példákat pedig H.-G. Gadamer Igazság és módszerének jogi…..
Rodostó
2008.11.26 12:13:03
A legutóbb (Miért tanulunk történelmet?) a történelemtanítás tartalmának megújítása mellett érveltem. Úgy vélem, hogy nagyobb hangsúlyt kell kapnia a 20. századnak, és ki kell bővíteni a tananyagot állampolgári, gazdasági és társadalmi ismeretekkel. Ennek érdekében…..
Történelemtanárként gyakran teszem fel magamnak a kérdést. Elsősorban azért, hogy megtaláljam a választ, amit másoknak adhatok. El tudom fogadni a konzervatív választ: a történelem az általános műveltség része az irodalmi, a képzőművészeti és a zenei ismeretek mellett.…..
Kerekasztal-beszélgetés és közönségtalálkozó a Jobbklikk, Konzervatórium és a Reakció meghívott szerzőivel. Ifjú konzervatívok? Jobboldali bloggerek? Szabadelvű-konzervatívok? Egyik sem és mindegyik. Sokfélék vagyunk, sokféleképpen látjuk a világot, de összeköt…..
Kommentár nélkül...
Egy sorozat első eseményeként kerekasztal-beszélgetést és közönségtalálkozót szervezünk a Jobbklikk, a Konzervatórium és a Reakció meghívott szerzőivel.
Ifjú konzervatívok? Jobboldali bloggerek? Szabadelvű-konzervatívok? Egyik sem és mindegyik. Sokfélék vagyunk,…..
Kedves Buddhisták!Ahogy azt az oldalsó "filozófiámban" olvashatjátok, a provokatív cím nem a buddhizmus ellen irányul. Azt is hozzátehetném, hogy "sőt", de ezt nem tudom eldönteni.Kedves Nem-Buddhisták!Ez a blog nem a buddhizmus tagadása, vagyis ha bárki ebben…..
NÉPKÉPVISELET I. RÉSZ Sokan írtak már hasonló címmel tanulmányt a demokráciáról, de nem lenne helyes, ha az eredetieskedéstől vezérelve – csak hogy felfigyeljenek a cikkre – más címet adnék e „dogozatnak”. Ma már egyre többen jönnek rá…..
MARX-MESÉK Karl Marx életművéről minden lényegeset elmondtak már. Csak az nem fog kiderülni soha, amire csupán egyetlen utalást találtam valahol, hogy milyen meséket mesélt a lányainak. Pedig valahol azt olvastam, hogy amikor a lányaival sétált, hosszú, folytatásos…..
Konzervatórium
A holokauszt, mint probléma, avagy miért nem része Magyarország a Soá érzületi térképének?
2008.11.06 19:09:15
A Soa egyik fő színtere Magyarország volt. Akiket érintett, azok meg mi vagyunk. Mindenképpen indokolt lett volna, hogy a holokausztnak, mint drámának az emlékezeti kultusza elterjedt volna az országban, hiszen ártatlan emberek, magyar állampolgárok százezreit ölték meg, ráadásul…..
Motto: „Nem akkor vagyok szabad, ha azt gondolom, amit akarok, hanem ha nem kell azt gondolnom, amit mások akarnak.” (Maximilien de Robespierre után) ------------------------------------------------------------------------------------- Én nem utálom…..
"a brooklyni zsidó pénzügyesek és a Wall Street-i yuppie-k mérhetetlen pénzsóvársága, telhetetlensége és felelőtlensége összeomlásba sodorta az amerikai pénzügyi világot. S persze ezen keresztül az egész földtekét... " Bayer Zsolt: A lepke szárnya, Magyar Hírlap Azt…..
Eldőlt: az Egyesült Államok következő elnöke Barack Obama lesz, egy remek szónok, egy kitartó és optimista fiatal szenátor, akinek beiktatása történelmi esemény lesz. Ebből az alkalomból ma zene is jár a poszthoz: A világ vezető hatalma, az Egyesült Államok komoly döntések…..
MARX-MESÉK Karl Marx életművéről minden lényegeset elmondtak már. Csak az nem fog kiderülni soha, amire csupán egyetlen utalást találtam valahol, hogy milyen meséket mesélt a lányainak. Pedig valahol azt olvastam, hogy amikor a lányaival sétált, hosszú, folytatásos…..
Nagyon nagyra becsülöm a köztársasági elnököt. Sólyom László olyasmit képvisel, amit elhasználódott politikai elitünk már régóta nem tud, és nem akar képviselni.Ő ugyanis nem politikus. Véletlenül csöppent a köztársaság élére. Véletlenül, de mindannyiunk nagy…..
MARX-MESÉK Karl Marx életművéről minden lényegeset elmondtak már. Csak az nem fog kiderülni soha, amire csupán egyetlen utalást találtam valahol, hogy milyen meséket mesélt a lányainak. Pedig valahol azt olvastam, hogy amikor a lányaival sétált, hosszú, folytatásos…..
MI LETT VOLNA, HA… Azt én is tudom, hogy a történelemtudományban nincs helye ennek a kérdésnek: „Mi lett volna, ha…”Ám itt nincs is szó történelemtudományról, csak játékról. Ahogy a festők néha azzal játszanak, hogy hanyatt dőlve, fejjel…..
Napok óta ékesíti az Index címlapját, az egyik Bicskei polgármester-jelölt terve, a helyi pénz bevezetéséről. Azóta más hírportálok is felfedezték az érdekes kezdeményezést és a maguk pártállása, tudása szerint be is mutatják az elgondolást. Tegnapi bejegyzésemben…..
Rodostó
2008.11.01 02:14:59
Sajnos az alábbi linken található egyesület, úgy tűnik, nem frissíti az információkat, de azért ide teszem:
www.etk.hu/talentum/
Ugyanis itt felsorolnak néhány hazai kezdeményezést. Arra sincs időm, hogy ezeknek utánajárjak, de ahogy a másik hozzászólásomban is írtam, valakinek már össze kellene szednie az anyagot, és létrehozni valamit, ahonnan mindenkihez, de legalábbis bárkihez eljuthat.
Az írásodat olvasva az a (feltehetően visszautasításra lelő) ötlet merült föl bennem, hogy ennek a valakinek, Neked kellene lenned. Én ennyi anyagot, jól és összefüggéseiben bemutatva egyhelyen nem még láttam.
Síklaky Istvántól és az ő mozgalmától ismertem meg a koncepciót, de hát már ő sem él, gyanítom, a mozgalom sem, Drábik János pedig, aki tényleg sokat tud a "szabad-pénzről", alighanem mással van felfoglalva. Pedig lehet, hogy a pénzügyi válság hamarosan elcsitul, de attól a válságnak még nem lesz vége, tehát van esély rá, hogy egy jókor elindított kezdeményezéssel sokmindent elérhetne az ország.
Üdv.
KL
www.etk.hu/talentum/
Ugyanis itt felsorolnak néhány hazai kezdeményezést. Arra sincs időm, hogy ezeknek utánajárjak, de ahogy a másik hozzászólásomban is írtam, valakinek már össze kellene szednie az anyagot, és létrehozni valamit, ahonnan mindenkihez, de legalábbis bárkihez eljuthat.
Az írásodat olvasva az a (feltehetően visszautasításra lelő) ötlet merült föl bennem, hogy ennek a valakinek, Neked kellene lenned. Én ennyi anyagot, jól és összefüggéseiben bemutatva egyhelyen nem még láttam.
Síklaky Istvántól és az ő mozgalmától ismertem meg a koncepciót, de hát már ő sem él, gyanítom, a mozgalom sem, Drábik János pedig, aki tényleg sokat tud a "szabad-pénzről", alighanem mással van felfoglalva. Pedig lehet, hogy a pénzügyi válság hamarosan elcsitul, de attól a válságnak még nem lesz vége, tehát van esély rá, hogy egy jókor elindított kezdeményezéssel sokmindent elérhetne az ország.
Üdv.
KL
Talán nem is tudja az Index napi szerkesztője, milyen fontos hírt tett ki csütörtök délután a portál címoldalára. A bicskei helyi pénz koncepciójáról van szó, arról az elgondolásról, ami Magyarországon először kerül a megvalósulás közelébe, de amelyet a világ közel…..
Rodostó
2008.10.31 16:38:19
Szomorú, de sajnos nincs időm végigolvasni a kommenteket, így előfordulhatnak átfedések. Mindenesetre tanulságos lenne, mert az a néhány mondat, amit olvastam, rávilágít arra, mire kéne rávilágítani. Jó ez, persze az indulatos mindenttudók (akik rendszerint gondolkodás nélkül tudnak mindent) kapkodása lehangoló.
A "zabad pénzzel" kapcsolatban a legfontosabb dolog, és szerintem itt van a kutya eltemetve, ez az, amiért mindenki ágál ellene az, hogy a "szabad pénz" nem magán pénz. Bármilyen szokatlan gondolat a tisztelt kommentezőknek, de a mai pénzek (bár állami kibocsátásúnak nevezik), valójában magán pénzek. Ezt az bizonyítja, hogy mindenki szereti magánál tartani azt, amit éppen sikerült összeszednie. Csak annyiban "állami", hogy az állam neve alatt fut, különben senkinek se kéne. Gesell pont abban vitatkozott Marxsszal, hogy nem a "termelőerőket" kell államosítani, hanem a pénzt. Vagyis a pénz önmagában senkinek ne terlmeljen hasznot. Ugyanis a haszon termelése nem a pénz dolga, hanem a munka dolga, a pénz egyetlen dolga az, hogy lebonyolítsa a cserét. Mivel azonban a pénzre kamatot kap az,aki másnak kölcsönadja, (holott ez a kamat minimálisan is az államot illetné, és akkor még adózni se kéne annyit), ezért fékezi a gazdaságot, és - mint látható - válságot képes gerjeszteni.
A mai kamat és a "szabad pénz" 1 %-os használati díja ellentétes dolgok. De ehhez először azt kell tisztázni, hogy sok kommentben összekeveredik a "haszon" fogalma (ami a Gesell elméletben is alapfgolalom) és a "kamat-haszon". A "kamat-haszon" pusztán azáltal keletkezik,hogy a pénz tulajdonosa nem adja "kölcsön" a pénzét akkor, ha a minimális 5 %-os "kamat-hasznot" nem kapja vissza. Itt nem arról beszélünk, aki öntött egy cipőt, és haszonnal akarja eladni, mert az maga a gazdasági folyamat, a cipőöntőnek akkor keletkezik haszna, ha marad valami pénze azután is, hogy minden költségét kifizette, és visszafizette a hitelt is, amiből elkezdte a cipőt gyártani, méghozzá kamattal együtt. A "kamat-haszon" várományosa nem önt, nem varr, nem álmodik cipőt, neki mindössze annyi a dolga, hogy egy ideig nem gyönyörködik a ládába tett pénzében, hanem kölcsönadja a cipőöntőnek. Nem ugyanannyit akar visszakapni, mert akkor felkopik az álla, hiszen ő nem gyárt semmit. A általános gazdasági "haszon" fogalma arra vonatkozik, amikor az előálított termékért kapot "ár" rendelkezik azzal a többlettel, ami az össze bekerülési költségen felül (és ebben van oroszlánrésze a "kamat-haszonnak"), vagyis a nyersanyag, munka, ráfordított energia, adó, stb. költségeken felül keletkezik annyi bevétel, hogy fejleszteni lehessen a termelést, ha kell. Például a cipő hamar fogy, ráadásul ki is megy a divatból. A baj tehát a mostani állami kibocsátású magánpénzzel az, hogy "áruként" van jelen a piacon, ami nagy baj, mert neki csak "közvetítőként" lenne szabad jelen lennie.
Egyébként jó lenne, ha valaki összeszedné ezeket a dolgokat, és rendszerbe foglalva előadná őket, hogy azok is lássák, miről van szó, akik éppen csak "belakaptak" a témába, de nagyon tudják, hogy szabálytalan a tizenegyes. Akiket érdekel, olvasson Síklaky Istvánt, Drábik Jánost (csak ő túl bőbeszédű, és hamar megfájdul az ember feje), vagy magát Gesellt. Ide csak két linket teszek be, amiket nemrég találtam:
sanjayperera.blogspot.com/2008/05/money-beginning-of-end-synthesis-part-3_30.html
www.econlib.org/library/Columns/y2006/Martinezbarter.html
Főleg ez utóbbi tanulságos abból a szempontból, mi történik, ha egy ilyen lépést meggondolatlanul, elhamarkodottan és a valódi problémák megoldása nélkül tesznek meg.
KL
A "zabad pénzzel" kapcsolatban a legfontosabb dolog, és szerintem itt van a kutya eltemetve, ez az, amiért mindenki ágál ellene az, hogy a "szabad pénz" nem magán pénz. Bármilyen szokatlan gondolat a tisztelt kommentezőknek, de a mai pénzek (bár állami kibocsátásúnak nevezik), valójában magán pénzek. Ezt az bizonyítja, hogy mindenki szereti magánál tartani azt, amit éppen sikerült összeszednie. Csak annyiban "állami", hogy az állam neve alatt fut, különben senkinek se kéne. Gesell pont abban vitatkozott Marxsszal, hogy nem a "termelőerőket" kell államosítani, hanem a pénzt. Vagyis a pénz önmagában senkinek ne terlmeljen hasznot. Ugyanis a haszon termelése nem a pénz dolga, hanem a munka dolga, a pénz egyetlen dolga az, hogy lebonyolítsa a cserét. Mivel azonban a pénzre kamatot kap az,aki másnak kölcsönadja, (holott ez a kamat minimálisan is az államot illetné, és akkor még adózni se kéne annyit), ezért fékezi a gazdaságot, és - mint látható - válságot képes gerjeszteni.
A mai kamat és a "szabad pénz" 1 %-os használati díja ellentétes dolgok. De ehhez először azt kell tisztázni, hogy sok kommentben összekeveredik a "haszon" fogalma (ami a Gesell elméletben is alapfgolalom) és a "kamat-haszon". A "kamat-haszon" pusztán azáltal keletkezik,hogy a pénz tulajdonosa nem adja "kölcsön" a pénzét akkor, ha a minimális 5 %-os "kamat-hasznot" nem kapja vissza. Itt nem arról beszélünk, aki öntött egy cipőt, és haszonnal akarja eladni, mert az maga a gazdasági folyamat, a cipőöntőnek akkor keletkezik haszna, ha marad valami pénze azután is, hogy minden költségét kifizette, és visszafizette a hitelt is, amiből elkezdte a cipőt gyártani, méghozzá kamattal együtt. A "kamat-haszon" várományosa nem önt, nem varr, nem álmodik cipőt, neki mindössze annyi a dolga, hogy egy ideig nem gyönyörködik a ládába tett pénzében, hanem kölcsönadja a cipőöntőnek. Nem ugyanannyit akar visszakapni, mert akkor felkopik az álla, hiszen ő nem gyárt semmit. A általános gazdasági "haszon" fogalma arra vonatkozik, amikor az előálított termékért kapot "ár" rendelkezik azzal a többlettel, ami az össze bekerülési költségen felül (és ebben van oroszlánrésze a "kamat-haszonnak"), vagyis a nyersanyag, munka, ráfordított energia, adó, stb. költségeken felül keletkezik annyi bevétel, hogy fejleszteni lehessen a termelést, ha kell. Például a cipő hamar fogy, ráadásul ki is megy a divatból. A baj tehát a mostani állami kibocsátású magánpénzzel az, hogy "áruként" van jelen a piacon, ami nagy baj, mert neki csak "közvetítőként" lenne szabad jelen lennie.
Egyébként jó lenne, ha valaki összeszedné ezeket a dolgokat, és rendszerbe foglalva előadná őket, hogy azok is lássák, miről van szó, akik éppen csak "belakaptak" a témába, de nagyon tudják, hogy szabálytalan a tizenegyes. Akiket érdekel, olvasson Síklaky Istvánt, Drábik Jánost (csak ő túl bőbeszédű, és hamar megfájdul az ember feje), vagy magát Gesellt. Ide csak két linket teszek be, amiket nemrég találtam:
sanjayperera.blogspot.com/2008/05/money-beginning-of-end-synthesis-part-3_30.html
www.econlib.org/library/Columns/y2006/Martinezbarter.html
Főleg ez utóbbi tanulságos abból a szempontból, mi történik, ha egy ilyen lépést meggondolatlanul, elhamarkodottan és a valódi problémák megoldása nélkül tesznek meg.
KL
Konzervatórium
A Konzervatórium körkérdése az amerikai elnökválasztásról, 2. rész
2008.10.30 16:38:00
Közeleg a november 4-i amerikai elnökválasztás. A Konzervatórium szakértőket, egyetemi oktatókat, politikusokat, újságírókat kérdez: mit gondolnak az elnökválasztási kampányról, az esélyekről, a republikánusok jövőjéről, és arról, hogy az új elnök milyen változást…..
MARX-MESÉK Karl Marx életművéről minden lényegeset elmondtak már. Csak az nem fog kiderülni soha, amire csupán egyetlen utalást találtam valahol, hogy milyen meséket mesélt a lányainak. Pedig valahol azt olvastam, hogy amikor a lányaival sétált, hosszú, folytatásos…..
A SÍRKÖVEK LÉLEKTANA Amikor katonai temetőt látok, érthetetlen szomorúság és ijedtség támad bennem. Pedig a sok száz, ezer egyforma kereszt, amik alatt gondosan ápolt gyep látható, apró táblákkal, amin csak a név, rendfokozat és két évszám szerepel,…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Hogy őszinte legyek, nem értem. Az általad idézett szerzők figyelmébe ajánlanám a Gilgames eposzt, a Mahabharatát, a Szentírást, vagy az Egyiptomi Halottaskönyvet, de akár azt a több százezer pecséthengert is, amikkel a régészek annyit foglalkoznak.
Nem azt akarom ezzel mondani, hogy nincs új a Nap alatt. Csak nem keverném össze a média - legalábbis félig tudatos - személyiségrombolását az "eltömegesedés" általános erkölcsi dilemmájával, amivel Stanislaw Lem több "parabolában" szembesít minket (ez jó kis képzavar). Hány emberrel tudunk szollidárisak lenni? Tízzel, százzal, százeerrel? És akkor még csak a ma élő emberek töredékéig jutottunk, nem beszélve a következő évtizedek, talán évszázadok embereiről. Ez valóban az erkölcs rövidzárlata. Nem tudom, kitől származik az ijesztő "gondolat kísérlet", hogy az ősember anya megfojtja a barlangban a síró csecsemőt,amikor jön az "ellenség", különben őt fojtják meg. Az viszont történelmi tény, hogy az ostromlott városban egy(?) anya megsütötte a kisbabáját, majd miután megvacsorázott, öngyilkos lett. Vagy a kislányt megerőszakoló férfi, amikor hallotta, hogy emberek jönnek, egy romos sírkő fedlapja alá tuszkolta a gyereket, aki ott aztán idővel megfulladt. Vagy az apuka, aki a tizedik emeletről ledobta kisfiait, de már utánuk ugrani nem volt ereje, ahogy eredetileg eltervezte.
Amikor a sajtó (pl. Josephus Flavius) jóvoltából egy-egy ilyen szörny esetről olvasunk, felrobban bennünk az ember. De ha tudnánk, hogy hány millió, vagy annál is több ilyen, és még elmondhatatlanabb dolog történt, történik és történni fog körülöttünk (ez vicces, körülöttem legalább már nem sokáig), azzal képtelenek vagyunk bármit kezdeni, elméletekbe menekülünk. Nekem könnyű, én kiválasztottam Valakit, majd ő csinálja helyettem, én úgyse tudnám. De egyet nem teszek (ami kettő): nem hiszek a tömegben, és nem félek a tömegtől. Számomra nem létezik.