Regisztráció Blogot indítok
Adatok
block50

0 bejegyzést írt és 310 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Vannak kincseink. Zord..
block50 2023.05.25 10:21:41
index.hu/kulfold/2023/05/25/ukrajna-f-16-vadaszgep-usa-g7-volodimir-zelenszkij-joe-biden/

Egy érdekes idézet a cikkből:
"Vannak más repülőgépek, amelyek hatékonyabbak az F–16-nál, de ezek kisebb számban állnak rendelkezésre, emiatt pedig nem is szállíthatók. Ezek alatt elsősorban az amerikai F–35-ösöket és F/A 18-asokat, valamint a francia Rafale-repülőgépeket értik. Szakértők szerint azonban műszakilag a legjobb repülőgép vitathatatlanul a svéd Gripen, amelyet a Magyar Honvédség is alkalmaz."

Megnézném azt a szakértőt... Ritka felesleges mondat
Amit arról korábban a hivatalos szervek is beszámoltak, Magyarországon végzi ezekben a hetekben fegyvertesztjeit az egyelőre ideiglenesen, de már majdani magyar oldalszámával és felségjelzéssel ellátott, elsőnek elkészült magyar H225M SOF (80, F-ZWDZ, IRO011, 3117) Zord..
A Covid után (?) felszabadult kiállítási szezonban az ipari szereplők számos új megoldással rukkolnak elő, de a keleten lángoló tűz is sok tanulsággal szolgál arra nézve, hogy merre halad a hadviselés, milyen képességek kialakítását kell fontolóra venni egy haderő átfogó modernizációja során. A…..
A hírek főszereplői mellett a technikai nüanszok eltörpülni látszanak. Pedig a különbséget jelenhetik egy fegyverrendszer relevanciája és irrelevenciája között. A harci helikopter attól az, ami, mert van üzemképes, hatásos fegyverzete. Ennek jegyében szerepeljen a májusi hírbejegyzésünk címlapképén…..
block50 2022.05.11 14:01:59
"...megalapozottak voltak azok a találgatások, amelyek szerint Szalay-Bobrovniczky Kristóf helyt kaphat az új kormányban"

telex.hu/belfold/2022/05/11/kovetkezo-kormany-karmelita-miniszteri-ertekezlet

Bármelyik másik híroldalt is idézhettem volna. Csak nekem tűnik összeférhetetlennek az elmúlt időszak beszerzési bejelentéseit figyelembe véve..? Legalább az üzletrészét adná el, de úgy látom már a látszatra sem kell figyelni.
block50 2022.05.20 13:09:19
@zord: Vajon a másik irányba milyen adatok lehetnek? Oroszoknak sikerült győzelmet elérniük? Ebben a nagy média felhajtásban szerintem kiraknák a HUD felvételeket.
Havi alaphang: egymást itató USAF KC-46A Pegasus géppár suhan el egy WizzAir Airbus alatt Somogy fölött :-o     Zord..
block50 2022.04.07 17:57:54
@zord: Nem "kellett" bemenni! Ők döntöttek úgy, hogy csak így oldható meg ez a helyzet. Azért lett volna még más módszer, akár gazdasági, akár belső bomlasztás és egyéb aknamunkák terén, amelyek egyyrészt inkább XXI. századi megoldások lettek volna, másrészt legalább emberéletben és pusztításban kisebb mértéket jelentenének.
Szóval ez a döntés azért ott volt Vlagyimirnál...

Nyugat vs keleti légvédelem terén szerintem az 1990-es Öböl-háború hasonló kockázatot jelenthetett. Nem a rendszerek tudását gondolom itt összehasonlítani, hanem a kornak megfelelő fenyegetettséget és bizonytalanságot amit a hadművelet előtt mérlegelni kellett. 32 évvel ezelőtt az iraki légvédelem is brutálisnak tűnt kívülről a nyugati veszteségek elfogadható mértékéhez képest.
Mégis belementek és sikerült ezen a mértéken belül végrehajtani a feladatot. Az igaz, hogy az elérendő célt is behatárolták és világosabb volt, mint megfoghatatlan "nácitlanítás".
Ukrajna területre kb. másfélszer akkora mint Irak, de az arab hadsereg méretre volt sokkal potensebb, akik akkor már egy évtizede harcoltak, tehát volt tapasztalat is mögöttük.
Bár valószínűleg pont e miatt talán jobban fel is voltak a hírszerzés által térképezve és tény, hogy nem támogatták őket kívülről. Ennek ellenére tartom, hogy a nyugat részérő komoly kockázat volt a támadás mögött.

Így kívülről ez az orosz hadsereg úgy néz ki nyugati mércével mérve túlvállalta magát mind a célok, mind a tervek, mind a technika alkalmazásának terén. Ez utóbbinál nem csak a légierő vs légvédelem, de a szárazföldi technika alkalmazására is gondolok. Mára a taktika kimerül a II. vh-s városbombázásokra, majd utcai harcokra.
Érhetnek el politikailag felmutatható sikereket, de ez csak púder az eredetihez képest, a forrásaik pedig ahogy Harrdder is írta teljesen ki fognak merülni.
block50 2022.04.07 19:51:58
@zord: Ja nyugi! :-)
Jó lenne már túl lenni rajta... Egy távoli, alacsonyabb intenzitású konliktust elelemezget az ember, de itt nagyon belementek a polgári darálóba.
block50 2022.05.04 08:50:21
@Beat it!: Miskolcon hetente 2-3 alkalommal hallom a brummogását. Általában este 6 és 10 óra között. Nagyon jellegzetes. Románia (Törökország) irányából Lengyelországba. Mindig elgondolkozom rajta, mit szállíthat...
Ha harci gépről van szó, a fegyverzet teszi teljessé a képet. (Ezért is teljességgel értelmetlen bárminemű harci gépről beszélni - eleve nem létező, lejárt, elfogyott, de kifogással persze jól megtámogatott - fegyverzet híján). Mellette, függesztve, aztán még közel, de már leoldva, "dolgát végezve".…..
block50 2022.03.18 16:23:50
@molnibalage: Amit látok a videón.
block50 2022.04.02 09:50:04
block50 2022.04.02 09:52:01
@Levente B.: Tom Cruise lesz a szpk...
Nagy tapasztalattal rendelkezik MiG-28-asok leszedeseben...
Jó hírekkel indult a Mi-24-est illetően ez a hónap. Zord..
block50 2022.03.04 21:50:35
@zord: azért irtam én is úgy hogy ha igaz... Nem láttam róla kepeket
Esetleg az oroszok által ellenőrzött területén lehet.
Egyébként is kevés a kép a lelőtt gépekről. A mai Sz25 mellett talán az első napi Kamovrol láttam.
block50 2022.03.06 16:55:13
@Levente B.: Ezt már nézegettem én is. Nagy a forgalom a lengyeleknél. Azt elmúlt egy órában egy francia és egy angol C-130, német A400 indult el és most készül a RAF C-17. Masszív légihíd.
Egyébként is a légtérben szinte mindig van E-3, E-8, RC-135, és 3-4 tanker a körzetben. Néha még a drón is látszik. Ez csak a public, mi lehet amit nem látunk??

Kb egy hete Budapest és Szolnok között cirkált az AWACS, de mostanában már nem látszik.
A szpotter élete nemcsak játék és mese. Egy-egy már-még ritka típus, változat, konfiguráció néha csúf tréfát űzve elkerüli a kamerát hosszú ideig. A jövő honvédségi rámpás gépét, számos földi statikus bemutató után csak most sikerült a levegőben is lencsevégre kapnia a LégierőBloggernek. Röviddel…..
Mivel hirtelen nagy nyomás nehezedik a NATO-ra és tagországaira keleten, Szíriában és -ból, illetve a már-már elfeledett Afganisztánban, íme kezdjük az októberi hírbejegyzést az épülő új szövetségi központ makettjéről készült friss képpel. Zord..
block50 2015.11.03 14:28:47
@David Bowman: Nem tudom olvastad-e a Pillangó című könyvet? Az utolsó szökésük jutott erről a videóról eszembe, amikor mondta a társának, hogy ne menjen ki dagály előtt a partra mert belesüllyed az iszapba. A társa sem várta meg a dagályt és ott is maradt. Ezeknek a briteknek sem volt egyszerű ez a szitu. Tragikomikus....
Atlantista olvasóimnak szeretettel - az első Magyarországra települt TSP emlékére - legyen a késedelmes 2015 szeptemberi hírbejegyzés képe egy, a 44-es főút felett a kecskeméti 30-as pályára besikló floridai gárdistát ábrázoló. Persze a szimpla magyarok is örömüket lelhetik a…..
block50 2015.09.12 20:28:14
@Levente B.: Ott lesznek Ostravaban is
block50 2015.09.12 21:29:01
@Levente B.: Pedig egy áthúzás erejéig jöhetnének ők is a csehekhez...
A LégierőBlogger holnap nagy örömmel tér vissza a csehországi Boletice lőterére, ahol a 25. strakonicei légvédelmi rakétadandár vendégeként tudósíthatja kedves és még kedvesebb olvasóit egy olyan, a Tobruq Legacy 2015 hadgyakorlat keretében lefolytatott koalíciós légvédelmi…..
block50 2015.07.13 09:28:05
@zord: Ezt az animációt hol kellene látni?
block50 2015.07.13 15:49:33
@zord: Köszi! Legalább ötször átlapoztam, de nem akadtam meg rajta :-)
Air Power Blog Air Power News 27. 2015.06.08 01:10:28
A képet nemrég Újdörögdön készítettem. Címe egy angolszász szófordulat: "Still not out of the woods". Zord..
block50 2015.06.25 16:40:49
@zord: Bakker!
Ez nagyon rossz hír
block50 2015.06.25 16:44:18
@zord: A megnövekedett oraszamra hivatkozni a sok baleset kapcsán elég "érdekes"...
block50 2015.06.25 17:27:25
@zord: Ebben biztos vagyok, de ez akkor is nagyon gumicsont
Azt sugalja hogy nem is szabad sokat repülni mert akkor sok a baleset...
Ennek alapján az USAF óránként vesztene el egy gépet.
Vagy megfordítva, jo lesz ha meg ennyit se repülünk mert látjátok mi lesz a vége. Sarkitottam de egy atlag ember ezt fogja leszűrni. Tiszta Uj-Zéland....

Én meg nagyobb vezetői fokuszt sem várok csak azt hogy a nyilvánvaló hiányosságok esetén ne söpörjek szőnyeg alá a problémát
Márpedig az elmúlt másfél hónapban egyértelműen előjöttek az idáig leplezett hiányosságok.

Nagyon jol jonnek most a migránsok azt kell mondjam. Az 5 orai hirek első 5 percét hallgattam, addig nem esett szo a balesetről
Ma nem sokkal 9 után újabb magyar Gripennel, a 30-assal történt súlyos repülőesemény, ezúttal Kecskeméten. Hálistennek a pilóta ezúttal is túlélte. Kádár Sándor őrnagy katapultált, az eddigi hírek szerint sajnálatos módon csigolyatörést szenvedett. Ezúton is jobbulást…..
block50 2015.06.24 11:21:06
@zord: Fontos az NVG és az utántöltés is, bár nem csak a misszió miatt kellene pár hónapra kialakítani..
Valszeg ugyanúgy fog járni mint a helikoptereseknél.

Ahogy olvastam az írásodat az jutott eszembe a korábbi - más országok által adott - missziók esetén is adottak voltak ezek a képességek? Vannak típusok, ahol maga gép is akadály volt. Lengyel MiG-29 vagy román MiG-21.
block50 2015.06.24 13:30:37
@Kelepisti: Ha ironikus akarok lenni, akkor éjszaka majd mennek a többiek... :-(
Jelentkezni még mi is "békeidőben" jelentkeztünk a misszióra, csak közben kicsit felgyorsult a politika.
block50 2015.06.24 13:47:46
@Kelepisti: Erre céloztam én is korábbi hozzászólásomban. Valószínűleg kialakítják, 3-4-5 embernek lesz képessége, ami aztán szép lassan 1- 1,5 év alatt nullára amortizálódik.
2015. május 19-én a csehországi Caslav katonai repülőterén leszállás közben a pályavégen túlfutott és lényegében megsemmisült a Magyar Légierő 42-es oldalszámú JAS-39D típusú repülőgépe. A két pilóta katapultált. A Spotter Blogger egy képösszeállítással búcsúzik a…..
A helyszíni szemle lezárultával ma elszállították a kedden szerencsétlenül járt 42-as oldalszámú magyar Gripen roncsát a caslavi beton mellől, ahol befejezte pályafutását. A LégierőBlogger a helyszínről tudósít, ahol arról is meggyőződhetett, hogy tényleg egyben vannak a…..
block50 2015.06.10 12:31:40
block50 2015.06.10 12:39:07
block50 2015.06.10 12:55:33
Vannak olyan esetek, amikor agyonhálózott világunkban egyes információk elsikkadnak, mert "helyi túlterhelés alakul ki az átvitel rendszerében", vagy egyszerűen más vonja el a figyelmet. Ilyen a miniszterelnök múlt hét szerdai nyilatkozata is, melyben kérdésre válaszolva arról…..
Egy friss lengyelországi képpel indul az októberi hírrovat... Zord..
block50 2014.10.26 19:30:01
@zord: Nem hiszem, hogy most egy fegyverkezési programnak túl jó üzenete lenne. Korszerűsítésnek mondva még beleférhet és most ezzel engesztelhetnénk a nyugatot is.

Az biztos, hogy valahogy benne kell maradnunk a NATO - EU rendszerbe, különben rövid időn belül konc leszünk...
Az pedig hiú remény, hogy egyedül akár korszerű fegyverrendszerekkel, akár nemzeti sámánizmussal sokáig kitartanánk.
block50 2014.10.27 10:59:27
@Batkaa: Persze szarfos..

OK, de ezek akkor is megoldási lehetőségek még ha nekünk nem is túl jó forgatókönyv szerint. A másik oldalról ugyanakkor nem nagyon látom a megoldás irányába tett lépéseket. Kormányszóvívő, külügyminiszter és házelnök oldaláról is csak nevetséges és pökhendi kijelentések hangzanak el és dobálják az internetadó gumicsontokat.
Tették a dolgukat?!
Lehet! Ha ezen azt értjük, hogy megnyerték a választásokat, hatalomban maradtak és tovább rendelkezhetnek az EU-s pénzek elosztásán, akkor igazad van.
Ugyanakkor egyre többet hallani, hogy az USA már hónapokkal ezelőtt jelezte nemtetszését informatív csatornákon, csak a pökhendi viselkedés miatt már akkor sem foglalkoztunk ezekkel. Lehet magyarkodni, csak ne felejtsük el hol élünk és milyen mozgástérrel rendelkezünk!? Korábban is, most is és a későbbiekben is a nagyhatalmak játszótere leszünk, ahol nagyon ésszel kell manővereznünk. Akár tetszik akár nem ez az ország most az EU pénzekből él, amit nem lehet Oroszországra vagy Kínára lecserélni.

Lehet modernizálni, új technikát beszerezni, de csak a szövetségen belül van értelme.
Ma a szlovák vadászerők bázisán, Szliácson immár második alkalommal kezdetét vette a NATO elektronikai hadviselési közössége által szponzorált, RF-spektrumú túlélőképességre fókuszáló rendezvénye, a MACE. Bár a felfokozott, hidegháborús jellegű hangulatban és persze a…..
block50 2014.09.18 16:03:59
@Kelepisti: Pedig ha tényleg kötséghatékonyak szeretnénk lenni, akkor idáig csúsztatták volna a fradi pálya megnyitót és össze is köthették volna vele...
Áthúzás majd vadászat a szlovák Sz-300-asokra :-)
block50 2014.09.19 06:31:25
@zord: Tudom - vagy inkabb sejtem. A felvetés is inkabb arra vonatkozik hogy jo lenne a prioritasokat a helyen kezelni
block50 2014.09.22 15:18:07
@zord: Pénteken Ostravába menet megálltunk egy kicsit Sliac mellett, hátha látunk valamit. 10 órás megérkezésünk után pár perccel egy Growler érkezett vissza, egy áthúzás után leszállt. Utána 3 órát ott voltunk, de csak egy Mi-17-es ment és jött és egy MiG-29 géppár és egy L-39 indult Ostravába. Szintén felszállt két F-16-os, amelyek van egy olyan érzésem szintén Ostravába mehettek. Nem lepődnék meg ha a dánok lettek volna. Sajnos pont autóban voltunk menetben, így nem láttam a felségjelüket, de az tuti, hogy 2,5 óra alatt nem jöttek vissza. Egyébként a reptéren akkor két MiG-29, 2-3 Growler, és egy Tornado állt nagy csendességben...
Egy ritkán érintett téma, a Jak-52 kiképző- és gyakorló repülőgép egy példánya Szolnok felett műrepül. A pilótautánpótlás kérdése most nem tartozik éppen a legfeszítőbb kérdések közé a magyar légierőben, de ahogy sok minden másról sem, jövőjéről nincs döntés. Jó…..
block50 2014.09.17 14:34:12
@Kelepisti: Melyik részre erdemes menni a kerítés mellé? Tavaly mikor voltak a felszallasok? Hany órára érdemes kierni?
block50 2014.09.17 14:45:32
@Kelepisti: Ok koszi
Mondjuk 10-ig eleg kierni vagy az mar késő?
block50 2014.09.17 15:13:34
@zord: Ok Köszi
Ostravaba odafelé beleférne
Három év elteltével ismét repülőnap Kecskeméten! Ha a 2010-es maximum elérése idén nem is lehetett reális célkitűzés, a szervezők kezdők, a környezet kedvezőtlen (megszorítások Európában és Amerikában), alighanem mégis egy sikeres rendezvény előtt állunk - főként, hogy…..
block50 2013.08.04 14:28:19
@zord: Az index fórumban én is leírtam már a véleményemet a rendezvényről. Tegnap spotter jeggyel vettem részt, így a bejutásról, parkolásról nem tudok véleményt mondani. A miénk ilyen szempontból jól megszervezett volt.
A spotter jegyért 9 ezer HUF nem biztos, hogy megérte, de ez szubjektív. Sokat javított volna a helyzeten ha legalább még egy mobil lelátó bekerül a 30-as pályavégre. Ott nagy tömeg volt.

Én tulajdonképp jól éreztem magam és mindent megnéztem és lefotóztam annak ellenére, hogy csak egy nap adatott meg.

Amit viszont végképp nem értek...
Miért nem lehetett megnézni a hátulra beparkolt gépeket. Idejön egy AWACS, egy IL-76, még jó néhány C-130-as és egyéb szállítógépek és nem tudunk odamenni! Nagyon bosszantott és elvett egy órát, amíg mindenféle úton-módon megpróbáltam kijutni, de nem sikerült. A múltkor ezt azért sikerült jól megszervezni, ezt illet volna átvenni. Valószínűleg az egyszerű látogatóknak ez nem volt probléma (inkább a meleg), de nekem bosszantó bolt.
block50 2013.08.04 14:43:20
@molnibalage: A pálya két végén található lelátókra mehettél be vele ingyen + a sárga hangárba, amely a sajtózóna volt.
block50 2013.08.04 15:40:54
@Liverbird: Hát én szombaton fél 9 és fél 10 között rászántam az időt és kigyalogoltam erőltetett menetben. Nem negedtek oda. Egyértelműan megmondták, hogy nem lehet odamenni.
Természetesen azt el tudom képzelni, hogy később megnyílt, de akkor ez egy előre át nem gondolt helyzet volt.
Márpedig még mi laikusok is tudtuk, hogy azokat a gépeket csak ott lehet elhelyezni, így a szervezők is előre készülhettek volna.
Air Power Blog Air Power News 13. 2013.07.24 21:34:28
Ezennel megnyitom a Légierő Blog híreinek tizenharmadik kiadását. Stílszerűen egy múlt héten, Újmajorban készült képpel, egy Kub SzPU-ról és a lengyelországi lövészeten céljának szánt Meteor-3M drónról. Kívánom a Honvédség idei legjelentősebb külföldi gyakorlatára…..
block50 2013.07.30 14:05:36
@elgabi: Mire alapozod?
A haderő rekord alulfinanszírozottsága, a koncepciótlanság, a politikai fóbiák, vagy egyszerűen a rossz gazdaként viselkedés meghozta eredményét. A Magyar Honvédség "helikopterflottája" év elején megszűnt létezni, mint honvédelmi illetve katasztrófavédelmi eszközrendszer,…..
block50 2013.06.18 13:05:47
@Devil 505: A hollandokat csak példának hoztam, felőlem otthon is maradhatnak... :-)
GSF valószínűleg úgy értette, hogy valahogy meg kell oldanunk az érkező napot, de fogalmunk nincs hogyan csináljuk. El tudok képzelni egy nagyon szigorú lezárást is és komoly ellenőrzést.
A spotter regisztráció pedig befejeződött....
Na erre kössünk csomót...
block50 2013.06.26 09:45:40
@zord: Azaz az összes ázsiai ország - benne Kínával - együttesen lenyomja az USA-t költségvetési oldalon...?!

Ezt még nem érzem annyira fenyegetőnek.
Ezek az országok soha nem lesznek szövetségesek, sőt a legtöbbet, mint partnert kezelhet az Egyesült Államok..
Kína katonai költségvetése még mindig kevesebb mint a fele lesz az USA büdzsének. Ráadásul a gazdasági irányok is gyorsan fordulhatnak. Az elmúlt pár hét kínai gazdasági eseményei könnyen lehet egy újabb lufi kidurranását vetítik előre, amit azért annyira nem kívánok, mert ránk nézve is komoly hatásai lehetnek.

A második táblában nekem az oroszok érdekesek, a megduplázódó költségvetéssel... Hááát...! :-) Én is tudok nagyon érdekes jövőképeket vetítgetni, csak tudnom kell mit akarnak látni a főnökök! :-) Szerintem ma 3 évre lehet nagyjából jósolni, a többi olyan mint a hosszú távú időjárás előrejelzés!
block50 2013.07.18 12:48:04
@zord: Köszi! Szerintem a legfontosabb dolgokra megkaptuk a választ és ez most elég. Magam részéről sokkal nyugodtabban fogom viselni a következő 2 hetet. Az elmúlt fél év egyik legfontosabb repnapos hozzászólása volt! :-)
A helikopter ismét megmutatta, hogy nélkülözhetetlen árvíz idején. A Honvédség hosszú évek elhanyagoltsága ellenére éppen meg tudott mozdítani annyi eszközt, ami elégségesnek bizonyult, de ez messze nem jelenti azt, hogy az illetékeseknek hátra lehet dőlniük a székeikben.…..
block50 2013.06.26 06:50:49
@Liverbird: ezek még mindig csak kósza hírek az érkező napról
Mint az várható volt, Hende-féle parlamenti egyeztetés, jópofizás ide vagy oda, az ellenzék zsigerből belekötött a nemzeti légiszállító képesség fejlesztésébe. „A Zorbán luxusban akar utazni” – mondják a primitív hazaárulók. A kérdést azonban érdemes inkább szakmai…..
block50 2013.06.18 21:00:48
@zord: szerintem ezt csak a repnapra dobják össze a csókosoknak es burzsuj barátaiknak
block50 2013.06.20 12:41:17
@Madár Fokker: Kapacitásra valószínűleg van igény, azért ne feledjük, ha félig-meddig kényszerpálya is, de a RAF is ezt választotta. Még most is újabb gépek kerülnek a flottájukba, így szerintem a mi gépeinknek is találnának feladatot.
block50 2013.06.20 13:32:15
@Madár Fokker: Ezt értem, de szeritem egy beszerzés során ez mindegy. B737 és A320 gépeken kívül egyik típusra sincs stabil hajózó és kiszolgáló személyzet polgári szinten sem. Bármit veszünk az honvédségi szinten új és kiképzés kell rá.
Én csak arra válaszoltam, hogy erre a kategóriára lesz-e NATO-n belül kellő kapacitás. Szerintem igen, de legalábbis meg lehet találni. Erre hoztam példának a RAF-ot, amely szintén erre a gépre alapozva fejleszti a személyszállító kapacitását. Ha ők látnak benne fantáziát, akkor szerintem mi is meg tudjuk találni. Persze lehet, hogy kell a "marketingbe" energiát ölni, de a terep adott...