Adatok
Monty H.
1297 bejegyzést írt és 1242 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Az amerikai M65 zubbony egyike azon katonai holmiknak, amelyek nemcsak hogy más hadseregekben is feltűntek, hanem divatcikké, illetve mindennapi ruhadarabbá váltak (és ebben Rambo apánknak is komoly szerepe volt, de számtalan más film révén is védjegyévé lett a veterán katonáknak). Én is próbát…..

Mikor elhallgattak a fegyverek...
Most, hogy a krónikában eljutottunk a Tonkini-öböltől Saigon elestéig, egy elemzés következik, amelyben mérlegre helyezzük a háború folyamatait és szereplőit, és amellyel levonhatjuk a főbb tanulságokat. Előrebocsátom, hogy komplex téma ez, amelynek csak a…..

Indul a bevetés. Újra...
Gondolom, nem csak én emlékszem jó szívvel a kilencvenes évek egyik legsikeresebb helikopteres videójáték-szériájára, amely Desert Strike, Jungle Strike és Urban Strike, majd Soviet Strike, Nuclear Strike és Alligator Strike címmel készült epizódokat tartalmazott. Az első…..

Egy tengerészgyalogos veterán emlékei
Régen volt utoljára a kezemben visszaemlékezés… És James Dixon könyve olyan régen rajta volt már a radaromon, hogy egy spontán indulat hatására elővettem és olvasni kezdtem. A szerző, aki évtizedekkel vietnámi szolgálata után kezdett hozzá az íráshoz, rögtön a…..

Trumpeter 1:48
Ha a vietnámi háború amerikai vadászgépei kerülnek szóba, a többség automatikusan a Phantomokra gondol, pedig számos más típust is bevetettek Délkelet-Ázsiában, ideértve a “százas szériát”, amiben olyan ikonikus típusok találhatók, mint az F–104, az F–105, vagy épp e cikk…..
Monty H.
2025.06.23 21:59:13
@slowmotion: A cápafogas F-4B :D
Monty H.
2025.06.25 08:53:38
@slowmotion: Academy :)
Monty H.
2025.06.30 09:25:11
@slowmotion: Nem. Bár ezt a hülye "fröccsöntsük háromféle színből, hogy ne kelljen festeni" eljárást alkalmazták. Mintha a gyerekek bizony 1:48-as Phantomokon kezdenék a hobbit... :(

Hősök helyett... Az 1. gyaloghadosztály, mely jelvénye után „a nagy vörös egyes” nevet kapta, az amerikai szárazföldi haderő máig szolgálatban álló alakulata, méghozzá az egyik leghíresebb. A rendező, Samuel Fuller 1942 és 1945 között ebben az egységben harcolta végig az afrikai és európai…..
Monty H.
2025.06.25 19:06:36
@Lobo Marunga: Ma már én is máshogy ítélem meg. Mikor először láttam, 1994-ben, tetszett, később már jobban megláttam a hibáit. Nagyon szemelvényes az ábrázolásmódja. Viszont sok jelenete szerintem inkább zavarba ejtő, mint kínos: az őrültek háza például. Vagy a koncentrációs tábor felfedezése. Akkortájt már kezdtek bejönni a háborús filmekben is az ultrarealista, pátosz nélküli elemek (Vaskereszt, A híd túl messze van); ha ezekbe jobban belegondol a néző, akkor a háborúellenes üzenet tényleg célba ér. Fuller, aki veterán volt, nyilván ezeket is be akarta tenni, viszont szerintem nem jó rendező. Aki itt jól működik, az Lee Marvin, aki átélte mindezt tengerészgyalogosként. Szóval nem véletlen, hogy ez a film a híres és az elfeledett háborús filmek közötti mezsgyén egyensúlyoz...

A kalandok folytatódnak
Tavaly nyáron, London könyvesboltjait járva szembesültem azzal, hogy a Vissza a jövőbe története képregényes formában folytatódik. Arra viszont, hogy ugyanazokban a hetekben magyarul is megjelenik a sorozat első gyűjteményes kötete, nem is számítottam, pedig ez történt...
Monty H.
2025.06.06 12:22:18
@21 ezer Ft: Nem tudom. Írtam most nekik egy emailt. Azt kell mondanom, a kilencedik.hu-n, a Facebookon, ill. a releváns rendezvények honlapjain figyelemmel kell kísérni az új megjelenéseket. Én így csinálom, így előre tudom, hogy mi jelenik meg, ami engem is érdekel.

Saigon környékén
Saigonon kívül is bőven találhatunk érdekességeket. Egyik utunk Son barátunk oldalán Cu Chiba vezetett, ahol a vietkong alagútrendszert felelevenítő múzeum található. Ennek lényegi része egy erdőben van kialakítva, ahol egy rövidfilm és egy kiselőadás után egyenruhás idegenvezető…..
Monty H.
2025.06.04 22:02:38
@Kun csaba: Örülök, hogy tetszett. :)

Zombiapokalipszis Vietnámból
Az alternatív történelem műfaja a nyugati világban jóval komolyabb múltra tekint vissza, mint minálunk. Ahogy a zombis történetek is… Ezt a kettőt pedig nem is olyan nehéz kombinálni. Ami számomra azért is fontos, mert a zombikért nem rajongok, ugyanakkor vietnámi…..

A háború utolsó napjai
Miközben elkeseredett csaták folytak Saigon körül, a városon belül is sok minden történt. 1975. április 27-én délutánra Huong elnök összehívta a nemzetgyűlést, hogy utódját illetően szavazást tartson. A katonai helyzetről szóló beszámoló utána megválasztották Duong Van Minh…..
Monty H.
2025.04.29 07:55:22
@gigabursch: Semmi gond, a tavalyiak között megtalálod. Nem rövid... :)
Monty H.
2025.05.08 20:49:21
@Ríl: Köszönöm!
Monty H.
2025.05.26 08:53:06
@Kun csaba: Ha cikk színvonalára gondolsz: köszönöm, uram :)

Mindenkit hozz haza!
A vietnámi háború végeztével az amerikai közbeszéd egyik gyakran visszatérő témája volt az ütközetben eltűnt katonák sorsa. Az egykori ellenféllel szemben érzett gyűlöletnek pedig továbbra is táptalajt adtak azok az állítások, melyek szerint továbbra is raboskodnak amerikai…..
Monty H.
2025.05.21 16:13:34
@Teakbois: Érdekes lenne megnézni Hauser változatát... Lehet, hogy realisztikusabb volt. :(

Zvezda 1:35
A régóta kedvencként számon tartott típusok mellett időről időre kinézek magamnak valami mást, ami kellemes változatosságot nyújt. Így került képbe az Elefant, amely típus a szememben erőteljes megjelenésével ellensúlyozza gyengeségeit. ..

Tamiya 1:35
Ismét egy régi klasszikus kerül terítékre. A Tamiya M16-ja enyhén szólva régi vas: 1976-ban jelent meg, vagyis lassan ötven éve van a piacon. A cég két másik amerikai féllánctalpast is kiadott ugyanazzal az alvázzal, egyrészt az M3A2 csapatszállítót, másrészt az M21 aknavető-hordozó…..
Monty H.
2025.05.18 22:05:57
@slowmotion: Köszi.

Rajta leszünk az utolsó gépen?
Dél-Vietnám összeomlását és Saigon kiürítését többször is felidézték a vonatkozó alkotásokban (a legfrissebb ilyen A szimpatizáns című sorozat, de a klasszikusok közül említhetném A szarvasvadászt). Egy több évtizedes tragédia utolsó felvonása volt ez a pár hét, amely…..
Monty H.
2025.05.17 12:49:47
@Teakbois: Mindenképp. Haing S. Ngor a Gyilkos mezőkben is szerepelt... Azt is elő kell majd vennem. Megnézem az említett cikkedet, érdekel, ahogy általában a legtöbb cikked releváns nekem, mert érdekel az a korszak :) Köszi.

Egy összeomlás krónikája
Charles Henderson nyugalmazott főtörzszászlós, tengerészgyalogos veterán valós alapú vietnámi háborús dokumentumregényeiből már mutattam be korábban is (ilyen volt a Hűen mindhalálig és a Dzsungelszabályok – a Carlos Hathcockról szóló két könyvével viszont még adós vagyok).…..
Monty H.
2025.05.05 20:50:26
@gigabursch: Ugyanezt mondta egy amerikai tiszt egy vietnámi diplomatának, amikor a békeszerződést aláírták. A vietnámi azt mondta erre: "Lehet, hogy így van. De ugyanakkor teljesen irreleváns."
Monty H.
2025.05.13 08:07:37
@bz249: Westmoreland eleve a darálásra helyezte a hangsúlyt, hogy kivéreztesse az ellent. Pedig a terület ellenőrzése nagyon fontos egy gerillaháborúban, máskülönben éjszaka bejön a faluba a gerillacsapat és akkor aktív. Nekik oly mindegy, hogy nappal vagy éjszaka, a munka el lesz végezve...
A blogírást már most folytatom :)
A blogírást már most folytatom :)
A vietnámi háború
"El akartuk végezni a feladatot, de nem törődtünk az emberi életekkel..."
2025.05.12 00:01:00

Egy CIA-elemző emlékezik
Frank Snepptől már korábban is idéztem. A CIA elemzőjeként 1969-ben került Vietnámba. A déli országrész összeomlásának heteiben siettette az amerikai kiürítés előkészítését, de nem hallgattak rá. Mikor utóbb a CIA elzárkózott attól, hogy az evakuálás kapcsán belső…..

Korosztályomban nem egyedül én kezdtem a természetjárást katonai lábbeliben. Akkortájt a 65 M surranó, ha nem is általánosan, de sokak által használt bakancs volt, amely robusztus és tartós kialakításával jó szolgálatot tett éveken át, még ha hátrányait (például az elégtelenül tapadó talpát) el is…..

Trumpeter 1:35
Most már ideje villantani egy észak-vietnámi illetőségű makettet is. És ha már Saigon elestének évfordulója közeleg, eszünkbe juthatnak a városba begördülő harckocsikról készült fényképek, köztük néhány T–54-es... A Trumpeter 2000 környékén a T–54/55 több változatát is kiadta, ezek…..
Monty H.
2025.04.28 07:23:54
@slowmotion: Nem, még el sem kezdtem. Viszont az F-100 kész lett, pár hét és kiteszem ide.

Csaták a főváros körül
Xuan Loc elestével újabb akadály hárult el a néphadsereg előtt Saigon felé menet. Le Duc Tho felügyelete mellett Dung tábornagy és törzse már a déli főváros lerohanását tervezte. Nem számítottak könnyű győzelemre, de sietniük kellett, hiszen a monszun időszak közeledett,…..
Monty H.
2025.04.27 11:19:47
@bz249: A déli elnökök sajátossága volt, hogy puccselhárító feladatra mindig a közelben kell tartani egy elit alakulatot.

A Whitehall világa
Vajon mennyire lehet humoros és érdekfeszítő egy olyan tévésorozat, amely alapvetően három ember interakciójára épít, akik szinte végig ugyanabban a környezetben, szinte végig csak a politikáról beszélnek? Nagyon is, ha megfelelő emberek nyúlnak hozzá. A szériáiról is méltán…..
Monty H.
2025.04.23 08:05:14
@Kelemen Todor: Köszönöm, javítom.
A hang kapcsán, ez nyilván ízlés és elsőbbség kérdése. De ez akkor sem változtatja me a tényt, hogy pár szót úgy fordítottak, hogy angolban kétértelmű, és ezért működnek ott a poénok, magyarban meg nagyon nem, és a néző gondolkozhat, hogy itt most min nevettek... :( Viszont pár szinkronos részt megnéztem, szerintem a mellékszereplőknél sem passzolnak a hangok. Egyszerűen nézem a színészt, hallom a magyar hangot, és egy tök más alkatú figura jut eszembe.
A Monty Python szinkronjába egyszer mertem belehallgatni. Lehangoló... De a Smith & Jones esetében is az angol eredeti mellett állok ki. És az évek alatt a Csengetett, mylord? esetében is eljutottam odáig, hogy inkább angolul, az sokkal több réteget tartalmaz. Én már csak ilyen vagyok :)
A hang kapcsán, ez nyilván ízlés és elsőbbség kérdése. De ez akkor sem változtatja me a tényt, hogy pár szót úgy fordítottak, hogy angolban kétértelmű, és ezért működnek ott a poénok, magyarban meg nagyon nem, és a néző gondolkozhat, hogy itt most min nevettek... :( Viszont pár szinkronos részt megnéztem, szerintem a mellékszereplőknél sem passzolnak a hangok. Egyszerűen nézem a színészt, hallom a magyar hangot, és egy tök más alkatú figura jut eszembe.
A Monty Python szinkronjába egyszer mertem belehallgatni. Lehangoló... De a Smith & Jones esetében is az angol eredeti mellett állok ki. És az évek alatt a Csengetett, mylord? esetében is eljutottam odáig, hogy inkább angolul, az sokkal több réteget tartalmaz. Én már csak ilyen vagyok :)
Monty H.
2025.04.23 21:34:55
@Kelemen Todor: Igazad van, bár a Monty Pythonnál sokkal több dolgot kellett elmagyarázni, mert rengeteg spec. téma jött elő. A Miniszter jóval földhöz ragadtabb volt, a szóviccek is köznapibbak... De lefordítani őket persze így sem lehetett mindig. De én ezért is tanultam angolul, és jó érzés, amikor ezeket az utalásokat értem.

Amikor a rémálom nem is álom
Kicsit visszautalva az előző cikkre, pontosabban a háború mentálisan sérült áldozataira, most egy olyan játékfilmről írok, amely a veterándrámák között is unikumnak számít témájával, műfajilag pedig nemcsak lélektani történet, hanem erős thriller is, sőt egyesek szerint…..
Monty H.
2025.03.29 08:20:24
@2025.03.28: A filmrovatban már több mint 60 ilyen filmről írtam.
vietnamihaboru.blog.hu/tags/r%3Afilm
vietnamihaboru.blog.hu/tags/r%3Afilm
Monty H.
2025.04.18 17:35:06
@2025.04.18: Ez a blog az indokínai háborúkkal foglalkozik. Filmből pedig lesz még...

Egy háború krónikája
Nincs könnyű dolga annak, aki átfogóan, de emészthető hosszúságban szeretné bemutatni a vietnámi háború történetét. Az viszont tény, hogy ma már, ötven év távlatából jóval objektívabban, mindkét oldalt részletesebben prezentálva lehet nekimenni a témának. A dokumentumfilmes…..
Monty H.
2025.04.04 21:35:04
@H4mburger: Igen, a Civil War be van készítve nálam, de eddig csak belenéztem.

Xuan Loc védelme
1975. április elején Fred Weyand tábornagy, az amerikai hadsereg vezérkari főnöke rövid látogatást tett Dél-Vietnámban. Hazatérése után beszámolt a helyzetről. Elmondta, hogy a déliek a katonai összeomlás szélén állnak, és továbbra is reménykednek abban, hogy az Egyesült Államok…..

ÍRTA: Gino D'Antonio
RAJZOLTA: Renato PoleseRenzo CalegariGino D'Antonio
A C.S.A. Comics és a Frike Comics nagy és örvendetes munkába fogott: a terveik szerint magyarul is megjelentetik a Vadnyugatról szóló olasz képregény-sorozatot. Az eredeti sorozat elvileg hetvenhárom részből állt. Aztán…..

Egyik háború a másik után
Még mindig a Hazatérés hadművelet témájánál maradva bemutatnék egyet a hetvenes évek veterándrámái közül. Aki kicsit is ismeri a témába vágó játékfilmeket, nyilván több címet fel tudna sorolni, hiszen a Taxisofőr, a Bicska vagy A szarvasvadász is ezt a kategóriát erősíti.…..
Monty H.
2023.03.27 20:34:21
@gigabursch: A DVD-re került szinkron, igen.
Monty H.
2025.03.19 20:35:56
@Teakbois: Érdekes részletek...
Én mondjuk biztosan nem tenném a tíz legjobb ilyen film közé. Sokkal jobb is lehetne.
Én mondjuk biztosan nem tenném a tíz legjobb ilyen film közé. Sokkal jobb is lehetne.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz