Regisztráció Blogot indítok
Adatok
MidlifeCrisis

0 bejegyzést írt és 275 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Bécsben és Sopronban is tüntettek azok az ingázók, akik úgy érzik, a határzár, illetve az azzal kapcsolatos, szerintük kaotikus kormányzati kommunikáció nehéz helyzetbe hozta őket. Te is ingázol? Van véleményed? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!..
MidlifeCrisis 2020.09.10 11:51:57
Jómagam nyáron kétszer mentem haza, néhány napra, legutóbb augusztus közepén, részben Budapestre, részben Balatonalmádiba.
Akkor otthon azzal volt tele minden, hogy "kevesebb Adria, több Balaton", illetve, hogy "jaj-jaj, a Balatonra kitehető a 'Megtelt' tábla".
Na igen, az tény, hogy szubjektíve volt némi különbség úgy en bloc, mind Budapesten, mind a Balaton mellett, azokat mondjuk a kempteni viszonyokkal összehasonlítva - leginkább a következetesség és a fegyelmezettség tekintetében.
Ami a két hete indult agymenés kapcsán nagyon zavar, az épp ebből adódik részben. Most az a track megy, hogy "mert kintről hurculják be" a vírust, ami a főbb európai turisztikailag frekventált területek kapcsán még igaz is lehet. Ugyanakkor élek a gyanúperrel, hogy amennyiben augusztus közepén, az összes balatoni strand kijáratánál elkezdtek volna minden látogatót tesztelni, már akkor a két héttel későbbiekhez hasonló számok jelentek volna meg.
A határzár és a kötelező tesztek előírásainak hektikus, teljesen logikátlan és áttekinthetetlen ad hoc változtatásai, illetve Rétvári úr némrégiben tett nyilatkozata - amely szerint a kontaktkutatás en général felesleges - után az egész haccacárét egyre nehezebb a kellő megértéssel és komolysággal kezelni...
Egésznek újfent van egy pici "Ti pofátlan görények, akik képesek voltatok itthagyni 'Csodaországot', most szívjatok egy keveset' mellékíze". Illetve, végre van valami, amivel legalább picit kordában tartható az elvándorlás...
A "Legótvarabb politikai elittel rendelkező európai nemzetek" sorát tekintve tuti, hogy benne vagyunk a TOP3-ban...
MidlifeCrisis 2020.09.10 11:52:10
Jómagam nyáron kétszer mentem haza, néhány napra, legutóbb augusztus közepén, részben Budapestre, részben Balatonalmádiba.
Akkor otthon azzal volt tele minden, hogy "kevesebb Adria, több Balaton", illetve hogy "jaj-jaj, a Balatonra kitehető a 'Megtelt' tábla".
Na igen, az tény, hogy szubjektíve volt némi különbség úgy en bloc, mind a Budapesten, mind a Balaton mellett, illetve a Kemptenben tapasztaltak viszonylatában - leginkább a következetesség és a fegyelmezettség terén.
Ami a két hete indult agymenés kapcsán nagyon zavar, az épp ebből adódik részben. Most az a track megy, hogy "mert kintről hurculják be" a vírust, ami a turisztikailag leginkább frekventált területek kapcsán még igaz is lehet. Ugyanakkor élek a gyanúperrel, hogy amennyiben augusztus közepén, az összes balatoni strand kijáratánál elkezdtek volna minden látogatót tesztelni, már akkor a két héttel későbbiekhez hasonló számok ugyanúgy megjelentek volna.
A határzár és a kötelező tesztek előírásainak hektikus, teljesen logikátlan és áttekinthetetlen ad hoc változtatásai, illetve Rétvári úr némrégiben tett nyilatkozatát követően - amely szerint a kontaktkutatás en général felesleges - az egész haccacárét egyre nehezebb a kellő megértéssel és komolysággal kezelni...
Egésznek újfent van egy pici "Ti pofátlan görények, akik képesek voltatok itthagyni 'Csodaországot', most szívjatok egy keveset' mellékíze". És a Covid-dal végre előkerült valami, amivel legalább picit kordában tartható az elvándorlás...
Azt hiszem, hogy a "Legótvarabb politikai elittel rendelkező európai nemzetek" sorát tekintve tuti, hogy benne vagyunk a TOP3-ban...
Nem ismered a vásárolt autó múltját? Lehet a tréler a végeredmény   Egy tanulmányt olvastam nemrég a Haditechnika folyóiratban az üzembentartás speciális katonai követelményeiről Gyarmati József alezredes tollából. A hadseregek világában nagyon fontos a technikai eszközök hadrafoghatósága, tehát,…..
MidlifeCrisis 2020.01.31 08:30:56
@pkrt: "Gyakran felmerülő védekezés, hogy az autó van az emberért és nem fordítva, minek foglalkozni vele a nagyon muszáj cseréken kívül."
Ha csak a "nagyon muszáj" kötelező körök meglennének tisztességgel, már az komoly minőségi ugrást jelentene, azt hiszem. De sok esetben ez sincs meg...
A távolabbi ismerősi körömben volt olyan, aki 73 ezer km-t ment el olajcsere nélkül, mondván "ez egy Toyota, ami az égvilágon mindent kibír. Csak nem gondolod, hogy feleslegesen fogom kiszórni a pénzt, főleg ezeknek a rablóknak!" És utána még ő állt neki pampogni a szervizben, amikor közölték vele, hogy ez bizony motorcsere lesz. Hármat találhatsz, hogy ma mivel jár. Egy bő 10 éves A8-cal (bár rendes járda még közel 40 év után sincs a "háza" előtt)...
A hozzá hasonlók - általános jelenségként - azon, "zámbójimmy"-mentalitással rendelkező honfitársaink, akiknek az összes, állítólag neves designer cuccot gyártó külön, kelet-európai konfekcióként gyártatja a B-kategóriás termékeit (minél keletebbre megyünk annál nagyobb, illetve annál aranyozottabb a felirat), akik a rogyadozó, ki nem festett lakásaikba pakolják be a lapostévét, a klímát, az okos sütőt és hűtőszekrényt, és a tök tudja még mi mindent, aztán erősen csodálkoznak, amikor ezek együttes használatakor leég a kulipintyó, akik kiszaladnak és megveszik az első, szembejövő német prémiumot 400-600 Eurókért, amit egy élelmes bajor épp egy héttel korábban tolt ki egy Rosenheim melletti pajtából 25 év után, majd épphogy csak rendbe tette annyira, hogy a szerencsétlenek haza tudjanak vele jönni, és be tudjanak állni a félig leégett kulipintyó elé, a nyakig érő sárba, DE a szomszédok nagy csodálatára. Ezen emberek azok is, akik aztán néhány hónapig (agyon)használják a szerencsétlen, vérző torkú, szebb napokat is látott MB-ket, BMW-ket vagy Audikat, majd miután valami komolyan lerottyolódik, és a közeli zugjavító garázsban közlik a legminimálisabban szükséges anyagi ráfordítást, vagy még gyorsban megszabadulnak a viharvert verdájuktól, és eladják egy, még náluk is komolyabban hortobágyi mentalitásúnak, vagy kénytelen kelletlen letámasztják a tyúkól mellé és talán le is takarják, de CSAK azért, hogy a szomszédok ne lássák...
Nem ide tartozik, de kis országunkban erősen dívik a mértéktelenséggel párosuló "emberi butaság, a pávaként külvilágnak élés", kombinálva a szegénységgel, és ezzel a pöcegödörben érlelt, mérhetetlen igénytelenséggel - ami egyébként messze nem csak az autókhoz való hozzáállásban mutatkozik meg. És érzésre ez is napról napra csak romlik. Szomorú...
MidlifeCrisis 2020.01.31 10:29:51
@pkrt: ha morbid akarnék lenni, azt mondanám, hogy bizony "a kevesebb néha több lenne"... ;)
MidlifeCrisis 2020.01.31 10:39:02
@pkrt: viccet félretéve nem tudom, hogy hol szaladt ez el ennyire. De attól tartok, hogy ezen állapotok aligha visszafordíthatók már... a magamfajtának így marad a "megszoksz vagy megszöksz" egyik vagy másik opciója... De ez már nagyon off topic, még ha pszichológiai vonalon akadnak is esetleg összefüggések.
Ami viszont összefüggésben van a cikk témájával (és számomra pl. nagyon zavaró), hogy sokak tényleg ezzel a "nem várható el, hisz bla-bla-bla" dologgal takaróznak, és ezen takarózás (felelősség elhárítás) mellett élik le az egész életüket is, miközben talán fel sem fogják, hogy ennek adott esetben milyen következményei lehetnek, nem csupán magukra nézve...
Igen, tudom, ez már egy igen alaposan, minden oldalról és sokak által “lerágott csont”, a negatív reklám is reklám stb.; mégsem állhatom meg, hogy szó nélkül menjek el mellette. Itt, a Lelkizónán ugyanis szerzőtársaimmal sokszor érintettük már – különféle megközelítésekben – az anyává válás témáját.…..
MidlifeCrisis 2020.01.30 13:21:25
@Thane99: vállaltál valaha gyereket? Mindezt a mai világban? A magyar rögvalóságban? Ezen csodás viszonyok mellett? Na ugye...
Jobb helyeken azt kapják otthonról az emberek, hogy jobban teszik, ha arról, amiről csak véleményük van, de tapasztalaton alapuló tudásuk nincsen, nem szállnak vitába, mert azok, akik már megtapasztal(hat)ták a vita tárgyát, két jól helyezett érvvel a földbe döngölik a magára oly büszke, de csupán véleménnyel rendelkező vitapartnert...
Ez a hozzászólás csupán ugyanarról a mérhetetlen és nem utolsó sorban pofátlanul öncélú cinizmusról ad számot, mint S. Norbert büfögései az elmúlt néhány napból... Tudatlanok vagyunk, bunkók vagyunk és k... büszkék vagyunk rá...
És ha már a kritikáról, mint segítségről szó esett - bár nem tartozik szorosan a tárgyhoz:
1, ha valamit hang alapon viszek be egy komment mezőbe, akkor legyen már bennem annyi igényesség, hogy az elküldés előtt legalább egyszer végigfutom a szöveget, és kijavítom az okos eszközöm által rosszul beillesztett ékezeteket, írásjeleket;
2, ha magamtól voltam képes ezt a szöveget ebben a formában (begépelés útján) összehozni, akkor legyen már bennem annyi igényesség, hogy felkeresek valakit, aki legalább minimális szinten megtanít a helyesírás legalapvetőbb fortélyaira...
Jó, tudom, "time is money", meg ma már senki sem törődik Európa ezen felén ilyen csip-csup baromságokkal, de ez akkor is vér ciki. Ráadásul hamar leértékelődik az érdemi mondanivaló is egy pocsék helyesírással közzétett mondathalmaz mellett. Úgy pedig nincs túl sok értelme a megnyilvánulásnak... pontosabban kívülről elég nehéz lesz azt komolyan venni.
Maradok tisztelettel.
MidlifeCrisis 2020.01.30 13:24:44
@Thane99: vállaltál valaha gyereket? Mindezt a mai világban? A magyar rögvalóságban? Ezen csodás viszonyok mellett? Na ugye...
Jobb helyeken azt kapják otthonról az emberek, hogy jobban teszik, ha arról, amiről csak véleményük van, de tapasztalaton alapuló tudásuk nincsen, nem szállnak vitába, mert azok, akik már megtapasztal(hat)ták a vita tárgyát, két jól helyezett érvvel a földbe döngölik a magára oly büszke, de csupán véleménnyel rendelkező vitapartnert...
Ez a hozzászólás csupán ugyanarról a mérhetetlen és nem utolsó sorban pofátlanul öncélú cinizmusról ad számot, mint S. Norbert büfögései az elmúlt néhány napból... Tudatlanok vagyunk, bunkók vagyunk és k... büszkék vagyunk rá...
És ha már a kritikáról, mint segítségről szó esett - bár nem tartozik szorosan a tárgyhoz:
1, ha valamit hang alapon viszek be egy komment mezőbe, akkor legyen már bennem annyi igényesség, hogy az elküldés előtt legalább egyszer végigfutom a szöveget, és kijavítom az okos eszközöm által rosszul beillesztett ékezeteket, írásjeleket;
2, ha magamtól voltam képes ezt a szöveget ebben a formában (begépelés útján) összehozni, akkor legyen már bennem annyi igényesség, hogy felkeresek valakit, aki legalább minimális szinten megtanít a helyesírás legalapvetőbb fortélyaira...
Jó, tudom, "time is money", meg ma már senki sem törődik Európa ezen felén ilyen csip-csup baromságokkal, de ez akkor is vér ciki. Ráadásul hamar leértékelődik az érdemi mondanivaló is egy pocsék helyesírással közzétett mondathalmaz mellett. Úgy pedig nincs túl sok értelme a megnyilvánulásnak... pontosabban kívülről elég nehéz lesz azt komolyan venni.
Maradok tisztelettel.
Sokan vágnak bele felelőtlenséggel kevert vakmerőséggel a határátkelésbe (bár remélhetőleg egyre kevesebben vannak olyanok, akik nem tájékozódnak előzetesen), nyelvtudás és/vagy megfelelő információk híján. Pedig nem árt tudni, hogy a munkavállalás külföldön sem feltétlenül diadalmenet. A következő…..
A tömör, egyszavas válaszok kedvelőnek: iszonyúan. Eszerint a cikk szerint a hatodik legdrágább a világon, és a harmadik legdrágább Európában, Svájc és Izland után. A hétköznapi életben azonban nem ennyire elborzasztó a helyzet. Mindig akadnak kibúvók egy szabály alól, és itt is lehet azért, ha nem…..
MidlifeCrisis 2017.10.06 08:48:18
@Fellegjáró Marci: bizony-bizony, ott a pont!

Esetemben a dolog kb. így nézett ki, egy Münchenhez közeli Kreisstadt lakójaként:
- bajor közalkalmazotti, mérnöki fizu (egész jó osztályból indulva durván 2 ezer EUR nettó) mínusz lakhatás (amiből sikerült egy masszívan átlag alatti lakbért kifognom) mínusz telekommunikáció mínusz áram (ez utóbbi kettő ugyebár nincs benne a "Warmmiete" fogalmában) mínusz autó mínusz kaja mínusz "cukrozás" (midösszesen kb. 1300 EUR).

Egyébként a Bajorországban jelenleg az átlagfizu 3800 EUR bruttó környékén van, ami kb. 2100 EUR nettó. Ehhez képest Münchenben egy akármilyen lakás négyzetméter ára (!!!) kb. 5000 EUR-ról indul, jellemzően a belvárosban 10-13 ezer EUR körül van, ahol laktam, ott pedig ugyanez kb. 6-16 ezer EUR között mozogtak. A havi lakbérek, ennek megfelelően szintén barátiak (München: 18-23 EUR/négyzetméter, az én lakásom esetében, Starnbergben közel 20 EUR/négyzetméter)...

Norvégia még ennél durvább flaszter lehet. Szóval, ha itt élsz, egy itten viszonylatban jobb átlagfizuval, hagyj fel azzal a reménnyel, hogy bármikor saját egzisztenciát építesz fel, és készülj fel arra, hogy a fizud közel kétharmada akkor is elmegy, ha csak a négy fal között csücsülsz egész nap. Ha a maradék egyharmad fizu mértékét elfogadhatónak ítéled, és előrelépésnek érzed, és a starthoz rendelkezésedre áll a megfelelő szakma és/vagy nyelvtudás, és kb. 3000 EUR a külföldön indulás költségeihez, akkor vágj bele, mert kétségtelenül kiszélesíti az ember horizontját a külföld, nagyon sokat megismersz magadból, más világlátás ragad rád, és persze kalandnak sem utolsó.
(Minden egyéb esetben viszont inkább hagyd! Egyrészt mert megutálod, és az nem lehet cél, másrészt pedig relatív szarul élni otthon is lehet, ahhoz egy métert nem kell menni sehová...)
MidlifeCrisis 2017.10.06 11:48:21
@Billy Hill: igazad van, Landkreis STA, a vásárlóerő tekintetében továbbra is az első a németországi rangsorban (www.gfk.com/de/insights/press-release/kaufkraft-deutschland-2017/). De úgy általában a környéken bármely Landkreis hasonló, vagy nem számottevően rosszabb "adottságokkal" és ebből kifolyólag nagyon hasonló problémákkal küzd - évek óta tendencia, hogy egy lakásra általában 4-6 érdeklődő áll sorban, és bár igazi lakásépítési boom van, a kínálat még mindig nem tudja rendesen kielégíteni az egyébként évről évre egyre növekvő keresletet. A München-Augsburg-Ingolstadt háromszögben tulajdonképpen összeérnek a városok agglomerációs térségei, ráadásul az utolsó gyakorlatilag határos a nürnbergi metropol régióval, ami nagyon nincsenek jó hatással az ingatlanárak, és általában a lakhatás költségeinek alakulására - nincs nagy különbség, németországi szinten is igen magas.
Sokan talán örömmel gondolnak arra, hogy az EU elleni harc kiheréli majd a jelenlegi vezetést, de aligha fog mindez összejönni, sőt, akár még profitálhat is ebből a kormányoldal, aminek több oka is van. Persze izgalmas dolog - amin még az sem változtat, hogy előre borítékolható volt -, hogy a…..
MidlifeCrisis 2017.09.08 09:04:22
Az ügy margójára egy költői, de mindenképp gyakorlati kérdés, a döntés kapcsán most, a szolidaritás nagy diadala felett tort ülők irányába:
tegyük fel (!!!), hogy Magyarországon a közhangulat a jelenlegi teljes ellentettje, ugyanakkor az ország gazdasági állapota ugyanilyen, mint most - ergo nem feltétlenül áttelepülni készülők álmainak netovábbja. Ezek az emberek, akik jelenleg valahol, egy vélhetőleg nyugat-európai menekülttáborban töltik a napjaikat, és deklaráltan Németországba, Hollandiába, Angliába vagy esetleg Svédországba indultak, hivatalos úton megtudják, hogy a jelenlegi helyükről Magyarországra kerülnek. Mennyi esélye van annak, hogy a Magyarország által befogadandó személyek közül:
- az esetleg már valamely, nyugat-európai EU-tagállamban valamennyire beilleszkedett emberek önként fogják magukat, és egy hivatalos döntés miatt, egy hang nélkül átköltöznek (a nem beilleszkedett, vagy beilleszkedni nem akaró személyekről nem is beszélve)?
- a legtöbben, az áthelyezésére vonatkozó döntést megelőzően nem lépnek egyszerűen le?
- ha esetleg akaratuk ellenére helyezik őket ide, akkor Magyarországon is maradnak, és nem lépnek szintén le innen, 5 percen belül?
- a legtöbben, az áthelyezésüket követően, rövid időn belül nem bukkannak fel újra abban az EU-tagállamban, ahová menni akartak?
Fentiek mellett felvetődik a kérdés, hogy egyáltalán ki, és milyen felhatalmazás mellett választja ki azokat a személyeket, akiket ezt követően áthelyeznek egy másik EU-tagállamba? Ez nem vet fel emberjogi aggályokat? Ugyanis ne legyenek illúzióink, akik Európába jöttek, vagy oda tartanak, kb. 75%-ban akkor sem akarnának a kelet-európai régió országaiba jönni, ha itt minden házon hatalmas "Refugees welcome!" feliratú molinók lennének kifeszítve... Ugyanezen az emberek pedig az áthelyezésüket követően sem lesznek az adott országban maradásra bírhatóak. Szépen visszamennek nyugatra. Ott majd szépen elfogják őket, és visszahozzák. De mivel nem lehet őket a mozgásukban korlátozni, újra visszamennek, ahol megint elfogják őket, visszahozzák, és így tovább... Akkor viszont felvetődik az újabb kérdés, hogy egyébként a kiválasztással, nem vesszük el az áthelyezni tervezett emberektől maradék perspektívájukat is a boldogulásuk kapcsán? Mert ide-oda vonulva a beilleszkedésükre egyébként esély nincs... ezen emberek frusztráltsága pedig tényleg járhat akár biztonsági kockázattal is...
Szvsz a döntés, épp a fentiek okán, és épp az érintettekkel szemben inkorrekt, azon felül, hogy összességében álszent és önző...
Hogy mennyire gerincferdült a szituáció, jól mutatja a ZDF tegnapelőtt esti műsorsávja 20:00 és 23:30 között, ahol először nagy pofával harsogta mindenki !a demokrácia, az emberiesség és a szolidaritás diadalát!, majd egy órával később bemutattak egy kameruni "menekültet", aki bevallottan azért ment el otthonról, mert nem tudta fizetni a hiteleit... majd jön a szokásos "Wir schaffen das!"-mantra, ami a német történelem egyik legcinikusabb mondata - ugyanis ez már csupán a németországi tartományok helyzetét tekintve sem igaz, és ebből kifolyólag nettó ostobaság.
A helyzet az, hogy amennyiben a krízisek sújtotta területeken nem sikerül rendet tennünk, akkor felköthetjük a gatyát. Mert lehetünk akármilyen szolidárisak, a problémát oly módon, hogy hagyjuk idejönni azokat, akik jönni akarnak, nem fogjuk tudni. És bár Európában még béke van, rengeteg, szunnyadó válsággóc van itt is, és nyugaton is, ami csak a futóparasztok viszonylagos jóléte miatt tartható nyugvóponton... ezt, a fene nagy szolidaritásunkban azért nem szabadna teljesen figyelmen kívül hagyni...
A bevezetőben említettem már ezt a kifejezést, hogy mi a rendszerváltást követően a csórómilliomosok országa lettünk. Ezt le kéne vezetnem, mert nem hiszem, hogy más is érti, ami nekem evidens. Szóval vagyunk "mi" (ezen értsd a Ratkó korszak gyermekeinek a gyermekei, vagy csak szűken én, a családom…..
MidlifeCrisis 2017.09.05 12:17:07
"Na jó, de ott megtehető, hogy besétálok az önkormányzathoz, vagy egy erre szakosodott céghez és közlöm, hogy "a városban kaptam 3 évig munkát x cégnél, úgyhogy bérelnék 3 évre x árig ilyen és ilyen paraméterekkel bíró lakást" akkor elém teszik a bérleti szerződést."

Csak Felső-Bajorország tekintetében tudok nyilatkozni a fenti mondat kapcsán: Münchenben és környékén ez a sztori a "nettó esélytelen" kategóriába tartozik, már csak a sorban állók (egyre növekvő) száma miatt is.
Egyébként arrafelé nem azért nem vesz a társadalom nagyobb része lakást, mert " kellően mobilis" (mobilitásnak, mint fogalomnak pl. München környékén egyébként is nulla relevanciája van), ez a tény annyira trendi arrafelé, vagy esetleg, mert nem szeretne. Az igazi ok az, hogy ők, a jóval magasabb fizetésük ellenére jóval távolabb vannak egy saját ingatlan megvásárlásától, mint egy egy átlagos, pl. budapesti.
Tavaly, Münchenben, egy új építésű ingatlan négyzetmétere átlagosan (!) 6.500 EUR volt (
www.bellevue.de/stories-und-ratgeber/deutschland/staedte-specials/immobilien-marktreport-muenchen-2016-zurueck-zur-normalitaet.html). Az egyik agglomerációs településen, Starnbergben, ahol eltöltöttem néhány évet, ugyanez 5.500 EUR körül mozgott (www.immowelt.de/immobilienpreise/starnberg/wohnungspreise). Nem nehéz kitalálni tehát, hogy egy bajor átlagfizetésből, ami bruttó (!) 3.878 EUR, ami kb. 2.100 EUR nettót jelent (www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Durchschnittsverdienst-in-Bayern-steigt-auf-3878-Euro-id41781121.html) mennyi esélyed van egy, akár 70-80 négyzetméteres lakást megvenni, és hogy az ehhez szükséges pénzt összelapátolni mennyi időbe telik. A dolog pikantériája, hogy München környékén az évek óta tapasztalható lakáshiány okán a használt lakások ára, általában a bérleti díjak, és a szociális lakások bérleti díjai is az egekben vannak.
Ergo, a lakhatás kérdésében, legalábbis azon nyugati nagyvárosok esetében, ahol tényleg pörög a gazdaság (pl. München), a helyzet egy normál halandó számára semmivel sem jobb, mint pl. Budapesten. Sőt...
MidlifeCrisis 2017.09.05 12:17:41
"Na jó, de ott megtehető, hogy besétálok az önkormányzathoz, vagy egy erre szakosodott céghez és közlöm, hogy "a városban kaptam 3 évig munkát x cégnél, úgyhogy bérelnék 3 évre x árig ilyen és ilyen paraméterekkel bíró lakást" akkor elém teszik a bérleti szerződést."

Csak Felső-Bajorország tekintetében tudok nyilatkozni a fenti mondat kapcsán: Münchenben és környékén ez a sztori a "nettó esélytelen" kategóriába tartozik, már csak a sorban állók (egyre növekvő) száma miatt is.
Egyébként arrafelé nem azért nem vesz a társadalom nagyobb része lakást, mert " kellően mobilis" (mobilitásnak, mint fogalomnak pl. München környékén egyébként is nulla relevanciája van), ez a tény annyira trendi arrafelé, vagy esetleg, mert nem szeretne. Az igazi ok az, hogy ők, a jóval magasabb fizetésük ellenére jóval távolabb vannak egy saját ingatlan megvásárlásától, mint egy egy átlagos, pl. budapesti.
Tavaly, Münchenben, egy új építésű ingatlan négyzetmétere átlagosan (!) 6.500 EUR volt (
www.bellevue.de/stories-und-ratgeber/deutschland/staedte-specials/immobilien-marktreport-muenchen-2016-zurueck-zur-normalitaet.html). Az egyik agglomerációs településen, Starnbergben, ahol eltöltöttem néhány évet, ugyanez 5.500 EUR körül mozgott (www.immowelt.de/immobilienpreise/starnberg/wohnungspreise). Nem nehéz kitalálni tehát, hogy egy bajor átlagfizetésből, ami bruttó (!) 3.878 EUR, ami kb. 2.100 EUR nettót jelent (www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Durchschnittsverdienst-in-Bayern-steigt-auf-3878-Euro-id41781121.html) mennyi esélyed van egy, akár 70-80 négyzetméteres lakást megvenni, és hogy az ehhez szükséges pénzt összelapátolni mennyi időbe telik. A dolog pikantériája, hogy München környékén az évek óta tapasztalható lakáshiány okán a használt lakások ára, általában a bérleti díjak, és a szociális lakások bérleti díjai is az egekben vannak.
Ergo, a lakhatás kérdésében, legalábbis azon nyugati nagyvárosok esetében, ahol tényleg pörög a gazdaság (pl. München), a helyzet egy normál halandó számára semmivel sem jobb, mint pl. Budapesten. Sőt...
Igaz hogy a cím általánosítás, mert nyilván nem minden huszon-harmincéves távozik másik országba, de biztosan mindenkinek van a rokonsági-baráti körében olyan, aki felállt, összecsomagolt és köd előtte, köd utána. Később ők lesznek azok akikről így folyik a diskurzus: "Hja, most XY épp tízszer…..
MidlifeCrisis 2017.02.01 14:29:30
@FecCoKa: +1

Ahogy Ti vagytok most, ugy lehet igazabol tartosan itt ragadni. Jomagam, annak idejen egy lany miatt jottem ki, rengeteg tervvel, es azzal a hamis biztonsagerzettel, hogy ha csak ketten leszunk egymasnak, akkor is a mienk a vilag... aztan annak vege lett, amit azonnal az abszolut magany kovetett. Nalunk a "faluban" hasonlo a helyzet, a szlovakok teren. Ott mindenki szlovak... egyebkent jo arcok, de igazabol idovel az ember ivocimboraknal picit tobbre vagyik... Munchen kornyeken viszont nullarol csaladot epiteni, kulfoldikent, es/vagy kozalkalmazottkent... unmöglich... az itt elo magyarok kapcsan is sajnos nagyon vegyes a kep - ez a hatranya annak, ha olyan helyen elsz, ahova tenyleg mindenki beesik...
Ugyhogy rovidesen en leszek az, akit otthon mindenki luzernak tart majd, mert fontosabb volt neki a csaladepites, es visszakoltozott. :)
Bar azt is pontosan tudom, hogy vissza is barmikor johetek - most mar tudom, hogy kell... ;)
MidlifeCrisis 2017.02.02 07:35:04
@degumentes: "Általában ha belefutok egy magyar társoságba itt kint és rájönnek, hogy magyar vagyok, akkor az első három kérdés, amit feltesznek a következő: Hol dolgozól? Mennyit lehet keresni? Tudsz e segíteni?"

+1 sot +100!

Bajororszagban detto... es olyan, de olyan mocsok qrva unalmas... Isten latja lelkem, nem arrol van szo, hogy az ember alapbol nem segit(ene) szivesen. De amikor azt, hogy szinte csak olyannal talalkozol, akit otthon is elkuldenel a rakba, akirol 200 m-rol megallapithato, hogy honnan jott, mert tanulatlan, Maunika shown szocializalodott suttyo, aki vilag eleteben masokon kapaszkodva tudott csak eletben maradni, akkor tenyleg az elso reflex az, hogy elfordulsz... Ez az, ami egyedulallokent iszonyat nehezze teszi a mindennapokat itt, egyebkent. Hogy ugymond "veletlenul belefutni" csak ezekbe tudsz. Akibe szorult egy kis emberseg, nemi ertelem es intelligencia, az vagy nincs raszorulva (mondjuk a csaladja okan), hogy feltetlenul ismerkedjen, vagy (foleg, ha lany - ami mondjuk az en szempontombol meg fajdalmasabb) pillanatok alatt "asszimilalodik"...

Mas tema: a nemet allamigazgatas mintajara egy picit talan at lehetne varialni otthon is az eletet...
Ugyebar otthon elvben az fogta meg jobban az Isten labat, aki valamilyen allami hatterintezmenyben vagy miniszteriumban dolgozik. Ott azert akadnak, akik atlag felett, vagy boven atlag felett keresnek... igen, csak szinte az osszes ilyen hely Budapesten van, ami azt eredmenyezi, hogy Budapest evtizedek ota nem tud kikecmeregni a "hontalanok varosa" statuszbol, mikozben lennenek azert jonehanyan, akiknek eszuk agaban nem lenne eljonni barhonnan, epp Budapestre.
Errefele a "fogyasztast generalo motorok" nyilvan a nagyobb uzemek, es a rajuk epulo K+F szektor (a nemeteket egyebkent tobbek kozott ezert nem lehet "kicsinalni"... arra betegesen figyelnek, hogy az osszes strategiai dontes itt szulessen meg, es hogy a K+F is lehetoleg itt mukodjon, legyen az a vilag barmely reszen tevekenykedo ceg). Itt az ember elkepeszto mennyisegu lufit lat egyszerre fujodni, es idovel arra jon ra, hogy ha esetleg egy, vagy ketto ezekbol kidurran, ott van meg masik otven, ami ugyanugy mukodik tovabb...
Tovabba Nemetorszagban a miniszteriumok es az allami hatterintezmenyek szetszorva mukodnek az orszagban. Magyarorszagon (mivel net van, telefon van, a legnagyobb szarazfoldi tavolsag pedig kb. 500 km) ugyanezt az iranyt szvsz meg lehetne celozni. Talan eleg is lenne ezeket az intezmenyeket a megyeszekhelyekre, es nehany frekventalt jarasi szekhelyre szetszorni... ha emelle feltetelezzuk, hogy mindenhol ugyanannyi marad a bertomeg (a matek ugyanis csak ez esetben mukodokepes), akkor ezeken a helyeken ki tudna alakulni egy tehetosebb kozepreteg, komolyabb vasarloerovel es szolgaltatasigennyel. Az ottani atlagnal magasabb berek idovel magukkal huzhatnak az ezen reteg altal igenybevett szolgaltatasi szektor bereit is, sot idovel arra osztonozhetnenek egy-ket multit is talan, hogy egy picit igazitson a sajat berein is...
Jo tudom... bilibe log a kezem...
Emlékszik még erre valaki ? 1958-ban vezették be a két betű-négy szám kombinációt a magyar rendszámokon. A rendszer alapjait elég átgondoltan fektették le. Azt tervezték ugyanis, hogy a rendszám betűiből azonosítható lesz a gépjármű haszálati módja, jellege, részben…..
MidlifeCrisis 2017.01.30 10:39:14
Rövid áttekintés a saját emlékekből:
Skoda 105S, 1979 - PI-...
Skoda 120L, 1983.03 - KH 31-00
Dacia 1310 TX, 1985.03 - GC-...
Lada 2104, 1986.04 - GS 34-45
Ford Sierra 1.6, 1987.03 - DK-...
Lada Samara 1.3, 1989-ben forgalomba helyezett EC-...
Audi 80 1.6d, 1989.05 - EC-...
Renault Clio 1,1 RL, 1991.01 - AXF-011
Opel Astra 1,6 GL, 1993.12 - DZY-420
Seat Cordoba 1,4 SE, 1996.12 - GGB-441
Suzuki Swift 1,0 GLS, 1998.01 - GMT-879
Toyota Corolla 1,3 Harmony Sedan, 1999.04 - GVZ-793
Suzuki Swift 1,3 GLS, 2000.11 - HKK-653
Toyota Corolla 1,4 Terra Hatchback, 2002.12 - IKM-137
Suzuki Swift 1,3 GS, 2005.08 - JUE-507
Opel Astra 1,6 Sedan, 2015.12 - NMG-784

A duplabetűs, főleg Samara-k 1988-tól vannak az emlékképeimben, aztán az E-s, és a J-s rendszámok közül a még ki nem adottak. Az utolsó eresztés, ha nem tévedek az YC-s sorozat volt, 1990 augusztusa előtt, amikor megjelentek az első ABA-... és AAB-... rendszámok, a pesti utakon.
Ha jól emlékszem, VW motoros Trabikat és az akkor hosszú évek óta beharangozott Oltcitokat már csak új rendszámokkal adták ki.

Az biztos, hogy annak idején nagy volt a várakozás, és a remények, hogy az új rendszer regionális lesz... sajnos nem lett az, és ahogy a mostani ütemet nézem (bár az O-t kihagyták a sorból, az N-ek után most P-ket adnak ki), ez a rendszer kb. 2035 előtt biztosan nem fut ki...

A regionális rendszerek is hamar ki tudnak fulladni, ha a változó karakterek túlzottan kötöttek: Németországban, ahol a várost jelölő 1-3 betűvel együtt max 8 karakter lehet a rendszámon (a változó karakterek A-1, A-12, A-123, A-1234, AB-1, AB-12, AB-123 és AB-1234 formátumban), ráadásul jó pár éve a költözéskor mindenki magával viheti a rendszámát, az utóbbi időben akadtak gondok. Ezért 2013 óta újra kiadnak olyan körzeteket jelölő rendszámokat is, amelyek az eredeti, 1952-es felsorolásban szerepeltek ugyan, de időközben a körzetek összevonása miatt megszűntek, vagy átalakultak (pl. a wolfratshauseni körzetet "WOR" több évtizede összevonták a starnbergivel "STA" és a bad tölzivel "TÖL" - most mindkét körzetben, a megfelelő területeken újra kiadják a "WOR" jelölést is.
Még eklatánsabb a változás egyes volt NDK-s közetekben. Merseburg körzetet "MER" és Querfurt körzetet "QFT" először összevonták ("MQ"), majd beolvasztották Saalkreis körzetbe ("SK"). A túl nagy terület hamar kifullasztotta a rendszert, ezért ma a Saalkreis körzetben újból kiadnak "SK", "MER" és "QFT" rendszámokat.
E tekintetben az osztrák, vagy a mostani francia rendszer a jó megoldás, előbbi a karakterek variálhatósága, utóbbi a kisebb közigazgatási egységeken belüli, AB-123-CD karaktersorból kialakuló variációk nagy száma miatt.
Magyarországon igazából elég volna Budapestet, az egyes megyéket és az egyes megyeszékhelyeket megkülönböztetni, nem kellene járási szintig lemenni (mint pl. Németországban). És talán nálunk is elég lenne a szerb, vagy a szlovák rendszer (123-AB), esetleg a horvát rendszer (123-A, 123-AB, 1234-AB) változó karaktereiből adódó variáció.)
Sokszor hallom pasiktól, srácoktól, fiúktól, hogy ők olyan klassz férfiak, és megérdemelnének végre már egy rendes barátnőd. Hiszen minden lány elmondja neki vagy beszél róla a tévében, hogy egy rendes, kedves, becsületes és hűséges fiút keres, pont olyat, mint amilyen ő. De akkor miért is van…..
A szezon legterjedelmesebb közleményével vágott vissza a Fővárosi Állat- és Növénykert az ökobiciklit túltoló ligetvédőknek. Az önjelölt aktivisták 7, azaz hét darab állatkerti fa kivágásába kötöttek bele, hiszen az eset nyilván jól illett a Városligetet kiirtani és lebetonozni kívánó orbáni…..
MidlifeCrisis 2016.08.09 07:21:42
@GNDL:
"Évente kisvárosnyian menekülnek előletek az országból..."
A számokkal - kellő ismeretek hiányában - nemigen tudok vitázni. Itt, Felső-Bajorországban, szubjektíve néhány éve látványosan nő, nem csupán a magyarok, hanem úgy en bloc a kelet-európaiak száma...
Viszont... dőreség lenne azt gondolni, hogy aki elhagyta Magyarországot, ezt csakis a mostani okostojások miatt tette volna, és ebből kifolyólag automatikusan baloldali szavazó lenne... a frusztráció kb. 2008 óta nő drasztikusan az emberekben, és miután lezajlott a "fülkeforradalom", majd kb. egy fél év alatt kiderült, hogy még mindig "egy kutya kölyke mind", politikai nézetektől függetlenül, a legtöbb, azóta elvándorolt emberben egyszerűen elszakadt, megtört valami... amíg nem látni azon változás lehetőségét, amely egy valós alternatívája lehetne az elmúlt 26 évnek (márpedig erre, a magyar belpolitikai viszonyokat figyelembe véve még vagy 10-15 évig esély nincs) addig az, aki ugyanúgy hupililát hány a paletta teljes szélességében mocorgó pártoktól és egyéb formációktól, ergo a teljes, magyar politikai elittől, mint ahogyan én is (ennek oka egyébként, hogy 2007-2013 között egy állami, autópályaberuházásokkal is foglalkozó cégnél dolgoztam, úgyhogy Kókától és Bajnaitól Lázárig, Gyurcsánytól Orbánig, Csillagtól, esetleg Puchtól Simicskáig sokféle szereplő "munkásságát" volt alkalmam testközelből szemlélni), azoknak nem marad más opció, mint kiszállni és a szomszéd hajóról szemlélni, hogy mi is történik odaát.
(Off topic: még mielőtt megindulna a shitstorm, igen, lesz elég pénzem, eltartani a szüleimet, meg lehet nyugodni, e terén nem leszünk terhére a magyar államnak - esetleg az adófizetőknek, ha akad akkortájt még néhány... A napjaim sem mosogatással töltöm, mérnök létemre, szerencsés módon hasonló a munkám az otthonihoz. Szintén állami cég, szintén autópályák... hogy is mondjam... bár itt is kurvul el minden, szép lassan, de azért van még mit tanulni tőlük... On)

"a másik retardált fideszes bullshit, hogy „máshonnan is mennek”...
Németországban ez tényleg egy valós probléma. Hogy mennyire, arra példa a következő cikk. Mivel a hozzászólásaid alapján kialakult egyfajta sztereotípia bennem, a politikai nézeteid kapcsán (amiért ezúton is bocsánatot kérek, mert nem szép dolog így, látatlanban), a forrásom is a paletta bal, pontosabban a németországi értelemben vett (!) liberális oldaláról származik:
www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/auswanderung-aus-deutschland-neue-studie-zeigt-gruende-a-1022743.html
Majd másfél millió ember, jó tíz év alatt... és valóban vannak olyanok is, akik ráadásul Magyarországra mennek... beszédes válasz a "Wir schaffen das!" szlogenre...

A helyzet az, hogy mindkét oldalon oltári módon kezdik egyre komolyabban túltolni a bicót... és mindennek csak mi, valódi hatalom nélkül gágogó, a politikai és gazdasági elitek által kőkeményen megvezetett (korrupció mindenütt van, de ahol az embereknek jut is, marad is, ott ugyebár nem mindig veszik észre), egyszerű adófizető polgárok ihatjuk meg a levét... Amíg a kis világunk félig meddig egyben van, addig még ezzel sincs baj... hangsúlyozom, még... a szemek már nyílnak lassan...
MidlifeCrisis 2016.08.09 09:45:37
@$pi$:
"Hát nem tudom, mintha 2006-ban úgy kellett volna szétverni a tüntetéseket, hogy arra még nem nagyon volt példa 56 óta. Volt azért ott frusztráció 2008 előtt is."
Ebben igazad van, ott a pont... Ráadásul ilyen markánsan akkor derült ki először, hogy miként is definiálja, a magát Magyarországon haladónak aposztrofáló oldal a "demokrácia" fogalmát...
Itt mutatkozott meg az is (ami aztán másodszor 2010 végén ismétlődött meg), hogy nincs új a nap alatt, és hogy a magyarországi politikai elit színe-java velejéig egyszerű, önző, cezaromán gazemberek szedett-vedett csoportosulása...
Bár tudjuk (vagyis reméljük), hogy csak egy szűk szubkultúrát képviselnek, azért nem mehetünk el szó nélkül a radikálbalos graffitik és falragaszok mellett, amik a német városok utcáit dekorálják. Budapesten összesen nem találkoztunk annyi kreatív tömény marhasággal, mint Németországban egy átlagos,…..
MidlifeCrisis 2016.08.03 06:45:36
@Colonel H. Stinkmeaner:
"az a jó ezekben a szélbalos aktivista csajokban, hogy nagyon gyorsan fekszenek. Egy ..."

Perfekter könnte die Definition der Nachfahren des "rot-grünen Drecks" gar nicht sein! :)

Nekünk azt hiszem, be kellene tolnunk egyszer egy jó kis Andechser Spezial Hell-t, a Starnbergersee partján. :)
És hogy egy kis szarkazmust is belevigyek a játékba: a legközelebbi hazautamat nem véletlenül időzítettem egy nagyobbacska fesztivál idejére... :)

"Mal schauen, was die freisinnigen Weiber draufhaben, wenn Sie mit Köpfchen arbeiten!"-alapon... ;)
MagyarTarka Autópálya? Vége! 2016.06.29 21:04:52
150 km 5 óra alatt. Azaz 30 km/h átlagsebesség. Ez volt az eddigi csúcsom Balatonról hazafelé. 30 éve járok autóval a magyar tengerhez, de még mindig képes vagyok agyvérzésig felhúzni magam a kedves tisztelt hazai autóstársak bénasága miatt. A jobbra tarts számukra totál ismeretlen fogalom! Vagy…..
MidlifeCrisis 2016.06.30 10:51:36
Mindenekelott bocsanat az ekezetek hianyaert, az itteni billentyuzet atka...

Jomagam, kisebb csapongasok utan bealltam az evi 35 ezer km koruli futasteljesitmenyre, amiben - leven Nemetorszagban telik a hetkoznapjaim tobbsege - relativ sok ingajarat is van, Felso-Bajororszag, es Budapest kozott...
En is az inkabb rateszem azt a bizonyos 10%-ot, es bar az esznelkuli szaguldas, es a tolakodas nem kenyerem, hatarozott, de defenziv sofornek tartom magam, aki ugyel arra, hogy - a sajat, jol felfogott erdekebol kifolyolag is - lehetoleg ne akadalyozzon, vagy tartson fel senkit.
Emlekszem, 16 evesen mar remegtem, hogy vezethessek. Es bar neha ertek furcsa megrazkodtatasok a "rendszer", a mai napig sokszor hasznalom a vezetest arra, hogy lenyugtassam magam - nyilvan nem a nagyvarosi dugokban. Talan ebben is erzem az un. totymorgok egyik alap problemajat. Ezek szerint van olyan, aki kenyszerbol vezet, es fel a sebessegtol, a gyorsan valtozo szituacioktol... nem tudom, nalam ez kicsit olyan, mint a szex... nem tudom elkepzelni, hogy kenyszerbol jol lehessen csinalni. Az teny, hogy az effele emberek, adott esetben nagyon meg tudjak keseriteni azok eletet, akik maskepp elik meg ezt. A felelem ebbol fakadoan nyilvan a hianyzo gyarkorlattal is kez a kezben jar (ld. a fentebb is emlitett tokoles a pirosnal - volt olyan ismerosom, o is alig vezet, aki halal komolyan elkezdte feszegetni, hogy nem erti azokat az embereket, akik a piros lampanal allva, egyesbe kapcsolnak, es kinyomva a kuplungot, varjak, hogy valtson a lampa).
Magyarorszagon alapveto baj van a vezetes oktatassal is. Azonkivul, hogy csak az adott koroket rojak a mazsolak, vagy akarva, akaratlan, bevasarlasokat, es egyeb fuvarokat zavarnak le az oktatoiknak, egy csomo, valos elethelyzetbol kimaradnak - korforgalmak, tobb savos autopalyak, stb. Nemetorszagban pl. kifejezetten vannak orszaguti, es autopalyas orak, ahol kozlik a delikvenssel, hogy "akkor a felhajtast kovetoen, a forgalmi viszonyokat es a JOBBRA TARTAS KOTELEZETTSEGET figyelembe veve, gyorsitsunk fel 180 km/h-ra", hogy "haladas kozben probaljuk tajekozodni, ne csak elore bamulni egy savban, hanem oldalra, az utasokra, a tukrokre, vagy a muszerekre tekinteni". Nyilvan ez eloszor meg azert nem mindig szazas, de a sebesseg uralasa gyakorolhato es tanulhato ugyanugy, mint a nagy sebesseggel vegrehajtott manoverek is...
Mindemellett, mar ebban a tanulasi fazisban is jol jonnenek vezetestechnikai treningek, akar a "rutin" reszhez kotve, ahol valamennyire szinten lehetne modellezni, egy-ket varatlan, akar forgalomtol fuggetlen helyzetet is.
Az emberek egy resze egyebkent nem kepes 3 dimenzioban felfogni a korulotte levo teret. Ez a fajta terlatas-nelkuliseg nagyon komoly hibak forrasa neha. Ha pedig mindez meg egyfajta nemtorodomseggel, vagy szimpla ugyetlenseggel parosul, az tenyleg katasztrofa. Neha tenyleg olyan erzese van az embernek, hogy nehany vezetonek fogalma sincs arrol, mi tortenik korulotte.
Nyilvan mindegyikunk hibazott mar, hiszen emberek vagyunk. De azt gondolom, hogy a kozlekedes egy tarsasjatek, ahol, mondjuk a sakkhoz hasonloan, relativ hamar ki kell tudnunk talalni egy-egy resztvevo szandekat, majd ez alapjan kell, a tobbi resztvevo szamara is megfejtheto donteseket hoznunk es vegrehajtanunk. Csak igy mukodik, maskepp nem. Az a velemenyem, hogy bar hibak mindig vannak, es az effele kepesseg is minden bizonnyal tanulhato, megis relativ konnyen behatarolhatok, merhetok es kiszurhetok azon szarvas hibak, amelyek alapjan kiderul, hogy ki kepes ilyen modon a kozlekedes nevu jatekban reszt venni es ki nem. Aki erre nem kepes, attol pedig sajnos el kellene venni a dokumentet, legalabb abban a pillanatban, amikor majd nehany ev mulva, megjelennek majd, az autonom vezetesi technologiakra epitett car-sharing szolgaltatasok...
Ezen felul pedig egy adott orszag kozlekedesi moraljanak talan legfontosabb befolyasolo tenyezoje, az infrastruktura kiepitettsege, es minosege. Nem csupan Magyarorszagra igaz ez. Nemetorszagban is rengeteg gond van, az idokozben erosen a kapacitasukat meghalado forgalmu utakkal. Odahaza pedig rengeteg elem egesz egyszeruen hianyzik. Harom eve Kretan volt szerencsem, nehany 100 km-t megtenni... Mondjuk ahhoz kepest az M1 vagy az M7 egy komolyabb napon is szanatorium...
A dugokat eloidezo problemak megoldasa viszont epp az elobbiek miatt alapveto ugy. Epp az M7-esen lehetne egy, errefele mar mukodo rendszert alkalmazni, a nyari forgalmi csucsok okozta kaosz enyhitesere: azon tul, hogy legalabb a 71-es lehajtojaig 2x3 sav kellene, a leallo savokat, idoszakosan megnyithatova kellene tenni, legalabb a 68-as ut csomopontjaig. Rengeteget segitene...

Szaz szonak is egy a vege: minimalis erdeklodes, oktatas, infrastruktura... Ha donteshozo lennek, leginkabb ezeken a pontokon fognam meg az altalanos kozlekedesi moral javitasanak temajat... Es nem csupan a gepjarmuvezetok koreben...
Az alapkőletételnek már több mint tíz éve, de körforgalom máig nem épült a 10-es főút és az Ürömi út találkozásánál lévő lámpás kereszteződés helyére. Hosszú évek óta mondják, hogy a helyzet tarthatatlan, megoldás helyett azonban máig csak ígéretek…..
MidlifeCrisis 2013.10.10 12:14:31
Hát, 2010 elején még hatályos környezetvédelmi engedélye és az építési engedély is a küszöbön volt a 2x2 sávos, új 10-esnek, a Szentendrei út és Pilisvörösvár között. Akkor az volt a T. Húgyagyúak legnagyobb baja, hogy lehet-e M10 a neve, hogy legyen rá EU-s pénz... aztán jött 2010 nyara, hirtelen kuss lett, és az engedély pedig szépen lejárt. Ezek szerint olyan nagyon fontos narancsszínű káderek nem laknak arrafelé. És még csak nagy acélhíd sincs ezen a szakaszon, ami esetleg szükségessé tenné, hogy a KÖZ(...) érdekében megépüljön az új 10-es. És még csak nem is vasút, issza meg! Ej-ej... az M4 Abony-Fegyvernek közötti szakasz, és az M0 déli szektor meglévő pálya rekonstrukció keretében elbontani szükséges 20 éves acél-(mi más?)híd! Na, az már nemzeti... öhm, bocsánat KÖZ(gép)ÉRDEK. ;)
Az biztos, hogy ha a maga csiga tempójában is, de a vasút rekonstrukcióval megépül az új 10-es 2x1 sávon az "Ürömi kör"-nek nevezett csomópontig.
A másik biztos pont, hogy az M0 11-10 sz. főutak közötti szakasz környezetvédelmi engedélye megvan, igaz, a csatlakozó 10 úté meg nincs. Ez utóbbi csak azért kell, mert az M0 ezen szakasza a vasút, és a domborzati viszonyok miatt nem tud csatlakozni a régi 10-esre. A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy az "Ürömi kör", és az Auchan között továbbépül az új 10-es, 2x1 sávon, az M0 továbbépítésével, valamikor 2017-2020 között.
Ez most a helyzet. Aztán, hogy jövő tavasz után milyen proiritások lesznek, majd eldől.
(Bár a 2010-es belépőt nézve, ilyen szintű koncepciókat várni a tisztelt magyar politikai elittől - oldaltól függetlenül - igen nagy naívságra vallana... ehhez hosszútávú, felülírhatatlan szakmai döntésekre lenne szükség, ilyeneket pedig ebben a lebujban nem igazán szokás hozni.)
TComment Kell a cirkusz 2013.09.25 06:54:11
.Bizony kell, kirakat nélkül nincs bolt. Az erősebb kutya szerepből pedig nem lehet engedni. Még akkor sem, ha már lassan nincs kit fedezni. Európa elfogy. Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
TComment Motorozni halálos 2013.07.10 06:53:13
A motor számtalan szempontból biztonságosabb, mint az autó, de ezt anyánk sosem hinné el nekünk. Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
MidlifeCrisis 2013.07.10 08:23:16
@titanvuki:
"a vezetők túlnyomó többségének halvány fingja nincs arról sem, hogy mi történik mögötte, nemhogy mellette."

Ennél jobban nem lehet megfogalmazni a honi állapotok egyik kiváltó okát. Ma reggel is legalább két olyan autóstárssal volt szerencsém egy irányba haladni, akinek jól láthatóan lövése sem volt arról, hogy mi történik a bádogdobozkáján kívül... szó szerint, mintha lóval kártyázna az ember. Iszonyat veszélyes, és már messziről látszik, ha valaki nem képes felmérni a saját helyzetét a forgalomban. Bár egyéb oktatás terén sem jeleskedik ez a gyönyörű ország, miért épp a vezetésben lenne ez másképp. És akkor még nem is volt szó azokról, akik életükben részt nem vettek semmi hasonlón, egyszerűen csak fizettek némi pénzt a "vezetői engedélyükért"... És közben odáig süllyedünk, hogy mindent, ami közlekedéssel kapcsolatos, "idióta-biztosra" kell tervezni, nehogy véletlenül egy haja szála görbüljön bárkinek is. Az urban-legend jut eszembe erről szerencsétlen macskáról, akit hatalmas tudású usa-polgár gazdája egy fürdetést követően a mikroban próbált megszárítani, majd miután szegény állatot néhány másodperc alatt sikeresen kivégezte, beperelte a gyártót, mivel nem volt a users manual-ban leírva, hogy élőlények szárítására egy mikrohullámú sütő nem alkalmas. Effelé haladunk a közlekedésben is, mégpedig rohamléptekkel. Szomorú...
Winkler bácsi jól fogalmazta meg: "a félelem jó barát, (...) vigyáz ránk." Egy picit komolyabb, legalább alap veszély szituációkat modellező vezetéstechnikai tréning nélkül senkinek sem szabadna papírt kapni, és részt venni a forgalomban... a biciklistől a busz sofőrig, senkinek. Csak hogy kialakuljon a szükséges mértékű alázat...
TComment Ha újságíró, hazudik 2013.05.15 05:45:00
„Kérlek, mondd meg előre: az autótesztelővel akarsz-e dumálni, csak haverkodásból jöttél egy kis trécselésre, avagy Csikós Zsolti véleményére vagy-e kíváncsi. Nagyon nem mindegy.” Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
MidlifeCrisis 2013.05.15 08:57:34
@Csikós Zsolt: "mostanában épp azokkal a dolgokkal foglalkozom a legkevesebbet, azaz lényegében semennyit, ami a gyerekeim után a sorban a legjobban érdekel a világon – az oldtimerekkel" - tisztelettel csatlakoznék az első hozzászóló első két kérdéséhez...

Valóban nincs sok értelme almát a körtével (vagy ha tetszik egy tavalyi almát az ideivel) összehasonlítani. Igaz az autós lapokat böngészve még a friss összehasonlító tesztek esetében is előfordul, hogy egyik-másik résztvevő motorizáltság, vagy felszereltség szintjén lóg ki (néha elég durván) a sorból, annak ellenére, hogy lenne esetleg olyan változata is, amelyik sokkal jobban illeszkedne a többi alany közé... a cikk alapján azt hiszem a legértelmesebb talán tényleg a korabeli 626-ossal történő összehasonlítás lenne, nyilván megfelelő alázattal adózva az autók kora és adott kor sajátosságai előtt.
Szorosan nem kapcsolódik ide, de azért furcsa, hogy (nyilván az adott időszak sajátosságaitól befolyásolva) miként változott a közízlés - én még családon belül, autóvétel kapcsán hosszas Lada 2103 kontra Lada 2104, Dacia 1300 kontra Lada 21011, illetve Trabant 601 kontra Skoda S105 polemizálásokra is emlékszem, igaz, ez a '80-as évek derekán volt, amikor "A nyugati autó" képe leginkább Matchboxok formájában manifesztálódott, és mint opció szinte szóba sem jöhetett - új autóként legalábbis biztosan nem (akkoriban a környékünkön két kézzel meg lehetett számolni a "honos" nyugati autókat - szerintem mindenki, aki kb. '85-86 előtt született hasonlóképp emlékszik a saját akkori környezetére).

Száz szónak is egy a vége, az első megjegyzésemhez visszatérve egy '90-es évek eleji Mazda 626 - Mazda Xedos 6 "házi döntőnél" azért jobban megdobogtatná a szívem mondjuk egy DKW F89 - IFA F9 összehasonlító írás...
TComment Átmeneti kellemetlenség 2012.12.19 06:04:49
Csak bő egy évig kerüljük el Budapest belvárosát, vagy akár le is takarhatjuk a térképen? Kapcsolódó cikkünk kommentposztja...
MidlifeCrisis 2012.12.20 11:23:22
A belvárosi forgalmi helyzet megoldásának kulcsa nem a Belvárosban van, ez szerintem az öncélúan működő politikusainkon kívül mindenki számára világos. Tény, hogy rengeteg irány van Bp-n belül (magam példájából kiindulva XIII. ker - XXII. ker.), ahol még a dugódíjjal is olcsóbban jönne ki az ember, mint végigautózni az M0 keleti szektorán - igaz, azt elsősorban nem is erre találták ki.
Alapvetően hiányoznak az alternatívaként szolgáló tömgközlekedési módok. Itt leginkább az S-Bahn jellegű elővárosi vasutakra gondolok. Hiányoznak a várost az egyik végétől a másikig átszelő, a gépjárműforgalom hatásaival nem érintett, kötöttpályás vonalak - ez akár villamos is lehetne. És mivel az M0 leginkább a kamionok és az egyértelműen nem Budapest céllal rendelkezők közlekedést szolgálja, nagyon hiányzik legalább két gyorsforgalmi jellegű, szintbeli keresztezések nélküli körgyűrű a fővárosban, pl. a körvasutak mentén.
A nagy álmok között szerepel az 5-ös metró a Duna alatt. Extrém esetben ide is épülhetne gyorsforgalmi út, egy Újpest-Békásmegyeri, egy Árpád-híd környéki és egy Lágymányosi-híd környéki lehajtóval.
A vicces az, hogy mint sok minden más közlekedési célú beruházásra, erre is lehetne némi pénzt kicsiholni az EU-tól. Ehhez viszont több dologra lenne szükség:
- egy szakminisztériumra
- egy, a 4 éves ciklusokat átívelő, a közlekedés valós problémáit (és nem az aktuálisan hatalmon lévők kiszolgálását) megoldó közlekedési koncepcióra
- egy, a mostaninál nagyságrendekkel értelmesebben és hatékonyabban működő magyarországi EU-adminisztrációra.
Tudom, bilibe lóg a kezem, mert mindezek megvalósításához valószínűleg holnap tényleg be kellene következnie a világvégének. Legalábbis mindazok számára, akik az elmúlt kb. 25-30 évben aktívan részt vettek ennek az országnak az irányításában...
MidlifeCrisis 2012.12.20 13:15:52
@felucca: alapvetően egyetértek azzal az iránnyal, hogy az autók kiszoruljanak Budapest belvárosából - igazából tulajdonképp a nagykörúton belüli területeken. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy az egy sáv/irány cél megvalósításához nem elegendő csupán ennek az egy célnak a fizikai megvalósítása. Ezzel ugyanis nem oldódik meg a probléma, csupán a gócpontok helye változik meg. Sokszor folyik polemizálás a dugódíj kapcsán. A pro-kontra vitákat elkerülve csak abba gondolj bele, hogy a Hungária körút vonalában kialakított zónahatár magán a gyűrűn és a nagyobb csomópontok közvetlen környezetében milyen többlet terhelést okoz. De ha akár holnap a semmiből valaki megfelelő mennyiségű P+R parkolót telepítene a nagyobb bevezető utak mentén, és az autósok mindegyike ezekben a parkolókban tenné le autóját, a BKV a jelenlegi hálózatával, és leginkább a jelenleg rendelkezésére álló járműveivel képtelen lenne megoldani egy pl. Dunakesziben élő ember értelmes időtartam alatt történő eljuttatását, mondjuk Újpest környékéről Soroksárra, Nagytétényre, Csepelre, vagy akár Rákoshegyre. (Pl. Budafokról azért min. egy óra eljutni a pesti oldalon a Hungária-gyűrűn belüli terület bármely részére, mert már az első átszállási kapcsolat abszolválása időben minimum 15-20 perc...)
Egyébként ezzel összefüggésben rengeteg problémát a T. mindekori hatalom úgy is orvosolhatna, hogy az államigazgatás különböző szerveit és intézményeit egyszerűen szétdobálja akár csak a megyeszékhelyek között. Nem biztos, hogy ártana Budapestnek, ha nem lakna itt és a közvetlen agglomerációban összesen kb. 3 millió ember... de ez utóbbi tényleg az OFF kategória.

@közösperonos átszállás: az M0-ra ebben a formában szükség van, ebben azért megállapodhatunk. Más kérdés, hogy ha esetleg lenne egy M1-M81-M8-M4 gyűrű, vagy egy kész M9 az országban, akkor nem biztos, hogy szükség lenne 15 éven belül az M0 2x4 sávra bővítésére (a jelenlegi forgalmi előrejelzések ezt mutatják). De ehhez egy olyan közlekedésfejlesztési koncepcióra lenne szükség, ami nem alakul át gyökeresen, legkésőbb 2018-ban...
Majdnem háromezer kilométer út, majdnem háromezer milliárdért. Mikor? Legkésőbb 2027-ben. Mai cikkünk blogposztja...
MidlifeCrisis 2011.07.15 08:27:18
Na ja...
"a négy programciklusra bontott tervet ötévente vizsgálják majd felül, és ha változik a gazdasági klíma vagy az igények, hozzájuk igazítják az utakat." = "ha valamelyik helyi hatalmasság épp máshol tudott csak területet venni egy ipari park, vagy bármi egyéb létesítéséhez, hozzájuk igazítjuk az utakat." - emiatt lesz adott esetben előbb kész egy M60-as, mint egy M9-es, M8-as, vagy M44-es...

"A tervek megvalósítása körülbelül 2880 milliárd forintba kerül majd, melyet részben Európai Uniós forrásból fedeznének." - mivel az EU-s kifizetési konstrukciók 50-50%-os, vagy jobb esetben 85-15%-os költségvállalással jöhetnek létre, és ezen felül sem az 50%, sem a 15% nem áll rendelkezésre, igen kérdéses, hogy 2027-ig lesz-e egyáltalán új autópálya építés...

"még idén novemberben átadják az M1-es és M6-os autópályát összekötő részt, 2012-re meglesz az 51-es út és az M5-os közti átvezető (itt megszűnik a most használt kitérő és építenek két Duna-hidat is) majd 2013-tól autózhatunk az M6-os autópálya és az 51-es út között." - egyelőre úgy néz ki, hogy az összes időpont tekintetében rezeg a léc, finoman szólva is...

"elkezdődik az M2-es bővítése" - egy túrót kezdődik... Most fog bebukni...

"Lukács András elnök szerint elhibázott elképzelésre költené a pénzt az állam. A Levegő Munkacsoport egyáltalán nem költene az úthálózat fejlesztésére, inkább a meglévő és részben rossz állapotú utak karbantartására, valamint a vasútra, illetve a közösségi közlekedésre fordítanának többet." - no comment... L.A. utazzon vasúttal. Ennyi...
MidlifeCrisis 2011.07.15 08:46:34
És még egy kis adalék... az M0 M1-M6 közötti szakasza (ami igazából az M7-M6 közötti szakasz) átadása talán meglesz még idén. De! A meglévő pályát fel kell újítani valamilyen formában. Mivel ennek mikéntje még nem körvonalazódott, most már biztos, hogy a régi félpálya csak a mostanihoz hasonló felállásban fog tudni üzemelni, legalább fél évig. Jövő tavasszal aztán jobb esetben már lehet szőnyegezni a meglévő oldalt.
Merthogy igen, a bővítést követően az egyik oldal szürke lesz, a másik pedig fekete. Az EU ugyanis csak rekonstrukcióra ad pénzt, felújításra nem (szép ez a jogásznyelv, nem igaz?). A meglévő oldal felújításával kapcsolatosan két, egymásnak egyébként ellentmondó tanulmány (bontsuk-e a Duna-hidakat, meddig is kell lemenni a pályaszint alá a felújítással, stb.) készült, tehát mire ebből konkrét tervek, kiírás, műszaki ellenőr, vállalkozó és építés lesz, szerény becslések szerint is legalább 5 év. Viszont erre sincs meg a 15%, mint ahogyan a jelenleg folyó munkák 15%-os "hazai forrása" is igazából EIB-hitel. Szóval nagy valószínűséggel még évekig lesz az M0 egyik fele aszfalt, a másik fele beton az M1-től az 51-es útig, jobb esetben olyan 2014-től 2X3 sáv + leállósávon.
Az 51-es út M5 közötti szakasznak már 2010. novemberében készen kellett volna lennie, most módosítják harmadjára az átadás időpontját. Az M1 csomóponttól a Cora-csp. utáni szakasz építésére pedig jószerivel épphogy csak a tervek vannak készen, sem műszaki ellenőre, sem kivitelezője nincs még a Tóparkos machinációk miatt...
Ja, és a nyugati szektor, ami 2x1 sávval tervezett (!), egyelőre 2040 előtt nem tűnik megvalósíthatónak... :)
Szóval nem egy sebből vérzik a történet. És kijön rajta Abszurdisztán minden ismérve. De egyszer csak készen lesz majd. Talán megérem. :)
MidlifeCrisis 2011.07.15 08:48:43
@visszakettopadlogaz: nem, ezek valóban azok, amelyek ráadásul kb. egy-két havonta változnak...
Ló... van itt, nem közlekedésfejlesztési koncepció!
Belsőség A méret igenis számít 2011.06.29 17:52:47
Egyszer nagyon régen született még egy poszt, melyben Orosz Peti kicsit megkarcolta a méret-problémát, hogy vajon miért nem növekszik az autók beltere egyenes arányban a sofőrök átlagmagasságával.Ahhoz a poszthoz készült egy zseniális kép, amelyik Csikós szerint életszerűtlen.…..
Módosítják a sztrádákon a díjfizetés rendszerét: jön a kilométerdíj, s előbb-utóbb megy a matrica. A most még képlékenynek tűnő nagy rendszerváltás 2013-ban indul, de tíz évig is eltarthat. A változások még jó ideig nem érintik az autósokat, motorosokat. Vélemények az…..
MidlifeCrisis 2011.03.25 11:20:45
@Piszkos Freud a ...: mindig a pofon a lényeg. És ahogy nem ez is egy olyan dolog, ami nem akar megváltozni ebben az országban...

OFF:
gyerehaza.org/node/93
ON
MidlifeCrisis 2011.03.25 11:24:13
@Piszkos Freud a ...: "Jó duma (makivakítás) ez az arányos díj. Mert el lehet vele fedni azt, hogy aránytalanul nagy sarcot akarnak kivetni."

Szerencsére még nem tartunk itt. Semmilyen feltétele nem adott, annak ellenére, hogy az aktuális kormányok mindegyike folyamatosan morzsolgatja a tenyerét, gyors és nagy hasznot remélve...
MidlifeCrisis 2011.03.25 12:10:00
@MarbleC: "Elvileg az üzemanyag árában fizetjük az útfejlesztésre fordítandó díjakat."

Igen, elvileg ezeknek a pénzeknek kellene megjelennie az "Útpénztár" és a "Gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése" nevezetű költségvetési sorokon. A baj csak az, hogy ezeken a sorokon 2009. januárja óta egy fillér sincs. Szóval a benzin árából így beszedett díjak hogy, hogy nem, de eltűnnek évről évre...
Belsőség Ő megveszi 2011.01.19 17:28:00
Peka barátunk ismét aktív volt. A múltkori hot-rod-képgalériája után (facebookosok előnyben), a balsors Miamiba vetette, konkrétan a Porsche 918 Spyder bemutatójára. Az ottani kereskedő nem bízott semmit a véletlenre, a meghívott vendégek túlnyomó többsége Carrera GT-tulajdonos…..
Kedves rendőrbácsik! Ha az autós nem a neki kijelölt úton megy, hanem mondjuk a játszótéren át, ugye meg tetszenek bírságolni? Vélemények az azonos című írásunkról...
MidlifeCrisis 2010.11.19 13:41:57
@is: "a Margit hidon MÉG nincs bringaut, sot meg a jarda sem all teljes szelessegben rendelkezesre, az egesz 1,5m gyalogosnak, bringasnak egyutt."

A múlt vasárnap mérlege a Margit-hídon: 10-15 perc gyalogmenet, bicót tolva, közben szemből illetve a hátulról kb. 15 biciklis, velem együtt. Ebből ketten toltuk. Úgyhogy lehet aztán az esszéket írni a "kerékpáros társadalom" hatalmas toleranciájáról... mikor a bicódat tolva a tömegben (mert nem azon 10 perc gyalogláson fog múlni) egy-két idióta rosszallóan majdnem leköp, miközben két kisgyereket és két nyugdíjast lök fel. No comment...