Regisztráció Blogot indítok
Adatok
mustar

0 bejegyzést írt és 20 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A szakavatott, vagyis a Magyar Opera blog már beszámolt arról, hogy tölthető az Opera Mini harmadik verziójának betája. (Kezdődhet a mobilos feedolvasás!) Közben a Google is kinyomott egy mobil klienst. A szintén ingyenes Java-alkalmazás mobilra optimalizált Gmailt takar. A Google…..
Onlinemarketing blog Látogatók 2006.10.12 10:50:50
Sokat írtam már a látogatottság-mérés fontosságáról. Kell ismernünk a statisztikákat és kell ismernünk minőségi adatokat is. Azaz tudnunk kell hányan és mit néznek, és azt is, kik nézik. Ha jól értelmezem, a Szonda Ipsos és a Gemius Hungary pont ezeket igyekszik ötvözni egy…..
Szántó Balázs írt egy nagyon jó és tisztázó bejegyzést az egri Reklámkonferencia kapcsán. Az írás elsősorban a gerillamarkeing etikai oldaláról szól, és olyan fogalmakat próbál helyére rakni, mint a WoM és a stealth marketing. >>>Marketing és etika Balázzsal már a…..
mustar 2006.09.29 13:18:26
Már sok megközelítést hallottam/olvastam az ATL/BTL-re, de költség alapút még soha.
Általában úgy szokták definiálni, hogy az ATL nagy tömegeknek szóló, médián keresztüli hirdetés, aminek a célja konkrét vásárlás-ösztönzés. Még "hivatalosabban" az ATL amit a "vonal fölé írnak az elszámolásban", tehát hagyományos médián keresztül történt a foglalás és a kifizetés.

Szerintem a legjobb szétválasztás: Az ATL az, amikor olyan felületen hirdetek, amiért valakinek fizetnem kell. Egy TV-ben, egy óriásplakáton, vagy egy olyan DM rendszerben, ahol az adatbázist nem veszem meg, csak használom, annak ismerete nélkül (tehát az email marketing egy része is lehet ATL. Sőt, gyakran totál ugyanaz a kreatív megy ki, mint amit más ATL eszközökön látni).
Ezek könnyen előre számolhatóak, van listaáruk, egy hagyományos ügynökségnek a legegyszerűbb terepet jelentik (éves keretmegállapodásokkal, ami persze nagy kedvezményeket jelent, amivel a kicsik úgyse tudnak versenyezni).

A BTL értelemszerűen amikor nincs tulaj: ezért én ide sorolom az (amúgy illegális) plakátragasztásokat épp úgy, mint a "hagyományosan" BTL-nek titulált rendezvényszervezést. Vagy épp a saját adatbázison futtatott levél, e-mail vagy sms kampányokat.

"ez a megoldás nem ATL és nem BTL? Akkor micsoda? Maga a VONAL???"
Erre létezik OTL (On/Over The Line) kifejezés, amikor nem lehet egyértelműen meghatározni (persze az adott logika szerint, hiszen mindenki kicsit máshogy értelmezi az egészet).
Spin Doctor írása kapcsán jutott az eszembe, hogy hasznos lehet összefoglalni, mit mérünk az online marketingben és milyen elnevezéseket használunk. Két részre lehet bontani a méréseket: a hirdetési felületek, azaz a weboldalak mérése illetve a kampányokban megjelenő…..
mustar 2006.08.04 13:52:56
"és a kedvencem, amire nem találtam meg a megfelelő szakkifejezést... lehet, hogy nem is létezik. Ez az "egy forint befektetés az adott kampányba hány forint profitot termelt"."

Amit te keresel, az a ROI, vagy ROR (return on investment vagy rate of return).

Egyébként elég baj, hogy csak ennyi mindent mérünk. Nem feltétlen a ROI-ról beszélek, mert azt sokszor tényleg nehéz, ha nem lehetetlen kiszámolni (ha több médiumot használunk, honnan tudjuk, hogy végül melyik adta meg azt a lökést az ügyfélnek, hogy vásároljon? Lehet, hogy ő maga sem tudja.).
Inkább olyasmik, amiket pusztán technológiával mérhetnénk, elég pontosan:
Mennyi ideig nézte a user a hirdetést? 2 mp-ig, 2 percig, 2 óráig (simán elképzelhető, például játékok, chat, esetleg fórum, vagy AJAX-al frissülő oldal, lásd digg spy)
Látták 100ezren, de hányan emlékeznek rá, hánynál lépett fel a banner vakság? Nem lenne túl bonyolult időnként megkérdezni egyes látogatókat (véletlenszerűen válogatva), hogy a mutatott bannerek közül melyiket látták az oldalon, esetleg rásegítés nélkül mire emlékeznek. Ha felajánlunk egy túrórudit, mindenki örömmel töltögetné a fél perces kérdőívünket.
Miért lenne ez hasznos? Hiszen az oldalak értékét a CTR-ből is ismerjük, össze tudjuk hasonlítani őket. Sokan beszélnek viszont a másodlagos emlékezeti hatásról, amit így elég pontosan meg lehetne határozni. Ha pedig a kérdőívbe 1-2 preferencia kérdést is betennénk (egy borsodi kampány előtt és után is megkérdeznénk, mi a kedvenc söre, vagy egyáltalán milyen sörmárkákat ismer), egyből ezt is mérhetnénk, ami még az előzőnél is fontosabb lehet, főleg egy image kampánynál, ahol az átkattintás nem is számít igazán.
Az ügynökségeknél ezekre vagy nem gondol senki, vagy gondol, csak fogalma sincs, hogy lehetne megvalósítani. Így aztán az ügyfélnek sem közvetíti senki a lehetőségeket, és amit nem ismerünk, arra persze igényünk sincs. Itt pedig bezárult a kör.
Naív voltam, tudom én. Megint egy kereskedelmi tévé online oldalát szerettem volna használni. Az RTL Klub esetében már pórul jártam, és most a TV2 oldala is megtréfált. Emlékszik még valaki a Koridor.hu-ra? Igen, a TV2 online tartalomszolgáltatása volt! Úgy tűnik, teljesen…..
Legutóbbi hibavész cikkemre reagálva Rabbit összeszedett néhány tipikus hibát, érdemes elolvasnunk. Ennek kapcsán felmerült bennem, hogy amikor portálnál dolgoztam értékesítőként, mennyire furcsa volt, hogy az is baj, ha túlfut egy kampány, azaz több megjelenést hoz, mint a…..
mustar 2006.06.30 00:05:33
"A biztonságos és valóban korrekt kampányméréshez az ügynökségek általában külső reklámszervert (adservert) használnak."
Az indexet leszámítva a nagy oldalak döntő része adverticumot használ. Feltételezhető egyáltalán, hogy hamis adatokat adnának?

"A reklámszerver dolga megjeleníteni a hirdetéseket, mérni a megjelenéseket és a kattintásokat."
Az előzőből következően a megjelenéseket, kattintásokat, etc kétszer mérik - minek?

"Nagy előnye, hogy a portál csak egy kódot rak ki, és a kód mögötti hirdetést mi magunk tudjuk módosítani."
Én úgy tudom, a nagyobb oldalak nem engednek egyoldalú bannermódosításokat, pláne nem futó kampánynál. Vagy tévedek?

Gondolkoztam már azon, hogy miért is használnak külön adservert az ügynökségek? A bannerek "adagolását" ezzel nem tudják szabályozni, mivel ezt akkor is a portál adservere határozza meg, ha az egy második kiszolgálót (az ügynökségét) hívja be. Két érvet találtam:
- Nem bíznak a portálokban, illetve azok adserverében (itthon nagyrészt adverticum vagy sher.index). Amit nem igazán értek - elég a portálnak, ha egyszer kiderül a turpisság - megérné neki? Nem hiszem.
- Egy helyen akarja látni az összes különböző portálon futó adatot. Ebben van ráció, de kérdés, hogy megér-e ennyit az adserver bérlés? Pláne egy olyan rendszernél, mint a doubleclick? Mivel a hirdetéseket a portál engineje adagolja, ezért az adserver tudásának 95%-a nincs kihasználva. Letöltéseket, átkattintásokat mérni, ebből grafikonokat csinálni - ezt egy hót egyszerű program is meg tudná csinálni, amit kifejezetten az ügynökségnek fejlesztenek - szinte biztos vagyok benne, hogy már nagyon rövid távon is jobban megérné, ráadásul nem kéne félni a kampány túlfutásoktól (hiszen innentől minden letöltés ingyen menne). Olyan hozzáadott értékekről nem is beszélve, mint például egyből az ügynökség image-ével készült grafikonok és egyéb kimutatások, amiket elég jobb gombbal lementeni, és máris betehetjük a prezentációba.

"Elértéktelenedik a felület" - ez meg legyen a portál gondja...

És egy fontos pont: Ha nem számítanánk a külső adserver költségét, melyik ügyfél ellenezné, hogy a hirdetése túlfusson? Érdekelné, hogy az ügynökség kevesebb tapasztalathoz jut?
Pontosan két hónappal ezelőtt mondtam az egyik kedves barátomnak (nevezzük Dezsőnek, nevét kérte, h hallgassam el) hogy kell valamit szerveznem május végére, de ötletem nincs, hogy mit. Dezső mondta: legyen web 2.0. Az mi? Amire kaptam egy rövid definíciót, amit most nem…..
mustar 2006.05.30 16:06:06
"Ha nem a téma volt az érdekes, akkor mondd meg konkrétan, h mit értel közönségbecélozáson. "

vegyük az utolsó témát, wikipedia (egyértelműen web2, illett ide).
de miről szóljon az előadás?
mit csinál alapján csoportosítva a közönséget:
blogolóknak: hogy tudsz beszállni, milyen a közönség, a közösség, miben segít neked, tudsz belőle pénzt szerezni, ismert leszel tőle?
cégeknek: hol tudja haszonsítani, mik az alkalmazási területei, mi kell hozzá (ez egy oldal, egy szoftver, egy technológia?), mik a hátrányai, stb

hozzáértés alapján:
totál web2 újoncoknak: mi az a wiki, miben jobb, miről van wiki, hol éred el, miért kell fentartással kezelni, stb
tapogatózóknak: honnan jött, hogyan jött, hogy csinálják, milyen fajtái vannak, miben rosszabb, hogy tudod jobban használni, stb
használóknak: hova fejlődhet, milyen más módszerek lehetségesek hasonló kérdésekre, mik a jogi/erkölcsi/akármi problémái, stb

és persze még biztos lehet másról is beszélni, nem vagyok wiki szakértő, a hozzáértők nyilván még kismillió más témát tudnának mondani. ahogy más csoportosítások is lehetnek (vagy ezt tovább bontani, pl cégeknél ügynökségek, fejlesztő cégek, kis-közepes létszámú cégek, ...).

a legjobb, ha maguk az előadók írnak 5-10 mondatot az előadásukról.

amit mondani próbálok az az, hogy ha jól be van határolva, és 1-2 előadás marhára megtalál engem, akkor simán kifizetek sokszor ennyi pénzt érte, egyébként 2* is meggondolom. ha pedig az ár ennyire alacsony, akkor nem riaszt vissza a rossz/hiányos lista sem.
Ha egy portál mérete szóba kerül, akkor még mindig fontosnak tartják elmondani, mennyi oldalletöltésük van egy nap alatt. Ha egy kampányt tervezek, az elsődleges árakat a legtöbb helyen még mindig reklámmegjelenés alapon adják meg. (CPM: ezer megjelenés ára mennyi.) De ezek az…..
Közben a szünetben remek bloggerkolégánk felvetette a vezetőségnek, hogy az irc csatornát kirakhatnánk az egyik kivetítőre - végülis ott megy az asztalon kívüli vita, maga a webkettő. Végül, a lehetséges beszólások miatt (aki ott volt, tudja, hogy akadt), ez nem történt meg.…..
Simó (T-Online), Holman Endre (MyVip) és Vidó Viktor (Hotdog) beszélget, Aszfaltbetyár moderálása mellett. Kezdjük.Holman: mindenkinek van esélye sikeres közösségépítő hálót építeni. Ott van mindjárt a MyVip, ami néhány hét alatt szökött a magasba. Komoly terveik vannak:…..