Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Gábor T Túri dr.

0 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Hun-Magyar folyamatosság A magyar népnév legrégebbi fennmaradt említése 6. századi bizánci forrásban szerepel. Malalas bizánci krónikaíró „Muagel”, Theophanes pedig „Muagerisz” hun királyról ír, ami megfelel az Anonymusnál a magyar nép önelnevezéseként szereplő „Moger”-névnek. [MORAVCSIK 1927: 257.…..
Gábor T Túri dr. 2024.05.07 18:47:14
2.rész

Mindezt tehát megtaláljuk Hérodotosznál is, kiegészítve ezt azzal, hogy
„ugyanígy átvette a szkíta művészet elemeit is, amint arra a korszakból származó mediai kincsek leletei is utalnak.” (Quelle: Kyaxares II, Wikipedia.de)

Kr.e. 625-ben Kyaxares (Uvakhsatra) megkezdte végrehajtani apja tervét, hogy ezzel egyszer s mindenkorra felszámolja az asszír fenyegetést. Ehhez azonban függetlenségre és szabad mozgástérre volt szüksége.
Ezért még ezévben megszüntette a szkíta király Madüész uralmát, de nem ölette meg, hanem „csak” elűzette Médiából, majd felvette a Kyaxares (vagyis „Az egyetlen birodalmat alkotó király”) név mellé, a médek királya címet is.
Apjával ellentétben a szkíta-asszír koalícióval szemben, a káldeus Nabú-apál-uszur (héber átiratban: Nabupolosszár) babiloni királlyal szövetkezett. Ezért nem is nyomult azonnal a főváros Ninive felé, hanem a Diyalán lévő asszír tartományi fővárost, Tarbirsut foglalta el, majd innen tervezte a későbbi, Ninive és Assur elleni támadásait.
Közben a vele szövetséges babiloniak – káldeus Nabupolasszár vezetésével – szintén előre nyomultak az asszírok ellen, de Kyaxares a szkíta-méd seregével, most elsőként mégis csak Assur városa ellen vonult, amit aztán le is romboltatott.

Ezt követően, így már itt találkozhatott Kyaxares és Nabopolassar, ahol végleges döntés született a médek és a babilóniaiak közötti szövetségről. Ezt pedig a két fél, Nabupolasszár fia – a babilóniai trónörökös, Nabukodonozor – és Kyaxares lánya, Amyntisz házasságával pecsételte meg.

Ez a Nabukodnozor (uralk. Kr.e. 605-562-ig) lesz majd az, aki – miután Izrael megszegte a megkötött szövetségi szerződést – megtámadja Izraelt és az uralkodóját Jojákon-t a családjával és népe nagy részével fogságba ejti és Babilonba hurcoltatja.
Ez lesz majd a zsidóknak, a bibliából is ismert, babiloni fogságának a kezdete.
Mikor aztán a Nabukodnozor által Izraelben kinevezett új király Cidkijjáhú (aki az elhurcolt király nagybátyja volt), Egyiptom biztatására, majd ismét fellázad Nabukodnozor ellen, a babilóniaiak válaszul Kr.e. 587-ben elpusztítják Jeruzsálemet.

Most azonban, térjünk vissza a 30 évvel korábbi időpontra, amikor ez a szkíta-méd és
új-babilóniai szövetség Kr.e. 626-ban, ugyan megdöntötte az asszírok uralmát, de Ninivét még mindig nem tudták bevenni, mert a város asszír védelme, még 616-ig (tehát még 10 évig) tartotta magát.
Így ezek a szövetségesek – a Ninivénél lezajlott hosszú harcaik után –, végül csak Kr.e. 614-ben tudták végleg helyreállítani, a több mint 500 éve megszűnt Kassita-Káld Királyságukat.

Ezekről a kassitákról és azok egykori királyságáról Barabási Lászlónál (Az emberiség történelme, IV. kötet 217.old. Fríg Kiadó 2013. ISBN 9789639836006) ezt olvashatjuk:
ez a királyság, a
„kasszitok (asszirul Kassú) ősnép által létrehozott ország, a Tigris alsó részén.
Az új, számukra idegen gondolkodást igyekeztek megállítani. [Amihez]a különböző területen élő nemzetségek biztosították az emberanyagot, akik egy helyen gyülekeztek. (a Kaszu, Kászu jelentése gyűjtő edény, vagy terület. Pld. a Csík melletti Kászon fiúszék is így jött létre.) Területüket Susiananak is nevezték Susa város után. Királyaik egykor a babiloni törzsek felett uralkodtak.”

(folyt.: 3. rész)
Gábor T Túri dr. 2024.05.07 18:47:57
3.rész

Így tehát ismét megalakulhatott ezeknek a káldoknak az országa, mégpedig „Új Káldeus Birodalom” néven, amelyet a szakirodalom újabban inkább Újbabilóniai Birodalom néven emleget. Ezek a káldok (vagy máshogy káldeusok) adták a későbbi Babilon vezető rétegét. Egyes történészek ezeket egy sémi népnek tartják, mások szerint viszont ez indokolatlan, mivel „Nyelvükről csak néhány személynév tanúskodik, de talán egy arámi nyelvjárás lehetett” (ld. Wikipedia.hu „Khaldok” szócikkét)
A birodalom székhelye tehát Babilon városa lett, és a szabadságukat így visszanyert médek – és velük együtt az eddig elnyomott kassiták, mitániak és szubarok –, most e birodalom keretében élhettek tovább.
Birodalmuk utolsó uralkodója Nabu-noid (vagy Nabonidus) király volt, aki – az elfogadott vélemények alapján – II. Nabukodonozor fia volt. Személye többek között azért is érdekes, mert ő a Bibliában is megtalálható, Ahasverus néven.
E király uralkodása alatt történt eseményeket a Biblia Eszter könyvében találjuk meg. Ennek a történetnek a kezdete az, hogy Ahasvérus perzsa király feleségül veszi a zsidó Esztert, miután megtagadta főfeleségét Vástit. A héberek az évente megtartott ún. „Purim napjuk” során, ennek az Eszternek (és Márdokeus-Mordechájnak) a diadalát ünneplik meg, vagyis a diaszpórában ott élő zsidó népnek, a perzsa nép feletti diadalát.

Ezt a Bibliában említett új-babilóniai királyt, azonban történelmi személyként nehéz azonosítani. A sok felmerült név közül mégis ez a Nabunoid lehet a legvalószínűbb, mivel történelmi tény, hogy uralkodása alatt társadalmi bizonytalanság gyöngítette a központi hatalmat – talán éppen a Bibliában leírt Eszter története miatt –, és lehetséges, hogy végül éppen ezért tudták az achaimenidák a trónt is megszerezni tőle.
Így szűnt meg tehát a káldeusok Új-Babilóniai Birodalma Kr.e. 539-ben.

Ezt követően, a káldok és médek ezen birodalmát megszerző achaimenida perzsák első királya, a méd anyától származó Cyrus (Kürosz) lett, aki ezzel megalapította a perzsák első birodalmát.
Az iranista történészek három nagy perzsa történelmi periódust különítenek el egymástól: az Achaimenida- (óperzsa), Arsakida- (párthus) és Szasszanida (középperzsa) -dinasztiákat.
A Kürosz által megalapított „Achaimenida-Birodalomra” tehát, a mai történettudomány az Óperzsa Birodalom nevet használja.”

(TTG)
Gábor T Túri dr. 2024.05.07 18:45:59
Sajnos csak megbontva tudom ezt a hozzászólásomat ide feltenni. Ez eléggé "unortodox" metódus... Ezért előre is elnézést!

1.rész

Tisztelt Dr. Benkő István Úr!
Igen átfogónak és részleteiben alaposan kidolgozottnak tartom ezt az írását, amihez – mint orvos és mint 25 éve a magyarok őstörténetével és etnogenezisével intenzíven foglalkozó – csak gratulálni tudok!
Mindezt annál is inkább nagy érdeklődéssel olvastam, mivel egyes részleteiben – mint pl. a szkíták és a médek közötti kapcsolatban – összefüggéseket találtam az általam megjelentetett „Kybele” c. könyvem tartalmával. Így ez, most mintegy igazolja az akkori álláspontomat.

Azonban – és éppen ezért – nem állhatom meg, hogy az írása 8. bekezdésben olvasható részhez – mégpedig ahhoz, hogy
„A vazallus perzsák lázadása, a perzsa apától, de az utolsó méd király lányától született II. Kürosz hatalomátvétele következtében Média az ie. 6. század közepén szűnt meg” –, egy kis kiegészítést ne fűzzek.
Hangsúlyozom, hogy ez a részemről nem helyesbítés – hiszen ezt a cikke nem is igényli – hanem csupán egy olyan hozzászólás, amelynek ismeretében, ennek a szkíta-méd kapcsolatnak az előzményeit is megérthetjük. (Részlet az előbb említett „Ősanya istennő, Kybele”, 206-209. oldaláról)

„Hogy ezt a hun és későbbi pártus-magyar kapcsolatot jobban felidézhessük, érdemes vázlatosan visszaidéznünk az előzőkben már leírtakat, ahol már megismerhettük a neolitikus kor – Kárpát-medence, Transzkaukázus és a Fekete-tenger alatti terület népességének a kapcsolatát, a Zagros-hegység és az azalatti terület népességével. Eközben jutottunk el egészen az ubaidi és uruki kultúrák megjelenése utáni preakkád és akkád időszakig, majd innen, e sémi Akkád Birodalom bukását felváltó Kassita birodalomig, melyet a szintén sémi, Babilóni birodalom követett, egészen Kr.e.1550-ig.
Ez volt az a birodalom, amelyet ezután – a káld, szubar (szabir), hatti-hettita és a mitániak testvéri szövetségéből létrejött – nem-semita Kassita Birodalom váltott fel.

Így értünk el aztán a Kr.e.1200-as dátumhoz, amikor is megjelenik a történelem színpadán a sémi Asszir Birodalom.
Ez a birodalom az, amely megdönti tehát az előbbi Kassita Birodalmat, és ugyanakkor nevét a világtörténelembe, az addigi minden képzeletet felülmúló kegyetlenségével írta be…

És most már itt le is lassíthatjuk a történelmi koroknak ezt a gyors egymást követő áttekintését, mert ezzel most elérkeztünk, a szkíta-méd szövetség létrejöttéhez. Ez az a szövetség, amelynek folyamatosak lesznek az asszírok elleni támadásai, melyek végül Kr.e. 626-ban, sikerrel zárulnak, és ezzel megbuktatják a sémita asszírok e kegyetlen birodalmát.

Hérodotosznál megtaláljuk ezen egyesült hadműveletek vezérének még a nevét is, aki nem más, mint a szkíta-méd király UVAKHSATRA, vagy más fonetikával KI-AG-SAR-AZ (Kr.e. 614–584), akit Hérodotosz Kyaxares néven említ. Nevének eredeti jelentése: egyetlen birodalmat alkotó király”.
Uvakhsatra apjának Khsathritának a halála után (akit Hérodotosz görögül Phraortész néven említ), a méd törzsek feletti hatalmat a szkíták királya, Madüész vette át, amit 28 évig meg is tartott.
Uvakhsatra (Kyaxares) a szkíták uralma alatt nőtt fel. Ezalatt figyelmesen tanulmányozta a szkíta harcmodort és a hadsereg felépítését. E megfigyeléseit később hasznosította és kialakította a méd hadseregben a lovas és gyalogos egységeket, ezeken belül is elkülönítette az íjászokat a közelharc-fegyverzetűektől. Az új hadsereget először az Urmia-tó vidékének elfoglalásánál próbálta ki.

(folyt:2. rész)