Adatok
Pályamágus, a sínész
60 bejegyzést írt és 417 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A Nagykörút - Rákóczi út kereszteződése a Blaha Lujza téri aluljáró építésének idején egy UV+pót+UV szerelvénnyel a 6-os vonalon, ideiglenesen kialakított villamospályával - 1966-os, eredetileg fekete-fehér fotó színezett, újraalkotott változata...
Pályamágus, a sínész
2025.10.26 17:06:43
Nagyon hasonlít a vonalvezetés egy sokkal későbbi építkezésre. Az úgy 20 éve történt, amikor Győrött készült a városban a vasút alatt átvezető közúti aluljáró. A építkezés szakaszosan történt, és a forgalmi vágányokat ennek megfelelően időről időre át kellett helyezni. Külön érdekesség volt, hogy az áthelyezést úgy kellett csinálni, hogy az akkor még közlekedő RO-LA szerelvények is használhassák. Azokra sokkal szigorúbb műszaki előírások vonatkoztak, mint a normál vágányokra.
A magyar nyelv értelmező szótára szerint:
Szolgálat: Általában valakinek munkaviszonyából, valakivel szemben fennálló alárendeltségi viszonyából származó kötelezettsége v. kötelessége, munkája, munkaköre.
Munka: testi és szellemi erőkifejtést kívánó céltudatos, tervszerű, a társadalomra nézve…..
Pályamágus, a sínész
2025.10.24 20:53:44
@Pályamester: Ellenvetést nem tudnék hozni, de kiegészítést talán tehetek.
Ön a válaszában azt írja: "Kihaló faj vagyunk, nincs kitől tanulni a fiataloknak. Ez bizony tragédia.".
Kicsit elvonatkoztatva tennék hozzáfűzést. Stephen Hawking: Az idő rövid története című műve elején olvasható az alábbi gondolat: Minden egyes képlettel feleződik az eladott kötetek száma. Ezen elgondolkodtam, és magamévá téve a gondolatot, olyan blogot írok, ami kifejezetten laikusoknak készül, kerülve minden lehetséges elkerülhető szakmai leírást, képletet, irányelvet. Olyanok számára írok a lehető legnagyobb egyszerűséggel, akik tisztán érdeklődnek, akik már éreztek egy csipetnyit a "mozdony füstjéből", vagy inkább stílszerűbben szólva a talpfák szagából, és érdeklődéssel fordulnak a pálya műszaki része felé. Az a célom, hogy a szakma összetettsége ne elriassza az érdeklődőt, hanem további érdeklődést váltson ki.
Tehát amit mondani szeretnék, hogy én még nem temetem a tudás átadását. Nem azon a szinten teszem, ahol már eleve magas szinten érdeklődők hallgatják, hanem azok között terjesztem, akik úgymond az utcáról csodálkoznak a vasúti pályára. Meggyőződésem, hogy a szakmailag felkészült generáció kiképzése az érdeklődés elősegítésével kezdődik, mert ha nincs elegendő érdeklődő, akik feltöltsék a padokat, akkor hiába az oktatás, üres termeknek szólnak az ismeretek. Remélem, hogy a munkám nem felesleges írogatás. Vannak reménykeltő érdeklődők, bár a többségük egyéb területek művelője, és tényleg csupán érdeklődésből olvas, mégis szeretném azt hinni, hogy nem koptatom a billentyűzetet hiába.
Ön a válaszában azt írja: "Kihaló faj vagyunk, nincs kitől tanulni a fiataloknak. Ez bizony tragédia.".
Kicsit elvonatkoztatva tennék hozzáfűzést. Stephen Hawking: Az idő rövid története című műve elején olvasható az alábbi gondolat: Minden egyes képlettel feleződik az eladott kötetek száma. Ezen elgondolkodtam, és magamévá téve a gondolatot, olyan blogot írok, ami kifejezetten laikusoknak készül, kerülve minden lehetséges elkerülhető szakmai leírást, képletet, irányelvet. Olyanok számára írok a lehető legnagyobb egyszerűséggel, akik tisztán érdeklődnek, akik már éreztek egy csipetnyit a "mozdony füstjéből", vagy inkább stílszerűbben szólva a talpfák szagából, és érdeklődéssel fordulnak a pálya műszaki része felé. Az a célom, hogy a szakma összetettsége ne elriassza az érdeklődőt, hanem további érdeklődést váltson ki.
Tehát amit mondani szeretnék, hogy én még nem temetem a tudás átadását. Nem azon a szinten teszem, ahol már eleve magas szinten érdeklődők hallgatják, hanem azok között terjesztem, akik úgymond az utcáról csodálkoznak a vasúti pályára. Meggyőződésem, hogy a szakmailag felkészült generáció kiképzése az érdeklődés elősegítésével kezdődik, mert ha nincs elegendő érdeklődő, akik feltöltsék a padokat, akkor hiába az oktatás, üres termeknek szólnak az ismeretek. Remélem, hogy a munkám nem felesleges írogatás. Vannak reménykeltő érdeklődők, bár a többségük egyéb területek művelője, és tényleg csupán érdeklődésből olvas, mégis szeretném azt hinni, hogy nem koptatom a billentyűzetet hiába.
Pályamágus, a sínész
2025.10.26 16:52:40
@Pályamester: Úgy gondolom, hogy a jóízlés azt kívánná, hogy felfedjem kilétem. Ezt magam is elvárnám, de arra kérném, hogy nézze el körülmények adta neveletlenségemet! Nem azért, mert ezt helyesnek tartanám, hanem mert jelen pillanatban is aktív dolgozója vagyok annak a MÁV-nak, mely vezetési gyakorlatával kapcsolatban karcos véleményem van, és ezt olykor ki is fejtem. Ezt sajnos névvel nem tehetem meg, mert a kritika nem megtűrt műfaj a cégnél, és ezzel mindketten tisztában vagyunk. Megértését kérem!
A képzéssel kapcsolatosan szeretném a gondolatait kiegészíteni. A középiskolás éveim alatt volt olyan tanárom, akinek a szakmai ismeretei messze hasznosabbak voltak, mint néhány másiké. Akkor még nem volt elvárás az oktatásban a diploma, ennek megfelelően ez a bizonyos nagy tapasztalatú tanár korábban aktív pályamesterként végezte a feladatait évtizedeken át, majd tanárnak szegődött. Rengeteg szakmai fogással bocsátva útjára a diákjait olyan témakörökben, amiről a tananyag még csak említést sem tett. Ma már a vonatkozó szabályok szerint nem oktathatna. Ez csupán egy példa olyan elvárásokra, vagy inkább feltételekre, ami eleve zárja ki a gyakorlati ismeretekkel rendekezőket egy adott szakmagyakorló réteg hatékony képzéséből. Evvel nem a diplomás oktatók ismereteit akarom elvitatni, hanem rámutatni, hogy például a kitérőlakatosok, technikusok, pályamesterek képzése sokkal inkább igényelné a pályán szerzett ismeretek átadását, mint a magas szintű elvi ismeretek elsajátítását.
Mindez tovább is fejtegethető. Vajon mi értelme van pl. a fél éven át tartó pályamunkásképzésnek, ha sem egyedül, sem szakmai vezetés nélkül nem dolgozhat. Vajon miért pazaroljuk az erőforrásainkat ilyen szükségtelen oktatásokra, amikor sürgős tennivalóink lennének a felépítményeken. Nem vicc, a tananyagnak olyan részei vannak, amihez még közel sem kerülhetnek, csupán oktatás az oktatásért. Közben meg a "kiképzett" kitérőlakatosnak a pályán kell elmagyarázni, hogy miről lehet felismerni, hogy milyen csoportos az adott kitérő, amin épp mérést kell végeznie. Persze, megtanítom, de akkor mire volt a képzés? Mégis mivel foglalkoztak a nagytiszteletű oktatók, ha a "kiképzett" előmunkás megkérdi, hogy miért nincs kerközéprajz a XIV rendszerű kitérőről a szabványterv gyűjteményben? Hogyan lehetséges, hogy egy "kiképzett" kezdő pályamester azt hiszi a sín gyárijegyén az M.A. jelölésről, hogy az azt jelenti, hogy magyar gyártmány? Borzasztó hiányosságok vannak a képzésben, és amíg a szemlélet nem változik, addig sajnos maradnak is, mert úgy látom, hogy nem a tudás fontos, hanem az oktatással járó státusz.
A képzéssel kapcsolatosan szeretném a gondolatait kiegészíteni. A középiskolás éveim alatt volt olyan tanárom, akinek a szakmai ismeretei messze hasznosabbak voltak, mint néhány másiké. Akkor még nem volt elvárás az oktatásban a diploma, ennek megfelelően ez a bizonyos nagy tapasztalatú tanár korábban aktív pályamesterként végezte a feladatait évtizedeken át, majd tanárnak szegődött. Rengeteg szakmai fogással bocsátva útjára a diákjait olyan témakörökben, amiről a tananyag még csak említést sem tett. Ma már a vonatkozó szabályok szerint nem oktathatna. Ez csupán egy példa olyan elvárásokra, vagy inkább feltételekre, ami eleve zárja ki a gyakorlati ismeretekkel rendekezőket egy adott szakmagyakorló réteg hatékony képzéséből. Evvel nem a diplomás oktatók ismereteit akarom elvitatni, hanem rámutatni, hogy például a kitérőlakatosok, technikusok, pályamesterek képzése sokkal inkább igényelné a pályán szerzett ismeretek átadását, mint a magas szintű elvi ismeretek elsajátítását.
Mindez tovább is fejtegethető. Vajon mi értelme van pl. a fél éven át tartó pályamunkásképzésnek, ha sem egyedül, sem szakmai vezetés nélkül nem dolgozhat. Vajon miért pazaroljuk az erőforrásainkat ilyen szükségtelen oktatásokra, amikor sürgős tennivalóink lennének a felépítményeken. Nem vicc, a tananyagnak olyan részei vannak, amihez még közel sem kerülhetnek, csupán oktatás az oktatásért. Közben meg a "kiképzett" kitérőlakatosnak a pályán kell elmagyarázni, hogy miről lehet felismerni, hogy milyen csoportos az adott kitérő, amin épp mérést kell végeznie. Persze, megtanítom, de akkor mire volt a képzés? Mégis mivel foglalkoztak a nagytiszteletű oktatók, ha a "kiképzett" előmunkás megkérdi, hogy miért nincs kerközéprajz a XIV rendszerű kitérőről a szabványterv gyűjteményben? Hogyan lehetséges, hogy egy "kiképzett" kezdő pályamester azt hiszi a sín gyárijegyén az M.A. jelölésről, hogy az azt jelenti, hogy magyar gyártmány? Borzasztó hiányosságok vannak a képzésben, és amíg a szemlélet nem változik, addig sajnos maradnak is, mert úgy látom, hogy nem a tudás fontos, hanem az oktatással járó státusz.
375.1017 Gőzmozdony személykocsijaival Vác állomáson, 1977-ben...
2053 pályaszámú M47 mozdony két személykocsijával Pannonhalma állomásra befutva, 1994 nyarán...
Pályamágus, a sínész
2025.10.21 19:08:40
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1640 - a 375.551 szobormozdony Szegeden
2025.10.15 15:09:28
375.551 szoborgőzmozdony Szegeden, a MÁV Igazgatóság parkjában kiállítva - 1985-ös eredetileg fekete-fehér fotó színezve, újraalkotva...
Pályamágus, a sínész
2025.10.20 14:31:28
Horvátország gazdasága nagyrészt a turizmusra épül, rengetegen mennek nyaralni az országba, ki repülőgéppel, ki pedig autóval. A horvátok rengeteget költöttek a közúti infrastruktúra kiépítésére az elmúlt években, hogy autópályákkal kössék össze az ország nagyobb csomópontjait. Sajnos azonban a…..
Pályamágus, a sínész
2025.10.19 21:02:05
@Balogh Zsolt: Azokat ismerem, de szerintem elég nehézkesek. Macerás a beszállás, és el kell hagyni a kocsit az utazáshoz. Én olyanra gondoltam, hogy mondjuk egy oldalra kifordítható rampára áll fel az autó, azt befordítják az utazáshoz, és mindenki a saját kocsijában ülve teszi meg az utat. Ha közben rájön a szükség, vagy enne pár falatot, akkor kiszáll, átmegy a föfékocsiba, majd visszasétál az autójához. Az egyéni rampa lehetővé tenné, hogy a kocsik egyesével elhagyhassák a szerelvényt, vagy mások beállhassanak a helyükre. Nem tudom, hogy ilyen van-e valahol, csak úgy elképzeltem, hogy nem lenne rossz.
Barcelona Sants pályaudvartól csupán 50 percnyi vonatozásra található Vilanova i la Geltrú, állomásának egykori fűtőházában rendezték be a spanyol vasúti múzeumot.
Vilanova i la Geltrú kedves spanyol kisváros, monumentális állomásépülettel, Barcelona felé sűrűn közlekedő elővárosi vonatokkal,…..
Pályamágus, a sínész
2025.10.11 07:46:12
Pályamágus, a sínész
2025.10.11 19:58:01
@Balogh Zsolt: Nagyon szívesem megvárom, amíg találsz róla anyagot, mert rendszeresen olvasom a posztjaidat. Annyira nem feszít az érdeklődés, hogy magam nyomozzak utánna idegen nyelven, de ha találsz róla valami érdekeset, annak fogok örülni.
Pályamágus, a sínész
2025.10.19 20:53:17
@Balogh Zsolt: Eltartott egy darabig, amíg átrágtam magam a cikken. Nem állítom, hogy minden részlet tiszta volt, de így sem rossz. Akár át is elemhetnéd, szerintem érdekelhet másokat is.
A Miniatűr Katalónia (katalán nyelven Catalunya en Miniatura) egy park Katalóniában rengeteg katalán épület miniatűr másával, hasonlóan a Magyarországon, Szarvason található Mini Magyarországhoz. A Torrelles de Llobregatban elhelyezkedő látványosság 17 km-re található Barcelonától. A park területe…..
Pályamágus, a sínész
2025.10.19 20:35:11
Eltelt már pár nap egy közfeltűnést keltett balesettel kapcsolatban. Napjainkban ezt nem kell külön taglalni, aki nem most jött haza a világ másik oldaláról, az szükség szerűen hallott róla. Mivel azonban ez a kritérium hónapok múltán már nem áll fenn, pár szóban annyi tudható, hogy Magyarkút…..
Pályamágus, a sínész
2025.10.04 10:58:28
@amundsen: Üdvözöllek itt blogomon!
Azt írod, hogy ez egy komoly előadásnak felel meg. Hát elég nagy bajban vagyunk, ha egy ilyen pár óra alatt összeüthető szöveg már komolynak számít. Én inkább legfeljebb tanulmánynak, vagy inkább elmélkedésnek tartanám. Ebbe a pár órába benne volt a megfelelő képek összeszedése, kimentése, szerkesztése, a linkek beszúrása, szóval egy csomó olyan dolog is, amihez amúgy nem igazán értek.
"kádár üzem ötcsillagos pazar feltételekkel, olyan személyzeti étkezdével, hogy még egy ínyenc is megnyalná az ujjait. Netto !! kétezer háromszáz euróért nincs tanulója" => Azt hiszem, ideje megtanulnom németül. Mindig szerettem fával dolgozni, a hobbiműhelyem is a fáról szól. Pár éve szeretnék bejutni egy épületasztalos felnőttképzési programba, hogy bővíthessem vele a vállalkozásomat, de mindig árnyékra vetődök, mert vagy messze van, vagy olyan feltételekkel, amiket munkanélkülieknek találtak ki, én meg ugye dolgozom. Szerintem tudnám élvezni.
"színpadtechnikai berendezés közgazdaságtan" => Eddig viccesnek találtam az olyan megnevezéseket, mint diplomás ruhatárkezelő, cipészmérnök, meg még szoktam olykor magam is kitalálni hasonlókat nem ki cinizmussal fűszerezve, na de hogy ez valóság legyen... ? Vigyáznom kell, mivel hülyéskedek, mert másnap valahol bevezetik :) .
Aki nem tud százalékot számolni, azt nem szabad felsőtagozatba engedni. Hogy kerül egyetemre? Kvóta alapon?
Azt írod, hogy ez egy komoly előadásnak felel meg. Hát elég nagy bajban vagyunk, ha egy ilyen pár óra alatt összeüthető szöveg már komolynak számít. Én inkább legfeljebb tanulmánynak, vagy inkább elmélkedésnek tartanám. Ebbe a pár órába benne volt a megfelelő képek összeszedése, kimentése, szerkesztése, a linkek beszúrása, szóval egy csomó olyan dolog is, amihez amúgy nem igazán értek.
"kádár üzem ötcsillagos pazar feltételekkel, olyan személyzeti étkezdével, hogy még egy ínyenc is megnyalná az ujjait. Netto !! kétezer háromszáz euróért nincs tanulója" => Azt hiszem, ideje megtanulnom németül. Mindig szerettem fával dolgozni, a hobbiműhelyem is a fáról szól. Pár éve szeretnék bejutni egy épületasztalos felnőttképzési programba, hogy bővíthessem vele a vállalkozásomat, de mindig árnyékra vetődök, mert vagy messze van, vagy olyan feltételekkel, amiket munkanélkülieknek találtak ki, én meg ugye dolgozom. Szerintem tudnám élvezni.
"színpadtechnikai berendezés közgazdaságtan" => Eddig viccesnek találtam az olyan megnevezéseket, mint diplomás ruhatárkezelő, cipészmérnök, meg még szoktam olykor magam is kitalálni hasonlókat nem ki cinizmussal fűszerezve, na de hogy ez valóság legyen... ? Vigyáznom kell, mivel hülyéskedek, mert másnap valahol bevezetik :) .
Aki nem tud százalékot számolni, azt nem szabad felsőtagozatba engedni. Hogy kerül egyetemre? Kvóta alapon?
Pályamágus, a sínész
2025.10.04 11:39:55
@Carada: @gigabursch: Lehet, hogy kissé pongyola volt a fogalmazás. Ez csupán a vasúti világ közeli ismeretéből adódik. Nincs itt szándékosság, meg ostobaság sem, legalábbis nem több, mint másutt úgy általában.
A megértéshez elég a helyzet emberi oldalának megismerése. Egy ilyen esemény egy -egy adott területen szerencsére olyan ritka dolog, hogy az érintettekben nem alakulnak ki rutinok. Az esemény hírére mindenki elkezdi sebtében átnézni a lehetséges saját felelősségét. Mivel egy fecske nem csinál nyarat, többen is felismerik a közvetlen felelősségüket. [Ehhez hozzá tartozik, hogy egy-egy ilyen belesetvizsgálat mindig közvetlen okokat keres, és ez alapján vádol, azzal viszont nem számol, hogy mondjuk a rendelkezésre álló lehetőségek az azonnal elhárítandó problémáknak csak a tizedére elég, tehát az ezért felelős személy folyamatosan lutrizik, mert valójában rendszerszintű a probléma.] A következő lépés, hogy az érintettek próbálnak a fecskerajon kívülinek látszani, ami nem feltétlenül tudatos, inkább amolyan emberi reflex. Legyél lenyűgözően szimpatikus, szorgalmas és tettrekész! Mindezek fényében a honos szakasz a lehető leggyorsabban a baleset helyszínére küldi azt a pár embert, aki elérhető, hogy ne tűnjön a kivonuló balesetvizsgálók, öltönyösök, nyakkendősök, sajtósok, politikusok, meg vezetők szemében hanyag gazdának. A képeken nagy valószínűséggel az egész létszám látható, na meg az is, hogy kevesebben vannak, mint a vezetők, de ez nem mindenkinek tűnik fel.
Adott tehát a helyzet, Egy siklott szerelvény, rengeteg pályahiba, amik ugyan nem tűnnek relevánsnak, és pont ezért nem is nyúlnak hozzá, nehogy gyanússá váljon, de az sem járja, hogy a kiérkező vezetők szédelgő, unatkozó, cigarettázgató pályamunkásokat lássanak, amikor annyi a munka. Jobb híján nekiállnak demonstratívan dolgozni valami olyasmin, amiről nem feltételezik, hogy releváns lenne, de látványosan mutatja, hogy itt ugyan nincs lógás. Az, hogy ez nem szúr szemet, a vizsgálatot végzőknek, és nem teszik szóvá, hogy mégis ugyan mi a fenét csinálnak, nem a munkavezető hibája. Az egy szakember, aki ismeri a pályakarbantartási folyamatokat, az anyagokat, irányítja az operatív munkákat, és elszámot a csapat tevékenységével, de nem egy jogi szakértő. Nem neki kellene tudni komplexen gondolkodni egy baleset körülményeiről. Ezzel kapcsolatban jegyeztem meg, hogy megfeleő összetételű belesetvizsgáló csapat esetén meg lesz a valós ok is. Amúgy az is lehet, hogy csináltak addigra néhány fényképet, esetleg ők kérték, hogy kezdjék meg a tisztítást, hogy kiderüljön a hordalék összetétele, ez csak a helyszínről tudható, de nem vagyok róla meggyőződve, mert nem látom, hogy ott állnának és figyelemmel kísérnék a folyamatot.
A megértéshez elég a helyzet emberi oldalának megismerése. Egy ilyen esemény egy -egy adott területen szerencsére olyan ritka dolog, hogy az érintettekben nem alakulnak ki rutinok. Az esemény hírére mindenki elkezdi sebtében átnézni a lehetséges saját felelősségét. Mivel egy fecske nem csinál nyarat, többen is felismerik a közvetlen felelősségüket. [Ehhez hozzá tartozik, hogy egy-egy ilyen belesetvizsgálat mindig közvetlen okokat keres, és ez alapján vádol, azzal viszont nem számol, hogy mondjuk a rendelkezésre álló lehetőségek az azonnal elhárítandó problémáknak csak a tizedére elég, tehát az ezért felelős személy folyamatosan lutrizik, mert valójában rendszerszintű a probléma.] A következő lépés, hogy az érintettek próbálnak a fecskerajon kívülinek látszani, ami nem feltétlenül tudatos, inkább amolyan emberi reflex. Legyél lenyűgözően szimpatikus, szorgalmas és tettrekész! Mindezek fényében a honos szakasz a lehető leggyorsabban a baleset helyszínére küldi azt a pár embert, aki elérhető, hogy ne tűnjön a kivonuló balesetvizsgálók, öltönyösök, nyakkendősök, sajtósok, politikusok, meg vezetők szemében hanyag gazdának. A képeken nagy valószínűséggel az egész létszám látható, na meg az is, hogy kevesebben vannak, mint a vezetők, de ez nem mindenkinek tűnik fel.
Adott tehát a helyzet, Egy siklott szerelvény, rengeteg pályahiba, amik ugyan nem tűnnek relevánsnak, és pont ezért nem is nyúlnak hozzá, nehogy gyanússá váljon, de az sem járja, hogy a kiérkező vezetők szédelgő, unatkozó, cigarettázgató pályamunkásokat lássanak, amikor annyi a munka. Jobb híján nekiállnak demonstratívan dolgozni valami olyasmin, amiről nem feltételezik, hogy releváns lenne, de látványosan mutatja, hogy itt ugyan nincs lógás. Az, hogy ez nem szúr szemet, a vizsgálatot végzőknek, és nem teszik szóvá, hogy mégis ugyan mi a fenét csinálnak, nem a munkavezető hibája. Az egy szakember, aki ismeri a pályakarbantartási folyamatokat, az anyagokat, irányítja az operatív munkákat, és elszámot a csapat tevékenységével, de nem egy jogi szakértő. Nem neki kellene tudni komplexen gondolkodni egy baleset körülményeiről. Ezzel kapcsolatban jegyeztem meg, hogy megfeleő összetételű belesetvizsgáló csapat esetén meg lesz a valós ok is. Amúgy az is lehet, hogy csináltak addigra néhány fényképet, esetleg ők kérték, hogy kezdjék meg a tisztítást, hogy kiderüljön a hordalék összetétele, ez csak a helyszínről tudható, de nem vagyok róla meggyőződve, mert nem látom, hogy ott állnának és figyelemmel kísérnék a folyamatot.
Pályamágus, a sínész
2025.10.11 10:30:56
@amundsen: És egyikben sem volt annyi üzleti érzék, hogy némi apróért megtanuljon fejben megduplázni egy számot (és azt még kétszer), meg eltolni kettővel egy tizedesvesszőt? Egy ilyen helyzetben elég hamar megszedném magam. Mondjuk én nem is vagyok háborúban a számokkal. Fejben legkönnyebb a 10 valamelyik hatványával számolni, a következő kettővel szorozni. Ebben az esetben ennyi épp elég is lenne.
Bzmot 302 Szombathelyen, a fűtőház egyik udvari vágányán 1993. május 22-én...
Pályamágus, a sínész
2025.10.11 10:20:47
A 411.358 pályaszámú szoborgőzmozony Hegyeshalom állomás mellett kiállítva...
Pályamágus, a sínész
2025.10.05 13:20:39
M41 2205 mozdony személykocsijaival Pápa állomáson, 1997. Szeptemberében...
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1517 - A jugoszláv 811.0 sorozatú motorvonat
2025.09.21 18:53:58
Jugoszláv 811.0 sorozatú dízel-mechanikus motorvonat próbafutáson Magyarországon, Porva-Csesznek vasútállomásnál 1959.11.10-én (gyártó: GANZ-MÁVAG, 1959)..
Pályamágus, a sínész
2025.09.24 18:46:13
Félreállított M VIII HÉV motorkocsi a Kerepesi úton, az egykor volt Keleti Pályaudvar melletti HÉV végállomáson, a '60-as évek második felében...
Pályamágus, a sínész
2025.09.24 18:44:49
Pályamágus, a sínész
2025.09.24 22:03:37
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1505 - (F)elhagyott vasútállomások: Moha
2025.09.20 10:52:32
Moha vasútállomás, melyen 2012. 04. 15. óta nem állnak meg a személyvonatok. (MÁV 5.sz. vonalon)..
A 424.309 szobormozdony Nagykanizsán, a vasútállomás mellett kiállítva. ..
Az első földalatti vasúti rendszert Londonban építették ki, hogy összekössék a városi vasúti fejpályaudvarokat a föld alatt, megkönnyítve ezzel az átszállást a különböző társaságok vonatai között. A Metropolitan Railway nevet kapó rendszert később mások is másolni kezdték, az európai kontinensen…..
A 2025-ös spanyolországi nyaralásom során többször is utaztam a Barcelona-Mataró-Macanes-vasútvonalon Spanyolországban. A vonal az első vasút volt Spanyolországban, amikor 1848-ban megnyílt. A sínek többnyire a tengerpart közelében futnak, páratlan kilátással a Costa del Maresme…..
Egy kis válaogatás a legutóbbi poszt óta készült képekből.
Ismerős formák, más színben Párkány
Igazán forgalmas és sokszínű, Párkány
Budaörs, Jelzőőr kft
Jelzőőr Búvár
Zöld Bobo, Hatvan
M61,020 Hatvan
Székesfehérvár
Székesfehérvár
Balesetes Bz
Szöcske a…..
Pályamágus, a sínész
2025.08.15 20:50:30
@DDQ: Ismerős volt a sérülése. A baleset az 5-ös vonal és az M1 autópálya keresztezésétől É-Ék-re történt nem messze.
Szögek, hosszak, sugarak.
Írnám, hogy közkívánatra, de ezidáig csupán egy észrevétel érkezett az előző poszthoz a kitérők hajlásszögével kapcsolatban. Ez egy érdekes téma, de a megértés igényel némi ismereteket az alapszintű geometria témakörében.
Mindenek előtt szeretném megismertetni a…..
Pályamágus, a sínész
2025.07.18 09:14:17
@gigabursch: Igen, ebben nem volt filmtrükk. Félelmetes. A legrosszabb, hogy eleve egy egyre nagyobb feszültség alatt lévő szakaszról van szó, aminek csupán egy paraszthajszálra van szüksége a kivetődéshez. Na ez a hajszál többnyire a rezgés, amit a közeledő vonat hoz létre. Azért szoktuk a sebességet csökkenteni, hogy kisebb legyen ez a rezgés és ha mégis kiugrik, akkor ne a vonat alatt, hanem még előtte, mert akkor még marad némi esélye a mozdonyvezetőnek annyira fékezni, hogy egy esetleges siklásból csak jegyzőkönyv legyen, és ne tragédia.
Nem tudod véletlenül, hogy ezt a videót el lehet-e érni önállóan? Nem igazán értek a kimetszésekhez meg úgy általában a vágáshoz. Engedelmeddel jól megférne a hézag nélküli pályákról készült posztban. Nagyon látványos. Egyetlen pályás sem akar ilyet látni élőben egész életében, de így távolról nagyon tanulságos.
Nem tudod véletlenül, hogy ezt a videót el lehet-e érni önállóan? Nem igazán értek a kimetszésekhez meg úgy általában a vágáshoz. Engedelmeddel jól megférne a hézag nélküli pályákról készült posztban. Nagyon látványos. Egyetlen pályás sem akar ilyet látni élőben egész életében, de így távolról nagyon tanulságos.
Pályamágus, a sínész
2025.07.18 10:28:54
@gigabursch: Akkor ez kimarad. Ez az egyetlen felület, ahol regisztrálva vagyok, és ez így is marad, legalábbis nem tervezek bővítéssel.
Pályamágus, a sínész
2025.08.01 16:42:49
@Carada: Köszönöm a a segítőkészségedet!
A linket megpróbáltam megnyitni mindenféle kombóval különböző gépeken oprendszereken meg böngészőkben is, de sajnos nem jártam sikerrel. Nem vagyok egy infozseni, valószínűleg elbénázhattam valahol, de egy hét múlva talán kapok segítséget, és akkor meglátjuk.
A linket megpróbáltam megnyitni mindenféle kombóval különböző gépeken oprendszereken meg böngészőkben is, de sajnos nem jártam sikerrel. Nem vagyok egy infozseni, valószínűleg elbénázhattam valahol, de egy hét múlva talán kapok segítséget, és akkor meglátjuk.
Ez nem egy zenei bejegyzés.
A címben egy hangszer neve szerepel. Ez a hangszer annyira régi, hogy már az antik világ is muzsikált rajta. Ennek egy modernebb formája a hárfa. Nos egy állomásra érkező vonat fogadása több vágányra is lehetséges, de azért a kitérők nem csak úgy egymásra vannak…..
Pályamágus, a sínész
2025.06.29 20:57:11
@Carada: Először is ne zavartasd magad a rosszul használt kifejezésekkel. Részint mert így is értem (mások is hasonlóan használják rosszul :D ), másrészt azért írom ezt a blogot, hogy segítsek kiigazodni azoknak, akiket érdekel.
A pontosított kérdésed már valóban helyesen van feltéve, de úgy látom, hogy rendesen meg is van magyarázva. Nagyságrendileg a válasz: igen. Ide akartam linkelni az állomások felépítéséről írt posztomat, de látom, hogy azt már olvastad. Annak az ábrája tartalmaz néhány ide vágó információt, bár kétség kívül nem eleget.
Talán szőrszálhasogatásnak tűnik, de volna itt még egy kis pontosítás. Egy állomáson kétféle fővágány van. Az egyik féle az un. átmenő fővágány, ami a nyílt vonali vágány állomási szakasza, a másik pedig a vonatfogadó fővágány. ezekre mindig kitérőkön át vezet az út, viszont a nevében is benne van, hogy vonatfogadó. Ez azt jelenti, hogy a biztosítóberendezés megengedi, hogy oda és onnan a vonatok a nyílt vonallal közvetlenül érintkezhessenek. Vannak ugyan kivételek, de többségében laikusként ezeket úgy lehet felismerni, hogy van a vágányok végeinél még a csatlakozó kitérő előtt un. kijárati jelző. Lehet rajta más jelzés is, de mindig van rajta vörös fehér sávozás. Az összes többi vágány mellékvágány, közvetlen vonatindítás vagy fogadás oda biztosítóberendezési szempontból nem lehetséges. Ezt csak azért írtam le, mert nem szeretném ha összekevernéd az általánost a feltétlennel. Nem attól lesz valamelyik vágány fővágány, mert az a leghosszabb, csupán általában valóban így van. az igazi szempont a funkciója.
A pontosított kérdésed már valóban helyesen van feltéve, de úgy látom, hogy rendesen meg is van magyarázva. Nagyságrendileg a válasz: igen. Ide akartam linkelni az állomások felépítéséről írt posztomat, de látom, hogy azt már olvastad. Annak az ábrája tartalmaz néhány ide vágó információt, bár kétség kívül nem eleget.
Talán szőrszálhasogatásnak tűnik, de volna itt még egy kis pontosítás. Egy állomáson kétféle fővágány van. Az egyik féle az un. átmenő fővágány, ami a nyílt vonali vágány állomási szakasza, a másik pedig a vonatfogadó fővágány. ezekre mindig kitérőkön át vezet az út, viszont a nevében is benne van, hogy vonatfogadó. Ez azt jelenti, hogy a biztosítóberendezés megengedi, hogy oda és onnan a vonatok a nyílt vonallal közvetlenül érintkezhessenek. Vannak ugyan kivételek, de többségében laikusként ezeket úgy lehet felismerni, hogy van a vágányok végeinél még a csatlakozó kitérő előtt un. kijárati jelző. Lehet rajta más jelzés is, de mindig van rajta vörös fehér sávozás. Az összes többi vágány mellékvágány, közvetlen vonatindítás vagy fogadás oda biztosítóberendezési szempontból nem lehetséges. Ezt csak azért írtam le, mert nem szeretném ha összekevernéd az általánost a feltétlennel. Nem attól lesz valamelyik vágány fővágány, mert az a leghosszabb, csupán általában valóban így van. az igazi szempont a funkciója.
Pályamágus, a sínész
2025.07.04 17:08:41
Pályamágus, a sínész
2025.07.05 13:00:44
@gigabursch: Mondhatjuk úgy is, de ez ennél sokkal több. A képen a fradi rendező látható madártávlatból, déli irányból. Az a bizonyos "delta-átkötő" valójában a személypályaudvar rész. Arra (balra) felé mennek a vonatok például Győr irányába át a déli összekötőn, jobbra pedig a fejpályaudvarok felé lehet haladni.
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1472 - Vasútállomások: Csömör HÉV állomás
2025.06.22 07:08:38
Csömör HÉV állomás, az Örs Vezér tere - Cinkota - Csömör HÉV vonal egyik végállomása, patinás BHÉV korabeli állomásépülettel...

Ez a blog azért indult, mert szerintem a vasút dolgaiban bárki lehet tájékozottabb, mint amilyennek a legtöbben látszanak.
Ha szeretnél okosabbakat mondani a vasút szerkezeteiről, anyagairól, összefüggéseiről, mint olyanokat, hogy tömörcső, lyukas gömbvas, üvegdomborító kalapács, vagy…..
Pályamágus, a sínész
2024.06.12 16:27:23
@Motorogre: Szóval nem csak szöveg. Mégjobb. Szeretem, ha valaki több, mint aminek elsőre látszik. Köszönöm!
@békaapu: Nyugodtan ide is írhatod, ha már egyszer amúgyis fórumon volt, nem lehet annyira titkos. Ha viszont mégis rejtve küldenéd, akármelyik kommentem nicknevére klikkelve megjelenik az adatlapom, azon meg van üzenetküldő felület. Az már a blog.hu által biztosított privát kapcsolat. Nemigen szoktam használni, de tudom, hogy működik.
@békaapu: Nyugodtan ide is írhatod, ha már egyszer amúgyis fórumon volt, nem lehet annyira titkos. Ha viszont mégis rejtve küldenéd, akármelyik kommentem nicknevére klikkelve megjelenik az adatlapom, azon meg van üzenetküldő felület. Az már a blog.hu által biztosított privát kapcsolat. Nemigen szoktam használni, de tudom, hogy működik.
Pályamágus, a sínész
2024.06.12 19:01:53
@békaapu: Ha jól következtetek, tied a topik. Jó kis társalgási fórum. Nem hiszem, hogy lenne időm még ilyesmire is, bár biztosan tudnék pár releváns szót szólni.
Azért köszönd meg légyszíves a nevemben a reklámot Airbagnak és Nyuszinak is! Ha van szakmai jellegű érdeklődés, akkor pedig a kommentszekció rendelkezésre áll. Ha tudok, válaszolni fogok.
Azért köszönd meg légyszíves a nevemben a reklámot Airbagnak és Nyuszinak is! Ha van szakmai jellegű érdeklődés, akkor pedig a kommentszekció rendelkezésre áll. Ha tudok, válaszolni fogok.
Pályamágus, a sínész
2025.06.22 17:00:29
@békaapu: Szia!
Talán észrevetted, regisztráltam az fórumra. Konkrét posztokkal kapcsolatos kérdéseket továbbra is a blogra várok, de ha van a posztokkal nem érintett érdeklődés, néha ránézek a topikodra, esetleg küldök linket a felvetett témákhoz.
Talán észrevetted, regisztráltam az fórumra. Konkrét posztokkal kapcsolatos kérdéseket továbbra is a blogra várok, de ha van a posztokkal nem érintett érdeklődés, néha ránézek a topikodra, esetleg küldök linket a felvetett témákhoz.
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1431 - A 418 149 pályaszámú M41 Balatonakarattyánál
2025.06.19 19:31:07
Kilátás a Balatonakarattyai vasúti alagút tetejéről, előttünk a 418 149 pályaszámú M41 és személykocsijai...
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1360 - (F)elhagyott határon túli vasútállomások: Csáva (Stoob)
2025.06.16 08:23:39
Csáva (Stoob) vasútállomás, egykor magyar , jelenleg osztrák területen. Személyszállítás megszűnt 1988-ban, de teherszállítási célra még használják.
''Csáva (németül: Stoob, horvátul: Štuma) mezőváros Ausztriában, Burgenland tartományban, a Felsőpulyai járásban.
1910-ben 1395, többségben német…..
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 19:08:47
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 21:04:38
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
