Adatok
Pályamágus, a sínész
59 bejegyzést írt és 378 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Szögek, hosszak, sugarak.
Írnám, hogy közkívánatra, de ezidáig csupán egy észrevétel érkezett az előző poszthoz a kitérők hajlásszögével kapcsolatban. Ez egy érdekes téma, de a megértés igényel némi ismereteket az alapszintű geometria témakörében.
Mindenek előtt szeretném megismertetni a…..
Pályamágus, a sínész
2025.07.05 22:10:50
@gigabursch: Ok, így már értem. Főkitérő, alkitérő :) , akár lehetne így is, de nem ebben a koordináta rendszerben mozog a besorolás.
Vannak az "A", "B", és "C" csoportos kitérők. A besorolásnak természetesen van logikája, de ez minden kitérő esetében önálló meghatározásra kerül, és a módosítás külön indítvány alapján valósul meg, megfelelő indoklás alapján.
A logika a következő:
Az "A" csoportos kitérők három alcsoportba vannak osztva. "A/1", "A/2", és "A/3". Ezek igénybevétel alapján vannak megkülönböztetve, mert ugye egyáltalán nem mindegy, hogy egy vicinális, vagy egy komolyabb fővonal van terítéken. Ez többek között a felügyeleti mérések mélységére és gyakoriságára is kihat. Ezek az általad Főkitérőknek besorolot kitérők.
A "B" csoportosak már egyszerűbb téma. Nincsenek peres besorolások. Azokat a kitérőket tartalmazza, amik vonatfogadó fővágányban fekszenek. Minden olyan kitérő ide tartozik, ami nem átmenő fővágányban vagy nyiltvonali kiágazásban fekszik, de amúgy közvetlen vonatindításra vagy fogadásra alkalmas.
A "C" csoportosak meg az összes többi. Mallékvágányok, iparvágányok, védőcsonkák, miegynás.
Ha nem voltam egyértelmű, természetesen nem adom fel, de az már posztot fog kapni, mert ahhoz már rajzolnom is kell. A komment-mező nem tud ábrát mutatni :) .
Vannak az "A", "B", és "C" csoportos kitérők. A besorolásnak természetesen van logikája, de ez minden kitérő esetében önálló meghatározásra kerül, és a módosítás külön indítvány alapján valósul meg, megfelelő indoklás alapján.
A logika a következő:
Az "A" csoportos kitérők három alcsoportba vannak osztva. "A/1", "A/2", és "A/3". Ezek igénybevétel alapján vannak megkülönböztetve, mert ugye egyáltalán nem mindegy, hogy egy vicinális, vagy egy komolyabb fővonal van terítéken. Ez többek között a felügyeleti mérések mélységére és gyakoriságára is kihat. Ezek az általad Főkitérőknek besorolot kitérők.
A "B" csoportosak már egyszerűbb téma. Nincsenek peres besorolások. Azokat a kitérőket tartalmazza, amik vonatfogadó fővágányban fekszenek. Minden olyan kitérő ide tartozik, ami nem átmenő fővágányban vagy nyiltvonali kiágazásban fekszik, de amúgy közvetlen vonatindításra vagy fogadásra alkalmas.
A "C" csoportosak meg az összes többi. Mallékvágányok, iparvágányok, védőcsonkák, miegynás.
Ha nem voltam egyértelmű, természetesen nem adom fel, de az már posztot fog kapni, mert ahhoz már rajzolnom is kell. A komment-mező nem tud ábrát mutatni :) .
Pályamágus, a sínész
2025.07.07 10:27:41
@gigabursch: Inspiráló kérdések, és most egy kicsit meg is fogtál. Valójában van egy lista, hogy melyik vonal minek minősül, de azon a listán is kritériumok szerint vannak a vonalak felsorolva. Azért nem mennék bele mélységekbe, mert ezek a besorolások nem igazán szokták követni a realitások változásait, és így egy elég torz képet adna a definíciók és a valóság összehasonlítása.
Szerintem akkor nem megyek tévútra, ha elmondom, hogy a besorolások meghatározásánál figyelembe van véve az alkalmazott sebesség, az áteresztett áru, és utasszám, de ide sorolandók a stratégiai szempontok is. Előfordulhat, hogy fővonal lesz valamelyik kevésbé használt vonalból, miközben egy igénybe vettebb alacsonyabb besorolást kap.
Teszek ide egy linket, ami amúgy mára már nem aktuális, de a jelzések egyértelműen mutatják az egyes vonalak akkori besorolását.:
hu.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Magyarorsz%C3%A1g_vas%C3%BAti_t%C3%A9rk%C3%A9pe.svg
Szerintem akkor nem megyek tévútra, ha elmondom, hogy a besorolások meghatározásánál figyelembe van véve az alkalmazott sebesség, az áteresztett áru, és utasszám, de ide sorolandók a stratégiai szempontok is. Előfordulhat, hogy fővonal lesz valamelyik kevésbé használt vonalból, miközben egy igénybe vettebb alacsonyabb besorolást kap.
Teszek ide egy linket, ami amúgy mára már nem aktuális, de a jelzések egyértelműen mutatják az egyes vonalak akkori besorolását.:
hu.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Magyarorsz%C3%A1g_vas%C3%BAti_t%C3%A9rk%C3%A9pe.svg

Ez nem egy zenei bejegyzés.
A címben egy hangszer neve szerepel. Ez a hangszer annyira régi, hogy már az antik világ is muzsikált rajta. Ennek egy modernebb formája a hárfa. Nos egy állomásra érkező vonat fogadása több vágányra is lehetséges, de azért a kitérők nem csak úgy egymásra vannak…..
Pályamágus, a sínész
2025.06.29 20:57:11
@Carada: Először is ne zavartasd magad a rosszul használt kifejezésekkel. Részint mert így is értem (mások is hasonlóan használják rosszul :D ), másrészt azért írom ezt a blogot, hogy segítsek kiigazodni azoknak, akiket érdekel.
A pontosított kérdésed már valóban helyesen van feltéve, de úgy látom, hogy rendesen meg is van magyarázva. Nagyságrendileg a válasz: igen. Ide akartam linkelni az állomások felépítéséről írt posztomat, de látom, hogy azt már olvastad. Annak az ábrája tartalmaz néhány ide vágó információt, bár kétség kívül nem eleget.
Talán szőrszálhasogatásnak tűnik, de volna itt még egy kis pontosítás. Egy állomáson kétféle fővágány van. Az egyik féle az un. átmenő fővágány, ami a nyílt vonali vágány állomási szakasza, a másik pedig a vonatfogadó fővágány. ezekre mindig kitérőkön át vezet az út, viszont a nevében is benne van, hogy vonatfogadó. Ez azt jelenti, hogy a biztosítóberendezés megengedi, hogy oda és onnan a vonatok a nyílt vonallal közvetlenül érintkezhessenek. Vannak ugyan kivételek, de többségében laikusként ezeket úgy lehet felismerni, hogy van a vágányok végeinél még a csatlakozó kitérő előtt un. kijárati jelző. Lehet rajta más jelzés is, de mindig van rajta vörös fehér sávozás. Az összes többi vágány mellékvágány, közvetlen vonatindítás vagy fogadás oda biztosítóberendezési szempontból nem lehetséges. Ezt csak azért írtam le, mert nem szeretném ha összekevernéd az általánost a feltétlennel. Nem attól lesz valamelyik vágány fővágány, mert az a leghosszabb, csupán általában valóban így van. az igazi szempont a funkciója.
A pontosított kérdésed már valóban helyesen van feltéve, de úgy látom, hogy rendesen meg is van magyarázva. Nagyságrendileg a válasz: igen. Ide akartam linkelni az állomások felépítéséről írt posztomat, de látom, hogy azt már olvastad. Annak az ábrája tartalmaz néhány ide vágó információt, bár kétség kívül nem eleget.
Talán szőrszálhasogatásnak tűnik, de volna itt még egy kis pontosítás. Egy állomáson kétféle fővágány van. Az egyik féle az un. átmenő fővágány, ami a nyílt vonali vágány állomási szakasza, a másik pedig a vonatfogadó fővágány. ezekre mindig kitérőkön át vezet az út, viszont a nevében is benne van, hogy vonatfogadó. Ez azt jelenti, hogy a biztosítóberendezés megengedi, hogy oda és onnan a vonatok a nyílt vonallal közvetlenül érintkezhessenek. Vannak ugyan kivételek, de többségében laikusként ezeket úgy lehet felismerni, hogy van a vágányok végeinél még a csatlakozó kitérő előtt un. kijárati jelző. Lehet rajta más jelzés is, de mindig van rajta vörös fehér sávozás. Az összes többi vágány mellékvágány, közvetlen vonatindítás vagy fogadás oda biztosítóberendezési szempontból nem lehetséges. Ezt csak azért írtam le, mert nem szeretném ha összekevernéd az általánost a feltétlennel. Nem attól lesz valamelyik vágány fővágány, mert az a leghosszabb, csupán általában valóban így van. az igazi szempont a funkciója.
Pályamágus, a sínész
2025.07.04 17:08:41
Pályamágus, a sínész
2025.07.05 13:00:44
@gigabursch: Mondhatjuk úgy is, de ez ennél sokkal több. A képen a fradi rendező látható madártávlatból, déli irányból. Az a bizonyos "delta-átkötő" valójában a személypályaudvar rész. Arra (balra) felé mennek a vonatok például Győr irányába át a déli összekötőn, jobbra pedig a fejpályaudvarok felé lehet haladni.
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1472 - Vasútállomások: Csömör HÉV állomás
2025.06.22 07:08:38

Csömör HÉV állomás, az Örs Vezér tere - Cinkota - Csömör HÉV vonal egyik végállomása, patinás BHÉV korabeli állomásépülettel...

Ez a blog azért indult, mert szerintem a vasút dolgaiban bárki lehet tájékozottabb, mint amilyennek a legtöbben látszanak.
Ha szeretnél okosabbakat mondani a vasút szerkezeteiről, anyagairól, összefüggéseiről, mint olyanokat, hogy tömörcső, lyukas gömbvas, üvegdomborító kalapács, vagy…..
Pályamágus, a sínész
2024.06.12 16:27:23
@Motorogre: Szóval nem csak szöveg. Mégjobb. Szeretem, ha valaki több, mint aminek elsőre látszik. Köszönöm!
@békaapu: Nyugodtan ide is írhatod, ha már egyszer amúgyis fórumon volt, nem lehet annyira titkos. Ha viszont mégis rejtve küldenéd, akármelyik kommentem nicknevére klikkelve megjelenik az adatlapom, azon meg van üzenetküldő felület. Az már a blog.hu által biztosított privát kapcsolat. Nemigen szoktam használni, de tudom, hogy működik.
@békaapu: Nyugodtan ide is írhatod, ha már egyszer amúgyis fórumon volt, nem lehet annyira titkos. Ha viszont mégis rejtve küldenéd, akármelyik kommentem nicknevére klikkelve megjelenik az adatlapom, azon meg van üzenetküldő felület. Az már a blog.hu által biztosított privát kapcsolat. Nemigen szoktam használni, de tudom, hogy működik.
Pályamágus, a sínész
2024.06.12 19:01:53
@békaapu: Ha jól következtetek, tied a topik. Jó kis társalgási fórum. Nem hiszem, hogy lenne időm még ilyesmire is, bár biztosan tudnék pár releváns szót szólni.
Azért köszönd meg légyszíves a nevemben a reklámot Airbagnak és Nyuszinak is! Ha van szakmai jellegű érdeklődés, akkor pedig a kommentszekció rendelkezésre áll. Ha tudok, válaszolni fogok.
Azért köszönd meg légyszíves a nevemben a reklámot Airbagnak és Nyuszinak is! Ha van szakmai jellegű érdeklődés, akkor pedig a kommentszekció rendelkezésre áll. Ha tudok, válaszolni fogok.
Pályamágus, a sínész
2025.06.22 17:00:29
@békaapu: Szia!
Talán észrevetted, regisztráltam az fórumra. Konkrét posztokkal kapcsolatos kérdéseket továbbra is a blogra várok, de ha van a posztokkal nem érintett érdeklődés, néha ránézek a topikodra, esetleg küldök linket a felvetett témákhoz.
Talán észrevetted, regisztráltam az fórumra. Konkrét posztokkal kapcsolatos kérdéseket továbbra is a blogra várok, de ha van a posztokkal nem érintett érdeklődés, néha ránézek a topikodra, esetleg küldök linket a felvetett témákhoz.
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1431 - A 418 149 pályaszámú M41 Balatonakarattyánál
2025.06.19 19:31:07

Kilátás a Balatonakarattyai vasúti alagút tetejéről, előttünk a 418 149 pályaszámú M41 és személykocsijai...
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1360 - (F)elhagyott határon túli vasútállomások: Csáva (Stoob)
2025.06.16 08:23:39

Csáva (Stoob) vasútállomás, egykor magyar , jelenleg osztrák területen. Személyszállítás megszűnt 1988-ban, de teherszállítási célra még használják.
''Csáva (németül: Stoob, horvátul: Štuma) mezőváros Ausztriában, Burgenland tartományban, a Felsőpulyai járásban.
1910-ben 1395, többségben német…..
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 19:08:47
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 21:04:38

Eplény vasútállomás, a MÁV 11.sz. Győr-Veszprém vonaláról...
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 21:00:45
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1354 - Vasútállomások: Iváncsa 2007
2025.06.15 18:33:12

Iváncsa vasútállomás, a MÁV 40.sz. Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vonaláról. A felvételi épület 2007-es állapota látható, azóta átesett az épület egy felújításon, és egy autentikusabb színvilágot tükröző külső festést kapott. ..
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 19:10:17
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 20:49:48

Zirc vasútállomás, a MÁV 11.sz. Győr-Veszprém vonaláról...
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 18:57:00
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 20:42:17

A 117 348 Bzmot Egerben 2022 nyarán, az Eger - Szilvásvárad MÁV vonalról. ..
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 18:59:38

Tapolca vasútállomás, a MÁV 26.sz. Balatonszentgyörgy-Tapolca-Ukk vasútvonaláról...
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 18:52:50
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 20:37:14
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1421 - (F)elhagyott vasútállomások: Gic-Hathalom
2025.06.19 13:53:10

Gic-Hathalom vasútállomás, mely 2007 márciusáig bonyolította itt a MÁV 13.sz. Tatabánya-Pápa vonalának személyforgalmát...
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 18:41:09
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 18:43:35
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1414 - Vasúti megállóhelyek: Balatonakarattya
2025.06.18 22:02:37

Balatonakarattya vasúti megállóhely, a Székesfehérvár-Tapolca MÁV vonalról...
Pályamágus, a sínész
2025.06.19 18:51:11

Nagyatád vasútállomás, a MÁV 38.sz. Nagyatád-Somogyszob vasútvonalról...
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1295 - Vasúti megállóhelyek: Bakonygyirót régi felvételi épülete
2025.06.08 09:08:03

Bakonygyirót megállóhely a MÁV Győr-Veszprém vonaláról, a képen a régi felvételi épület, mely már elbontásra került...
Pályamágus, a sínész
2025.06.08 17:08:46
@Ashes & Frost:
Létszámigény kérdése.
A forgalom lebonyolításához mindig tudnak előteremteni embert, ha nem, akkor valamit módosítanak. Például távvezérléssel, modernizálással, hasonlókkal. A lényeg, hogy minden lebonyolításhoz feltétlenül szükséges munkakörre van ember. Ami a fenntartás jellegű munkaerőigényt jelenti, már egészen aggasztó a kép. Ez mindegyikre vonatkozik, kicsit eltérő mértékben. Én a pályafentartásról tudok releváns képet mutatni, de ha megengeded, inkább linken ajánlanám. A poszt további két bejegyzése is a témához tartozik (az alsó sorában linkelve), ajánlom végigolvasni, hogy teljesebb képet kaphass: vasutrol-barkinek.blog.hu/2025/02/14/nehany_erdekesseg_a_palya_karbantartasanak_felteteleirol
A hagyományos vasutakhoz.:
feltétlenül szükséges tudni, hogy a vasútnak mi a prioritása. Lehet akár un. "hagyományörző" is, de az nem tesz lehetővé bizonyos haladási sebességnél többet. Persze megérheti valamiféle múzeumvasutat is üzemeltetni, de az nem a szállításokból él meg, hanem a belépőkből, vagy reklámokból. Az az igazság, hogy a közúti közlekedés fejlődésével annak hatékonysága is fejlődik. Ha a vasút fenn akarja tartani a versenyképességét, nem engedheti meg magának, hogy nagy költségű technológiákat alkalmazzon. A sok munkavállaló nagy költséget jelent.
Létszámigény kérdése.
A forgalom lebonyolításához mindig tudnak előteremteni embert, ha nem, akkor valamit módosítanak. Például távvezérléssel, modernizálással, hasonlókkal. A lényeg, hogy minden lebonyolításhoz feltétlenül szükséges munkakörre van ember. Ami a fenntartás jellegű munkaerőigényt jelenti, már egészen aggasztó a kép. Ez mindegyikre vonatkozik, kicsit eltérő mértékben. Én a pályafentartásról tudok releváns képet mutatni, de ha megengeded, inkább linken ajánlanám. A poszt további két bejegyzése is a témához tartozik (az alsó sorában linkelve), ajánlom végigolvasni, hogy teljesebb képet kaphass: vasutrol-barkinek.blog.hu/2025/02/14/nehany_erdekesseg_a_palya_karbantartasanak_felteteleirol
A hagyományos vasutakhoz.:
feltétlenül szükséges tudni, hogy a vasútnak mi a prioritása. Lehet akár un. "hagyományörző" is, de az nem tesz lehetővé bizonyos haladási sebességnél többet. Persze megérheti valamiféle múzeumvasutat is üzemeltetni, de az nem a szállításokból él meg, hanem a belépőkből, vagy reklámokból. Az az igazság, hogy a közúti közlekedés fejlődésével annak hatékonysága is fejlődik. Ha a vasút fenn akarja tartani a versenyképességét, nem engedheti meg magának, hogy nagy költségű technológiákat alkalmazzon. A sok munkavállaló nagy költséget jelent.
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1329 - Határon túli vasútállomások: Kisjenő (Chișineu-Criș)
2025.06.09 19:42:47

Kisjenő (Chișineu-Criș) vasútállomás, egykor magyar (Partium), jelenleg román területen
''Kisjenő (románul: Chișineu-Criș) város Arad megyében. Lakosságát tekintve Arad megye kisvárosai közé tartozik.
2002-ben 8343 lakosa volt: 6007 (72%) román, 2006 (24,04%) magyar, 261 (3,12%) cigány és egyéb.…..
Pályamágus, a sínész
2025.06.11 10:14:26
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1275 - (F)elhagyott vasúti megállóhelyek: Csémpuszta
2025.06.07 09:02:11

Csémpuszta megszűnt megállóhely, a MÁV 5.sz. Székesfehérvár-Komárom vonala mentén...
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1226 - Vasútállomások: Bakonyszentlászló
2025.06.03 20:49:21

Bakonyszentlászló vasútállomás, a MÁV 11.sz. Győr-Veszprém vonaláról...
Pályamágus, a sínész
2025.06.08 08:40:21

Szajol vasútállomás, a 100, 120 és 130 MÁV vonalak egyik állomása...
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#993 - A 416 014 Metrovagonmas 'Uzsgyi'
2025.05.22 11:12:31

416 014 pályaszámú Metrovagonmas 'Uzsgyi' motorvonat Bagimajor (130-as MÁV vonal) megállóhelyre tartva...
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1187 - (F)elhagyott vasúti megállóhelyek: Zalabér
2025.06.01 10:46:49

Zalabér megszűnt megállóhely, a MÁV 25.sz. Celldömölk - Zalaszentiván - Hodoš vonaláról. Pontos információt nem találtam arról, hogy mikor és minek következtében számolták itt fel a megállóhelyet...
Pályamágus, a sínész
2025.06.01 20:05:31

Martfű vasútállomás, a MÁV 130-as Szolnok-Hódmezővásárhely-Makó vonaláról.
Adalék: ''A flirt motorvonatoknak jelenleg két hazai javítóbázisa van. Az egyik Pusztaszabolcson, a másik Martfűn található.'' - Pályamágus, a sínész ..
Pályamágus, a sínész
2025.06.01 20:10:25
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#1037 - (F)elhagyott vasúti megállóhelyek: Fehérvárcsurgó
2025.05.24 23:07:09

Fehérvárcsurgó megszűnt vasúti megálló, mely az 5 Székesfehérvár - Komárom MÁV vonal személyforgalmát szolgálta 2011 December 17.-ig...
Tömegközlekedési képek, AI által újraalkotva
#920 - Új képek, nagyvasúti témában vegyesen
2025.05.18 07:20:27

10 új kép, nagyvasúti témában vegyesen. (2025.05.18.)
A poszt a 'tovább' gombra kattintva folytatódik...
Pályamágus, a sínész
2025.05.18 12:08:31
Pályamágus, a sínész
2025.06.01 08:51:20
Pályamágus, a sínész
2025.06.01 09:32:21

Börgönd vasútállomás, a 44 és 45 MÁV vasútvonalak egyik állomása...
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Amúgy mit értesz "fő kitérő" alatt? Nem igazán értem, hogy pontosan mire gondolsz.