Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Pályamágus, a sínész

60 bejegyzést írt és 392 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Eltelt már pár nap egy közfeltűnést keltett balesettel kapcsolatban. Napjainkban ezt nem kell külön taglalni, aki nem most jött haza a világ másik oldaláról, az szükség szerűen hallott róla. Mivel azonban ez a kritérium hónapok múltán már nem áll fenn, pár szóban annyi tudható, hogy Magyarkút…..
Jugoszláv 811.0 sorozatú dízel-mechanikus motorvonat próbafutáson Magyarországon, Porva-Csesznek vasútállomásnál 1959.11.10-én (gyártó: GANZ-MÁVAG, 1959)..
Félreállított M VIII HÉV motorkocsi a Kerepesi úton, az egykor volt Keleti Pályaudvar melletti HÉV végállomáson, a '60-as évek második felében...
Az első földalatti vasúti rendszert Londonban építették ki, hogy összekössék a városi vasúti fejpályaudvarokat a föld alatt, megkönnyítve ezzel az átszállást a különböző társaságok vonatai között. A Metropolitan Railway nevet kapó rendszert később mások is másolni kezdték, az európai kontinensen…..
Pályamágus, a sínész 2025.09.12 07:53:25
Érdemes lenne valamiféle összevetést készíteni a metrók építési technológiája, és általában az elterjedésük tekintetében. A cikk olvasása közben jutott eszembe, hogy az első metrók un. kéregvasutak voltak. Ez egyértelműen létszik az M1-nél is. Vagyis egy meglévő út két oldalán résfalazatot építettek, majd viszonylag rövid ciklusokban az út egy-egy szakaszát elbontották. A résfalakra tartószerkezet került, majd viszaépítették az utat. Az alagút következő építési fázisa a tartó alatti talaj kitermelése a résfalak között. Manapság így aluljárók készülnek forgalmas utak és vasutak alá. Akkor ez volt a metróalagút építésének is a technológiája.

Mindez azért fontos, mert a metróalagút csak úttal van terhelve, és nem épületekkel. Követi a meglévű úthálózatot, így közel sem olyan hatékony, mint egy toronyiránt vágott metróalagút. Itt lenne érdemes vizsgálni, hogy a metrók elterjedésének felgyorsulása nem következik-e egyenesen a modern nagy mélységű fúrási technoológia kifejlődéséből? Jelenleg a metróalagút építése csupán elhatározás és pénz kérdése. Műszaki értelemben szinte bárhová építhető, így gyakolrlatilag bármit bármivel össze lehet kötni légvonalban. Ettől lesz gyors.

A következő fejlődési szint az lesz - de talán már van, ahol alkalmazzák is -, hogy olyan mélységben vezetik a pályát, hogy két-három viszonylag közel eső elérési pontból ugyan arra a metróállomásra lehessen érkezni, mert evel csokken a megállások száma, tehát mégnagyobb az átlagsebesség.
MENETSZÉL2016 Vasúti mozaik XI. 2025.08.10 11:57:25
Egy kis válaogatás a legutóbbi poszt óta készült képekből.   Ismerős formák, más színben  Párkány Igazán forgalmas és sokszínű, Párkány Budaörs, Jelzőőr kft Jelzőőr Búvár Zöld Bobo, Hatvan M61,020 Hatvan Székesfehérvár Székesfehérvár Balesetes Bz Szöcske a…..
Pályamágus, a sínész 2025.08.15 20:50:30
@DDQ: Ismerős volt a sérülése. A baleset az 5-ös vonal és az M1 autópálya keresztezésétől É-Ék-re történt nem messze.
Szögek, hosszak, sugarak.   Írnám, hogy közkívánatra, de ezidáig csupán egy észrevétel érkezett az előző poszthoz a kitérők hajlásszögével kapcsolatban. Ez egy érdekes téma, de a megértés igényel némi ismereteket az alapszintű geometria témakörében. Mindenek előtt szeretném megismertetni a…..
Pályamágus, a sínész 2025.07.18 09:14:17
@gigabursch: Igen, ebben nem volt filmtrükk. Félelmetes. A legrosszabb, hogy eleve egy egyre nagyobb feszültség alatt lévő szakaszról van szó, aminek csupán egy paraszthajszálra van szüksége a kivetődéshez. Na ez a hajszál többnyire a rezgés, amit a közeledő vonat hoz létre. Azért szoktuk a sebességet csökkenteni, hogy kisebb legyen ez a rezgés és ha mégis kiugrik, akkor ne a vonat alatt, hanem még előtte, mert akkor még marad némi esélye a mozdonyvezetőnek annyira fékezni, hogy egy esetleges siklásból csak jegyzőkönyv legyen, és ne tragédia.
Nem tudod véletlenül, hogy ezt a videót el lehet-e érni önállóan? Nem igazán értek a kimetszésekhez meg úgy általában a vágáshoz. Engedelmeddel jól megférne a hézag nélküli pályákról készült posztban. Nagyon látványos. Egyetlen pályás sem akar ilyet látni élőben egész életében, de így távolról nagyon tanulságos.
Pályamágus, a sínész 2025.07.18 10:28:54
@gigabursch: Akkor ez kimarad. Ez az egyetlen felület, ahol regisztrálva vagyok, és ez így is marad, legalábbis nem tervezek bővítéssel.
Pályamágus, a sínész 2025.08.01 16:42:49
@Carada: Köszönöm a a segítőkészségedet!
A linket megpróbáltam megnyitni mindenféle kombóval különböző gépeken oprendszereken meg böngészőkben is, de sajnos nem jártam sikerrel. Nem vagyok egy infozseni, valószínűleg elbénázhattam valahol, de egy hét múlva talán kapok segítséget, és akkor meglátjuk.
Nagyvasúti kisokos Lírák világa 2025.06.25 08:56:27
  Ez nem egy zenei bejegyzés.   A címben egy hangszer neve szerepel. Ez a hangszer annyira régi, hogy már az antik világ is muzsikált rajta. Ennek egy modernebb formája a hárfa. Nos egy állomásra érkező vonat fogadása több vágányra is lehetséges, de azért a kitérők nem csak úgy egymásra vannak…..
Pályamágus, a sínész 2025.06.29 20:57:11
@Carada: Először is ne zavartasd magad a rosszul használt kifejezésekkel. Részint mert így is értem (mások is hasonlóan használják rosszul :D ), másrészt azért írom ezt a blogot, hogy segítsek kiigazodni azoknak, akiket érdekel.

A pontosított kérdésed már valóban helyesen van feltéve, de úgy látom, hogy rendesen meg is van magyarázva. Nagyságrendileg a válasz: igen. Ide akartam linkelni az állomások felépítéséről írt posztomat, de látom, hogy azt már olvastad. Annak az ábrája tartalmaz néhány ide vágó információt, bár kétség kívül nem eleget.

Talán szőrszálhasogatásnak tűnik, de volna itt még egy kis pontosítás. Egy állomáson kétféle fővágány van. Az egyik féle az un. átmenő fővágány, ami a nyílt vonali vágány állomási szakasza, a másik pedig a vonatfogadó fővágány. ezekre mindig kitérőkön át vezet az út, viszont a nevében is benne van, hogy vonatfogadó. Ez azt jelenti, hogy a biztosítóberendezés megengedi, hogy oda és onnan a vonatok a nyílt vonallal közvetlenül érintkezhessenek. Vannak ugyan kivételek, de többségében laikusként ezeket úgy lehet felismerni, hogy van a vágányok végeinél még a csatlakozó kitérő előtt un. kijárati jelző. Lehet rajta más jelzés is, de mindig van rajta vörös fehér sávozás. Az összes többi vágány mellékvágány, közvetlen vonatindítás vagy fogadás oda biztosítóberendezési szempontból nem lehetséges. Ezt csak azért írtam le, mert nem szeretném ha összekevernéd az általánost a feltétlennel. Nem attól lesz valamelyik vágány fővágány, mert az a leghosszabb, csupán általában valóban így van. az igazi szempont a funkciója.
Pályamágus, a sínész 2025.07.04 17:08:41
Pályamágus, a sínész 2025.07.05 13:00:44
@gigabursch: Mondhatjuk úgy is, de ez ennél sokkal több. A képen a fradi rendező látható madártávlatból, déli irányból. Az a bizonyos "delta-átkötő" valójában a személypályaudvar rész. Arra (balra) felé mennek a vonatok például Győr irányába át a déli összekötőn, jobbra pedig a fejpályaudvarok felé lehet haladni.
Csömör HÉV állomás, az Örs Vezér tere - Cinkota - Csömör HÉV vonal egyik végállomása, patinás BHÉV korabeli állomásépülettel...
  Ez a blog azért indult, mert szerintem a vasút dolgaiban bárki lehet tájékozottabb, mint amilyennek a legtöbben látszanak. Ha szeretnél okosabbakat mondani a vasút szerkezeteiről, anyagairól, összefüggéseiről, mint olyanokat, hogy tömörcső, lyukas gömbvas, üvegdomborító kalapács, vagy…..
Pályamágus, a sínész 2024.06.12 16:27:23
@Motorogre: Szóval nem csak szöveg. Mégjobb. Szeretem, ha valaki több, mint aminek elsőre látszik. Köszönöm!

@békaapu: Nyugodtan ide is írhatod, ha már egyszer amúgyis fórumon volt, nem lehet annyira titkos. Ha viszont mégis rejtve küldenéd, akármelyik kommentem nicknevére klikkelve megjelenik az adatlapom, azon meg van üzenetküldő felület. Az már a blog.hu által biztosított privát kapcsolat. Nemigen szoktam használni, de tudom, hogy működik.
Pályamágus, a sínész 2024.06.12 19:01:53
@békaapu: Ha jól következtetek, tied a topik. Jó kis társalgási fórum. Nem hiszem, hogy lenne időm még ilyesmire is, bár biztosan tudnék pár releváns szót szólni.

Azért köszönd meg légyszíves a nevemben a reklámot Airbagnak és Nyuszinak is! Ha van szakmai jellegű érdeklődés, akkor pedig a kommentszekció rendelkezésre áll. Ha tudok, válaszolni fogok.
Pályamágus, a sínész 2025.06.22 17:00:29
@békaapu: Szia!
Talán észrevetted, regisztráltam az fórumra. Konkrét posztokkal kapcsolatos kérdéseket továbbra is a blogra várok, de ha van a posztokkal nem érintett érdeklődés, néha ránézek a topikodra, esetleg küldök linket a felvetett témákhoz.
Csáva (Stoob) vasútállomás, egykor magyar , jelenleg osztrák területen. Személyszállítás megszűnt 1988-ban, de teherszállítási célra még használják. ''Csáva (németül: Stoob, horvátul: Štuma) mezőváros Ausztriában, Burgenland tartományban, a Felsőpulyai járásban. 1910-ben 1395, többségben német…..
Iváncsa vasútállomás, a MÁV 40.sz. Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vonaláról. A felvételi épület 2007-es állapota látható, azóta átesett az épület egy felújításon, és egy autentikusabb színvilágot tükröző külső festést kapott. ..
Bakonygyirót megállóhely a MÁV Győr-Veszprém vonaláról, a képen a régi felvételi épület, mely már elbontásra került...
Pályamágus, a sínész 2025.06.08 17:08:46
@Ashes & Frost:
Létszámigény kérdése.
A forgalom lebonyolításához mindig tudnak előteremteni embert, ha nem, akkor valamit módosítanak. Például távvezérléssel, modernizálással, hasonlókkal. A lényeg, hogy minden lebonyolításhoz feltétlenül szükséges munkakörre van ember. Ami a fenntartás jellegű munkaerőigényt jelenti, már egészen aggasztó a kép. Ez mindegyikre vonatkozik, kicsit eltérő mértékben. Én a pályafentartásról tudok releváns képet mutatni, de ha megengeded, inkább linken ajánlanám. A poszt további két bejegyzése is a témához tartozik (az alsó sorában linkelve), ajánlom végigolvasni, hogy teljesebb képet kaphass:
vasutrol-barkinek.blog.hu/2025/02/14/nehany_erdekesseg_a_palya_karbantartasanak_felteteleirol

A hagyományos vasutakhoz.:
feltétlenül szükséges tudni, hogy a vasútnak mi a prioritása. Lehet akár un. "hagyományörző" is, de az nem tesz lehetővé bizonyos haladási sebességnél többet. Persze megérheti valamiféle múzeumvasutat is üzemeltetni, de az nem a szállításokból él meg, hanem a belépőkből, vagy reklámokból. Az az igazság, hogy a közúti közlekedés fejlődésével annak hatékonysága is fejlődik. Ha a vasút fenn akarja tartani a versenyképességét, nem engedheti meg magának, hogy nagy költségű technológiákat alkalmazzon. A sok munkavállaló nagy költséget jelent.
Kisjenő (Chișineu-Criș) vasútállomás, egykor magyar (Partium), jelenleg román területen ''Kisjenő (románul: Chișineu-Criș) város Arad megyében. Lakosságát tekintve Arad megye kisvárosai közé tartozik. 2002-ben 8343 lakosa volt: 6007 (72%) román, 2006 (24,04%) magyar, 261 (3,12%) cigány és egyéb.…..