Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Pályamágus, a sínész

59 bejegyzést írt és 378 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Szögek, hosszak, sugarak.   Írnám, hogy közkívánatra, de ezidáig csupán egy észrevétel érkezett az előző poszthoz a kitérők hajlásszögével kapcsolatban. Ez egy érdekes téma, de a megértés igényel némi ismereteket az alapszintű geometria témakörében. Mindenek előtt szeretném megismertetni a…..
Pályamágus, a sínész 2025.07.05 13:13:11
@gigabursch: Az alapkitérők kitérőirányban alkalmazható sebessége 40 km/h. A XI rendszerű lehetne 50 km/h is, de a biztosítóberendezések által jelezhető sebességlépcsők a következőt ennél magasabbra képes csak jelezni, így ezeknél is csak 40-nel lehet haladni. Ennél a sebességnél pedig nincs jelentősége az átmeneti ívek alkalmazásának.
Amúgy mit értesz "fő kitérő" alatt? Nem igazán értem, hogy pontosan mire gondolsz.
Pályamágus, a sínész 2025.07.05 22:10:50
@gigabursch: Ok, így már értem. Főkitérő, alkitérő :) , akár lehetne így is, de nem ebben a koordináta rendszerben mozog a besorolás.
Vannak az "A", "B", és "C" csoportos kitérők. A besorolásnak természetesen van logikája, de ez minden kitérő esetében önálló meghatározásra kerül, és a módosítás külön indítvány alapján valósul meg, megfelelő indoklás alapján.

A logika a következő:
Az "A" csoportos kitérők három alcsoportba vannak osztva. "A/1", "A/2", és "A/3". Ezek igénybevétel alapján vannak megkülönböztetve, mert ugye egyáltalán nem mindegy, hogy egy vicinális, vagy egy komolyabb fővonal van terítéken. Ez többek között a felügyeleti mérések mélységére és gyakoriságára is kihat. Ezek az általad Főkitérőknek besorolot kitérők.
A "B" csoportosak már egyszerűbb téma. Nincsenek peres besorolások. Azokat a kitérőket tartalmazza, amik vonatfogadó fővágányban fekszenek. Minden olyan kitérő ide tartozik, ami nem átmenő fővágányban vagy nyiltvonali kiágazásban fekszik, de amúgy közvetlen vonatindításra vagy fogadásra alkalmas.
A "C" csoportosak meg az összes többi. Mallékvágányok, iparvágányok, védőcsonkák, miegynás.

Ha nem voltam egyértelmű, természetesen nem adom fel, de az már posztot fog kapni, mert ahhoz már rajzolnom is kell. A komment-mező nem tud ábrát mutatni :) .
Pályamágus, a sínész 2025.07.07 10:27:41
@gigabursch: Inspiráló kérdések, és most egy kicsit meg is fogtál. Valójában van egy lista, hogy melyik vonal minek minősül, de azon a listán is kritériumok szerint vannak a vonalak felsorolva. Azért nem mennék bele mélységekbe, mert ezek a besorolások nem igazán szokták követni a realitások változásait, és így egy elég torz képet adna a definíciók és a valóság összehasonlítása.

Szerintem akkor nem megyek tévútra, ha elmondom, hogy a besorolások meghatározásánál figyelembe van véve az alkalmazott sebesség, az áteresztett áru, és utasszám, de ide sorolandók a stratégiai szempontok is. Előfordulhat, hogy fővonal lesz valamelyik kevésbé használt vonalból, miközben egy igénybe vettebb alacsonyabb besorolást kap.
Teszek ide egy linket, ami amúgy mára már nem aktuális, de a jelzések egyértelműen mutatják az egyes vonalak akkori besorolását.:
hu.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Magyarorsz%C3%A1g_vas%C3%BAti_t%C3%A9rk%C3%A9pe.svg
Nagyvasúti kisokos Lírák világa 2025.06.25 08:56:27
  Ez nem egy zenei bejegyzés.   A címben egy hangszer neve szerepel. Ez a hangszer annyira régi, hogy már az antik világ is muzsikált rajta. Ennek egy modernebb formája a hárfa. Nos egy állomásra érkező vonat fogadása több vágányra is lehetséges, de azért a kitérők nem csak úgy egymásra vannak…..
Pályamágus, a sínész 2025.06.29 20:57:11
@Carada: Először is ne zavartasd magad a rosszul használt kifejezésekkel. Részint mert így is értem (mások is hasonlóan használják rosszul :D ), másrészt azért írom ezt a blogot, hogy segítsek kiigazodni azoknak, akiket érdekel.

A pontosított kérdésed már valóban helyesen van feltéve, de úgy látom, hogy rendesen meg is van magyarázva. Nagyságrendileg a válasz: igen. Ide akartam linkelni az állomások felépítéséről írt posztomat, de látom, hogy azt már olvastad. Annak az ábrája tartalmaz néhány ide vágó információt, bár kétség kívül nem eleget.

Talán szőrszálhasogatásnak tűnik, de volna itt még egy kis pontosítás. Egy állomáson kétféle fővágány van. Az egyik féle az un. átmenő fővágány, ami a nyílt vonali vágány állomási szakasza, a másik pedig a vonatfogadó fővágány. ezekre mindig kitérőkön át vezet az út, viszont a nevében is benne van, hogy vonatfogadó. Ez azt jelenti, hogy a biztosítóberendezés megengedi, hogy oda és onnan a vonatok a nyílt vonallal közvetlenül érintkezhessenek. Vannak ugyan kivételek, de többségében laikusként ezeket úgy lehet felismerni, hogy van a vágányok végeinél még a csatlakozó kitérő előtt un. kijárati jelző. Lehet rajta más jelzés is, de mindig van rajta vörös fehér sávozás. Az összes többi vágány mellékvágány, közvetlen vonatindítás vagy fogadás oda biztosítóberendezési szempontból nem lehetséges. Ezt csak azért írtam le, mert nem szeretném ha összekevernéd az általánost a feltétlennel. Nem attól lesz valamelyik vágány fővágány, mert az a leghosszabb, csupán általában valóban így van. az igazi szempont a funkciója.
Pályamágus, a sínész 2025.07.04 17:08:41
Pályamágus, a sínész 2025.07.05 13:00:44
@gigabursch: Mondhatjuk úgy is, de ez ennél sokkal több. A képen a fradi rendező látható madártávlatból, déli irányból. Az a bizonyos "delta-átkötő" valójában a személypályaudvar rész. Arra (balra) felé mennek a vonatok például Győr irányába át a déli összekötőn, jobbra pedig a fejpályaudvarok felé lehet haladni.
Csömör HÉV állomás, az Örs Vezér tere - Cinkota - Csömör HÉV vonal egyik végállomása, patinás BHÉV korabeli állomásépülettel...
  Ez a blog azért indult, mert szerintem a vasút dolgaiban bárki lehet tájékozottabb, mint amilyennek a legtöbben látszanak. Ha szeretnél okosabbakat mondani a vasút szerkezeteiről, anyagairól, összefüggéseiről, mint olyanokat, hogy tömörcső, lyukas gömbvas, üvegdomborító kalapács, vagy…..
Pályamágus, a sínész 2024.06.12 16:27:23
@Motorogre: Szóval nem csak szöveg. Mégjobb. Szeretem, ha valaki több, mint aminek elsőre látszik. Köszönöm!

@békaapu: Nyugodtan ide is írhatod, ha már egyszer amúgyis fórumon volt, nem lehet annyira titkos. Ha viszont mégis rejtve küldenéd, akármelyik kommentem nicknevére klikkelve megjelenik az adatlapom, azon meg van üzenetküldő felület. Az már a blog.hu által biztosított privát kapcsolat. Nemigen szoktam használni, de tudom, hogy működik.
Pályamágus, a sínész 2024.06.12 19:01:53
@békaapu: Ha jól következtetek, tied a topik. Jó kis társalgási fórum. Nem hiszem, hogy lenne időm még ilyesmire is, bár biztosan tudnék pár releváns szót szólni.

Azért köszönd meg légyszíves a nevemben a reklámot Airbagnak és Nyuszinak is! Ha van szakmai jellegű érdeklődés, akkor pedig a kommentszekció rendelkezésre áll. Ha tudok, válaszolni fogok.
Pályamágus, a sínész 2025.06.22 17:00:29
@békaapu: Szia!
Talán észrevetted, regisztráltam az fórumra. Konkrét posztokkal kapcsolatos kérdéseket továbbra is a blogra várok, de ha van a posztokkal nem érintett érdeklődés, néha ránézek a topikodra, esetleg küldök linket a felvetett témákhoz.
Csáva (Stoob) vasútállomás, egykor magyar , jelenleg osztrák területen. Személyszállítás megszűnt 1988-ban, de teherszállítási célra még használják. ''Csáva (németül: Stoob, horvátul: Štuma) mezőváros Ausztriában, Burgenland tartományban, a Felsőpulyai járásban. 1910-ben 1395, többségben német…..
Iváncsa vasútállomás, a MÁV 40.sz. Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vonaláról. A felvételi épület 2007-es állapota látható, azóta átesett az épület egy felújításon, és egy autentikusabb színvilágot tükröző külső festést kapott. ..
Bakonygyirót megállóhely a MÁV Győr-Veszprém vonaláról, a képen a régi felvételi épület, mely már elbontásra került...
Pályamágus, a sínész 2025.06.08 17:08:46
@Ashes & Frost:
Létszámigény kérdése.
A forgalom lebonyolításához mindig tudnak előteremteni embert, ha nem, akkor valamit módosítanak. Például távvezérléssel, modernizálással, hasonlókkal. A lényeg, hogy minden lebonyolításhoz feltétlenül szükséges munkakörre van ember. Ami a fenntartás jellegű munkaerőigényt jelenti, már egészen aggasztó a kép. Ez mindegyikre vonatkozik, kicsit eltérő mértékben. Én a pályafentartásról tudok releváns képet mutatni, de ha megengeded, inkább linken ajánlanám. A poszt további két bejegyzése is a témához tartozik (az alsó sorában linkelve), ajánlom végigolvasni, hogy teljesebb képet kaphass:
vasutrol-barkinek.blog.hu/2025/02/14/nehany_erdekesseg_a_palya_karbantartasanak_felteteleirol

A hagyományos vasutakhoz.:
feltétlenül szükséges tudni, hogy a vasútnak mi a prioritása. Lehet akár un. "hagyományörző" is, de az nem tesz lehetővé bizonyos haladási sebességnél többet. Persze megérheti valamiféle múzeumvasutat is üzemeltetni, de az nem a szállításokból él meg, hanem a belépőkből, vagy reklámokból. Az az igazság, hogy a közúti közlekedés fejlődésével annak hatékonysága is fejlődik. Ha a vasút fenn akarja tartani a versenyképességét, nem engedheti meg magának, hogy nagy költségű technológiákat alkalmazzon. A sok munkavállaló nagy költséget jelent.
Kisjenő (Chișineu-Criș) vasútállomás, egykor magyar (Partium), jelenleg román területen ''Kisjenő (románul: Chișineu-Criș) város Arad megyében. Lakosságát tekintve Arad megye kisvárosai közé tartozik. 2002-ben 8343 lakosa volt: 6007 (72%) román, 2006 (24,04%) magyar, 261 (3,12%) cigány és egyéb.…..
Szajol vasútállomás, a 100, 120 és 130 MÁV vonalak egyik állomása...
Pályamágus, a sínész 2025.06.02 17:06:11
@Ashes & Frost: Belülről ez másként látszik. Ami a Lázárt illeti, nos ő politikus. Ennek megfelelően szakmailag kb külső szemlélője a dolgoknak, és azt próbálja intézni, amit egy laikus általában lát a dolgokról. Új pályaberuházás, mozdonyvásárlás, bérlés, motorvonatbeszerzés, utasWC, ilyesmi.

Ezzel szemben van a MÁV vezetése, akiknek elvileg a cég szakmai érdekeit kellene képviselni, mégis rendszerint épp az ellenkezőjét teszik, mint amit józan ész szerint tenni kellene. Úgy jöhetett létre ez a helyzet, hogy már nem sok piactól viszonylag független állami cég van, tehát a bármire is alkalmatlan ambíciózus fazonoknak már nincs annyi lehetőségük az állam kitartottjaként lébecolni, mint a módszerváltás előtt. A sok felkészületlen naplopó pedig elfojtja a megalapozott, releváns véleményeket.

Fenntebb olyan példákat hoztam, amik bárki számára érthetőek, de még sokkal több van olyan, aminek az abszurditása kellő szakmai ismeretek nélkül nem érthető. Monty Python kaliberű dolgokra gondolj, nem valamiféle bonyolult összefüggésekre, amiket félre lehet érteni egy tízórás tárgyalás végén. Néha megkérdőjeleződik, hogy ismerik-e a relációs jeleket, a matematikai alapműveletekről nem is beszélve.

Nemrég hallottam egy esetről, amikor betűsablonokat igényeltek a különféle kültéri mázolt szolgálati szövegek felújításához. Gondolná az ember, hogy nem nagy ügy. Volt is kép a készletről, láthatóan meg is felelt volna, de mire megérkezett tortadekorációs lapocskák lettek belőle, mert azt volt olcsóbb beszerezni. De mondok ennél abszurdabbat is. A blogomon majd később fogom tárgyalni a pályahibákat, de most elöljárójában: Ha egy vasúti pálya nincs megszabályozva rendszeres időközönként, akkor az aljak közepénél is megtömörödik az ágyazat, aminek aljtörés a következménye. Itt pályától függően 6-10 évre gondolj. Nem végezzük el, mert spórolunk a saját gépünk üzemeltetésén. Az eredmény tömeges aljtörés, állomásközönként több száz(!) betonalj törése és repedése, majd nem gondolnád, de tömeges aljcsere után szabályozni kell. Igaz hogy két évvel később, de többszöröse költséggel.
Nos ilyen dolgokat nem tud a Lázár, ezért nem is tesz ellene semmit. A szakmai vezetésnek kellene tudnia, ha értenének ahhoz, amit irányítanak. Legalábbis remélem, hogy erről van szó, mert ha értenek hozzá, és ennek ellenére végzik a dolgukat úgy ahogy, akkor az még súlyosabb problémára utalna. Például azt kellene feltételeznem, hogy az értelmetlenül generált gyalázatos körülményeket a választópolgárok számára úgy lehessen prezentálni, mintha az nem az elégtelen szakmai intézkedések következménye, hanem politikai befolyás eredménye lenne, és ennél még tudnék durvább lehetőségeket is felvázolni.
Pályamágus, a sínész 2025.06.03 12:53:58
@Ashes & Frost: Messziről nézve talán elfogadható, de jobban megvizsgálva lehetetlen.
A szoci gazdaság alapja a tervgazdaság volt. Ez elvileg talán akár múködhetett is volna, de a maga idejében már régen korszerűtlen volt, mert az az alapvetése, hogy mindig mindenből épp annyit kell termelni, amennyire pont szükség van. Ez természetesen szembemegy a legalapvetőbb emberi igényekkel, a modern gazdaságpolitikát meg már nem is taglalom.

A szociban minden cégnek a vezetése tartalmazott szakmai-, és politikai elemeket. Ha elég idős vagy, akkor magad is tudhatod, ha vagy olyan szerencsés, hogy nem akkor elmondom, hogy a szakmai végezte a melót, a politikai meg a besúgást. Így működöt a poitikai ellenőrzés, és ez adta az alapját a végtelen korrupciónak is. Az lett jó vezető, aki jóban volt a pártvezetéssel, és az volt jóban, aki kellően kinyalta a helyi pártalapszervezet képviselőjének őv alatti arcát.

A módszerváltáskor eladott cégek új tulajai (már akik nem piacszerzési céllal vettek ipart), megtartották a szakmai vezetést, és mint rendes kaptárból a heréket, kivágták a spicligárdát. Na ezek helyezkedtek el a megmaradt állami vállalatoknál, de mivel egyrészről csak a vízfejet növelték, másrészről politikai tereppé tették a nyomorult állami szférát, a szakmai szempontok háttérbeszorulása szükségszerűnek mondható.

Innen viszont levonható a következtetés. Mivel az állami vállalatok hatalmasra nőtt adminisztrációs létszáma az előző rendszer kontraszelektált túlélőiből áll, így nem lehet a mindenkori hatalom kifizetőhelye, csak baloldali vezetés esetén. A mechanizmus egyszerű. Baloldali vezetésnél az államkasszából "megsegítik" az állami vállalatokat, így van miből kifizetni. Jobboldali vezetésnél pedig az átmenetileg "kárvallott" tintanyalók vagy alkalmatlanságból, vagy szánt-szándékkal dafke olyan körülményeket teremtenek, amit az egyszerű külső szemlélő kormányzati indíttatású rombolásnak nézhet. Ez amúgy sok esetben be is jön. Nem, az állami vállalatok nem feltétlen kifizetőhelyek, mert a különböző politikai oldalaknak mások a gazdaságpolitikai meggyőződéseik. Az, hogy jól működő vezetésnél vannak prémiumok, természetes, a kérdésdek akkor merülnek fel, ha akkor is vannak prémiumok, amikor épp a csőd felé száguld a vállalat. Innen meg nem akarok mutogatni. Meg kell nézni, hogy hol, milyen vezetés, milyen vállalati teljesítmény mellett milyen jutalmazási gyakorlatok figyelhetőek meg. Rögtön kiderül az is, hogy hol vannak épp bolsik, és hol pont nem.
Pályamágus, a sínész 2025.06.03 17:29:48
@Ashes & Frost: Nem gondoltam, hogy ilyen mélységekig megyünk a társadalomgatya farzsebébe, ezért voltam felületes.
Szóval nekem is van meggyőződésem a témában, és ez a következő. Az újkori történelem előtti időkig általában lehetett tudni, hogy ki mikor mit akar, és ennek megfelelően hányták egymást kardélre az emberek. Ez volt a történelem többezer éve. A magváltozás a PK-el jött el.

Az iskoláben persze az elégedetlen tömegek felszabadító lázadását tanították a párizsi események politiak leszármazottjai, valójában még a neve is onnan eredeztethető a kommunizmusnak, mint a kommün szellemi utódjának. A lényege az volt, hogy egy agresszív kis csoport, akik tudták, hogy az emberek mit akarnak hallani, nagy tömeget gyűjtöttek maguk köré, és így elragadták a hatalmat. Forradalmak voltak korábban is, de itt bejött egy új megközelítés. A hatalom megszerzése után a hatalomszerzésnél felhasznált, de nem a galerihez tartozó csőcseléket belülről kinyírták, a tömegek nagyobb dicshimnusza mellett, mert az ugye áruló volt. Nem a részletek fontosak, csak a minta.

A párizsi kommünt leverték, de a szellemiséget nem irtották ki, mert valójában nem egy ideológia volt mögötte, hanem egy aljas világuralmi elképzelés. Ezt tudták a németek is, amikor mintegy pestisfertőzést, átdobták a határon Lenin bandáját, hogy csináljanak forradalmat az akkori Oroszországban. A rövidtávú cél bejött, a cári rendszer megbukott, de az orosz társadalom nem gyógyult meg. Poltikai berendezkedést épített, és végre nevén tudta nevezni magát. Ez volt a szocializmus, világ szintű expanziót tűzött ki célul, és milliókat irtott ki, csak az egyetnemértés miatt.

Érdekes adalék, hogy ehhez nem mindig melósalapú megközelítést alkalmaznak. Amikor az I. vh. után a földbevert németek önbecsülésén láttak felkapaszkodási lehetőséget, akkor nemzeti-szocializmust építettek. Itt sem a szólamok fontosak, hanem a PK által megismert társadalomszervezési mechanizmusok. Tökéletesen megegyező eszközrendszerek. Elgondolkodtató, hogy milyden jól kijöttek a nácik a komcsikkal a Molotov-Ribbentrop paktum megkötésekor. Az összes többi is ilyen. Teljesen mindegy, hogy mik a szólamok, az eszközök elárulják őket. Ezen a ponton részben egyetértünk, hogy megvan az a bizonyos elit, de a választóvonal nem a társadalom krémje és melósai között húzódik, hanem a szocialista ideológia, és a normalitás között. A megismeréshez mindig az alkalmazott, vagy alkalmazni kívánt eszközöket kell nézni. Az hogy ami régen a "dolgozó tömegek felemelése" címszóval futott, majd volt a "világ proletárjainal egyesítése" projekt, később a "felsőbbrendű faj", a nemzeti ideológia, az most is megvan, csak a mintákat kell követni. Végtelen korrupció, ellenvélemények elhallgattatása, namzeti és etnikai kisebbségekkel szembeni vádaskodás, meghülyített tömegek uszítása, na és természetesen mindezzel az ellenkező véleményen állók megvádolása. Mindig ott üti fel a fejét, ahol a társadalom épp valamiért gyengélkedik. Olyan mint a vírus. Azt hiszem Rákosinak tulajdonítják a mondást, hogy "nem azokkal van a baj, akik korábban nyilasok voltak, most meg kommunisták, hanem azokkal, akik akkor nem voltak nyilasok, és most sem kommunisták. Ezen azért van mit ízlelgetni.

Ezt a nem jutottunk sehová dolgot azért kicsit át kellene gondolni. Korábban már utaltam rá, hogy a pillanatnyi érzések elég könnyen elhomályosítják a tisztánlátást. A módszerváltás előtt azért a véleményedért is számonkértek, amit a baráti körben mondtál, mert szinte mindenütt volt besúgó. 2006-ban még félholtra vertek embereket, mert fel voltak háborodva egy gazember viselt dolgain. Ma bárki elküldhet bárkit bárhová, nem történik semmi, legfeljebb mindenki bemutatkozik a stílusa által, de az is szabad választás kérdése. Baromnak lenni jog lett és nem kötelesség. Sok példát tudnék mondani, hogy milyen elképesztően sokminden változott, és többségében nagyon is jó irányba. Az más kérdés, hogy közben eltelt az a bizonyos 35 év, és közben folyamatosan hozzászoktunk. Ha most hirtelen visszakerülnénk abba a korba, hidd el, hogy elsősorban nem a technikai eszközeink hiányától fuldokolnánk. A mai diktatúrázó ballibsi söpredék pár órán belül kerülne nagyon mély verembe, és az anyjuk sem merné megkérdezni, hogy hová lettek, mert akkor tényleg diktatúra volt, és még ráadásul csak amolyan későkádári "puha".
416 014 pályaszámú Metrovagonmas 'Uzsgyi' motorvonat Bagimajor (130-as MÁV vonal) megállóhelyre tartva...
Pályamágus, a sínész 2025.06.01 11:53:40
@Ashes & Frost: A küllemét nem elemezném, részlegesen lehet akár ízlés dolga is, de a műszakira tennék egy laikus (pályás vagyok, nem járműves) megjegyzést.
A mozdonyok általában a ráakasztott teherhez képest elég gyengécskék. Azért van, amiért a vasút töredéknyi energiát használ a közúthoz képest. A vas a vason könnyen gördül, elhanyagolható tapadósurlódással, az egymás után közlekedő kocsik légellenállása töredéke az önállóan haladó teherautókhoz képest, stb. A lényeg, hogy nem is kell olyan erősnek lennie, cserébe a sokliteres motorok élettartama brutálisan hosszú. Namost a motorvonat egy viszonylag fiatal fejlesztés a mozdony+kocsik összképhez képest, így a megfelelő gép meghatározása is amolyan oroszosra sikerült. Morog+megy+füstöl=megfelelő. Nálunk kissé mások az elvárások, az üzemanyaghozzáférés, na meg a terepviszonyok is. Amit mi Nagyalföldnek hívunk, az náluk egy lapályocska. Náluk valószínűleg tökéletesen megfelelt a konstrukció, talán még büszkék is voltak rá.

Kitekintésképp érdemes megnézni a szoci Ladákat, Uazokat. Viszonylag kicsi motor, jó erős keverékkel ordítva-föstölve látszólag kimegy a világból, bár a motort nem az idők végére tervezték. Amúgy sem volt sok pénz üzemanyagra (akkori átlag fizetés/benzinár vs. mostani átlagfizetés/benzinár), sok is kellett belőle, szóval messze nem autóztunk annyit, mint manapság. Annak az idejében a nyugat nagyköbcentis kisfordulatú motorokkal operált, ennek megfelelően az élettartamuk hosszú volt, a fogyasztásuk meg kicsi. Mára nyugaton meghülyültek. Egyliteres motorokkal hajtanak üveghangon tonna feletti kocsikat, aztán a garancia vége után nemsokkal lehet is kivinni a szeméttelepre, mert ez jó a GDP-nek. Ezzel szemben az oroszok nagy motorokat építenek, kicsi fogyasztással, és az olcsó üzemeltetési költségek miatt kényelmesen beterítik vele a Brics-országokat. Első ránézésre azt mondanám, hogy a kommunizmus mumusa elköltözött keletről nyugatra, meg közben átkeresztelkedet, hogy meg tudja őrizni az inkognitóját. A nyugatiak egyre csóróbbak, ahogy a kocsijaik is egyre gyatrábbak, miközben az orosz és kínai cuccok egyre megbízhatóbbak, az országokat meg meg kell nézni. Milyen az utcakép egy nyugati városban, és milyen a lesajnált keleten.
Orrbavágó különbség.
Pályamágus, a sínész 2025.06.01 20:00:03
@Ashes & Frost: Jelenleg keletről nincsenek -izmus-elvárások. Olyan, mint régen volt a nyugat, ahol lehetett szabadon beszélni, meg írni (mint most nálunk, csak ezt nehéz forró fejjel elismerni). Akkor nyugaton nem rúgták ki az embert a véleményéért sem a munkahelyéről, sem a piacról. Mint most keleten, bár csak a piacról. Innen nézve mindegy, mi a piacon vagyunk, és ha mi is megtatjuk magunknak a véleményünket, ők sem propagálják az övéket. A nyugat ezt valahogy már jóideje elfelejtette.

Az autós témára: Ha jól megfigyeljük, egy autóval rengeteg szükségtelen dolgot vásárolunk, de kénytelenek vagyunk, mert azok nélkül nem adják. Kezdve az elektromos ablakemelőtől az elektromos ülésmagasság és kormányállásállításig, meg a menüből kezelhető szellőztetésig. Ide illik még a digitális tükörbeállítás, meg a tolatókamera is. Aki ezek nélkül nem tud vezetni, az egyszerűen nem tud vezetni. Pont. De, kénytelen megvenni, és kikapcsolva tarani, ha pedig hibát jelez, akkor pszichiáterhez vinni, de drágához ám, mert egy mezei mechanikus ülésállítással, meg hagyományos tükörbeállítással nem lehet ám közlekedni. Én szívesen vennék egy új autót, ami egyszerű mint a faék. Nem kellenek bele vezetéstámogató rendszerek, mert én még úgy tanultam vezetni, hogy a kocsikban volt motor, váltó, difi, kerekek, és kormány. Akkor még hátsó ablaktörlő sem volt, nem hogy tolatókamera. Meg is tanultunk hátranézni, meg rendesen beparkolni. Nem akarok itt nosztalgiázni, de szerényen megjegyezném, hogy a változás nem feltétlenül fejlődés. Ha a műszaki fejlődés szellemi leépüléssel jár, akkor összességében kicsit sem vagyunk előrébb, viszont sokkal többe kerül a fenntartás, amiért meg dolgozni kell. Nem lenne egyszerűbb megtanulni vezetni, és a felszabaduló időt pihenéssel tölteni? Az a helyzet, hogy francia autót csak a mazochisták vesznek, de a többi ára is csak a felesleges függelékektől drága. Ha a piac úgy működne, ahogyan azt levetítik, akkor lehetne megfelelő felszereltségű autót kapni, lehetne személyre szabott szoftverrel telefont venni, ami nem feleslegesen nagy teljesítményű, hogy elbírja a szükségtelen programokat. Nem kellene csomagban árulni a TV-adásokat, és megvenni a nézhetetlen műsorokat. Azok egész stábja végezhetne valami hasznos munkát, hogy olcsóbb legyen az élet, de az üzletpolitika nem így működik. Na jó, ilyenkor lesz 200 a vérnyomásom. Maradjunk a vasútnál. Ott legalább vannak reális ok-okozati összefüggések, és ha erőkről, surlódásról, geometriáról beszélünk, akkor abban nincsenek gazdasági, meg társadalompolitikai szempontok.
Pályamágus, a sínész 2025.06.01 22:49:13
@Ashes & Frost: Nem az előállítási költségek drágulnak, hanem az élősködők száma és étvágya. Ennek viszont van egy társadalomlélektani előzménye. Ti. az emberek nagyobbik részének nem céljai vannak az életben, hanem vágyaik. Nem valamit akarnak, hanem többet, és még csak nem is a tegnaphoz képest, hanem a szomszédhoz képest. Hiába éri el, amiről korábban álmodozott, mivel az nem cél, hanem vágy, így változik az is. Amit 20 éve szeretett volna, és tíz éve megkapta, nem jelent neki semmit, mert másoknak is megvan, tehát mégtöbb kell. A másikénál kell több.

Nézzünk példát: A '90-es évek elején, ha valakinek volt otthon egy gagyi tárcsás telefonja, akkor az volt az élet császára. Most a lőtéri kutya farkán is lóg egy okosfon, mert arra ugye feltétlen szükség van, mégsem érzik úgy az emberek, hogy különb lenne az életük, mint mondjuk az első bunkofonok idején, pedig az is volt nekik, és maga volt az űrkorszak a nyomógombos vezetékeshez képest.

Másik példa: Amikor megnyiltak a határok, és lehetett magánembereknek is romkocsikat behozni, elindult a nyugati kocsik mozgó hulladéktelep-projektje. Emlékszem az első kadettekre, 2-es golfokra, meg cápaorrú BMW-kre. Akinek ilyen volt, azt csodálták, vagy köpködték, vérmérsékletnek megfelelően. Hat sarokról lehetett hallani, ahogy a frissen fújt Neolux alatt csámcsog a rozsda, de az nyugati volt. Most ki vesz észre egy klímázott 5-ös passatot? Senki, mert bárkinek lehet. Már nem lehet vele se felvágni, se a másikat bosszantani. Persze talán más lenne a helyzet, ha ugyan ezek az emberek nem egymást hülyítenék a facén, hanem okulásra használnák a lehetőségeket, de ez nem jóléti, anyagi, vagy poitikai kérdés. Ez a konzumidióta emberek hétköznapi viszonyrendszere. Teljesen mindegy, hogy mit adsz, mit kap, mit gondol, mit szeretett volna valaha régen, kizárólag az a fontos, hogy több legyen neki, mint másnak. A nagytőkének persze épp ez a jó. Normális emberek, akik célokat tűznek ki, elérik és tudnak neki örülni, nem vásárolnak össze minden szemetet,mert van másnak is. Azok pontosan tudják, hogy mit akarnak, és annak tudnak is örülni, és élvezni a eredményeket. Nem tesz jót a GDP-nek.
Zalabér megszűnt megállóhely, a MÁV 25.sz. Celldömölk - Zalaszentiván - Hodoš vonaláról. Pontos információt nem találtam arról, hogy mikor és minek következtében számolták itt fel a megállóhelyet...
Martfű vasútállomás, a MÁV 130-as Szolnok-Hódmezővásárhely-Makó vonaláról. Adalék: ''A flirt motorvonatoknak jelenleg két hazai javítóbázisa van. Az egyik Pusztaszabolcson, a másik Martfűn található.'' - Pályamágus, a sínész ..