Regisztráció Blogot indítok
Adatok
ABCenaturi17

0 bejegyzést írt és 11 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nemrég fejeztem be David Marshall Brooks: "The Necessity of Atheism" c. könyvének olvasását (nem tévesztendő össze  Percy Bysshe Shelley azonos című, ismertebb esszéjével!), azaz hangoskönyvben való meghallgatását, és azt kell, hogy mondjam, hogy valami fenomenálisan meglepően…..
ABCenaturi17 2023.11.22 00:05:01
@Brendel Mátyás:

"Ahogy már említettem, a náci Németországot simán el lehet ismerni sötétnek, de ez csak Németország egy rövid ideig."

De ahogy már fentebb említettem, a világ nem csak Németországból áll. A világ számos részén voltak nagyon durva diktatúrák, népirtások. Aztán ott volt a hidegháború, amire nem is reagáltál. Az a XX. század jó felét lefedi, az egész világra kiterjedt, és konkrétan az egész emberiséget megölhette volna. A tűzzel játszott (és játszik ma is!) az emberiség. Nagy szerencsénk van, hogy ezt a beszélgetést egyáltalán folytathatjuk. A középkor embere álmodni sem mert volna olyan korszakról, amikor az emberiség magát teljesen kipusztíthatta volna. A te logikád alapján én készséggel nevezhetem a XX. századot sötétnek.

""De nem a kereszténység miatt."

De."

Ez most komolyan érv akart lenni? :)

Halljam, miért is volt a kereszténység az oka az ókort követő visszafejlődésnek?

"Bizánc sokáig haldokolt. Ennyi."

Ez az állítás fél perc alatt megcáfolható:

"During most of its existence, the empire remained the most powerful economic, cultural, and military force in the Mediterranean world."

en.wikipedia.org/wiki/Byzantine_Empire

Komolyan remélem, hogy ezt viccből írtad le. Bizánc a Nyugatrómai Birodalom bukását követően még ezer évig fennállt. Félelmetes, hogy te ezt haldoklásnak nevezed. Bizánc nem haldokolt, hanem - ahogy a Wikipédia is írja - kiemelten fejlett maradt az ezer év legnagyobb részében.

"a középkori kis jégkorszakról hallottál már, te idióta?! attól az emberek a középkorban sokkal jobban szenvedtek, mint ma a felmelegedéstől."

Helyesebben: többet szenvedtek, mint mi EDDIG a felmelegedéstől. A globális felmelegedés következményei jelenleg beláthatatlanok, és simán lehet, hogy sokkal súlyosabb katasztrófa lesz belőle mint a kis jégkorszak volt. Ráadásul egyáltalán nem biztos hogy a folyamat egyáltalán megállítható vagy jelentősen mérsékelhető.

"igen, emiatt, ez volt a sötét. és de, a vallás miatt volt ez ennyire mély válság."

Ez nem érv, hanem kinyilatkoztatás. Még egyszer: miért a vallás miatt volt ennyire mély válság?

"ha szerinted a középkorban az emberek élete jó és könnyű volt, akkor elmebeteg vagy."

Én nem azt írtam, hogy a középkor emberének abszolút értelemben jó és könnyű volt az élete. Hanem azt, hogy ezek a bizonyos technológiák, találmányok azok a korábbihoz képest könnyebbé tették az életet. Továbbra sem volt könnyű az élet, de jobb volt, mint előtte. És ez tény. Például a szügyhám vagy a vízszintes tengelyű vízimalom több élelmet jelentett, ami nyilvánvalóan sok embernek könnyebbséget hozott, több ember született, akik egyébként meghaltak volna.

"bazdmeg, nagy érdem, hogy az ókori tudomány és művészet megtartásában az ókori római birodalom örököse, amely helyben volt, némileg hozzá bírt járulni."

Dehát bazdmeg, nem némileg bírt hozzájárulni, hanem nagyon is jelentős mértékben! Példéul az európai reneszánsz beindulásához is nagyon kellett Bizánc:

"Refugees fleeing the city after its capture settled in Italy and other parts of Europe, helping to ignite the Renaissance."

Aztán eleve az, hogy keleti közvetítéssel egy csomó ókori eredmény visszajutott nyugatra, szintén sokban a bizánciak műve:

"Byzantine science played an important and crucial role in the transmission of classical knowledge to the Islamic world and to Renaissance Italy."

"ugyanez a Bizánc, illetve a késői, keresztény Római Birodalom volt egyébként az ókori kultúra pusztrulásának oka. Például I. Theodosius romboltatta le az alexandriai Serapeumot."

Még ez sem igaz - a Wikipédia szerint legfeljebb annyiban terheli a felelősség, hogy nem akadályozta vagy vagy nem büntette meg a felelősöket:

"Although Theodosius interfered little in the functioning of traditional pagan cults and appointed non-Christians to high offices, he failed to prevent or punish the damaging of several Hellenistic temples of classical antiquity, such as the Serapeum of Alexandria, by Christian zealots."

De amúgy amit mondasz, az nonszensz. Semmivel nem igazoltad, hogy a késő Római Birodalom/Bizánc volt az ókori kultúra pusztulásának oka. Az, hogy Theodosius egy műemlék megsemmisítését nem akadályozta meg, messze nem jelenti, hogy az egész birodalmat azzal a súlyos váddal lehetne illetni, hogy az ókori kultúra pusztulásának oka volt.

Valójában Bizánc - a fentebb említetteken túl is - nagyon sokban járult hozzá az egyetemes emberi kultúra fejlődéséhez. Például Ióannész Philoponosz tudós, aki Arisztotelész mozgástörvényét kritizálta és megpróbálta fejleszteni, szintén bizánci volt! Galilei is hivatkozott rá művében.

Szóval az a helyzet, hogy gyűlölöd a vallást, benne a kereszténységet, és ezért nem tudod elviselni, hogy egy olyan keresztény álla, mint a bizánci, sikeresen és virágzóan tudott működni sok-sok századon át.
ABCenaturi17 2023.11.22 00:17:56
"nagyobb részt igen, de ha társadalmi entitásokról beszélünk, akkor persze van olyan is, hogy a keresztény papok kiszolgálják a kommunista diktatúrát."

Dehát de facto hülyeség amit állítasz. A kereszténység túlnyomó része az idő nagy részében egyáltalán nem volt a tudomány ellen. Sőt! Nagyon sokan foglalkoztak vele, mert úgy gondolták, hogy kötelességük megismerni az Isten teremtményét, a világot. Rengeteg tudóst ismerünk, akik keresztények, muszlimok meg mindenféle más vallásúak voltak. Nyilván ez nem jelenti azt, hogy ateista tudósok nincsenek, de azt a nézetet mindenképpen cáfolja, hogy a tudomány ellentétes lenne a vallással. És fogalmam sincs hogy jön ide a kommunista diktatúra. Az nem úgy volt, hogy a vallások néha segítették a tudományt, egyébként meg ellene voltak. Nem. Az idő nagy részében a vallások (a vezetőik és a híveik is) teljesen jól megvoltak a tudománnyal és annak fejlődésével.

Valamiért úgy tűnik, azt gondolod (javíts ki, ha tévedek), hogy a keresztények minden ellen voltak, ami nem kizárólag a keresztény valláshoz kapcsolódik. Tehát például ellene voltak a tudománynak, mert az "pogány" volt.

Hát, nagyon nem így volt.

A kereszténységnek csak konkrétan a pogány vallással volt problémája. Abszolút nem utasította el viszont a "pogány" tudományt, filozófiát stb. A keresztények többsége a görög filozófiát nagyon is nagyra tartotta, abban ráadásul a kereszténység előképét vélte felfedezni.

Vagy ott van a jog: ha a pogány Rómában kifejlődött joggal annyira ellenséges viszonyt ápolt volna a kereszténység, hogy lehet, hogy Justinianus bizánci császár uralkodása idején született meg a római jogot összefoglaló kódex, a Codex Iustinianus?? Azét a római jogét, amely a mai napig óriási befolyással van a jogrendszerre.
ABCenaturi17 2023.11.22 00:27:45
@Brendel Mátyás:

Na megnéztem az általad a cikkben elemzett könyvet. Nem olvastam át az egészet, csak a Vi. Fejezetet (RELIGION AND SCIENCE). És ez a két mondat rögtön kiszúrta a szememet:

"The attitude of the Church on geography was hostile to the truth, as witness the persecutions of those who dared to venture that the earth was round."

"We understand why it was that Copernicus did not permit his book to be published until he was dying."

Egy, a történelemben jártasabb személy számára világos, hogy mindkét állítás hülyeség, ezerszer cáfolva van. Azt, hogy a Föld lapos, a görögök óta tudjuk, és nem, ez a tudás nem veszett el a középkorban. Mindig is tudták. És az egyház senkit nem üldözött amiatt, amiért ezt az (egyébként abszolút többségi) nézetet hirdette.

Kopernikuszhoz pedig csak ennyi:

"At about 1532 Copernicus had basically completed his work on the manuscript of Dē revolutionibus orbium coelestium; but despite urging by his closest friends, he resisted openly publishing his views, not wishing—as he confessed—to risk the scorn "to which he would expose himself on account of the novelty and incomprehensibility of his theses.""

en.wikipedia.org/wiki/Nicolaus_Copernicus

Magyarul Kopernikusz nem az egyháztól félt, hanem attól, hogy hülyének nézik a kortársai.

És ezt nevezed te a "legjobb ateista könyvnek, ever"??? Hát ha ez a legjobb ateista könyv, akkor nagy bajban vagyunk - mondom ezt ateistaként.

Ezután a két idézet után már nem is várom a könyvtől, hogy bármilyen formában bizonyítsa számomra, hogy az egyház részéről tudományüldözés folyt. Ilyen színvonalú mondatok után...

(Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy úgy tűnik, te nem olvastad el azt az írást, amit én belinkeltem. De javíts ki ha tévedek.)
A "lehet-e hit nélkül élni", illetve a "hit és tudás" kérdéskörben gyakran hozakodnak elő a hívők azzal az állítással, hogy a tudomány is hit kérdése, és ezen belül az egyik "érv" az, hogy a közember számára egy csomó hit kell a tudomány elfogadásához, illetve tulajdonképpen a közember hit szintjén…..
ABCenaturi17 2023.04.19 00:10:37
@Brendel Mátyás:

"Igen, tehát per definicionem ez egy igazolt dolog, tehát nem hit, hanem tudás, és ezért beszélhatünk itt tudományról."

Az benne a hit, hogy azt mondjuk, hogy a múltbéli tapasztalatokban bízhatunk a jövőre nézve is.

"Nem mond ilyet. A dolgok leesésének valószínűségéről nem beszél."

Ha pontos valószínűséget nem is tud megadni, azt mondja, hogy HA megfigyeltük hogy leesnek a dolgok (gravitáció), AKKOR valószínűbb az hogy a jövőben is le fognak esni. Ezért nem ugrunk ki a tizedikről. Egyébként lehet, hogy a valószínűség itt rossz szó, lehet hogy valószerűségről kellene beszélni.

"Arról nem beszélve, hogy ugyebár egyáltalán nem minden tárgy esik le a földre."

Nyilván úgy értettem, hogy ha elengedek egy tárgyat, ÉS egyéb tényező nem merül fel, ami ellen tudni hatni a gravitációnak (héliumos lufi), akkor leesik.

"A hit definíciója nem az, hogy elfogadok valamit, ami nem teljesen bizonyos, hanem az, hogy elfogadok valamit igaznak, ami nem igazolt."

A kérdés, hogy mi a különbség a hit között és aközött, hogy indukciót használva igazolok valamit, ha utóbbit teljesen alaptalannak feltételezzük?

"Szabad. A tudománynak ez is fontos része, hogy bárki kétségbe vonhatja."

A vallást is bárki kétségbe vonhatja. De ha valaki a tudomány alapvető feltételezéseit nem fogadja el, azt a tudományos közösség kiközösíti.

"Az a valaki nem fog tudni tudást gyűjteni. De ennél sokkal súlyosabb a baj, igazából semmit nem tud megalapozottan csinálni, semmit nem fog tudni tervezni, tervezetten egy mozdulatot sem fog tudni tenni, nem fog tudni élni."

Egyrészt egy ilyen ember használhat más módszert, mint az indukció. Másrészt ez egy körkörös érvelés: pragmatikus szempontból eddig mindig bevált a tudomány, tehát érdemes erre hagyatkozni... de épp ez a kérdés, hogy hagyatkozhatunk-e egyáltalán bármennyire a múltra?

Aztán a pragmatikus érvvel az is baj, hogy sokszor az igazolás elve is félreviszi az embereket. Például az igazolás elve alapján racionális lett volna dohányozni, mielőtt bebizonyították, hogy káros. Tehát az igazolás elvére sem lehet a teljes életet felépíteni.

"A tudomány nem mond ilyet. A tudomány keres ilyen természettörvényeket, de nem mondja a priori azt, hogy ilyenek biztosan vannak."

Ilyen erővel a vallás meg Istent keresi, ezt várja a saját megismerési módszerétől. Hogy megtalálja Istent. De az biztos, hogy azt a tudóst, aki nem hisz a természettörvények univerzalitásában, a tudományos közösség ki fogja közösíteni.

"Nem, a tudományhoz nem kell ilyen állításokat tenni, mint amiket te tettél."

Mégis hogyan kezdhetünk neki a tudományos kutatásnak anélkül, hogy elfogadnánk az indukció elvét?

Vagy annak elfogadását, hogy a világ megismerhetőségének tagadását elvetjük?
ABCenaturi17 2023.04.19 20:30:50
@Brendel Mátyás:

Mivel érdemeltem ki ezt a stílust? Én nem sértegettelek, csupán érveltem saját álláspontom mellett.

Egyébként a stílus maga az ember.

De hogy érdemben is reagáljak...

"A tudomány magyarázatokat keres, és a magyarázatok alapján jósolni is tud."

Ha a tudomány jósol, azt pont azt jelenti, hogy azt mondja, hagyatkozhatunk a múltbéli tapasztalatainkra. Azt állítja, hogy az indukció elve alapján racionális elfogadni, hogy holnap is felkel a Nap, ha eddig is felkelt. Ezt jelenti a jóslás.

"De a tudomány azt nem mondja, hogy ezek a jóslatok mennyire valószínűek."

Azt se mondja, hogy az indukció elve alapján valószínűbb, hogy a Nap holnap is felkel, mint hogy nem kel fel? Ha nem mondja, miért várjuk azt, hogy holnap is felkel a Nap?

"A különbség a hit és a tudás. Teljesen egyértelmű a különbség. "

Én értem, hogy van különbség, a kérdés az, hogy miben megalapozottabb az ilyen módon definiált "tudás", mint a hit, amennyiben nem fogadjuk el az indukció elvét?

"Ha valaki a sakk játékszabályait nem fogadja el, azt a sakk-közösség kiközösíti."

A különbség, hogy a sakk szabályai teljesen konvencionálisak, míg a tudomány szabályai nem azok. Legalábbis nem szabad annak lenniük, hiszen a valóságot akarjuk megismerni.

"Hasonlóan, a tudomány is a nomologikus-deduktív megismerési rendszer."

Ilyen erővel, a vallás meg a teológiai-deduktív megismerási módszer.

"nem körkörös érvelés, hanem meta szinten is empirikus igazolás van."

Dehát épp az a kérdés, hogy megalapozott-e az empirikus igazolás elve?

"De a tudomány valójában nem mondja azt, hogy "érdemes erre hagyatkozni"."

Tehát te nem legalább részben a múltbeli tapasztalataidra hagyatkozol az életedben? Akkor mire? Egyébként azt, hogy "érdemes arra hagyatkozni", úgy értettem, hogy a tudomány azt állítja, hogy racionális elfogadni azt, ami a múltbeli tapasztalatokból következik. Eddig szuper, csakhogy az a baj, hogy ez az elv is megkérdőjelezhető.

"A) Igen, racionális volt."

Nem volt racionális. Ugye a gyógyszereket is leteszteljük, mielőtt alkalmaznánk őket, nem vesszük be őket csak azért, mert nincs igazolva a káros hatásuk. És a koronavírus-járvány kitörésekor is érdemes volt maszkot felvenni, amikor még nem volt tudott, hogy csökkenti a fertőzésveszélyt. Az igazolás elve nagyon félre tudja vinni az embert sokszor.

Egyébként azért sem volt racionális döntés, mert a dohányzás teljesen természetellenes, és látható volt, hogy a potenciális kockázatok abszolút meghaladják azt a kis előnyt, ami belőle származott. Már ha valakinek fontos az egészsége.

"B) Igen, az igazolás elve alapján a tudomány álláspontja változik. Szervezett módon változik."

Pont ezért veszélyes ilyen mértékben az igazolás elvére hagyatkozni. Mert lehet, hogy amit ma igazságnak gondoltál, holnap már nem lesz úgy.

"C) És lehet rá életet építeni, amíg nem derül ki, hogy valami káros, és szereted csinálni, addig csináld, ha kiderül, hogy káros, mérlegeld, hogy megéri-e."

Ha ezt a tanácsot követték volna az emberek, még sokkal több ember halt volna meg dohányzás okozta tüdőrákban...

"Ezt el is fogadhatjuk. Keresse nyugodtan!"

Amellett, hogy keresik, megteszik azt az előfeltételezést, hogy Isten létezik. Hol a gond?

"Megint ostoba faszságokat hazudsz."

Szerinted mit szólna a tudományos közösség, ha egy tudós kijelentené, hogy szerinte az Univerzum távoli részeiben nem érvényesül a gravitáció?

"Azt fogadjuk el, hogy ez a módszerünk"

Így van. Tehát igaznak fogadjuk el a módszert. Racionálisnak. Hatékonynak. És mi van azzal, aki ezzel nem ért egyet?

"nem pedig azokat a metafizikai állításokat, amiket te még hozzáerőltetsz."

Előfeltételezésekről beszéltem, nem metafizikáról.
                       Nem szép dolog az anyagiakat firtatni, de ha a barátnőnek van több lóvéja, az kikezdheti néhány pasi önérzetét. Posztolónk előítéletein kívül más probléma amúgy nincs. Az önszabotázs számos módon megmutatkozhat, íme az egyik.                                   Fedezd fel…..
ABCenaturi17 2023.04.17 20:38:36
@Kovacs Nocraft Jozsefne:

"Ehhez kapcsolódik a szakbarbárság jelensége is. Engem külösen a humán szakbarbárok bosszantanak - akik minden műszaki dologhoz hülyék (vagy sikkesen annak tettetik magukat, mert ez sem ritka)"

Én is ilyen vagyok :D

Utálom hogy ilyen vagyok, dehát mit tegyek :D untatnak a műszaki dolgok