Adatok
Girhes Joe
0 bejegyzést írt és 2073 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Ezúttal ismét egy olyan kultikus tárgyat mutatok be nektek, ami igazából csak félig nevezhető játéknak, sokkal inkább egy egyszerű használati tárgyról van szó.A 80-as években az elektromos eszközök előretörése szinte az élet minden területére rányomta a bélyegét. Bár a vasfüggöny mögött éltünk,…..
Girhes Joe
2022.05.06 16:32:08
Az enyém is pont ilyen, megvan még valamelyik fiók mélyén. Amikor utoljára nyomkodtam, még egy kicsi energia volt az elemekben, és többszörösére lassított felvételben, egész halkan játszotta a hangokat. :)
1960-ban tízből négy ember járt be részegen dolgozni, így lépni kellett. A titkos fegyver Bambi és társai lettek...
A háztípus, ami tervek helyett szájhagyomány alapján épült és amit nem is a Kádár-korban találtak fel.
Forrás: Hungaricana - Budapest Főváros Levéltára - HU_BFL_XV_19_c_11_2642..
Girhes Joe
2022.02.08 19:37:47
@steery:
Szerintem a sztálinbarokkra gondolsz... de az nem a panel, hanem a nálunk az 50-es években dívott irányzat, amiben egyszerű geometrikus formájú épületeket borítottak be sok apró csicsával, oszloppal, árkáddal (innen a barokkra utalás), és ezt itt-ott sikerült egész ízlésesen is művelni. A panelek (meg egyéb technológiájú, de emeletes lapostetős kocka) lakóházak, meg a teljesen funkcionális beton-üveg irodakockák későbbi irányzat termékei, aminek nincs is igazi neve, de a lételeme a dísztelenség, sőt még a véletlenül összejövő szimmetriát is igyekeztek kerülni (mint ahogy most is ez számít trendinek építész berkekben).
Szerintem a sztálinbarokkra gondolsz... de az nem a panel, hanem a nálunk az 50-es években dívott irányzat, amiben egyszerű geometrikus formájú épületeket borítottak be sok apró csicsával, oszloppal, árkáddal (innen a barokkra utalás), és ezt itt-ott sikerült egész ízlésesen is művelni. A panelek (meg egyéb technológiájú, de emeletes lapostetős kocka) lakóházak, meg a teljesen funkcionális beton-üveg irodakockák későbbi irányzat termékei, aminek nincs is igazi neve, de a lételeme a dísztelenség, sőt még a véletlenül összejövő szimmetriát is igyekeztek kerülni (mint ahogy most is ez számít trendinek építész berkekben).
Girhes Joe
2022.02.08 19:39:23
@janos?:
És az az érdekes, hogy a határon túli magyarlakta vidékeken is gyakori a sátortetős kocka (még a Székelyföldön is), sőt sokhelyütt ez jelzi is a magyarlakta vidék határát. A tótoknak is vannak típusterveik, tele velük a Felvidék, de pontosan látszik a vonal, ahol felváltják a magyar kockákat.
És az az érdekes, hogy a határon túli magyarlakta vidékeken is gyakori a sátortetős kocka (még a Székelyföldön is), sőt sokhelyütt ez jelzi is a magyarlakta vidék határát. A tótoknak is vannak típusterveik, tele velük a Felvidék, de pontosan látszik a vonal, ahol felváltják a magyar kockákat.
Girhes Joe
2022.02.11 14:43:56
@Girhes Joe:
Nyilván minél régebbi épületeket nézünk, annál jobban hasonlítanak mindenhol Kárpát-medence-szerte, aztán valahol az 50-es évektől kezdve válik szét régiónként, hogy hol milyen trendeket követtek.
Magyar falu Felvidéken:
http://www.google.com/maps/@48.0875798,18.9053575,3a,50.1y,290.35h,94.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1siSg43I233sqrTjNAQ7zzvA!2e0!7i13312!8i6656
Tót falu:
http://www.google.com/maps/@49.266027,19.4455123,3a,75y,15.22h,87.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRRgSy-i6ARhvLJqsKb9DkA!2e0!7i13312!8i6656
Magyar falu Erdélyben:
http://www.google.com/maps/@46.5782038,25.7951496,3a,75y,39.99h,84.49t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipMNP06dn8AuQQAPd6E4VZv6i1eCmSXzUIoUeIRm!2e10!3e11!7i7680!8i3840
Román falu:
http://www.google.com/maps/@47.4192176,24.7651929,3a,75y,26.31h,88.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1shhTJim5-VE3YbYbk9VctaQ!2e0!7i13312!8i6656
Erdélyben valóban nem mindenhol ilyen markáns a különsbég, mert a románok is sokfelé építettek sátortetős kockákat, a magyarok kockái meg inkább a régi parasztházak bővítései, ellentétben pl. az Alföld új építésű házaival.
Délvidék, magyar falu:
http://www.google.com/maps/@45.9260513,19.7632511,3a,75y,160.3h,88.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOs2GU0fI2-_aP4stwhc4HA!2e0!7i13312!8i6656
Szerb falu:
https://www.google.com/maps/@44.4151889,20.6795395,3a,75y,118.4h,89.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1su0yKNh8737LFsysHohLsow!2e0!7i13312!8i6656
Ez utóbbi már a történelmi határon kívül van, érdekes módon itt a falukép inkább az ezeréves határnál változik meg markánsan, nem az etnikai határnál. De egyébként még Ausztriában is érezhető különbség látszik, ahogy az ember Burgenlandból átmegy Stájerországba. Ha a kockáktól elvonatkoztatunk, általában is zártabbak a magyar falvak, az összes többi nemzetiség lazábban szeret építkezni, és jobban kedvelik az emeletráépítést is (illetve a tótoknál lapostetős családi házból jóval több van).
Nyilván minél régebbi épületeket nézünk, annál jobban hasonlítanak mindenhol Kárpát-medence-szerte, aztán valahol az 50-es évektől kezdve válik szét régiónként, hogy hol milyen trendeket követtek.
Magyar falu Felvidéken:
http://www.google.com/maps/@48.0875798,18.9053575,3a,50.1y,290.35h,94.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1siSg43I233sqrTjNAQ7zzvA!2e0!7i13312!8i6656
Tót falu:
http://www.google.com/maps/@49.266027,19.4455123,3a,75y,15.22h,87.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRRgSy-i6ARhvLJqsKb9DkA!2e0!7i13312!8i6656
Magyar falu Erdélyben:
http://www.google.com/maps/@46.5782038,25.7951496,3a,75y,39.99h,84.49t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipMNP06dn8AuQQAPd6E4VZv6i1eCmSXzUIoUeIRm!2e10!3e11!7i7680!8i3840
Román falu:
http://www.google.com/maps/@47.4192176,24.7651929,3a,75y,26.31h,88.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1shhTJim5-VE3YbYbk9VctaQ!2e0!7i13312!8i6656
Erdélyben valóban nem mindenhol ilyen markáns a különsbég, mert a románok is sokfelé építettek sátortetős kockákat, a magyarok kockái meg inkább a régi parasztházak bővítései, ellentétben pl. az Alföld új építésű házaival.
Délvidék, magyar falu:
http://www.google.com/maps/@45.9260513,19.7632511,3a,75y,160.3h,88.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOs2GU0fI2-_aP4stwhc4HA!2e0!7i13312!8i6656
Szerb falu:
https://www.google.com/maps/@44.4151889,20.6795395,3a,75y,118.4h,89.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1su0yKNh8737LFsysHohLsow!2e0!7i13312!8i6656
Ez utóbbi már a történelmi határon kívül van, érdekes módon itt a falukép inkább az ezeréves határnál változik meg markánsan, nem az etnikai határnál. De egyébként még Ausztriában is érezhető különbség látszik, ahogy az ember Burgenlandból átmegy Stájerországba. Ha a kockáktól elvonatkoztatunk, általában is zártabbak a magyar falvak, az összes többi nemzetiség lazábban szeret építkezni, és jobban kedvelik az emeletráépítést is (illetve a tótoknál lapostetős családi házból jóval több van).
Novak Djokovic teniszezőt eddig sem csak a sportbarátok ismerték, de most már azok is egészen biztosan hallottak róla, akik nem követték figyelemmel eddigi pályafutását és nem szoktak sporteseményeket nézni. Az Ausztrál Nyílt Teniszbajnokságon való részvétele és az országba beutazása több…..
Girhes Joe
2022.01.17 17:14:59
@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Arra azért kíváncsi vagyok, mikor fognak egy magasabb polcon csücsülő politikust (elnök, miniszterelnök, király, stb.) akár csak a szigorú aussie-k is visszafordítani a határról, mert valamilyen szabályt nem tart be. Egy szint fölött az útlevelet se nézik, nemhogy holmi vízumot vagy oltási papírt. Na ott kell az egyenlőbbeket keresni, nem a sportolók között.
Arra azért kíváncsi vagyok, mikor fognak egy magasabb polcon csücsülő politikust (elnök, miniszterelnök, király, stb.) akár csak a szigorú aussie-k is visszafordítani a határról, mert valamilyen szabályt nem tart be. Egy szint fölött az útlevelet se nézik, nemhogy holmi vízumot vagy oltási papírt. Na ott kell az egyenlőbbeket keresni, nem a sportolók között.
Az előző posztban arról volt szó, hogy ha a relatíve alacsony forgalomra tervezett, de az utasok „túl jól” sikerült rákényszerítése miatt a négyes metró (a járvány előtt) már néha zsúfolttá is vált, pofonegyszerű megoldás lehet egyszerűen visszaadni a metró miatt elvágott kapcsolatokat. Ez a…..
Girhes Joe
2021.12.17 17:42:32
@vaki78:
A 19-47-nél már az is óriási előrelépés lenne, ha behúznák a már nem használt vasútállomás előtti nem használt térre, és kikupálnák a régi aluljárót. A többi fejlesztés mellett relatíve fillérekbe kerülne. Ezt már akkor se értettem, miért hagyták el, amikor a jelenlegi etelei buszvégállomást (akkor még sokkal nagyobb forgalomra) megépítették a mélyedésben. Apropó, az 1-es végállomása miért nem ebbe a gödörbe, a régi piros 7-es végállomása helyére került? Hogy direkt minél messzebb legyen a vasútállomástól, meg a 19-47-estől?
A 19-47-nél már az is óriási előrelépés lenne, ha behúznák a már nem használt vasútállomás előtti nem használt térre, és kikupálnák a régi aluljárót. A többi fejlesztés mellett relatíve fillérekbe kerülne. Ezt már akkor se értettem, miért hagyták el, amikor a jelenlegi etelei buszvégállomást (akkor még sokkal nagyobb forgalomra) megépítették a mélyedésben. Apropó, az 1-es végállomása miért nem ebbe a gödörbe, a régi piros 7-es végállomása helyére került? Hogy direkt minél messzebb legyen a vasútállomástól, meg a 19-47-estől?
Girhes Joe
2021.12.17 17:43:47
@vaki78:
Ez igaz, csakhogy...
- 100 éves a hálózat
- ilyen helyeken 4-5 metró(!)vonal találkozik
- telerakták kereskedelemmel, mintha egy plázán mennél végig
Ez igaz, csakhogy...
- 100 éves a hálózat
- ilyen helyeken 4-5 metró(!)vonal találkozik
- telerakták kereskedelemmel, mintha egy plázán mennél végig
Az építés kezdetét megelőző években különféle közlekedés-, város- és környezetbarát szervezetek nevében nem győztük hangsúlyozni, hogy a négyes metróval baj van: ilyen formában nem a város érdekét szolgálja, túl kevés utasnak lesz csak jó. Ehhez képest az utóbbi években már arról is szól a…..
Girhes Joe
2021.12.09 23:58:29
@Buchhalter: tényleg nevetséges a távolság Móricz-Újbuda között, de ez kezwlhető lett volna, ha a kettő közé épül a megálló, a két végéből induló mozgólépcsővel. Kicsit nehezebben, de egyesíthető lett volna a Duna alatt a SztGellért-Fővám tér megálló. A Pápa téri meg kb. elhagyható lett volna. Cserébe el kellett volna menni Gazdagrét aljáig, ott lett volna bőven hely a pusztában a ráhordók végállomásának, ráadásul az agglonerációból is jóval könnyebben elérhető lett volna, mint az Osztyapenkóhoz bezsúfolni az őrmezői csomópontot.
mi így élünk
Nem olyan a kormányzati befolyás a közmédiában, mint azt sokan gondolják
2021.12.04 18:44:01
Dobos Menyhértnek igaza van. A saját szempontjából. Csak persze nem ez a lényeg...
Girhes Joe
2021.12.06 13:57:09
@MEDVE1978:
Nyilván ott könnyű hatalommegosztást meg fékeket és ellensúlyokat játszani, ahol nincs alternatíva, mert rögtön szalonképtelennek minősítik. Svédeknél próbálj csak meg nem öko-femino-szocdem politikusként labdába rúgni. Amerikában is Trump előttig a kicsit és a nagyon sótlan között lehetett választani. Ha viszont van érdemi tét, akkor már van hatalmi játszma is, aminek része az ellenfél kiszorítása, ez a dolgok természete.
Nyilván ott könnyű hatalommegosztást meg fékeket és ellensúlyokat játszani, ahol nincs alternatíva, mert rögtön szalonképtelennek minősítik. Svédeknél próbálj csak meg nem öko-femino-szocdem politikusként labdába rúgni. Amerikában is Trump előttig a kicsit és a nagyon sótlan között lehetett választani. Ha viszont van érdemi tét, akkor már van hatalmi játszma is, aminek része az ellenfél kiszorítása, ez a dolgok természete.
Magyarországon védettségi igazolványhoz juthat mindenki, akit beoltottak vagy igazoltan átesett a Covid19 betegségen. A most megjelent kormányrendelet szerint azonban a munkáltató elrendelheti a kötelező oltást minden alkalmazottja számára, aki nem tudja igazolni, hogy ez nála orvosilag…..
Amikor még dohányoztam, az elsődleges dolog ami megfogott ebben az egész procedúrában, az „ÉNIDŐM” volt. Rágyújtasz, tudod hogy ezt a tíz percet maximum egy atombomba tudja tőled elvenni, vagy még az sem, mert mire ideér a lökéshullám, már eltapostad a csikket. Ez egyfajta révülés, egy szent…..
Girhes Joe
2021.09.18 10:56:36
@VAPER:
Épp azt mondom én is, hogy az alkoholt kevésbé korlátozzák tövényekkel - és tettem egy hipotézist ennek miértjére: mivel az alkohol társadalmilag jobban száműzve van a magánszférába, a dohányzás viszont feltűnőbb a hétköznapokban, ezért próbálnak hadakozni ellene, más kérdés, mennyire sikeres és értelmes hadakozás ez. Az egészségi kockázat viszont biztos, hogy csak ürügy, mert ilyen erővel ezer más dolgot is korlátozni kéne. (Mellesleg nem mindenki dolgozik balesetveszélyes helyen, és pár évtizede az irodistákat nem is szekálták némi ivásért, ahogy a füstöt is vágni lehetett minden irodában. Ennyiben szabadabb kor volt, bár ki tudja, visszakívánnám-e.)
Épp azt mondom én is, hogy az alkoholt kevésbé korlátozzák tövényekkel - és tettem egy hipotézist ennek miértjére: mivel az alkohol társadalmilag jobban száműzve van a magánszférába, a dohányzás viszont feltűnőbb a hétköznapokban, ezért próbálnak hadakozni ellene, más kérdés, mennyire sikeres és értelmes hadakozás ez. Az egészségi kockázat viszont biztos, hogy csak ürügy, mert ilyen erővel ezer más dolgot is korlátozni kéne. (Mellesleg nem mindenki dolgozik balesetveszélyes helyen, és pár évtizede az irodistákat nem is szekálták némi ivásért, ahogy a füstöt is vágni lehetett minden irodában. Ennyiben szabadabb kor volt, bár ki tudja, visszakívánnám-e.)
Nemrégiben hivatalosan is megnyitották a vasút európai éve rendezvénysorozatot, amely célja, hogy a vasúti közlekedést népszerűsítse az EU országaiban. A vasút elérhető, fenntartható és nagyon biztonságos utazási forma, mégis csak csekély mértékben részesül a személyszállításból és a…..
Girhes Joe
2021.04.13 08:43:48
@BölcsÉsz:
Ez viszont nem a vasút, mint közlekedési rendszer hibája, hanem az adminisztrációé, és még a cikk is pedzegeti, hogy a rákfene az elavult üzleti-szervetési modellek körül keresendő. Azért tényleg agyrém, hogy miközben ott van egy óriási kötöttpályás infrastruktúra, mégis a közutakon mennek egymás idegeire a kamionosok és a személyautók, nem beszélve a folytonos bedugulásokról.
Ez viszont nem a vasút, mint közlekedési rendszer hibája, hanem az adminisztrációé, és még a cikk is pedzegeti, hogy a rákfene az elavult üzleti-szervetési modellek körül keresendő. Azért tényleg agyrém, hogy miközben ott van egy óriási kötöttpályás infrastruktúra, mégis a közutakon mennek egymás idegeire a kamionosok és a személyautók, nem beszélve a folytonos bedugulásokról.
Girhes Joe
2021.04.13 09:12:58
@lócsöcs:
- A hetvenes években rövidebb volt a menetidő.
Nagyon más valószínűleg az 1870-es években sem volt. A vonat nem repülő, nem sebességben kell (kéne) megnyernie a versenyt, hanem kényelemben. Nem mindegy, hogy 3 óra alatt érsz föl Pestre úgy, hogy alszol, eszel, filmet nézel, netán dolgozol közben, vagy 2 óra alatt, végig vezetve, az út végén még egy ótvar dugóba is belefutva. Egyébként Budapest-Bécs (sajnos nem Pécs) távon a vonat menetideje kb. azonos az M1-esen autózással, feltéve, hogy nem állnak neki előzgetni az idióta kamionosok 2 km/h sebességkülönbség miatt, mert akkor már a Railjet nyer.
- Nincs étkezőkocsi
Egyetértek. Kényelem mindenek fölött, ez lenne a vasút jövője. Legalább büfé kellene, de még jobb az étkező.
- Sehol nem lehet dohányozni
Ez a MÁV egyetlen igazán jó húzása a 21. században. Régebben a nemdohányzó szakaszokban is simán bevette a "vonatszagot" (melynek a bagófüst az alapkomponense) a ruhám, mert persze úgyis bagóztak mindenhol, ha szabad, ha nem. Nagyon kompromisszumosan, esetleg külön dohányzó kocsit engednék vonatonként. Csakhát ahhoz sok kocsi kéne, mert amelyik kocsi egyszer dohányzó, az már mindig füstös marad. Mellesleg: piálni ma is szabad a vonaton! A Volánbuszról lezavarnak, ha sörözöl, a volánnál meg mindenki tudja, mi történik ilyen esetben.
- Megszűnt a vasúti utazás egyik romantikus mozzanata, az ablakban-lógás lehetősége. Imádtam. Ma már az ablakokat nem lehet lehúzni.
Ez igaz, de ha valaha is sebességnövekedést várunk, be kell ezt áldozni. Az ablakon kilógás 60-80 km/h környékén reális, már a magyar pályákon elérni kívánt 120 km/h is sok hozzá.
- Szinte kizárólag termes kocsik vannak, egy hülye ötven embert képes boldogítani.
Ebben tökéletesen egyetértek. A fülkéknek egyébként további előnye volt a külön-külön állítható világítás, fűtés, szellőzés, modernebb időkben klíma. Akkor 6-8 ember kellett egyetértsen, ma meg meg se kérdeznek, beállítják központilag, ahogy jónak gondolják.
- Nincsenek már szép mozdonyok. Villamos-, meg HÉV-szerű izék akarnak vonatnak látszani...
Ez is igaz, bár masszívan esztétikai, azaz szubjektív dolog. A villamos, meg HÉV szerű izéknek inkább az a bajuk, hogy mindennek mondhatók, csak kényelmesnek nem.
- Állandóan késik (nem is keveset)
Tételesen cáfolom, igaz, nem pécsi, hanem fehérvári viszonylatban. A 20 évvel ezelőttihez képest ég és föld a menetrendszerűség. Mielőtt valaki belemagyarázza: ennyit javult, nem pedig romlott.
- Autóval egy embernek ugyanannyi, kettőnek már fele pénz.
Az említett vasúti üzletpolitika problémája. A topmenedzserek, miközben persze autóval közlekednek, észre se veszik, hogy az árképzés zavarja el a leghatékonyabban az utasokat. Ami Baross idején korszerű volt (km alapú díjazás), ma már eszméletlenül elavult.
- Számomra a mai vasút, a lófasz fogalmának egzakt definíciója.
Részben, de azért még mindig vonattal megyek, mint busszal. A busz nekem szűk, mint a repülő, lassú, mint a vonat, és nem mehetek ki pisilni, mint az autóban...
- A hetvenes években rövidebb volt a menetidő.
Nagyon más valószínűleg az 1870-es években sem volt. A vonat nem repülő, nem sebességben kell (kéne) megnyernie a versenyt, hanem kényelemben. Nem mindegy, hogy 3 óra alatt érsz föl Pestre úgy, hogy alszol, eszel, filmet nézel, netán dolgozol közben, vagy 2 óra alatt, végig vezetve, az út végén még egy ótvar dugóba is belefutva. Egyébként Budapest-Bécs (sajnos nem Pécs) távon a vonat menetideje kb. azonos az M1-esen autózással, feltéve, hogy nem állnak neki előzgetni az idióta kamionosok 2 km/h sebességkülönbség miatt, mert akkor már a Railjet nyer.
- Nincs étkezőkocsi
Egyetértek. Kényelem mindenek fölött, ez lenne a vasút jövője. Legalább büfé kellene, de még jobb az étkező.
- Sehol nem lehet dohányozni
Ez a MÁV egyetlen igazán jó húzása a 21. században. Régebben a nemdohányzó szakaszokban is simán bevette a "vonatszagot" (melynek a bagófüst az alapkomponense) a ruhám, mert persze úgyis bagóztak mindenhol, ha szabad, ha nem. Nagyon kompromisszumosan, esetleg külön dohányzó kocsit engednék vonatonként. Csakhát ahhoz sok kocsi kéne, mert amelyik kocsi egyszer dohányzó, az már mindig füstös marad. Mellesleg: piálni ma is szabad a vonaton! A Volánbuszról lezavarnak, ha sörözöl, a volánnál meg mindenki tudja, mi történik ilyen esetben.
- Megszűnt a vasúti utazás egyik romantikus mozzanata, az ablakban-lógás lehetősége. Imádtam. Ma már az ablakokat nem lehet lehúzni.
Ez igaz, de ha valaha is sebességnövekedést várunk, be kell ezt áldozni. Az ablakon kilógás 60-80 km/h környékén reális, már a magyar pályákon elérni kívánt 120 km/h is sok hozzá.
- Szinte kizárólag termes kocsik vannak, egy hülye ötven embert képes boldogítani.
Ebben tökéletesen egyetértek. A fülkéknek egyébként további előnye volt a külön-külön állítható világítás, fűtés, szellőzés, modernebb időkben klíma. Akkor 6-8 ember kellett egyetértsen, ma meg meg se kérdeznek, beállítják központilag, ahogy jónak gondolják.
- Nincsenek már szép mozdonyok. Villamos-, meg HÉV-szerű izék akarnak vonatnak látszani...
Ez is igaz, bár masszívan esztétikai, azaz szubjektív dolog. A villamos, meg HÉV szerű izéknek inkább az a bajuk, hogy mindennek mondhatók, csak kényelmesnek nem.
- Állandóan késik (nem is keveset)
Tételesen cáfolom, igaz, nem pécsi, hanem fehérvári viszonylatban. A 20 évvel ezelőttihez képest ég és föld a menetrendszerűség. Mielőtt valaki belemagyarázza: ennyit javult, nem pedig romlott.
- Autóval egy embernek ugyanannyi, kettőnek már fele pénz.
Az említett vasúti üzletpolitika problémája. A topmenedzserek, miközben persze autóval közlekednek, észre se veszik, hogy az árképzés zavarja el a leghatékonyabban az utasokat. Ami Baross idején korszerű volt (km alapú díjazás), ma már eszméletlenül elavult.
- Számomra a mai vasút, a lófasz fogalmának egzakt definíciója.
Részben, de azért még mindig vonattal megyek, mint busszal. A busz nekem szűk, mint a repülő, lassú, mint a vonat, és nem mehetek ki pisilni, mint az autóban...
A címbeli kérdés nem pontos: csak félig épül rágyaloglás helyett ráúszásos feltárással a fonódó, hiszen az egyik oldalról Buda szegélyezi, csak a másikról a Duna. Nem pazarlás fél vonzásterülettel építeni egy villamosvonalat? A válasz igen is meg nem is: a Batthyány tértől délre vezető rakparti…..
Girhes Joe
2021.02.22 12:44:14
@Pepejoe:
Mondjuk kezdjük ott, hogy már maga a "kocsival viszi a kölköt" is hibás gondolkodás. Én 12 évig jártam iskolába a budai hegyvidékről a pesti oldal legsűrűbbjébe, BKV-val. Apámnak ugyan volt egy Zsigulija, de bolond lett volna erre használni, azzal a Balatonra jártunk hétvégeken - már ha annyi volt a cucc, különben minek, ha vonat is van.
Mondjuk kezdjük ott, hogy már maga a "kocsival viszi a kölköt" is hibás gondolkodás. Én 12 évig jártam iskolába a budai hegyvidékről a pesti oldal legsűrűbbjébe, BKV-val. Apámnak ugyan volt egy Zsigulija, de bolond lett volna erre használni, azzal a Balatonra jártunk hétvégeken - már ha annyi volt a cucc, különben minek, ha vonat is van.
Következő véleménycikkemben reflektálni szeretnék a 444.hu-n publikált, Herczeg Márk-írásra, mely azt vitatja, hogy véget érhet a hollywoodi blockbusterek kora – különösen a 100-200 milliós filmeké. Elemzésemben kitérek a streaming szolgáltatók helyzetére, az idén elhalasztott és továbbértékesített…..
Girhes Joe
2020.12.03 13:39:54
@Kivlov:
Én inkább onnan nézem a dolgot, hogy most tanulják meg a népek, hogyan kell az összes értelmetlen fiszim-faszomat kihajigálni végre az életükből. és végre valahára az élet lényeges dolgaival foglalkozni.
Függetlenül attól, hogy a vírus kamu-e (szerintem amúgy nem).
Én inkább onnan nézem a dolgot, hogy most tanulják meg a népek, hogyan kell az összes értelmetlen fiszim-faszomat kihajigálni végre az életükből. és végre valahára az élet lényeges dolgaival foglalkozni.
Függetlenül attól, hogy a vírus kamu-e (szerintem amúgy nem).
Hetek óta változó idegességgel olvasom azoknak az idiótáknak a kommentjeit, akik teljesen random cikkek alatt fröcsögnek a meccsrejáró emberekre, és azt követelték, hogy vegyék el az emberek szórakozását. Most végre örülhetnek, szar lesz nekünk is. ..
Girhes Joe
2020.11.09 14:21:32
@Hódara:
Miért? Attól hol omlik össze a gazdaság, ha Pistike egyelőre nem tudja József Attila születési évét, vagy a Pitagorász-tétel bizonyítását? Ha minimumra kell kapcsolni az országot, akkor SEMMI más nem számít, mint az élelmiszer-, energia-, és egészségügyi ellátás.
Miért? Attól hol omlik össze a gazdaság, ha Pistike egyelőre nem tudja József Attila születési évét, vagy a Pitagorász-tétel bizonyítását? Ha minimumra kell kapcsolni az országot, akkor SEMMI más nem számít, mint az élelmiszer-, energia-, és egészségügyi ellátás.
Girhes Joe
2020.11.09 14:24:39
@cardiobascuralis:
Szerinted meg el is hiszem, hogy nem ökörködésnek láttad, hanem halál komoly fogalomtévesztésnek. Pont ezt gyűlölöm azokban, akik úgy tesznek, mintha véresen komoly elemzők lennének, közben inkább csak véresen komoly megmondóemberek.
Szerinted meg el is hiszem, hogy nem ökörködésnek láttad, hanem halál komoly fogalomtévesztésnek. Pont ezt gyűlölöm azokban, akik úgy tesznek, mintha véresen komoly elemzők lennének, közben inkább csak véresen komoly megmondóemberek.
Girhes Joe
2020.11.09 16:24:26
@Ződ2000:
Mert szerinted egy 14 éven aluli ember olyan hülye, hogy azonnal magára gyújtja a házat, ha nem állnak mögötte korbáccsal. Hát ha ennyit korcsosult a világ 1986 óta (amikor is kb. a fél osztályom 10 évesen rendszeresen otthon volt egyedül minden nap - nem a mostani viccnek is rossz 22 fős, hanem mondjuk egy 39 fős osztály fele), akkor meg is érett a pusztulásra. Mellesleg egy gyereknek jobb esetben 2 db szülője van, csak szólok...
Mert szerinted egy 14 éven aluli ember olyan hülye, hogy azonnal magára gyújtja a házat, ha nem állnak mögötte korbáccsal. Hát ha ennyit korcsosult a világ 1986 óta (amikor is kb. a fél osztályom 10 évesen rendszeresen otthon volt egyedül minden nap - nem a mostani viccnek is rossz 22 fős, hanem mondjuk egy 39 fős osztály fele), akkor meg is érett a pusztulásra. Mellesleg egy gyereknek jobb esetben 2 db szülője van, csak szólok...
Mit szólnál, ha lenne saját parkolód a kocsid számára mégis rendre arra érnél haza, hogy nem tudsz beállni, rosszabb esetben kiállni se tudsz az autóddal? Egy társasház lakói napi szinten ezzel a problémával küzdenek és keresik a megoldást.....
Girhes Joe
2020.10.15 15:59:54
@Gösser söralátét:
A nagy túróst. A saját parkolóhely éppúgy nem JÁR, ahogy a saját autó sem. Akinek van lehetősége, az tartHAT autót, és a "lehetőség" szó nemcsak az anyagiakra, hanem a helyadottságokra is vonatkozik. Ha valakinek fontos a saját kocsihoz tartozó magánparkoló, az béreljen garázst, vagy lakjon garázzsal rendelkező házban, esetleg parkoljon a saját kertjében. Ha igaz a cikkben, hogy a parkolóhelyek magántulajdonúak, akkor meg hülyeség volt eltávolítani a kulcsos parkolózárat.
Amúgy meg minden egyéb esetben ott a tömegközlekedés, zsúfolt városokba az való.
A nagy túróst. A saját parkolóhely éppúgy nem JÁR, ahogy a saját autó sem. Akinek van lehetősége, az tartHAT autót, és a "lehetőség" szó nemcsak az anyagiakra, hanem a helyadottságokra is vonatkozik. Ha valakinek fontos a saját kocsihoz tartozó magánparkoló, az béreljen garázst, vagy lakjon garázzsal rendelkező házban, esetleg parkoljon a saját kertjében. Ha igaz a cikkben, hogy a parkolóhelyek magántulajdonúak, akkor meg hülyeség volt eltávolítani a kulcsos parkolózárat.
Amúgy meg minden egyéb esetben ott a tömegközlekedés, zsúfolt városokba az való.
Napikinez
Rabszolgaság a nappaliban - A home office árnyoldala, amiről nem beszélünk
2020.09.13 10:10:36
A koronavírus terjedése miatti intézkedések egyik sarkalatos pontja, hogy egyre többen otthon végzik a munkájukat. Annyira új ez a jelenség nálunk, hogy még értelmes magyar kifejezés sem született rá. Otthoni munka, wfh (a work from home kifejezésből), szobarobot, karanténbiznisz stb.
Megoszlanak…..
Girhes Joe
2020.09.15 06:18:16
@tildy[UK]:
Vagy nem kétkeresős a családmodell, erre is ismerek bőven példákat. Tudom persze, hogy ez se járható bármelyik szakmában, pláne közalkalmazottaknál.
Vagy nem kétkeresős a családmodell, erre is ismerek bőven példákat. Tudom persze, hogy ez se járható bármelyik szakmában, pláne közalkalmazottaknál.
Megmaradnak a biciklisávok a Nagykörúton, de az emiatt békétlenkedő autósokat a Fővárosi Önkormányzat a legnagyobb létszámú és ugyanakkor a legkisebb érdekvédelmi képességű sokaság, a gyalogosok kárára ígéri kompenzálni. A cikk szerzője Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse. ..
Vannak persze ellenérvek, vannak akik szerint fizessen a katás, a 40% jogos, van pénze, minek sumákol? Fizessenek a gazdagok, ahogy az már lenni szokott.
Nos, volt amikor a KATA értékhatára 6 millió volt, akkor az év elején befizettem vagy másfél millió plusszt az előző évre, ha az emlékezetem nem…..
Egyetlen elem megmutathatja, hogy a kormányzat komolyan gondolja-e...
Nem, nem nyaljuk meg a macskát! Játékból sem!
A jó "konyhanő" élete nem csak játék és mese
2020.04.22 01:43:13
Ha jól emlékszem, akkor azzal zártam az előző bejegyzés utolsó sorait, hogy majd egy újabb írás keretein belül térek ki az engem érintő megpróbáltatásokra. Alapjáraton egyébként bármennyire is furán hangzik, de jutalom, hogy itthon lehetek a kicsinyeimmel és a nagyommal. Nagyon sokan szenvednek a…..
Budapesten kívül lakók autói adják a belső személygépkocsi-forgalom közel felét. Rendszeresen hallhatjuk – politikusoktól, közlekedéstervezőktől és átlag állampolgároktól is –, hogy ennek a forgalomnak és egyúttal a város belső részei parkolási gondjainak a csökkentéséhez jelentősen hozzájárulhat,…..
Járókelő.hu
A varázsszó: forgalomcsökkentés, avagy itt a nemzeti gyalogos minimum
2020.03.18 07:04:40
Készül a jelenlegi KRESZ módosítása. Az erről szóló szakmai egyeztetésre pedig a Járókelő is meghívást kapott, mert a döntéshozók végre úgy érezték: az autóval és biciklivel közlekedők csoportja mellett ideje meghallgatni a járókelők szempontjait is. Az egyeztetésen Sebők Máté humánökológus…..
A Pest-megyei Tárnok lakóházaitól 50 méterre, a 7-es út túloldalára, de érdi területre logisztikai parkot terveznek. A kormány az előző érdi vezetéssel közösen a Modern Városok Program keretében kezdte előkészíteni a területen az ipari park fejlesztését. Kiváló minőségű termőföld semmisülne meg…..
A Transparency International Magyarország blogja
A nemek közti bérszakadék felszámolását sürgeti az Európai Parlament
2020.02.26 13:09:53
Az Európai Parlament pontokba szedte állásfoglalását a bérszakadékról, valamint kifejtette, hogy a nők hátrányos megkülönböztetése milyen gazdasági és társadalmi következményekkel járnak az EU számára. Az alábbi blogposztban az EP vonatkozó állásfoglalásának főbb megállapításait ismertetjük, illetve…..
Ismerjük a kérdést, és persze tudjuk: azt akarják a munkáltatók hallani, hogy meg tudod oldani, van nagymama, van apja is a gyerekeknek, stb. Aztán ez vagy elég a győzelemhez, vagy nem. Tulajdonképpen lehetsz te akármilyen felkészült szakmailag, akármilyen kedves-rendes személyiség, akivel jól…..
Girhes Joe
2020.02.18 16:41:32
@jobangel:
Több évtizedes agit-prop hadjáratot egyszerre a kommunista és a kapitalista blokkban én nem neveznék szép csendesen magától kihalásnak, és az a bizonyos "nem szeretne" is részben azért van, mert a csapból is az folyik, hogy az egymásra utaltság az valami kőkorszaki, nem trendi dolog. (Egyébként generációk viszonylatában is ez megy, csak kicsit kevésbé látványosan.) De ezen itt most ne vitatkozzunk, mert akkor holnap se hagyjuk abba, ez nézőpontbeli különbség.
A lényeget tekintve, viszontválasz:
(a) senki nem mondta, hogy a gyereket csak a nő tartsa el, sőt. Ha a férfi elegendően be tud szállni az eltartásába, nem jelent problémát, hogy a nőnek cserébe korlátozott a munkaereje (kisebb rendelkezésre állás, távmunka, részmunka).
(b) hogyan oldod meg, hogy ne legyen plussz költség, ha egy nő többet van távol? Mert én csak azt az esélyt látom, hogy akkor majd én is ugyanennyit, ugyanolyan módon lehetek távol, mert "egyenlők vagyunk". Na ez elég sci-finek tűnik.
(c) az állam részben már most is átvállalja (goto adókedvezmény), azon túl viszont megint csak úgy működne a dolog, ha mindenkinek meg szabad tenni ugyanannyi távollétet, mint a kisgyerekes nőnek, tekintve, hogy különben ha kevesebb munkáért fizetünk ugyanannyit, akkor inverz bérszakadék lenne, ami nem tartható fenn közgazdaságilag (nyilván, ahogy a "sima" bérszakadék se, csak ezt így senki nem fogja elismerni, nem lenne polkorrekt).
Több évtizedes agit-prop hadjáratot egyszerre a kommunista és a kapitalista blokkban én nem neveznék szép csendesen magától kihalásnak, és az a bizonyos "nem szeretne" is részben azért van, mert a csapból is az folyik, hogy az egymásra utaltság az valami kőkorszaki, nem trendi dolog. (Egyébként generációk viszonylatában is ez megy, csak kicsit kevésbé látványosan.) De ezen itt most ne vitatkozzunk, mert akkor holnap se hagyjuk abba, ez nézőpontbeli különbség.
A lényeget tekintve, viszontválasz:
(a) senki nem mondta, hogy a gyereket csak a nő tartsa el, sőt. Ha a férfi elegendően be tud szállni az eltartásába, nem jelent problémát, hogy a nőnek cserébe korlátozott a munkaereje (kisebb rendelkezésre állás, távmunka, részmunka).
(b) hogyan oldod meg, hogy ne legyen plussz költség, ha egy nő többet van távol? Mert én csak azt az esélyt látom, hogy akkor majd én is ugyanennyit, ugyanolyan módon lehetek távol, mert "egyenlők vagyunk". Na ez elég sci-finek tűnik.
(c) az állam részben már most is átvállalja (goto adókedvezmény), azon túl viszont megint csak úgy működne a dolog, ha mindenkinek meg szabad tenni ugyanannyi távollétet, mint a kisgyerekes nőnek, tekintve, hogy különben ha kevesebb munkáért fizetünk ugyanannyit, akkor inverz bérszakadék lenne, ami nem tartható fenn közgazdaságilag (nyilván, ahogy a "sima" bérszakadék se, csak ezt így senki nem fogja elismerni, nem lenne polkorrekt).
A kormányfő január 9-i sajtótájékoztatóján szólt arról, hogy addig nem lehet más felújítás az egészségügyben, amíg a kórházi várótermek kifestése be nem fejeződik. Kincses Gyula, az Orvosi Kamara elnöke (akinek a legutóbbi kamarai választáson aratott győzelméről korábban beszámoltunk), aggodalmának…..
Girhes Joe
2020.01.13 16:29:28
@Attilajukkaja:
Egy komplett finanszírozási átalakítás akkora érdeksérelmekkel jár, hogy még a jelenlegi erősnek mondható kormány se mer belevágni. Jó párhuzam a 65 éven felüliek ingyen utazása, ahhoz se mer senki hozzányúlni még annyira se, hogy legalább csúcsidőre ne legyen érvényes. Na és igen, az elöregedő társadalomban sok az ellátott, kevés a finanszírozó, ebben is áll a párhuzam. Megint az a rohadék demográfia a ludas.
De legalább a szervezéssel talán lehetne kezdeni valamit. Meggyőződésem, hogy nem azért érezzük rossznak az egészségügyet, mert ne lehetne előbb-utóbb jó szakemberhez kerülni (rengeteg jó példát ismerek), hanem azért, mert egy tortúra végigjárni az utat odáig, ideértve minden embert, épületet, eszközt, időt, ami kell ehhez, és ez nagyon nem csak pénzkérdés.
Egy komplett finanszírozási átalakítás akkora érdeksérelmekkel jár, hogy még a jelenlegi erősnek mondható kormány se mer belevágni. Jó párhuzam a 65 éven felüliek ingyen utazása, ahhoz se mer senki hozzányúlni még annyira se, hogy legalább csúcsidőre ne legyen érvényes. Na és igen, az elöregedő társadalomban sok az ellátott, kevés a finanszírozó, ebben is áll a párhuzam. Megint az a rohadék demográfia a ludas.
De legalább a szervezéssel talán lehetne kezdeni valamit. Meggyőződésem, hogy nem azért érezzük rossznak az egészségügyet, mert ne lehetne előbb-utóbb jó szakemberhez kerülni (rengeteg jó példát ismerek), hanem azért, mert egy tortúra végigjárni az utat odáig, ideértve minden embert, épületet, eszközt, időt, ami kell ehhez, és ez nagyon nem csak pénzkérdés.
Girhes Joe
2020.01.14 15:57:51
@Attilajukkaja:
Az arány a nem mindegy. Mint már szó volt erről ebben a kommentfolyamban, az egészségügy drága műfaj, egyre drágább, sőt (itt most nem ismétlem meg, miért) pofátlanul drága, és ezt a kartell-szerű trendet még csak meg se kísérlik letörni sehol a világon. Vagyis az eszközök és a gyógyszerek árának vágtatásával nemhogy idehaza, de a leggazdagabb országokban se tudnak lépést tartani.
Ebből következően pár plakátkampány, templomfelújítás, meg sportegyesület árából maximum az jönne ki, hogy ne fehérre, hanem hupililára fessék a várótermeket, de ha 10 éve az összes stadionépítés összes költségét az egészségügybe tolták volna, az se hozott volna szemmel észlelhető változást, annyira brutális a nagyságrendi különbség. Minimum olyan 100-szoros a differencia a két terület között. Talán ha a komplett nyugdíjrendszert beszántják, abból a pénzből lenne *valamivel* jobb az egészségügy. Több biztosító is csak bonyolultabbá tenné a rendszert, nem olcsóbbá... szerintem a probléma nemzeti szinten már megoldhatatlanná vált, és belátható időn belül nagyobb globális szívás lesz belőle, mint az állítólagos klímakatasztrófából.
Az arány a nem mindegy. Mint már szó volt erről ebben a kommentfolyamban, az egészségügy drága műfaj, egyre drágább, sőt (itt most nem ismétlem meg, miért) pofátlanul drága, és ezt a kartell-szerű trendet még csak meg se kísérlik letörni sehol a világon. Vagyis az eszközök és a gyógyszerek árának vágtatásával nemhogy idehaza, de a leggazdagabb országokban se tudnak lépést tartani.
Ebből következően pár plakátkampány, templomfelújítás, meg sportegyesület árából maximum az jönne ki, hogy ne fehérre, hanem hupililára fessék a várótermeket, de ha 10 éve az összes stadionépítés összes költségét az egészségügybe tolták volna, az se hozott volna szemmel észlelhető változást, annyira brutális a nagyságrendi különbség. Minimum olyan 100-szoros a differencia a két terület között. Talán ha a komplett nyugdíjrendszert beszántják, abból a pénzből lenne *valamivel* jobb az egészségügy. Több biztosító is csak bonyolultabbá tenné a rendszert, nem olcsóbbá... szerintem a probléma nemzeti szinten már megoldhatatlanná vált, és belátható időn belül nagyobb globális szívás lesz belőle, mint az állítólagos klímakatasztrófából.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz