Adatok
Dr. SÁNDOR Zsolt
65 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A drónos társadalom által már régóta hiányolt lakott terület definícióval bővül – négy év után – a légiközlekedésről szóló törvény (Lt.).
Az Országgyűlés 2024. december 18-án fogadta el azt a törvénymódosítási csomagot, mely több helyen módosítja a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt.…..
Professional Drone Consulting
Hány fős személyzet szükséges a drónos permetezéshez?
2024.08.30 15:28:51
Gyakran felmerül a kérdés, hogy ha drónnal permetezési vagy egyéb mezőgazdasági célú kijuttatási műveletet végeznek, akkor azt minimum hány fővel kell megvalósítani?
Erre a választ a hazai és az EU-s jogszabályokban találjuk, melyek szabályozzák a pilóta nélküli légijárművekkel végzett…..
Professional Drone Consulting
Mi a drónos mezőgazdasági repülés és mi szükséges hozzá?
2024.08.15 08:58:49
Drónokkal végzett kijuttatási tevékenység esetén sokszor felmerül a kérdés, hogy milyen engedélyek birtokában milyen anyagok juttathatók ki. A kérdés megválaszolását kezdjük a vonatkozó szabályok ismertetésével, mely alapján egyértelműen meghatározható, hogy milyen követelményeket támasztanak az…..
Professional Drone Consulting
Ki látja el a drónok ellenőrzésével kapcsolatos felügyeleti tevékenységet?
2024.07.03 10:08:21
A hírekben sokszor lehet olvasni arról, hogy egyes szolgáltatások nem megfelelő teljesülése esetén a fogyasztóvédelem eljárást indít, és fogyasztóvédelmi eljárás keretében vizsgálják azt, hogy az adott szolgáltató megfelelően jár-e el a fogyasztókkal szemben. Termékek esetén, kifejezetten a drónok…..
Professional Drone Consulting
Mi is az a típusminősítési eljárás, amely a permetező drónok esetén kötelező, még a forgalmazás megkezdése előtt?
2024.06.30 10:30:21
Típusminősítés, forgalomba hozatalra engedélyezett növényvédelmi gépek jegyzéke, „búzamatrica”. Ezeknek a „mágikus” forgalmaknak járunk utána aktuális bejegyzésünkben, rávilágítva arra a kötelező eljárásra, melyen minden Magyarországon forgalomba hozott permetező drónnak át kell esnie.
Korábbi…..
Az alábbi bejegyzésben összefoglaljuk, hogy új vagy használt drón vásárlása esetén mikre kell figyelni.
Sokan szeretnének új hobbiba vagy új szakmába belevágni. Ehhez elengedhetetlen, hogy rendelkezzenek a hobbi vagy a szakma gyakorlásához szükséges eszközzel vagy eszközökkel.
Ha valaki drónos…..
Folytatjuk sorozatunkat a műveleti engedélyek típusáról. Előző két bejegyzéseinkben a sztenderd forgatókönyvek (STS) és az előre meghatározott kockázatelemzések alapján (ún. PDRA-k) végrehajtott műveletekről volt szó, és az ezekre épülő engedélyekről. Jelen bejegyzésben azokat az eseteket járjuk…..
Professional Drone Consulting
Hogyan kell az előre meghatározott kockázatelemzésre épülő drónos műveletet végrehajtani?
2024.06.05 17:36:19
Folytatjuk sorozatunkat a műveleti engedélyek típusáról. Előző bejegyzéseinkben a sztenderd forgatókönyvek alapján végzett műveletekről volt szó, jelen bejegyzésben az előre meghatározott kockázatelemzések alapján (ún. PDRA-k) alapján végrehajtott műveletekről, és az erre épülő engedélyekről lesz…..
Professional Drone Consulting
How should I operate my drone according to a standard scenario?
2024.06.04 21:00:07
When a mission cannot be fulfilled within the limits of the open category, then it is considered to be a specific or certified category operation due to its operational risks. In the specific category, the UAS operator has three opportunities to execute the mission. They are the…..
Professional Drone Consulting
Mi szükséges a sztenderd forgatókönyvek szerint végzett műveletekhez?
2024.06.04 16:10:41
Összefoglalóan bemutatjuk a sztenderd forgatókönyvek (STS) szerinti drón üzemeltetéshez szükséges és teljesítendő feltételeket, annak érdekében, hogy egy UAS-üzembentartó ilyen típusú műveleteket tudjon végrehajtani.
A bejegyzésnek nem célja azt bemutatni, hogy mik az alapfeltételek mint pl. a…..
Professional Drone Consulting
Mit jelent a sztenderd forgatókönyv szerinti üzemeltetés?
2024.05.29 20:15:31
Amennyiben egy adott művelet a nyílt kategória feltételei szerint nem hajtható végre, akkor az a művelet jelentette kockázatok miatt speciális vagy engedélyköteles kategóriájúnak minősül. A speciális kategórián belül alapvetően három lehetőség kínálkozik, hogy egy UAS-üzembentartó a műveleteit…..
Professional Drone Consulting
Suggestions for drone-related marketing activities
2024.05.20 16:27:41
Several posts in the public media show UAS operators promoting their services or presenting their activities using unmanned aerial systems. The following tips are for UAS operators who share pictures, videos, and information about their services and activities on social media, irrespectively they…..
Professional Drone Consulting
Javaslatok drónnal végzett tevékenységek marketingjéhez
2024.05.20 09:31:41
A közösségi médiában számos bejegyzés található, ahol UAS-üzembentartók reklámozzák különböző szolgáltatásaikat vagy öncélúan bemutatják, hogy pilóta nélküli légijármű-rendszereikkel milyen tevékenységeket végeznek. Az alábbi tanácsok azoknak az UAS-üzembentartónak szólnak, akik közösségi…..
Professional Drone Consulting
Növényvédelmi drónpilóta vagyok, a kompetenciákat igazoló okmányok meddig érvényesek?
2024.04.24 14:03:22
Sokszor felmerül a kérdés, hogy egy-egy újonnan megszerzett kompetencia esetén, annak birtokosa meddig élvezheti a dokumentum nyújtotta előnyöket és meddig végezheti a tevékenységeket.
Ahhoz, hogy valaki növényvédelmi drónpilóta legyen – mely alapján jogosult kijuttatással járó mezőgazdasági…..
Sablon kijuttatási tervhez
Az elmúlt napokban a kijuttatási terv többször szóba került a blogon.
A linkről letölthető egy sablon, melyet minden érintett tud használni, és a saját bejelentéseit a részek kitöltését követően meg tudja tenni.
A sablon szabadon használható, a sorok…..
Professional Drone Consulting
A kijuttatási terv, mint „csúcs dokumentum”, melyből minden kiderül
2024.04.11 09:32:32
Korábbi bejegyzéseinkben már szó volt arról, hogy a kijuttatással járó mezőgazdasági dróntevékenységek esetén az ún. kijuttatási terv az a „csúcs dokumentum”, mely összefogja a légügyi és növényvédelmi rendelkezéseket, és egyfajta kapocs a különböző hatóságok által szabályozott területek között,…..
Professional Drone Consulting
Mikor és hogyan kell fizetni a drónos ügyintézések során?
2024.04.09 07:34:04
Sokszor merül fel az UAS-üzembentartók részéről a kérdés, hogy a hazai hatósági ügyek intézése során (pl. nyilvántartásbavétel iránti kérelemkor vagy akár műveleti engedély igénylésekor) az ügyintézés mely pontján keletkezik fizetési kötelezettség, és azt hogyan kell teljesíteni.
A jogalkotó…..
Professional Drone Consulting
Büntetések és bírságok a szabálytalan drónhasználattal összefüggésben – hogyan kerül megállapításra a bírság?
2024.02.11 13:23:01
Sokszor felmerül a kérdés, hogy ha egy UAS-üzembentartó nem tartja be a jogszabályi rendelkezéseket, akkor pontosan milyen büntetésre számíthat. A téma jobb megértése érdekében át kell tekinteni azt, hogy pontosan milyen jogsértések fordulhatnak elő, és melyik pontosan milyen szankciót vonhat maga…..
The question often arises: What should a UAS operator do after the 1st of January 2024 if s/he would like to use a drone without a class identification label, which was put on the market before the 1st of January 2024? In this blog note we reveal this topic.
The so-called legacy drone is a drone…..
Professional Drone Consulting
Régebbi legacy drónok használata nyílt kategóriában
2024.01.30 13:00:00
Sokszor felmerül a kérdés, hogy mit lehet tenni 2024. január 1-jétől akkor, ha valaki osztályazonosítóval nem rendelkező, 2024. előtt megelőzően forgalomba hozott ún. Legacy drónnal szeretne műveletet végrehajtani. Aktuális bejegyzésünkben ezt a témát járjuk körbe.
Lényeges, hogy ha valaki olyan…..
Professional Drone Consulting
Mit biztosít az általános hatályú műveleti engedély?
2024.01.11 10:50:00
Korábban sokszor felmerült a kérdés, hogy mit tehet egy UAS-üzembentartó abban az esetben, ha előre nem tudja meghatározni, hogy térben és időben hogyan szeretné az egyes műveleteit végrehajtani. Számukra – és persze minden olyan UAS-üzembentartó számára, aki nem egy-egy konkrét eseményhez, előre…..
Dr. SÁNDOR Zsolt
2024.01.30 09:07:21
@Szabozsolt:
Kedves Zsolt,
C0-ás eszközzel van lehetőség egyes emberek felett, de nem embertömeg felett repülni, ügyelve arra, hogy az emberek felett megvalósuló repülés amennyire csak lehet rövid legyen, és el kell kerülni az indokolatlan ember feletti repülést.
Lakott területen csak kijelölt, és a műveletet megelőzően aktivált eseti légtérben lehet a repülést végrehajtani.
A további feltételeket is be kell tartani: nyilvántartásba vett UAS-üzembentartó és eszköz, eszközön fel kell tűntetni annak nyilvántartási jelét és az UAS-üzembentartói azonosítót, használni kell a mydronespace applikációt, kell az A1/A3 online vizsgaigazolás, és be kell tartani az egyéb felhasználásra vonatkozó szabályokat, és az adatvédelmi rendelkezéseket.
Amennyiben a tervezett műveleti helyszín korlátozott légteret érint (pl. LHR1 és LHR1A), akkor ezen légtér használatára vonatkozóan is külön engedélyt kell kérni.
Kedves Zsolt,
C0-ás eszközzel van lehetőség egyes emberek felett, de nem embertömeg felett repülni, ügyelve arra, hogy az emberek felett megvalósuló repülés amennyire csak lehet rövid legyen, és el kell kerülni az indokolatlan ember feletti repülést.
Lakott területen csak kijelölt, és a műveletet megelőzően aktivált eseti légtérben lehet a repülést végrehajtani.
A további feltételeket is be kell tartani: nyilvántartásba vett UAS-üzembentartó és eszköz, eszközön fel kell tűntetni annak nyilvántartási jelét és az UAS-üzembentartói azonosítót, használni kell a mydronespace applikációt, kell az A1/A3 online vizsgaigazolás, és be kell tartani az egyéb felhasználásra vonatkozó szabályokat, és az adatvédelmi rendelkezéseket.
Amennyiben a tervezett műveleti helyszín korlátozott légteret érint (pl. LHR1 és LHR1A), akkor ezen légtér használatára vonatkozóan is külön engedélyt kell kérni.
Professional Drone Consulting
Hatósági adatbázisok összekapcsolódása permetezési műveletek esetén
2024.01.24 08:20:23
A kijuttatással járó mezőgazdasági drónhasználat olyan magas kockázattal rendelkező tevékenység, mely során különböző hatóságok előírásait kell együttesen betartani. Ezek egyrészt a légiközlekedés biztonságát szavatolják, más részt a növényvédelmi területre vonatkoznak, biztosítva a kezelendő és a…..
Professional Drone Consulting
Purchasing drones with class identification label – useful tips for shopping
2024.01.17 21:40:29
In the last few months, several manufacturers have started the distribution of drones with class identification labels, the so-called C-class drones. Labels can be C0, C1, C2, C3, C4, or C5 and C6, which can be used in the case of standard scenarios. The number after letter C (officially called the…..
Professional Drone Consulting
Osztályazonosítóval rendelkező drónok vásárlása – mire kell figyelni?
2024.01.17 21:14:25
Az elmúlt időszakban a dróngyártók elkezdtek piacra dobni osztályazonosítóval rendelkező drónokat. Ezek az ún. C osztályú drónok, melyek lehetnek C0, C1, C2, C3 vagy C4-es, illetve a sztenderd forgatókönyvek szerinti műveleteknél használható C5 vagy C6-os eszközök. A C után következő szám (hivatalos…..
Professional Drone Consulting
Generic operational authorisation as a freedom creator in the drone community
2024.01.12 10:50:00
Several UAS operators raise the issue, that what s/he can do if the location and/or time of the given mission is not known in advance. The so-called generic operational authorisation offers flexible usage for them and those UAS operators who do not want to gain an operational authorisation for a…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Kedves Kommentelő!
A műveletei engedély nem a magyar, hanem az EU-s jog alapján kötelező.
A drónok ugyan azt a légteret használják, amit a hagyományos – pilótával rendelkező – légijárművek. Amennyiben ezek a pilóta nélküli eszközök tömegesen elterjednek, úgy a potenciális konfliktushelyzetek lehetősége jelentősen megnövekszik, veszélyeztetve ezáltal a hagyományos légijárművek biztonságát.
A jogalkotó felmérte a technológia jelenlegi és lehetésges jövőbeli hatását is, és emiatt döntött úgy, hogy bizonyos kockázati szint feletti műveletek esetén kötelező a műveleti engedély (lsd. speciális kategória), mely egyfajta kockázatcsökkentő intézkedés együttes. Ez egy előre tekintő jogalkotás, ahol már most megpróbálják olyan mederbe terelni a felhasználást, hogy az a jövőben – a szabályokat betartók körében -, ne tudjon olyan helyzetet teremteni, mely kedvezőtlenül befolyásolná a hagyományos légiközlekedést.
A díjtételek meghatározása – és így a műveleti engedély igazgatási szolgáltatási díja – nemzeti sajátosság, de nincs egyetlen egy olyan tagállam sem, ahol a műveleti engedély ingyen lenne, tekintettel arra, hogy az engedélyezés a hatóságok részéről is jelentős erőforrást igényel.