Regisztráció Blogot indítok
Adatok
VPE content

25 bejegyzést írt és 0 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A Path Coordination System rövid bemutatása, statisztikai adatok A Path Coordination System (továbbiakban: PCS) a RailNetEurope (RNE) nemzetközi vasúti szervezet online alkalmazása, amelyet Európa-szerte mintegy 30 országban használnak a nemzetközi menetvonalak harmonizálására, valamint a vasúti…..
A 2024-es menetrendi év új szakaszba lépett, ugyanis augusztus 21-én a VPE Kft a jogszabályi kötelezettségének megfelelve lezárta az éves üzemi menetrendet. Noha ez a mérföldkő mondhatni tiszavirág életű, hisz a 2024-es évre az igények benyújtása, kezelése, kiutalása folyamatos, mégis érdemes az…..
Túlterhelt infrastruktúráról nagyon általánosan akkor beszélünk, ha egy adott vonalszakaszon nem lehet kielégíteni a felmerülő kapacitásigényeket. Nyilvánvaló, hogy a probléma jelentős, hiszen alapvetően korlátozza a vasúti forgalmat, jogi háttere rendeleti szintű, és mind a magyar, mind a…..
Napjainkra világossá vált, hogy a vasút az egyik legkörnyezetbarátabb közlekedési mód. A szektor fejlődését elősegítendő számos jogszabály, intézkedés, támogatás nyújt segítséget az ágazat, azon belül is a vasúti közlekedési folyosók munkájának. Egyik ilyen a CEF - Connecting Europe Facility…..
A vasútüzemben a fékezés kérdésköre mindig is meghatározó volt. Túlzás nélkül állítható, hogy élet-halál kérdése. A műszaki megoldások fejlődéstörténetét mellőzve, a megfékezettség számítását, és annak megjelenítési felületét mutatjuk be a VPE Kft. igénykezelő rendszerében.Ha lassítani szeretnénk…..
Immár 2023-at írunk. A naptárban január 1. óta, a vasúti menetrendben pedig december második vasárnapja óta tart a 2023-as menetrendi év. Mostanra mondhatjuk, hogy vannak releváns tapasztalataink az új közlekedési rendről és szerencsére ezek a tapasztalatok kedvezőek, a struktúra működőképesnek…..
A VPE Kft-nél 2019. decemberében bevezetésre került a Veszélyes Áru Bejelentő (VÁB) rendszer. A 312/2011. számú Kormányrendelet 6.§ (1) pontjának megfelelve, a VÁB a kapacitás-elosztó informatikai rendszerben (K2) kezelt, veszélyes árut továbbító menetvonalakra vonatkozó bejelentéseket fogadja,…..
Az éves üzemi menetrend véglegesítési határideje az augusztus 20-át követő első munkanappal zárul le. A VPE Kft. a jogszabályban rögzített határidőre és módon a kiutalásokat vagy esetlegesen az elutasításokat 2022. augusztus 22-én éjfélig elvégezte. Mi is történt valójában? Ez a határidő azoknak…..
A KAPELLA rendszerben olyan jelentős fejlesztéseket valósítottunk meg, amelyek egyrészt a jogszabályban előírt kötelezettségeinket támogatják, másrészt amelyek a felhasználói élményt javítják. Szeretnénk pár mondatban összefoglalni ezeket. Változás lesz a Veszélyes áru továbbításának…..
A Vasúti Pályakapacitás-elosztó alapfeladatai közé tartozik többek között a kapacitás-elosztása (menetvonal és szolgáltatás igények kezelése; menetrend szerkesztés), a Hálózati Üzletszabályzat (HÜSZ) készítése, a teljesítményösztönző rendszer meghatározása, továbbá a nem független…..
Az Európai Tanács egyik fő szakpolitika célja az egységes európai vasúti térség létrehozása. Az EU, a többi hálózatos infrastruktúránál bevált receptet alkalmazva, továbbra is a piaci verseny által szeretné elérni a vasút részesedésnövelését a közlekedési módok között. A piaci verseny a vasúti…..
A korridoroknak köszönhetően az ügyfelek jól strukturált információhoz juthatnak, azonban az egyik legfontosabb vívmány a korridorok egyablakos ügyintézésének (C-OSS) felállítása volt. A C-OSS egy dedikált szervezet, legtöbbször egy dedikált személy, aki kapcsolatot tart a kérelmezőkkel és a…..
Magyarország az árufuvarozást tekintve nagy arányú tranzit forgalmat bonyolít le, de nem elhanyagolható a hazánkból indított, vagy ide érkező szállítmányok mennyisége sem. Ahhoz, hogy egy áru vasúton továbbítható legyen, valamilyen módon a vasúti kocsiba be kell kerülnie, és ha nem iparvágányról…..
2022. április 13-a hétfőn éjfélkor lezárult az éves menetvonal-igények benyújtása, így megkezdődhettek a 2022/2023. menetrendi időszak vonatainak menetrend szerkesztési munkálatai. A MÁV Zrt. és GYSEV Zrt. a jogszabály szerinti határidőben átadta a tervezéshez nélkülözhetetlen pályaadatokat, és a…..
A VPE Kft. egyik alapvető feladata a hatályos uniós és magyar jogszabályok [1] alapján menetrendi időszakonként elkészíteni a vasúti hozzáférés feltételeit tartalmazó Hálózati Üzletszabályzatot (HÜSZ), beleértve a pályahálózat igénybevételéhez szükséges feltételeket, a szerződéses…..
A villamos energia költség a vasútvállalatok összköltségeinek tíz–harminc százalékát teszi ki, a 2022-es év villamos energia beszerzési árának növekedése jelentős, nem tervezett terheket ró a vasúti társaságokra, mely akár a fennmaradásukat is veszélyeztetheti – több szakmai cikk is megjelent a…..
A Hálózati Üzletszabályzat (HÜSZ) tartalmát szigorú szabályok határozzák meg, amelyek részben a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi 183-as vasúti törvényben, részben pedig a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 55/2015 NFM rendeletben vannak szabályozva. A…..
A piaci folyamatokkal összefüggésben nem titok, hogy Európán belül folyamatosan növekszik az árufuvarozás nagysága. A jelenlegi zöld törekvések mellett azonban nem mindegy, hogy milyen szállítási móddal jut el az áru a vevőhöz. Az egyik leghatékonyabb és legfenntarthatóbb szállítási mód a vasúti…..
A COVID járvány okozta világméretű krízishelyzet hatásait tekintve túlzás nélkül nevezhető korunkban eddig ismeretlen jelenségnek. Azok a kihívások, amelyekkel szembesültünk mind méreteiben, mind veszélyességben váratlanul értek minket, és a helyzet megértésére is időre volt szükség. Életünk…..
Egy korábbi bejegyzésünkben már volt szó arról, hogy a tehervonatok elsősorban nem menni, hanem inkább álldogálni szoktak. Valójában persze szeretnének ők menni és minél gyorsabbak is lenni, csak éppen lehetőségük nem sok van rá. A számukra fontosabb megbízhatóság oltárán a sebességet kénytelenek…..
A klímaváltozás mostanra a hétköznapjaink része.  Az okozói nagyon összetettek, de kétségtelen, hogy a fosszilis üzemanyagok (szén, olaj, földgáz) égetéséből származó szén-dioxid hozzájárul az amúgy természetes üvegházhatás növekedéséhez. Az Európai Unió is foglalkozik a kérdéssel, és a probléma…..
A VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) egy mindössze 35 fős cég, képzavarral élve egyetlen csepp a magyar vasúti szektor hatalmas tengerében. Mi azért vagyunk, hogy Érted, Utasért, illetve az áruid elszállításáért minél több és jobb vasútvállalat versenyezni tudjon. Vasútvállalat? Az a MÁV,…..
2021.08.23-a volt az éves igények kiutalásának határideje. A 2021/2022-es menetrendi időszakra 17 megrendelő, összesen 1.385.540 menetvonaligénye került visszaigazolásra, ezzel megteremtve a menetrendi alapstruktúrát. A kiutalt igények 93%-a személyszállítási megrendelés, és mindössze 7% az…..
Az EU egyik, ha nem a legfontosabb alapelve az áruk szabad mozgása. Ha autóval lépjük át a schengeni belső határokat (és éppen nincsen pandémia), akkor meg sem kell állnunk, de a személyvonatok is maximum pár percet tartózkodnak a határállomásokon. Az Opendata oldalunkon (is) szembetűnő, hogy a…..
A rakodóvágányok kihasználtsága az árufuvarozás tervezése, szervezése során a fuvaroztatók számára fontos információ, adott esetben a kapacitás hiánya kihat a fuvar teljesíthetőségére is. Leegyszerűsítve, ha nincs hol rakodni, előfordulhat, hogy a teljes fuvarfeladat meghiúsul.  A…..