Adatok
Drapkó Noémi
0 bejegyzést írt és 6 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Néhány nap egy életből. Paterson buszsofőr egy kisvárosban, Patersonban. Egyik nap olyan, mint a másik: rövid beszélgetések, eseménytelen órák. De valahogy mégsem egyformák a napok, mert a beszélgetések mellett végig ott van egy belső monológ...
Egyetlen autóút. Egy férfi elindul a munkahelyéről, beül az autóba, és telefonálni kezd. A hívások egymást érik, és kibontakozik egy élethelyzet, amelyben nem tudni, ugyanaz a férfi száll-e ki az út végén az autóból, aki másfél órával korábban beült...
Ahogy a Föld forog, az éjszaka is mindig a bolygó más városára esik. Márpedig mindenhol az éjszakai élet sajátos központja a taxi. Különböző városokban különböző emberek ülnek be különböző sofőrök mellé, és lesznek részesei egymás életének néhány percre, amíg az éjszakai utazás tart...
A mobiltelefon személyiségünk részévé vált. Ott vannak benne társas kapcsolataink, fényképeink, emlékeink, a kedvenc zenéink - de ott vannak titkaink is, amelyeket szeretnénk megőrizni. Mi lenne, ha ezekhez mások is hozzáférhetnének, akár csak a legjobb barátaink is? Ha minden hívásunk, üzenetünk…..
Egy kávéházi asztalnál jönnek-mennek az emberek: leülnek pár percre, és egy titokzatos idegennek elmondják a vágyaikat. Az idegen képes teljesíteni a vágyakat, de mindennek ára van. Mi vajon mit tennénk meg vágyainkért? És mennyit érnek ezek a vágyak?..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Laura, a feleség folyton tevékenykedik valamit: fest, zenél, süt; karaktere majdhogy nem szöges ellentéte Patersonnak, aki pedig nyugodt, kimért személyiség inkább.
Sokat gondolkodtam, hogy ez a sok fekete-fehér, kör és hullám motívum mit jelenthet, ami végig kíséri a filmet (még egy fekete-fehér filmrészletet is láthatunk, ami meg aztán teljesen mása volt a kapcsolatuknak), de aztán arra is gondoltam, hogy ez valójában a két karakter ennyire különbözőségét mutatja be. Laura a teljességét abban éli meg, hogy alkot, ám sokszor a hírnevet hajkurássza, ezzel rontva az alkotásai minőségén.
Paterson a műveiben éli ki magát, mindegy milyen sematikus is az élete, minidg megragadja valami. Az ő karaktere inkább olyan, mint a vízesés valamilyen módon. Nyugodt, kiegyensúlyozott, érzelmeit abszolút nem hagyja eluralkodni magán.
Az iker dolog nagyon érdekesen ívelte át a filmet, én abban azt láttam, hogy ez valójában Paterson könyvét, és Laura erőltette második nyomtatást jelöli. Amikor feldobja az ötletet a lány, mindenhol ikreket látunk, még a rég ismert kocsma barátról is kiderül, hogy ikerpár. Ezt egy kicsit megtöri, amikor a költő kislánnyal beszélget, ott látszik, hogy ő az egyikkel tud azonosulni, az ő költeményei magának fontosak. Amikor Marvin széttépi a füzetet, akkor megszakad ez a séma, többet nem is látni ikerpárt.
űbár nagyon eltérő személyiségek, összeillenek és teljes mértékben tudják támogatni egymást, és ebbe az idilli kapcsolatba tökéletesen beleillik a kutya, aki valójában Laura kedvence, Paterson csak úgy elvan vele, de nem különösebben kötődik hozzá. Ez a kis huza-vona kettőjük között példáulaz ismétlődően eldőlő postaláda.
A bárban a Rómeó és Júlia történet is érdekes. Ott valahogy senkinek sem felhőtlen a párkapcsolata, és ez egy kicsit Patersonék kapcsolatára reflektál szerintem. Mert részben idilli a szerelmük, de igazán nem értik meg egymást. Míg Laura az elveszett művész, akinek munkája sincs, addig a férfinak valamilyen szinten benne kell ragadnia a valóságban, ő csak hobbiként űzheti a költő létét, amit pedig a lány nem ért meg.
A buszon meghallott kis párbeszédek is igazán különösek voltak, mindegyik más volt, itt éreztem a kutrus összekapcsolását igazán: adott egy sofőr (Éjszaka a Földön, Locke), aki végighallgatja ezeket a külön kis szekvenciának megfelelőő beszélgetéseket (Kávé és Cigaretta, A Hely), miközben kimutatkozik a tecnkikai kérdés is (Teljesen idegenek): főszereplőnknek nincsen telefonja, ami eleine nem lényeges, de vészhelyzet esetén igazán hiány tárgy.
Külön tetszett, hogy a montonitás végig ment a filmen, mert valóban egy ember élete nem lehet mindig tele hatalmas történésekkel, külön tetszett, hogy a busznak nem kellett felrobbania, hogy Paterson rosszul érezze magát tőle, és kialakuljon a konfliktus.
Összességében nem csalódtam ebben a Jarmusch filmben sem, nagyon sok minden felett átsiklottam szerintem, de ezt egyszeri nézés után nem is lehet teljesen megérteni szerintem.