Regisztráció Blogot indítok
Adatok
libernyák

0 bejegyzést írt és 725 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Mindig ezt halljuk. Németország sikeresen feldolgozta és maga mögött hagyta a nácizmus traumáját. Ez egy bátor nemzet, amely képes volt szembenézni a múltjával. Közben egy lószart, mama. Mérő Laci barátom - aki egy sörözés alkalmával édesapja vonatkozó történetét is elmesélte - mindig azt mondja,…..
libernyák 2026.02.25 21:48:39
@Boldeone2: " Megérteni azt kellene egyszer, hogy mi történt Magyarországon a rendszerváltás után. Miért nem tudott kialkulna a pártok "egyenlő versenye és váltógazdálkodása " rendszere, a plurális demokrácia. Mi az a más Magyarországon?"
A választási rendszer más, az összes többi közép-kelet-európai EU-s országban arányos, csak nálunk volt durván aránytalan. Erre jött még rá a 2010'-es évek gazdasági gyarapodása ami bebetonozta Orbánékat.
Fico 2012-ben a szavazatok 44,4%-ával csak 83 parlamenti helyet szerzett 150-ből, ha meglett volna az alkotmánymódosításhoz szükséges 90, akkor szerintem neki is lett volna esélye kiépíteni egy illiberális rendszert.
libernyák 2026.02.26 00:19:56
@ulpius66: Szerintem ez a komment viszonylag jól leírja a véleményemet Magyar Péterről: "A magyar választó generációk óta súlyosan traumatizált, személyként egy olyan ember lenne, akinek az abuzív apja amiatt erőszakolta meg, mert már őt is szíjjal verte a saját apja és mellesleg a szomszéd is megerőszakolta. Olyan traumatizált, hogy minden jel felerősödik sokszorosára, amit tapasztal, észlel.
Az elmúlt huszonévben pl. azt, hogy sikeresen magára húzott egy hatalomtechnikailag kivételes képességű, de amúgy katasztrofális vezetőt - történetesen sajnos szegény maga is a többgenerációs abúzusnak valóban alanya, és maga is szörnyeteggé lett -, aki kiépített egy olyan erőre alapuló rendszert, aminek leváltására csak ellenerő stabil felmutatásával van mód.
Az elmúlt két évtizedben az ellenzék képtelen volt ezt az erőt ellenében összpontosítani, aminek hatására minden egyes választást elvesztett, de ráadásul úgy, hogy az emberek által tapasztalt jelek arra utaltak, hogy ezek acsarkodtak, egyezkedtek és egymás ellen ármánykodtak, noch dazu hazudtak is, hiszen ha valamiben, hát ebben különösen sikeres volt a propaganda, a soha semmilyen hazugságot nem mondó nagyvezír bosszújaként.
Ebből a megfélemlített, traumatizált közösség egy következtetést tudott levonni: ha meg akar szabadulni legújabb abuzálójától, akit a sokgenerációs traumák utáni rövid pihenőt követően jellemző módon választott - ahogy a gyerekkorukban abuzált személyek is jellemzően egy abuzív párkapcsolatban kötnek ki többször is akár, az egyikből a másikba menekülve -, akkor csak olyan lesz képes őket megszabadítani, aki egy és megoszthatatlan, aki "új" és sem fideszben, sem ellenzékben nem volt soha. Ez a hit olyan erős, és olyan kétségbeesett a változást vágyva, hogy átlátszóan hamis formai kritériumok is elegek, hogy az egységet fenntartsa a választók többségében - sőt megtért, a rossz oldalon edződött, rablóból lett legjobb pandúrt látják benne - és egyébként ami az egységes ellentömb megformálását, a fidesz korábbi lejáratási technikáival szembeni teljes immunitást illeti, ezt valóban nagyrészt ennek köszönhetően meg is valósítja.
Tehát az átlagos, sok generáció óta traumatizált és ezáltal csak nagyon moderáltan szabadon gondolkodni és érezni, ezáltal dönteni képes választói többség úgy érzi, hogy három reménytelen leváltási, összefogási próbálkozás után nemhogy nem szabad, de erkölcsileg is helytelen megpróbálni az egységes tömbön kívül gondolkozni!
Magyar Péter többek között ezt is felismerte és elképesztő energiabefektetéssel és fegyelmezettséggel halad az úton - szó szerint is - ami imponál az embereknek és eleve egy olyan tábor visszaszerzéséről beszélünk, akinek amíg volt némi gazdasági előnye belőle, gond nélkül szavazott a fideszre.
A fideszből fokozatosan, utóbbi időben gyorsulva kiábrándultak sokasága, valamint a Magyar Péter feltűnését megelőzően már legnagyobb politikai tömbnek számító bizonytalanok, akikhez az ellenzék már képtelen volt érzelmi és bizalmi viszonyt építeni, meglátták a messiást Magyar Péterben - akár csak én is, bár más okból, ugyanis megláttam benne azt a kalibert, amit három évtizedig csak Orbán és Gyurcsány képviselt (pusztán politikai karizmáról, hatalomra kerülési készségről beszélek, nem másról) - a teljesen kiaknázatlan lehetőségek ellenére a tehetetlen ellenzék vergődését látva (tudom ez fájó kitétel, de amíg ezt magáról nem érti meg az ellenzék, addig nem tud valódi reprezentációs potenciáljának megfelelni) hólabda szerűen csatlakozni kezdtek Magyar Péterhez.
Mindehhez Magyar Péter ráadásul gátlástalkanul kijátszotta az óellenzéki kártyát, aminek hatására látványosabb volt a hólabda növekedése, ami kellett ahhoz, hogy a követői gondolkodású többség megérezze, hogy új ellenerő épül. Magyar Péter azt is észrevette, hogy nemcsak hogy hasznos számára ez a morálisan problémás lépés, de dupla hasznosságú, identitást is ad, még a Kutyákat is kiheréli vele, a DK-t pedig védekezésre kényszerítette, ami a másfél évtizednyi propaganda által sugallt lesajnáló imázsra tökéletesen rezonált, olyan rohamos szavazatvesztést okozva, ami mutatta, hogy a DK korábbi bázisa nagyrészt szintén jobb hijján alapú kényszerből született, nem megalapozott elvi és érzelmi kötődésből, azonosulásból."
libernyák 2026.02.26 00:20:41
@ulpius66: @libernyák: és arról mirét szavazok rá az undorító érzelmi zsarolása ellenére is: "Egy szó mint száz, az abuzált személy újra egy abúzív megmentőre lelt, amin lehet (sőt morális okokból kell is) sopánkodni, de a fentieket alapján törvényszerű következmény, ugyanis a traumák miatt, illetve az azt soha nem külső elemzői higgadtsággal és felülemelkedéssel kezelő ellenzék sikertelen, hol izzadtságszagú, hol vergődő, hol csak nem elég kreatív vagy megújulni képes teljesítménye nyomán, mind pedig az elképesztően nagyhatású agymosás és az emberek rosszabbik énjére hajazó fasiszta fidesz-politika eredményeként minden más kimenetel valószínűtlenebb - , hacsak váratlanul, Magyar Péterhez hasonlóan hirtelen felbukkanva, egy varázsütésre mindent ideálisan csináló ellenzéki szereplők meg nem jelentek volna.
- Nyilván az eltelt két év alatt én is szintén már abba a táborba sodródtam, aki ugyan örül Orbán leváltásához szükséges képességek felépülésének, de látom a kockázatokat is és sokkal jobban örülnék, örültem volna Magyar Péter sikereinek második hullámaként egy 15%-nyi ellenzéki, pártsemleges konglomerátum létrejövetelének, bizonyítva, hogy ez is járható út.
Viszont, - a kezdeteket nem számítva, amikor még nem volt világos hogy Magyar Péter pontosan milyen viszonyt képzel el az ellenzékkel, - látva az irányokat azt is reméltem, hogy a fideszből kiváló, jobboldali szereplő el fogja vonzani a lakosság többségét a fidesztől, de közben a vele azonosulni nem igazán képes eredeti ellenzéki választók, látva, hogy Magyar Péter már megszerezte a szükséges többséget, árulás nélkül szavazhatnak egy ellenzéki tömbre, Magyar Péter kontrolljaként.
Csakhogy ehhez olyan lépést feltételeztem, mint alapvetést, ami aztán szöges ellentétben történt a legmarkánsabb ellenzéki szereplő, a DK részéről a támadások hatására. Én azt gondoltam kulcstényezőnek, hogy a megtámadott "óellenzék" a nagyvonalúságával fog aratni, kimarad a csetepatéból és bölcs külső támogatójaként a Tiszának, de annak hiteles kontrolljaként szerveződik egybe.
Ez amiatt volt illúzió, mert ehhez a DK-nak fel kellett volna számolnia magát, tekintve, hogy az ellenzék többi szereplője sem volt hajlandó lemondani az elhatárolódástól tőle. Ez nem reális forgatókönyv és nem a DK hibája, hanem az Orbáni mantra és az azt le nem leplező, sőt élvezettel felerősítő liberális politikai szereplők együttes elkerülhetetlen hatása, ami máig nem tisztázott a liberális és baloldalon.
Erre fontos kitérni, ugyanis ez is egy olyan tényező, ami megint a Tisza-féle cselekvési ívet ösztönözte hatalomtechnikailag, kihasználva azt a kulcstényezőt, hogy az emberekben erősebb az Orbán-rendszertől menekülési vágy, mint a morális tartás és hosszútávú politikai értékekért való kiállás.
És mi a konklúzió?
Olyan történelmi helyzet adódott, ahol olyan súlyos sérüléseket szenvedett és a morális szempontokat figyelembe venni nem igazán képes szavazói közösség szavazataiért folyik a küzdelem, ahol nem reális elvárni annak felismerését, hogy a Tiszának kontrollra van szüksége. Ezen szavazatok nélkül viszont marad a fidesz - és a társadalom többsége úgy véli, de én is, ez minden Tisza-kockázatnál rosszabb.
Az önfeladás nélkül ez kizökkenthetetlen!""
    Létezik egy elég általános hiedelem, mely szerint aki vallásos, az automatikusan konzervatív szavazó is egyben. Ez az elképzelés természetesen nem nélkülöz minden alapot. A baloldali politika mindig is lenézte a történelmi felekezeteket, híveiket pedig ostobának, babonásnak tartotta. A…..
libernyák 2026.01.22 17:04:41
@G. Nagy László: "De azért mindketten emlékszünk 2022 februárjára és márciusára. MINDENKI annak drukkolt, hogy a háborúval szinte egyidőben megkezdődött béketárgyalások sikeresek legyenek. MINDENKI arról beszélt, hogy a háborúnak nem szabad eszkalálódnia, sem térben, sem intenzitásban, sem pedig időben elnyúlnia. A németek is csak sisakokat küldtek. Az ellenzéki barátaim ki voltak akadva azon, hogy Orbán meg fogja nyerni a parlamenti választásokat a békepártiságával, s hogy az ellenzéki összefogásnak is pontosan ugyanazt kéne kommunikálnia (és nem dafke szembemenni a józansággal, csak azért, hogy ellenkezzenek Orbánnal). Ez volt a közhangulat. Most nézd meg, négy év alatt hová dagasztotta a szenvedélyeket a háborúpárti propaganda! Ez egy tudatos hergelés, ami zajlik évek óta. Mi, aki pont ugyanazt mondjuk négy esztendeje, csak pislogunk, hogy meg tudták hülyíteni az addig józanokat."

Ugyanazt mondjátok 4 éve? Ne viccelj velem!
Ez az, amit Orbán mondott idestova 3 éve:
www.youtube.com/watch?v=R91TmqThAJU
"Minden csepp vére a szívemnek az ukránokkal van, ez egy hősies nép, nekünk sok konfliktusunk volt meg van velük, de ez most nem érdekel. Ez egy hősies nép. Rendkívül hősiesen harcolnak.
Természetesen az ukránok pozícióját meg kell érteni. Szerintem az ukránok pozícióját a legjobban a magyarok értik. Tehát, öhm… ugye szoktak beszélni Bucsáról, de 56-ban Bucsát Budapestnek hívták, tehát, ha valaki tudja, hogy mit jelent a katonai támadás és elnyomás az oroszok(…), hát mi tudjuk, hát a mi Zelenszkijünket felakasztották az 56-os forradalom után. Szóval nekünk nem kell elmagyarázni, hogy milyen brutális tud lenni egy orosz háború, pontosan tudjuk és mi ezért azt gondoljuk, hogy mindent meg is kell tenni Ukrajna érdekében. Szerintem az egy helyes gondolat, hogy Ukrajnát vonjuk be abba a közösségbe, amelyhez tartozásnak az előnyeit az elmúlt 30 évben - ahogy ő mondta, mi magyarok is élveztük. Tehát az Ukránok kerüljenek közelebb az Únióhoz. Hogy azonnal belépjenek-e, az egy nehéz kérdés, de hogy kínáljuk fel a lehetőséget az ukránoknak, hogy kapcsolódjanak hozzánk, az egy minimum, minimális morális és történelmi felelősség, én ezzel egyetértek."

most meg Zelenszkij és az ukránok ellen megy nap mint nap az uszítás a kormánysajtóban minden hullámhosszon, és Ukrajna EU-s tagsága ellen indított a kormány konzultációt többször is.
téveszmék "Száz út vár" 2025.09.15 01:05:38
  Gyakran esik szó arról, hogy milyen sokféle eszmeiség, társadalomfilozófia, politikai iskola létezik. Lehetünk zöldek, szociáldemokraták, liberálisok, konzervatívok, nacionalisták, vagy akár kommunisták és fasiszták is. Ez igaz, de önmagában majdhogynem lényegtelen. Ha valaki mindmáig nem értette…..
libernyák 2025.09.21 18:54:44
@Wildhunt: Az ugye megvan, hogy az elmúlt 11 recesszióból 10 republikánus vezetés alatt esett meg?
téveszmék "A nő mindig áldozat" 2025.07.29 08:57:26
  A nők iszonyú rafináltak. Ezt tudja mindenki, aki élt valaha hosszabb-rövidebb párkapcsolatban. És a legszebb az, hogy játszmáik nagy részét nem is tudatosan, hanem kifejezetten ösztönösen űzik.   A kedvencem az, amikor egy párkapcsolati vita során a nő a szerepeit váltogatja. Az egyik…..
libernyák 2025.07.29 15:47:19
@MEDVE1978: " A jelenlegi oktatási rendszerek a nők képességeire (montonitástűrés, szociális képességek előtérbe helyezése stb.) testre szabottak és nem követik le a fiúk részben eltérő adottságait."

Nem, nincsenek a nők képességeire testreszabva.
Az oktatási rendszer jórészt monotinitástűrésre épült 200 éve is, pedig akkor még szinte csak a fiúk tanultak.
Tudósok, kiszámolták, grafikon, az utóbbi 500 MILLIÓ évben még sose volt olyan HIDEG mint az elmúlt pár évben, amihez most hasonlítják a jelenlegi állapotot. A dinoszauruszok 65 millió éve förmedtek meg, akkor nagyjából 15 fokkal volt magasabb a globális átlaghőmérséklet, mint most. A dínóknak…..
libernyák 2024.10.03 20:59:49
@Deansdale: Nem, nem Izrael kedvéért történt, az amerikai nép nagy elánnal támogatta Afganisztán megtámadását 9/11 után.

Történelmileg, az Egyesült Államok nagyon is szívesen támogatott Izraelhez hasonló szélsőjobbos országokat, és amikor Izrael túl messzire ment, akkor leállították. Itt erről egy jó összefoglaló, ami megcáfolja a blogon terjesztett antiszemita hazugságokat: www.motherjones.com/politics/2006/05/israel-lobby-how-powerful-it-really/
  Ami azt illeti, nekem viszonylag új ez az egész gender-ideológia. Alig pár éve találkoztam vele először. Most azonban, hogy a végére értem Matt Ridley A sötét bábok királynője című művének, megdöbbenve tapasztaltam, hogy az őrület egyáltalán nem új keletű. A könyv angol nyelven 1994-ben látott…..
libernyák 2023.12.07 16:46:27
@MEDVE1978: "A legnagyobb vita nyilvánvalóan ott van, hogy mi a gender (társadalmi nem) és a mi a biológia. Azt ki lehet mondani, hogy az emberi történelem, a közösségek története, az azokban felálló és létező hierarchiák is biológiai alapra tekintenek vissza. Ezt az állítást nagyon nehéz lenne vitatni, hiszen az ókorban nem beszélünk olyan globális információhálózatról, mint ma az internet, ami lehetővé tette volna a különböző nagyobb civilizációk érintkezését, mégis sokszor egymástól függetlenül hasonló struktúrák alakultak ki."
Igen, ezt a letepedés és a magántulajdon létrejötte után kialakult rendszert hívjuk patriarchátusnak, és fizikai fölényük révén nyilván (szinte kizárólag) férfiak kerültek vezető szerepbe.
Ehhez nem volt szükséges, hogy jelentős kognitív különbségek legyenek férfi és nő közt.
  A minap leszármazottaim szuperszexi édesanyjával ebédeltem együtt. Még csak a levest kanalaztuk, máris sztoriban volt: egy harminc pluszos barátnőjéről mesélt, aki a legkevésbé sem vágyik gyermekre. Klímaszorongó. E ponton hangosan felröhögtem. Ezt a kamu dumát... Pár percig még vigyorogtunk a…..
libernyák 2023.11.06 18:56:25
@baalint1: "Ha feltűnt volna, én például nem nevezlek mentálisan betegnek amiatt mert mindig azt írod, a "gyerekeim anyja", és sosemazt hog a párod vagy hogy élettársad, stb., stb. Pedig a tefélés kicsit más változatban emiatt téged tekintene mentálisan betegnek, mert eltérsz az által vélt normától. Én liberálisként, szabadelvűként (ami te végképp nem vagy az erősen normatív beállítottságoddal) leszarom, mert nem érdekel ki milyen családmodellben él, az ő döntése."

Na igen, a legtöbb Fidesz szavazó szélsőséges balliberálisnak bélyegezné G.L elvtárs házasságról vallott "megvető, lenéző" álláspontját.
Nekem igazából úgy tűnik, hogy neki csak a saját személyes szabadsága az ami számít, és akkor kel ki a kormány ellen, amikor úgy érzi, ezt korlátozzák (pl mert nem tud vasárnap bemenni munkába, vagy a kormány betiltotta egyik kedvenc zenekara koncertjét). Amikor másokért jönnek, akkor nem emel szót.
libernyák 2023.11.08 15:08:41
@G. Nagy László: "Egy igazi idióta vagy. Olvasod, látod a konzervatív álláspontot - ez, mely szerint szülni kötelesség - pontosan azzal a súllyal van jelen, mint a zöld-woke faszság, mely szerint nem szabad szülni. Nem is értem, hogy a picsába tagadod le azt a létező gondolatot, melynek nevében mozgalom is indult? Hogy a büdös picsába tudsz különbséget tenni két beteg gondolat között, mondván: az egyik egy félszeg ajánlás, a másik meg egy fasiszta követelés??? Mindkettő egy-egy társadalmi hang - nem több és nem kevesebb. Nyugaton a woke-butaság jócskán erősebb, természetesen."
A "zöld-woke faszság" nem az, hogy nem szabad szülni, hanem csupán annyi, hogy egyes nők kijelentik, hogy ők nem fognak szülni, mert félnek attól, hogy a gyerekük milyen világban nő fel, és ezt az álláspontot terjesztik.
Eszük ágában sincs "betiltani" a szülést - szemben a fasisztákkal, akik kötelezővé tennék - és a többségük nem követeli még a családtámogatások eltörlését se, míg a fasiszták ellehetetlenítenék az egyedülálló nők életét.
Igencsak vidám dolog a ballib keménymag világnézete: mindig abszolút igazság a mindenkori nézet, s mindig náci, aki ellene van, viszont pár évente az abszolút igazság változik, sőt időről időre a mindenkori igazság a pár évvel ezelőtti ellentétje. A tegnapi hithű ballib tehát ma már náci, ha kitart…..
libernyák 2023.11.06 21:57:42
@GyMasa: "Pontosan ugyanúgy, senki által nem megválasztott Von Der Leyen-féle buzgómócsingok tolnak eszméletlen erőforrásokat teljesen érdektelen témákba, miközben a fontos dolgokat meg egyszerűen hanyagolják."
Eszméletlen erőforrások...1%-a az össz EU GDP-nek.
Senki által meg nem választott vezetők... úgy tudom, a magyar kormány (és nem csak ők, az európai országok többsége) épp ezt támogatja, nem akarnak egy valódi legitimitással rendelkező, megválasztott vezetőt a fejük fölött, mert az a végén még valódi hatalmat szerezne. Az EP az egyetlen szerv amit az európaiak választanak, és az a kormány legnagyobb (EU-s) ellensége.
  Képzeljük el, hogy sokadmagunkkal egy váróteremben ülünk! Egyszer csak belép egy törpe és apró lábaival végigtipeg a helyiségen. Vajon észrevesszük-e hogy méreteit tekintve ez az ember más, mint a többi? Vajon egy pillanatra átfut-e az agyunkon, hogy ennek az embernek hányféle extrém problémával…..
libernyák 2023.10.06 19:03:28
@G. Nagy László: "Ha Magyarország beteglelkű balosai 2002-ben - az első igazán jó kormányzati ciklus után - nem küldik el a Fideszt pont ugyanilyen fröcsögő gyűlölettel, mint ami titeket jellemez, sosem jött volna létre a NER, nem volna Mészáros Lőrinc, nem volna semmi jelentős botrány, ami a Fidesz ártatlanságán foltot ejthet. Tiétek, balosoké a felelősség, hogy itt tartunk ma. Brüsszel és Washington pont ugyanilyen idiótán viselkedne, s nekünk pont ugyanígy meg kéne védenünk az országot, ezt a maradék kis Európát, de Orbán talán valamivel tisztább eszközökkel játszhatna."
Szóval Orbán gazemberségeiért a balos szavazók felelősek (akiknek jó része ma már a Fideszre szavaz). Ezt be kéne keretezni.
Jó látni hogy végre egyszer őszintén leirod, amit valójában gondolsz.
  Sokan sokféleképpen értelmezzük az IDEOLÓGIA kifejezést, s ez így van már több mint kétszáz esztendeje, mióta először papírra vetették e szót. Egyesek minden filozófiai irányzatot ezzel az elnevezéssel illetnek, mások megkülönböztetnek politikai, vallási és egyéb ideológiákat. Ami engem illet,…..
libernyák 2023.07.21 22:51:06
@baalint1: G. Nagy elvtárs nincs alacsony értelmi szinten, csak végtelenül önző és Orbánhívő, a véleménye a legtöbb témában Orbánéval együtt tolódik jobbra.
Ami érdekes, hogy 1-2 témában (házasság, oktatás) radikálisan libertárius álláspontot vall. Általában véve, a szabadság konzi/reakciós irányból történő korlátozása alig zavarja (hacsaknem az a személyes szórakozását nem zavarja, pl az a zenekar - mert akkor észreveszi), míg a balos/emberi jogi méltóság irányából történő korlátozásokon felhúzza magát.
     A baloldal egészen egyszerűen hazudik. Hazudik, amikor azt állítja, hogy megközelítése jót tesz az egyes emberekkel. Természetesen nem a többségi társadalomra gondolok. Az átlagpolgár számára immáron hosszú évtizedek óta világos - vagy legalábbis világosnak kéne lennie - hogy a balos…..
libernyák 2021.07.24 16:35:43
@Wildhunt: @G. Nagy László: Lehet tagadni, de Jordan Peterson is valami nagyon hasonlóról - 'kikényszerített monogámiáról' - beszélt:
"Recently, a young man named Alek Minassian drove through Toronto trying to kill people with his van. Ten were killed, and he has been charged with first-degree murder for their deaths, and with attempted murder for 16 people who were injured. Mr. Minassian declared himself to be part of a misogynist group whose members call themselves incels. The term is short for “involuntary celibates,” though the group has evolved into a male supremacist movement made up of people — some celibate, some not — who believe that women should be treated as sexual objects with few rights. Some believe in forced “sexual redistribution,” in which a governing body would intervene in women’s lives to force them into sexual relationships.

Violent attacks are what happens when men do not have partners, Mr. Peterson says, and society needs to work to make sure those men are married.

“He was angry at God because women were rejecting him,” Mr. Peterson says of the Toronto killer. “The cure for that is enforced monogamy. That’s actually why monogamy emerges."
A hatalmas vitákat és ellenállást kiváltó április 19-ei iskolanyitásnak nem volt semmilyen negatív hatása a járványra. Az elmúlt két hét a bizonyíték. Mind az esetszámok, mind az azt mindig 10 nappal követő halálozások száma tovább csökkent.  Ahogy hospitalizáció és a lélegeztetésre szorulók száma…..
libernyák 2021.05.13 18:08:50
@Etniez: Azt magyarázd meg nekem, hogy hogyan lehet hogy Floridában - ahol sokkal-sokkal lazább szabályok vannak érvényben már tavaly ősztől kezdve, mint az összes többi tagállamban - konkrétan az USA átlag alatt van a halálozások száma?

Florida nem is egy kis népsűrűségű állam, és minden szakértő katasztrófát jósolt ősszel. Aztán a járvány pontosan UGYANÚGY futott le és fel, mint máshol az USA-ban, de a floridaiak többé-kevésbé normális életet élhettek, az üzletek nyitvatarthattak, a gyerekek pedig megfelelő oktatásban részesültek.
        Írtam korábban a Johns Hopkins Egyetem kutatóintézetének előrejelzéséről. Azóta félelmetesebbé váltak a jóslataik Magyarországgal kapcsolatban. Ma aztán címlapon hozták le a lapok, hogy napi 220 halálesettel számolnak (ez így nem teljesen igaz, de mindenképpen 100 feletti értékkel).       …..
libernyák 2020.11.19 14:07:40
@rdos: Hát igen, látszik kik a 'matekból felmentettek'... :-)
libernyák 2021.04.28 01:09:05
@јotunder: Matyi, azért ez még tőled is szokatlanul, gyomorforgatóan aljas.

Tényleg nem lehetne valahogy elintézni, hogy ezt az őrültet VÉGLEG eltiltsák a kommenteléstől? ??
        A magát Kötter Tamásnak nevező Biczi Tamás, Orbán bizalmi embere, írta le az alábbiakat 2021-ben. Nem 1951-ben, hanem 2021-ben.     "Szóval ha legközelebb bementek az USA nagykövetségre a szokásos eligazításotokra, a szendvics zabálás közben ezt is említsétek meg a gazdinak, hátha rászól…..
libernyák 2021.04.28 01:06:44
@Mister Gumpy: ez Matyi
   "A német Fraunhofer Kutatóintézet vezetőjével fél órán belül arról fogok tárgyalni, hogy fejlesszük tovább az MTA Sztakival közös együttműködésüket."  (Palkovics et. az Indexnek)  MTA Sztaki...  Nem ő volt az, aki elvette az MTA-tól a Sztaki-t, neeeeeem, az kifejezetten a csúnya zsákos…..
libernyák 2021.04.27 23:52:30
@ijontichy: csak Mészárosnál okosabb és ügyesebb abban, amit művel :-(
      Aránylag biztos voltam benne, hogy az Orbán-rezsim nem engedi el a járványt és a végén nem lesz napi száz halott. Elengedte. És meghamisították a halálozási adatokat. Ezért nem tévedtem olyan nagyot látszólag.     Kásler Miklós mai bejelentése:    December 10. környékén 27-30000…..
libernyák 2021.04.27 10:10:19
@deckard_r: a lemaradás szerintem nem lesz nagyon behozható (nyilván egyéni esetekben sikerülhet), majd meglátjuk a következő években, hogyan teljesítenek azok az országok, ahol nem vagy csak rövid ideig/csak az egyetemeknél alkalmaztak iskolabezárásokat, egészen biztos vagyok benne, hogy sokkal jobban.

A halott meg a rokkant szülőről szóló demagógiákat meg hagyjuk már, a szülők - különösen a kisgyereket nevelő szülők, mert az általános iskolák bezárását tartom a legrosszabbnak - nagy többsége egyáltalán nem tartozik a veszélyeztetett korosztályba.
libernyák 2021.04.27 18:50:19
@ámbátor: lehet hogy meg fogsz ezen sértődni, de pont erről a demagógiáról beszélek.
Sajnos megannyi szülő hal meg tragikus módon betegségekben, de a sajtó valahogy csak a covidosokat szemeli ki, anélkül hogy a kockázat valós mértékét kontextusba helyezné.

Ezért van az, hogy például az amerikaiak (de gondolom nem csak ők) sokszorosan felülbecslik a vírus által jelentett valódi veszélyt az 55 év alatti korosztályokra:
www.franklintempleton.com/investor/article?contentPath=html/ftthinks/en-us-retail/cio-views/on-my-mind-they-blinded-us-from-science.html
"Americans believe that people aged 44 and younger account for about 30% of total deaths; the actual figure is 2.7%.
Americans overestimate the risk of death from COVID-19 for people aged 24 and younger by a factor of 50; and they think the risk for people aged 65 and older is half of what it actually is (40% vs 80%)."

Ehhez hozzáteszem, hogy elmagyarázhatnám annak is, akinek a szülője tüdőrákban meghalt, hogy miért nem tiltja be az állam a dohányzást (mert azt is be lehetne).
Arról pedig alig esik szó, miért nem költünk többet megelőzésre, ami hosszú távon jobban csökkentené a halálozást ÉVENTE, mint amennyien összesen meghalnak covidban Magyarországon.

(A vitát elkerülendő: abban egyébként a cikknek igaza van, hogy a kismamák kiemelten veszélyeztetettek és előre kellett volna őket sorolni az oltási sorrendben.)
libernyák 2021.04.27 19:48:41
@mafi mushkila:
1) Nem csak emberélet van, hanem életminőség is, ami pont a lezárások következményeképpen (és érdemi kormányzati segítség híján) drasztikusan visszaesett a nagy többség számára. Persze ez sokkal kevésbé érinti a felső-középosztálybeli réteget (akik jellemzően dolgoznak otthonról és megoldják a gyerekük oktatását), ezért nem kerül elő annyira hangsúlyosan a sajtóban, mint egy covidos haláleset.

2) Jó esetben amikor egy kormány intézkedéseket hoz, akkor nem csak a konkrét emberéletek azok amik számítanak, hanem az életminőség és a hosszú távú perspektíva is. Más esetekben ezzel valamelyest tisztában vagyunk - ezért nem csökkentjük mondjuk 20 km/h-ra a sebességlimitet, pedig azzal is csomó halálozást elkerülnénk - , most nem nagyon, mert még a csapból is az folyik, hogy a covid milyen halálos.

3) Ha a halálozást csökkenteni akarjuk, akkor miért nem kezdjük valami egyszerűbbel, ami sokkal kevesebbet követel meg és sokkal könnyebben teljesíthető? A magyar orvostudományban dolgozók közt gyakorlatilag konszenzus van arról, hogy a D-vitaminhiány megszüntetése 7-10%-al mérsékelné a mortalitást, ez nagyjából annyival kevesebb halottat jelente évente, mint amennyien 2020-ban covidban meghaltak:
repo.lib.semmelweis.hu/bitstream/handle/123456789/4215/oh.2012.29410.pdf?sequen%C2%ADce=1
"A D-vitamin-szint 37,5–50 nmol/l-ről 75–100 nmol/l-re történő emelése, a rendelkezésre álló adatok alapján, a csípőtáji törtések számát 26%-kal, az 1-es típusú diabetes előfordulását 78%-kal, az összes daganat gyakoriságát 35%-kal, az influenzás megbetegedések számát 90%-kal csökkentené. Ez a teljes mortalitást 7–10%-kal mérsékelné, és az átlagélettartam két–három évvel nőne [215]. Ezeket az adatokat Magyarországra vetítve azt jelenti, hogy a teljes populáció D-vitaminpótlásának 15 milliárd forintos költségével szemben az egészségügyi kiadások 250 milliárd forinttal csökkenének."
Miért nem beszél erről Merkely (aki alá is írta a nyilatkozatot), miért nem beszél erről az ellenzék, miért nincs szó erről a sajtóban, miért nem indítanak átfogó programot?

4) Az igazat megvallva gyakorlatilag senki sem tudja milyen intézkedés működik és mi nem, még a gyakran megszólaltatott "járványszakértők" se.
Emlékszem rá, mekkora - utólag visszanézve teljesen megalapozatlan - aggódás volt Mo-n a tavalyi érettségi vagy a karácsonyi "nyitás" miatt, és mekkora (szerintem megalapozatlan) aggódás van most a terasznyitás miatt.
A kötelező maszkviselés kapcsán se látom a nagy eredményességet (persze ez a lakosság viselkedésének is betudható).
DeSantist, Florida kormányzóját más témában tett megnyilvánulásai miatt nagyon nem kedvelem , de azért azt érdekes összehasonlítani, hogy mekkora tragédiától tartottak a "járványszakértők", amikor nyitva merte tartani az iskolákat ősszel, és végül mennyire jól alakultak a floridai számok más államokhoz képest.
"Derült, hideg áprilisi nap volt, az órák éppen tizenhármat ütöttek" — kezdődik George Orwell 1984 című regénye. Egy hideg április napon... akár a mai. Sosem hittük, hogy bekövetkezik: kijárási tilalom, megfigyelő állam. Mindez 1-2 éve még ugyanolyan elképzelhetetlen lett volna, mint amennyire…..
libernyák 2021.04.27 19:10:51
@And37: A blogger a "fejünkben létezik"-et nyilvánvalóan úgy értette, hogy a járvány elsősorban azért tűnik olyan súlyosnak, mert mi annak gondoljuk.

Ha ez nem így lenne, akkor azokban az országokban, ahol vezetői parancsra leszarják a járványt (pl. Fehéroroszország) vagy próbálják összeegyeztetni a polgárok szabadságjogait a VALÓS járványveszéllyel (pl. Svédország), hullahalmoknak kéne felhalmozódniuk. Azonban nem ez történik, ezekben az országokon is ugyanúgy csap át a járvány, mint rajtunk, a súlyosságot elsősorban a lakosság egészségi állapota határozza meg (ami MAgyarországon szörnyű).

A járványveszély semmiképp sem akkora, hogy megindokolja azt, hogy szülők tömegei nem merik elküldeni iskolába és edzésre a gyerekeiket, nem mehetnek el étterembe és még ha tökegyedül vagyunk egy kihalt városrészben, akkor is maszkot kell viselnünk.

Ezek a dolgok azért történnek, mert a média félretájékoztatása (ennek kapcsán ajánlom Ceglédi Zoltán remek cikkét: cegledizoltan.hu/hatasos-koronavirusos-cikkek-irasa/) miatt tömegek gondolják nagyságrendekkel súlyosabbnak a járványt, mint amilyen valójában.

Ezt egyébként kutatások is bizonyítják, az amerikai például sokszorosan is felülbecsli a járvány kockázatát az 55 év alatti korosztályra, hogy a fiatalokra jelentett veszélyről ne is beszéljek:
www.franklintempleton.com/investor/article?contentPath=html/ftthinks/en-us-retail/cio-views/on-my-mind-they-blinded-us-from-science.html
     "A kormány ezerötszáz milliárd forintot fektet be az egyetemekbe. (Magyar Nemzet, január 29.)"    Jóságos Stumpf István a Hazafias Népfront utolsó alelnöke, Horváth belügyminiszter elvtárs veje az európai értelemben vett Bayer Showban magyarázta el, hogy ezerötszázmilliárd forintot fognak a…..
        Magyarországnak tíz év múlva X darab nemzetközileg kiemelkedő és Y darab rendkívül képzett, élvonalbeli mesterséges intelligenciával, gépi tanulással, adattudománnyal foglalkozó kutatóra, fejlesztőre, Z darab a mesterséges intelligenciát napi szinten alkalmazni képes mérnökre,…..
libernyák 2021.04.26 19:22:07
@ikaruss: "Az egyetem természeténél fogva nagyon lassan képes reagálni, és az szolgálja a jó működését, ha van stabilitása. Úgy gondoltuk, hogy a pénzügyi és jogi stabilitás érdekében kétharmados törvénnyel szabályozzuk a működést."
Az alkotmány jó működését is az szolgálná, ha lenne stabilitása, nemde? :D
Palkovics mestere a hazudozásnak.
     ABC News.   Official: Chinese vaccines' effectiveness low.   Washington Post.  Effectiveness of Chinese vaccines not 'high' and needs improvement, says top health official.   Al Jazeera.    Chinese vaccines' effectiveness low, official admits.   Mandiner.     Vágó István még mindig a kínai…..
libernyák 2021.04.25 21:22:17
@labrys: még jó hogy nem próbálkoztak oltási infrastruktúra 'kiépítésével', egészen biztosan szétbarmolták volna a rendszert (ahogy az szokásuk), az oltakozás viszonylagos sikere annak köszönhető, hogy ráhagyták a háziorvosokra a dolgot (bármennyire is kegyetlen ez velük szemben).

Az, amit központilag irányítottan adtak ki (az oltási igazolvány), annak rendje és módja szerint szörnyű is lett, konkrétan veszélyes az egyszer beoltottakra.
     Szüksége van-e Magyarországnak a Fudan Egyetemre?      Mondjuk úgy, szüksége lehet Magyarországnak valamire, amit esetleg megkaphat a Fudan Egyetemmel történő együttműködéstől.      Szüksége van-e a Kínai Népköztársaságnak erre a bizonyos együttműködésre?    A kínai kommunista vezetés…..
libernyák 2021.04.11 17:49:47
@AdvocatusDiaboli: A CEU-t azért üldözték el, mert ezzel a Jobbikot, az akkori legveszélyesebb rivális pártot útválasztásra lehetett kényszeríteni.

A kínai egyetemet persze politikai célból is hívták meg, de tényleg elképzelhetetlen az, hogy valamiféle "oktatáspolitikai" cél is vezérelte őket? Az elmúlt években is lehetett látni, ahogy a természettudományi orientációjúvá próbálják formálni az egyetemeket (még akkor is, ha eközben a középiskolai természettudományos oktatást szép lassan tönkretették),ebbe a trendbe a Fudan meghívása teljesen beleillik.
libernyák 2021.04.11 17:52:12
@deckard_r: "Énszerintem nettó hazaárulás kínai kézbe kiszervezni/délamerikanizálni a magyar felsőoktatást de nem mindenkit zavar az ilyesmi. "
Ezt a hazaárulásos dumát nem kéne átvenni a magyar jobboldaltól.

A társadalmi mobilitáson persze nagyon-nagyon sokat kéne javítani, de ettől függetlenül egyáltalán nem baj, ha van Magyarországon topegyetem (persze a CEU-t bűn volt elüldözni).
      Kirúgtak egy újságírót a New York Timestól mert egy szót használt. Az újságíró Peruban megkérdezte valakitől, hogy egy személy használta-e a szót. Az volt a verdikt, hogy a szót szándéktól függetlenül nem szabad használni. Amennyiben az újságíró visszakérdezett volna, hogy akkor most mondják…..
libernyák 2021.03.14 11:52:34
@mafi mushkila: @dr Brcskzf Gröőő: Az USA-ban a feketék fő problémája nem a munkanélküliség vagy a jövedelem hiánya, hanem a vagyon hiánya.
libernyák 2021.03.19 01:14:33
@ámbátor: "És nem hiszem el, hogy a szőkenős viccek miatt jelentkezik kevesebb lány a mérnök szakokra mint fiú."
Hát pedig sajnos az ilyen sztereotípiák nagyon erős faktort jelentenek a sikerességben, van egy csomó felmérés, ami ezt igazolja.

Például nők jobban teljesítenek matematika vizsgákon, ha előtte azt mondják nekik, hogy a nők jól teljesítenek az ilyesfajta vizsgákon, vagy ha sikeres nőkről olvasnak a teszt előtt.
j.b.legal.free.fr/Blog/share/Expos%E9s%20M1/Stereotype%20threat%202.pdf
de ez negatív irányba is igaz: ha a fehér férfiaknak vizsga előtt elmondják, hogy az ázsiaiak nagyon jól teljesítenek matematikából, akkor az ő teljesítményük rosszabb lesz.

Szóval amiről mafi mushkila beszél, az egy teljesen valós jelenség.

A kérdés inkább az, hogy életünknek mennyi aspektusát kell ennek alárendelni, mennyire tartjuk egyénileg fontosnak azt, hogy az előítéletek, sztereotipizálás negatív hatásaitól "felszabadítsuk" a társadalmat, sőt egyáltalán lehetségesnek* és kívánatosnak** tartjuk-e ezt a "felszabadítást".

*lehet, hogy utópia ezen dolgozni, az előítéleteket nem lehet hatékonyan megváltoztatni. Pl. a diversity training nem működik jól.

**mert kérdés, mit kell ezért "feladnunk" az alapvető emberi kapcsolatokból, mi ennek az ára. Másrészt a konzervatívabbak egy része szerint fennáll a veszély, hogy ennek is olyan kifutása lesz, mint a kommunizmusnak, és valamiféle "kulturális forradalomba" torkollik, vagy jobb esetben is azt eredményezi, hogy az ezen leragadó Nyugat lemarad a "meritokratikusabb" távol-keleti társadalmakkal szemben

Nagyon nehéz kérdés ez, de jobb őszintén beszélni róla.
libernyák 2021.03.19 01:18:43
@ámbátor: a "mit kell feladni az alapvető emberi kapcsolatokból" alatt például arra is gondolok, amit a viccelődésről mondtál. Vagy ugyanez áll a vitára: lehet, hogy egy kutatás igazolja, hogy az erről való vitázás is a sztereotípiákat erősíti (most direkt egy sarkított példát hoztam) és egy igazságtalan rendszert segít, de kérdés, hogy megéri-e ezért lemondani a vitáról mint eszközről, ami évszázadokon keresztül előrevitte az emberiséget.
Viccországban (még) mindig bejelentenek.....
libernyák 2021.03.11 10:25:40
@labrys: "De épp az a gond, hogy szerintem pont azokra az „Orbán-váltó stratégiákra” fog rámenni – nem talán, hanem egészen biztosan – rengeteg ember (és mellesleg maga az ország), amely stratégiáknak ez a (vak) bizalom az alapja és a táptalaja."
Miért lenne jobb, ha nem is próbálkoznánk?
Tényleg lehetetlennek tűnik leváltani Orbán rendszerét, de nem az. Pinochet (Orbánénál sokkal durvább) rezsimjéről is ugyanezt gondolhatták a hozzád hasonló emberek, aztán mégis sikerült megtenni, és Chile sokkal jobban járt, mint ha (a te gondolatmenetedet követve) az ellenzék bojkottálta volna az 1989'-es népszavazást.
Ezzel szemben gyakorlatilag példa nélküli, hogy választási bojkott sikert hozzon, valószínűbb, hogy összeomlást eredményez a benne résztvevő pártok számára és az ország se jut előrébb tőle.

"Azt mondod, töréspont lenne, ha az Orbán-rezsim olyan helyzetbe kerülne, amelyet csak nyilvánvaló csalással fordíthatna a maga javára. Pláne, ha ráadásul ez ország-világ előtt kiderülne. – Az Orbán-rezsim bevett gyakorlata, hogy kamerák előtt szegi meg, teljesen egyértelműen, akár a saját törvényeit is. Az Orbán-rezsim például a legutolsó választáson (is) nyilvánvaló, ordenáré választási csalásokat követett el. (Csak a határon túli szavazatok terén olyan mértékűt, amely meghaladta a magyar demokrácia eddigi leghírhedtebb választási csalását, a '47-es kékcédulás választási csalást.)"
Ez azért elég erős kijelentés, miféle bizonyítékod van erre?
Ha ez így lenne, miért nem jelent meg hangsúlyosan a független sajtóban?

Az mindenesetre biztos, hogy nem "nyilvánvaló csalás" történt, hiszen az ellenzéki politikusok és sajtó sem beszélt róla, az erről szóló hírek nem jutottak el külföldre, a nemzetközi megfigyelők sem emiatt kritizálták a választást (hanem mert durván a Fidesznek lejt a pálya).
Ha nyilvánvaló csalás történne, annak komoly nemzetközi visszhangja lenne és szankciók és az Orbán-rezsim teljes nemzetközi elszigetelődése követné.
libernyák 2021.03.11 11:05:55
@Kettes: "Én azért látok egy olyan utat, amelyik brutális ellenszélben elcsalhatatlan mértékben megnyert választásokkal kezdődik, feles ideiglenes alkotmánnyal és a NER-mélyállam megkerülésével folytatódik és az ideiglenes alkotmány népszavazással történő megerősítésével ér véget. Mindez az amerikai és az európai politikai vezetés hallgatólagos támogatása és Moszkva rosszallása mellett kb. fél év alatt kellene, hogy megtörténjen."
Igen, szerintem is elképzelhető egy ilyen forgatókönyv, bár ehhez nagyon erős legitimitás kell, mert Orbán százezreket fog tudni utcára szólítani és a 2006'-oshoz hasonló, vagy még annál is rosszabb események fognak történni.
Jónéhány autokrácia van, ami választások során (azt követően) bukott meg, nem látom be, hogy Magyarországon - megfelelő elégedetlenség mellett - ne történhetne meg ugyanez.
libernyák 2021.03.15 12:35:18
@beavereater: Valóban szörnyű, többezer embernek adott kínai nyelvtudást.
       A jelenlegi adatok birtokában járványügyi előrejelzésekkel foglalkozó szakembernek aránylag komoly pontossággal meg kell tudnia mondania,  hányan fognak meghalni Covidban március huszonhatodikán.      "Nem. Mindig volt 1-2 százalék tévedés, de hálásak is lehetünk nekik, mert az…..
libernyák 2021.03.15 00:05:56
@kisa: Rá lehetne jönni arra, hogy nyertünk a határok lezárásával, ha azt látjuk hogy azokban az országokban, ahol hasonló számok voltak tavasszal, de nyáron nem zárták le a határokat, erősen terjed a járvány és szigorú intézkedéseket hoznak.
Emellett még az sem számít, hogy felfedezzük az ok-okozati kapcsolatot, elég az, hogy azt látjuk, hogy a környező országok durván lezárnak, míg nekünk nincs szükségünk erre, nagyjából normálisan (1-2 intézkedés, pl. tömegrendezvények korlátozása mellett) élhetünk.
libernyák 2021.03.15 11:51:35
@kisa: "Persze. Az egységsugarú populáció arról híres, hogy meglátja az ok-okozati összefüggéseket és nagyobb léptékben gondolkodik, mint a saját tyúkszaros érdekei."
Nem, de ha azt látja, hogy a szomszédos országokat bezárják, míg Magyarországon nincs szükség drasztikus intézkedésekre, annak az "egységsugarú populáció" örülni fog.
libernyák 2021.03.15 12:01:34
@Apic: Az esetszámok nem számítanak, a a többlethalálozás fontosabb, amiben Svédország sokkal jobban teljesített, mint a legtöbb európai ország.
Emellett az sem tiszta, hogy miben mérjük a járványkezelés hatékonyságát. Ahogy írtam, eredetileg az volt az európai cél (erről szólt a "flatten the curve" cikk), hogy egyszerűen kontroll alatt tartsuk a terjedést és a betegek száma ne lépje túl a kórházi kapacitást, de azóta ez "elfelejtődött".
      Erre a kérdésre kell válaszolnod.      Nem tudod ki "Kötter Tamás"?  A magyar Houllebecq, ugyanolyan gusztustalan, mint ez eredeti, csak tehetség nélkül, és most nem fogom a kicsi sárga savanyú poént csavargatni, egy rossz író, aki most a szoftnyilas médiában keménykedik, géppisztollyal…..
libernyák 2021.03.15 00:16:17
@ámbátor: a választás nyilvánvaló elcsalása egy olyan szint lenne, ahol az USA mindenképp, az EU pedig nagy valószínűséggel közbelépne. Az ettől való félelem az, ami visszatartja Orbánt a nyílt csalástól.