Adatok
Draugr1257
0 bejegyzést írt és 13 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Kis bevezetés a tárgyba:
A címben említett kérdés egy tipikusan filozófiai- etikai kérdés. Semmilyen más tudomány illetékességébe nem tartozik, sőt, azt is igen nehéz elképzelni, hogy valaha is lesz egy olyan tudományág, amely az ilyen etikai kérdéseket "elveszi" a filozófiától. Ez azért érdekes,…..
Draugr1257
2022.11.19 21:58:08
@ipartelep:
"Nem, nem azt jelenti. Ha az erkölcs nem abszolút (mint ahogyan tényleg nem az), akkor abból nem következik a "mindent szabad". "
Valóban nem. Ugyanakkor az következik belőle, hogy kultúra- és társadalomfüggő. Tehát gyerekek szexuális kizsákmányolása egyes kultúrákban "jó" lehet. Ez pedig elfogadhatatlan.
"Hát persze, hogy nem jelenti azt."
Akkor a blogposztodban mire utalsz akkor amikor azt írod, hogy "Aki eddig figyelt, egyből megkérdezi: melyik erkölcs? Hát melyik? Hiszen sok van, vagy lehet. Minden kornak, helynek, civilizációnak, kultúrának megvan a saját erkölcse."
Ezzel eleve feltételezed, hogy ha egy kultúrában valami elfogadott, akkor az automatikusan erkölcsös (abban a kultúrában). Nem?
"Ha ettől a kis tévedésedtől eltekintünk, akkor persze vizsgálhatjuk azt a problémát, hogy melyikek a "jó (vagyis nem igaz, hanem helyes) erkölcsök" (erkölcsi endszerek). Ezt valóban nem az dönti el, hogy melyik az elterjedtebb. "
Akkor mi dönti el?
"Ezt tulképpen "semmi nem dönti el", hiszen nem tény- vagy igazságkérdés, ami elvileg egyértelműen eldönthető."
Gyermekek szexuális kizsákmányolása rossz. Ez nem tény? Csak egy vélemény? Ha az utóbbi, ez a gondolatmenet nagyon embertelen eredményre vezetett minket...
"Tehát p. a gyerekek szexuális kizsákányolása kb. minden "helyi" erkölcsben rossz, és elítélendő, anélkül, hogy az (az erkölcs) abszolút lenne."
Tehát ha van olyan kultúra, amelyben ez megengedett, akkor az úgy van jól? Nem érzed, milyen rosszul hangzik ez?
" [...] csak azt állapítottuk meg, hogy nem egy "ott kint" lévő mahában álló abszolút tény, ami tőlünk független."
Tehát dönthetünk úgy is, hogy gyermekek szexuális kizsákmányolása mostantól jó? Ez elég nagy probléma, ha így lenne, nem gondolod?
"Nem, nem azt jelenti. Ha az erkölcs nem abszolút (mint ahogyan tényleg nem az), akkor abból nem következik a "mindent szabad". "
Valóban nem. Ugyanakkor az következik belőle, hogy kultúra- és társadalomfüggő. Tehát gyerekek szexuális kizsákmányolása egyes kultúrákban "jó" lehet. Ez pedig elfogadhatatlan.
"Hát persze, hogy nem jelenti azt."
Akkor a blogposztodban mire utalsz akkor amikor azt írod, hogy "Aki eddig figyelt, egyből megkérdezi: melyik erkölcs? Hát melyik? Hiszen sok van, vagy lehet. Minden kornak, helynek, civilizációnak, kultúrának megvan a saját erkölcse."
Ezzel eleve feltételezed, hogy ha egy kultúrában valami elfogadott, akkor az automatikusan erkölcsös (abban a kultúrában). Nem?
"Ha ettől a kis tévedésedtől eltekintünk, akkor persze vizsgálhatjuk azt a problémát, hogy melyikek a "jó (vagyis nem igaz, hanem helyes) erkölcsök" (erkölcsi endszerek). Ezt valóban nem az dönti el, hogy melyik az elterjedtebb. "
Akkor mi dönti el?
"Ezt tulképpen "semmi nem dönti el", hiszen nem tény- vagy igazságkérdés, ami elvileg egyértelműen eldönthető."
Gyermekek szexuális kizsákmányolása rossz. Ez nem tény? Csak egy vélemény? Ha az utóbbi, ez a gondolatmenet nagyon embertelen eredményre vezetett minket...
"Tehát p. a gyerekek szexuális kizsákányolása kb. minden "helyi" erkölcsben rossz, és elítélendő, anélkül, hogy az (az erkölcs) abszolút lenne."
Tehát ha van olyan kultúra, amelyben ez megengedett, akkor az úgy van jól? Nem érzed, milyen rosszul hangzik ez?
" [...] csak azt állapítottuk meg, hogy nem egy "ott kint" lévő mahában álló abszolút tény, ami tőlünk független."
Tehát dönthetünk úgy is, hogy gyermekek szexuális kizsákmányolása mostantól jó? Ez elég nagy probléma, ha így lenne, nem gondolod?
Draugr1257
2024.02.08 16:40:19
@ipartelep:
"Így van. Elméletileg lehetnek olyan kultúrák, ahol az nem számít erkölcstelenségnek. Ilyenkor az számukra jó."
Nem, számukra sem jó. Csak annak tartják, a kettő nem ugyanaz. Egyesek szerint a Föld gömbölyű, mások szerint lapos. Az, hogy utóbbiak szerint lapos, nem jelenti azt, hogy számukra lapos. Csak annyit jelent, hogy ők tévednek. Hasonlóképp: a gyermekmolesztálás egyik kultúrában sem "jó". Csak egyes kultúrákban annak hiszik, mert tévednek.
Nem vagyok katolikus, sőt, hívő sem, de nagyon egyet tudok érteni azzal, amikor a katolikusok a "szívbe írt törvényről" beszélnek. Az embernek van egy természetes morális érzéke. Ösztönösen tudjuk, mi a jó és mi a rossz.
"Ez nem tény, hanem egy erkölcsi szabály."
Lehet hogy rosszul fogalmaztam. Nem feltétlenül tény, amire gondoltam, az az, hogy annak az állításnak, hogy
"Gyermekek szexuális kizsákmányolása rossz" van igazságértéke (ti. tudjuk, hogy igaz).
"a pápuáknál még nem túl régen is bevett szokás volt az emberevés. És régen (az őskorban) meg valószínűleg az egész akkori emberiségnél."
Persze, na és akkor mi van?
"Nem túl kellemes szokás, el is hagytuk mára, de akkor megfelelt az erkölcsi szabályaiknak."
De az egyetemes erkölcsnek nem felelt meg.
"Egy csomó olyan dolgot szokást csináltak, követtek az őseink régen, amire ma azt mondjuk, hogy erkölcstelen. Az erkölcs relatív..."
Nem, az erkölcs örök és egyetemes, csak a róla való felfogásunk változik. Pont azért hagytuk el az emberevést, mert felismertük, hogy erkölcstelen.
" Elvileg persze dönthetnénk úgy is. "
Nem. Csak arról dönthetünk, engedelmeskedünk-e az egyetemes erkölcsnek, magát nem tudjuk megváltoztatni.
" Ettől még természetesen a józan, racionális ész (más itt nem játszik), bírálhatja őket aszerint, hogy mennyire felelnek meg a legfontosabb, alapvető erkölcsi elveknek (élet, életminőség, stb.). És ha úgy látja (a racionális ész), hogy nem felelnek meg azoknak, akkor kutya kötelessége (a racionális ésszel bíró embereknek), hogy módosítson, változtasson..."
Úgy látom, itt tulajdonképpen egyetértesz velem :) Nem?
"Így van. Elméletileg lehetnek olyan kultúrák, ahol az nem számít erkölcstelenségnek. Ilyenkor az számukra jó."
Nem, számukra sem jó. Csak annak tartják, a kettő nem ugyanaz. Egyesek szerint a Föld gömbölyű, mások szerint lapos. Az, hogy utóbbiak szerint lapos, nem jelenti azt, hogy számukra lapos. Csak annyit jelent, hogy ők tévednek. Hasonlóképp: a gyermekmolesztálás egyik kultúrában sem "jó". Csak egyes kultúrákban annak hiszik, mert tévednek.
Nem vagyok katolikus, sőt, hívő sem, de nagyon egyet tudok érteni azzal, amikor a katolikusok a "szívbe írt törvényről" beszélnek. Az embernek van egy természetes morális érzéke. Ösztönösen tudjuk, mi a jó és mi a rossz.
"Ez nem tény, hanem egy erkölcsi szabály."
Lehet hogy rosszul fogalmaztam. Nem feltétlenül tény, amire gondoltam, az az, hogy annak az állításnak, hogy
"Gyermekek szexuális kizsákmányolása rossz" van igazságértéke (ti. tudjuk, hogy igaz).
"a pápuáknál még nem túl régen is bevett szokás volt az emberevés. És régen (az őskorban) meg valószínűleg az egész akkori emberiségnél."
Persze, na és akkor mi van?
"Nem túl kellemes szokás, el is hagytuk mára, de akkor megfelelt az erkölcsi szabályaiknak."
De az egyetemes erkölcsnek nem felelt meg.
"Egy csomó olyan dolgot szokást csináltak, követtek az őseink régen, amire ma azt mondjuk, hogy erkölcstelen. Az erkölcs relatív..."
Nem, az erkölcs örök és egyetemes, csak a róla való felfogásunk változik. Pont azért hagytuk el az emberevést, mert felismertük, hogy erkölcstelen.
" Elvileg persze dönthetnénk úgy is. "
Nem. Csak arról dönthetünk, engedelmeskedünk-e az egyetemes erkölcsnek, magát nem tudjuk megváltoztatni.
" Ettől még természetesen a józan, racionális ész (más itt nem játszik), bírálhatja őket aszerint, hogy mennyire felelnek meg a legfontosabb, alapvető erkölcsi elveknek (élet, életminőség, stb.). És ha úgy látja (a racionális ész), hogy nem felelnek meg azoknak, akkor kutya kötelessége (a racionális ésszel bíró embereknek), hogy módosítson, változtasson..."
Úgy látom, itt tulajdonképpen egyetértesz velem :) Nem?
Amikor írtam többször is a protestantizmus ellen - pl. itt -, mindig attól féltem, nem fog-e mindez plágiumnak tűnni a René Guénont ismerők számára. Guénonnal nagyon sok mindenben egyetértek, de ami a protestantizmust illeti, ott a vele való egyetértésem kb. 101 %-os.
Most ismertetném Guénon…..
Draugr1257
2021.02.04 13:38:24
@MAXVAL birсaman közíró:
"Arra akarok rámutatni, hogy nem lehet konszenzus alapú az erkölcs."
És ezt éppen te mondod? Aki szerint a rabszolgaság összefér a kereszténységgel, egész addig, amíg a rabszolgával "emberként bánnak"?
"Arra akarok rámutatni, hogy nem lehet konszenzus alapú az erkölcs."
És ezt éppen te mondod? Aki szerint a rabszolgaság összefér a kereszténységgel, egész addig, amíg a rabszolgával "emberként bánnak"?
Draugr1257
2021.02.04 18:14:14
@MAXVAL birсaman közíró:
"Így igaz. Ahogy a kapitalizmus is összefér."
Nem gondolod, hogy esetleg baj van egy olyan vallással, amely saját bevallásod szerint (is) semmi kivetnivalót nem talál a rabszolgaságban?
Meg amúgy mi az, hogy a rabszolgatartó bánjon emberként rabszolgájával? Ezt nem tudom értelmezni. A másikkal emberként valóbánás nem ott kezdődik, hogy nem hajtom az illetőt rabszolgasorba?
"Így igaz. Ahogy a kapitalizmus is összefér."
Nem gondolod, hogy esetleg baj van egy olyan vallással, amely saját bevallásod szerint (is) semmi kivetnivalót nem talál a rabszolgaságban?
Meg amúgy mi az, hogy a rabszolgatartó bánjon emberként rabszolgájával? Ezt nem tudom értelmezni. A másikkal emberként valóbánás nem ott kezdődik, hogy nem hajtom az illetőt rabszolgasorba?
Draugr1257
2021.02.04 18:41:22
@MAXVAL birсaman közíró:
"A kereszténység nem foglal állást politikai ügyekben.'
Abortusz? Melegházasság? Válás? Eutanázia?
'A rabszolgatartó társadalmakban a lakosság akár kétharmada is rabszolga volt, ez adottság, nem kellett külön egyénileg rabszolgasorba hajtani bárkit is. Ezek után a keresztény kötelessége az emberi bánásmód volt.'
Tegyük fel, hogy nem rabszolgasorba hajtom a rabszolgákat, hanem pl. megöröklöm őket. Akkor az emberi bánásmód nem azt jelenti hogy felszabadítom őket?
'Ahogy egy mai keresztény tőkés feladata is ez. Vagy azt gondolod, minden tőkés k9eteles megszüntetni cégét, ha igazi keresztény?'
Nem, de a tőkés nem is sérti meg a munkásai emberi jogait. Amennyiben szerinted igen, akkor is súlyosabb ennél a rabszolgaság,nem?
"A kereszténység nem foglal állást politikai ügyekben.'
Abortusz? Melegházasság? Válás? Eutanázia?
'A rabszolgatartó társadalmakban a lakosság akár kétharmada is rabszolga volt, ez adottság, nem kellett külön egyénileg rabszolgasorba hajtani bárkit is. Ezek után a keresztény kötelessége az emberi bánásmód volt.'
Tegyük fel, hogy nem rabszolgasorba hajtom a rabszolgákat, hanem pl. megöröklöm őket. Akkor az emberi bánásmód nem azt jelenti hogy felszabadítom őket?
'Ahogy egy mai keresztény tőkés feladata is ez. Vagy azt gondolod, minden tőkés k9eteles megszüntetni cégét, ha igazi keresztény?'
Nem, de a tőkés nem is sérti meg a munkásai emberi jogait. Amennyiben szerinted igen, akkor is súlyosabb ennél a rabszolgaság,nem?
A nacionalizmus a konzervativizmus ideológiájának az egyik tipikus eleme. Sosem értettem, hogy "mi a jó benne". (Egyébként a konzervativizmus többi elemének a "jóságát" sem látom be, de most maradjunk csak ennél.) Vajon mi értelme van a nacionalizmusnak (ha van), és hogyan viszonyul…..
Érdekes gondolatkísérlet ennek az ellenkezője, amikor egy tudományos cikk jelenne meg arról, hogy megtalálták a szabad akaratot, és egy olyan képletbe foglalják, ami az emberi döntések előrejelzéséről szól. Eléggé képtelenség, hogy egy ilyen cikk megjelenjen, a tudomány valójában abból az…..
1000 leütés
Káros lehet-e egy markánsan konzervatív (amerikai) Legfelsőbb Bíróság?
2020.09.27 10:02:12
A várakozásoknak megfelelően Amy Coney Barrettet jelöli az amerikai elnök, aki az ötödik bírónő lehet a Legfelsőbb Bíróság (SCOTUS) történetében. Megválasztásával az eddiginél is konzervatívabb bíráskodás jöhet. Amy Coney Barrett katolikus, a bíráskodást tipikusan megosztó kérdéseket illetően: az…..
Draugr1257
2020.09.29 20:10:51
@chrisred:
"A magyar jogrendben az öngyilkosságnak nincs relevanciája."
Dehogynem van. Öngyilkosságban közreműködés, 162. §.
"A magyar jogrendben az öngyilkosságnak nincs relevanciája."
Dehogynem van. Öngyilkosságban közreműködés, 162. §.
A címben feltett kérdéssel kapcsolatban sajnos nemrég történt egy felháborító eset az Egyesült Államokban. Történt, hogy megerőszakoltak egy nőt, akinek nem tudjuk a nevét, és nem is fontos, R.W. a monogramja. A sajnálatos eset után R.W. egy erőszak utáni segítőközpontba vitték. Egy orvos két…..
Draugr1257
2020.06.30 12:42:25
Az amerikai polgárháború előtt sorozatosan történtek felháborító események.
1850-ben fogadták el az USÁ-ban a szökött rabszolgákról szóló törvényt, amely alapján a rabszolgaállamokból elszökött rabszolgákat vissza kellett szolgáltatni tulajdonosuknak:
en.wikipedia.org/wiki/Fugitive_Slave_Act_of_1850
Ezt demokratikus keretek között fogadták el, a világ akkor talán legdemokratikusabb államában.
A rabszolgaság ellenzői, az abolicionisták azonban ellenezték a törvényt, és gyakran segítettek kijátszásában: "Many abolitionists openly defied the law."
Namármost, nézzünk egy kicsit mögéje, hogy mire mutat rá ez az eset?!
Arra mutat rá, hogy az abolicionizmussal gond van. Nekik alapvető hibájuk ugyanis az, hogy nem ismerték fel, hogy egy olyan kérdésről van szó, amelyben nincs objektív igazság. Az, hogy az ember tartson-e rabszolgát nem objektív igazság kérdése, hanem egyéni erkölcs, mérlegelés kérdése. Metaforikusan tehát az abolicionisták megerőszakolták a rabszolgatartókat a hitükkel.
Mivel a kérdés nem objektív, ezért nem lehet empirikus-logikai érvekkel eljárni. Az abolicionisták nem tudták empirikus-logikai érvekkel igazolni, hogy a rabszolgatartás rossz. Az erőszak az abolicionizmus velejárója. Nem mindenkinél, de nyilván mindig lesz olyan abolicionista, akinél ez elő fog jönni.
Az is igaz, hogy ha az abolicionisták egyszerűen nem tartottak volna rabszolgákat, az legális lett volna az akkori Egyesült Államokban. De itt ők más rabszolgáját bújtatták, aki a rabszolgatartók magántulajdona.
Következtetés: az abolicionisták vallási fanatikusak voltak. Hiszen hogy mertek beleavatkozni mások magánügyébe!?
Legalábbis, így érvelhetnék, ha ennek a beteg cikknek a logikáját követném...
1850-ben fogadták el az USÁ-ban a szökött rabszolgákról szóló törvényt, amely alapján a rabszolgaállamokból elszökött rabszolgákat vissza kellett szolgáltatni tulajdonosuknak:
en.wikipedia.org/wiki/Fugitive_Slave_Act_of_1850
Ezt demokratikus keretek között fogadták el, a világ akkor talán legdemokratikusabb államában.
A rabszolgaság ellenzői, az abolicionisták azonban ellenezték a törvényt, és gyakran segítettek kijátszásában: "Many abolitionists openly defied the law."
Namármost, nézzünk egy kicsit mögéje, hogy mire mutat rá ez az eset?!
Arra mutat rá, hogy az abolicionizmussal gond van. Nekik alapvető hibájuk ugyanis az, hogy nem ismerték fel, hogy egy olyan kérdésről van szó, amelyben nincs objektív igazság. Az, hogy az ember tartson-e rabszolgát nem objektív igazság kérdése, hanem egyéni erkölcs, mérlegelés kérdése. Metaforikusan tehát az abolicionisták megerőszakolták a rabszolgatartókat a hitükkel.
Mivel a kérdés nem objektív, ezért nem lehet empirikus-logikai érvekkel eljárni. Az abolicionisták nem tudták empirikus-logikai érvekkel igazolni, hogy a rabszolgatartás rossz. Az erőszak az abolicionizmus velejárója. Nem mindenkinél, de nyilván mindig lesz olyan abolicionista, akinél ez elő fog jönni.
Az is igaz, hogy ha az abolicionisták egyszerűen nem tartottak volna rabszolgákat, az legális lett volna az akkori Egyesült Államokban. De itt ők más rabszolgáját bújtatták, aki a rabszolgatartók magántulajdona.
Következtetés: az abolicionisták vallási fanatikusak voltak. Hiszen hogy mertek beleavatkozni mások magánügyébe!?
Legalábbis, így érvelhetnék, ha ennek a beteg cikknek a logikáját követném...
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Mert az ellenkezője elfogadhatatlan eredményre vezet. Ha azt mondjuk, az erkölcs nem abszolút, akkor az azt jelenti, hogy pl. gyerekek szexuális kizsákmányolása nem abszolút rossz, hanem "csak" konstrukció. Ez pedig erkölcsileg elfogadhatatlan.
"Aki eddig figyelt, egyből megkérdezi: melyik erkölcs? Hát melyik? Hiszen sok van, vagy lehet. Minden kornak, helynek, civilizációnak, kultúrának megvan a saját erkölcse."
Pusztán attól, hogy egy társadalom vagy társadalmak elfogadhatónak tart(anak) valamit, vagy éppenséggel tiltják... az nem azt jelenti hogy igazuk is van. Ez az argumentum ad populum érvelési hiba.