Adatok
fjoni
0 bejegyzést írt és 36 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
fjoni
2024.10.15 08:15:54
@Krizo: Nana!Nem feszegetjük itten a szigorúan titkos hadiipari fejlesztéseket :-) és főleg nem kritizáljuk...
A Magyar Néphadsereg 87M Málhamellény néven rendszeresítette ezt a személyi felszerelést. A 87M az első változat volt, ugyanis ezt tovább „fejlesztve”, „boci” színben is rendszeresítették, sőt napjainkban is fel-fel tűnik. A mellény egyik nagy…..
fjoni
2024.06.28 08:36:11
@delta81: az egész málhamellény "rendszer" jól példázta az akkori hozzáállást a kérdéshez. Igaz, az itthon elérhető anyagok is erősen megkötötték a "tervezők" kezét, de valójában az innovatív képesség hiányzott. Akik már akkor is a rendszerben mozogtak, rengeteg sztorit tudnak erről, amelyek nagy része sajnos nem urban legend, hanem szomorú valóság ... csak egy ilyen: bemutattak katonai vezetőknek egy Carinthia-hálózsákot a 90-es évek végén ... egy tábornok fölemelte az összegöngyölt zsákot és azt mondta:"hát ez túl könnyű, akkor biztosan nem lehet jó, mert nem nyújt elég védelmet" ... mert ő a Leventéhez szocializálódott.
fjoni
2023.11.02 10:01:21
@LuckyDevil: Az "erdei" ruhában az újítás pont az alapanyag - 50% pamut 50% poliamid - volt, tehát abból 100% pamutot nem fogsz találni. A rip-stop (nyári) változat is ugyanúgy 50% poliamidból készült, ezért nem is volt annyira szellős, mint a korábbi (2000 M) 100% pamut rip-stop nyári ruha, cserébe viszont tartósabb volt.
A TMK repeszmellény több évnyi fejlesztés után került ki a csapatokhoz. Maga a mellény valamikor 2008-2009 körül készülhetett el, de én csak 2010 első felében láttam fel-fel bukkani a PRT-nél.
A mellény tervezésénél olyanok is közreműködtek akik tereptapasztalattal…..
fjoni
2022.10.05 14:33:39
@delta81: Találkoztam ilyennel élőben. Miként az előttem szóló is írta, valójában semmi extra, egy elvetélt kísérlet az integrált védőmellény pre-PALS megvalósítására. Leginkább csak "gyűjtői" értéke van, haszna ma már nincsen sok.
fjoni
2022.10.07 11:38:04
@delta81: A meglévő mellényből próbáltak az akkor rendelkezésre álló technológiák mentén egy integrált mellényt létrehozni ... nem sikerült. A gyártó cég innováció tekintetében nem hasított túlságosan.
..
fjoni
2022.06.08 08:25:05
@Stahlgewittern: Az új öltözködési utasítás leginkább egy ráncfelvarrott ideiglenes (átmeneti) szöveg, amely abból a célból született, hogy az egyszerű talpasnak legyen valami a kezében, ha fel akar öltözni (hiszen az eddig érvényes szabályzatban a 15M ruha benne se volt...). Az ÖTT-nél - kényszerből - bele kellett írni a brit ruhát, hiszen az rendszeresítés nélkül került be a rendszerbe, viszont mire kijött a szabályzat (a szakképzett papírtologatók elég sokáig tologatták ide-oda), gyakorlatilag ez a passzus fölöslegessé vált, mert elfogyott az MTP és legtöbbször már az ÖTT is 15M-t kap. A sok megengedő passzus jól jellemzi a hadsereg gyöngéit (vagy ha a másik oldalról nézzük a kérdést - a hadsereg modernitását), de legalább innentől útmutatást ad a katona kezébe és nincs kiszolgáltatva a szokásjognak és az elöljáró furcsa ötleteinek. Aztán majd egyszer csak összeül egy munkacsoport és összefabrikál egy képekkel ellátott, egyszerű, érthető öltözködési szabályzatot. Bár gyanítom, hogy az új miniszternek nem ez lesz az első dolga...
fjoni
2022.04.19 09:48:54
@recon71: "French army size chart" gugli keresés segíthet.
fjoni
2022.04.25 12:13:06
@Reich: Nem ismerem az UF Pro termékeket, de pl. a Helikontex fekete ruhái rettenetesen szöszösödtek ...
fjoni
2022.05.09 07:44:50
@Reich: A szteccs-betoldások talán sok pluszt adnak a kényelemhez, de sokkal hamarabb szétmennek (kikopnak és kinyúlnak) mint a nadrág "hagyományos" anyaga. De hát tudjuk, a mai ruhadarabok nem az "öröklét"-nek készülnek ...
fjoni
2022.02.21 09:12:07
@Stahlgewittern: A Bathó céget keresd. Ők csináltak annak idején mintasort egy normális tábori sapkára (nem olyan ratyi, mint a mostani Bocskai), lehet, hogy hajlandók legyártani neked egy sapkát, persze alapanyagot neked kell vinni. Olyan céget nem tudok, akinek lenne (főleg M15) alapanyaga ... kivéve talán az Ei Zrt.-t, de ők aligha gyártanak kis ételben :-)
fjoni
2022.02.21 09:13:52
@fjoni: tételben
fjoni
2022.02.24 07:19:43
@Stahlgewittern: Nyilvános felületen nem tehetek közzé személyes elérhetőséget, de ha guglin rákeresel a "Bathó sapka kalap"-ra, akkor megtalálod a céget.
fjoni
2022.01.10 11:00:33
@Motorogre: Vsz. inkább 1956 - akkor küldtek nagy mennyiségben ilyesmi feliratú élelmiszersegélyt Magyorországra az Államokból. Ez persze a történet értékéből mit sem von le, én biztos meg nem ettem volna ... :-)
Amúgy nem is értem a repülőgéphordozók étkezőtere miért nem úgy néz ki, mint egy plázaé? Lenne KFC, Meki, BurgerK meg még pár hasonló franchise-étkezde, legalább a megszokott kaját nyújtanák az amerikai fiataloknak. Az alapanyag-beszerzés senm lenne akkora gond, lassan 3D nyomtatóval is ki lehet nyomtatni ezeket az ételeket.... a lényeg a csomagolás és az ízfokozók.
Komolyabbra fordítva - egy kanadai ismerősöm annak idején sokat panaszkodott az afganisztáni "zacskós étkeztetésre" (MRE), előszörre elkényeztetett kapitalista picsogásnak tűnt, de jobban belegondolva nem biztos, hogy jó lehet hónapokon keresztül MRE-n élni....
A Néphadsereg étkeztetéséről azért lehetne karakterek ezreire rúgó mókás/szomorú történeteket írni ... az 56 előtti időkről nem is beszélve (szárított krumpliból készült főzelék, főtt szalonnával...) ... szóval inkább maradjunk abban, hogy nagy volt a szórás ezen a területen.
Amúgy nem is értem a repülőgéphordozók étkezőtere miért nem úgy néz ki, mint egy plázaé? Lenne KFC, Meki, BurgerK meg még pár hasonló franchise-étkezde, legalább a megszokott kaját nyújtanák az amerikai fiataloknak. Az alapanyag-beszerzés senm lenne akkora gond, lassan 3D nyomtatóval is ki lehet nyomtatni ezeket az ételeket.... a lényeg a csomagolás és az ízfokozók.
Komolyabbra fordítva - egy kanadai ismerősöm annak idején sokat panaszkodott az afganisztáni "zacskós étkeztetésre" (MRE), előszörre elkényeztetett kapitalista picsogásnak tűnt, de jobban belegondolva nem biztos, hogy jó lehet hónapokon keresztül MRE-n élni....
A Néphadsereg étkeztetéséről azért lehetne karakterek ezreire rúgó mókás/szomorú történeteket írni ... az 56 előtti időkről nem is beszélve (szárított krumpliból készült főzelék, főtt szalonnával...) ... szóval inkább maradjunk abban, hogy nagy volt a szórás ezen a területen.
fjoni
2021.12.15 08:26:12
@dudi01: Minden mással együtt a történeti muzeológia is változni fog (vadul változik) ... egy folyamatos fejlesztési lánc összes elemét nyilván nem lehet, és nem is érdemes begyűjteni és megőrizni. Talán csomópontokat fognak megőrizni (példánknál maradva, magyar katona mondjuk 2026-ban, 2050-ben stb.), azt pedig senki nem fogja észrervenni, hogy nem az adott időpontban helyes 11. változatú mellény van a kiállított figurán, hanem a 12 ... mert az évtizedek múltával az apró különbségek elmosődnak. A gyártók pedig nem fogják megőrizni az összes dokumentációt, kivéve, ha digitálisan tárolják és majd nem egy ember, hanem egy muzeológiai kompjúter fogja az összegyűjtött összes adatot elemezni és értékelni, akkor virtuálisan minden apró változtatás követhtő lesz - de kit fog az érdekelni?
@Tom Sinner: mellényekkel biztosan nem, egyenruházat előbb-utóbb legálisan is (illegálisan már lehetett kapni korábban is online aukciós oldalon) piacra kerülhet, tekintve, hogy most már van saját tulajdonú 15M ruha is, nem csak rfk-s.
@Tom Sinner: mellényekkel biztosan nem, egyenruházat előbb-utóbb legálisan is (illegálisan már lehetett kapni korábban is online aukciós oldalon) piacra kerülhet, tekintve, hogy most már van saját tulajdonú 15M ruha is, nem csak rfk-s.
fjoni
2021.12.17 08:54:52
@Tom Sinner: ... még mindig jobban jártál, mint az a kanadai díler, akit annak idején az MP kapcsolt le CADPAT egyenruhák illegális forgalmazásáért ... :-)
Egyelőre mindenki "ragaszkodik" a ruhájához, nincs elég belőle, legfeljebb olyasvalaki árulhatná, aki leszerel vagy nyugdíjba megy, de szerintem az is inkább a kollégáknak adja. Idővel ez nyilván változni fog.
Nem tudom, hogy a leselejtezett TMK-k vajon kereskedelmi forgalomba kerülnek-e? Én eredetileg a 19M mellényekre gondoltam, amikor azt írtam, hogy a közeljövőben biztosan nem lesznek kaphatók a civil piacon.
Egyelőre mindenki "ragaszkodik" a ruhájához, nincs elég belőle, legfeljebb olyasvalaki árulhatná, aki leszerel vagy nyugdíjba megy, de szerintem az is inkább a kollégáknak adja. Idővel ez nyilván változni fog.
Nem tudom, hogy a leselejtezett TMK-k vajon kereskedelmi forgalomba kerülnek-e? Én eredetileg a 19M mellényekre gondoltam, amikor azt írtam, hogy a közeljövőben biztosan nem lesznek kaphatók a civil piacon.
fjoni
2021.12.21 08:34:27
@Tom Sinner: Hát ... esetleg szerezz egy lopott furgont és rabolj el egy járőrt az utcáról ... :-)
Combat Gear Blog
BK-ACH-MC - A Magyar Honvédség Legújabb Ballisztikai védősisakja
2021.10.11 09:48:04
fjoni
2021.10.18 11:17:07
@Tom Sinner: kephost.net/p/2021/42/5756_bbac863f3b0a.jpg
"Bitangok, ezt akartátok?" . igaz, ez még háromsznnyomású ...
"Bitangok, ezt akartátok?" . igaz, ez még háromsznnyomású ...
fjoni
2021.03.30 08:37:05
@apravetz: De konkréatan mi az értelme? A sisak "vízhatlan", nem? És a pereme miatt a nyakadba sem folyik a víz, viszont a csuklya akadélyozó tényező tud lenni, még az oldalt szűkíthetőek is. Nem kekeckedem, tényleg szeretném tudni, hogy van-e értelme a sisakra húzott csuklyának - én még sosem hordtam ilyet, viszont sisakot se nagyon.
fjoni
2021.03.31 13:12:12
@delta81: ...vagy olyan spéci csuklyát varrnak a kabátra, amin van külön kamera, lámpa, éjjelátó, fiszemfaszom "fiókcsuklya" ... :-)
Combat Gear Blog
Az orosz belügyi és katonai alakulatok ballisztikai védőpajzsai
2021.03.07 21:53:42
fjoni
2021.03.22 08:43:03
Én a TEK helyében zekeből válogatnék:
www.behance.net/gallery/21670035/WEIRD-Camo-Patterns
Sokkal barátságosabbnak tűnnének a TEK-operátorok a békés állampolgár számára. A bűnözők szétrugdosásakor pedig oldaná a feszültséget egy ilyen mintázat, sokkal jobb kedélyállapootban zajlanának az elfogások...
www.behance.net/gallery/21670035/WEIRD-Camo-Patterns
Sokkal barátságosabbnak tűnnének a TEK-operátorok a békés állampolgár számára. A bűnözők szétrugdosásakor pedig oldaná a feszültséget egy ilyen mintázat, sokkal jobb kedélyállapootban zajlanának az elfogások...
fjoni
2021.03.17 08:59:40
@krisss93: fel vagyok háborodva ... mi az, hogy "félig-meddig a Magyar Honvédség hivatalos lábbelije" :-) :-) :-)
..
fjoni
2021.02.18 07:34:17
@durczás: Igen, szerencsére a cikk megírása óta nekem is sikerült hozzájutnom egy példányhoz. Mindenesetre gratulálok, jó vétel, ezekből is alig maradt már (persze azt sem tudni, mennyi készülhetett...)
fjoni
2021.02.08 11:56:08
@delta81: Ez a videó elég durva, főleg ha a dátumot nézi az ember (2019...), panaszkodtak régebben is a német tartalékosok, hogy nagyon spórol állam néni a hadseregen, illetve az "ultra" szaksajtó (K-ISOM és társai) is tele vannak haosnló cikekkel, és úgy tűnik nem is túloznak nagyon...
Gyalázat, hogy ezt a vacakot osztják még mindig a BW-katonáknak.
Ezzel a málhával csak akkor érdemes bármit kezdeni, ha ingyen kapod valakitől, egyébként kár egy fillért is kidobni erre ... innen-onnan összeberhelt PALS-alapú cuccokból ezerszer jobb málhafelszerelést lehet építeni.
Gyalázat, hogy ezt a vacakot osztják még mindig a BW-katonáknak.
Ezzel a málhával csak akkor érdemes bármit kezdeni, ha ingyen kapod valakitől, egyébként kár egy fillért is kidobni erre ... innen-onnan összeberhelt PALS-alapú cuccokból ezerszer jobb málhafelszerelést lehet építeni.
fjoni
2021.02.09 12:34:17
@recon71: Igen, csak amikor letörnek (vagy deformálódnak) a kis rögzítőbogyók, akkor dobhatod az egészet a kukába, mert javítani sem lehet...
Értem én, hogy a "tábori körülmények között történő javítás lehetősége" a mai (fogyasztói) társadalomban nem opció, hiszen a katonák jó része egy tűt nem tudna befűzni, vagy egy drótot méretre hajlítani, de ez akkor is nagyon gyatra egy cucc. Nem is csoda, hogy annak idején megvettük...
Értem én, hogy a "tábori körülmények között történő javítás lehetősége" a mai (fogyasztói) társadalomban nem opció, hiszen a katonák jó része egy tűt nem tudna befűzni, vagy egy drótot méretre hajlítani, de ez akkor is nagyon gyatra egy cucc. Nem is csoda, hogy annak idején megvettük...
fjoni
2021.01.15 11:15:08
@recon71: Találtam ilyet is és olyat is (tehát fordított és normál nyitásút), furcsállná, ha a Bundesheer minőségi szűrője ennyire gyatra lenne, de ki tudja? Mert logika - így - tényleg nincs benne...
fjoni
2021.01.18 11:20:50
@recon71: Akár ez is lehet a magyarázat...és akkor ezek szerint náluk a fordított a "normális"...
fjoni
2020.11.02 11:58:15
@estván: A pulóvermár 1996-os bevezetésekor "multifunkciós" ruhadarab volt, a rendfokozati jelzés változtatásával lehetett igazítani a köznapi és a gyakorló ruházathoz, igaz, a kettős funkciónak ára is volt, a köznapi ruhához kicsit furcsán mutattak a tereptarka foltok.
fjoni
2020.11.05 09:40:51
@Tom Sinner: "Szétlövünk, szétbombázunk mindent és mindenkit..." - amúgy mi van, ha igen? Végül is megnyerték a II. világháborút - ebben a ruhában. Ott is volt egy kis szétbombázás, atomajigálás és egyéb móka. Az efféle "nosztalgia" használata nem ismeretlen a katonai viseletek történetében. A porosz-francia háború után világszerte Pickelhaubét öltött egy csomó hadsereg, hiszen ha a győztesek olyat viseltek, akkor az csak jó lehet, nem igaz? 1951-ben fölvettük a dicsőséges Szovjet Hadsereg egyenruháját, hiszen abban nyerték meg a Nagy Honvédő Háborút, tehát ha ilyet hordunk, számunkra is garantált a győzelem... és a példákat még hosszan lehetne sorolni. Az orosz hadsereg vajon miért tért vissza az állógalléros "mundir"-hoz? Csak nem hasonló megfontolásból?
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz