Adatok
Laborczi Pál
5 bejegyzést írt és 128 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Nem lebecsülésből mondom, tudom, hogy nehéz lesz. Nekem is az lenne, ha a szocializmusról adna nekem elő valaki, pláne azzal a szándékkal, hogy elismertesse velem az előnyeit.
1. A kapitalizmus: (a poszt során) a nyereségszemléletű piaci viselkedések vegyesen spontán és intézményes koordinációjában…..
Laborczi Pál
2020.03.22 22:32:58
@ijontichy: "néha én is félreütök (nézz a billentyűre)"
Ezt nem vettem észre, bocs.
"öreg hardvert hoztam fel "köszönömre""
Ilyet én is csináltam.
"fürge kis Linux környezet telepítésével" - Mit raktál föl? Én lubuntut.
S kiknek adod tovább? Mert akiknek szántam,nem igénylik.
Ezt nem vettem észre, bocs.
"öreg hardvert hoztam fel "köszönömre""
Ilyet én is csináltam.
"fürge kis Linux környezet telepítésével" - Mit raktál föl? Én lubuntut.
S kiknek adod tovább? Mert akiknek szántam,nem igénylik.
Laborczi Pál
2020.03.22 23:37:50
Előző bejegyzésemben a kamatról alkotott mai téves és torz felfogásunkról írtam. Ennek az erkölcsöt nélkülöző,és lényegét tekintve egoista haszonlesésnek a következményeit a társadalom egészére nézve Polányi Károly foglalta össze a legtömörebben. Legyen szabad újólag idéznem:
"A gazdasági rendszert…..
Apokaliptikus képek peregnek az Ausztrál erdőtüzek kapcsán a híradásokban. Tízezreket evakuálnak, miközben egy nagyjából Magyarországnyi terület, a hozzátartozó élővilággal együtt a tüzek martalékává válik. A fák koronáinál is magasabbra csapó lángnyelvek kiégett autók garmadáját, összedőlt házakat…..
Laborczi Pál
2020.01.28 23:47:41
Ha jönne is egy ilyen új Savonarola, a csekély önfegyelemmel bíró, azonnali vágykielégítésre hajlamos tömeg azonnal "a civilizációs vívmányaink jelentős része" helyett stílszerűen őt magát dobná a máglyára,.
Nem a civilizációs vívmányainkkal van ugyanis a baj, hanem a mögötte álló ember mentalitásával. Egész pontosan az önzésünkkel és a kényelemszeretetünkkel.
Polányi Károly szerint "a gazdasági rendszert a piac irányítja: ez nem kevesebbet jelent, mint hogy a társadalom a piac függelékeként működik. Ahelyett, hogy a gazdaság lenne beágyazva a társadalmi viszonyokba, a társadalmi viszonyok vannak beágyazva a gazdasági rendszerbe".
Vagyis napjainkra már a feje tetején áll a rendszer. A kapitalista rendszer, amelyet sokan azonosnak vesznek a piacgazdasággal. Holott ez óriási tévedés!
A kapitalizmus tisztességes magyar neve a tőkegazdaság volna. (Bővebben: okopolitika.hu/49-laborczi-pal-a-kapitalizmus-nem-piacgazdasag)
S ha megkülönböztetjük a kapitalizmust a piacgazdaságtól, akkor igen csak érdekes megfigyeléseket tehetünk és még érdekesebb következtetésekre jutunk.
Pl. arra, hogy a kapitalizmus (=tőkegazdaság) pénzrendszere több mint kiváló erősítője az ember önzésének és kényelemszeretetének.
Mivel pedig az önzés és kényelemszeretet ugyancsak csekély eredménnyel szorítható jogi korlátok közé, a pénzrendszer átalakítása marad az egyetlen lehetőségünk.
A tőkegazdaságban a munkamegosztás értelme nem az, hogy mindenki gazdagodjék, könnyebben boldoguljunk és a közösség rövid és hosszú távú érdeke szerint gazdálkodjunk, hanem a termelést a pénz _kamatozása_ szabja meg. A kamaton keresztül a piac és annak szellemisége szó szerint mindent maga alá gyűr, napjainkra pedig a Földet is bekapni készül. Más szavakkal megszegtük az ősi (mózesi) kamattilalmat, és most nem akarunk szembenézni az egyre súlyosabb következményekkel.
A geselli _piacgazdaság_ fordítva működik: nem a pénz uralkodik, hanem a termeléshez igazítják a piacon forgó pénz mennyiségét. A kamat hozta negatívumok lassanként eltűnnek, eltűnhetnek, a tőkekoncentráció előnyei viszont megmaradnak.
Zárójelben: az eddigiek szellemiségében indítottam egy blogot
(penzeserkolcs.blog.hu/
Örömmel várom az érdeklődőket.
Nem a civilizációs vívmányainkkal van ugyanis a baj, hanem a mögötte álló ember mentalitásával. Egész pontosan az önzésünkkel és a kényelemszeretetünkkel.
Polányi Károly szerint "a gazdasági rendszert a piac irányítja: ez nem kevesebbet jelent, mint hogy a társadalom a piac függelékeként működik. Ahelyett, hogy a gazdaság lenne beágyazva a társadalmi viszonyokba, a társadalmi viszonyok vannak beágyazva a gazdasági rendszerbe".
Vagyis napjainkra már a feje tetején áll a rendszer. A kapitalista rendszer, amelyet sokan azonosnak vesznek a piacgazdasággal. Holott ez óriási tévedés!
A kapitalizmus tisztességes magyar neve a tőkegazdaság volna. (Bővebben: okopolitika.hu/49-laborczi-pal-a-kapitalizmus-nem-piacgazdasag)
S ha megkülönböztetjük a kapitalizmust a piacgazdaságtól, akkor igen csak érdekes megfigyeléseket tehetünk és még érdekesebb következtetésekre jutunk.
Pl. arra, hogy a kapitalizmus (=tőkegazdaság) pénzrendszere több mint kiváló erősítője az ember önzésének és kényelemszeretetének.
Mivel pedig az önzés és kényelemszeretet ugyancsak csekély eredménnyel szorítható jogi korlátok közé, a pénzrendszer átalakítása marad az egyetlen lehetőségünk.
A tőkegazdaságban a munkamegosztás értelme nem az, hogy mindenki gazdagodjék, könnyebben boldoguljunk és a közösség rövid és hosszú távú érdeke szerint gazdálkodjunk, hanem a termelést a pénz _kamatozása_ szabja meg. A kamaton keresztül a piac és annak szellemisége szó szerint mindent maga alá gyűr, napjainkra pedig a Földet is bekapni készül. Más szavakkal megszegtük az ősi (mózesi) kamattilalmat, és most nem akarunk szembenézni az egyre súlyosabb következményekkel.
A geselli _piacgazdaság_ fordítva működik: nem a pénz uralkodik, hanem a termeléshez igazítják a piacon forgó pénz mennyiségét. A kamat hozta negatívumok lassanként eltűnnek, eltűnhetnek, a tőkekoncentráció előnyei viszont megmaradnak.
Zárójelben: az eddigiek szellemiségében indítottam egy blogot
(penzeserkolcs.blog.hu/
Örömmel várom az érdeklődőket.
Laborczi Pál
2020.01.29 14:13:31
@FILTOL: "ja azt nem lehet, mert az holokauszt lenne...ertem. "
Nem érted!
A közfelfogás itt is, mint nagyon sok esetben, óriási tévedés.
Ha el is tudnád kergetni az összes zsidót a bankokból és eszkimót vagy hottentottát ültetnél a helyükre, néhány nemzedék múlva ők is ráéreznének a könnyen szerzett pénz és hatalom ízére. És a szekér ugyanúgy robogna tovább. Mivégre akkor, ha burkoltan is, zsidó háttérhatalomról ájvékolnod?
A Mammonistenség közmegegyezésnek, sőt köztiszteletnek örvendve uralkodik, csinálhat bárki bármit, mondhat bárki bármit, előbb-utóbb mindenképp az ő akarata érvényesül, miközben esélyegyenlőségről és demokráciáról szól a dal. A „világ urának”, vagyis nekünk, _kisbefektetőknek_ és nagybefektetőknek egyaránt csakis a profit számít. Mert a pénzt és a mögötte álló embert nem érdekli a népek, társadalmak változatossága, múltja, jövője és egyáltalán semmilyen emberi tényező, ami nem a profitot élteti. Vagyis amíg „reálértéken” több pénzt kapok vissza, mint amennyit befektettem, minden rendben – ez a ma közfelfogás! Messze nem véletlenül beszél Bogár László „elkufárosodott” életszemléletről. Az emberi tömegek ösztönkésztetéseinek egyre gátlástalanabb kiszolgálása is csupán a profitot szolgálja. A következmények már most is tragikusak, és még inkább azok lesznek, miközben kormányzati, intézményi, vállalati-vállalkozói – beleértve a multikat is – és magánemberi szinten is szinte minden erő ezen beteg rendszer stabilitásának a fönntartásért küzd.
Tipikus csapdahelyzet.
A mai pénzrendszernek _mindannyian_ játékosai, egyben elszenvedői vagyunk. Legföljebb a kispénzű ember kissé, a nagypénzű ember pedig nagymértékben működteti azt a _hálózatot_, amelynek előnyét mindenki élvezni szeretné, a hátrányaival, az egyre súlyosabb következményeivel pedig nem akarunk szembenézni.
Ezen csapdahelyzet föloldásának egyetlen lehetőségét Silvio Gesell pénzelméletének megismerésében és mielőbbi bevezetésében látom, még pedig azért, mert ez az elmélet a mai pénzrendszernek éppen az emberi gyarlóságot _erősítő_ jellegét szünteti meg.
Véleményem szerint minden más harc szélmalomharc a Mammonistenség hatalmával szemben.
A mégoly burkolt antiszemitizmus pedg végképp értelmetlen és céltalan. A féligazságok már csak ilyenek...
Érted már?
:-)
(penzeserkolcs.blog.hu)
Nem érted!
A közfelfogás itt is, mint nagyon sok esetben, óriási tévedés.
Ha el is tudnád kergetni az összes zsidót a bankokból és eszkimót vagy hottentottát ültetnél a helyükre, néhány nemzedék múlva ők is ráéreznének a könnyen szerzett pénz és hatalom ízére. És a szekér ugyanúgy robogna tovább. Mivégre akkor, ha burkoltan is, zsidó háttérhatalomról ájvékolnod?
A Mammonistenség közmegegyezésnek, sőt köztiszteletnek örvendve uralkodik, csinálhat bárki bármit, mondhat bárki bármit, előbb-utóbb mindenképp az ő akarata érvényesül, miközben esélyegyenlőségről és demokráciáról szól a dal. A „világ urának”, vagyis nekünk, _kisbefektetőknek_ és nagybefektetőknek egyaránt csakis a profit számít. Mert a pénzt és a mögötte álló embert nem érdekli a népek, társadalmak változatossága, múltja, jövője és egyáltalán semmilyen emberi tényező, ami nem a profitot élteti. Vagyis amíg „reálértéken” több pénzt kapok vissza, mint amennyit befektettem, minden rendben – ez a ma közfelfogás! Messze nem véletlenül beszél Bogár László „elkufárosodott” életszemléletről. Az emberi tömegek ösztönkésztetéseinek egyre gátlástalanabb kiszolgálása is csupán a profitot szolgálja. A következmények már most is tragikusak, és még inkább azok lesznek, miközben kormányzati, intézményi, vállalati-vállalkozói – beleértve a multikat is – és magánemberi szinten is szinte minden erő ezen beteg rendszer stabilitásának a fönntartásért küzd.
Tipikus csapdahelyzet.
A mai pénzrendszernek _mindannyian_ játékosai, egyben elszenvedői vagyunk. Legföljebb a kispénzű ember kissé, a nagypénzű ember pedig nagymértékben működteti azt a _hálózatot_, amelynek előnyét mindenki élvezni szeretné, a hátrányaival, az egyre súlyosabb következményeivel pedig nem akarunk szembenézni.
Ezen csapdahelyzet föloldásának egyetlen lehetőségét Silvio Gesell pénzelméletének megismerésében és mielőbbi bevezetésében látom, még pedig azért, mert ez az elmélet a mai pénzrendszernek éppen az emberi gyarlóságot _erősítő_ jellegét szünteti meg.
Véleményem szerint minden más harc szélmalomharc a Mammonistenség hatalmával szemben.
A mégoly burkolt antiszemitizmus pedg végképp értelmetlen és céltalan. A féligazságok már csak ilyenek...
Érted már?
:-)
(penzeserkolcs.blog.hu)
A pénz és kamata szempontjából olvasgatva Arisztotelész, Aquinói Szent Tamás, Nicole Oresme, Luther vagy Kálvin idevágó munkáit, szembe tűnhet néhány jelző a kamattal, ill. a kamatszedéssel kapcsolatban: természetellenes, igazságtalan, természet ellen való, ellentétes a természetes igazságossággal,…..
Bevezetés
Sokan azért vannak ellene a kapitalista (= tőke)gazdaság) egyetlen reményt keltő alternatívájának, mert hogy - állítják -, az nem alternatíva, ami csak elméletileg létezik. Kvázi csak néhány hóbortos ember fejében lötyögő működésképtelen ostobaság.
Szeretném megmutatni, hogy ez nem így…..
A kapitalizmus (szabad piacgazdaság) mellett ezer meg egy jó indok és érv van -- szemben mindenféle részint elmúlt, részint horrorisztikus alternatívájával. Nem rekapitulálok ezekből egy darabot sem, mert akinek felnőtt korára nem sikerült megérteni őket, az eztán sem fogja. Az maradjon csak Mac…..
Laborczi Pál
2020.01.17 23:04:05
1.) "A kapitalizmus (szabad piacgazdaság)" Ez a közfelfogás, de a fogalmak tisztázása érdekében kérlek olvassátok el ezt is:
okopolitika.hu/49-laborczi-pal-a-kapitalizmus-nem-piacgazdasag
2.) "mindegyik működő társadalom kapitalista" - tipikus euroatlanti, "fehéremberes", csak az orráig lát felfogás. De nem ez felfogás a legnagyobb baj a kapitalizmussal, hanem az, hogy működik, de végzetesen. Részletesebben itt: penzeserkolcs.blog.hu/
Azonkívül létezik a kapitalizmusnak (=tőkegazdasánakg=kamatgazdaságnak) alternatívája is, csak egyfelől az eddigi javítási kísérletek (nácizmus, kommunizmus stb) erőszakos volta miatt jogosan tekintünk egy újabb javítási javaslatra is félelemmel, másfelől a fennálló rend olyannyira belénk ivódott a gondolkodásunkba, erkölcsi felfogásunkba, hogy az alternatív gazdasági rend puszta megértéséhez is szükséges paradigmaváltás csak szellemi erőfeszítéssel érhető el. Ha emellé odateszem,hogy oda jutott a világ, hogy ha ma egy celeb elszellenti magát, az magasan veri bármely tudós professzor véleményét, akkor a bloggazda jogosan írja: "a felvilágosító munkám reménytelen".
Mégis ide kell idéznem egy sajnos online el nem érhető cikkem két mondatát:
"A tőkegazdaságban a munkamegosztás értelme nem az, hogy mindenki gazdagodjék, könnyebben boldoguljunk és a közösség rövid és hosszú távú érdeke szerint gazdálkodjunk, hanem a termelést a pénz kamatozása szabja meg. S ahogy láttuk, a kamaton keresztül a piac és annak szellemisége szó szerint mindent maga alá gyűr. Más szavakkal megszegtük az ősi (mózesi) kamattilalmat, és most nem akarunk szembenézni az egyre súlyosabb következményekkel.
A geselli piacgazdaság fordítva működik: nem a pénz uralkodik, hanem a termeléshez igazítják a piacon forgó pénz mennyiségét. A kamat hozta negatívumok lassanként eltűnnek, eltűnhetnek, a tőkekoncentráció előnyei viszont megmaradnak."
okopolitika.hu/49-laborczi-pal-a-kapitalizmus-nem-piacgazdasag
2.) "mindegyik működő társadalom kapitalista" - tipikus euroatlanti, "fehéremberes", csak az orráig lát felfogás. De nem ez felfogás a legnagyobb baj a kapitalizmussal, hanem az, hogy működik, de végzetesen. Részletesebben itt: penzeserkolcs.blog.hu/
Azonkívül létezik a kapitalizmusnak (=tőkegazdasánakg=kamatgazdaságnak) alternatívája is, csak egyfelől az eddigi javítási kísérletek (nácizmus, kommunizmus stb) erőszakos volta miatt jogosan tekintünk egy újabb javítási javaslatra is félelemmel, másfelől a fennálló rend olyannyira belénk ivódott a gondolkodásunkba, erkölcsi felfogásunkba, hogy az alternatív gazdasági rend puszta megértéséhez is szükséges paradigmaváltás csak szellemi erőfeszítéssel érhető el. Ha emellé odateszem,hogy oda jutott a világ, hogy ha ma egy celeb elszellenti magát, az magasan veri bármely tudós professzor véleményét, akkor a bloggazda jogosan írja: "a felvilágosító munkám reménytelen".
Mégis ide kell idéznem egy sajnos online el nem érhető cikkem két mondatát:
"A tőkegazdaságban a munkamegosztás értelme nem az, hogy mindenki gazdagodjék, könnyebben boldoguljunk és a közösség rövid és hosszú távú érdeke szerint gazdálkodjunk, hanem a termelést a pénz kamatozása szabja meg. S ahogy láttuk, a kamaton keresztül a piac és annak szellemisége szó szerint mindent maga alá gyűr. Más szavakkal megszegtük az ősi (mózesi) kamattilalmat, és most nem akarunk szembenézni az egyre súlyosabb következményekkel.
A geselli piacgazdaság fordítva működik: nem a pénz uralkodik, hanem a termeléshez igazítják a piacon forgó pénz mennyiségét. A kamat hozta negatívumok lassanként eltűnnek, eltűnhetnek, a tőkekoncentráció előnyei viszont megmaradnak."
Laborczi Pál
2020.01.18 17:33:12
@HaFr: Bocsánat, ha megbántva érzed magad. Semmi személyeskedés nem volt szándékomban! Csakis azért tűnik arrogánsnak, amit leírtam, mert igen rossz véleménnyel vagyok a fehér ember fasisztoid gondolkodásáról és magatartásáról. Nézzünk csak végig a történelmünkön. Gyarmatosítás, rabszolgatartás stb. Harari messze nem véletlenül írja, hogy „A kapitalizmus kapzsisággal párosult jeges közönyből gyilkolt meg milliókat.” (Yuval Noah Harari: Sapiens, Animus, Bp., 2015:298)
Pusztán a bizonyos régiókban bekövetkezett életszínvonal-emelkedés miatt nem volna szabad elfelejtkeznünk a kapitalizmus jeges közönyéről. Milliók haláláról és szenvedéséről.
Azonkívül nem csak néhány hóbortos ember fejében lötyögő működésképtelen ostobaságot írtam, hanem nagyon is működőképes elképzelésről beszélek. Félelmeink és előítéleteink miatt nem kéne távol tartanunk magunktól Gesell elméletét. Ezért kéretik megnézni a következő bejegyzést: penzeserkolcs.blog.hu/2020/01/18/a_worgli_csoda_es_tanulsagai
Pusztán a bizonyos régiókban bekövetkezett életszínvonal-emelkedés miatt nem volna szabad elfelejtkeznünk a kapitalizmus jeges közönyéről. Milliók haláláról és szenvedéséről.
Azonkívül nem csak néhány hóbortos ember fejében lötyögő működésképtelen ostobaságot írtam, hanem nagyon is működőképes elképzelésről beszélek. Félelmeink és előítéleteink miatt nem kéne távol tartanunk magunktól Gesell elméletét. Ezért kéretik megnézni a következő bejegyzést: penzeserkolcs.blog.hu/2020/01/18/a_worgli_csoda_es_tanulsagai
Előző bejegyzésemben már utaltam rá, hogy a kapitalizmus helyes magyar megfelelője nem a piacgazdaság, hanem a tőkegazdaság kifejezés volna. Ez utóbbinak a valódi jellegét, önpusztító mivoltát írtam le Az érett középkortól napjainkig és tovább c. írásomban.
Ezek után persze rögvest adódik a kérdés,…..
A kapitalizmus bírálói a lehető legritkább esetben indulnak ki a rendszer antropológiai alapjaiból: abból, hogy emberi (alap)szükségleteket elégít ki a korábbi gazdasági rendszereknél nagyobb hatékonysággal, azaz több ember számára nagyobb hasznosságot érve el, mint előtte bármi (folyamatosan…..
Laborczi Pál
2020.01.01 22:26:36
A trackback mintha nem működne.
Légyszi nézzétek meg a témában írt kapcsolódó, életem első blogját.
penzeserkolcs.blog.hu/2019/12/31/az_erett_kozepkortol_napjainkig_es_tovabb
A blogolásban kezdő vagyok, pl. a lábjegyzetek hibára futnak, de igyekszem kijavítani, főleg, ha a blog.hu válaszol a levelemre.
Légyszi nézzétek meg a témában írt kapcsolódó, életem első blogját.
penzeserkolcs.blog.hu/2019/12/31/az_erett_kozepkortol_napjainkig_es_tovabb
A blogolásban kezdő vagyok, pl. a lábjegyzetek hibára futnak, de igyekszem kijavítani, főleg, ha a blog.hu válaszol a levelemre.
Létezik-e nem tőkevezérelt társadalom?
Az érett középkortól napjainkig és tovább
2019.12.31 12:55:37
Néhány nappal ezelőtt olvastam A kapitalizmus logikáját az emberben, nem a tőkében kell keresni c. blogbejegyzést. A szerző így fejezi be írását: "Mindössze nem látom a kapitalizmus meghaladásának érdemleges és reális útját. Vagy olyat, aki látna ilyet."
Mivel évek óta éppen ezzel a kérdéskörrel…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Nem osztok én semmit! Cáfold, amiket írok! Ha pedig nem tudod, akkor bölcsebb lennél, ha hallgatnál.
Aki nem kötözködött, hanem értelmes ellenvélemény fogalmazott meg, annak igyekeztem válaszolni.