Adatok
Lóval ne
0 bejegyzést írt és 77 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Hoppá, már tizedike van? Ideje kitolni az aktuális Checkpoint Now-t! A hónap témájának ezúttal a Switch 2 érkezése örvén választottunk egy garantáltan nem negatív témát: a Switch elmúlt nyolc évét értékeljük, részben számokkal, részben személyesen. Most már kijelenthető, hogy a Nintendo egyik…..
Lóval ne
2025.06.18 15:07:25
@Lóval ne: Mondjuk most ezt lehet hogy elbasztam, mert ha jól látom BadSectoros Checkpoint adás még nem volt, így meg már gondolom nem is lesz.
Na mindegy, végülis egy csomó mesterséges intelligencia podcast van már. Meg lehet úgy is hívni valakit, hogy kiadod promptba, hogy ChatGPT, foglald össze BadSector magyar videojáték újságírásban betöltött működését, mint ha egy Checkpoint adás volna.
Na mindegy, végülis egy csomó mesterséges intelligencia podcast van már. Meg lehet úgy is hívni valakit, hogy kiadod promptba, hogy ChatGPT, foglald össze BadSector magyar videojáték újságírásban betöltött működését, mint ha egy Checkpoint adás volna.

Megint kicsit későn fut be a Now, mert akartunk időt hagyni a 10. szülinapi adásra. De ami késik, az már itt is van, a hónap témája pedig ezúttal a drágulás volt. Valahogy eleve sok olyan hír volt, ami valakinek a pénztárcájában turkált, de két fő bejelentés a Sony és a Microsoft által bejelentett…..
Lóval ne
2025.05.25 02:54:00
@molnibalage: Az AAA/AA marketing költség óriási, de egyre inkább hatástalan. Legalábbis az utóbbi években pont az látszik, hogy a stúdiók a marketinggel egy csomó mindent el tudnak adni a játékújságíróknak. (AC:Shadows, Dragon Age, Astro Bot)
Aztán jönnek a játékosok és ők meg mennek a saját fejük után vagy esetleg még meg is torolják trollkodással, ha a marketing célzottan a játék hypeolására ment.
Ezzel most nyivlán sokakat meg fogok sérteni, de a gamer sajtó egyre kevésbé látja el a szerepét és fokozatosan megy át az "istencsászárából" először a "hasznos hülyék", s végül a "szánalmas hülyék" kategóriába.
S úgy már azért erősen megkérdőjelezendő, hogy érdemes-e dollármilliókat marketingre költeni, ha az indie pont azért virágzik, mert ha valamiről nincs tudomása a mainstream gamer sajtónak, az csak jó lehet.
@Kit Fisto: Szerintem az éveket inkább az utolsó DLC-től vagy nagyobb patchtől kéne számítani. Egy live service játék nyilván nem lehet retro, hiszen a megjelenéskori változat már nem létezik.
De a Witcher 3 abban az értelemben biztos retro, hogy egy mai nyílt világú RPG mellé odarakva csúnyán avíttnak tűnik a harcrendszere. Content rengeteg volt benne, de a játékmechanika nagyon nem öregedett jól.
Aztán jönnek a játékosok és ők meg mennek a saját fejük után vagy esetleg még meg is torolják trollkodással, ha a marketing célzottan a játék hypeolására ment.
Ezzel most nyivlán sokakat meg fogok sérteni, de a gamer sajtó egyre kevésbé látja el a szerepét és fokozatosan megy át az "istencsászárából" először a "hasznos hülyék", s végül a "szánalmas hülyék" kategóriába.
S úgy már azért erősen megkérdőjelezendő, hogy érdemes-e dollármilliókat marketingre költeni, ha az indie pont azért virágzik, mert ha valamiről nincs tudomása a mainstream gamer sajtónak, az csak jó lehet.
@Kit Fisto: Szerintem az éveket inkább az utolsó DLC-től vagy nagyobb patchtől kéne számítani. Egy live service játék nyilván nem lehet retro, hiszen a megjelenéskori változat már nem létezik.
De a Witcher 3 abban az értelemben biztos retro, hogy egy mai nyílt világú RPG mellé odarakva csúnyán avíttnak tűnik a harcrendszere. Content rengeteg volt benne, de a játékmechanika nagyon nem öregedett jól.

Hát ez is eljött, tízévesek lettünk márciusban, egészen pontosan március 18-án került fel az első adás a blogra. Az évfordulót egy élő felvétellel ünnepeltük meg március 28-án az Enter Barban (jó hely, ajánljuk), ezt publikáljuk most, hogy senki ne maradjon ki belőle. A borítórajz a csodálatos Zobor…..
Lóval ne
2025.05.10 08:01:03
@Gábor Orvos: Jézusom, de jó hogy nem olvastam soha ilyen értelmiségi elefántcsonttoronyból elemezgető írásokat. Egyszer faterom a kezembe adta a Tardos-féle Rocklexikont meg az Ungvári-féle Rock Rock Rock c. "remekműveket", mert hogy ők az átkosban ezekből tájékozódtak arról, hogy mi a Rolling Stones meg Deep Purple. Rögtön megértettem, hogy miért van egy teljes generációnak torzult képe a nyugati könnyűzenei kultúráról. Igazi szoci szemét, a "digószleng" is ilyen finom újságírói passzív-agressziónak hangzik, hogy a cenzor nehogy úgy értse, hogy az italodisco valami pozitív konnotációban jelenik meg.
Lóval ne
2025.05.11 00:13:01
@Gábor Orvos: Nyilván nem minden szemét ami abból a korszakból származik - Moldova György munkásságába pl. elég nehéz lenne belekötni - de kultúra és zene terén nagyon erősen érződött a 3T elv az akkori felhozatalban.
Ja, van még egy - A Rock napszámosai. Ugyan Ómolnár Miklós írta, de az ORI adta ki és nagyon érződik rajta a propaganda-szerkesztési mód, hogy mindenképp árnyalt képe legyen az olvasónak a roadokról. Pedig az már '87-es könyv! Ha az alapján készül a Brütal Legend akkor egy kicsit más játék lett volna...
Ja, van még egy - A Rock napszámosai. Ugyan Ómolnár Miklós írta, de az ORI adta ki és nagyon érződik rajta a propaganda-szerkesztési mód, hogy mindenképp árnyalt képe legyen az olvasónak a roadokról. Pedig az már '87-es könyv! Ha az alapján készül a Brütal Legend akkor egy kicsit más játék lett volna...

A szokásos főtémával jelentkezünk a februári Now-ban. Januárban szoktak megjelenni a cikkek arról, hogy a videojátékok forgalma hogyan alakult a legfontosabb piacokon - ez ezúttal is megtörtént, mi pedig ezúttal is átnyálaztuk, mik voltak az előző év piaci tanulságai. (Aki nem tudná még: a Now az a…..

Így jár, aki sokáig tologatja év elején a felvételt: miután felvettük ezt az adást, másnap bejelentette a Nintendo a Switch 2-t, mi pedig ezzel máris veszítettünk pár pontot a tippjátékunkban. Mert hát régi hagyományunk, hogy az évet kristálygömbös adással kezdjük, de sajnos idén ez is kicsit…..

Ennyire későn talán még sosem élesítettem Now-t, de megint csak a szilveszter környéki betegségekre és utazásokra tudok mutogatni - elnézést, nem csinálunk rendszert ekkora csúszásból, de a Now sajnos csak mostanra készült el. Cserébe nagyon rövid lett! (Aki nem tudná még: a Now az a…..
Lóval ne
2025.01.15 15:45:50
@sykth.com: Is-is. Vannak kísérletek a játék spammelésre, de pár adással korábban pont arról panaszkodtak, hogy a Steam nem is nagyon hajlandó mást az arcokba tolni az AAA címeken kívül. Nagyon bele kell túrni a lecsóba, hogy szembejöjjenek a silány, egy hétvége alatt összetákolt programok.
1) Attól is függ, hogy melyik kategória érdekel - stratégiai vagy MMO játékokat nem lehet tömeggyártani, de JRPG-ből meg különféle tevékenység szimulátorokból hetente egy tucat biztos megjelenik. Indie versenyjáték is nagyon sok van mostanában, vagy 40-50 rallys arcade játék biztos mejelent tavaly.
2) Akadnak olyan játékok is amik azért nem lesznek sikeresek, mert nagyon szűk közönségnek szólnak. Az a 100 ember akit az érdekel isteníti, de a téma nem üti át az ingerküszöböt a többségnél (finn rénszarvasdaráló folkmetál effektus).
3) Vannak a gyakran nem igazán értékelhető garázsprojektek amit hiúságból vagy pénzhiányból próbál meg kiadni a fejlesztő. Az 'Exploring dead games on Steam' típusú videók nagyjából bemutatják, hogy mik is ezek a "limited games" címkével ellátott dolgok. Hozzávtelőgesen 1-2%-ban lehet köztük csiszolatlan gyémántokat találni, kb. 10% szódával elmegy, a maradék pedig hulladék kategória. De ugye pont azért, mert limited ezek nem nagyon fognak szembejönni Steam böngészése közben.
Olyan viszont PC-n nincs, mint mobilon, hogy minden játék tele lenne pakolva miktrotranzakciókkal. Vagyis ebből a 20e játékból sejthető, hogy egy része pont, hogy DLC, soundtrack, esetleg demo, s ez nem csak a standalone játékokat jelenti.
Meg azt is gyanítom, hogy az nem mind 2024-es megjelenlés, hanem egy része retro cím ami tavaly került fel a Steam áruházba. 1-2000-el ez is torzíthatja a statisztikát.
1) Attól is függ, hogy melyik kategória érdekel - stratégiai vagy MMO játékokat nem lehet tömeggyártani, de JRPG-ből meg különféle tevékenység szimulátorokból hetente egy tucat biztos megjelenik. Indie versenyjáték is nagyon sok van mostanában, vagy 40-50 rallys arcade játék biztos mejelent tavaly.
2) Akadnak olyan játékok is amik azért nem lesznek sikeresek, mert nagyon szűk közönségnek szólnak. Az a 100 ember akit az érdekel isteníti, de a téma nem üti át az ingerküszöböt a többségnél (finn rénszarvasdaráló folkmetál effektus).
3) Vannak a gyakran nem igazán értékelhető garázsprojektek amit hiúságból vagy pénzhiányból próbál meg kiadni a fejlesztő. Az 'Exploring dead games on Steam' típusú videók nagyjából bemutatják, hogy mik is ezek a "limited games" címkével ellátott dolgok. Hozzávtelőgesen 1-2%-ban lehet köztük csiszolatlan gyémántokat találni, kb. 10% szódával elmegy, a maradék pedig hulladék kategória. De ugye pont azért, mert limited ezek nem nagyon fognak szembejönni Steam böngészése közben.
Olyan viszont PC-n nincs, mint mobilon, hogy minden játék tele lenne pakolva miktrotranzakciókkal. Vagyis ebből a 20e játékból sejthető, hogy egy része pont, hogy DLC, soundtrack, esetleg demo, s ez nem csak a standalone játékokat jelenti.
Meg azt is gyanítom, hogy az nem mind 2024-es megjelenlés, hanem egy része retro cím ami tavaly került fel a Steam áruházba. 1-2000-el ez is torzíthatja a statisztikát.
Lóval ne
2025.01.16 01:55:18
@sykth.com: Emészthető mennyiségű szinte mindig van, de hogy emészthető minőségű is az attól függ, mit vesz be a gyomrod. Az amatőr játékoknál inkább az a gyakori, hogy a kereslet nem találkozik a kínálattal. Egyszerűen túl sok játék készül, a vásárlók egy idő után megcsömörlenek ebben a bőségben és kurátorokra van szükség akik igyekeznek elválasztani az ocsút a búzától.
Ha tippelnem kéne ez egyébként részben azért is koncentrálódhat pár niche műfajra a megjelenések egy része, mert Udemyn és más képzési felületeken ezeket használják a játékfejlesztési tanfolyamok bemutatójaként. Azaz sokan tulajdonképpen azt próbálják meg kiadni első játékként amit projektmunkaként elkészítenek. S ha shoot 'em up típusú játékon mutatják be a játékfejlesztést, akkor a projektmunka is valami olyasmi lesz. Amennyiben pedig egy ilyen tanfolyam sikeres, akkor lehet, hogy megjelenik 40 nagyon hasonló űrhajós lövöldözős amit mind ugyanabban a motorban írtak, mert ahhoz már keveseknek van meg a kreativitása, hogy a tanultakat átültesse mondjuk egy gondolkodós puzzle játékra. De ez persze csak összeesküvés elmélet.
Ha tippelnem kéne ez egyébként részben azért is koncentrálódhat pár niche műfajra a megjelenések egy része, mert Udemyn és más képzési felületeken ezeket használják a játékfejlesztési tanfolyamok bemutatójaként. Azaz sokan tulajdonképpen azt próbálják meg kiadni első játékként amit projektmunkaként elkészítenek. S ha shoot 'em up típusú játékon mutatják be a játékfejlesztést, akkor a projektmunka is valami olyasmi lesz. Amennyiben pedig egy ilyen tanfolyam sikeres, akkor lehet, hogy megjelenik 40 nagyon hasonló űrhajós lövöldözős amit mind ugyanabban a motorban írtak, mert ahhoz már keveseknek van meg a kreativitása, hogy a tanultakat átültesse mondjuk egy gondolkodós puzzle játékra. De ez persze csak összeesküvés elmélet.

Na, hát ez az az adás, amivel az évet szoktuk zárni, de most mindenféle okok (utazás, betegség) miatt sajnos 2025 elejére csúszott a felvétel és a vágás is. Szóval kis késéssel beszéltük ki 2024 videojátékos termését, de az idei publikálás ellenére tekintsétek ezt még a tizedik évad részének. Szokás…..

Van ez a szokásos körünk minden évben, általában a végefelé, hogy az év végi besztofokra melegítve felveszünk egy Checkpoint Retrográdot, vagyis visszatekintünk arra, hogy mivel is játszottunk 10, 20, 30, és 40 éve. Meg 50 vagy akár még több éve, mert most már értelmezhető időtáv ez is a…..

Ahogy várható volt, szeptemberben feléledt a játékipar és elkezdődött az éves szezon. Jó, hát a Concord ezt már nem érte meg, de legalább kiváló apropót adott, hogy a hónap témájának a GaaS (game as a service, azaz live service) játékokat válasszuk. Csak mi látjuk úgy, hogy sokkal több ilyen készül,…..
Lóval ne
2024.10.11 22:58:34
@manson karcsi: Minnél többet olvasok a Concordról nekem annál inkább gyanús, hogy ez nem csak egy sima elsüllyedt költség vagy menedzseri baki volt, hanem itt komolyabb pénzügyi visszaélésekre is gyanú van.
Miért adnak ekkora büdzsét egy frissen debütáló stúdiónak? Mire ment a marketing? Miért lőtték le a szervereket a negatív reakciókat látva?
Általában az szokott lenni, hogy pár önjelölt szakértő külsős tanácsadóként kiszámláz horror összegeket arra, hogy kéthente bemenjen az irodába és ott kiokítson mindenkit mindfulness, out of the box thinking, growth hacking vagy más bullshit-buzzword témában.
Ami a Concord devek panaszaiban visszaköszön, hogy volt egyfajta "toxikus pozitivitás" a cégnél. Azaz mikor panaszaik voltak, vagy jelezték a változtatásokra az igényüket akkor azt kapták válasznak, hogy ez a csapat túl jó ahhoz, hogy rossz játékot fejlesszenek, szóval minden a legnagyobb rendben, majd meglátják megjelenés napján micsoda siker lesz. Elég furcsa reakció.
Szóval az én elméletem, hogy valami kalifornia Szabó Péter alaposan lenyúlta a Firewalk/Sony kettősét és a fejlesztési költségek szükségesnél nagyobb része motivációs tréningekre meg érzékenyésítési képzésekre mehetett el tényleges tartalomgyártás vagy tesztelés helyett.
Amúgy a Deadlockról töretlenül jó hírek érkeznek, szóval kiváncsi vagyok, hogy ott is ilyen "toxikus pozitivitásról" van szó, a Valve-fanok szemellenzőségéről vagy esetleg tényleg lehet még élvezetes és friss játékmenetet alkotni ebben a műfajban.
Miért adnak ekkora büdzsét egy frissen debütáló stúdiónak? Mire ment a marketing? Miért lőtték le a szervereket a negatív reakciókat látva?
Általában az szokott lenni, hogy pár önjelölt szakértő külsős tanácsadóként kiszámláz horror összegeket arra, hogy kéthente bemenjen az irodába és ott kiokítson mindenkit mindfulness, out of the box thinking, growth hacking vagy más bullshit-buzzword témában.
Ami a Concord devek panaszaiban visszaköszön, hogy volt egyfajta "toxikus pozitivitás" a cégnél. Azaz mikor panaszaik voltak, vagy jelezték a változtatásokra az igényüket akkor azt kapták válasznak, hogy ez a csapat túl jó ahhoz, hogy rossz játékot fejlesszenek, szóval minden a legnagyobb rendben, majd meglátják megjelenés napján micsoda siker lesz. Elég furcsa reakció.
Szóval az én elméletem, hogy valami kalifornia Szabó Péter alaposan lenyúlta a Firewalk/Sony kettősét és a fejlesztési költségek szükségesnél nagyobb része motivációs tréningekre meg érzékenyésítési képzésekre mehetett el tényleges tartalomgyártás vagy tesztelés helyett.
Amúgy a Deadlockról töretlenül jó hírek érkeznek, szóval kiváncsi vagyok, hogy ott is ilyen "toxikus pozitivitásról" van szó, a Valve-fanok szemellenzőségéről vagy esetleg tényleg lehet még élvezetes és friss játékmenetet alkotni ebben a műfajban.

Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..

Augusztusban megint nyári üzemmód volt, ezért az esedékes Checkpoint Nowban nem volt hónap témája (azt viszont már most látom, hogy a szeptemberiben lesz. Azért így is elpofáztunk majdnem három órát. (Aki nem tudná még: a Now az a podcast-spinoffunk, amiben mindig összefoglaljuk az előző hónap…..

Hát ez is eljött, drága testvéreim a pixelimádatban. Majdnem tíz év alatt eljutottunk az ötszázadik (500!!!) Checkpoint-adásig (Miniket, Now-kat is beleszámolva, persze). Természetesen egy ilyen évfordulót közönséggel ünnepeltünk meg, külföldi tartózkodásom miatt jó előre felvettük az adást. Még…..
Lóval ne
2024.09.01 16:53:27

Két disclaimerrel kezdem: 1. a most következő adás kihagyja az early kört, mert a nyaralásom miatt megcsúsztam a vágással, bocsánat érte, remélem, most az egyszer elnézik nekem a patrónusok; 2. az adásban szerettünk volna beszélni egy EU-s játékmentő polgári kezdeményezésről, de a felvétel idején…..

A májusi hírek között nem volt nehéz hónap témáját találni: pár hete a Microsoft bezárta több stúdióját és egyébként is érdekes hírek kerültek a sajtóba a vállalatról. Olyan hírek, amik már az Xbox létjogosultságát is megkérdőjelezik. Szóval erről beszélgettünk az esedékes Checkpoint Now elején.…..
Lóval ne
2024.06.14 08:56:28
@sykth.com: Vannak a pénzügyi közgazdászoknak elméletei erre.
-Van, aki azt mondja, hogy ez egy boomer effektus - természetes, hogy az idősebb befektetők kevesebb kockázatot vállalnak. A Warren Buffet éra emberei öregsznek, s még nincs velük szemben elég Wallstreetbets-generációs pénz, amely be merne fektetni a kockázatosabb iparágakba.
-Más szerint ez sima post-COVID kiigazítás - akkor hasítottak a tech cégek, most meg legfeljebb akkor, ha elégszer beleszerkesztik az AI kifejezést a pénzügyi beszámolóba.
-Aztán van olyan elmélet is, miszerint ez egy "nő-hatás": vagyis az X kromoszóma (akikből már nagyon sokan ülnek fund manager, board vagy akár CEO pozícióban) máshogy fektet be és nem lehet őket olyan könnyen megvenni egy jó elevator pitchhel vagy geek programozókkal teli garázzsal. Hajlamosabbak a kiegyensúlyozott eredményeket előnyben részesíteni és nem szeretik, ha ingadozik a bevétel és van egy pár veszteséges év majd utána kiugró profit. Sokan azt hitték, hogy a nők majd empátiát és gyengédséget hoznak az üzleti világba. Az eddigi kutatások szerint viszont sokkal hajlamosabbak a menedzseriskolák tankönyvei szerint működni. Ha nincsenek kirúgások egy gyenge év után az olyan a nőnek, mint ha nem vinnéd le a szemetet.
-A magas kamatok inkább az alacsony haszonkulcsú iparágak befektetéseket szorítják vissza, mint mezőgazdaság vagy feldolgozóipar. Viszont egy másik mutató amit egyre többen figyelnek az a termelékenység, ami stagnál sok fejlett országban és cégnél. A piac elkezdte a termelékenység növekedését hajszolni. Nagyjából úgy fontolkodnak, hogy ha japán dolgozó korú népessége 10%-ot fog csökkenni 10 év alatt akkor még a videojáték iparban bekövetkező 10% termelékenység növekedéssel is csak 0-ban vannak. Szerintem ez hülyeség, de abban van valami, hogy egy 10 éves AAA játék kidolgozottságát mai napig nem tudja elérni egy kis stúdió, míg mondjuk 1990 és 2000 között ez a technikai ugrás magától értetődő volt.
-A világpolitikai eszkalációra is sokan mutogatnak - vagyis a kínai vagy orosz pénz nem tud befurakodni a nyugati helyére. A Tencent azért nem vesz már annyi stúdiót mint 5-6 évvel ezelőtt, mert fél, hogy ráhúznak valami versenyhivatali vizsgálatot és a Huawei sorsára jut, nekik nőttek a kockázatai.
-Hosszabb távon lehet ez annak is a mellékhatása, hogy túl sokan trükköztek és az általános befektetői bizalom veszett el small cap cégek felé, függetlenül attól, hogy azok start-upok vagy több évtizedes múltúak. Nem érzik úgy, hogy ki tudnák szűrni a scammer (We-Work típusú) kis cégeket. Ha még a SotfBanknak sem sikerült, akkor egy mezítlábas befektető jogosan érezheti úgy, hogy ez nem neki való terep.
-Van, aki azt mondja, hogy ez egy boomer effektus - természetes, hogy az idősebb befektetők kevesebb kockázatot vállalnak. A Warren Buffet éra emberei öregsznek, s még nincs velük szemben elég Wallstreetbets-generációs pénz, amely be merne fektetni a kockázatosabb iparágakba.
-Más szerint ez sima post-COVID kiigazítás - akkor hasítottak a tech cégek, most meg legfeljebb akkor, ha elégszer beleszerkesztik az AI kifejezést a pénzügyi beszámolóba.
-Aztán van olyan elmélet is, miszerint ez egy "nő-hatás": vagyis az X kromoszóma (akikből már nagyon sokan ülnek fund manager, board vagy akár CEO pozícióban) máshogy fektet be és nem lehet őket olyan könnyen megvenni egy jó elevator pitchhel vagy geek programozókkal teli garázzsal. Hajlamosabbak a kiegyensúlyozott eredményeket előnyben részesíteni és nem szeretik, ha ingadozik a bevétel és van egy pár veszteséges év majd utána kiugró profit. Sokan azt hitték, hogy a nők majd empátiát és gyengédséget hoznak az üzleti világba. Az eddigi kutatások szerint viszont sokkal hajlamosabbak a menedzseriskolák tankönyvei szerint működni. Ha nincsenek kirúgások egy gyenge év után az olyan a nőnek, mint ha nem vinnéd le a szemetet.
-A magas kamatok inkább az alacsony haszonkulcsú iparágak befektetéseket szorítják vissza, mint mezőgazdaság vagy feldolgozóipar. Viszont egy másik mutató amit egyre többen figyelnek az a termelékenység, ami stagnál sok fejlett országban és cégnél. A piac elkezdte a termelékenység növekedését hajszolni. Nagyjából úgy fontolkodnak, hogy ha japán dolgozó korú népessége 10%-ot fog csökkenni 10 év alatt akkor még a videojáték iparban bekövetkező 10% termelékenység növekedéssel is csak 0-ban vannak. Szerintem ez hülyeség, de abban van valami, hogy egy 10 éves AAA játék kidolgozottságát mai napig nem tudja elérni egy kis stúdió, míg mondjuk 1990 és 2000 között ez a technikai ugrás magától értetődő volt.
-A világpolitikai eszkalációra is sokan mutogatnak - vagyis a kínai vagy orosz pénz nem tud befurakodni a nyugati helyére. A Tencent azért nem vesz már annyi stúdiót mint 5-6 évvel ezelőtt, mert fél, hogy ráhúznak valami versenyhivatali vizsgálatot és a Huawei sorsára jut, nekik nőttek a kockázatai.
-Hosszabb távon lehet ez annak is a mellékhatása, hogy túl sokan trükköztek és az általános befektetői bizalom veszett el small cap cégek felé, függetlenül attól, hogy azok start-upok vagy több évtizedes múltúak. Nem érzik úgy, hogy ki tudnák szűrni a scammer (We-Work típusú) kis cégeket. Ha még a SotfBanknak sem sikerült, akkor egy mezítlábas befektető jogosan érezheti úgy, hogy ez nem neki való terep.
Lóval ne
2024.06.16 10:51:19
@sykth.com: Gondolj pl. a 3DS Maxra: azon a vonalon az Autodesk szinte semmi olyat nem hozott az utóbbi időben, ami a munka sebességét gyorsítaná. Magas poligonszámú modelleket nem könnyebb ma sem összerakni, mint 10 éve, így nem tudnak fejlesztési időt megspórolni a stúdiók. Esélye nincs egy GTA V szintű világot fejleszteni egy 1000 fő alatti brigádnak, míg a 2000-es évek elején kb. a felvételi feladat volt egy játékstúdiónál, hogy egy Super Mario vagy Lemmings klónt rakj össze, ha kell az állás. S itt nem csak a "content" mennyiségéről van szó, hanem a minőségéről is. Persze a Unity meg fizetős repositoryk sok előre gyártott modult kínálnak, de mindenkinek az az érzése, hogy az igazán hasznos IT segédeszközöket az előtte levő évtizedekben fejlesztették. Azóta mintha kicsit megállt volna az idő - hiába demózzák minden évben a videokártya gyártók, hogy milyen fasza tool-okat tettek elérhetővé az ipar számára, valójában ezek többsége bloat.
IDDQD
Checkpoint Mini #239: Discworld I-II (+ a 10 legjobb játék, címében a "world" szóval)
2024.06.05 00:15:50

Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Lóval ne
2024.06.06 20:29:44
IDDQD
Checkpoint Now 2024/04: Golden Axe sorozat, régi online játékok feltámasztása
2024.05.14 13:19:18

Két hétig Magyarországon voltam és ez eléggé felborította a szokásos adásmenetet (ha ez vigasztal bárkit: felvettünk 7 KK és 3 CP adást, ráadásul ezekből 1-1 élő adás volt). Így fordulhatott elő, hogy szuperkésőn tolom ki az ehavi Now-t (meg úgy, hogy rekordhosszúságú lett). Már rég arról kellene…..

Bocs, kicsit későn fut be a márciusi Now, de még talán időben (bár holnap Fallout sorozatpremier, szóval megértem, ha előbb azt daráljátok le). Márciusban mindent vivő hír nem volt, ezért nincs most hónap témája, több kisebb majdnemhónaptémájáról beszéltünk helyette. (Aki nem tudná még: a Now az a…..

Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Lóval ne
2024.03.29 11:03:56
@Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valóban nem volt nagy szám, de maga a pályaszerkesztő ötlete és hogy azt kifejezetten könnyen lehetett kezelni forradalminak számított.

Szomorú hónapot kellett feldolgoznunk az aktuális Checkpoint Now-ban. Tavaly csak kapkodtuk a fejünket, olyan tempóban rúgtak ki embereket kisebb-nagyobb fejlesztőstúdióktók és videójátékos cégektől (nem függetlenül az Embracer lassú összeomlásától). Idén viszont úgy áll a helyzet, hogy az…..

Nem múlhat el az év úgy, hogy nem beszéljük ki az év videojátékos termését. Szokás szerint Mazurral és Sasával ültünk össze, hogy saját toplistáinkat ütköztessük. Elég meglepő dolgok maradtak le vagy szerepeltek csak egy embernél, de szokás szerint sok indie (vagy legalábbis "indie") cuccot tudunk…..
IDDQD
Checkpoint Now 2023/11 - A Talos Principle 2 dicsérete, novemberi kirúgások és egyéb hírek
2023.12.11 16:37:14

Hazalátogatásom miatt kicsit megcsúszott az ehavi CP Now, de ami késik, az már itt is van, és decemberben még sokszor fogunk jelentkezni (legalább hétszer, ha jól számolom). Havi témát most nem választottunk, mert nem volt kiugró egyetlen hír, cserébe inkább kicsit ajnároztuk a The Talos Principle…..

Könnyű dolgunk volt a mostani Checkpoint Now főtémájának kiválasztásakor: októberben a Microsoft megvette az Activision-Blizzardot, pontosabban egy 21 hónapig húzódó egyezkedés és bírósági kötélhúzás után elhárultak az akadályok és megköttetett a biznisz. Szóval az adás elején erről beszéltünk…..
IDDQD
Checkpoint Mini #218: A Space Quest sorozat (+ a 10 legjobb sorozat, ami megért legalább hat részt)
2023.09.05 22:42:34

Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..

Azt kell mondanom, hogy a podcast vágójaként mindenképpen Képes Gábor a kedvenc vendégem: jön, megnyomjuk rajta a gombot, mire elkezd fantasztikusan mesélni, nyomdakész mondatokban, a vágószoftverben nem is kell nagyon hozzányúlni. De tartalmilag is élmezőnyben vannak a Képes-adásaink, Gábor…..
Lóval ne
2023.07.25 11:55:09
Huhh, hát én ezzel a Neumann-féle marslakó generációval mindig úgy voltam, hogy nagyon szép, hogy a kor oktatási rendszerének egy szűk szelete ki tudott termelni ennyi világhírű tudóst - csak épp a nagyobbik szelete meg azt a réteget termelte ki akik a második világháború és utána következő rendszerek rémtetteit elkövették.
Plusz ezeknek az arcoknak egy normális felsőoktatás sem ártott volna, azt hiszem pl. Teller Ede szokta volt nagyon modorosan megfogalmazni, hogy miért hagyta ott fél év után a BME-t. A mondandójából mindig az szűrődik ki, hogy már akkor is azt érezhették ezek a diákok amit a mai átlag BME-s is érez: hogy ez az egész intézmény inkább a diákok visszahúzására, s nem pedig felemelésére szolgál (ahogy a régi anekdota szól: a professzor tudja 4-esre a tárgyat, te pedig nem lehetsz jobb nála, tehát eleve 3-as a megszerezhető legjobb jegy).
A Homelab nekem sajnos teljesen kimaradt és a VIDEOTON volt az első magyar gép amivel találkoztam, de Voga Jánosnak pár éve előkerült egy Software Group néven kiadott 1985-ös kislemeze - még a Voga-Turnovszky duó előttről - amit feltételezem valami ilyesmin szerezhetett a zenész-tanár, de a dalok legalábbis mindenképp programozás ihletésűek. A borítón azonosíthatatlan számítógép karikatúra: www.discogs.com/release/6225089-Software-Group-I-Am-OK-Basic-Crazy
Plusz ezeknek az arcoknak egy normális felsőoktatás sem ártott volna, azt hiszem pl. Teller Ede szokta volt nagyon modorosan megfogalmazni, hogy miért hagyta ott fél év után a BME-t. A mondandójából mindig az szűrődik ki, hogy már akkor is azt érezhették ezek a diákok amit a mai átlag BME-s is érez: hogy ez az egész intézmény inkább a diákok visszahúzására, s nem pedig felemelésére szolgál (ahogy a régi anekdota szól: a professzor tudja 4-esre a tárgyat, te pedig nem lehetsz jobb nála, tehát eleve 3-as a megszerezhető legjobb jegy).
A Homelab nekem sajnos teljesen kimaradt és a VIDEOTON volt az első magyar gép amivel találkoztam, de Voga Jánosnak pár éve előkerült egy Software Group néven kiadott 1985-ös kislemeze - még a Voga-Turnovszky duó előttről - amit feltételezem valami ilyesmin szerezhetett a zenész-tanár, de a dalok legalábbis mindenképp programozás ihletésűek. A borítón azonosíthatatlan számítógép karikatúra: www.discogs.com/release/6225089-Software-Group-I-Am-OK-Basic-Crazy
Lóval ne
2023.07.25 17:11:48
@molnibalage: Hát épp ez az - nem is volt igény, hogy pallérozzák őket. Úgy könnyű 8-10 jó iskolát üzemeltetni, ha az elit magához vonja az oktatási erőforrásokat a pórnép elől. Most is ez van, hogy (ugyanazokban) a pesti gimnáziumokban büszkélkednek azzal, hogy a Harvardra küldik a gyerekeket, a borsodi kisegítő iskolában meg lesz ami lesz. A gyakran vágyott protestáns/finn modell ellentéte, ahol a rendszer lényege nem pár Nobel-díjas fizikus meg olimpikon kinevelése, hanem az, hogy a legfelső és legalsó decilis között a lehető legkisebb legyen a különbség. Pedig a '20-as években tele volt az ország Erdélyből és az elcsatolt területekről betelepült tanárral - akik persze jobb híján akkor is inkább elmentek rakodómunkásnak vagy napszámosnak.
Ezekhez az oktatási sikerekhez tényleg kell az, hogy egy generáció ki akarjon törni és olyan elkötelezett legyen a tudás iránt, mint Neumann és köre (nem az ő érdemeiket kívánom csökkenteni), de ha hosszú távon nem lehet ugyanazokat az eredményeket reprodukálni akkor nem biztos, hogy az oktatás általánosan volt magas színvonalú, hanem inkább csak a körülmények szerencsés együttállásáról volt szó úgy 1910-30 között.
Ezekhez az oktatási sikerekhez tényleg kell az, hogy egy generáció ki akarjon törni és olyan elkötelezett legyen a tudás iránt, mint Neumann és köre (nem az ő érdemeiket kívánom csökkenteni), de ha hosszú távon nem lehet ugyanazokat az eredményeket reprodukálni akkor nem biztos, hogy az oktatás általánosan volt magas színvonalú, hanem inkább csak a körülmények szerencsés együttállásáról volt szó úgy 1910-30 között.
Lóval ne
2023.07.26 13:36:28
@Szekrényszagú néni: Na, hát ez meg talán a legnagyobb félreértés, hogy itt azért voltak rémtettek, mert bejöttek a külföldi ideológiák meg hatalmak. Még a nácik is megrökönyödve nézték, hogy a magyarok (vagy épp a horvátok) milyen buzgalommal adják fel honfitársaikat és sokszorosan túlteljesítették azokat a 'számokat' amiket mondjuk a német modell alapján becsültek.
Persze, ha teljes szegregáció volt az elit és a tömegoktatás között, s annyi közös pontjuk nem volt, hogy mondjuk egy nyári táborban nyaraltunk azzal akit feladok, vagy legalább egy tankönyvből egy költőről tanultunk akkor ez nem csoda. Ezeket a kötődési pontokat felnőtt korban, a közoktatás után már nagyon nehéz pótolni (vagyis talán pl. a népfőiskolákkal lehet ahogy a dánok is csinálják - de hát az is oktatás).
De a lényeg még egyszer - Neumann simán megérdemli, hogy akár ne csak iskolákat, számítógéptudományi társaságot nevezzenek el róla meg emlékévet kapjon, de a XX. század legnagyobb polihisztorai között kell említeni. Én főleg a játékelméleti/közgazdasági modellei kapcsán találkoztam vele és hát ott is milliónyi anekdota van róla, hogy a nyugati tudósok számára mennyire furcsa dolgokat csinált és az ő szemszögükből mennyire elvont gondolatai voltak.
Csak hát mikor elkezdik fejtegetni, hogy ez az oktatás eredménye akkor gyanússá válik, hogy valaki nincs tisztában a kor poszt-feudális viszonyaival. Még annak feltételezésétől sem riadnék vissza, hogy a reláció fordított volt: vagyis nem azért jött létre ez a marslakó generáció, mert nívós pesti intézményekbe jártak, hanem hát a gimnáziumok kell, hogy megtisztelve érezzék magukat, amiért ezek a zsenik az ő osztályaikba iratkoztak be és abban az időben felhúzták az oktatási színvonalat.
Persze, ha teljes szegregáció volt az elit és a tömegoktatás között, s annyi közös pontjuk nem volt, hogy mondjuk egy nyári táborban nyaraltunk azzal akit feladok, vagy legalább egy tankönyvből egy költőről tanultunk akkor ez nem csoda. Ezeket a kötődési pontokat felnőtt korban, a közoktatás után már nagyon nehéz pótolni (vagyis talán pl. a népfőiskolákkal lehet ahogy a dánok is csinálják - de hát az is oktatás).
De a lényeg még egyszer - Neumann simán megérdemli, hogy akár ne csak iskolákat, számítógéptudományi társaságot nevezzenek el róla meg emlékévet kapjon, de a XX. század legnagyobb polihisztorai között kell említeni. Én főleg a játékelméleti/közgazdasági modellei kapcsán találkoztam vele és hát ott is milliónyi anekdota van róla, hogy a nyugati tudósok számára mennyire furcsa dolgokat csinált és az ő szemszögükből mennyire elvont gondolatai voltak.
Csak hát mikor elkezdik fejtegetni, hogy ez az oktatás eredménye akkor gyanússá válik, hogy valaki nincs tisztában a kor poszt-feudális viszonyaival. Még annak feltételezésétől sem riadnék vissza, hogy a reláció fordított volt: vagyis nem azért jött létre ez a marslakó generáció, mert nívós pesti intézményekbe jártak, hanem hát a gimnáziumok kell, hogy megtisztelve érezzék magukat, amiért ezek a zsenik az ő osztályaikba iratkoztak be és abban az időben felhúzták az oktatási színvonalat.
IDDQD
Checkpoint Now 2023/06: Bajban az Embracer, szaftos részletek a Sonyról és a Microsoftról
2023.07.09 21:54:45

Júniusban a hónap témája természetesen az E3 helyetti mindenféle rendezvények felhozatala volt, erről csináltunk is egy külön adást. De enélkül is bőven összejött egy Checkpoint Now-ra való anyag, mert akart még pár tucat érdekes hír a hónapban. (Aki nem tudná még: a Now az a podcast-spinoffunk,…..
Lóval ne
2023.07.22 12:43:42
@Stöki: Na de Stöki, szerintem pont az a baja rengeteg - amúgy LGTBQ-kat elfogadó - embernek is azzal, hogy a csapból is ez folyik a videojátékokban, hogy a jó indulatú kampány is kampány aminek konstans jelenléte egy idő után azért zavaróvá válik.
Pl. ha már Overwatch: abban az univerzumban a jelenlegi lore szerint van vagy fél tucat LGBTQ karakter és 1 házas hetero* ami hát nem épp egy organikus társadalmi berendezkedés. Így az egész videojáték egy torz valaminek tűnik a túlreprezentáltságtól amivel sokkal nehezebb azonosulni a normális játékosoknak is - a másik feléből (hardcore trollokból) meg ugye mint tudjuk eleve ellentétes hatást vált ki a dolog.
*+van vagy szintén egy tucat özvegy, ami meg mondjuk a megkeseredett, szerettét elvesztő hős írói klisé túlhasználtságának a megjelenése
Pl. ha már Overwatch: abban az univerzumban a jelenlegi lore szerint van vagy fél tucat LGBTQ karakter és 1 házas hetero* ami hát nem épp egy organikus társadalmi berendezkedés. Így az egész videojáték egy torz valaminek tűnik a túlreprezentáltságtól amivel sokkal nehezebb azonosulni a normális játékosoknak is - a másik feléből (hardcore trollokból) meg ugye mint tudjuk eleve ellentétes hatást vált ki a dolog.
*+van vagy szintén egy tucat özvegy, ami meg mondjuk a megkeseredett, szerettét elvesztő hős írói klisé túlhasználtságának a megjelenése
Lóval ne
2023.07.24 10:34:15
@Stöki: Akkor egy követ fújunk, mert az Overwatch 2-ben leígérték a csillagokat is az égről, aztán nem lett semmi sem az egyjátékos kihívásokból, sem a fejlődési rendszerből, sem a raidekből. Bezzeg a pánszexuális karakter meg az Overwatch Pride event az takkra pontosan leszállításra kerül - hát ilyen hozzáállással én abszolút megértem ha a játékosok többsége teljesen cinikusan áll hozzá a dologhoz vagy egyenest el is fordul tőle. Én sem Overwatchozok már, pedig semmi bajom a Pride-al, csak hát akkor legyen megcsinálva a játék magja is valamennyire, ne csak a máz.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Hogy tényleg ő követte-e el vagy csak odaírta valaki a nevét azt már nem tudjuk.
Mondjuk ez hiába elítéltendő, attól tartok nem egyedi eset. Sőt, azon sem lepődnék meg, ha az évtized végére már csak pár tucat játék újságíró írna valódi teszteket az egész világon, a többiek ChatGPT-vel plagizáltatnák a fórumposztokat, Steam véleményeket meg a többi újságíró munkáját.
Nem a Discord ellen dolgozok, csak a nyílt internetet jobban szeretem. Itt megmarad a nagy érdeműnek az információ kereshetően, archiválva. Ott meg zárt hálóban nem.