Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Lóval ne

0 bejegyzést írt és 65 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ahogy várható volt, szeptemberben feléledt a játékipar és elkezdődött az éves szezon. Jó, hát a Concord ezt már nem érte meg, de legalább kiváló apropót adott, hogy a hónap témájának a GaaS (game as a service, azaz live service) játékokat válasszuk. Csak mi látjuk úgy, hogy sokkal több ilyen készül,…..
Lóval ne 2024.10.11 22:58:34
@manson karcsi: Minnél többet olvasok a Concordról nekem annál inkább gyanús, hogy ez nem csak egy sima elsüllyedt költség vagy menedzseri baki volt, hanem itt komolyabb pénzügyi visszaélésekre is gyanú van.

Miért adnak ekkora büdzsét egy frissen debütáló stúdiónak? Mire ment a marketing? Miért lőtték le a szervereket a negatív reakciókat látva?
Általában az szokott lenni, hogy pár önjelölt szakértő külsős tanácsadóként kiszámláz horror összegeket arra, hogy kéthente bemenjen az irodába és ott kiokítson mindenkit mindfulness, out of the box thinking, growth hacking vagy más bullshit-buzzword témában.

Ami a Concord devek panaszaiban visszaköszön, hogy volt egyfajta "toxikus pozitivitás" a cégnél. Azaz mikor panaszaik voltak, vagy jelezték a változtatásokra az igényüket akkor azt kapták válasznak, hogy ez a csapat túl jó ahhoz, hogy rossz játékot fejlesszenek, szóval minden a legnagyobb rendben, majd meglátják megjelenés napján micsoda siker lesz. Elég furcsa reakció.
Szóval az én elméletem, hogy valami kalifornia Szabó Péter alaposan lenyúlta a Firewalk/Sony kettősét és a fejlesztési költségek szükségesnél nagyobb része motivációs tréningekre meg érzékenyésítési képzésekre mehetett el tényleges tartalomgyártás vagy tesztelés helyett.

Amúgy a Deadlockról töretlenül jó hírek érkeznek, szóval kiváncsi vagyok, hogy ott is ilyen "toxikus pozitivitásról" van szó, a Valve-fanok szemellenzőségéről vagy esetleg tényleg lehet még élvezetes és friss játékmenetet alkotni ebben a műfajban.
Augusztusban megint nyári üzemmód volt, ezért az esedékes Checkpoint Nowban nem volt hónap témája (azt viszont már most látom, hogy a szeptemberiben lesz. Azért így is elpofáztunk majdnem három órát. (Aki nem tudná még: a Now az a podcast-spinoffunk, amiben mindig összefoglaljuk az előző hónap…..
Lóval ne 2024.09.10 16:52:25
Attól függetlenül, hogy egy nem-videojáték szalkalp hozta le maga az ötlet egyáltalán nem bulvár. Verseny játékoknál nagyon komolyan vett szempont, mert az az autóbolond aki nem látja a listában a neki kedves típusokat simán elállhat a legújabb GRID vagy Forza vásárlásától.

Először a filmes autóknak létezett kurált adatbázisa (IMCDb - Internet Movie Car Database), s ezt követően létrejött később a repülős változat (IMPDb - Internet Movie Plane Database), illetve most már a videojátékos autóknak is van saját (IGCD - Internet Game Car Database). Az Auto Trader is rájuk hivatkozik, ez teljesen hiteles oldal, még ha a 2000-es évek eleji mobil- és handheld játékok magas feldolgozottsága el is billenti az összképet a japán tuningautó ízlésvilág felé.

A szám azért lehet olyan magas, mert a díszletként "mellékszerepben" vagy csak cutscenekben megjelenő járműveket is egyenértékűnek számolták a játszhatóakkal.
Viszont ugye autóbuzik szét szokták szedni a járműveket generáció, az USA-ban meg modellév szerint is, így az IGCD saját top10-es listája különbözik:

1. Ford Crown Victoria Mk2 (825 megjelenés)
2. Mazda RX-7 Mk3 (454)
3. Nissan Skyline GT-R Mk10 (434)
4. Toyota Supra Mk4 (416)
5. Nissan GT-R (366)
6. Humvee (364)
7. Ford Mustang Mk1 (353)
8. Subaru Impreza Mk2 (323)
9. Willys Jeep (298)
10. Ford Mustang Mk5 (289)

Ebben a nem licencelt típusok is be vannak azonosítva, de nem véletlenül ölnek annyi időt az autó modellezésbe a stúdiók. A hosszabb listán ezért előkelő helyen szerepelnek még a Lamborghini Countach, Lancia Delta, Dodge Viper, Volksweagen Golf vagy Toyota AE-86 is, amikkel jobban el lehet adni egy játékot, mint a Crown Vic-el. Gondolom létezett egy Crown Vic assett amit mindenki használt, ha be kellett rakni egy taxit vagy rendőrautót.
Hát ez is eljött, drága testvéreim a pixelimádatban. Majdnem tíz év alatt eljutottunk az ötszázadik (500!!!) Checkpoint-adásig (Miniket, Now-kat is beleszámolva, persze). Természetesen egy ilyen évfordulót közönséggel ünnepeltünk meg, külföldi tartózkodásom miatt jó előre felvettük az adást. Még…..
Két disclaimerrel kezdem: 1. a most következő adás kihagyja az early kört, mert a nyaralásom miatt megcsúsztam a vágással, bocsánat érte, remélem, most az egyszer elnézik nekem a patrónusok; 2. az adásban szerettünk volna beszélni egy EU-s játékmentő polgári kezdeményezésről, de a felvétel idején…..
A májusi hírek között nem volt nehéz hónap témáját találni: pár hete a Microsoft bezárta több stúdióját és egyébként is érdekes hírek kerültek a sajtóba a vállalatról. Olyan hírek, amik már az Xbox létjogosultságát is megkérdőjelezik. Szóval erről beszélgettünk az esedékes Checkpoint Now elején.…..
Lóval ne 2024.06.14 08:56:28
@sykth.com: Vannak a pénzügyi közgazdászoknak elméletei erre.

-Van, aki azt mondja, hogy ez egy boomer effektus - természetes, hogy az idősebb befektetők kevesebb kockázatot vállalnak. A Warren Buffet éra emberei öregsznek, s még nincs velük szemben elég Wallstreetbets-generációs pénz, amely be merne fektetni a kockázatosabb iparágakba.

-Más szerint ez sima post-COVID kiigazítás - akkor hasítottak a tech cégek, most meg legfeljebb akkor, ha elégszer beleszerkesztik az AI kifejezést a pénzügyi beszámolóba.

-Aztán van olyan elmélet is, miszerint ez egy "nő-hatás": vagyis az X kromoszóma (akikből már nagyon sokan ülnek fund manager, board vagy akár CEO pozícióban) máshogy fektet be és nem lehet őket olyan könnyen megvenni egy jó elevator pitchhel vagy geek programozókkal teli garázzsal. Hajlamosabbak a kiegyensúlyozott eredményeket előnyben részesíteni és nem szeretik, ha ingadozik a bevétel és van egy pár veszteséges év majd utána kiugró profit. Sokan azt hitték, hogy a nők majd empátiát és gyengédséget hoznak az üzleti világba. Az eddigi kutatások szerint viszont sokkal hajlamosabbak a menedzseriskolák tankönyvei szerint működni. Ha nincsenek kirúgások egy gyenge év után az olyan a nőnek, mint ha nem vinnéd le a szemetet.

-A magas kamatok inkább az alacsony haszonkulcsú iparágak befektetéseket szorítják vissza, mint mezőgazdaság vagy feldolgozóipar. Viszont egy másik mutató amit egyre többen figyelnek az a termelékenység, ami stagnál sok fejlett országban és cégnél. A piac elkezdte a termelékenység növekedését hajszolni. Nagyjából úgy fontolkodnak, hogy ha japán dolgozó korú népessége 10%-ot fog csökkenni 10 év alatt akkor még a videojáték iparban bekövetkező 10% termelékenység növekedéssel is csak 0-ban vannak. Szerintem ez hülyeség, de abban van valami, hogy egy 10 éves AAA játék kidolgozottságát mai napig nem tudja elérni egy kis stúdió, míg mondjuk 1990 és 2000 között ez a technikai ugrás magától értetődő volt.

-A világpolitikai eszkalációra is sokan mutogatnak - vagyis a kínai vagy orosz pénz nem tud befurakodni a nyugati helyére. A Tencent azért nem vesz már annyi stúdiót mint 5-6 évvel ezelőtt, mert fél, hogy ráhúznak valami versenyhivatali vizsgálatot és a Huawei sorsára jut, nekik nőttek a kockázatai.

-Hosszabb távon lehet ez annak is a mellékhatása, hogy túl sokan trükköztek és az általános befektetői bizalom veszett el small cap cégek felé, függetlenül attól, hogy azok start-upok vagy több évtizedes múltúak. Nem érzik úgy, hogy ki tudnák szűrni a scammer (We-Work típusú) kis cégeket. Ha még a SotfBanknak sem sikerült, akkor egy mezítlábas befektető jogosan érezheti úgy, hogy ez nem neki való terep.
Lóval ne 2024.06.16 10:51:19
@sykth.com: Gondolj pl. a 3DS Maxra: azon a vonalon az Autodesk szinte semmi olyat nem hozott az utóbbi időben, ami a munka sebességét gyorsítaná. Magas poligonszámú modelleket nem könnyebb ma sem összerakni, mint 10 éve, így nem tudnak fejlesztési időt megspórolni a stúdiók. Esélye nincs egy GTA V szintű világot fejleszteni egy 1000 fő alatti brigádnak, míg a 2000-es évek elején kb. a felvételi feladat volt egy játékstúdiónál, hogy egy Super Mario vagy Lemmings klónt rakj össze, ha kell az állás. S itt nem csak a "content" mennyiségéről van szó, hanem a minőségéről is. Persze a Unity meg fizetős repositoryk sok előre gyártott modult kínálnak, de mindenkinek az az érzése, hogy az igazán hasznos IT segédeszközöket az előtte levő évtizedekben fejlesztették. Azóta mintha kicsit megállt volna az idő - hiába demózzák minden évben a videokártya gyártók, hogy milyen fasza tool-okat tettek elérhetővé az ipar számára, valójában ezek többsége bloat.
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Két hétig Magyarországon voltam és ez eléggé felborította a szokásos adásmenetet (ha ez vigasztal bárkit: felvettünk 7 KK és 3 CP adást, ráadásul ezekből 1-1 élő adás volt). Így fordulhatott elő, hogy szuperkésőn tolom ki az ehavi Now-t (meg úgy, hogy rekordhosszúságú lett). Már rég arról kellene…..
IDDQD Checkpoint Mini #235: Stunts 2024.03.26 20:22:59
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor…..
Lóval ne 2024.03.29 11:03:56
@Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valóban nem volt nagy szám, de maga a pályaszerkesztő ötlete és hogy azt kifejezetten könnyen lehetett kezelni forradalminak számított.
Szomorú hónapot kellett feldolgoznunk az aktuális Checkpoint Now-ban. Tavaly csak kapkodtuk a fejünket, olyan tempóban rúgtak ki embereket kisebb-nagyobb fejlesztőstúdióktók és videójátékos cégektől (nem függetlenül az Embracer lassú összeomlásától). Idén viszont úgy áll a helyzet, hogy az…..
Lóval ne 2024.02.11 14:41:51
A Microsoft-ActiBlizz kirúgások abból a szempontból furcsák, hogy már gyakorlatilag biztosra lehetett venni, hogy jön Xboxra a WoW, évek óta dolgoztak a konzol támogatáson - s tulajdonképpen az is lett volna a felvásárlás egyik koronaékszere, hogy neves franchise konzolos MMO-jával csábítsák oda a népeket (2024-ben olyan nagy készülő ActiBlizz játék amúgy sincs más). Mondjuk azt továbbra is tartom, hogy ezt létszám leépítés helyett inkább kiszervezés hullámnak kéne nevezni, mert a legtöbb nyugati világban kirúgott alkalmazott helyére jönni fog egy brazil, vietnámi vagy kelet-európai külsős cég aki 3D modellekbe, hálózati kódba vagy ügyfélszolgálatba fog bedolgozni negyedannyiért, mint a kaliforniai munkaerő. De ettől függetlenül a Nokia példája mutatja, hogy a Microsoft menedzsmentje nagyon jó hatékonysággal képes a sárba tiporni értékes technológiai cégek humán erőforrásait, szóval ebben az esetben az aggodalomra valószínűleg minden ok adott.

A Palworld miatt meg rinyálhat a Nintendo, de ők soha nem tudták egy tisztességes Pokémon multi játékot összerakni (ha csak a pár éve szintén hirtelen jött népszerűségű Go-t nem tekintjük annak). Szerintem pont az a sikere, hogy az elmúlt évtized játék kínálata nagyon elofflineosodott. Mármint nyilván minden AAA címben alapkövetelmény volt, hogy legyen multiplayer mód, de az MMO műfajt már mindenki elkönyvelte halottnak, s ezért nem is nagyon foglalkoztak vele. Nekem is az volt a reakcióm, hogy én ezzel biztos nem játszom, mert a francnak van kedve 20 crafting alrendszert megtanulni meg farmolni, viszont a legfiatalabb generációnak akiknek a Minecraft meg Fortnite mechanikái a viszonyulási pontok amúgy simán elhiszem, hogy ez a logikus következő kedvenc.
Nem múlhat el az év úgy, hogy nem beszéljük ki az év videojátékos termését. Szokás szerint Mazurral és Sasával ültünk össze, hogy saját toplistáinkat ütköztessük. Elég meglepő dolgok maradtak le vagy szerepeltek csak egy embernél, de szokás szerint sok indie (vagy legalábbis "indie") cuccot tudunk…..
Lóval ne 2024.01.01 02:50:47
1. The Talos Principle 2 - A szerény PC-s paraszt agyamnak néha kicsit túl puzzle-s, de pont ezért emlékezetes és van egy kis büszkeség meg megkönnyebbülés az emberben egy genyóbb feladvány után. Egyedül a generikus Unreal motor assetekből építkező látványt tudom felróni neki, de hát ez úgysem arról szól. Nekem amúgy Serious Samek is jöhetnének, de kétségtelen, hogy jól esik az ember egójának, ha ilyen intelligens és filozofikus játékokban is kap egy kis sikerélményt. Aztán visszamegy betölteni a csüffögőset.
2. Battlebit Remastered - ez gondolom nem ér, mert még early access, de levett a lábamról a koncepció és legyünk őszinték: ez egy budget deal, most épp 10 € alatt. Nagy pixel szép, olcsó és szórakoztató?
3. Atomic Heart - az év surranópályása. Tudom, hogy orosz játékot a jelenlegi politikai környezetben sokan nem mernek feltenni a toplistákra, de bennem végig az motoszkált, hogy ha a Fallout végre kapna egy ilyen minőségű epizódot, mint amilyen ez a szovjet retrofuturista világ, akkor nem kéne folyton a rajongók sirámait hallgatni. E helyett sokan még mindig istenítik a Bethesda hulladék játékmotorját. Oké, hogy nem ugyanaz a stílus, de ez az alternatív hidegháborús történelmi setting - ha kellően jól van kivitelezve - nekem bármikor jöhet. Ez meg hoz egy kellően jó színvonalat.
4. Risk of Rain Returns - év remasterje? Az eredeti ugye nem futott be, de a Risk of Rain 2 meghozta a világhírt, szerintem ez a Returns is egy must have azoknak akik kedvelik a kicsit hardcoreabb roguelikeokat.
5. Counter-Strike 2 - az év hozta a kötelezőjét játéka. Nem jó, eredeti vagy érdekes, de legyünk őszinték: ezt a játékot fogják legtovább tolni. 10 év múlva is ott lesz az esport bajnokságokon, a toxikus közeg miatt nem lehet lehúzni. Most jöhet a Team Fortress 2 és háromnegyed, kedves Valve.
6. Diablo 4 - játékélményre az év túlárazott játéka is lehetne, de érezni, hogy annyi tervezés, artwork és kreatív munka ment bele, hogy ha a rengeteg hibáját megbocsátani nem is lehet, de legalábbis valamennyire ellensúlyozzák az egyszerűségét. Minden vele szemben álló kritika abszolút jogos, szar a craftolás, a karakterosztályok egysíkúak és túlzottan a hardcore játékosoknak van kitalálva, de akad benne egy csomó állejtősen szép cinematic meg kielégítő gyakás.
7. Jagged Alliance 3 - A Diablóhoz hasonlóan sok hibája van, de nehéz nem megbocsátani neki, ha valaki amúgy szereti a műfajt.
8. Dave the Diver - nekem várós volt, mert már régóta követtem az ígéretes indie fejlesztések között, de annyira nagyot azért nem szólt. Könnyed, szerethető prüntyögés, de "csak" 8.
9. Darkest Dungeon 2 - Az év rogue-liteja, de ezt igazából előre sejteni lehetett. Sokan többet vártak tőle (kicsit én is), de az már önmagában elég, hogy kicsit jobb, mint ez első rész.
10. Countryballs: Modern Ballfare - az év trashjátéka. A countryball ugye egy nagyon népszerű mém volt a 2010-es évek elején, ami aztán folyamatosan egyre kellemetlenebbé és cikibbé vált. De ez a játék szemérmetlenül vállalja a rossz vicceket egy olyan koncepcióban amiben nyugodtan pofozhatja egymást egy amerikai meg egy orosz labdacs, miközben röhögve átkokat szórnak egymásra a játékosok. Ha minden nacionalista farokméregetést be lehetne szorítani ebbe a virtuális térbe sokkal békésebb hely lenne a világ. A diplomácia új szintje.

Stratégiai játékok idén jó szarok voltak, szóval én abszolút azon az állásponton vagyok, hogy a tavalyi év jobb volt. 2023 egyértelműen az FPS-ek esztendeje volt. A listás játékokon túl ott volt a Six Days in Fallujah, az idei CoD és Far Cry, voltak tök jó első világháborús témájú cuccok is meg a Warhammer 40K FPS amivel még nem is játszottam.
AAA játékok közül számos várólistán van számomra a gépigényük miatt, a Baldur's Gattel meg nem is akarok addig játszani amíg nincs egy bizonyos szintre kipatchelve. De az is lehet, hogy már nem vagyok elég RPG őrült ahhoz, hogy érdekeljen és csak kifogásokat keresek arra, hogy lusta vagyok szövegdobozokat olvasni.
Hazalátogatásom miatt kicsit megcsúszott az ehavi CP Now, de ami késik, az már itt is van, és decemberben még sokszor fogunk jelentkezni (legalább hétszer, ha jól számolom). Havi témát most nem választottunk, mert nem volt kiugró egyetlen hír, cserébe inkább kicsit ajnároztuk a The Talos Principle…..
Könnyű dolgunk volt a mostani Checkpoint Now főtémájának kiválasztásakor: októberben a Microsoft megvette az Activision-Blizzardot, pontosabban egy 21 hónapig húzódó egyezkedés és bírósági kötélhúzás után elhárultak az akadályok és megköttetett a biznisz. Szóval az adás elején erről beszéltünk…..
Azt kell mondanom, hogy a podcast vágójaként mindenképpen Képes Gábor a kedvenc vendégem: jön, megnyomjuk rajta a gombot, mire elkezd fantasztikusan mesélni, nyomdakész mondatokban, a vágószoftverben nem is kell nagyon hozzányúlni. De tartalmilag is élmezőnyben vannak a Képes-adásaink, Gábor…..
Lóval ne 2023.07.25 17:11:48
@molnibalage: Hát épp ez az - nem is volt igény, hogy pallérozzák őket. Úgy könnyű 8-10 jó iskolát üzemeltetni, ha az elit magához vonja az oktatási erőforrásokat a pórnép elől. Most is ez van, hogy (ugyanazokban) a pesti gimnáziumokban büszkélkednek azzal, hogy a Harvardra küldik a gyerekeket, a borsodi kisegítő iskolában meg lesz ami lesz. A gyakran vágyott protestáns/finn modell ellentéte, ahol a rendszer lényege nem pár Nobel-díjas fizikus meg olimpikon kinevelése, hanem az, hogy a legfelső és legalsó decilis között a lehető legkisebb legyen a különbség. Pedig a '20-as években tele volt az ország Erdélyből és az elcsatolt területekről betelepült tanárral - akik persze jobb híján akkor is inkább elmentek rakodómunkásnak vagy napszámosnak.
Ezekhez az oktatási sikerekhez tényleg kell az, hogy egy generáció ki akarjon törni és olyan elkötelezett legyen a tudás iránt, mint Neumann és köre (nem az ő érdemeiket kívánom csökkenteni), de ha hosszú távon nem lehet ugyanazokat az eredményeket reprodukálni akkor nem biztos, hogy az oktatás általánosan volt magas színvonalú, hanem inkább csak a körülmények szerencsés együttállásáról volt szó úgy 1910-30 között.
Lóval ne 2023.07.26 13:36:28
@Szekrényszagú néni: Na, hát ez meg talán a legnagyobb félreértés, hogy itt azért voltak rémtettek, mert bejöttek a külföldi ideológiák meg hatalmak. Még a nácik is megrökönyödve nézték, hogy a magyarok (vagy épp a horvátok) milyen buzgalommal adják fel honfitársaikat és sokszorosan túlteljesítették azokat a 'számokat' amiket mondjuk a német modell alapján becsültek.
Persze, ha teljes szegregáció volt az elit és a tömegoktatás között, s annyi közös pontjuk nem volt, hogy mondjuk egy nyári táborban nyaraltunk azzal akit feladok, vagy legalább egy tankönyvből egy költőről tanultunk akkor ez nem csoda. Ezeket a kötődési pontokat felnőtt korban, a közoktatás után már nagyon nehéz pótolni (vagyis talán pl. a népfőiskolákkal lehet ahogy a dánok is csinálják - de hát az is oktatás).

De a lényeg még egyszer - Neumann simán megérdemli, hogy akár ne csak iskolákat, számítógéptudományi társaságot nevezzenek el róla meg emlékévet kapjon, de a XX. század legnagyobb polihisztorai között kell említeni. Én főleg a játékelméleti/közgazdasági modellei kapcsán találkoztam vele és hát ott is milliónyi anekdota van róla, hogy a nyugati tudósok számára mennyire furcsa dolgokat csinált és az ő szemszögükből mennyire elvont gondolatai voltak.
Csak hát mikor elkezdik fejtegetni, hogy ez az oktatás eredménye akkor gyanússá válik, hogy valaki nincs tisztában a kor poszt-feudális viszonyaival. Még annak feltételezésétől sem riadnék vissza, hogy a reláció fordított volt: vagyis nem azért jött létre ez a marslakó generáció, mert nívós pesti intézményekbe jártak, hanem hát a gimnáziumok kell, hogy megtisztelve érezzék magukat, amiért ezek a zsenik az ő osztályaikba iratkoztak be és abban az időben felhúzták az oktatási színvonalat.
Júniusban a hónap témája természetesen az E3 helyetti mindenféle rendezvények felhozatala volt, erről csináltunk is egy külön adást. De enélkül is bőven összejött egy Checkpoint Now-ra való anyag, mert akart még pár tucat érdekes hír a hónapban. (Aki nem tudná még: a Now az a podcast-spinoffunk,…..
Lóval ne 2023.07.22 12:43:42
@Stöki: Na de Stöki, szerintem pont az a baja rengeteg - amúgy LGTBQ-kat elfogadó - embernek is azzal, hogy a csapból is ez folyik a videojátékokban, hogy a jó indulatú kampány is kampány aminek konstans jelenléte egy idő után azért zavaróvá válik.
Pl. ha már Overwatch: abban az univerzumban a jelenlegi lore szerint van vagy fél tucat LGBTQ karakter és 1 házas hetero* ami hát nem épp egy organikus társadalmi berendezkedés. Így az egész videojáték egy torz valaminek tűnik a túlreprezentáltságtól amivel sokkal nehezebb azonosulni a normális játékosoknak is - a másik feléből (hardcore trollokból) meg ugye mint tudjuk eleve ellentétes hatást vált ki a dolog.

*+van vagy szintén egy tucat özvegy, ami meg mondjuk a megkeseredett, szerettét elvesztő hős írói klisé túlhasználtságának a megjelenése
Lóval ne 2023.07.24 10:34:15
@Stöki: Akkor egy követ fújunk, mert az Overwatch 2-ben leígérték a csillagokat is az égről, aztán nem lett semmi sem az egyjátékos kihívásokból, sem a fejlődési rendszerből, sem a raidekből. Bezzeg a pánszexuális karakter meg az Overwatch Pride event az takkra pontosan leszállításra kerül - hát ilyen hozzáállással én abszolút megértem ha a játékosok többsége teljesen cinikusan áll hozzá a dologhoz vagy egyenest el is fordul tőle. Én sem Overwatchozok már, pedig semmi bajom a Pride-al, csak hát akkor legyen megcsinálva a játék magja is valamennyire, ne csak a máz.
Megvan a megállapodás, nem ment át a belsőégésű motorok tiltása 2035-től az EU-ban! Úgy tűnik, utolsó utáni pillanatban győzött a józan ész. Frans Timmermans és Volker Wissing is Twitter üzenetben jelezte, hogy az EU 2035 után is engedélyezi a CO2 semleges szintetikus üzemanyagokkal hajtott…..
Lóval ne 2023.03.28 23:08:21
Szerintem tanulságosabb azt vizsgálni, hogy azon országokat melyek kiharcolták ezt a módosítást azokat mi motiválta. A két fő kezdeményező ugye Olaszország és Németország volt. Az európai autós kultúra két totálisan ellentétes pólusáról van szó - az olaszok a Fiat Pandát és a tömegeknek megfizethető személyes mobilitást féltik, a németek meg a sebességkorlát nélküli Autobahnt és a luxusautókat. Azt még el tudom képzelni, hogy Németországban 2035 után e-benzin/hibrid 3-as BMW cégautóval furikáznak majd a középvezetők, de azt már valahogy nehezebben, hogy a kis 8-900 kg-os A-szegmens autókat messiásként megmenti a kihalástól ez a változás.

Persze értem, hogy elvekről van szó, s a technológiai áttörés lehetőségében hinni kell, de az e-üzemanyagok (sőt, a hidrogén, földgáz meg úgy minden) elégetésekor is keletkeznek pl. nitrogénoxidok, szóval attól, hogy karbonsemleges lesz és a gazdaságtalanságon való élcelődést is figyelmen kívül hagyjuk tényszerűen ugyanúgy egészégre káros marad a belsőégésű motor. Tehát igazából nagyon is lehetett érvelni a b.é.m. betiltása mellett a lokális szennyezés mentén.

De azt a vádat is túlzónak tartom, hogy a szabályozási bizonytalanságra kenjük az európai autóipar fejlesztési bázisának leépítését:

-Egyrészt 2035-el annyira a jövőben előre terveznek, hogy aligha lehet azzal vádolni az EU-t, hogy ne hagynának időt a szereplőknek. Világos, hogy egy új motorcsalád kifejlesztéséhez sok idő kell és még több míg visszahozz az árát a befektetés, na de komolyan van aki elhiszi, hogy 12 évre bármit is előre tud tervezni? Egy akármilyen üzleti tervben legfeljebb 2-3 évre előre szerepelnek viszonylag pontos információk, 5-6 éves távon talán pár makro számot lehet becsülni, de minden ami azon túl van az totál homály. Ilyen időtávon önmagától is akkorák a piaci bizonytalanságok amit nem tud érdemben tetézni az európai politika.

-Továbbá hasonlítsuk össze az elmúlt évtizedek járműipari ígéreteit és a ténylegesen megvalósult fejlesztéseket. Sokat ígértek és keveset adtak - vissza lehet nézni pl. sajtóközleményekben, hogy milyen vállalásokat tettek egyes autógyártók ~10 évvel ezelőtt a jövőre vonatkozóan (akár fenntarthatóság, akár technológia tekintetében) és abból mi valósult meg. Amikre akkor még azt mondtuk volna, hogy reálisnak tűnő tervek azokon ma már csak mosolygunk, hisz közelébe sem jutottak a valós eredmények tekintetében. Én egy kicsit sem gondolom, hogy téved az a politikus, aki alábecsüli az autóipar képességeit, mert nincs jó track recordja az eredmények szállításában.
Ez valószínűleg összefüggésben állhat azzal, hogy a '70-es években egy fejlesztőcsapat mérete sokszorosa volt a mostaninak és gyakran iszonyat motivált, kísérletezőkész mérnökökből állt, ma meg már annyi leépítési hullámon és kiszervezésen vannak túl ezek a szervezetek (kevésbé az EU, s sokkal inkább a rövid távú profit hajszolása miatt), hogy a hagyományos autógyártóktól teljesen felesleges bármiféle technológiai áttörést várni. Ez egy öreg iparág viszonylag alacsony innovációs potenciállal, önmaguktól nem fognak semmin változtatni, elő kell írni nekik. Ez lehet, hogy kényelmetlen, de hát pont azzal teszünk jót és serkentjük az autóipart, hogy ha olyan ambiciózus célokat tűzünk ki elé, ami újra rákényszeríti őket a fejlesztési kapacitás visszaépítésére.
Lóval ne 2023.03.29 21:17:30
@jajnemár: A manufaktúrákat (évi 10.000 darabszám alatti márkákat) az én értelmezésem szerint eddig sem érintette ez a dolog. De az olasz luxusautó gyártók piaca amúgy is Ázsia és Észak-Amerika, nem pedig a saját országuk, exportra gyártani pedig a helyi értékesítési tilalom ellenére is tudnának. Ahogy olvasgattam az olasz sajtót ahol óriásit ment ez a sztori Salvinival, mint fontoskodó politikussal ott senkit nem érdekelt a luxus szegmens - valószínűleg a Ferrarit sem, ők nem Európának fejlesztenek.
Nem múlhat el az év úgy, hogy nem értékeltük az év videojátékos termését. Szokás szerint Mazurral és Sasával ültünk össze, hogy saját toplistáinkat ütköztessük. Nem meglepő módon összességében az Elden Ring lett az év általunk legjobban megbecsült játéka, ezen túl viszont elég színes listáink…..