Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Jan Kovalens

0 bejegyzést írt és 94 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A magyar egészségügy olyan, amilyen, a magyar kórházak meg pláne. Balázs rövid történetében így aztán nem is elsősorban a klagenfurti kórház felszereltsége az érdekes, hanem az, ahogyan a nem túlhajszolt, kizsigerelt orvosok és ápolók hozzáállnak a beteghez...
Jan Kovalens 2019.08.08 23:10:03
@taga20: na jó, de ott jogállam van. Magyarország nem mostanában zárkózik fel e tekintetben Ruandahoz:
alapblog.hu/a-jogallam-stabilitasa/
Határátkelő A tokiói álom 2019.08.05 06:30:00
Vajon miről álmodnak a japánok? És mi az álma egy Tokióban élő magyarnak? Nemrégiben futott egy sorozat, ami annak próbált meg utánajárni, mi jelenti az álmot a különböző országokban élőknek, legyenek helyiek vagy határátkelők. Most tehát Japánba látogatunk Tshaabee segítségével. Mi a magyar álom…..
Jan Kovalens 2019.08.08 17:14:49
@Nagy kámpics: köszi.
Mondjuk számomra továbbra sem világos, mit kezdenék az adatokkal.
Nem mindegy, hogy 1500 vagy 3000 kalóriátol vagyok kövérebb, mint szeretnék? Ha a célom, hogy sovanyabb legyek, kevesebbet kell ennem, mint eddig. Praktikus célokra nem tűnik hasznosnak a kalóriák ismerete. (Az persze igen, hogy az egyes ételek egymáshoz képest mennyi kalóriát tartalmaznak. De a bevitt kalóriák pontos száma)
Jan Kovalens 2019.08.08 17:44:00
@Nagy kámpics: .... a bevitt kalóriák pontos száma nem fontos, mert akkor az életmódbeli különbségeket is figyelni kéne. Mennyit ülök, mennyit fekszem, mennyit fogyasztok alvás közben, stb.

Az ingázással töltött idő se hiszem, hogy megérne egy excel táblát. Évekre visszamenőleg mindig ugyanannyi időt vett igénybe minden nap, mert ugyanott laktam, ugyanúgy közlekedtem, és ugyanott volt a munkahelyem. Miért írnam le minden nap, hogy 17 perc, 18 perc, 21 perc (megálltam beszélgetni a bácsival)?

Vagy mit számít, hogy napi 23 percet tanulom az angolt ötödik éve, és még az egyszerű jelen időt sem tudom használni?
Ha nem vagyok elégedett a tudásszintemmel, nyilván módszert kell cserélni vagy növelni a vele foglalkozással töltött időt. De mit nyerek vele, hogy megállapítom, 23 perc? Menjek a Dunanak, hogy más ennyi idő alatt sokkal messzebbre jut?
A tudásszintem javításához nem azt kell tudnom, mennyi időt töltök most a tanulással. Elegendő, ha a jövőben az eddiginél többet tanulok. Mit érek a statisztikával? Vagy úgy gondolod, ahhoz is mérni kell, hogy tudjam, mit jelent a "több"?

Valahogy az az érzésem, hogy a statisztika készítésevel, mericskelessel, kiértékeléssel töltött idő elvesztegetett. Ha motiváció van, minden van.

Szerintem ez a statisztika készítés ilyen banális témákban (ennen életem - a percek tükrében) öncélú. Persze semmi gond vele; hasznosabb, mint kólát inni vagy kommenteket. ;)
Jan Kovalens 2019.08.08 23:07:51
@Nagy kámpics: aki azt hazudja magának, hogy csak egy kefirt eszik, azt gondolnám, azon az excel tábla se segít.
Neked volt olyan homokracsapós élményed, amikor a hét/ hó végi kiértékeléskor megvilágosodtal? Volt konkrét, gyakorlati haszna a feljegyzéseknek?
A kérdés így, a nyári hazalátogatások (na tessék…) idején talán még gyakrabban merül fel. Szóval vajon az az igazi otthon, ahol felnőttünk vagy ahol most élünk? Szerintem a legtöbb határátkelő egyetért abban, hogy az embernek lehet két otthona, szeretheti mindkettőt. Louise ugyanakkor úgy látja,…..
Jan Kovalens 2019.08.06 22:48:24
@kakukkmagyar: téged csúnyán átvertek, ha kálra vittek (Heves megye), amikor a Káli medencét kerested (Balaton felvidék).
Jan Kovalens 2019.08.06 23:02:48
@Herr Géza: a heimweh könnyű, de hogy kell a fernweh-t fordítani? Elvágyódás? Besozottsag az utazásra? Scheggviszketes?
Jan Kovalens 2019.08.07 14:05:38
@Herr Géza: kreatív :)
Svédországban erősödött fel a magyar identitása és soha nem merült fel benne az, hogy svéddé váljon – mesélte Bandirepublic, akit már sok posztból ismerhettek itt a Határátkelőn (hiszen törzsszerző, -kommentelő és -olvasó). Hét éve költöztek ki Svédországba és most, hogy hazalátogatott…..
Jan Kovalens 2019.08.06 06:39:57
@neurotikus bunkocska: ha tudsz, németül, ajánlom a dkb,-t, remek kondíciókkal dolgoznak. Van néhány német (diszkont) bank, ahol német lakcím nélkül is tudsz számlát nyitni.
Sőt, értékpapírszámlát is igen jó feltételekkel. Ahol akár olyan instrumentumot (warrant) is vehetsz a tőzsdén vagy otc- piacon, amivel "megvedheted" magad a devizák árfolyamváltozásanak kockázatatol. Akar egész kis összegre vonatkozóan (száz euro), fedezeti vagy spekulatív jelleggel is.
Tomi bő másfél éve költözött családjával Ausztriába, ám hogy az élet azért bonyolultabb annál, mint ahogyan sokszor elképzeljük, azt jól mutatják a benne sorjázó kérdések. A mai írás tehát amolyan tanácskérés is, amely egy nagy kérdés köré csúcsosodik ki: Ausztria vagy Magyarország? Neked mit…..
Jan Kovalens 2019.07.26 09:31:22
@MACISAJT:
"Magyarországon a sajtó nagyobb része olyan képet fest az országról, mintha Gabon és Swaziföld elegye volna errefelé."

A világ országainak jogállami helyzetéről adott ki jelentést a World Justice Project (WJP)
Arról, mennyire uralkodik a jog betűje, és mennyire a vezetők akarata? Mennyire veszi komolyan a törvényhozást és az igazságszolgáltatást a politika?
Magyarországnak az 57-ik helyet sikerült megcsípnie, lemaradva olyan országok mögött, mint Ruanda, Botswana.
az EU, az EFTA és Észak-Amerika országai közül pedig a legutolsó helyen állunk.

A legsúlyosabb látlelet abban a fejezetben bontakozik ki, amelyben azt vizsgálják, hogy konkrétan a kormányzat kezét mennyire kötik meg – az akár saját maguk által hozott - jogszabályok. Mennyire hajlamos a hatalom átlépni a törvényes kereteket, hogy fellépjen gazdasági, vagy politikai ellenfeleivel, esetleg a tőle független médiával szemben?

E tekintetben Orbánék a 103-ik (százharmadik) helyen állnak. 126 (százhuszonhat) kormányból.
lássuk néhány olyan szegletét a világnak, ahol a kormány jobban tiszteletben tartja a törvények betűjét, mint a NER hatalmasságai:
Malawi
Burkina Faso
Libéria
Mozambik
Mianmar
Afganisztán
Kazahsztán

www.alfahir.hu/2019/07/22/jogallam_wjp_nemzeti_egyuttmukodes_rendszere_szegyen
Jan Kovalens 2019.07.27 02:32:42
@MACISAJT: gratulálok hogy megtaláltad a magyar idők (új nevén magyar nemzet) elfogulatlan és tárgyszerű értékelését a levitézlett NER-alapú magyar jogállamot kedvezőtlen színben feltüntető felmérésről. (Ha a kopipeszt már ilyen jól megy, érdemes a forrás közlését is felvenni a skillek közé.)

Igen, a World Justice Project korrupcióval, kormányzati elszámoltathatósággal foglalkozó szervezetekkel konzultál,
Magyarországon is jóval többel, mint amiket a magyar idők cikk felsorol (a honlapon országonként és témanként elérhető a teljes, teljes lista).
Szerinted rosszul teszi? Mit javasolnal? Kérdezzük meg személyesen a basit meg a többi ország kormányfőit, korrupt rendszert vezetnek-e, érvényesül-e náluk a jog uralma? Gondolod, hogy a miniszterelnöki hivatal hivatalos álláspontját kéne publikálni mint érvényest és igazat?
Minden országnak van a pozitív mellett negatív oldala is. A minapi izlandi posztnál arra kértelek titeket, írjátok meg, mik ezek abban az országban ahol éltek. Szóval a feladat kifejezetten az (továbbra is), hogy a titeket zavaró dolgokat foglaljátok össze (azaz kösz szépen előre is az „akkor miért…..
Jan Kovalens 2019.07.23 22:15:52
@Csodabogár: Nem csak a káromkodásban terjed a "neudeutsch".
Az újrakezdés a legtöbb ember életének elkerülhetetlen része, különösen igaz ez a határátkelőkre. Ha úgy vesszük, az újrakezdés egyfajta rombolás utáni újjáépülés, amelyet mindenki máshogy él meg. Mi a 10 legidegesítőbb dolog abban az országban, ahol élsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!..
Jan Kovalens 2019.07.21 17:44:55
Hogyan lesz a londoni mosogatóbol angol író?
konyves.blog.hu/2019/07/11/tunde_farrand_az_atlagember_kizsakmanyolasa_egyre_inkabb_termeszetesse_valik

Időközben magyarul is olvasható a disztopia:
Aki nem költi a pénzét, arra a jövőben nem vár más, csak a békés eutanázia
2050, London: a társadalom a szűk eliten kívül a fogyasztás alapján tagolódik három rétegre, és mindenkinek eleget kell dolgoznia, keresnie és költenie, hogy kiérdemelje lakhatási jogát. Amikor pedig valaki már nem költi tovább a pénzét, nonprofit személynek minősítik, és vissza kell vonulnia valamelyik fényűző Méltóságházba, ahol előbb kilenc csodás hónap várja, aztán a békés eutanázia.

Részlet az interjúból:
Angliába költözésem után hamar rádöbbentem a fogyasztói társadalom visszásságaira. Ez egy olyan társadalom, amely csak úgy tudja képezni a jövő nemzedékét, hogy évtizedekre eladósítja őket, vagy milliós nagyságrendben termeli ki a hajléktalanokat, egyben büszkén hirdeti felsőbbrendűségét és gazdagságát, holott ez a vagyon csak a felső rétegek aránytalanul kis százalékához jut el. Amikor személyes példán keresztül tapasztaltam, hová juthat az ember egy ilyen vadkapitalista rendszerben, ha éppen elveszti a munkáját egészségügyi vagy egyéb okok miatt
Számomra felfoghatatlan okokból néha egyes közéleti (jellemzően kormányközeli) szereplők úgy érzik, nem árt kicsit megalázni a külföldön élő és dolgozó magyarokat vagy a hozzájuk közel állókat. Ami azért furcsa, mert 15 évvel az uniós csatlakozás után akár el is lehetne végre fogadni, hogy a…..
Jan Kovalens 2019.07.19 19:53:22
@Arthamyr: igen az átlag már csak ilyen dolog. Attól hogy 1,4 gyereke születik ma átlagosan a magyar nőknek, viszonylag sokan vannak, akiknek nem pont ennyi sikerül.

Évi 200 milliárdból pl. lehetne wc papírt venni meg szappant a kórházakba. De ha szerinted Orbán látszat-függetlenségének, látszólagos mozgásterenek biztosítására hasznosabb elkölteni (a gazdagok zsebébe tenni, ahelyett hogy közcélú értelmes állami feladatot látnának el belőle) fejenként és évente 20.000 Ftot, a te dolgod.
Jan Kovalens 2019.07.19 23:31:50
@Arthamyr: Magyarországon sajnos érvényes, hogy az állam egyenlő Orbán Viktor és udvartartása.
Törvénytelen? Holnapra atirjuk a törvényt, visszamenőleges hatállyal.
Alkotmányellenes? Nyolcadszor is módosítjuk az "ercnel maradandóbb", általunk fabrikált alkotmányt. Problem solved. Welcome to Hungary (orbanistan)!

De facto a leggazdagabb decilisbe tartozók vásárolják az államkötvények nagy részét. Ha a valóságismereted nem teszi lehetővé ennek belátásat, nézd meg a felméréseket, hogy az alsó nyolc decilisben mennyi államkötvényt, sőt pénzügyi eszközt birtokolnak.
Attól hogy te nagylelkűen megengeded a mélyszegénynek meg a vagyoni szempontból középen lévőknek, hogy vásároljanak, még nem lesz hozzá meg a forrásuk.
Jan Kovalens 2019.07.19 23:32:07
@feketeeper: igen, el kellett volna kezdeni csökkenteni a nyugdíjakat. Mint ahogy ez is fog történni, csak egy generációval később és ők, a mai 30-50 évesek sokkal nagyobbat szívnak vele, mintha idejében elkezdik a csökkentést és hosszú időre szetteritik. amikor a mai középkorúak nyugdíjasok lesznek, a mostani nyugdíjak negyedét fogják kapni.

Persze ez a jelenben népszerűtlen intézkedés lett volna. Így Orbán királyunk kihátrált belőle. Ahogy az egészségügy reformja téren se csinál semmit. Cserébe kapunk stadiont orrverzesig, meg állítólag a felcsúti kisvasút is meghosszabbítasra kerül.
Németország rengeteg magyarnak ad otthont és a jövőben is az egyik legfontosabb célország marad. Ennek megfelelően elég sok történetet olvashattatok már itt onnan, ám én kíváncsi voltam arra, mások milyennek látják a németeket. Úgyhogy ma egy ilyen összeállítás következik, kíváncsi leszek, mennyire…..
Jan Kovalens 2019.07.06 09:09:19
@geegee: nem 60 év a belépő, hanem hogy az apád meg az ukapad is ott született e.
a lányod vagy főleg az onokád má nem lesz gyüttment a svéd faluba. Folteve, hogy mind a rozmaréng a jó fődbe, sej belegyökerezik. Nem gyunmegy, mind az (öreg)aptya.
Az ember azt gondolná, hogy ha 10 dolgot fel kell sorolni a Kanári-szigetekről, akkor azok mind pozitívak lesznek, hiszen mi gondja lehetne az embernek egy ilyen helyen. Azonban mint Bencito listájából is kiderül, azért a kép ennél árnyaltabb. Következzen tehát a Tíz dolog-sorozat friss darabja! (A…..
Jan Kovalens 2019.06.19 17:16:52
@London2009: milyen a jóféle turista? Mint amilyen a jó indián az amerikai betolakodóknak?
Jan Kovalens 2019.06.19 18:29:45
@Full metal burka: amúgy a jó hír az, hogy ÚJRA van ozonproblema, ha szerencsénk van, sikerül ismét kilyukasztani, a kínaiak valami olyan szigeteloanyagot használnak stikában, amiben cfc van, állítólag ez az oka, hogy a légkörben újabban ismét erősen növekvő mennyiségű ózon gyilkos gáz van.
Gyakran mondják, hogy az életben leginkább a kis dolgok számítanak. Még ha ez nem is igaz minden esetben, a szólás a családtól, barátoktól, szülőföldtől távol igenis nagyobb jelentőséggel bír. Aztán persze olyan is van, akinek ez a kis dolog nem is olyan kicsi. Ti hogyan vagytok…..
Jan Kovalens 2019.06.01 00:58:44
Ezt is elviszem magammal

Ezt is elviszem magammal, viszem magammal, ha lehet,
ezt is elviszem magammal,viszem magammal, ha lehet...

viszem a régen kihízott nacim
viszem a kelet-német származású macim
ezernyi véglet közül a köztest
viszem a Csokonai Vitéz Mihály Összest
ott lesz az ágyam ahova fekszem
elviszem alvókának egy-két régi ex-em
viszem a barnát viszem a szőkét
viszem a felhalmozott kapcsolati tőkét

Ezt is elviszem magammal...

viszem a tutit viszem a gagyit
viszem az otthonkában utcára tett nagyit
megannyi némán átbliccelt évet
elviszem magammal a szentendrei HÉV-et
viszem a bölcsit viszem a temetőt
viszem a csokoládébarna bőrű szeretőm
kicsit a nyarat kicsit a telet
viszem a mindörökké-Moszkva-Moszkva teret

Ezt is elviszem magammal...

apuka titkát anyuka aranyát
elviszem magammal a Bácskát meg a Baranyát
viszem a Marcsit viszem a Karcsit
elviszem Kenesétől Keszthelyig a Balcsit
viszek egy búval bevetett földet
viszem a pirosat a fehéret a zöldet
elviszem ezt is elviszem azt is
viszem a jófiút de elviszem a faszt is

Ezt is elviszem magammal...

viszem a bankot viszem a pálmát
elviszem minden igaz magyar ember álmát
viszek egy csontig lelakott testet
viszont az nem kérdés hogy Buda helyett: Pestet
viszek egy szívet viszek egy májat
viszek egy kívül-belül lakhatatlan tájat
naná hogy úgy van ahogy azt sejted:
viszek egy lassú burjánzásnak indul sejtet
viszek egy csúnyán beszopott mesét
viszem a legesleges legutolsó esélyt
ki tudja, lesz-e búcsúzni időm
viszem a Duna-parton levetetett cipőm
mit bánom úgyis elviszem lazán
elviszem gond nélkül a hátamon a hazám
aki ma büntet az holnap lövet
viszek egy mindig újra föl-földobott követ

Ezt is elviszem magammal...

www.youtube.com/watch?v=tO7V6rDucfw
Meglehetős vihart kavart a magyar énekes, amikor legutóbb a brit fővárosban járva a koncertje előtt készített egy kisfilmet, amiben (hogyan is fogalmazzak finoman) eljátszott a Bécsbe látogató Lázár János tovább butított verzióját. Miként vélekedik minderről egy 8 éve…..
Jan Kovalens 2019.05.26 17:58:12
@FresssPrinssz: a nem javasolt úgy értendő, hogy saját érdekedben ne viseld, különben látják, hogy te zsidó vagy és esetleg kellemetlenség érhet... :(

@nyuszigonosz:
Még durvább ez a rész:
Klein a Funke médiacsoport lapjaiban szombaton megjelent interjújában fejtette ki, hogy korábban úgy gondolta, Németországban bárki bárhol viselhet kipát, hiszen emiatt semmilyen bántódás nem érheti, a véleménye mostanra azonban megváltozott.

Ha ez van a holocaust-tal es saját múltjával szembenéző Németországban, amely mindig extrém kínosan ügyelt arra, hogy az antiszemitizmus látszatának árnyéka se vetülhessen rá, akkor nagyon rossz irányba mennek a dolgok.
Jan Kovalens 2019.05.26 19:42:29
@nyuszigonosz: hát igen, pont ezért kaptam fel a fejem, mert Németország nem úgy nézett szembe a múltjával, mint egykori nyilas csatlosainak utódállama, ahol vitéz nagybányai ellentengernagy úrnak avatnak napjainkban is mellszobrokat...
Jan Kovalens 2019.05.26 19:42:35
@Bredpitt Monika: és olyan csoportosulast támogathatnak a bárányok, ahol a pedofília eltussolasat hivatalból végzik a vezetők és évtizedeken át engedik űzni a szüzességi fogadalmat tett szoknyás zsiványoknak?
Mióta Magyarország tagja lett az Európai Uniónak és a munkavállalás szabaddá vált (a kettő ugye nem feltétlenül esett egybe például Ausztria és Németország esetében), azóta állandó probléma, hogy vajon mennyi magyar ment külföldre és mennyi jött vissza. Így aztán az is nagy kérdés, a KSH-nak van…..
Minden nyelvnek megvannak a maga finomságai, melyek hiányában (avagy azokat helytelenül alkalmazva) kilógunk a sorból. (Ami néha azért nem annyira rossz.) Úgyhogy ma egy rövid, ámde velős nyelvi gyorstalpalóval szolgálhatok nektek egészen autentikus forrásból...
Jan Kovalens 2019.05.24 07:21:48
@Shaktee: én nem gondolom, hogy meghamisítanák az adatokat. Módszertani problémák / nehézségek mindig lehetnek, de azok nem "politikailag motiváltak" (ld. az idézett napi.hu-s cikkben Katona Tamás észrevételeit).

Olvastál arról mértékadó forrásból, hogy a KSH hamisít?
Jan Kovalens 2019.05.24 16:03:59
@tanato:
A briteknél 20%-Kal csökkent az ott élő magyarok száma (brit statisztikai hivatal szerint), az elmúlt tizeniksz évben nem volt példa csökkenésre sem:

Itt a fordulat: húszezerrel kevesebb magyar él Nagy-Britanniában
2019. május 24. 11:30
A 2017-es 98 ezerről tavaly 77 ezerre csökkent az Egyesült Királyságban élő magyar állampolgárok száma
www.portfolio.hu/gazdasag/itt-a-fordulat-huszezerrel-kevesebb-magyar-el-nagy-britanniaban.3.325431.html

Egyébként én hajlok rá, hogy orbánék csak az illegális és/vagy kontrollálatlan migráció ellen vannak. Ők is tudják hogy migránsok nélkül még hamarabb be kellene csukni az Orbán Zrt-t (Magyar Társaság, vagy mi is most a hivatalos neve az országnak?)
Jan Kovalens 2019.05.24 16:04:05
@kolomparlole1114: nem, sok piacképes tudású is marad, és sok képzetlen is megy a felmérések szerint.

Úgy van ez, mint a pénzügyi spekulációval:
Akinek sok pénze van, az spekulálhat, akinek kevés, annak spekulálnia kell.
Nem Balázs az első, aki több külföldön töltött év után rácsodálkozik a magyar ügyintézés egyes sajátosságaira. Neki speciel egy erkölcsi bizonyítványhoz kellett hiteles angol fordítás – és ekkor kezdődtek a meglepetéssel teli kalandok…..
Jan Kovalens 2019.05.24 15:45:40
@takarék-láng:

1800ban a "magyar" királyság lakóinak 35%-a volt magyar etnikum.
For a long time, number of non-Hungarians that lived in the Kingdom of Hungary was much larger than a number of ethnic Hungarians. According to the 1787 data, the population of the Kingdom of Hungary numbered 2,322,000 Hungarians (29%) and 5,681,000 non-Hungarians (71%). In 1809, the population numbered 3,000,000 Hungarians (30%) and 7,000,000 non-Hungarians (70%).

Valóban, így biztosították az egységes nyelvhasználatot:

The Hungarian Nationalities Law (1868) guaranteed that all citizens of the Kingdom of Hungary (then part of the Austro-Hungarian Empire), whatever their nationality, constituted politically "a single nation, the indivisible, unitary Hungarian nation", and there could be no differentiation between them except in respect of the official usage of the current languages and then only insofar as necessitated by practical considerations.[4] In spite of the law, the use of minority languages was banished almost entirely from administration and even justice.
en.m.wikipedia.org/wiki/Magyarization

Csoda, hogy a nemzetiségek önállóságra, saját nemzetre vágytak az erőszakos magyarizalas után?
Jan Kovalens 2019.05.24 15:45:56
@Balazs in the world:
Igen, problema az offi léte, monopóliuma. Egész pontosan a t tizenhatezer-kilencvenkettedik legfontosabb a sorban.

Majd ha a reumatologían időpontot kérsz, és azt mondják, hogy jelenleg sajnos a várólista is be van telve, próbáld meg és telefonálj pár hónap múlva, hátha akkor majd felkerülhetsz a VÁRÓLISTARA (pár hete megtörtént eset), akkor megérted.

Ráadásul az offi nem is Orbán találmánya, meg az előző diktatórikus-monopólisztikus rendszer öröksége. Ott csak harmadosztályú élősködők ülnek és alig pár tízmilliós kárt okoznak. Csekélység ez az uralkodó osztály okozott napi milliárdos, hétköznapi kártevő tevékenységének fényében.
Balázs friss egyetemistaként került Dániába, ahol nem csak az egyetemet végezte el, hanem dolgozni is kezdett. Arról beszélgettem vele, hogy a dánok tényleg a világ legboldogabb népei között vannak-e, megszokható-e az ottani időjárás és egy diákcsereprogram révén milyen volt a sanghaji felhőkarcolók…..
Jan Kovalens 2019.05.14 08:26:53
@Nagy kámpics: lényegében egyetértek.
De sajnos a tribe ilyesmit is hoz magával:
www.youtube.com/watch?v=qS7mBbXxJYA
I grew up in a cult. It was heaven -- and hell.
(A kivi akcentus miatt is megéri meghallgatni, bár eleinte néhol idegesítő az előadó.)
Mi már lecsúsztunk arról, hogy egy normális társadalomban szocializálódhassunk. A Jappánok járnak legelol posztindusztrialiaban, szóval ezzel számolj pár éven belül nálunk is:
www.youtube.com/watch?v=MtdupS0gRt0
(Residents living permanently in Japan's cyber-cafés - Lost in Manboo).

A fenti csapat nagyon jó rövid dokukat csinál, levezetéskepp egy mosolyra deríto remek riport a dull men's clubrol (born to be mild):
www.99.media/en/born-to-be-mild-a-club-where-being-extraordinarily-ordinary-is-celebrated
Nyugdíjasok rulez!
Mindannyiunkban él egy kép arról, melyek a boldog, mosolygós országok és melyek azok, ahol az emberek inkább negatívan állnak az élethez. Nem kell messzire menni: minket, magyarokat jellemzően a második csoportba szokás sorolni (hogy igazságosan-e vagy sem, az más kérdés), míg a…..
Jan Kovalens 2019.05.10 20:43:53
@gabors: a testnek mindegy hogy mitől stresszes. A túl sok stressz megbetegítő, akkor is, ha csak a futár miatt stresszel.

Amúgy a túl sok zabalastol és következményeitől háromszor több ember hal meg manapság (évente 3 millió), mint az ehezestol vagy az alultápláltságtol.
Meglehetősen szokatlan utat járt be Alíz, aki Ausztráliában kezdte meg határátkelő életét, ahol olyannyira sikerült beilleszkednie, hogy végül az állampolgárságot is sikerült megszereznie. A szíve azonban visszahúzta Európába, ahol Angliát választotta. Utólag úgy tűnik, rosszul tette…..
Jan Kovalens 2019.05.08 07:31:40
Jan Kovalens 2019.05.08 20:14:38
@tanato: ez érdekes és üdvözlendő. Ráférne a magyarokra egy kis kulturális vérfrissítés.
Az meg kifejezetten pozitív, hogy a jelek szerint ezek a külföldiek nem érezték magukat rosszul évekig Magyarországon élve. Kíváncsi lennék, az utóbbi évek orbáni idegengyűlölő propagandája változtathatott e téren.
Találkozol nem (teljesen) fehér gyereket Magyarországon nevelő szülők tapasztalataival?
Jan Kovalens 2019.05.09 00:20:52
@tanato: elhiszem, hogy az ismerősök nem kezelik másként a nemfehereket Magyarországon most se.
A gond csak az, hogy a modern (nagy) városi környezetben (nagyon) sok ismeretlen emberrel találkozol, az ő viszonyulásukat befolyásolhatja a propaganda. Nem beszélve arról, hogy kezdetben mindenki ismeretlen, a befogadás lassabb lehet, ha több és durvább előítéletet kell magában lebontani az idegennel szemben gyanakvóbb magyarnak.

Öreg korban szerintem jobban teszik az emberek, ha nem költöznek vissza egykori hazájukba. Minél tovább voltak távol, annál inkább csak egy nosztalgikus, már rég nem létező, csak az álmaikban élő emléket üldöznek. Ráadásul minél öregebb az ember, annál rugalmatlanabb, nehezebben alkalmazkodik bármi ujhoz.
Pedig az országváltás még fiatalon is tartogathat kihívásokat, ahogy Bartha Aliz példája is mutatja. Hiába épített fel "rohadt egyedül" egy egzisztenciát "a világ vége után kettővel", vannak referenciái, anyanyelvi szintű tudása, mégse habostorta, hiába áll fejre...
Elég jó lehet olyan helyen lakni, ami egyszerre csendes és pazar panorámát kínál. Pláne így van, ha mindezt sorozatban sikerül elérni, ebben az esetben Norvégiában Tamásék. És ha már természet: a poszt végén egy brutális videót láthattok, ami szombaton készült Chicago mellett...
Jan Kovalens 2019.05.02 23:45:44
@Nagy kámpics: a jelek szerint nem értettem meg, mit akartál mondani a tehenekrol és az EUrol, és mivel harmadjára se próbáltad meg elmagyarázni, így gondolom nem lényeges.

Sajnálom, hogy komolyan gondolod, hogy meg akarlak győzni róla, hogy nem ott laksz, ahol gondolod - ráadásul egy érvelési hibával. :)
Seriously...
Természetesen te tudod jobban, hogy te hol laksz. Félig viccesen arra próbáltam utalni, hogy talán csak ideiglenesen állomásozol Azorban, és csak pontosabb szó híján írtad hogy ott laksz. Én például most sehol sem lakom; nem gondolom, hogy a jelenlegi tartózkodási helyemen lakom, mert ahhoz túl átmeneti a dolog.

Szóval nem hogy legyőzni, meg meggyőzni se akartalak ervelestechnikai hibaarzenalommal. :) Valójában még csak érvelni se próbáltam, sajnálom ha annak látszott.

Save the planet: (George Carlin) www.youtube.com/watch?v=EjmtSkl53h4
Jan Kovalens 2019.05.02 23:46:04
@Arthamyr: a kultúra sokkal több dolgot szabályoz, mint ami explicit látható.

Még pár gondolat, minek köszönhető a mértéktelen, exponenciális szaporodásunk, mikor találták fel a munkát, hatékony válasz-e a mezőgazdasági termelés az éhínségre, illetve miért nem volt az aboknal éhínség (amilyen mondjuk az ireknel a krumplivesz után).
Hosszan lehetne folytatni, de nem akarok végigmenni az összes gondolaton, csak az elejéről mások néhányat ide:

Our culture’s type of agriculture is Totalitarian Agriculture, because it subordinates all life-forms to the relentless, single-minded production of human food. Fueled by the enormous food surpluses generated uniquely by this style of agriculture, a rapid population growth occurred among it practitioners, followed by an equally rapid geographical expansion that obliterated all other lifestyles in its path, including those based on other styles of agriculture.

Totalitarian agriculture is more than a means of getting what you need to live, it’s the foundation for the most laborious lifestyle ever developed on this planet (thoroughly documented in the last 40 years). What the founders of our culture fundamentally invented for us was the notion of work. They developed a hard way to live - the hardest way to live ever found on this planet. The labor intensiveness of this lifestyle gave rise to the obsession (both in the East and West) of the strange idea that people need to be saved. Also, famine became a by-product of totalitarian agriculture, and in fact is never found apart from it. Agriculture doesn’t cure famine, it promotes famine - it creates the conditions in which famine occur. It makes it possible for more people to live in an area than that area can support - and that’s exactly where famines occur. Opposingly, even in the worst of Australian droughts, you’ll never find a single starving aborigine. Their culture, as with other tribal cultures, oppose famine.

Érdemes az egész összefoglalót elolvasni, csak pár részletet ragadtam ki belőle:
www.inspireseattle.org/StoryOfB.html

Te is kiszolgáltatott vagy másoknak, függetlenséged illúzió. Sokkal kevésbé vagy képes a téged létrehozó kultúra nélkül élni, pár nap alatt meghalnal. Az ember szélsőségesen életképtelen lény már ma is, és mindent megteszünk hogy még inkább azzá tegyük (orvostudomány).

Belső lehetőségeink sokkal korlátozottabbak, mint a külsők. Nekem külső lehetőségem talán van arra, hogy beálljak egy világvegi törzsbe és gyűjtögető életmódot folytassak, de a szocializációm valószínűleg megakadályozná hogy ezt teljes életkent éljem meg.

Ahhoz bizonyára sokan vagyunk hogy mindenki életmódot válthasson. De tekintettel arra hogy messze nem mindenki akar váltani, ez nem komoly ellenérv. Akkor lennénk gondban ha globális diktatorkent mindenkinek megszabhatnank az életét, akkor korlátkent jelentkezne a létszám.
Amúgy ahogy európában meredeken csökken a létszám (1,5-1,6 körüli reprodukciós egyutthatoval,), rövidesen, néhány évtized múlva ez lehet a világtendencia is, csupán a szegényeket kell kicsit gazdagabbá tenni, majd nekik is elmegy a kedvük a szaporodástol. Vagy a radikálisan csökkenő sperma szám megoldja. (Fejlett országok férfiainak kb harmada már most is technikailag terméketlen.)
Jan Kovalens 2019.05.03 08:01:53
@Nagy kámpics: asszem nem idő kérdése, hanem terveké és szándéké. Most utazó üzemmódban vagyok (szándék szerint) bár már hónapok óta egy helyen. Ennek ellenére nem lakom itt. Ha dolgozni jöttem volna ide legalább pár hónapra, akkor már itt laknék. Nem mondom, hogy sok értelme van, de így érzem.

Azért nem volt mindig ennyire ideiglenes a hely, ez csak a modern ember luxusa / átka. Lesz/van ennek böjtje.
De ez még csak nem is huszonegyedik századi európai zavar. Elnézem a szüleim házában a szomszédokat: némelyik házban egyetlen eredeti lakó sincs már, pedig ők építették ezeket a lakásokat a hetvenes években. A szülővárosomban idegenebb vagyok, mint külföldön. Nem mintha különösebben zavarna, de furcsa. Érted a szót, de nem vagy tőle beljebb, nem otthonosabb érzés, mint bárhol. (De nem panaszkodom, sőt, szerencsésnek érzem magam, mert ez azt jelenti, hogy máshol is nagyon gyorsan otthonossá válok, birtokba veszem a teret, habzsolom: szinte kizárólag gyalog járok)
Jászberényi Sándort vagy Hidas Juditot (két remek szerző, akiket épp tegnap olvastam) meg zimbabweben is olvashatok.
Laura három éve költözött az Egyesült Királyságba, ennek az időnek a nagy részét Londonban töltötte, míg most Dublinban él, de már tervben van egy következő költözés. Nem Magyarországra, mert mint írja, az egyelőre nem jut az eszébe…(A képeket köszönöm szépen.) Mi az…..
Jan Kovalens 2019.05.02 18:10:50
@puhacica: felrobbantak a bérek. De van akinek elég a tudat ahhoz, hogy üvöltve tomboljon. Minek dolgozzon az, akinek Bótán mar van egy sziklako palotája?
soha nem fogod tudni megvenni a buckinghamet vagy a London eye-t. Még öt év és te is rájössz, hogy külföldön csak asztal alatti kutya lehetsz. Magyarországon meg mindenki helyből Polgár.
Jan Kovalens 2019.05.02 23:45:54
@Horthy Miklós cselédje:
Végre utat tört az igazság!
Nem akarod leírni a londoni mosogatoknak, milyen egy nyugatról hazatért életművész-polgár egy napja Európa Legélhetőbb Országában? Lehet hogy százezrek dobnak el a mosogató rongyot és a kocsmából egyenest a Heathrowra hajtatnának, hogy maguk is haladéktalanul szippanthassanak a Jóból.
Az olaszok szélesen gesztikulálnak beszélgetés közben, a holland gyerekek viszonylag lazák, az oroszok ritkán mosolyognak nyilvánosan – vajon miként határozza meg a viselkedésünket az, hogy hova születünk? Nektek mi a tapasztalatotok az egyes népekről, tényleg mások vagyunk? Miként határozza ez meg…..
Jan Kovalens 2019.05.01 12:14:10
@fhdgy: nem elég hogy izgassák egymást, el is mennek a vendéglőben?
Portugália az egyik legkedveltebb turisztikai úti cél, de tartósan ott élni teljesen mást jelent. Talán Spanyolország szomszédsága miatt különösen megtévesztő lehet az időjárásban bízni. Persze embere válogatja, ki milyen klímát szeret, de a portugáliai időjárás sokkal eklektikusabb, mint a spanyol.…..
Jan Kovalens 2019.04.25 15:54:06
Budapest vs Lisbon:
www.vasarnapihirek.hu/szerintem/toth_krisztina_huszonot_lepcso

Tóth Krisztina párducpompa C. Kötete tele van kivándorlos, mai Magyarországos törtenettel.
Egy remek ismertető róla: dunszt.sk/2017/11/17/a-gonoszsag-konyve/
Mind nagyon rövid és még nagyobbat üt. Pl:
www.vasarnapihirek.hu/szerintem/toth_krisztina_kiment_a_haz_az_ablakon

Migrancsos:
www.vasarnapihirek.hu/szerintem/toth_krisztina_troli
És
www.vasarnapihirek.hu/szerintem/toth_krisztina_holland_suti
És
www.vasarnapihirek.hu/szerintem/toth_krisztina_porgettyu

Továbbiak: www.vasarnapihirek.hu/cikkek/?cimke_557=557

Némelyiket akár Kampics is írhatta volna, a gonosz tanárnenik egy életre megrokkant áldozata. Komolyan, @Nagy kámpics: , nagyon ajánlom figyelmedbe. Ezt Neked:
www.vasarnapihirek.hu/izles/toth_krisztina_a_fesu_a_kreta_meg_a_vonalzo
www.vasarnapihirek.hu/fokusz/toth_krisztina_verset_allva
Jan Kovalens 2019.04.25 20:31:13
@Nagy kámpics: ejnye! ahelyett hogy hálát adnál, hogy neked már megvan a válaszod az alábbi kérdésre:
"Tóth Krisztina írásai átfogó képet adnak Magyarország aktuális állapotáról, züllöttségéről. De vajon meddig kell még egy ilyen aktualitásban élnünk?"

Te képromboló! Biztos hogy a tükröt kell összetörni, ha nem tetszik, amit látunk benne?

Nekem az külön tetszik, hogy ezeket nem egy outsider, külföldre menekült , önigazoló savanyú Jóska írja, hanem olyasvalaki, aki naponta merül nyakig a budapesti rögvalóság melyretegeiben.

"Leszokni apránként a hallásról, látásról."
www.vasarnapihirek.hu/szerintem/toth_krisztina_csillagtalan_este