Adatok
HegyiCsaba
423 bejegyzést írt és 14 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Karácsony felé közeledve beszéljünk a buddhizmus szeretet-fogalmáról. Már írtunk róla a 78. és 161. bejegyzésben, továbbá egyéb helyeken.
A mettá, a szerető jóság, szerető kedvesség a Négy Mérhetetlen része. Azért nevezi a kommentárirodalom „mérhetetlennek”, mert ezeket az érzéseket a világ minden…..
Pulzál. Mindig is pulzált. Sosem volt sem egész, sem rész, csak adta, amit tudott, csak élte, amire rendeltetett. Szerencsés, csillag-szülte időkben, mikor a ködök és az univerzum, mikor a végtelen mély látható és sötét anyag még egymásba fonódott, mikor szimfóniává csendült az ég lélegzete, akkor…..
A mágia a szellemet és a lelket a világgal egylényegűnek tekintette, de később termékei, a szent szövegek, a bráhmanák, a papság maguk lettek a tisztelet tárgyai, miután kiszakadtak a világból. Az emberi én is megtalálta vagy éppen megteremtette saját határait. A külvilág hatalmai istenekké, a…..
A mindenség az ember kiterjesztett testévé és tudatává vált. Az ember képességei a világból származtak, és halála után oda is szálltak vissza. Látása a Nappal, hallása a térrel, beszéde a tűzzel, lélegzete a széllel, szíve az űrrel, teste a földdel, vére a vízzel egyesült. Szelleme még tovább…..
Három rövid részben áttekintjük az éntudat változásainak hatására módosuló vallásos élmény történetét.
Az ember vallása a modern korban hitvallás, hagyomány, döntés, erkölcsi és szellemi irány. Életének egyik része, mely jó esetben átitatja a többi részt, a hétköznapokat, a munkát, a társadalmi…..
Boldog vagyok vagy szenvedek, de tisztelem érzéseim, és hálát érzek észleléseimért, mert élmények, bölcs tapasztalások. Az vagyok, amit most éppen érzek, semmi más.
Nyugodt vagyok, szerény és kiegyensúlyozott, mióta elértem határaim. Istennel a széleken lehetséges találkozni. A határoknál időzik,…..
A buddhizmus sokrétű, kimeríthetetlen mély kút, végtelen lehetőség. Az élet minden területén használható módszer, ezért gyakran felmerül a kérdés: vallás, filozófia, erkölcsi tanítás vagy tudomány?
Vallás, amennyiben gyakorlatban megvalósuló spiritualizmus; filozófia, mint a vallásos és tudati…..
Sok minden van már mögöttem. Égő városok, égbe emelő szentek, égig járt utak, örök szürkületbe záródott történetek. A köztes világ, az egészen nagy, és az egészen parányi jelenségek tartományai. Kinyílt, lüktetett és lezáródott az összes, amit határaimon belül látnom engedett, feszült és oldódott…..
„Mivel nincs akadály, nincs félelem sem, így meghaladva minden illúziót a megszabadulást eléri.”
Az akadálytalan látszólag mindent meghalad és minden határon túl megjelenik. De ez csak a nem-megvalósítottak számára tűnik így, hiszen ami meghaladta az akadály illúzióját, az előtt többé nincs korlát,…..
Nagyon szeretem a természettudományokat, bár csak „tudomány” létezik, és minden elkülönítés mesterséges. A természettudományok alázatosak, nem hazugok, ellentétben időnként a bölcsészettel. Csodálattal, az ént félretéve a valóságot fürkészik, és meghajolnak előtte. A valóság pedig, szintén…..
Álmosan kelt fel hajnalban, húzta az ágy. Tudata zsibbadt volt éjjeli látomásaitól, inkább tapogatott, mint látott a konyhában. Nem akart reggelit, csak egy kávét. Fel akart merülni álmai mélyéből, a felszínre, mert dolga volt. Kibotorkált a konyhaasztalig, támaszkodva a falban, érintve a falat,…..
Gyakran hangoztatott, mára populáris fogalommá vált az „elengedés”. Javasolják ezt, ha bosszúság ér, ha fáradtak vagyunk, leterheltek, ha mások gondjait magunkra vettük. Általában olyankor, ha nagyszerű, csodálatos és felettébb különleges személyünket valaki vagy valami irritálja, megkérdőjelezi,…..
„A bódhiszattvának a meghaladó bölcsesség által akadálytól mentes a tudata.”
Emlékezzetek, semmit nem kell, és nem is lehetséges megvalósítani, ezért semmi nincs megvalósítva. Ez a szútra fő üzenete. Ha minden ragaszkodás elillant, akkor nem maradt ragaszkodás a célhoz és a szándékhoz, és nem…..
Keresztes Szent János ezt mondja: „Tehát föltétlenül szükséges, hogy az emlékezet lemondjon egész eszmetartalmáról, ha Istennel egyesülni akar. Mert ez az egyesülés csak akkor történhetik meg, ha megtörtént az elválás minden olyasmitől, ami nem Isten.”
Miért? Mert „az ördög az emlékezet természetes…..
Az ember tudományai még a mi léptékünkhöz, a mindössze néhány ezer éve felgyorsult eszmélésünkhöz viszonyítva is szempillantásnyi idő alatt rendkívüli mértékű fejlődésnek indultak. Az ember a tudományain keresztül egyre jobban megismeri világát és benne önmagát. Olyan kérdésekre is válaszokat kap,…..
Nagyon régen írtam már neked, uram. Ismersz annyira, hogy ne rój meg érte, hiszen nem távolodtam el tőled, csak valahogyan az írás nem ment. Elmúlt a nyár, ami itt a hegyen rövid és hűvös, de mégis felüdíti az érzékeket. Színeket látunk, kihajt néhány lapos, kórószerű növény a kövek közül, és még…..
Beszéltem már a határelméletemről. Inkább egy megfigyelés, miszerint minden elmélet, eszme, gondolat és érzelem a határaiban ismerhető meg a legjobban, a határait szemlélve mutatja meg, hogy mennyire stabil, igaz és konzisztens. Pl. a mennyországig vezető út, ha létezne, lennének szélei. Ezeken a…..
Már többször beszéltünk a határokról, de most foglalkozzunk röviden a buddhizmus határértelmezésével. Két részletben tárgyaljuk a kérdést, ez a bejegyzés az első.
A Buddha a szélsőségek elkerülését tanította, mely szélsőségeket gyakran azonosítják a határokkal. Annyiban határnak tekinthetők, hogy a…..
„Nincs megvalósítás, és nincs megérkezés, mivel nincs, amit el kellene érni.”
Úgy is mondhatnánk: nincs megvalósítás, és nincs megértés. A megvalósítás a megvilágosodás valósága, elérése, de ahhoz, hogy ebben higgyünk, reményt kellene éreznünk. Ám aki reményt érez, nem halad, és nem érkezik meg,…..
Az első öt fogadalmat gyakorta nevezik erkölcsi útnak is. Bizonyos ünnepeken az első nyolc, alkalmi kolostorba vonulásuk alkalmával a tíz fogadalom betartását kérik a világiaktól is, míg a szerzetesekre mind a tíz vonatkozik. A fogadalmakat a Buddha először Szávatthinál, a Dzséta-ligetben,…..
Két részben áttekintjük a buddhista fogadalmakat.
A buddhista gyakorlók alapvetően kétféle fogadalmat tehetnek le. Fontos tudni, hogy nem kötelező. A szerzetesek általában leteszik a komolyabb, tíz fogadalmat (dasa-sikkhápada), de a világi követők ebből csak az első ötöt. A világiak maguk döntik…..
189. A dharmák szétválnak, összeállnak unos-untalan, kavarognak, egymásba fonódnak, majd mindig más csoportosulásban új neveket és formákat alkotnak. Azt hihetnénk, hogy ez a folyton örvénylő, véget nem érő tánc, ami az életet, a megjelenést, a szamszárát fenntartja és mozgatja, ez homogén, és a…..
A buddhista tanítások tudományával már sokat foglalkoztunk, ezért is csodálatos, amikor egy keresztény szent szavaiban azok közül többet is viszontlátunk. Nézzük meg Keresztes Szent Jánostól vett idézeteken keresztül, mennyi hasonlóság lehet az égiek által beavatott misztikusok tanításai között,…..
Keresztes Szent János írásait felhasználva egy rövid, gondolatébresztő összehasonlítást végzünk két részben a szent és a bódhiszattva hasonlatosságáról. Ebben az első részben általánosan, a másodikban Szent János szövegein keresztül.
Bódhiszattva nem csak a buddhista tanítások követője, a buddhista…..
„Nincs szenvedés, nincs annak oka, nincs annak megszűnése, és nincs útja a megszüntetésnek.”
Ez a megállapítás megvilágítja a legnagyobb buddhista tanítás, a Négy Nemes Igazság ürességét. Kiüríti a szenvedést, a felhalmozást, a megszüntetést és az utat. Megérthetik azok is, akik a kis járművön…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz