Adatok
szamtan_mertan
0 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Az előző részben, Mark P. Millis a HartEnergy oldalán megjelent írását szemlézve, azt tárgyaltuk, hogy vajon mennyi (lítium-ion) akkumulátorra lenne szükség ahhoz, hogy például az Amerikai Egyesült Államok energiaigényét akár két napra ki tudjuk elégíteni. [A megoldás: kb. ezer évnyi Gigafactory…..
Hiába azonban a globális iparági előretörés, itthon a szakemberek mégsem számítanak arra, hogy úton-útfélen gigantikus méretű akkumulátortelepek nőnek majd ki a földből. Amennyiben nem csak papíron él az elképzelés, hanem meg is valósul a Magyarországra tervezett, hatalmas mennyiségű – alsó hangon…..
szamtan_mertan
2019.08.22 11:57:39
Az ipari méretű áramtárolás technológiája létezik, műszakilag kiérlelt, több, mint 100 éves. Úgy hívják, hogy szivattyús energiatározó és alkalmas mindhárom féle szabályozás ellátására, valamint ipari méretű energiatárolásra is (nagyságrendileg nagyobb kapacitással, mint egy vagy több akkupack), elfogadható költségekkel. Magyarországon több tucat helyen lehetne építeni, de miután vízerőről van szó, a politikusok nem tekintik megfelelőnek - mi meg fizetni fogjuk a többlettköltségeket. A világon mindenhol gőzerővel építenek szivattyús energiatározókat, éppen a fotovoltatikus energia termelés miatt. (www.hydropower.org/sites/default/files/publications-docs/2018_hydropower_status_report_0.pdf).
szamtan_mertan
2019.08.22 14:48:15
@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
A több évtizede Prédikálószékre tervezett szivattyús energiatározó adatai: H=430 m, Qmax= 400 m3/s, P=1200 MW, minimum 6 órás töltési - űrítési idő, V = 8 500 000 m3. Hatásfok 75% felett kicsivel. A mostani elektromos energia igény napi maximuma 6600 MW, minimuma 3500 MW körül van, így ennek harmadát képes lenne produkálni ez az egy szivattyús energiatározó. A szivattyús energiatározók napi kiegyenlítéssel működnek az egész világon. fajlagos öltsége nem nagyobb, mint egy új erőművé (nem atom!).
www.mvmpartner.hu/hu-HU/Szolgaltatasok/Villamos-energia/Erdekessegek/Szivattyus-tarozoseromuvekfeladataeshasznalataavillamosenergia-rendszerben
www.sze.hu/~tothp/Renexpo_eloadasok/Szeredi_Istvan.pdf
A több évtizede Prédikálószékre tervezett szivattyús energiatározó adatai: H=430 m, Qmax= 400 m3/s, P=1200 MW, minimum 6 órás töltési - űrítési idő, V = 8 500 000 m3. Hatásfok 75% felett kicsivel. A mostani elektromos energia igény napi maximuma 6600 MW, minimuma 3500 MW körül van, így ennek harmadát képes lenne produkálni ez az egy szivattyús energiatározó. A szivattyús energiatározók napi kiegyenlítéssel működnek az egész világon. fajlagos öltsége nem nagyobb, mint egy új erőművé (nem atom!).
www.mvmpartner.hu/hu-HU/Szolgaltatasok/Villamos-energia/Erdekessegek/Szivattyus-tarozoseromuvekfeladataeshasznalataavillamosenergia-rendszerben
www.sze.hu/~tothp/Renexpo_eloadasok/Szeredi_Istvan.pdf
Hogyan tanuljon idegen nyelvet egy kisgyerek? Ízlelgesse vagy tanulja tudatosan?
Vannak szakértők, akik szerint már kisgyermekkorban ajánlott idegen nyelvet tanulni. Vagy mégsem? Melyik az az életkor, amikor még ne járassuk csemeténket nyelviskolába?
Őszintén szólva, én nem vagyok híve a tipegő…..
szamtan_mertan
2019.01.27 21:57:33
@nyelvi kedvcsináló:
Idézek az írásból (amely tükrözi azt a szemléletet amelyről beszélek):
"Én azon a véleményen vagyok, hogy a gyermek tanulja meg először a betűvetést és tudjon olvasni. Rögzüljenek számára az anyanyelvi szabályok, legyenek ismerősek az alapvető nyelvtani fogalmak mint ige, főnév, névmás.Legyen tudatában a ragozás alapismérveivel és logikájával. Ha ez megtörtént vagyis elvégezte a második osztályt, no akkor jön el az ideje a komolyabb nyelvleckéknek."
Ezzel nem lehet egyetérteni. Miért nem lehet már kisgyermekkorban nyelvet tanítani? Erre a kérdésre a fentieket adja a blog szerzője válaszként.
Én meg azt kérdezem: miért nem lehet minden óvodában, iskolában napi 20-45 percet áldozni a nyelvtanításra (nem az írásbeliségre, nem a nyelvtanra az első jó néhány évben)? Akár egy tantárgy (pld. Környezetismeret) keretében? A választ a fenti blog szerzője leírja. Szerintem nincs igaza, nem jó a nyelvtanítási szemlélete (mint annyi más oktatást irányító "szakemberé")!
Idézek az írásból (amely tükrözi azt a szemléletet amelyről beszélek):
"Én azon a véleményen vagyok, hogy a gyermek tanulja meg először a betűvetést és tudjon olvasni. Rögzüljenek számára az anyanyelvi szabályok, legyenek ismerősek az alapvető nyelvtani fogalmak mint ige, főnév, névmás.Legyen tudatában a ragozás alapismérveivel és logikájával. Ha ez megtörtént vagyis elvégezte a második osztályt, no akkor jön el az ideje a komolyabb nyelvleckéknek."
Ezzel nem lehet egyetérteni. Miért nem lehet már kisgyermekkorban nyelvet tanítani? Erre a kérdésre a fentieket adja a blog szerzője válaszként.
Én meg azt kérdezem: miért nem lehet minden óvodában, iskolában napi 20-45 percet áldozni a nyelvtanításra (nem az írásbeliségre, nem a nyelvtanra az első jó néhány évben)? Akár egy tantárgy (pld. Környezetismeret) keretében? A választ a fenti blog szerzője leírja. Szerintem nincs igaza, nem jó a nyelvtanítási szemlélete (mint annyi más oktatást irányító "szakemberé")!
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2019/Jul/IRENA_Renewable_energy_statistics_2019.pdf 22-23. oldal