Regisztráció Blogot indítok
Adatok
axelot

0 bejegyzést írt és 14 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Hét tenger A Radetzky-osztály 01. 2023.01.06 11:18:40
A XIX. és XX. század fordulója körül a jóformán minden tengerparttal bíró országot magával ragadó haditengerészeti versengés kiindulópontjának a történetírás általában az 1898-as német tengerészeti törvényt tartja. Ha azonban jobban utánanézünk a történéseknek, aligha juthatunk más következtetésre,…..
axelot 2023.01.07 16:04:23
@Galaric: az öntöttvas és az acélöntvény nagyon nem ugyanaz. Az öntöttvas túl rideg ilyen felhasználáshoz.
Britannia fővárosának történelméről azt hiszem, felesleges itt külön kis esszét írnom. Egy vázlatos fogalmazás is túl nagy terjedelmű lenne, és felesleges is, hiszen itt most elsősorban csak arról írok, milyen tengerészeti vonatkozásai vannak az angliai körút egyes állomásainak. London gazdag…..
axelot 2022.12.21 06:26:12
@axelot: ja, és egy Golden Hinde replika is van a Temze partján, pár perc sétára a Belfast-tól, de azt csak kívülről láttam. Úgy emlékszem 5-6 font a belépő.
axelot 2022.12.20 14:46:06
@savanyújóska: elég passszentesen, de négy óra alatt meg lehet csinálni, hogy a Belfast-tól kiutazol a Cutty Sark-ig (Jubilee+DLR), ott van kb. két órád, majd egy óta alatt eljutsz a Trafalgar Square-re. Persze a Maritime museum-ra így sem lett volna időd, de szerintem a Cutty Sark érdekesebb. Mondjuk nekem több évtizedes álmom volt meglátogatni, szóval elfogult vagyok...
Hajózási, haditechnikai témában a már említett lehetőségeken túl, a szintén ingyenes Tecnical Museum-ot is érdemes felkeresni. Ráadásul a közvetlen szomszédságában áll a Natutal History Museum is. (Mondjuk én attól többet vártam, de azért nem bántam meg, hogy bementünk.)
Nekem a legnagyobb sokk az volt, hogy mennyire megváltozott London az első látogatásom óta eltelt 16 év alatt. Sokkal több a szemét, valahogy elveszett az a nyugodt erő érzés, ami régen áradt belőle.
Különleges a Buckinghamm Palace környékén éreztem, a Hyde Park, Green Park régebben sokkal tisztább, rendezettebb volt, most sok helyen tele voltak szeméttel, felverte őket a gáz helyenként. A multikulti nem csak jót hozott, sok lakos nem érzi magáénak a várost.
A tengeri kereskedelemtől függő szigetország legfontosabb kikötői a déli partokon voltak találhatók, innen tartották fenn a kapcsolatot a kontinens országaival, és nagyrészt ide, vagy Londonba futott be még az Északi-tenger felől érkező kereskedelmi hajók nagyobb része is. Az atlanti kereskedelem…..
axelot 2022.12.06 16:11:39
Szívesen olvastam volna egy összehasonlítást a Warrior és a Victory között személyes tapasztalatok alapján - belső terek mérete, elrendezése, kényelmi és mindennapi berendezések megléte, vagy éppen hiánya, stb.
Azért így is köszi a posztért, személyesen sajnos még nem volt lehetőségem Portsmouth-ba eljutni, de remélem egyszer sikerül. Kár, hogy a Victoryt éppen felújították, biztos sokat elvett a hangulatból. Nekem volt szerencsém bejárni a Cutty Sarkot pár héttel azelőtt, hogy leégett volna, hihetetlen érzés volt. Idén aztán a Belfast is sorra került, Portsmouth még bakancslistás. Szerintem ezek a hajók részei a világtörténelemnek - ahogy például az Aurora is -, függetlenül attól, hogy mit gondolunk az akkori vagy mostani gazdáikról. Angliáról és hőseiről sokat formálódott a véleményem az évek során, de a hajókat kisgyerek korom óta imádom!
Nem tartozik ide, de én személy szerint nem szoktam támogató jegyet venni sehol, ahol nem kötelező. Ők udvariasan megkérdezik, hogy szeretnék-e plusz pénzt fizetni, én mondom, hogy köszönöm, nem. Erre szintén udvariasan jó szórakozást kívánnak, és vége. Angliában még csak lesajnáló pillantást sem kaptam érte soha, ebben nagyon profik. Sőt, a Belfast-on az önkéntesek nagyon őrültek neki, hogy egy Magyarországról jött ember kíváncsi a hajójukra, hihetetlen örömmel és lelkesedéssel meséltek a hajóról, javasoltak opitmális útvonalat, érdeklődtek, mi tetszett leginkább.
Az angol–holland háború sok szempontból különlegesnek számít a hadtörténetben. Részben az ekkor először alkalmazott taktikai újítások miatt, melyek a következő évszázadok tengeri harcászatát meghatározták, részben pedig azért, mert az újkor történetében ez volt az első, és szinte az utolsó olyan…..
axelot 2022.11.03 10:38:50
@savanyújóska: van aki csak azért nem kommentel, mert ehhez nincs mit hozzátenni. Vagy nem ismeri olyan mélyen a témát, hogy érdemben hozzá tudjon szólni. Én személy szerint akár naponta is szívesen olvasnék újabb epizódot.
Hét tenger A La Plata-i csata 4. 2020.12.28 11:40:58
A három vontatón összezsúfolt kimerült, éhes, elcsüggedt tengerészek másnap reggel érkeztek meg az argentin fővárosba, ahol azonban korántsem várta őket olyan baráti fogadtatás, amilyet reméltek. Langsdorff abban bízott, az argentin hatóságok hajótöröttként fogják majd kezelni őket, és lehetővé…..
axelot 2020.12.29 23:23:53
Köszönöm az alapos és izgalmas írást! Sok dolgot másként mutat meg, mint azt gyerekkoromban Hubacek könyvében olvastam.
Mondjuk Hubaceknél és Walter Lordnál az elfogultság elég rendesen lerontotta az olvasás élményét. Érdekes, hogy Ludovic Kennedy mennyivel tárgyilagosabban tudott írni, pedig az apja révén vastagon érintett volt a témában. Az én gyerekkoromban rajtuk kívül - no meg Csonkarétin kívül - nem iegazán lehetett hadihajózással kapcsolatos történelmi/dokumentum könyvekhez jutni. Az Óriások csatája tévedései ellenére máig az egyik kedvenc könyvem.
Hubacek rendesen nácizza Daut, de közben Langsdorffot is ekézi.
Még mindig nem egyértelmű nekem, hogy Langsdorff miért is menekült el egy győztes csatából. Az előtte mutatott teljesítménye nekem egy tehetséges és ravasz parancsnok képét jelenítette meg. Bár a hétköznapi életben is már többször találkoztam azzal a jelenséggel, hogy nyomás alatt az emberek olyasmit látnak, éreznek, hallanak, ami teljesen eltér a valóságtól.
Ha ilyenkor nincs a közelben valaki, akki segít visszatérni a valós helyzethez könnyen lehet katasztrófa a dologból, Langsdorffot pedig senki sem merte, vagy akarta kritizálni a hajón.
Mindenesetre nagyon szeretem az írásaidat, hihetetlen alaposak, és nagyon tetszik, hogy szembe mersz fordulni az altálánosan elfogadott nézetekkel is, de mindig alaposan megindokolva a következtetéseidet.
Nem mindig értek egyet veled, de mindig tanulságosnak tartom a végén kifejtett véleményedet.
Mióta olvasom a blogot, sokat fejlődött a világképem, sok mindent másképp látok a történelemben (és nem csak ott).
Várom a következő írást!
Hét tenger Amerikai anziksz 3. 2018.12.30 10:25:51
Ha Kaliforniáról van szó, a legtöbb embernek nyilván Los Angeles és San Francisco jut eszébe, a nemzeti parkok, és hogy viszonylag közel van Las Vegas és a Grand Canyon. A mexikói határ menti San Diego valahogy nincs bent annyira a köztudatban, pedig ha az ember már eljutott Kaliforniáig,…..
axelot 2019.01.13 21:52:04
@savanyújóska: úgy tűnik igazad volt, epoxy alapú bevonat. Ezt találtam róla: "American Safety Technologies MIL Spec exterior non-skid deck coatings – one and two component military grade epoxy anti slip coatings withstand the impact of 170 mph fighter jet landings and are resistant to Skydrol hydraulic fluid, oil, grease, caustic chemicals, and some of the world’s harshest weather conditions."
Forrás: itwast.com/solutions/military-grade-exterior-non-skid-deck-coatings/
A tengerek feletti uralom, és a tengeri kereskedelem ellenőrzése mindenkor döntő jelentőségű volt a nagyhatalmak közti háborús konfliktusok végkimenetele szempontjából. Az elmúlt évezredek története azt mutatja, hogy végül mindig az az ország kerül ki győztesen a háborúkból, amelyik uralni tudja a…..
axelot 2018.12.15 21:58:44
@savanyújóska: egy újszülöttnek minden vicc új! Én ugyan már elég régen voltam újszülött, de nekem új volt ez az írás.
Köszönöm!
Egyébként a blogod összes bejegyzését elolvastam, és megvettem mindkét könyvet is. Imádom őket!
Nagyon érdekes dolgokat találtam itt, tudományos alapossággal körbejárva, jól átgondolt és levezetett saját következtetéseiddel kiegészítve. Nem csak szórakoztató, de inspiráló is.
Nagyon várom a folytatást!