Adatok
Pont HU
55 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Rendszerező magyar nyelvtan sok-sok példával és gyakorlattal – olvasható Görbe Tamás, Szita Szilvia és Pelcz Katalin 2023-ban a Pécsi Tudományegyetem gondozásában megjelent legújabb kötetén. A kétkötetes munka célkitűzése szerint használható nyelvtani ismeretek rendszerezésére a…..

2023 nyarán új tankönyvvel jelentkezett Durst Péter, a Lépésenként magyarul és a Hungarian the Easy Way című tananyagcsaládok szerzője. A Magyarozó címet viselő kiadvány a magyar mint idegen nyelvi tananyagok között egyedülálló módon nem az új nyelvtani ismeretek tanítását tűzi ki célul, hanem a…..
Pont HU
Tananyagok, segédanyagok menekültek és ukrán ajkú diákok magyarnyelv-tanításához
2022.05.17 15:42:06

Az elmúlt hónapokban az Ukrajnában zajló háború következményeként jelentősen megnőtt a Magyarországra érkező menekültek száma, akik között sok a magyarul nem beszélő tankötelezett korú gyermek is. Egyre több pedagógus találkozik munkája során a háború elől hazánkba érkező tanulókkal, ami sokukat…..
Pont HU
Interjú Gyöngyösi Líviával és Hetesy Bálinttal, a Sok kicsi sokra megy című gyakorlókönyv szerzőivel
2022.04.27 16:22:02

2020 elején, épp a koronavírus-járvány kirobbanásának idején jelent meg a Gyöngyösi Lívia – Hetesy Bálint szerzőpáros legújabb könyve, Sok kicsi sokra megy címmel. Az Akadémiai Kiadó gondozásában megjelent gyakorlókönyv – amely angol és német közvetítőnyelvet használó kiadásban is kapható – 25…..

Magyar mint idegen nyelvi módszertani műhelyünk 2021. március 4-én tartott idei második alkalma a beszédkészség fejlesztését állította középpontba, ezúttal is fokozottan szem előtt tartva a digitális távoktatás tanulságait, bevált módszereit. A műhely vezetője dr. Kajdi Alexandra, az ELTE Magyar…..

Folytatjuk dr. Hegedűs Rita személyes hangvételű bejegyzéssorozatát, amelyben a német anyanyelvű diákok magyartanítását mutatja be. Az első rész történeti bevezetője után írása második részében, miközben végigkalauzolja az olvasót a berlini Humboldt Egyetem (HU) magyar tanszékének múltján – elidőzve…..
Pont HU
A kiejtés fejlesztése online környezetben - beszámoló az online workshopról
2021.02.28 13:17:26

Magyar mint idegen nyelvi módszertani műhelyünk a 2020/2021-es tavaszi félévben a digitális távoktatás tanulságait, praktikáit, „jó gyakorlatait” bemutató alkalmakkal folytatódik, a tartalomhoz – és a járványügyi előírásokhoz – illeszkedve online formában. A február 18-án megrendezett első…..
Pont HU
Berlinben a lélek – személyes és szakmai visszatekintés a Humboldt Egyetemen folyó magyarnyelv-oktatásra, kitérővel a németek magyartanítására
2021.02.23 22:50:43

Rendhagyó bejegyzésekkel jelentkezik adott anyanyelvű tanulók magyartanításának jellegzetességeit, módszertani sajátosságait bemutató sorozatunk: a következőkben Hegedűs Rita tanárnő három részes írását közöljük a német anyanyelvű diákok tanításáról, amelyet a szerző egyúttal egy személyes…..

TámPONT rovatunkban kisebb grammatikai jelenségeket mutatunk be, amelyek működése sokszor talán még a tapasztalt tanárok számára sem magától értetődő. A rövid bejegyzésekben nem csak az adott jelenség használatának és formai szabályainak járunk utána, hanem a tanítás szempontjából releváns…..

Folytatódik sorozatunk, amelyben adott nemzetiségű tanulói csoportok tanításának jellegzetességeit foglalják össze az adott célcsoportot jól ismerő kollégák. Ezúttal Brazíliába kalauzoljuk az olvasókat a Sao Pauló-i Egyetem jelenlegi és volt magyartanárának segítségével, akik bemutatják a brazíliai…..
Pont HU
Kaja, pia, szappan, karaván: a magyar nyelv és irodalom tanítása Indiában - 2. rész
2020.12.06 10:54:50

Adott anyanyelvű tanulók magyartanításának jellegzetességeit, módszertani sajátosságait bemutató sorozatunkban folytatódik az indiai magyarnyelv- és irodalomtanítást bemutató bejegyzéssorozatunk. Köves Margit, a Delhi Egyetem és a delhi Magyar Intézet tanára írása első részében a magyar hangtan,…..

Folytatódik TámPONT rovatunk, amelyben olyan, akár kisebb grammatikai jelenségeket mutatunk be, amelyek működése sokszor talán még a tapasztalt tanárok számára sem magától értetődő. A rövid bejegyzésekben nem csak az adott jelenség használatának és formai szabályainak járunk utána, hanem a tanítás…..
Pont HU
A digitális oktatás nyelvi dimenziói – Beszámoló a PeLiKon oktatásnyelvészeti konferenciáról
2020.11.23 21:18:35

Az egri Eszterházy Károly Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének Magyar Nyelvészeti Tanszékén alakult 2009 őszén a PeLi Oktatásnyelvészeti kutatócsoport. Nevük a pedagógia és a lingvisztika szavak kezdő szótagjait rejti, egyúttal utalva a finn peli ‘játék’ jelentésű szóra is. Céljuk minden…..
Pont HU
Kaja, pia, szappan, karaván: a magyar nyelv és irodalom tanítása Indiában
2020.10.26 11:24:31

Adott anyanyelvű tanulók magyartanításának jellegzetességeit, módszertani sajátosságait bemutató sorozatunk legújabb részében a távoli Indiába kalauzoljuk az olvasót. Köves Margit, a Delhi Egyetem és a delhi Magyar Intézet tanára írása első részében a magyar hangtan, szókincs és mondattan indiai…..

Talán mindenkivel előfordult már – velünk biztosan –, hogy diákjaitól olyan kérdést kapott az órán a magyar nyelv rendszerére vonatkozóan, amelyre hirtelen csak az a válasz jutott eszébe: – Milyen jó kérdés! Aztán persze elindul a „kutatómunka” saját tudásunkban, illetve a szakkönyvekben: hogy is…..
Pont HU
„Slovenski sosed, avagy a szlovén szomszéd” – a magyar mint idegen nyelv tanítása szlovéneknek
2020.08.10 18:06:23

Újabb írással jelentkezik sorozatunk, amelyben adott anyanyelvű tanulók magyartanításának jellegzetességeit, módszertani sajátosságait mutatjuk be az adott nyelvet jól ismerő, az adott anyanyelvi diákokkal sok tapasztalattal rendelkező kollégák segítségével. Ezúttal egy szakmai szempontból talán…..

A virtuális térben folytatódott a PontHU MID tanári fórumának 2019/20-as tavaszi féléve, amelyen ezúttal a szépirodalmi szövegek magyarórai használatának lehetőségeiről, az ezzel kapcsolatos módszertani kérdésekről osztottuk meg kölcsönösen tapasztalatainkat. A félév utolsó találkozóján, 2020.…..
Pont HU
Módszertani sajátosságok a clevelandi magyar mint idegen nyelv oktatásban
2020.06.25 08:33:23

A következő írás Gárdosi Rita, a Clevelandi Állami Egyetem korábbi vendégoktatójának vendégposztja, aki 2014-ben Fulbright vendégoktatóként vett részt az egyetemi magyar nyelv és kultúra kurzusok (újra)indításában az USA Ohio államában található Clevelandben. Bejegyzésében beszámol az oktatóhelyen…..
Pont HU
Mire gondolt Nyikoláj? A vers és értelmezése a magyar mint idegen nyelvi órákon – Beszámoló
2020.06.13 17:30:12

A virtuális térben folytatódik a PontHU MID tanári fórumának 2019/20-as tavaszi féléve, amelyen ezúttal a szépirodalmi szövegek MID órai használatának lehetőségeiről, az ezzel kapcsolatos módszertani kérdésekről osztjuk meg kölcsönösen tapasztalatainkat. Az első alkalom drámapedagógiai témája után…..
Pont HU
MagyarOK: A1-től B2-ig – Módszertani interjú Szita Szilviával és Pelcz Katalinnal (2. rész)
2020.06.07 17:11:53

A Szita Szilvia – Pelcz Katalin szerzőpárost interjúnk második részében részletesen is kérdezzük a MagyarOK tankönyvcsalád B2+ szintű 4. kötetéről és annak szerepéről a teljessé vált tankönyvsorozatban. Ezen kívül szó esik a MagyarOK célcsoportjáról, a tananyagcsomagban megjelenő kulturális…..
Pont HU
MagyarOK: A1-től B2-ig – Módszertani interjú Szita Szilviával és Pelcz Katalinnal (1. rész)
2020.06.03 08:29:32

A teljesen kezdő szinttől a folyékony, középszintű nyelvhasználatig minden szinten elérhetővé vált a B2-es kötet 2019-es megjelenésével a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karának gondozásában kiadott MagyarOK tankönyvcsalád. A könyvek mellett folyamatosan bővül további kiadványokkal,…..
Pont HU
Kortárs novellák dramatizálása a magyar mint idegen nyelv órán – Beszámoló
2020.05.10 11:03:08

Módszertani műhelyünk tanári fórumának tavaszi műhelytalálkozóin a szépirodalmi szövegek nyelvórai használatának lehetőségeivel, ezek módszertani kérdéseivel foglalkozunk. Első meghívott előadónk a témában Kovács Renáta volt, aki az Oszakai Egyetem magyar nyelvi lektoraként évek óta folytatja…..
Pont HU
Közép-Európa kulturális és nyelvi hálózatai – Beszámoló a CENTRAL-projekt berlini zárókonferenciájáról
2020.04.20 10:40:59

Az egyetemi magyar szakos képzésben – más filológiai szakokhoz hasonlóan – a nyelvtanítás, bár kiemelten jelenik meg a képzési programban, mégis a magyar kultúra megismerésének eszköze csupán. A magyar szakos hallgatók – eltérő hangsúlyokkal – különböző nyelvészeti, irodalmi, történelmi és…..

Tanári fórumunk harmadik évadának alkalmain a magyar mint idegen nyelv egy-egy jellegzetes tanulói célcsoportjával foglalkozunk. Az évad második, novemberi műhelyén a gimnáziumokban folyó magyar mint idegen nyelv oktatás rejtelmeibe pillanthattunk bele. Két meghívott előadónk, Balogh Lili és Varga…..
Pont HU
A magyar idegen nyelvként való tanítása az egyetemi előkészítőkön – Beszámoló
2020.02.06 23:08:09

A tanulói célcsoportok tematikájára épülő sorozatunk harmadik alkalmán figyelmünket a felsőoktatás felé irányítottuk. A 2019/20-as őszi félév utolsó tanári fórumán a magyar mint idegen nyelvi egyetemi előkészítő programok módszertanát vizsgáltuk meg. Ismét két tapasztalt kolléga irányításával…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz