Adatok
asola
0 bejegyzést írt és 204 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Érdekes cikk jelent meg a Joule oldalain, amely az elmúlt harminc év történéseit veszi számba, amelyek a napelemek fajlagos árának drasztikus csökkenését tett lehetővé. A cikk szerint nem véletlen, hogy jelenleg a napelemek az elektromos energiatermelés egyik legolcsóbb változatát képviselik, de…..
Az előző részben felvázolt, a dízel üzemű és teljesen elektromos hajtás közötti kis szén-dioxid kibocsátás szempontjából kis különbség felvetésére rövidesen megjött a válasz a Financial Times hasábjain. A VW által publikált adatok szerint az elektromos eGolf és a dízel motorral felszerelt változat…..
Az első részben elkezdtük tárgyalni, hogy miért is kíván meg gigászi erőfeszítést a jelenlegi, túlnyomó többségben fosszilis szén és hidrogén alapú energiarendszer új alapokra helyezni, ahol túlnyomó többségben (és hosszútávon teljesen) megújuló erőforrásokat kiaknázó technológiákat fogunk csak…..
A Levegő Munkacsoport blogja
Jobb-e a klímának a villanyautó, mint a robbanómotoros?
2019.07.09 20:10:44
Páros héten mintha jobb lenne, páratlan héten meg mintha rosszabb. Egymás érik a hírek újabb és újabb tanulmányokról, amik szerzői kiszámolták, kimutatták, összehasonlították, és megmondták a tutit arról, hogy a villanyautó vagy a benzines, dízeles használatával védhetjük inkább az éghajlatunkat.…..
Yellow and Green
A nagy nettóenergia-vita (3/3.): Energetikai átmenet, de merrefelé?
2016.01.22 12:28:10
Cikksorozatunk első részében szerzőnk, aki hangsúlyozottan nem mérnök, ámde tisztábban szeretne látni, bemutatta a nettó energia (EROI) fogalmát, azaz az energiatermelési folyamatba bevitt, majd onnan kinyert energia arányának mutatószámát és annak jelentőségét. A második részben a napelemes…..
asola
2016.01.23 10:26:41
A cikk már az első néhány paragrafusban nagyon sokat veszít a hitelességéből, mert totálisan elavult, hatalmas tévedéseket tartalmazó alapadatokat közöl !!!
(2,45:1) energiakihozatal a PV-re??? Ez valami vicc? Talán az első napelemekre volt ez igaz, amelyeket az 1970-es években gyártottak. Azóta volt egy 50x-es árcsökkenés amely nyilván tartalmazza az előállítási energiamennyiség drasztikus csökkenését.
Egy 2013-as tanulmány már a napelemek teljes energia-megtérülését 1,2 évre (15 hónapra) teszi. Ma már a gyártók 25 éves teljesítmény garanciákat adnak, azaz 35-40 éves élettartam minden további nélkül várható a napelemes rendszerekre.
Az ebből becsülhető legpesszimistáb EROI is 10-15 fölött van, azaz a cikk röpke 400%-600%-ot tévedett a legfontosabb kiindulási alapadatban. Az EROI ráadásul nagyon függ az adott felhasználási terület éghajlatától is, azaz drasztikusan különbözik pl Magyarország és Németország között (Indiáról és az Afrikai országokról nem is beszélve)
Egy cikk a PV EROI számítása körüli tévedésekről, amely további forrás anyagokra is hivatkozik:
rameznaam.com/2015/06/04/whats-the-eroi-of-solar/
Szerintem a gyermekeink számára messze nem az energia lesz a fő probléma. Mind a megújuló energia termelő, mind az energiatároló rendszerek állnak olyan fokon, hogy megfelelő emberi akarat esetén akár 10 - 15 év alatt átálljunk 100% megújuló energia használatra és nem hiszem hogy jelentősen vissza kellene fognunk a fogyasztásunkat (bár a takarékosság és energia hatékonyság természetesen mindig üdvözlendő).
Sokkal nagyobb problémának tekintem a környezetszennyezést és az élelmiszer termelésre használt termőterületek kimerülését és a tengerek túlhalászását. Ezek a problémák lehet, hogy tényleg csak a fogyasztásunk csökkentésével és az általános környezetvédelem és újrahasznosítás jelentős fejlesztésével oldhatóak meg (pl.: népesség csökkentése, különösen azon országokban, amelyek mezőgazdasága fenntartható módon nem bírja eltartani őket)
(2,45:1) energiakihozatal a PV-re??? Ez valami vicc? Talán az első napelemekre volt ez igaz, amelyeket az 1970-es években gyártottak. Azóta volt egy 50x-es árcsökkenés amely nyilván tartalmazza az előállítási energiamennyiség drasztikus csökkenését.
Egy 2013-as tanulmány már a napelemek teljes energia-megtérülését 1,2 évre (15 hónapra) teszi. Ma már a gyártók 25 éves teljesítmény garanciákat adnak, azaz 35-40 éves élettartam minden további nélkül várható a napelemes rendszerekre.
Az ebből becsülhető legpesszimistáb EROI is 10-15 fölött van, azaz a cikk röpke 400%-600%-ot tévedett a legfontosabb kiindulási alapadatban. Az EROI ráadásul nagyon függ az adott felhasználási terület éghajlatától is, azaz drasztikusan különbözik pl Magyarország és Németország között (Indiáról és az Afrikai országokról nem is beszélve)
Egy cikk a PV EROI számítása körüli tévedésekről, amely további forrás anyagokra is hivatkozik:
rameznaam.com/2015/06/04/whats-the-eroi-of-solar/
Szerintem a gyermekeink számára messze nem az energia lesz a fő probléma. Mind a megújuló energia termelő, mind az energiatároló rendszerek állnak olyan fokon, hogy megfelelő emberi akarat esetén akár 10 - 15 év alatt átálljunk 100% megújuló energia használatra és nem hiszem hogy jelentősen vissza kellene fognunk a fogyasztásunkat (bár a takarékosság és energia hatékonyság természetesen mindig üdvözlendő).
Sokkal nagyobb problémának tekintem a környezetszennyezést és az élelmiszer termelésre használt termőterületek kimerülését és a tengerek túlhalászását. Ezek a problémák lehet, hogy tényleg csak a fogyasztásunk csökkentésével és az általános környezetvédelem és újrahasznosítás jelentős fejlesztésével oldhatóak meg (pl.: népesség csökkentése, különösen azon országokban, amelyek mezőgazdasága fenntartható módon nem bírja eltartani őket)
Az idiotizmus a súlyos értelmi fogyatékosság: 20-34 IQ és a legsúlyosabb értelmi fogyatékosság: 19 IQ vagy még az alatt régi neve.
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Idiotizmus
Egészen elképesztő ahogy a Fidesz a családról, a társadalomról, a…..
asola
2015.12.18 09:25:01
@jet set: A stílusod alapján kettőtök közül biztosan nem a szerző az idióta.
Ugye emlékeznek: Vitézy egy korábbi EU felé is ígért vállalás értelmében olyan helyen is létesített buszsávot ahol az problémákat okozott. Elmondta: Egy idő után a forgalom alkalmazkodna. A káosz miatt nem vártuk ki, és sokak szemében a konszenzus az volt, hogy Vitézy…..
Jedlik Ányos Klaszter, környezetbarát autós zöld rendszám, ingyenparkolás, ingyenáram és buszsávhasználat. Néhány eleme, javaslata és szereplője azoknak a hazai terveknek, amelyek - elméletileg - arra hivatottak, hogy terjesszék, népszerűsítsék, könnyítsék és ösztönözzék…..
asola
2015.11.24 09:28:01
@Mészáros Laci: Ennek a 4x-es elosztó hálózat bővítésnek nem sok köze látszik a valósághoz. A téma alapos ismerete nélkül nem hiszem, hogy érdemes lenne számolgatni. A legfontosabb faktor, amit vszeg nem veszel számításba, hogy az autók döntő része éjszaka, a jelenleg kihasználatlan kapacitásból fog töltődni a szolgáltatók által már most is meglévő éjszakai tarifával vagy külön erre bevezetett tarifákkal. Senki nem fog nappali tarifából tankolni mert drága már most is és vszeg még drágább lesz később az éjszakaihoz képest. Az általad írt 4x-es szám talán kijönne úgy, hogy mindenki napközben, csúcsidőben gyorstöltőket használ, de ez nyilván nem így lesz, pusztán gazdasági okok miatt.
Ezen a téren már jónéhányan végeztek kutatásokat és teljesen egyértelmű, hogy egyrészt nagy részarányig egyáltalán nem érinti a hálózatot az elektromos autók terjedése, másrészt pedig a szolgáltatóknak ez az üzlet bőven megéri még akkor is ha esetlegesen hálózatbővítéseket kell itt-ott kivitelezniük. Az én házamban pl a hőszivattyús fűtés miatt az egész éves elektromos autózás kb 30%-os fogyasztás növekedést okozna 1 autóra (mellesleg ezt 100%-ban napelemből fogunk fedezni, mivel nagyon-nagyon megéri).
Egy erre vonatkozó kutatás híranyaga:
- cleantechnica.com/2014/02/03/grid-capacity-electric-vehicles-actually-problem-studies-find/
Ezen a téren már jónéhányan végeztek kutatásokat és teljesen egyértelmű, hogy egyrészt nagy részarányig egyáltalán nem érinti a hálózatot az elektromos autók terjedése, másrészt pedig a szolgáltatóknak ez az üzlet bőven megéri még akkor is ha esetlegesen hálózatbővítéseket kell itt-ott kivitelezniük. Az én házamban pl a hőszivattyús fűtés miatt az egész éves elektromos autózás kb 30%-os fogyasztás növekedést okozna 1 autóra (mellesleg ezt 100%-ban napelemből fogunk fedezni, mivel nagyon-nagyon megéri).
Egy erre vonatkozó kutatás híranyaga:
- cleantechnica.com/2014/02/03/grid-capacity-electric-vehicles-actually-problem-studies-find/
Úgy tűnik, Görögországban nem csak akkor telik gyorsan el egy hét, ha nyaralni megy az ember, a fordulatos kalandok a hétköznapok részeivé váltak. Kár, hogy a Demokrácia Bölcsője, az Európai Kultúra Anyja és mostanában a Civilizált Világ Che Guevarája nagyjából egy hét…..
Nem tudjuk, hogy miért kell, hogy ki és mikor dönt róla, mennyibe kerül és ki fogja kifizetni. Megannyi tisztázatlan kérdés, amelynek részletei a kormányzat és a nukleáris ipar szerint nem tartoznak a nyilvánosságra. Korrupciós potenciál, kilincsbe vezetett áram és egyéb…..
2013: A napenergia éve Magyarországon
Az elmúlt néhány évben számos ország bőkezű támogatási rendszert léptetett életbe a megújuló energiaforrások, köztük a napelemes áramtermelés elterjesztésért. Németország, Olaszország, Spanyolország hatalmas, 10-20 évre…..
Megújulók-másként.blog.hu
Dániában tilos 2013-tól gázzal fűteni az újépítésű ingatlanokban
2013.03.29 21:26:16
"Dániában 2013 elejétől nem engedélyezett az újépítésű ingatlanokba olaj- illetve gázfűtést telepíteni. 2016-tól a meglévő ingatlanok tulajdonosainak sem szabad új olaj és gázkazánt beépíteni, folyamatosan más fűtési módra kell átállniuk. Ehhez az állam…..
asola
2013.03.30 10:25:12
@Kőmíves Kelemen:
Igen, a palagáz most olcsó az USA-ban. Amint elkezdenek a világpiacra exportálni (már épülnek a terminálok), felmegy ugyanakkorára mint a világpiaci ár. Kicsivel talán olcsóbban adják majd mint az oroszok, de nem sokkal. Most olcsó mert nem tudnak vele mit csinálni.
A palagázról jelenlegi kitermelési módszereiről több kutatás is bebizonyította, hogy egyáltalán nem veszélytelen. A legutóbb tudósok egész komoly földrengéseket kötöttek az egyik kitermelőhelyhez. Lakjál te egy ilyennek a környékén és reszkessél, hogy mikor dől össze a nem erre tervezett házad. És akkor még nem beszéltunk a szépen felmetánosodott ivóvízről és egy sor más egyébb problémáról.
Európában és az oroszoknál a palagáz kitermelés eleve sokkal limitáltabb mint az USA-ban geológiai okok miatt (nem egykönnyen megtörhető geológiai formációkban helyezkedik el).
Ráadásul a palagáz égetésével tovább pumpálod a CO2-t a légkőrbe. Erre a tudósok azt mondják, hogy olyan szép globális felmelegedést csinálsz vele, hogy 50-100 éven belül a Föld akár lakhatatlanná is válhat, de a legjobb esetben is csak fele/negyed ennyi embert fog tudni eltartani.
A palagáz semmire nem megoldás, csak elodázza a tényleges megoldások nagyméretű alkalmazását.
A levegős hőszivattyúk valóban sokkal reálisabbak (nekem is ilyen van), de akad vele számtalan probléma is. Egyrészt az ár, mert a megbízható, jó hatásfokú készülék valóban 1 millió fölött van még mindig (az olcsóbbak pedig szarok is, pl.: Buderus).
A levegős hőszivattúk legnagyobb problémája a nem elhanyagolható zajterhelés, ami miatt sűrűn beépített környezeteben szerintem nem reális a tömeges telepítése (hacsak nem akarod, hogy a szomszédok egymás torkának essenek). Társasházakban szerintem esélytelen, hacsak nem csökkentik le a zajkibocsátásukat nagyon keményen. Családi házakban is csak ott, ahol van mód úgy elhelyezni, ahol nem a szomszéd felé szórja a zajt.
A biogáz szintén nagyon jó megoldás. Először is nagyjából CO2 semleges (legalábbis csinálható olyan módon), másrészt rengeteg munkahelyet teremt hasonló vagy alacsonyabb áron mint az oroszok. A kormány helyében erre használnám a 2/3-ot, hogy ennek a nagyon masszív, kötelező erejű terjesztését írjam elő.
Igen, a palagáz most olcsó az USA-ban. Amint elkezdenek a világpiacra exportálni (már épülnek a terminálok), felmegy ugyanakkorára mint a világpiaci ár. Kicsivel talán olcsóbban adják majd mint az oroszok, de nem sokkal. Most olcsó mert nem tudnak vele mit csinálni.
A palagázról jelenlegi kitermelési módszereiről több kutatás is bebizonyította, hogy egyáltalán nem veszélytelen. A legutóbb tudósok egész komoly földrengéseket kötöttek az egyik kitermelőhelyhez. Lakjál te egy ilyennek a környékén és reszkessél, hogy mikor dől össze a nem erre tervezett házad. És akkor még nem beszéltunk a szépen felmetánosodott ivóvízről és egy sor más egyébb problémáról.
Európában és az oroszoknál a palagáz kitermelés eleve sokkal limitáltabb mint az USA-ban geológiai okok miatt (nem egykönnyen megtörhető geológiai formációkban helyezkedik el).
Ráadásul a palagáz égetésével tovább pumpálod a CO2-t a légkőrbe. Erre a tudósok azt mondják, hogy olyan szép globális felmelegedést csinálsz vele, hogy 50-100 éven belül a Föld akár lakhatatlanná is válhat, de a legjobb esetben is csak fele/negyed ennyi embert fog tudni eltartani.
A palagáz semmire nem megoldás, csak elodázza a tényleges megoldások nagyméretű alkalmazását.
A levegős hőszivattyúk valóban sokkal reálisabbak (nekem is ilyen van), de akad vele számtalan probléma is. Egyrészt az ár, mert a megbízható, jó hatásfokú készülék valóban 1 millió fölött van még mindig (az olcsóbbak pedig szarok is, pl.: Buderus).
A levegős hőszivattúk legnagyobb problémája a nem elhanyagolható zajterhelés, ami miatt sűrűn beépített környezeteben szerintem nem reális a tömeges telepítése (hacsak nem akarod, hogy a szomszédok egymás torkának essenek). Társasházakban szerintem esélytelen, hacsak nem csökkentik le a zajkibocsátásukat nagyon keményen. Családi házakban is csak ott, ahol van mód úgy elhelyezni, ahol nem a szomszéd felé szórja a zajt.
A biogáz szintén nagyon jó megoldás. Először is nagyjából CO2 semleges (legalábbis csinálható olyan módon), másrészt rengeteg munkahelyet teremt hasonló vagy alacsonyabb áron mint az oroszok. A kormány helyében erre használnám a 2/3-ot, hogy ennek a nagyon masszív, kötelező erejű terjesztését írjam elő.
asola
2013.03.30 10:32:38
@Rive: A hőszivattyú megtérülése valóban kérdéses, de egyes esetekben azért lejöhet 10 év körülre, ami szerintem már megfelelő.
Mi például nappali áramos légfűtésről álltunk át geotarifás hőszivattyús felületfűtésre és a számlánk lement a felére úgy, hogy sokkal nagyobb meleget tartunk a házban.
Nagyon vigyázni kell, hogy olyan hőszivattyút vegyél, ami ténylegesen hozza a számokat.
Az viszont nem kérdés, hogy a hőszigetelés hozza a legnagyobb megtérülést ha a ház még nincs hőszigetelve.
Mi például nappali áramos légfűtésről álltunk át geotarifás hőszivattyús felületfűtésre és a számlánk lement a felére úgy, hogy sokkal nagyobb meleget tartunk a házban.
Nagyon vigyázni kell, hogy olyan hőszivattyút vegyél, ami ténylegesen hozza a számokat.
Az viszont nem kérdés, hogy a hőszigetelés hozza a legnagyobb megtérülést ha a ház még nincs hőszigetelve.
Biciklis „szupersztráda” kiépítésére készül a londoni városvezetés. Boris Johnson, a brit főváros polgármestere összesen 914 millió fontot, vagyis több mint 300 milliárd forintot kíván költeni e célra. A cél, hogy a kerékpár tíz éven belül a közlekedés szerves…..
Elképedve (a szó pozitív és negatív értelmében egyszerre) olvastam a Vastagbőr egyik posztjára adott kommentet. Idézem:
Ha egy populációbol (mondjuk Magyarország lakosságából) 160 év alatt kb. ötször, vagyis generációnkként egyszer a vállalkozó szellemű, agilis,…..
Ennyire konfúz, stratégiától, elképzeléstől és távolra mutató irányvonalaktól mentes humbug bejelentésre, mint a mai kis egyveleg, valószínűleg kevesen számítottak még a BlackBerry kitartó támogatói közül is. Mit is jelentett be ma a RIM, pardon,…..
Az Ubuntu for Android projekt nem számít újdonságnak, mi is írtunk róla még februárban. Emlékeztetőként: a terv lényege az, hogy egy jó erőben lévő Androidos telefon megfelelő szoftveres varázslatok feltelepítése után egy billentyűzettel, egérrel, monitorral ellátott…..
Az ember rögtön rávágná, hogy Porschéval, Ferrarival, Bentley-vel és sorolná az összes luxusmárkát. Pedig nem. Meglepő lista következik.
Ha az ember a gazdagok világára gondol hatalmas luxusautókat, méregdrága sportkocsikat lát maga előtt – ám egy felmérés szerint ez…..
asola
2012.08.14 10:33:50
@Kuruttya: Én 5 éve használok egy Prius-t és szerintem nagyon jó autó. Megbízható, csendes, elég nagy 4-5 személynek és baromi keveset fogyaszt.
Saját jogán is simán felkerülhet ha a Jetta fent van.
Saját jogán is simán felkerülhet ha a Jetta fent van.
Elektromos buszt tesztelt júniusban a BKV. Különös élmény az olajsáros megállókból felszállni a jövő tiszta ígéretére, de valóban itt a jövő? A BKV már ne is vegyen több dízelbuszt?
A busz Kínából érkezett, a neve BYD e-bus12 vagy BYD K9B vagy a szabványos kínai…..
A fukusimai tragédiának van egy mindeddig ismeretlen oldala. Közismert, hogy a pusztító szökőárban majd tizenhatezren vesztették életüket, és mindannyian hallottunk arról a több százezer emberről, akik a sérült erőműből kijutó sugárzás következtében veszítették el…..
asola
2012.07.31 13:48:00
@molnibalage
Arról nem beszélve, hogy 2 deka aggyal látható, hogy a jelen trendek mellett a megújulók nagyon hamar tárolással együtt is olcsóbbak lesznek a hagyományos erőműveknél.
Tudja ezt mindenki, akinek halványlila fingja van a témáról:
www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/rossz_lora_tesz_magyarorszag_az_atommal.526769.html
Arról nem beszélve, hogy 2 deka aggyal látható, hogy a jelen trendek mellett a megújulók nagyon hamar tárolással együtt is olcsóbbak lesznek a hagyományos erőműveknél.
Tudja ezt mindenki, akinek halványlila fingja van a témáról:
www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/rossz_lora_tesz_magyarorszag_az_atommal.526769.html
asola
2012.07.31 13:53:13
@közösperonos átszállás: Nem képtelenség csak drága, mert sok tárolást kell építeni a rendszerbe.
Sok embernek gőze sincs arról, hogy valójában az áramszolgáltatóknak nagyon is sok lehetőségük van a megújulók okozta problémák kezelésére.
Néhány:
1) demand management
A vezérelt bekötések jelentősen olcsóbbá tételével (most 2/3-a a nappalinak) nagy mozgásteret tudnak adni. A bojlernak mindegy, ha mondjuk 1-2 óráig nem fűt mert éppen kiesett valamennyi megújuló.
2) hálózatok összekötése
Rengeteg modellel kimutatták, hogy minél nagyobb területről tudsz megújulót szállítani, annál jobban kiegyensúlyozzák egymás kiesését (ha dél Németországban felhős az idő, attól még északon nem feltétlenül).
Sok embernek gőze sincs arról, hogy valójában az áramszolgáltatóknak nagyon is sok lehetőségük van a megújulók okozta problémák kezelésére.
Néhány:
1) demand management
A vezérelt bekötések jelentősen olcsóbbá tételével (most 2/3-a a nappalinak) nagy mozgásteret tudnak adni. A bojlernak mindegy, ha mondjuk 1-2 óráig nem fűt mert éppen kiesett valamennyi megújuló.
2) hálózatok összekötése
Rengeteg modellel kimutatták, hogy minél nagyobb területről tudsz megújulót szállítani, annál jobban kiegyensúlyozzák egymás kiesését (ha dél Németországban felhős az idő, attól még északon nem feltétlenül).
asola
2012.07.31 13:58:00
@molnibalage: Engem nem zavar ha személyeskedhetsz, egyrészt megszokta tőled mindenki (elég ha az sg.hu-n megnézi valaki a profilodat), másrészt meg attól, hogy papagály módjára ismételgeted a kis dolgaidat attól még nem lesz igazad.
Visszatérve: Gwh-nyi tárolókapacitásokra majd akkor lesz szükség, ha sokkal masszívabb lesz a penetrációja a megújulóknak.
Szerinted a németek hogyan oldják meg, hogy 26%-os megújuló penetrációt vigyenek a rendszerbe?
cleantechnica.com/2012/07/26/germany-26-of-electricity-from-renewable-energy-in-1st-half-of-2012/
Visszatérve: Gwh-nyi tárolókapacitásokra majd akkor lesz szükség, ha sokkal masszívabb lesz a penetrációja a megújulóknak.
Szerinted a németek hogyan oldják meg, hogy 26%-os megújuló penetrációt vigyenek a rendszerbe?
cleantechnica.com/2012/07/26/germany-26-of-electricity-from-renewable-energy-in-1st-half-of-2012/
Magyarországra érkezett a kínai BYD (Build Your Dreams) cég elektromos busza, kipróbáltuk.
Az 1995-ben alapított cég fő profilja az elektrotechnika és az IT-technológia. 2002-ben felvásárolták a Qinchuan Automobile Company nevű autógyártó céget, ettől kezdve BYD Auto néven…..
asola
2012.07.01 18:14:29
@különvélemény: A 10K töltési ciklus megfelelő akku-menedzsment rendszerrel egyáltalán nem elérhetetlen a LiFePo típusú akkumulátoroknál. Az akksi valószínűleg túl van méretezve a névleges kapacitáshoz képest, úgyhogy a töltöttségi fok vszeg 10%-90% között mozog (azaz sohasem kap mélykisütést, ami rombolja a ciklussszámot).
A BYD egyébként egy akku-specialista óriáscég, ha ők azt mondják, hogy 10K ciklus és 10 év gari, akkor elhihetetd, hogy állni fogják.
A BYD egyébként egy akku-specialista óriáscég, ha ők azt mondják, hogy 10K ciklus és 10 év gari, akkor elhihetetd, hogy állni fogják.
A közelmúltban egy – a személyautóval közlekedőket jelentősen érintő – változást már bevezetett a Kormány, míg egy másikat 2013 nyarára prognosztizáltak. Idén már megszűnt az 1 750 forintba kerülő négynapos autópálya matrica, így aki csak alkalomszerűen használná…..
A kínai Thread Technology egy Macbook Airnek kinéző házba épített, Ice Cream Sandwich operációs rendszert futtató gépet villantott a tajpeji Computex kiállításon. Az N2-A névre hallgató gép jelenleg logó és márkanév nélkül, 13,3"-as LED háttérvilágítású 1366x768-as…..
Május végén jelentette be a tajvani illetőségű VIA, hogy új termékkel rukkol elő, egy minimális fogyasztású a Mini-ITX alaplap-szabványnak megfelelő aprócska PC-vel. Az APC névre keresztelt, asztali használatra tervezett masina bármilyen Neo-ITX-konform házba beépíthető (de…..
Csak engem bosszant fel az alábbi hír? Mindenféle hírportálokon vagy meg sem jelent, vagy léc alatt csúszott át egy eldugott sarokba az alábbi cikk:
http://www.portfolio.hu/gazdasag/nyugdij/
a_penztartagok_is_teljes_allami_nyugdijat_kapnak.168134.html
Józan ember azt…..
asola
2012.06.04 14:04:46
@Etniez: Emiatt nem aggódnék nagyon.
Amilyen ütemben amortizálja magát a Fidesz, úgy 2014-ben semmiképpen sem nyer újra. Az új kormány pedig nyilván újra engedélyezi majd a befizetéseket a MANYUP-okba.
Biztos vagyok benne, hogy a pénztárak is csak 2014-ig való kibekkelésre játszanak.
Amilyen ütemben amortizálja magát a Fidesz, úgy 2014-ben semmiképpen sem nyer újra. Az új kormány pedig nyilván újra engedélyezi majd a befizetéseket a MANYUP-okba.
Biztos vagyok benne, hogy a pénztárak is csak 2014-ig való kibekkelésre játszanak.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Rengeteg FUD-ot terjesztesz a nagyon egysíkú kis világképedbe tökig beragadva.
Néhány válasz a legutolsó fröcsögéseidre:
Nem, az áram ára nem fog felmenni ha masszívan elkezdenek telepíteni egy országban napelemet meg szélerőművet. Ha valami, akkor lefelé fog menni, különösen ha az adott klímához illő mix-el teszik. Azokban az országokban, ahol felmentek az árak (pl.: Németország), ott lényegében semmi relációja nem volt a kettőnek, mivel politikai döntéssel terhelték a lakosságra az olcsó ipari áram extra költségét. Még ha valaha a technológiai felfutásuk legelején volt is költségnövelő hatása, a mai árak mellett csak masszív csökkentő hatása van.
A nukleáris erőműnek is van jókora szabályzási költsége, ha alaposan megnéznénk simán kijöhet, hogy még több is mint egy elosztott napelem/szél termelő és elosztó rendszernek. Az egyik jelentős költség, hogy az akár 1-2 perc alatt kieső több GW-ot is kell tudnia tartalék kapacitással lefedni, ami nagyon-nagyon nem ingyen van. Ehhez képest ma már a nap és szél kapacitások kiesése egyrészt órákra előre tervezhető, és a sok kis erőmű és a nap/szél komplementer miatt a tartalék kapacitás se kell 100% körüli legyen. A másik az atomerőmű éjjeli túltermelése, mivel legtöbbjüket nem lehet annyira gyorsan le/fel szabályozni, hogy az igényeket ténylegesen lekövesse.
A megújulók mellé ma már az összes komolyabb helyen (pl.: Kalifornia) masszívan telepítenek grid akkumulátorokat is. Ezekkel együtt nemhogy nem "szétcseszik" a hálózat stabilitást de jelentős hálózati szolgáltatásokat nyújtanak, pl.: frekvencia szabályzást. Plusz a nevetséges áron termelő peaker-eket kiverik a piacról, azaz hatalmas megtakarításokat hoznak a szolgáltatónak. Erről kismillió cikk született mára (pl.: Hornsdale Tesla battery). Ezek mind a nap/szél miatt kerülnek be a rendszerbe, de pozitív hatásuk azokon messze túlmutat.
A naperőműben a panelek a mai ismeretek szerint nem 30 évig fognak termelni, hanem 50-60 évig. Csak a teljesítmény garanciákban adnak ma már 30 évet a gyártók. A legelső, 70-80-as években gyártott napelemek közül sok a mai napig üzemel.
A napelemekhez nem kell elbontási alap, mert egyrészt nem gyártanak többezer évig veszélyesen sugárzó anyagot, másrészt a bennük lévő anyagok (fémek, üveg) önmagukban is elegek ahhoz, hogy megérje őket újrahasznosítani. Ráadásul, hasonlóan a szélerőművekhez, ezeket is egyszerűen felújítják majd az akkori legújabb technológiával (lásd repowering cikkek) és naperőműként üzemel majd tovább.
A nap és szélenergia értéke sokkal-sokkal több, mint amit az egységsugarú, komplex szempontokat több oldalról vizsgálni nem képes, nukleáris-félbolond meg tud érteni. Hála az égnek, nem futkározik belőletek olyan sok, és a világ boldogabbik részein vannak bőven olyanok, akik képesek ténylegesen ilyen problémákat analizálni és műszaki ÉS szociális előnyöket/hátrányokat súlyuk szerint vizsgálni.
Ezért van az, hogy az ezen új és tiszta technológiákat masszívan alkalmazó országok (pl.: Németország, Februárban 61% megújuló árammal) a világ leggazdagabbjai között vannak, mi meg a béka segge alatt.
Persze valaki biztosan jól jár majd a Paks2 mutyival is, csak ezek nem a magyar állampolgárok lesznek. Ők ugyanis már a 2025-ös nap/szél/akksi árakkal is a Paks2 árának feléért tudnák majd kapni az áramot (akkor még a Paks2 sehol nem lesz üzemkész).