Regisztráció Blogot indítok
Adatok
kutyauristen

0 bejegyzést írt és 28 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az alábbi kérdés tényleg érdekes, vajon mikor kattan rá az APEH az egyetemistákra? Van-e átutalásokkal alátámasztott kölcsönszerződés a szülőkkel? És a szülőknek megvolt-e az igazolt jövedelmük erre? Legalábbis  az APEH ezeket a kérdéseket tehetné fel. Kedves…..
Az alábbi kérdésekre látszólag egyértelműek a válaszok, de mégis - ahogy a hírekből is kitűnik - sokan nincsenek tisztában az ilyen esetek  jogi megítélésével. A Zugügyvéd egyik nagymamájának falujában például bevett szokás volt törött sörösüvgszilánkokat…..
A Zugügyvédnek is kedvenc perei az APEH határozatok felülvizsgálata, az adóhatóság „váderedményességi” mutatója veri az ügyészségét. Néha a bírók a legalapvetőbb gazdasági folyamatok mibenlétével sincsenek tisztában, úgy döntenek több száz milliós ügyekben…..
Kettős Mérce Munka hada 2008.07.17 18:13:00
Ma Magyarországon van egy hatályos törvény, ami a munkavállaló és munkáltató kapcsolatát hivatott szabályozni. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan van egy halom olyan törvény, ami a munkavállaló és a munkáltató anyagi kötelezettségét az állam felé hivatott szabályozni. Nem…..
kutyauristen 2008.07.17 23:00:37
A Zugügyvéd is közzéteszi az alábbi tájékoztatást az E-cégeljárás kontra józan ész jelenlegi állásáról. A kötelező alkalmazás holnap lép életbe. A Zugügyvéd kíváncsi hány tájékoztatás jön még a közeljövőben és hány kolléga érti meg ebből  pontosan, hogy…..
Belsőség Autonánia: Suzuki Swift 2008.07.04 01:09:00
Az első autóm egy életveszélyes szar volt. Nem a konstrukció, hanem a konkrét példány, egy huszonéves Renault 4-es. Nagyon fontos, ha nem a legfontosabb, hogy autóvásárláskor tudatosan alakítsuk ki a preferencialistánkat. Írjuk össze, mi kell nekünk, és ragaszkodjunk hozzá. Már…..
Anyánk az Index cikket írt  Lomniczi főbírói működéséről, akinek a megbízatása hamarosan lejár. Utódjáról nem sikerült dönteni, de az biztos, az államfő nem akarja, hogy maradjon. Pedig mindent megtett az újabb hatéves ciklusért, a pártok látva nagy igyekezetét a…..
kutyauristen 2008.06.06 13:36:18
Kicsit elkalandoztunk...

Mórt csupán abban az összefüggésben említettem, hogy egy ilyen horderejű ügy kellett ahhoz, hogy a sajtóban teret nem nagyon kapó, az igazságügyi rendszer reformját sürgető jogtudorok végre - bulvár, azaz a leginkább olvasott szinten is - sajtóhoz jussanak.

Gondolom a topic a cikk tartalma miatt indult, így kicsit visszakanyarodnék magamhoz. A sok hozzászólásból leszűrve, célként nyugodtan ki lehetne tűzni egy olyan rendszer létrehozását, ahol akár büntető, akár polgári ügyszakban biztosított - eleinte - az 1 éven belüli JOGERŐS ítélet (a gazdaság egyelőre ezt még elbírja, később viszont mindenképpen rövidíteni kell). Többen is írták, bár talán nem hegyezték ki, hogy ma az országban az a legnagyobb gond, hogy ha bármilyen hatósági eljárás indul, nem időben lehet kiszámítani a végét, márpedig a bizonytalanság az élet minden területére kihat. Tudom, hogy nem lehet az ügyeket időhöz kötni, ki kell forrniuk magukat, de szvsz ha mindenki tisztában van az adott rendszer tulajdonságaival, akkor ahhoz igazodik (ld. evolúció): az ügyvéd kénytelen felkészülni minden tárgyalásra, mert nem lehet kamu bizonyítással időt nyerni, a szakértő nem kér haladékot, ha nincs kedve esőben helyszíni szemlét tartani, a tanúkat pedig a feleknek kellene előállítani, végül is az ő érdekekük a tanúvallomás. És persze a bírósági szervezetnek olyan szinten kell előkészítenie és lekövetnie az ügyet, hogy a bíró csak az érdemi döntést és az indokolás lényegét fogalmazza meg, minden más a jogi és adminisztratív stáb dolga.

Nyilván ehhez apparátus kell, de nem feltétlenül a bírói létszám, sokkal inkább a jogi szakmai előkészítői stáb és az ésszerű adminisztráció bővítésével (ld. pl. előző kommentem réges-rég,illetve a svájci városi legendát: a felsőbb bíróság rapportra rendeli a tartományi bírót, mivel egy ítéletét megfellebbezték. A bíró mentegetőzve mondja, hogy ebben a hónapban öt üggyel is foglalkoznia kellett, mire a felsőbb bíróság - megértését hangoztatva - elnézést kért a zaklatásért).

Egy árnyalt struktúrájú rendszerben például valós szakmai hierarchiát lehetne felállítani a jelenlegi fogalmazó-titkár-bíró sorrend helyett, ahol először csupán a szakvizsga megléte (ami megint nem teljesen azonos a bírói szakmai alkalmassággal), utána pedig - sajnos valljuk be füredi, az ország bíróságainak többségén - a személyes kapcsolat dönt az előrelépésről és a kinevezésről.

Ha mondjuk a szakvizsgát követően nem "bírósági titkár" (off: sok ügyfél azt hiszi, hogy ő gépeli le az ítélelet, pecsételi a postát és főzi a kávét), hanem mondjuk "bírói segédreferens, bírói refens, bírói vezető referens" fokozatok lennének a megfelelő szintű feladatmegosztással, az előrelépés pedig továbbképzés-számonkérés, minőségi vizsgálat és SZAKMÁBAN ELTÖLTÖTT IDŐ alapján történne, presztízskérdést lehetne csinálni az előrejutásból, egyszersmind árnyalná a belső szelekciót. Mivel nem vagyunk egyformák, mindenki a saját tudásának, képességeinek és amibíciójának megfelelő szintet nézhetné ki: pl. van, aki nagyon ügyesen kutat és szintetizál korábbi jogeseteket, de nem képes önállóan dönteni a lehetséges döntési alternatívák között, viszont akár segédreferensi beosztásban is olyan szakmai megbecsülést vívhat ki magának, ami lelkiismeretes és alapos munkára ösztönzi, és persze amivel a bíró és az ügyfelek is jól járnak. A vezető referensek meg modnjuk ténylegesen kézben tartanák az ügyeket és a stábot, és az ő felelősségük lenne a döntés jogi előkészítése és a bíró által meghozott érdemi döntés ítéletté formálása (ha jól tudom, a Skandináv térségben van hasonló rendszer).

A váderedményességhez nem értek, de annyit tapasztalok, hogy ameddig a magánvádló-viszontvádló ellentétes vallomásaiból a bíróság következetesen csak a másik félre terhelő részt fogadja el valósnak, addig nincs miről beszélnünk (ld. kétséget kizáró bizonyítás és ártatlanság vélelme).