Adatok
MTom
0 bejegyzést írt és 229 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Július közepén megkezdődött a Kepler űrtávcső elromlott lendkerekeinek tesztelése. A földi tesztek és korábbi tapasztalatok alapján valamilyen törmelék akadályozza a mozgásukat, így a választott eljárás lényegében a "megforgatjuk, és meglátjuk mi az erősebb" lett. a…..
MTom
2013.08.16 08:56:27
"Nemlineáris asztroszeizmológia a Kepler űrtávcsővel". Az elejét is meg fogom magyarázni hamarosan, de tisztázzuk először a téma címének második felét. Elvégre a Kepler bekrepált, csak felmerül, hogy akkor mi dolgom van még vele. Mikor a leállást bejelentették, nagyjából ezt…..
Egy korszak lezárul, egy másik viszont elkezdődik: A Cydoniára, mint űrkutatási blogra egyre kevesebb időm maradt az utóbbi hónapokban. Halogattam kimondani, hogy itt a vége, de most megtehetem, mert azzal folytathatom, hogy várok vissza mindenkit a megújuló blogra. Az átalakulás nem…..
Nem volt egyszerű, hiszen úgy kellett pontos ütemtervet készíteni, hogy tudtuk: rögtönözni kell, különben elmarad a spontaneitás. Tudtuk, hogy nem marad majd sok időnk, mielőtt elrontják a mókát, ezért mindennek készen kellett lennie, mire Kennyt beimádkozzuk az autóba.
Ezért…..
MTom
2013.04.06 23:22:15
@streetsta:
Ezzel barmira egyet tudok érteni.
Emlékszem, pár éve egy amerikai díjugrató versenyen leesett a lóról egy ott résztvevő magyar hölgy. A Metro c. újság annyit tudott az eseményről tudósítani, hogy leírta, hogy leesett, és közölte a képet, ahogy négykézláb mászik a ló mellett a földön, a feneke felől lefényképezve! Azaz kb. a hölgy feneke látszott csak a képen...
Undorító, hogy sokak szemében ennyit érnek csak azok, akik rengeteg erőfeszítéssel eljutnak valódi teljesítményekig, de "nem tudnak tökéletessé válni".
Undorító, irigy egy népség az ilyen, és hazánkban rengeteg ilyen van...
Ezzel barmira egyet tudok érteni.
Emlékszem, pár éve egy amerikai díjugrató versenyen leesett a lóról egy ott résztvevő magyar hölgy. A Metro c. újság annyit tudott az eseményről tudósítani, hogy leírta, hogy leesett, és közölte a képet, ahogy négykézláb mászik a ló mellett a földön, a feneke felől lefényképezve! Azaz kb. a hölgy feneke látszott csak a képen...
Undorító, hogy sokak szemében ennyit érnek csak azok, akik rengeteg erőfeszítéssel eljutnak valódi teljesítményekig, de "nem tudnak tökéletessé válni".
Undorító, irigy egy népség az ilyen, és hazánkban rengeteg ilyen van...
MTom
2013.04.12 23:37:24
@visszakettopadlogaz:
Az a baj, hogy ez egy olyan közhely, aminek nem sok értelme van, inkább azok nyugtatják ezzel magukat, akik a maximalizmusukkal nem tudnak mit kezdeni.
A teljesítmény érték akkor is, ha találni valakit, aki esetleg még többet adott le.
Normális helyeken díjazzák az emberek, ha valaki megpróbál többlet teljesítményt nyújtani.
Sarkítva: Ha egy gyermek elszaval egy - életkorához képest - nehéz verset, akkor megdicsérjük. Azért, mert értékeljük a teljesítményét. Nem azt mondjuk, hogy pl. Rudolf Péter nyomába sem érhet, majd akkor jöjjön, ha már jobb nála...
Az a baj, hogy ez egy olyan közhely, aminek nem sok értelme van, inkább azok nyugtatják ezzel magukat, akik a maximalizmusukkal nem tudnak mit kezdeni.
A teljesítmény érték akkor is, ha találni valakit, aki esetleg még többet adott le.
Normális helyeken díjazzák az emberek, ha valaki megpróbál többlet teljesítményt nyújtani.
Sarkítva: Ha egy gyermek elszaval egy - életkorához képest - nehéz verset, akkor megdicsérjük. Azért, mert értékeljük a teljesítményét. Nem azt mondjuk, hogy pl. Rudolf Péter nyomába sem érhet, majd akkor jöjjön, ha már jobb nála...
Ha már ilyen flottul ment minden, nekiláttam a főfékhengernek:
A nyomokból ítélve a tartály alatti tömítések engedtek el. A kiszivárgó folyadék lemarta a festéket a főfékhengerről és a rásegítő dobról. Ilyen a tartály belseje:
Száraz, kicsit iszapos, üres. Ezek laknak a…..
A NASA bevásárolt: 17,8 millió dollárért vesznek egy felfújható modult a Nemzetközi Űrállomásra a Bigelow Aerospace-től. A BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) egyelőre csak egy technológiai demonstráció lesz, konkrét feladatokat még nem rendelt a plusz térhez a NASA - de ha…..
Boldog új évet, pupákok!
A Karotta-háztartás halmazati influenzafertőzéstől szenved, így sajnos a szokásos szószátyárságra nem számíthattok, mert nem nagyon látok a láztól. Viszont nagyszerű örömhíreim vannak. Egyrészt elkészült a Hangyász futóműállítás utáni…..
MTom
2013.01.04 17:11:53
@powered:
Kopogásszenzor segítségével folyamatos előgyújtás-állítás van benne? Akkor tényleg van értelme a magasabb oktánszámnak...
Kopogásszenzor segítségével folyamatos előgyújtás-állítás van benne? Akkor tényleg van értelme a magasabb oktánszámnak...
MTom
2013.01.04 22:12:15
@powered:
Korábbról származó emlékeimből táplálkozva írom, úgyhogy némi pontatlanság nincs kizárva:
Létezik egy olyan motormanagement megoldás, hogy néhány 10 fordulatonként a motorvezérlés kis lépésekben folyamatosan növeli az előgyújtási szöget (talán 1/8 fokonként?), amíg a kopogásszenzor el nem kezd jelezni. Ekkor visszavesz belőle kicsit nagyobbat, mint a felfelé lépések (talán fél vagy egy egész foknyit). Majd újra kezdi a kicsi felfelé lépegetést.
Ezáltal mindig a benzin kompressziótűrése által megengedett maximális előgyújtási szöghöz közel tud működni a motor. Azaz a motor "érzi", ha jobb minőségű benzin van benne, magasabbra tudja állítani a szöget, némi többlet teljesítményt elérve ezzel.
Gondolom az egésznek a fordulatszámtól függően van egy felső és alsó határa, azon belül van erre a játékra lehetőség.
Németül Klopfregelung-nak hívják, angolul talán Knock Control-nak...
Korábbról származó emlékeimből táplálkozva írom, úgyhogy némi pontatlanság nincs kizárva:
Létezik egy olyan motormanagement megoldás, hogy néhány 10 fordulatonként a motorvezérlés kis lépésekben folyamatosan növeli az előgyújtási szöget (talán 1/8 fokonként?), amíg a kopogásszenzor el nem kezd jelezni. Ekkor visszavesz belőle kicsit nagyobbat, mint a felfelé lépések (talán fél vagy egy egész foknyit). Majd újra kezdi a kicsi felfelé lépegetést.
Ezáltal mindig a benzin kompressziótűrése által megengedett maximális előgyújtási szöghöz közel tud működni a motor. Azaz a motor "érzi", ha jobb minőségű benzin van benne, magasabbra tudja állítani a szöget, némi többlet teljesítményt elérve ezzel.
Gondolom az egésznek a fordulatszámtól függően van egy felső és alsó határa, azon belül van erre a játékra lehetőség.
Németül Klopfregelung-nak hívják, angolul talán Knock Control-nak...
MTom
2013.01.04 22:22:41
@powered:
Bár ha a kérdésed inkább arra irányult, hogy miért kéne kogosásszabályozás, ha mindig ugyan azon, stabil minőségű benzin megy majd bele, akkor persze az a válaszom, hogy valószínűleg nem kell bele ilyen szabályozás...
Bár ha a kérdésed inkább arra irányult, hogy miért kéne kogosásszabályozás, ha mindig ugyan azon, stabil minőségű benzin megy majd bele, akkor persze az a válaszom, hogy valószínűleg nem kell bele ilyen szabályozás...
„Ki kell úgyis vennem legalább egy hét szabadságot, hogy el ne ússzon jövőre. Ezért hétfőn leviszem Bazegkettőt Kareszhoz, megcsináljuk rajta azt az öt apróságot két nap alatt, aztán kedd este jössz a gyerekekkel, hozod a 190-est, otthagyjuk olajcserére, egyebekre,…..
MTom
2012.12.30 22:36:59
@Csikós Zsolt:
Igen, jól látod, sokan vagyunk itt mi is, még ha leginkább csendben is olvasgatunk (illetve gyakran jókat nevetve - de sosem kárörvendve).
Magam épp az ellentéted vagyok: gépészmérnökként engem inkább az informatikai bitek tudnak lekötni. Órákig képes vagyok vadászni egy aposztróf helyett elütött idézőjel miatti programhibát. Ez nem idegesít.
Bár rengeteg dolgot megjavítok otthon, valahogy a kocsiban csak az alap javításokig jutok. Nagyon szeretnék tovább lépni, mindig érdeklődéssel olvasgatom a cikkeidet, de amikor oda kerülök a valósághoz, elfog a harctéri idegesség.
Tegnapi szitu (bénázás):
14 éves F Astra-m van. Szerencsére nincs igazán gondom vele. Apróságokon kívül inkább javíttatni szoktam, de most felbátorodtam: első komplett lámpa csere saját kézzel. Na, akkor bevállalom! :)
A kb. fél óra alatt lepergett jelenetet vázolom:
- alig jönne le a saruk az izzóról, már itt kezdődött a káromkodás
- A fene azt az anyagtakarékos tervezőt, aki nem tud 3 cm-el hosszabb kábeleket tenni az izzókhoz, nem lehet normálisan eltűrni, hogy ne zavarjon
- mit gondolnak, mindenkinek kisgyerek méretű keze van, hogy ekkora helyen matasson?
- vagy a kezem van bent, és akkor nem látok semmit, vagy látok, de akkor nem történik semmi...
- a fényszóróállítót miért nem lehet leszedni addig, amíg ki nem szedem az egész lámpát?
- ha már kitekertem a csavarokat, miért nem jön ki a helyéről? A fene műanyag elem az elején akadályozza?
- hogy a fenébe lehet lepattintani ezt az előlapot? Sehol nem látni, hol kell megbontani
- kicsit feszegetve (vajon hol tartja) látom, hogy valaki már elkezdte szétcseszni, az egyik oldal nem is tart rendesen. Mégsem látom, hol kell megkezdeni a lebontását. (Ha egyáltalán le kell szedni).
- megeszi a fene, nem most cserélem ki, inkább visszateszem azt a pár csavart
- mindent visszarakva: már nem ég a tompított
- kicserélem a tartalék-izzóra: az sem ég.
- vörös köd leszállt.
Na utána mondtam asszonynak, hogy miért is utálok valójában autót szerelni. Inkább kicseréltetem a lámpát a szerelővel.
Pedig nem is utálok, csak nem értek hozzá.
De leginkább az a probléma, hogy egyszerűen más jellegű szívásokhoz vagyok hozzáedződve (lásd: bitek, programok, emberek, stb.)
És tudod mit: miután elolvastam ezt a mai cikket, ismét előbukkant a fejem a víz alól, és neki fogok még egyszer futni. Utánaolvasok, utánakérdezek, és megcsinálom.
Ennyi a lényeg.
Igen, jól látod, sokan vagyunk itt mi is, még ha leginkább csendben is olvasgatunk (illetve gyakran jókat nevetve - de sosem kárörvendve).
Magam épp az ellentéted vagyok: gépészmérnökként engem inkább az informatikai bitek tudnak lekötni. Órákig képes vagyok vadászni egy aposztróf helyett elütött idézőjel miatti programhibát. Ez nem idegesít.
Bár rengeteg dolgot megjavítok otthon, valahogy a kocsiban csak az alap javításokig jutok. Nagyon szeretnék tovább lépni, mindig érdeklődéssel olvasgatom a cikkeidet, de amikor oda kerülök a valósághoz, elfog a harctéri idegesség.
Tegnapi szitu (bénázás):
14 éves F Astra-m van. Szerencsére nincs igazán gondom vele. Apróságokon kívül inkább javíttatni szoktam, de most felbátorodtam: első komplett lámpa csere saját kézzel. Na, akkor bevállalom! :)
A kb. fél óra alatt lepergett jelenetet vázolom:
- alig jönne le a saruk az izzóról, már itt kezdődött a káromkodás
- A fene azt az anyagtakarékos tervezőt, aki nem tud 3 cm-el hosszabb kábeleket tenni az izzókhoz, nem lehet normálisan eltűrni, hogy ne zavarjon
- mit gondolnak, mindenkinek kisgyerek méretű keze van, hogy ekkora helyen matasson?
- vagy a kezem van bent, és akkor nem látok semmit, vagy látok, de akkor nem történik semmi...
- a fényszóróállítót miért nem lehet leszedni addig, amíg ki nem szedem az egész lámpát?
- ha már kitekertem a csavarokat, miért nem jön ki a helyéről? A fene műanyag elem az elején akadályozza?
- hogy a fenébe lehet lepattintani ezt az előlapot? Sehol nem látni, hol kell megbontani
- kicsit feszegetve (vajon hol tartja) látom, hogy valaki már elkezdte szétcseszni, az egyik oldal nem is tart rendesen. Mégsem látom, hol kell megkezdeni a lebontását. (Ha egyáltalán le kell szedni).
- megeszi a fene, nem most cserélem ki, inkább visszateszem azt a pár csavart
- mindent visszarakva: már nem ég a tompított
- kicserélem a tartalék-izzóra: az sem ég.
- vörös köd leszállt.
Na utána mondtam asszonynak, hogy miért is utálok valójában autót szerelni. Inkább kicseréltetem a lámpát a szerelővel.
Pedig nem is utálok, csak nem értek hozzá.
De leginkább az a probléma, hogy egyszerűen más jellegű szívásokhoz vagyok hozzáedződve (lásd: bitek, programok, emberek, stb.)
És tudod mit: miután elolvastam ezt a mai cikket, ismét előbukkant a fejem a víz alól, és neki fogok még egyszer futni. Utánaolvasok, utánakérdezek, és megcsinálom.
Ennyi a lényeg.
MTom
2012.12.30 22:41:34
MTom
2012.12.30 23:29:12
Szívesen cifráznám, volna is mivel. De a technikai részletek és az élet a futóműállítás után egyelőre ráér. Az első próbaút videója, az viszont nem várhat. Íme, a csecsemő hangyász első ügyetlen, óvatos lépései a nagyvilágban.
Köszönet Tóth Zolinak és Drága…..
MTom
2012.12.20 23:07:55
@powered:
"... közel 20 éves szakmai gyakorlat is kevés egy ilyen volumenű munka elkészültének megbecslésére..."
Hidd el, ez így nagyon nagy teljesítmény, ekkora feladat, ennyi bizonytalansági tényezővel, ilyen kicsi csúszással.
Hagyományos projekt menedzsment módszerekkel nem is lehet ezt jobban. (Lehet akár milyen részletes a Gantt diagrammod, akkor sem...) Ezeket a régi módszereket inkább a "gyártás" jellegű feladatok menedzselésére érdemes csak használni (adott, jól prognosztizálható feladat elvégzése).
Ha igazi fejlesztéses projekted van, akkor arra vannak már jobb módszerek. Főleg az informatikai projekteknél használják (agile, scrum, stb.), de átvehetők belőle elvek bárhova.
A lényeg, hogy te jelenleg (nagyrészt) fix tartalommal, és (nagyrészt) fix átfutási idővel dolgozol. Ennek alapján a variálás az erőforrásokkal történt. (Írtad is: "Ezt heti hét napban, átlagosan 12-14 órában, sok esetben egyszerre párhuzamosan 2-3 ember.")
Bár nem ez a lényeg az agilis projekt-menedzsmentben, de az egyik lényeges eleme a következő: fix, előre megállapodott időintervallumokkal dolgozik, (nagyrészt) fix erőforrásokkal (minden időszakra előre megállapodott), és a változékonyságot áttolja a tartalomra.
Persze ez normál esetben a megrendelő elégedetlenségéhez vezetne, ezért egy folyamatosan bővülő, a fix időintervallumok elején közösen priorizált igénylistával dolgozik. Így mindig az ügyfélnek valóban fontos dolgok kerülnek bele, és a nice-to-have dolgok lesznek opciósak (ha marad rá idő, bekerül, ha nincs, nem.) A lista meg dinamikus, a menet közben felismert dolgok alapján mind a (rész)feladatok, mind a prioritásuk változhat.
Mint mondtam: ezek az igazi, fejlesztési projektekre igazak, ahol a megrendelő és a "fejlesztő" szorosan együttműködik. Csomó előny jön ki ebből mindkét fél számára, de eléggé más megközelítést is igényel mindkét fél részről.
A végeredmény: mindkét fél részére egyértelmű, átlátható idő- és költségkeretek, és olyan tartalom, amivel a vevő - az idő- ás költségkeretekhez mérten - a legtöbbet kapta.
Komoly szakirodalma van ezeknek (angol), ha érdekel, mondok hozzá még infókat. Ilyen módszerekre az igazán jók képesek csak, ezért gondoltam, hogy itt megemlítem. Akik nem képesek hagyományos módszerekkel jórészt kiszámíthatóak lenni, azoknál felesleges ilyenbe belekezdeni...
"... közel 20 éves szakmai gyakorlat is kevés egy ilyen volumenű munka elkészültének megbecslésére..."
Hidd el, ez így nagyon nagy teljesítmény, ekkora feladat, ennyi bizonytalansági tényezővel, ilyen kicsi csúszással.
Hagyományos projekt menedzsment módszerekkel nem is lehet ezt jobban. (Lehet akár milyen részletes a Gantt diagrammod, akkor sem...) Ezeket a régi módszereket inkább a "gyártás" jellegű feladatok menedzselésére érdemes csak használni (adott, jól prognosztizálható feladat elvégzése).
Ha igazi fejlesztéses projekted van, akkor arra vannak már jobb módszerek. Főleg az informatikai projekteknél használják (agile, scrum, stb.), de átvehetők belőle elvek bárhova.
A lényeg, hogy te jelenleg (nagyrészt) fix tartalommal, és (nagyrészt) fix átfutási idővel dolgozol. Ennek alapján a variálás az erőforrásokkal történt. (Írtad is: "Ezt heti hét napban, átlagosan 12-14 órában, sok esetben egyszerre párhuzamosan 2-3 ember.")
Bár nem ez a lényeg az agilis projekt-menedzsmentben, de az egyik lényeges eleme a következő: fix, előre megállapodott időintervallumokkal dolgozik, (nagyrészt) fix erőforrásokkal (minden időszakra előre megállapodott), és a változékonyságot áttolja a tartalomra.
Persze ez normál esetben a megrendelő elégedetlenségéhez vezetne, ezért egy folyamatosan bővülő, a fix időintervallumok elején közösen priorizált igénylistával dolgozik. Így mindig az ügyfélnek valóban fontos dolgok kerülnek bele, és a nice-to-have dolgok lesznek opciósak (ha marad rá idő, bekerül, ha nincs, nem.) A lista meg dinamikus, a menet közben felismert dolgok alapján mind a (rész)feladatok, mind a prioritásuk változhat.
Mint mondtam: ezek az igazi, fejlesztési projektekre igazak, ahol a megrendelő és a "fejlesztő" szorosan együttműködik. Csomó előny jön ki ebből mindkét fél számára, de eléggé más megközelítést is igényel mindkét fél részről.
A végeredmény: mindkét fél részére egyértelmű, átlátható idő- és költségkeretek, és olyan tartalom, amivel a vevő - az idő- ás költségkeretekhez mérten - a legtöbbet kapta.
Komoly szakirodalma van ezeknek (angol), ha érdekel, mondok hozzá még infókat. Ilyen módszerekre az igazán jók képesek csak, ezért gondoltam, hogy itt megemlítem. Akik nem képesek hagyományos módszerekkel jórészt kiszámíthatóak lenni, azoknál felesleges ilyenbe belekezdeni...
MTom
2012.12.01 00:05:04
@Vahakomb:
"Mindig beskatulyázzák őket (vagy ők magukat) egy szerepbe..."
Példaként:
Utóbbi időben szinte már kezdtem szimpatizálni Pokornival. Azon kevesek egyike, aki nem hajlandó akármi mögé beállni, van egy szint, ami alá nem hajlandó menni. Utóbbi időben rendszeresen hallatta is a hangját, Rózsika ötleteit kritizálandó.
Aztán az ember elolvas egy ilyet, és hanyatb@ssza magát...
"...Az, hogy nem csökken a népszerűségünk, azon is múlik, hogy a Fidesz szakítani tudott a szocialisták két cikluson keresztüli korrupt kormányzásával..."
mandiner.hu/cikk/20121124_a_hallgatas_szamomra_elfogadhatatlan#
Akkor most hogy is van ez a skatulya? :)
"Mindig beskatulyázzák őket (vagy ők magukat) egy szerepbe..."
Példaként:
Utóbbi időben szinte már kezdtem szimpatizálni Pokornival. Azon kevesek egyike, aki nem hajlandó akármi mögé beállni, van egy szint, ami alá nem hajlandó menni. Utóbbi időben rendszeresen hallatta is a hangját, Rózsika ötleteit kritizálandó.
Aztán az ember elolvas egy ilyet, és hanyatb@ssza magát...
"...Az, hogy nem csökken a népszerűségünk, azon is múlik, hogy a Fidesz szakítani tudott a szocialisták két cikluson keresztüli korrupt kormányzásával..."
mandiner.hu/cikk/20121124_a_hallgatas_szamomra_elfogadhatatlan#
Akkor most hogy is van ez a skatulya? :)
Karotta Közlöny
Hangyász hétfő 40 - hihetetlen biszbaszok, aerodinamika és kipufogó
2012.11.21 03:07:23
Adott hát egy velem együtt 1,1 tonnás, 47:53 súlyelosztású versenyautó, aminek jár a motorja, van hangja. Erről szólt a múlt heti videó.
Mindez azt jelenti, hogy Powered Áki (azon kívül, hogy összeszerelt egy hiányos, össze nem illő alkatrészekből álló, leírás nélküli…..
Megtette első két ugrását a SpaceX Grasshopper rakétája. Az első még csak egy egészen apró szökkenés volt, de nem árt az óvatosság, hisz nem akármilyen szerkezetről van szó, hanem egy harminc méteres üzemanyagtankról és egy Merlin hajtóműről, à la Falcon-9. A másodiknál…..
MTom
2012.11.20 23:21:49
Kiegészítésként:
Már dolgoznak a következő következő generációs szerkezeten:
- könnyű, behajtható lábak
- 50%-al hosszabb törzs (ismerős? V1.1 első fokozat...)
www.newspacewatch.com/articles/a-2nd-gen-grasshopper-a-new-video-of-first-hop.html
Másik lényeges dolog ebben a mondatban rejlik. Eddig nem tűnt fel, pedig olyan sok helyen idézték:
"The Grasshopper test vehicle also carries a SpaceX Merlin-1D engine, four steel landing legs, and a steel support structure."
Merlin 1D hajtómű!
Ez kb. másfélszeres tolóerő a jelenlegi 1C-hez képest, szintén a V1.1 része.
Korábban már túljutott a Full Duration Test-en, de repülni még nem repült.
Helyette itt ugrál a szemünk előtt, egyre magasabbra...
Már dolgoznak a következő következő generációs szerkezeten:
- könnyű, behajtható lábak
- 50%-al hosszabb törzs (ismerős? V1.1 első fokozat...)
www.newspacewatch.com/articles/a-2nd-gen-grasshopper-a-new-video-of-first-hop.html
Másik lényeges dolog ebben a mondatban rejlik. Eddig nem tűnt fel, pedig olyan sok helyen idézték:
"The Grasshopper test vehicle also carries a SpaceX Merlin-1D engine, four steel landing legs, and a steel support structure."
Merlin 1D hajtómű!
Ez kb. másfélszeres tolóerő a jelenlegi 1C-hez képest, szintén a V1.1 része.
Korábban már túljutott a Full Duration Test-en, de repülni még nem repült.
Helyette itt ugrál a szemünk előtt, egyre magasabbra...
Szeptember 25-én a BEXUS-15, másodikként az idei program gondolái közül, készen állt a startra. Goethe valószínűleg jóval filozofikusabb tapasztalatok összegzéseként írta, hogy „szürke minden elmélet, de zöld az élet aranyfája”, ám ennek igazát a saját bőrünkön is…..
— Szia, Gyuri, lenne egy kis problémám. Beteg a ló.— Azért, Viktor, mert szénával eteted! Térj át az abrakra, és rendbe fog jönni!
— Adjon Isten, Gyurikám! Család rendben, de ez a ló, ez még mindig beteg.— Viktor, megmondtam, hogy adjál neki nyalósót, vagy nem mondtam…..
MTom
2012.10.31 20:50:00
@MTom:
On Top, itt van ez is - érdekes konstelláció alakulhat.
www.origo.hu/gazdasag/gazdasag-plusz/20121031-eltunik-egy-tamasz-a-forint-alol.html
(Bocs, hogy kissé off most ez az éppen folyó diskurzusban)
On Top, itt van ez is - érdekes konstelláció alakulhat.
www.origo.hu/gazdasag/gazdasag-plusz/20121031-eltunik-egy-tamasz-a-forint-alol.html
(Bocs, hogy kissé off most ez az éppen folyó diskurzusban)
MTom
2012.10.31 21:58:29
@Putyilov gyári melós:
Belföldi (tiszteletem, tekintetes Úr) vagy külföldi (a ruhadékburzsoábankárfajtájú) bennfentesekre gondolsz? :)
Belföldi (tiszteletem, tekintetes Úr) vagy külföldi (a ruhadékburzsoábankárfajtájú) bennfentesekre gondolsz? :)
MTom
2012.11.11 22:26:31
@Pelso..:
Hoffmann Rózsa:
"...a már adósságokkal küszködő egyetemekre, főiskolákra nem terheltek semmit, a hétmilliárd forintot azok között "osztják el", pontosabban azoktól veszik el, amelyek még valahogy állnak a lábukon."
Orbán Viktor: (Origo-s cikk az egyetemek integrációjáról)
"...a miniszterelnök azzal érvelt a folyamat ellen, hogy a "veszteséghegyekkel érkező csődtömegek" a befogadó intézmény eredményeit is lerontják. A leszállóágban lévő, veszteséges intézményeknek szerinte önállóan kellene kilábalniuk a krízishelyzetből, ha pedig ez nem megy, akkor le kell vonniuk a következtetést, és be kell zárniuk."
Az ilyen stratégiai szintű egyet-nem-értésnek a vége az lesz, hogy azt is tönkreteszik, ami még működik...
Hoffmann Rózsa:
"...a már adósságokkal küszködő egyetemekre, főiskolákra nem terheltek semmit, a hétmilliárd forintot azok között "osztják el", pontosabban azoktól veszik el, amelyek még valahogy állnak a lábukon."
Orbán Viktor: (Origo-s cikk az egyetemek integrációjáról)
"...a miniszterelnök azzal érvelt a folyamat ellen, hogy a "veszteséghegyekkel érkező csődtömegek" a befogadó intézmény eredményeit is lerontják. A leszállóágban lévő, veszteséges intézményeknek szerinte önállóan kellene kilábalniuk a krízishelyzetből, ha pedig ez nem megy, akkor le kell vonniuk a következtetést, és be kell zárniuk."
Az ilyen stratégiai szintű egyet-nem-értésnek a vége az lesz, hogy azt is tönkreteszik, ami még működik...
Az origo információi szerint a magyar bankok egy része, idézem, „a kormánnyal való együttműködés szorosabbra fűzését akarja elérni, és kezdeményezné a bankszövetség és a kormány közötti, tavaly decemberben kötött paktum megerősítését, illetve újrakötését”. Ez…..
MTom
2012.11.09 01:01:19
@fchris82:
Neked válaszolok, bár mások is - sokan - jöttök elő azzal, hogy bezzeg máshol mennyivel olcsóbb/ingyenes ez meg az... (mobil, bankszámla, ATM, stb.)
Annyira jók ezek a szelektív tekintetek...
Élt valamelyikőtök nyugat-európai országban? Hol olcsóbb az, mint kis hazánk? Hol van az a nagy ingyenesség, amitől ott aztán semmiért nem kell fizetni???
Mivel nem élek kint, most csak egy hülyepéldára futja: nemrég ebédeltem a bécsi IKEA-ban. Ami nálunk kijön 4000 Ft-ból, alulról súrolta a 10000-et...
Szóval jó lenne abbahagyni ezt a kognitív disszonanciát, és észrevenni, hogy kint - éppen a máshogy (egészségesebben) működő gazdaság miatt gyakran más az árstuktúra is.
Nálunk iszonyat torzulások vannak, javarészt az állam túlzott szerepéből következőleg, kisebb részt az idióta szabályozások miatt...
Neked válaszolok, bár mások is - sokan - jöttök elő azzal, hogy bezzeg máshol mennyivel olcsóbb/ingyenes ez meg az... (mobil, bankszámla, ATM, stb.)
Annyira jók ezek a szelektív tekintetek...
Élt valamelyikőtök nyugat-európai országban? Hol olcsóbb az, mint kis hazánk? Hol van az a nagy ingyenesség, amitől ott aztán semmiért nem kell fizetni???
Mivel nem élek kint, most csak egy hülyepéldára futja: nemrég ebédeltem a bécsi IKEA-ban. Ami nálunk kijön 4000 Ft-ból, alulról súrolta a 10000-et...
Szóval jó lenne abbahagyni ezt a kognitív disszonanciát, és észrevenni, hogy kint - éppen a máshogy (egészségesebben) működő gazdaság miatt gyakran más az árstuktúra is.
Nálunk iszonyat torzulások vannak, javarészt az állam túlzott szerepéből következőleg, kisebb részt az idióta szabályozások miatt...
MTom
2012.11.10 20:37:29
@fchris82:
"Bécsben felfele kerekítve 500 Ft egy jegy"...
"Tehát ami drágább, az jobb minőségű is kint."
Igazad van: és cseszettül nem fényezni akarom az itthoni helyzetet, mert paraszthajszál választ el, hogy itt hagyjam ezt az igénytelen fost, ami itthon van.
Ettől függetlenül igaz, amit írtam: ÖSSZESSÉGÉBEN Nyugat-Európában drágább az élet, mint nálunk.
És persze az bérek is jóval magasabbak. És a pénzükért tényleg többet kapnak az ottaniak. Bár: Többet és jobbat is állítanak elő, ezért is több a fizetésük... --> csak nem ördögi kör ez? :)
Amire az előbb utaltam, továbbra is tartom: hülyeség önmagában olyanokkal jönni, hogy kint mi ingyenes vagy olcsóbb, ill. összehasonlítgatni, mi mennyibe kerül.
Vegyük például a folyószámlákat:
Amikor valaki azt mondja, hogy kint bezzeg ingyenes a számlavezetés, akkor azt felejti el észrevenni, hogy kint az emberek nagy részének pl. ott van a folyó kiadásaira fordított pénze, mivel alapvetően elektronikus készpénzforgalom van. Ott nem az dívik, mint nálunk, hogy megjön a fizetés, másnap az emberek nagy része felveszi kp-ben, és a készpénzt használja mindenre.
Itt van az állam hibásan értelmezett szerepe:
Például: Amíg nálunk nem engedik, hogy a készpénzforgalomra (lásd pl. sárga csekk) elszámolhassák a magasabb költségeiket a gazdasági szereplők, addig az emberek nem fognak elindulni az elektronikus irányba.
Mi a vége: ha nem lehet a költségeket érvényesíteni ott, ahol jelentkeznek, szétterítjük az egész rendszeren, és mindenkire/mindenhol ráteszünk egy kicsit belőle...
A legnagyobb bajom éppen ezért van az un. ingyenes dolgokkal, mert - egyetértve ijontichy-vel - azt valahol megfizeti valaki ill. mi, csak éppen nem úgy és nem akkor. Melegágya az átláthatatlan, szar szolgáltatásoknak, mert nem tud kiderülni, valójában mi működik jól, és mi rosszul.
És mi következik nekem ebből?
Ezek a viták lényegtelenek (mi hol olcsóbb). Az lenne a lényeges, hogyan lehet az államot rábírni arra, hogy vonuljon vissza, csak tartsa rajta a gazdaság pulzusán a kezét, hol kell finoman beavatkoznia, de ne ő akarja eljátszani a testrészek szerepét is. Tegye átláthatóvá a dolgokat (+saját magát), és akkor a piac maga is kezd tisztulni, jobban ki fogjuk tudni választani, mely szolgáltatás jobb, melyik éri meg nekünk, mint ebben a torz rendszerben.
Amíg a vita arról szól, mennyire genyók a bankok, hol kell őket megsarcolni, addig éppen nem ezt az utat járjuk. Semelyik bank (és egyéb gazdasági szereplő) nem fogja azt mondani: ezen túl nem fogom azt a marzsot megcélozni, amit eddig. Feje tetejére állhat mindenki, akkor sem. Faszság így ez az egész, amit az állam csinál (főleg manapság), semmi másra nem jó, mint szarkenegetésre, mivel teljesen összezilál mindent, így lehetetlenné válik a szolgáltatások közti tájékozódás, a rendes verseny, és így az emberek valódi érdekérvényesítő képessége (értelmesen válogatni ár és szolgáltatási szintek alapján, ezáltal kiemelni, erősíteni a jobbakat és visszaszorítani a rosszabbakat).
"Bécsben felfele kerekítve 500 Ft egy jegy"...
"Tehát ami drágább, az jobb minőségű is kint."
Igazad van: és cseszettül nem fényezni akarom az itthoni helyzetet, mert paraszthajszál választ el, hogy itt hagyjam ezt az igénytelen fost, ami itthon van.
Ettől függetlenül igaz, amit írtam: ÖSSZESSÉGÉBEN Nyugat-Európában drágább az élet, mint nálunk.
És persze az bérek is jóval magasabbak. És a pénzükért tényleg többet kapnak az ottaniak. Bár: Többet és jobbat is állítanak elő, ezért is több a fizetésük... --> csak nem ördögi kör ez? :)
Amire az előbb utaltam, továbbra is tartom: hülyeség önmagában olyanokkal jönni, hogy kint mi ingyenes vagy olcsóbb, ill. összehasonlítgatni, mi mennyibe kerül.
Vegyük például a folyószámlákat:
Amikor valaki azt mondja, hogy kint bezzeg ingyenes a számlavezetés, akkor azt felejti el észrevenni, hogy kint az emberek nagy részének pl. ott van a folyó kiadásaira fordított pénze, mivel alapvetően elektronikus készpénzforgalom van. Ott nem az dívik, mint nálunk, hogy megjön a fizetés, másnap az emberek nagy része felveszi kp-ben, és a készpénzt használja mindenre.
Itt van az állam hibásan értelmezett szerepe:
Például: Amíg nálunk nem engedik, hogy a készpénzforgalomra (lásd pl. sárga csekk) elszámolhassák a magasabb költségeiket a gazdasági szereplők, addig az emberek nem fognak elindulni az elektronikus irányba.
Mi a vége: ha nem lehet a költségeket érvényesíteni ott, ahol jelentkeznek, szétterítjük az egész rendszeren, és mindenkire/mindenhol ráteszünk egy kicsit belőle...
A legnagyobb bajom éppen ezért van az un. ingyenes dolgokkal, mert - egyetértve ijontichy-vel - azt valahol megfizeti valaki ill. mi, csak éppen nem úgy és nem akkor. Melegágya az átláthatatlan, szar szolgáltatásoknak, mert nem tud kiderülni, valójában mi működik jól, és mi rosszul.
És mi következik nekem ebből?
Ezek a viták lényegtelenek (mi hol olcsóbb). Az lenne a lényeges, hogyan lehet az államot rábírni arra, hogy vonuljon vissza, csak tartsa rajta a gazdaság pulzusán a kezét, hol kell finoman beavatkoznia, de ne ő akarja eljátszani a testrészek szerepét is. Tegye átláthatóvá a dolgokat (+saját magát), és akkor a piac maga is kezd tisztulni, jobban ki fogjuk tudni választani, mely szolgáltatás jobb, melyik éri meg nekünk, mint ebben a torz rendszerben.
Amíg a vita arról szól, mennyire genyók a bankok, hol kell őket megsarcolni, addig éppen nem ezt az utat járjuk. Semelyik bank (és egyéb gazdasági szereplő) nem fogja azt mondani: ezen túl nem fogom azt a marzsot megcélozni, amit eddig. Feje tetejére állhat mindenki, akkor sem. Faszság így ez az egész, amit az állam csinál (főleg manapság), semmi másra nem jó, mint szarkenegetésre, mivel teljesen összezilál mindent, így lehetetlenné válik a szolgáltatások közti tájékozódás, a rendes verseny, és így az emberek valódi érdekérvényesítő képessége (értelmesen válogatni ár és szolgáltatási szintek alapján, ezáltal kiemelni, erősíteni a jobbakat és visszaszorítani a rosszabbakat).
MTom
2012.11.11 22:05:36
@fchris82:
Elég jól közelítünk egymáshoz. Kb. 90%-ban egyetértek ezekkel, amit írsz.
Az elektronikus fizetést, mint egyik, lehetséges okot írtam, inkább példaként. Arra akartam hivatkozni, amit aztán te is írsz: gyanítható, hogy magas költségszinttel dolgoznak a bankok (és sok egyéb szereplő).
Az okot még ott látom, hogy nagyon változékony Magyarországon a gazdasági környezet. Amíg a kormányok állandóan rángatják a piacot (különösen a mostani), addig a cégek innovációra fordítható energiája arra megy el, hogyan tudják a megváltozott viszonyokat kezelni. Az éves, vagy akár a stratégiai tervezéseket is - akár egyik pillanatról a másikra - rendszeresen átdolgozás alá kell vetni. Ezek baromi erőforrásokat kötnek le. Egyszerűen nem tudnak a cégek rendesen a valódi versenyre, az ahhoz szükséges folyamatos fejlődésre koncentrálni.
Tudom, bőven léteznek kvázi-monopóliumok, meg tiltott piaci alkuk is. De ha kiegyensúlyozottabbak a viszonyok, akkor a cégek tudják, hogy innovációval jelentősebb nyereségre tudnak szert tenni, mert nem csak a haszonkulcsukat, hanem a piaci részesedésüket is tudják ezzel növelni.
Ezért térek vissza mindig oda: az állammal éppen az a baj, hogy nem a háttérből, kiszámíthatóan, nyilvánvaló irányokban és célokkal operál, hanem beékeli magát a gazdaság szereplői közé, ha mindent irányítani, újraosztani, önös érdekből mindenbe beleszólni akar, azzal inkább mérgezi a piacot, gyengíti a versenyt, és összességében szarabb lesz mindenkinek.
Elég jól közelítünk egymáshoz. Kb. 90%-ban egyetértek ezekkel, amit írsz.
Az elektronikus fizetést, mint egyik, lehetséges okot írtam, inkább példaként. Arra akartam hivatkozni, amit aztán te is írsz: gyanítható, hogy magas költségszinttel dolgoznak a bankok (és sok egyéb szereplő).
Az okot még ott látom, hogy nagyon változékony Magyarországon a gazdasági környezet. Amíg a kormányok állandóan rángatják a piacot (különösen a mostani), addig a cégek innovációra fordítható energiája arra megy el, hogyan tudják a megváltozott viszonyokat kezelni. Az éves, vagy akár a stratégiai tervezéseket is - akár egyik pillanatról a másikra - rendszeresen átdolgozás alá kell vetni. Ezek baromi erőforrásokat kötnek le. Egyszerűen nem tudnak a cégek rendesen a valódi versenyre, az ahhoz szükséges folyamatos fejlődésre koncentrálni.
Tudom, bőven léteznek kvázi-monopóliumok, meg tiltott piaci alkuk is. De ha kiegyensúlyozottabbak a viszonyok, akkor a cégek tudják, hogy innovációval jelentősebb nyereségre tudnak szert tenni, mert nem csak a haszonkulcsukat, hanem a piaci részesedésüket is tudják ezzel növelni.
Ezért térek vissza mindig oda: az állammal éppen az a baj, hogy nem a háttérből, kiszámíthatóan, nyilvánvaló irányokban és célokkal operál, hanem beékeli magát a gazdaság szereplői közé, ha mindent irányítani, újraosztani, önös érdekből mindenbe beleszólni akar, azzal inkább mérgezi a piacot, gyengíti a versenyt, és összességében szarabb lesz mindenkinek.
Orbán Viktor megint gyárat avatott, ilyenkor általában a fejébe száll a szénsav és vicces elszólások kíséretében távozik belőle.
„Ma ezen a földgolyón egyetlen ember sincs, se Brüsszelben, se Budapesten, aki meg tudná mondani most, milyen lesz a 2014-es…..
MTom
2012.11.10 21:36:22
@nandras01:
"... a bankok udvariasan bepucsítanak, sőt önkezükkel vazelineznek is..."
Ehhez: Létezik egy kifejezés: gentleman's aggreement.
Ez egy fontos dolog: amíg nem nyilvánvaló az ellentettje, addig alapvetően ez a kiindulási alapi. A bankok eddig nagyjából így álltak hozzá (nem nagyon tehettek mást), bár érezték, hogy nem fog bejönni, de mégis...
Mivel az aggreement(ek) fel lett(ek) borítva, a kifejezés másik fele nyilvánvalóvá vált, hogy nem igaz. Az esély megadatott, a kérdés eldőlt.
Az a nagy különbség a nyugati és a magyar megközelítésben, hogy kint nagyon komolyan veszik: amíg nem bizonyosodik be, hogy bűnős, ártatlannak kell tekinteni. (Ezért mondtam, hogy "nem nagyon tehettek mást")
Innentől kezdve új játszma indul, új leosztással.
Egyszerűen fogalmazva: amilyen agy adjonisten, olyan a fogadjisten. Nem fogják hagyni még egyszer a torkukon lenyomni a hímtagot, sőt...
"... a bankok udvariasan bepucsítanak, sőt önkezükkel vazelineznek is..."
Ehhez: Létezik egy kifejezés: gentleman's aggreement.
Ez egy fontos dolog: amíg nem nyilvánvaló az ellentettje, addig alapvetően ez a kiindulási alapi. A bankok eddig nagyjából így álltak hozzá (nem nagyon tehettek mást), bár érezték, hogy nem fog bejönni, de mégis...
Mivel az aggreement(ek) fel lett(ek) borítva, a kifejezés másik fele nyilvánvalóvá vált, hogy nem igaz. Az esély megadatott, a kérdés eldőlt.
Az a nagy különbség a nyugati és a magyar megközelítésben, hogy kint nagyon komolyan veszik: amíg nem bizonyosodik be, hogy bűnős, ártatlannak kell tekinteni. (Ezért mondtam, hogy "nem nagyon tehettek mást")
Innentől kezdve új játszma indul, új leosztással.
Egyszerűen fogalmazva: amilyen agy adjonisten, olyan a fogadjisten. Nem fogják hagyni még egyszer a torkukon lenyomni a hímtagot, sőt...
MTom
2012.11.10 23:02:14
@MTom:
Bocs, korrigálom magam: gentlemen's agreement, helyesírva...
Hoffmann Rózsa első áldozata vagyok: megálmodva a jövőt, német után tanultam az angolt. Nem is megy olyan jól, mint a német... :)
(Bár lehet, hogy azért, mert legelőször oroszt. Habár anno középfokú szinten ment, mára teljesen elfelejtettem.)
Bocs, korrigálom magam: gentlemen's agreement, helyesírva...
Hoffmann Rózsa első áldozata vagyok: megálmodva a jövőt, német után tanultam az angolt. Nem is megy olyan jól, mint a német... :)
(Bár lehet, hogy azért, mert legelőször oroszt. Habár anno középfokú szinten ment, mára teljesen elfelejtettem.)
Jól lemaradtam - blogolás szempontjából - a SpaceX CRS-1 küldetéséről, csak-csak egész embert kíván egy kétéves minirakéta mellett készülni doktori szigorlatra, plusz megírni a disszertációt, de szerencsére kellő médiafigyelmet kapott a dolog, úgyhogy lehetett értesülni az…..
Szülők és tanárok nem nyughatnak, a Hoffmann-féle tárca folyamatosan bombázza újabb és újabb ötletekkel őket. Igaz, még azt sem tudni, hogy fog lezajlani az államosítás (nem inkább erre kellene az összes erőt koncentrálni?), a NAT történelem (azaz a múlt uralása) és…..
MTom
2012.11.06 12:47:31
@Budapesti Szeretkezési Vállalat:
Aki ennyiszer írja le, hogy baromság, ne csodálkozzon, ha maga is azzá válik!
Amúgy meg egyáltalán nem baromság: nemrég mindkét gyermekem olyanok közé került (most a részletek nélkül), ahol vannak egyrészt nyelvet még nem tanult, másrészt több évig kint élt, ott óvódába járt gyerekek összegyűjtve, és idegen nyelvet tanulnak.
Érdekes módon, az enyémeim a kint nevelkedettekkel simán tudják tartani a tempót (tanulási sebességben, kiejtésben, használatban), kiemelkedve azok közül, akik - hozzájuk hasonlóan - nem éltek még idegen nyelvi környezetben.
Ami még lényeges: idegen nyelvet előtte még nem tanultak az enyémeim (nem tartom célravezetőnek, amikor a szülők, nem anyanyelvi szintű ismereteikkel próbálnak a gyerekeknek mindenféle szavakat tanítgatni...)
Tovább megyek:
Ezen kívül, több olyan emberrel találkoztam már, akik - a határ közelsége miatt - anno sokat nézték az osztrák TV-adásokat. Amikor megkérdeztem, hogy hány évig élt kint (mert olyan folyékonyan használta a nyelvet) a válasz legtöbbször a következő volt: semennyit, a TV-ből tanult a legtöbbet.
Ha esetleg azt mondtad volna, hogy baromság arra számítani, hogy CSAK a TV-ből megtanul majd valaki, akkor egyetértenék veled.
De mivel egyáltalán nem azt írtam, ezért vagy nem olvastad el alaposan az általam írottakat, vagy bizonyos nehézségeid vannak a magyar nyelven írott szövegek megfelelő értelmezésében.
Amikor meg egyetemisták lesznek a gyermekeim, és folyékonyan tudnak már minimum két idegen nyelvet, akkor majd elmesélem nekik azt a vicces esetet, hogy mekkora baromságnak tartotta valaki azt, aminek a gyümölcsét éppen élvezik. :)
Aki ennyiszer írja le, hogy baromság, ne csodálkozzon, ha maga is azzá válik!
Amúgy meg egyáltalán nem baromság: nemrég mindkét gyermekem olyanok közé került (most a részletek nélkül), ahol vannak egyrészt nyelvet még nem tanult, másrészt több évig kint élt, ott óvódába járt gyerekek összegyűjtve, és idegen nyelvet tanulnak.
Érdekes módon, az enyémeim a kint nevelkedettekkel simán tudják tartani a tempót (tanulási sebességben, kiejtésben, használatban), kiemelkedve azok közül, akik - hozzájuk hasonlóan - nem éltek még idegen nyelvi környezetben.
Ami még lényeges: idegen nyelvet előtte még nem tanultak az enyémeim (nem tartom célravezetőnek, amikor a szülők, nem anyanyelvi szintű ismereteikkel próbálnak a gyerekeknek mindenféle szavakat tanítgatni...)
Tovább megyek:
Ezen kívül, több olyan emberrel találkoztam már, akik - a határ közelsége miatt - anno sokat nézték az osztrák TV-adásokat. Amikor megkérdeztem, hogy hány évig élt kint (mert olyan folyékonyan használta a nyelvet) a válasz legtöbbször a következő volt: semennyit, a TV-ből tanult a legtöbbet.
Ha esetleg azt mondtad volna, hogy baromság arra számítani, hogy CSAK a TV-ből megtanul majd valaki, akkor egyetértenék veled.
De mivel egyáltalán nem azt írtam, ezért vagy nem olvastad el alaposan az általam írottakat, vagy bizonyos nehézségeid vannak a magyar nyelven írott szövegek megfelelő értelmezésében.
Amikor meg egyetemisták lesznek a gyermekeim, és folyékonyan tudnak már minimum két idegen nyelvet, akkor majd elmesélem nekik azt a vicces esetet, hogy mekkora baromságnak tartotta valaki azt, aminek a gyümölcsét éppen élvezik. :)
A Magyar Posta Elszámoló Központja újfajta háromdarabos perforált sárga csekket hoz forgalomba novembertől. Az innovatív készpénzkímélő fizetési eszközzel kizárólag a közműadót, a sárgacsekk-adót és a fentiek után fizetendő sárgacsekk-adót lehet megfizetni, ugyanakkor a…..
MTom
2012.11.03 10:30:31
@Androsz:
Jól látod, némileg felhúztam magam, de ettől még értelmezhető az írásom.
Nem véletlenül jött ki számodra hülyeségnek tűnő dolog, mivel ellentmondásosak az érveléseid: így ha körbe ér, már hülyeségnek tűnik neked is.
Mellesleg nem semmi továbbra sem, amiket írsz:
"A túltermelő országok olcsó áraival": ez ahogy sokan elképzelik, összekeverve az okot az okozattal. Pedig pont fordítva van.
A hatékonyság, innováció, életgépes gazdaság által érte el a világ fejlett része, hogy keresleti helyett kínálati piac van náluk. A kínálati piac egyik jellemzője, hogy a vevők válogathatnak a lehetőségek között, ezáltal biztosítanak megfelelő visszacsatolást a gyártók/szolgáltatók felé. Ez hajtja tovább az innovációt, egyre jobb, kelendőbb termékeket/szolgáltatásokat kínálva.
Ezért mindig vannak olyanok, akinek a termékei lemaradnak: ha nem tudják innovációval pótolni a lemaradást, lassan kimaradnak. Azaz: NEM tovább gyártják a felseleges dolgokat, hanem befejezik, és helyette azok gyártanak, akiknek a termékeit megveszik.
Na ezért lesz olcsóbb az általad túltermelőnek, általam piaci versenyben fejlődőnek nevezett országok. Nem azért, mert állítólag túltermelnek.
Amíg ilyen alap tételekben nem tudunk zöldágra jutni, hanem frázispuffogtatásokkal érvelsz, nem fogunk tovább jutni.
(Valamint kéretik ellenérvként nem olyan szegletét behozni a fejlett világnak, ahol szubvenciókkal mesterségesen beavatkozik az állam - pl. mezőgazdaság, élelmiszeripar). Ez egy másik téma, erről is lehet beszélgetni, de ne keverjük a szezont a fazonnal. Nem lehet ez alapján uniformizálva elutasítani valamit, ami nem is úgy működik, ahogy leírod.)
Jól látod, némileg felhúztam magam, de ettől még értelmezhető az írásom.
Nem véletlenül jött ki számodra hülyeségnek tűnő dolog, mivel ellentmondásosak az érveléseid: így ha körbe ér, már hülyeségnek tűnik neked is.
Mellesleg nem semmi továbbra sem, amiket írsz:
"A túltermelő országok olcsó áraival": ez ahogy sokan elképzelik, összekeverve az okot az okozattal. Pedig pont fordítva van.
A hatékonyság, innováció, életgépes gazdaság által érte el a világ fejlett része, hogy keresleti helyett kínálati piac van náluk. A kínálati piac egyik jellemzője, hogy a vevők válogathatnak a lehetőségek között, ezáltal biztosítanak megfelelő visszacsatolást a gyártók/szolgáltatók felé. Ez hajtja tovább az innovációt, egyre jobb, kelendőbb termékeket/szolgáltatásokat kínálva.
Ezért mindig vannak olyanok, akinek a termékei lemaradnak: ha nem tudják innovációval pótolni a lemaradást, lassan kimaradnak. Azaz: NEM tovább gyártják a felseleges dolgokat, hanem befejezik, és helyette azok gyártanak, akiknek a termékeit megveszik.
Na ezért lesz olcsóbb az általad túltermelőnek, általam piaci versenyben fejlődőnek nevezett országok. Nem azért, mert állítólag túltermelnek.
Amíg ilyen alap tételekben nem tudunk zöldágra jutni, hanem frázispuffogtatásokkal érvelsz, nem fogunk tovább jutni.
(Valamint kéretik ellenérvként nem olyan szegletét behozni a fejlett világnak, ahol szubvenciókkal mesterségesen beavatkozik az állam - pl. mezőgazdaság, élelmiszeripar). Ez egy másik téma, erről is lehet beszélgetni, de ne keverjük a szezont a fazonnal. Nem lehet ez alapján uniformizálva elutasítani valamit, ami nem is úgy működik, ahogy leírod.)
MTom
2012.11.03 10:45:06
@csársz:
Egyetértek.
Amúgy sok jó magyar cég van, csak általában nem tőkeerősek.
A magyarországi tőke leginkább az állam megfejésében látják a sikerük titkát, ami sokkal kényelmesebb, mint a piacon való érvényesülés.
Jó példa volt erre az Orangeways:
Éveken keresztül igen fasza cég volt. Sikeresebb volt az összes konkurensénél nemzetközi személyszállításban, a régióban.
Aztán 2010 környékén kivásárolták a tulajt, és jöttek az új szelek. Olvasni lehetett arról, hogy pl. a BKV midibusz-tendere felé kezdtek el kacsintgatni, stb. A piaci része meg lassan elkezdett akadozni, mostanra egy nagy rakás fos az egész.
Ugye, ami a prioritás, arra fog fókuszálni a cég. A többi mehet a lecsóba...
Vannak ígéretes példák is a tőke és a vállalkozások egymásra találására: a Portfolion pl. tipikusan ilyen cégeket karol fel, kockázati-tőke befektetőként.
És - visszautalva az előbbi válaszomra Androsznak: igenis az innováció a motorja a világnak. Graphisoft, Nav&Go, Prezi.com, stb. sok jó magyar cég van.
Csak hazánkban a többség még mindig az összeesküvős maszlaggal eteti magát ahelyett, hogy elhinné: sok, kitartó (egyéni és közös) munka árán el lehet érni eredményeket, a sírás rívással, fújolással pedig csak lemaradni lehet. És ezt is teszik...
Egyetértek.
Amúgy sok jó magyar cég van, csak általában nem tőkeerősek.
A magyarországi tőke leginkább az állam megfejésében látják a sikerük titkát, ami sokkal kényelmesebb, mint a piacon való érvényesülés.
Jó példa volt erre az Orangeways:
Éveken keresztül igen fasza cég volt. Sikeresebb volt az összes konkurensénél nemzetközi személyszállításban, a régióban.
Aztán 2010 környékén kivásárolták a tulajt, és jöttek az új szelek. Olvasni lehetett arról, hogy pl. a BKV midibusz-tendere felé kezdtek el kacsintgatni, stb. A piaci része meg lassan elkezdett akadozni, mostanra egy nagy rakás fos az egész.
Ugye, ami a prioritás, arra fog fókuszálni a cég. A többi mehet a lecsóba...
Vannak ígéretes példák is a tőke és a vállalkozások egymásra találására: a Portfolion pl. tipikusan ilyen cégeket karol fel, kockázati-tőke befektetőként.
És - visszautalva az előbbi válaszomra Androsznak: igenis az innováció a motorja a világnak. Graphisoft, Nav&Go, Prezi.com, stb. sok jó magyar cég van.
Csak hazánkban a többség még mindig az összeesküvős maszlaggal eteti magát ahelyett, hogy elhinné: sok, kitartó (egyéni és közös) munka árán el lehet érni eredményeket, a sírás rívással, fújolással pedig csak lemaradni lehet. És ezt is teszik...
MTom
2012.11.04 20:13:57
@csársz:
Azért több jó van, de egyszerűen nem hallani róluk. A siker nálunk egyszerűen nem hír!
Érdekesség ehhez:
A középszerűség, az állandó ellenségkereséssel hülyítés ellenpéldája, amit éppen most olvastam:
www.origo.hu/nagyvilag/20121104-szazmillio-fat-telepit-a-sivatagba-egy-indiai-guru.html
Az ilyenek lennének a mi kitörési pontjaink is: amikor nem valakiket, hanem valamit tesznek meg "ellenséggé", leküzdendő, nagy feladattá, ami mögé fel lehet sorakozni, aktivizál és hasznos!
Nem az a lényeg, kik irtották ki a fákat, nem ők az ellenség (bár fontos tanulni belőle), hanem a sivatagosodás, a kiszáradás --> így tudnak az igazi megoldásra fókuszálni!
Azért több jó van, de egyszerűen nem hallani róluk. A siker nálunk egyszerűen nem hír!
Érdekesség ehhez:
A középszerűség, az állandó ellenségkereséssel hülyítés ellenpéldája, amit éppen most olvastam:
www.origo.hu/nagyvilag/20121104-szazmillio-fat-telepit-a-sivatagba-egy-indiai-guru.html
Az ilyenek lennének a mi kitörési pontjaink is: amikor nem valakiket, hanem valamit tesznek meg "ellenséggé", leküzdendő, nagy feladattá, ami mögé fel lehet sorakozni, aktivizál és hasznos!
Nem az a lényeg, kik irtották ki a fákat, nem ők az ellenség (bár fontos tanulni belőle), hanem a sivatagosodás, a kiszáradás --> így tudnak az igazi megoldásra fókuszálni!
Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetügyért felelős államtitkára kifejtette, hogy az időjárás-előrejelzés monopólium. Nagyon szűk ugyanis az a kör, ami az időjárási adatokat pontosan mérni, értékelni, elemezni tudja, prognosztizálni tud belőle. Hatalmas…..
MTom
2012.10.30 15:28:27
@HaKohen:
Ezeket az akciókat normális helyeken a piacfelügyeletnek el kellene kaszánia, mivel mindegyik (most éppen állami) monopóliumok létrehozására irányuló cselekedet, stb.
Normális helyeken...
Ezeket az akciókat normális helyeken a piacfelügyeletnek el kellene kaszánia, mivel mindegyik (most éppen állami) monopóliumok létrehozására irányuló cselekedet, stb.
Normális helyeken...
Már megint egy olyan förmedvény, amit válasznak kezdtem el írni egy vitában, csak egyre hosszabb lett. A konkrét hozzászólás, amire billentyűt ragadtam, imígyen szól:
„.. kellene egy "Alkotmányos Köztársasági Pártot" vagy valami ilyesféle nevű szervezetet alapítani,…..
MTom
2012.10.30 01:06:14
@Montefiore:
Összekötném két korábbi megjegyzésedet:
"...hangsúlyosan jobboldali értékek alapján (nemzet megmaradása, hírünk a világban, vagyon- és jogbiztonság, a törvények szentsége," ... ," vállalkozói szabadság az államtól, annak bérkommandójától, nagy múltú oktatási intézmények értékeinek megőrzése, "...
"A Magyarországon érdekelt burzsoáziának illetve működő tőkének nem jelentéktelen része közvetlenül érdekelt abban, hogy helyreálljon a vagyon- és jogbiztonság és a visszacsatolási illetve kontroll-lehetőségekkel, korlátozott közhatalmi rendszer, amely elismeri az euroatlanti eljárásrendet és tevékenysége értékelhető a gazdasági racionalitás terminusaiban."
A fent említetteken, mint alapvető értékeken és célokon, szerintem simán összejöhet egy középen elhelyezkedő, balról és jobbról is befogadni képes formáció. Ha elég komolyan gondolják, hogy ehhez hasonló alap értékekben meg akarnak és tudnak állapodni, és a mindig előjövő vitákat ennek alárendelni, akkor lehet belőle eredmény. Kitartás kell, mert sok év ezt megvalósítani.
Nem hiszem, hogy egy alkotmányozás önmagában megoldja a problémát, nagyon sok munka van, hogy legalább az alap elvek elvek megszilárduljanak, és ezt ne homályosíthassák el az ezekhez képest alacsonyabb fontosságú, bár sokszor szintén lényeges témákban folytatott viták - mert abból lesz bőven.
Ami még szerintem lényeges: ezen értékeket egyszerű üzenetek formájában sok választónak is vonzóvá lehet tenni, hiszen ezek ellenségképek formájában részben ma is jelen vannak, csak nem maga a probléma, hanem bizonyos - részben okkal, részben mesterségesen - hozzá kapcsolt embercsoportok képében.
Valójában ezen viselkedések - mint az alapértékek tagadását - kell ellenséggé formálni, és megoldásként ezek elutasítását megjelölni. Nehéz ez a váltás, de ebben is meg kell tudni egyezni!
Példaként: A korrupció, a törvényszegések, stb. annyira átszőtték a mindennapi életünket, hogy általában az tűnik csak fel, ha valaki más teszi meg. Késhegyig menő viták vannak arról, hogy mennyiben más, ha egy cigány lop a kertből uborkát, miközben az illető az internetet lopja a szomszéd wifi-hálózatából. Csaló politikust kiáltók lazán "korrumpálnak" az egészségügyben soron kívüliséget elérendő, stb. De persze erre mindig az a válasz, hogy "ez teljesen más..." - pedig inkább hasonló, mint más.
Visszautalva az eredeti idézetekre: az ilyen alapokon létrejövő formáció előzetesen készítsen elő olyan fontos törvényi szabályozásokat, mint pl. a korrupciót visszaszorító pártfinanszírozás, a közbeszerzések átláthatósága, az állam által nem kis mértékben gerjesztett körbetartozások felszámolásának törvényi rendezése, stb.
Legyenek ezek a "belépő a klubba". Ha nem tudnak előzetesen megegyezni, akkor nem gondolják komolyan, nem fog semmi sem változni. Ha meg sikerül, akkor az egyrészt komoly hívószóként is működhetne a választásokon, másrészt értelme is lenne...
Összekötném két korábbi megjegyzésedet:
"...hangsúlyosan jobboldali értékek alapján (nemzet megmaradása, hírünk a világban, vagyon- és jogbiztonság, a törvények szentsége," ... ," vállalkozói szabadság az államtól, annak bérkommandójától, nagy múltú oktatási intézmények értékeinek megőrzése, "...
"A Magyarországon érdekelt burzsoáziának illetve működő tőkének nem jelentéktelen része közvetlenül érdekelt abban, hogy helyreálljon a vagyon- és jogbiztonság és a visszacsatolási illetve kontroll-lehetőségekkel, korlátozott közhatalmi rendszer, amely elismeri az euroatlanti eljárásrendet és tevékenysége értékelhető a gazdasági racionalitás terminusaiban."
A fent említetteken, mint alapvető értékeken és célokon, szerintem simán összejöhet egy középen elhelyezkedő, balról és jobbról is befogadni képes formáció. Ha elég komolyan gondolják, hogy ehhez hasonló alap értékekben meg akarnak és tudnak állapodni, és a mindig előjövő vitákat ennek alárendelni, akkor lehet belőle eredmény. Kitartás kell, mert sok év ezt megvalósítani.
Nem hiszem, hogy egy alkotmányozás önmagában megoldja a problémát, nagyon sok munka van, hogy legalább az alap elvek elvek megszilárduljanak, és ezt ne homályosíthassák el az ezekhez képest alacsonyabb fontosságú, bár sokszor szintén lényeges témákban folytatott viták - mert abból lesz bőven.
Ami még szerintem lényeges: ezen értékeket egyszerű üzenetek formájában sok választónak is vonzóvá lehet tenni, hiszen ezek ellenségképek formájában részben ma is jelen vannak, csak nem maga a probléma, hanem bizonyos - részben okkal, részben mesterségesen - hozzá kapcsolt embercsoportok képében.
Valójában ezen viselkedések - mint az alapértékek tagadását - kell ellenséggé formálni, és megoldásként ezek elutasítását megjelölni. Nehéz ez a váltás, de ebben is meg kell tudni egyezni!
Példaként: A korrupció, a törvényszegések, stb. annyira átszőtték a mindennapi életünket, hogy általában az tűnik csak fel, ha valaki más teszi meg. Késhegyig menő viták vannak arról, hogy mennyiben más, ha egy cigány lop a kertből uborkát, miközben az illető az internetet lopja a szomszéd wifi-hálózatából. Csaló politikust kiáltók lazán "korrumpálnak" az egészségügyben soron kívüliséget elérendő, stb. De persze erre mindig az a válasz, hogy "ez teljesen más..." - pedig inkább hasonló, mint más.
Visszautalva az eredeti idézetekre: az ilyen alapokon létrejövő formáció előzetesen készítsen elő olyan fontos törvényi szabályozásokat, mint pl. a korrupciót visszaszorító pártfinanszírozás, a közbeszerzések átláthatósága, az állam által nem kis mértékben gerjesztett körbetartozások felszámolásának törvényi rendezése, stb.
Legyenek ezek a "belépő a klubba". Ha nem tudnak előzetesen megegyezni, akkor nem gondolják komolyan, nem fog semmi sem változni. Ha meg sikerül, akkor az egyrészt komoly hívószóként is működhetne a választásokon, másrészt értelme is lenne...
Valamivel kettő után indultunk el. Borult volt az ég, de nem volt hideg és nem esett az eső. A trolival lementünk a metróhoz, onnan csak egy megálló a pályaudvar. Ez egy Székesfehérvár méretű város. Két metrója van, és tucatnyi trolibuszjárata. Vevey negyedóra. Kisváros a…..
MTom
2012.10.24 23:06:16
@Montefiore:
Érdekes dolgokra hívtad fel a figyelmemet, köszönöm.
Jól értelmezem?
Mivel Orbán mondatai erőteljesen deduktívak, így bizonyos alapvető állításaiból kiindulva minden állítása tökéletesen "igaznak" minősül. Ezért aki hallgatja, és valamennyire elfogadja az alapállításokat, a végére úgy érzehti, hogy valójában teljesen bizonyos lehet ezekben.
Innentől minden olyan, kívülről jövő állítás (függetlenül annak igaz/hamis voltától), ami ellentétes ezzel, sikertelenül ér célba, em tudja megingatni a rendkívül logikusan felépítet (hiszen deduktív) érvrendszert.
Ami még erről eszembe jutott - bár lehet, hogy nem a megfelelő módon használom a kifejezéseket ehhez:
Egy induktív módon felépített érvrendszer visszafelé is kíválóan tud működni (tulajdonképpen lehet akár deduktív?), addig egy deduktív érvrendszer visszafelé már egyáltalán nem biztos, hogy kiállja ezt a próbát (mert az egyes állítások könnyen lehet, hogy nem tudják indukálni azt, amiből eredetileg származtatták a dedukció során, így végederményben belefutunk a következtetések és az eredeti alapvetésekkel akár ellentétes mivoltába is).
Pl.
Egyik irányból: megvédjük a magánnyugdíjpénztári befizetéseket --> államnak tudja ezt jól megvédeni --> állam vegye magához az eddigi befizetéseket megvédésre --> jó döntés volt, hiszen szabályszegéseket lehetett tapasztalani (=koherens-"szerű"...).
Másik "irányból": szabályszegések a pénztáraknál --> állam ezért magához kell vegye --> állam így tudja megvédeni --> fidesz ezzel igazoltan megvédi a befizetéseket (bármely következtetésnél hatalmas problémahalmaz tátong, ha valaki ezen a vonalon akarna érvelni, azaz indukálni.)
Érdekes dolgokra hívtad fel a figyelmemet, köszönöm.
Jól értelmezem?
Mivel Orbán mondatai erőteljesen deduktívak, így bizonyos alapvető állításaiból kiindulva minden állítása tökéletesen "igaznak" minősül. Ezért aki hallgatja, és valamennyire elfogadja az alapállításokat, a végére úgy érzehti, hogy valójában teljesen bizonyos lehet ezekben.
Innentől minden olyan, kívülről jövő állítás (függetlenül annak igaz/hamis voltától), ami ellentétes ezzel, sikertelenül ér célba, em tudja megingatni a rendkívül logikusan felépítet (hiszen deduktív) érvrendszert.
Ami még erről eszembe jutott - bár lehet, hogy nem a megfelelő módon használom a kifejezéseket ehhez:
Egy induktív módon felépített érvrendszer visszafelé is kíválóan tud működni (tulajdonképpen lehet akár deduktív?), addig egy deduktív érvrendszer visszafelé már egyáltalán nem biztos, hogy kiállja ezt a próbát (mert az egyes állítások könnyen lehet, hogy nem tudják indukálni azt, amiből eredetileg származtatták a dedukció során, így végederményben belefutunk a következtetések és az eredeti alapvetésekkel akár ellentétes mivoltába is).
Pl.
Egyik irányból: megvédjük a magánnyugdíjpénztári befizetéseket --> államnak tudja ezt jól megvédeni --> állam vegye magához az eddigi befizetéseket megvédésre --> jó döntés volt, hiszen szabályszegéseket lehetett tapasztalani (=koherens-"szerű"...).
Másik "irányból": szabályszegések a pénztáraknál --> állam ezért magához kell vegye --> állam így tudja megvédeni --> fidesz ezzel igazoltan megvédi a befizetéseket (bármely következtetésnél hatalmas problémahalmaz tátong, ha valaki ezen a vonalon akarna érvelni, azaz indukálni.)
MTom
2012.10.24 23:15:39
Tegnap Alvin Roth és Lloyd Shapley kapta meg a közgazdasági Nobel-díjat. Az ember elolvassa, hogy piactervezési és párosításelméleti munkásságukért kapták a díjat, és gondolom, tovább lapoz. Matolcsy György szokott a Heti Válaszban arról írni, hogy…..
MTom
2012.10.22 20:17:06
@xenuka:
Preferenciák időbeli változása:
Gyanítom (mivel nem ismerem), hogy az ilyen algoritmusoknak az igazi haszna is ott mutatkozik meg, ha statisztikai (ill. valószínűségszámítási) módszerekkel együttesen alkalmazzák.
A mai világban, főleg, ha valami internet-alapú témáról van szó - rengeteg adatot lehet gyűjteni mindenféléről.
Ez alapján az érintett témákban a preferenciák megállapítása szerintem ritkán csak egyszeri, legtöbbször inkább valamiféle folyamatos mintavétel eredménye.
Ezzel párhuzamban a párosítások is valószínűleg rendszeresen ismétlődnek, így az eredmények szintén statisztikai alapokon értékelhetőek. Így az időbeli változásokat jobban tudják kezelni.
Preferenciák időbeli változása:
Gyanítom (mivel nem ismerem), hogy az ilyen algoritmusoknak az igazi haszna is ott mutatkozik meg, ha statisztikai (ill. valószínűségszámítási) módszerekkel együttesen alkalmazzák.
A mai világban, főleg, ha valami internet-alapú témáról van szó - rengeteg adatot lehet gyűjteni mindenféléről.
Ez alapján az érintett témákban a preferenciák megállapítása szerintem ritkán csak egyszeri, legtöbbször inkább valamiféle folyamatos mintavétel eredménye.
Ezzel párhuzamban a párosítások is valószínűleg rendszeresen ismétlődnek, így az eredmények szintén statisztikai alapokon értékelhetőek. Így az időbeli változásokat jobban tudják kezelni.
Öt évvel és egy hónappal ezelőtt Los Angeles belvárosában jelentette be a Google és az X PRIZE Alapítvány a Google Lunar X PRIZE versenyt. A cél röviden összefoglalható: egy 90 százalékban magánpénzből fejlesztett robotot eljuttatni a Holdra, aminek legalább fél kilométert meg…..
MTom
2012.10.15 21:27:41
@lacalaca:
Ja, jó ötlet! Pl. lehetne egy motor vezérműszíját alapul venni...
Idő közben még az is eszembe jutott, hogy - ha már úgyis kifelé el lesznek tolva a kerekek - akkor elférne úgy is, hogy az egyes "küllők" egymáshoz képest tengelyirányban ide-oda kissé eltolva lennének elhelyezve, így az egyik által kivájt mélyedésnek a szélébe frankón bele tud kapaszkodni a következő, és így tovább...
Ja, jó ötlet! Pl. lehetne egy motor vezérműszíját alapul venni...
Idő közben még az is eszembe jutott, hogy - ha már úgyis kifelé el lesznek tolva a kerekek - akkor elférne úgy is, hogy az egyes "küllők" egymáshoz képest tengelyirányban ide-oda kissé eltolva lennének elhelyezve, így az egyik által kivájt mélyedésnek a szélébe frankón bele tud kapaszkodni a következő, és így tovább...
Knights of Cydonia Region
A végén még elkészül a következő orosz űrállomás-modul
2012.09.28 12:27:30
Még a kilencvenes években történt, hogy az oroszok az ISS első modulját, a Zarját elkezdték építeni, majd '98-ban pályára is állították. Bár az amerikai felet képviselő Boeinggel csak egy példányra szólt a megállapodás, a Krunicsev vállalat a tartalék alkatrészekből…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ez mindig új ötleteket generál, motor a fejlődéshez.