Regisztráció Blogot indítok
Adatok
sörm

0 bejegyzést írt és 395 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Vajon annak kell beilleszkednie egy országba, aki odaköltözik, vagy a befogadó társadalomnak is alkalmazkodnia kell? A kérdés elég régóta vita tárgya, miként az is, milyen elvárásoknak kelljen megfelelni annak, akik állampolgárságért folyamodnak...
sörm 2021.02.20 13:45:03
@Csodabogár: A nyelvtudás nem feltétel most legalábbis, nem valószínű hogy akkor az volt... Igen, szélsőségesen lazák ebben is a svédek.
A határátkelők két nagy csoportja (azok, akik tudatosan csak meghatározott időre mennek külföldre, és azok, akik végleg tervezik) közül Zita a másodikba tartozik. Így aztán eljött az az idő is, hogy megszerezze a holland állampolgárságot. Ami nem is olyan könnyű járvány idején. (A cím természetesen…..
sörm 2021.01.21 12:49:07
@Arthamyr: Szerintem logikus ez a házassággal. Ha mondjuk holland állampolgárral házasodsz akkor egyrészt a házastársnak mindig eltartási kötelezettsége van, nem kerülhet valaki az utcára. Az egyedülálló munkaerő igen. És természetesen egészen más szintről indul az integrációban, hiszen olyan családba kerül be ahol már beszélnek hollandul, ismerik a társadalmi normákat, munkaerőpiacot, kap segítséget valakitől mindenben.

Én egyedülállóként jöttem és több éves küzdelem volt oda eljutni, amit készen kap az aki házasság miatt jön. Pedig nekem az első naptól volt munkám (különben nem jöttem volna), és még így is.
sörm 2021.01.21 12:55:13
@huisje boompje beestje: Azt nem kérdőjelezem meg hogy ti így jártatok, inkább azon gondolkodom hogy nem egy idióta túlbuzgó ügyintéző-e a ludas? Ezért kérdeztem a többieket hogy kinek mi a tapasztalata.

De mindegy, ez egy részletkérdés, nem kell erről szóljon a társalgás.
Külföldön ingatlant vásárolni nagy döntés, hiszen ezzel valahol végleg letesszük a garast az adott ország, város mellett – de legalábbis saját ingatlannal már nehezebb mozdulni, mint egy bérleményből. Orsiéknak (akik történetét nemrégiben olvashattátok) hat, zökkenőkkel teli évükbe telt, mire az…..
sörm 2021.01.12 22:37:48
Reméljük jól megy minden a poszteréknek és nem igazolódnak be az aggodalmaink!

Mi is most vettünk házat, előjött egy szuper deal ami túl jó volt hogy igaz legyen. Álomház álomhelyen olcsón ha AZONNAL aláírjuk... ráadásul jól ismertük a helyet, én laktam már ott 3 évet, úgy tűnt nincs rizikó. Nem aludtunk egész éjel, néha nagyon szkeptikusak voltunk, máskor kacagtunk hogy ilyen jó dealt csinálunk. Azért reggel felhívtuk az önkormányzatot. A ház az utolsó volt az utcában, utána erdő. Az önkormányzat meghosszabbítja az utcát és fiatalkorúak "börtönét" épít oda. Ami itt nem börtön, kb javítóintézet? Lényeg hogy a környéken szabadon jàrhattak volna, x méteres körzetben. Ha megvesszük a felét se éri az alacsony árnak se egy éven belül. A rohadék ingatlanos meg hápogott hogy ő nem tudott róla. Aha..... na persze....

Amit végül megvettünk ott is előjöttek dolgok amiket az ingatlanos bőszen elhallgatott és mi kellett utánajárjunk, pénzt költsünk extra kontrollra. Sikerült ezzel lealkudni az árbòl, épp annyit amennyi extrát majd emiatt rá kell költeni. Ha utólag derül ki robban a budget, oda a kényelmes szülési szabadság, lehet a kölyköt 12 hónaposan bevágni az oviba, oda a jövő télen 4 hónap Caprin, meg hamarosan még egy gyerek... Kb 2 évig lehetett volna gürcölni hogy nullàra jöjjünk ki. Pedig bőven hagytuk a marginálokat, de ez túl nagy összeg lett volna. Nagyon észnél kell lenni.

És persze még kiderülhet bármi, egy hónap múlva kapjuk meg a kulcsokat...
sörm 2021.01.12 23:11:42
@Csodabogár: Az biztos hogy gondtalanabb és kényelmesebb az élet béreltben mint sajátban. (Már szerződéstől függ, ha bármikor kirakhatnak akkor az nyilván nem gondtalan.) De a szabadság mást jelent másnak. Nekem az hogy van egy terület ahol azt csinálok amit akarok és senki nem pofázhat bele sokat jelent. Kicsit giccses de az az álom hogy létrehozod a te földi paradicsomodat, kis otthonodat a családodnak...

Amelett hogy rizikó abszolút van, de hosszú távon anyagilag sokkal jobb. Mi havonta kb 2-3000 kr-val kevesebbet fogunk fizetni a 130nm+700nm telekért mint a 78nm lakásért. És ennek a fele hiteltörlesztés! Ami a mi zsebünkben marad, hacsak nem omlik úgy össze az ingatlanpiac hogy semmi nem ér semmit. Ha ehhez hozzáadod hogy közben az árak mennek fel, akkor már brutális a különbség a tulajdon javára.

Amikor a lakásom eladtam, 2 évig volt az enyém, a nyereségem hónapra leosztva 8000 kr volt. A lakás rezsi-hitel-internet mindennel együtt került 6500kr/hó. Magyarul ezidő alatt ingyen laktam és kerestem havi 1500krt rajta (kerestem volna ha a z adó nem vinné el ennek igen nagy részét). És bele voltam betegedve mert NAGYON ROSSZUL adtam el, kényszerhelyzetben kellett lépni. Aztán persze azzal nem lehet számolni hogy az árak ilyen hiszterikus tempóban mennek fel mindig.

És ja, van gyerekem. Ha nyugdíjba megyek jó lesz egy kis tőke ami felszabadul ha kisebbe költözünk, és örülök hogy amiért életem folyamán gürcöltem az én gyerekem örökli majd, nem a főbérlő gyereke.

De abszolút látom a bérlés előnyeit is, persze.
sörm 2021.01.13 11:07:50
@gabors: De, köszi :)
A világ minden tájáról érkeztek idén is képek, így folytatódik a Határátkelő-hagyomány a karácsonyi fotókkal. Tizennyolc országból küldtetek fotókat, így megmutathatjuk, hogyan karácsonyoznak idén a külföldön élő magyarok Ausztráliától a Fülöp-szigeteken át Törökországig, Finnországig és Anglián át…..
Egyáltalán nem szükségszerű az, hogy a kivándorlás rosszat jelentsen egy ország számára. Igaz, kell hozzá némi idő és gazdasági fellendülés, de a határátkelés komoly pluszt is jelenthet. Téged mi tudna visszacsábítani? Mikor gondolkodnál el a lehetőségen? Vagy már vissza is tértél? Ha ezek közül…..
sörm 2020.12.09 14:02:19
Azert sok minden törtenik, es barhogy is ruhelli az ember (marmint en) ezt a korrupt kormanyt, Orbannak vannak pozitiv, legalabbis rovid tavon pozitiv huzasai.

Az egyik ilyen a gyermekvallalas tamogatasa. Tegnap kiveseztuk hogy a munkaeröpiacon ez meg egyaltalan nem latszik, de masutt igen. Talan irtam mar ezt itt a blogon, nekunk a 10 eves erettsegi talalkozo elmaradt. 35 föböl 21 volt Angliaban, 6 Ausztria-Nemet-Svajc, 2 sved. A 15 eves mar böven meg volt tartva. Összesen nyolcan maradtunk kulföldön, a többi hazatert. Es erdekes az is hogy Angliaban SENKI sem maradt!!! A nemet nyelvteruletesek maradtak, sved, meg egy a svajci cegevel Kijevbe kerult. A sztori egyszeru, eljött a csaladalapitas ideje, es Angliaban gyereket vallalni anyagi öngyilkossag. Magyarorszag sokkal kedvezöbb ebböl a szempontbol. Az alapjan amiket ök meseltek, en nem vagyok otthon Angliaban. Videki elitgimnazium, tehat nem mosogatni mentek ki, egyetlen ember sincs az osztalyban aki ne vegzett volna valamit egyetemen/föiskolan.

Az mas kerdes hogy jobb lenne ha a berek lennenek eleg magasak ahhoz, hogy ösztönözzek a gyermekvallalast es nem kedvezmenyes hitel meg CSOK meg mittomen, de ebben a körben ez a politika kiutessel gyözött. Az ujabb kerdes, hogy ezek a csaladok nem kerekednek-e fel ujra ha iskolasok a gyerekek. Akkor sziv a magyar tarsadalom, fizeti a gyest meg gyedet, de adot mar nem ott fognak fizetni...

A legtöbben persze nem elsösorban az anyagiak miatt mentek haza. Felbecsulhetetlen hogy a nagyszulök közel vannak. Ezt pedig abszolut meg tudom erteni. Az en csaladom meg nem is latta a gyermekunket es ez a rohadt virus miatt eleg valoszinu hogy 9-12 honapos lesz mire talalkozik a nagyszuleivel. Kihagyjak a legjobb korszakot, amikor meg boldogan turi hogy orakon keresztul csak puszilgassak :(((((
sörm 2020.12.10 03:56:07
@Csodabogár: Azt nem csodálom hogy sokalltad itt az adót :) Én nem bánnám ha úgy érezném felelősségteljesen költik el. Jó ideig nem is bántam. Ez a mostani kormány gyilkos indulatokat ébreszt bennem. Most rebesgetnek egy új adót, évente éppen egyhavi fizetésem lesz ha lesz. Márpedig muszáj mert - MEGLEPETÉS - ha egy rakás kókler ész nélkül szórja a pénzt bizony hamar kiürül az államkassza.

Nagyon sok segély van amin én is fel vagyok háborodva. Az usaból annak idején viszont épp azért jöttem haza, mert aki eleve szegény, annak lapot sem osztanak, szörnyű igazságtalannak és ijesztőnek találtam. A svédeknél a középosztály kutyaköteles az alsóbb oszztályokat is középosztály szinten eltartani. Alsóbb osztály alatt azt értem aki nem dolgozik.

Kivéve ha nyugdíjas vagy. Akkor tök oké ha nem jut gyógyszerre.
sörm 2020.12.10 19:09:19
@négyzet: Persze, ugyanazt mondjuk. Alapvetően ez a rendszer a szimpatikus nekem is. Sőt, ha nyugdíjakat emelnének önként fizetnék több adót. A koronasegélyekkel sincs bajom. Hogy nem lopják a kisebb értékeket? Sajnos ezen a szinten már régen túl vagyunk, legalábbis itt Brommában.
Krisztina története nem kevés tanulsággal szolgál, hiszen külföldről átmenetileg hazatérve megpróbált elhelyezkedni Magyarországon. Sikerrel járt, de a tapasztalatai nem túl szívderítők. Vajon mi kellene ahhoz, hogy a határátkelők tömegesen térjenek haza? Téged mi tudna visszacsábítani? Mikor…..
Mi az vagy mik azok az okok, amiért valóban hazajönnének a külföldre költözött magyarok? Magyarországon ezt sokan próbálják kitalálni, de vajon valóban jó helyen keresgélnek? Bár létezik a visszavándorlás, tömegek nem indultak meg hazafelé a határátkelők közül. Van igény a hazatérő szakemberekre? De…..
sörm 2020.12.06 15:20:13
Erdekes, epp ket hete kaptam telefont egy allasajanlattal Pestrol.

Tudom, luzer bölcsesz vagyok, ez kicsit mas munkaeropiac mint az IT-sek. De: azt a kisebb kutatointezetet kellene vezetni az egyik pesti egyetemen, ahol annak idejen zöldfulu voltam. Itt közepiskolai tanar vagyok, meg akkor is ha az orszag legerosebb gimnaziumaban csak a human speceseket tanitom, akik az en tantargyaimat fogjak tovabb tanulni egyetemen. Magyarul a diakok szinvonala magasabb, mint mikor otthon egyetemen tanitottam, raadasul 19-20 evesek, tehat ugyanaz a korosztaly is. De itt nincs lehetosegem kutatni, publikalni, a phdt tulajdonkeppen hiaba csinaltam meg.

Udvariasan azonnal nemet mondtam, pedig ahogy telnek az evek egyre savanyubb vagyok, jobb munkara vagyom. Miert?

1. Termeszetesen rengetegen allnak sorba otthon ezert az allasert. Azert kertek meg engem, mert tudjak hogy vannak kapcsolataim kulföldi egyetemekkel es remelik hogy majd hozok be penzt. En tudom hogy a networking nagyon ertekes, de penz nem lesz belole, esetleg 1-2 ösztöndij. A masik ok hogy ram gondoltak, hogy harom jelentkezö van a posztra es az egesz intezet egymasnak esett, megy a furas es könyököles. Gondolta a dekan, aki hivott, hogy bölcs dolog egy kulsöst behozni, aki viszont megis ismeri a dörgest meg mindenkit aki ott dolgozik. Ez neki jo, nekem a biztos ut az idegösszeroppanasba. Nem fogadnanak el vezetönek, menne a furas es kituras es gonosz pletykak attol a pillanattol hogy megjelenek. Köszi, nem kerek belöle.

2. A fizetes meg igy is töredeke az itteninek, amin tullendulnek, hiszen mint irtam többre vagyom mint amit a sved uvegplafon kinal nekem.

3. Eppen amit negyzet ir: anyuka vagyok. Fantasztikus az a flexibilitas amit itt kapunk. A ferjem is lesz otthon a gyerekkel es en döntöm el hogy mennyit akarok dolgozni, amig kisgyerek van a munkaltato kutya köteles ezt elfogadni. Jövöre valoszinuleg en 2 napot leszek otthon a gyerekkel, a ferjem harmat. A ferjem most azzal a kivansaggal ment a fönökehez hogy csak 56%ban akar dolgozni, no problem, jövö honaptol igy dolgozik. Otthon anyu rak utan labadozva szeretett volna csak 50%ban dolgozni egy fel evet. Nem is ertettek hogy mit akar es azonnal elutasitottak. Viszont ugy vettek hogy akkor tud mar dolgozni, es kenytelen volt teljes allasban visszamenni, 4 honappal az operacio utan. Marhara nem volt keszen ra. Mindezt egeszsegugyben.... Na, ez a kulönbseg.

4. Termeszet, tiszta levego. Most vettunk kertes hazat, topartit nem sikerult, de mindössze egy utcaval beljebb. Tehat kevesebb mint egy percre van strand, kevesebb mint egy percre erdö, miközben az allomas 3 perc biciklivel, ahonnal bejutok Stockholm belvarosba. Imadom Pestet es most hogy egy eve nem voltam nagyon hianyzik. De azt az eletszinvonalat, hogy barmikor gond nelkul ingyen lemegyek kajakozni, most hogy lesz sajat "parkolonk" veszunk csonakot is, uszni, telen korcsolyazni, sifutas, kocogas stb az ajto elott van, olyan gyönyöru erdöben ami Magyarorszagon nincs.

Termeszetesen több dolog is van ami miatt Magyarorszagon jobb elni mint itt. De a pozitiv itt joval erösebb, meg ugy is, hogy szakmailag nem vagyok elegedett, meg ugy is, hogy most mar több hete nem lattuk a napot, es meg ugy is, hogy Svedorszag valoban nagyon gyorsan csuszik lefele.
Két év Szingapúr, hét év USA – ezen idő alatt lett gimnazistából doktorjelölt Hanna. Történetéről először 2013-ban olvashattatok a blogon, aztán 2018-ban ismét találkozhattunk vele, amikor éppen az Egyesült Államokban diplomázott. Mindkét alkalommal édesanyja számolt be sorsáról, miként most is...
sörm 2020.11.05 13:53:30
Noha a sokat emlegetett (a Határátkelő kezdeti időszakában voltaképpen szimbólummá emelkedett) édesség nem létszükséglet, azért egy idő után mégis csak tud hiányozni, csakúgy, mint az otthoni illatok és persze sok minden(ki) más – derül ki Boglárka írásából...
sörm 2020.10.06 13:06:10
@Arthamyr: @négyzet: Köszi!

Mikor még ifjúkoromban (hja...) nanny voltam az Egyesült Államokban álomkölyköt kaptam. 4 hónapos volt mikor bekerültem a családba, 6 hónapos korában már heti 2x mentünk könyvtárba. Olvastam neki, játszottunk, megetettem és míg békésen aludt 3-4 órát én ógörögöt tanultam. Nem lehetett kikölcsönözni a könyvet csak ott használni. :) De gondolom nem az ilyen baba az átlag. Majd meglátjuk a miénk milyen lesz. Egyelőre az Andokba is vihetném túràzni ha 24/7 szophat közben. Szerencsére itt nem tabu a diszkréten nyilvánosan szoptatás, eddig nem volt gond étterembe menni. Ha sírni kezdett megetettem, utána megint boldog egy ideig.

@negyzet: Jól emlékszem hogy ÉK Stockholmban laktok? Most már egyre több helyen van Matvärlden, tőlünk Brommából a Barkarbyi autóval 10p. Ott van minden ami egy magyar tescoban (kis túlzással), a levesbe való csigatésztától, tarhonyától gulyáskrém, paprika stb. És a legjobb a pogácsaszerű sós sütemények amiket helyben sütnek. Fornettiszag, hmmm...
sörm 2020.10.06 14:54:48
@Csodabogár: Ott biztos van, de azok éttermek. Oda nemigen ülsz be olvasgatni. Enni meg nem eszem olasz étteremben, előbb megyek be egy gyorsétterembe.

Amúgy nem tudom hogy tudják-e a kávét, az olasz éttermek 95%át most már szírek csinálják.
sörm 2020.10.08 17:54:22
@geegee: Karácsonykor most már sok helyen van ponty (carp), szerencsére a lengyelek is akkor eszik. De nyáron a hozzánk közeli Coop halaspultjában találtunk. A Bauhaus/City Gross Bromma parkolójában szokott állni egy halaskocsi (mint a lángosos vagy fagyiskocsi), annál mindig van ha ott van.
Külföldön élve sokan panaszkodnak arra, milyen nehéz a helyiekkel komolyabb barátságot kötni. Ami egyrészt igaz, másrészt számtalan példa bizonyítja, hogy egyáltalán nem lehetetlen. Az alábbiakban következzen négy történet Dániából, melyek azt bizonyítják, igenis lehetséges mély barátságokat kötni...
sörm 2020.09.30 10:56:48
@zalap: Teljesen egyetertek. Amig olyan munkahelyen dolgoztam ahol sokan voltunk kulfoldiek svedekkel csak felszines ismeretsegek lettek, jol ereztuk magunkat es sokat bohockodtunk munkahelyen, neha buliztunk egyet-egyet, de mely baratsag nem lett. Amiota a munkahelye(i)men en vagyok az egyetlen nem itteni teljesen egyenrangunak kezelnek, sot folyton erdeklodnek a magyar kulturarol. Kivancsiak hogy több-e az orszag mint Orban :) Szoval inkabb erdekes vagyok, mert nincsenek meg tulstimulalva a rengeteg kulturatol, szokastol. Rajtam kivul ugye az angolt mindig anyanyelvuek tanitjak. A svedek istenitik az angolokat is, amerikaiakat is, ausztralokat plane, ezert ok nem is tanulnak meg svedul, hiaba laknak itt huszonpar eve. Ami azt is jelenti hogy ok valahogy nincsenek annyira bent amikor baratsagrol, egymasnal vacsorazasrol, közös programokrol van szo, mint en aki megtanultam a nyelvet, minden nap nezem a hireket, tudom hogy mi törtenik az orszagban. A francia anyanyelvu franciatanar ugyanaz a kategoria mint en. Tole elvartak hogy megtanuljon svedul, amit az angoloktol nem. Meg is tanult, hosszu tavon jobban is jart. Sajnos hamarosan munkahelyet fogok valtani, de tudom hogy nehany emberrel abszolut meg fog maradni a baratsag.
sörm 2020.10.01 09:35:11
@Platonica: Egyetértek, az hogy valaki másik országból jön jó beszélgetésindító első alkalommal, de barátsághoz édeskevés.

Sajnos mert nagyon szeretem a munkahelyem és a kollégákat. Meg ja, státusz, az ország egyik legelitebb iskolájában tanítok, magas színvonal, egyetemisták nálam csinálják a gyakorlatot, ilyesmi. Ebben a tanévben gyesen vagyok úgyhogy a váltás akkor lesz aktuális amikor visszamennék. Változott az élethelyzetünk. Most Stockholm egy fantasztikus negyedében bérlünk egy szuper lakást, ez eddig jó volt, élveztük a night lifeot, barátok sokat lógtak nálunk, nekem közel volt a munkahely stb. Most megjött az első gyerek, én itthon, férjem corona és gyerek miatt szintén itthon, bevételeink hirtelen kevesebb mint az eddigi fele és amúgy sem tudjuk kiélvezni mindazt amit a belváros ad. Úgyhogy épp benne vagyunk egy licitben, izgi, lehet hogy ma este már lesz egy kertes házunk 50 kmre egy szuperaranyos kisvárosban, jó vonatkommunikációval a belvárosba. A saját ház kb. feleannyiba fog kerülni havonta mint a mostani bérlemény :). De kisgyerekkel nem fogok 50kmre ingázni. Reméljük hogy hamarosan jön a második gyerek, addig eltanítgatok majd a kisváros gimnáziumában ahol ismernek és szeretnek, egyszerű és biztonságos. Karrierambíciókra visszatérünk majd ha a másodikat nyugodtan ott lehet hagyni hosszabb napokra az oviban. Tipikus középosztály-dilemma, a budget nem elég a fővárosi kertes házra, de így meg az ingázást kell majd beleszámolni az egyenletbe :)
sörm 2020.10.01 10:12:01
@Platonica: Igen, egy tanév. Köszi, meglátjuk hogy megy a házzal. Ha ez nem jön össze lesz másik :)
Egy ország, amely állandóan a katasztrófa szélén lebeg, ahol a vallási korlátok és a tiltott élvezetek mellett még egy expat-buborékban élve is elképesztő élmények érik az odaköltöző magyart, derül ki Erika posztjából...
Az elmúlt hónapokban a határátkelők sokan sokszor elmesélték, milyen nehezen élték meg, hogy a járvány miatt bevezetett korlátozások nyomán nem tudtak hazautazni, nem láthatták családtagjaikat. A tragikus történetek sorában illeszkedik Noráé is. A fotó illusztráció..
sörm 2020.07.22 08:48:13
@sZulamith: Most korona alatt nem lehetett volna, az volt a lényeg h az időseket izolálni saját biztonságuk érdekében.
Mint a legtöbb ország esetében, így Törökország kapcsán is rengeteg a tévhit, illetve a magyar szemmel különös szokás, legyen szó a furcsa tisztaságmániáról, a szőnyegek és a nyár bizarr kapcsolatáról és a különös árképzésről. Mindezeket Mercedes gyűjtötte csokorba...
sörm 2020.07.22 00:55:22
@Rayovac: Wtf? Remélem azért mert egyházi iskoláról volt szó? Ha igen akkor tök oké, a fenének küldi egyházi iskolába a gyereket aki nem akarja hogy templomba járjon a csemete. Én egyháziba jártam, hittanra járni mindenkinek kellett, mindenki a saját vallása szerint, zsidó ment zsidó hittanra, katolikus katolikusra, evangélikus lutheránusékhoz. Abszolút nem voltunk vallásosak, azért jártam oda mert a környék messze legerősebb iskolája volt fantasztikus tanári karral. Azt meg tudta az ember hogy ez az iskola ezzel jár. Mellesleg nem vált káromra, pláne hogy otthonról nulla ismeretet kaptam a vallásokról, az alapműveltséghez hozzátartozik h melyik világvallás és pláne a kereszténység miről szól. Ezt az én időmben még állami iskolában nem kaptad meg. Ha ma már állami iskolában is templomba kényszerítik a gyereket az gáz, de nem akarom elhinni. Igaz sok mindent nem akartam elhinni ami otthon történt mióta én elköltöztem, aztán mégis igaz volt...
sörm 2020.07.22 01:19:56
@Rayovac: Ha állami iskola tanítási időn kívül / tanítási időben de NAT kereteibe be nem férő programért igazolatlant adott, az tényleg wtf kategória. Kár h nem vittétek tovább, de persze érthető, kinek van ideje meg ereje értelmetlen hadakozásokra.
Voltaképpen akár szenzációsnak is nevezhető adatokkal állt elő a Központi Statisztikai Hivatal a napokban. Ezek szerint ugyanis tavaly évtizedes trend fordult meg, hiszen több Magyarországon született állampolgár költözött vissza, mint amennyi elment – magyarán megfordult a kivándorlás. „Az utolsó…..
sörm 2020.05.20 10:30:35
@Din Serpahis: Igen, valszeg itt a magyarázat az eltérésre a magyar és német statisztikában. Én is csak 3 évvel a kiköltözés után jelentettem be a magyar hatóságok felé hogy leléptem. Amíg nem voltam biztos abban hogy maradni akarok, addig minek bonyolítani az életem felesleges bürökráciával?
A „mozgalmas karantén” kifejezés elsőre meglehetősen furcsának és ellentmondásosnak tűnik, ám Zsolt történetének elolvasása után ez jutott az eszembe. Nem csoda, kéthónapos oroszországi tartózkodásába rengeteg minden belefért, a Fekete-tengertől Mordvinföldön és Baksírföldön át egy nem akármilyen…..
sörm 2020.05.18 10:59:51
A svédek a nyugati világban meglehetősen szokatlan módját választották az új koronavírus-járvány elleni védekezésnek. Anélkül, hogy most ebbe részletesebben belemennék (elvégre a blognak ez nem profilja), a lényeg az, hogy a svédek jóval kevésbé voltak szigorúbbak a korlátozásokkal, mint akár a…..
sörm 2020.05.16 09:22:50
@Hari Seldon 2: Ez jó :)))
sörm 2020.05.17 20:10:08
@orient: Mivel nem tesztelnek nem tudjuk. De azért nem tudjuk mert habzó szájjal ígérték a teszteléseket, aztán hirtelen nagyon elhallgattak rögtön miután elkezdték. Szinte biztos h a társadalom elenyésző része fertőzött csak. De sosem fogjuk megtudni, nem merik megkockáztatni hogy tesztelik a népet.

Ami jó hogy itteni médiában is egyre több a kritika a "svéd stratégia" felé. A kormány jól taktikázott, az ő felelősségük fel sem merül, csak a FHMé (ÁNTSz). Sajnos én meg vagyok győződve róla hogy itt szó sem volt stratégiáról. Naívak voltak, felkészületlenek, a kommunök és länek budzséje irtózatos mínuszban (=> évek óta irtózatosan spórolnak az idősek otthonán pl). Megőrjít ez a svéd naivitás, hogy minket nem érhet baj és arrogancia, hogy úgyis mi csináljuk jól. Most mocskosul elcseszték. Van egy újságírónője a nagyon balos Aftonbladetnek. Olyan fröcsögő és gusztustalan stílusban extrém balos és halálig kormányhű, hogy Mrs Bayernek hívjuk itthon. Már ő is ki van borulva, amihez azért mocskosul sok kelett...

Az meg mítosz h a svéd egészségügy jó. Vannak fantasztikus kutatási projektek, az akut (emergency) elhiszem hogy világon a legjobbak között van. De amúgy én sokkal jobban bízom a magyar egészségügyben mint az itteniben. Eddig amit tapasztaltam sajnos nagyon negatív volt. Hamarosan bevonulok kórházba, eddig ilyen még nem volt, úgy remélem hogy utána ódákat zengve jövök ki...
Érdekes és tanulságos történetekkel jelentkezik a két- és többnyelvű gyerekek világából Dr. Csiszár Rita. A nyelvtanárként, szociológusként és nyelvészként is dolgozó Rita nem csak ebbéli minőségeiben, de több mint két évtizede külföldön élve anyaként is érintett a migráció és a többnyelvűség…..
Ausztriában és Németországban is rengeteg magyar él, akiket a járvány az elmúlt hetekben elszakított az otthonuktól. Köreikben egyre nagyobb a felháborodás, miként azt egyikük, Zé rövid levelében megírta. Közben vannak, akik már aláírást gyűjtöttek a magyar gyakorlat megváltoztatását kérve...
sörm 2020.05.07 16:44:29
@Csodabogár: Erről többször beszéltünk már. Én tiszteletben tartom hogy a liberalizmus a vallásod, jól is hangzik hogy az állam ne korlátozzon. Csakhogy az államnak per definitionem az a feladata hogy korlátozzon. Nem mész oda ahova akarsz és nem teszed azt amit akarsz. Ha beköltözöl a lakásomba az akaratom ellenére az állam szervei tenni fognak arról hogy eltakarodj. Ha megölsz mert olyan kedved volt az állam meg fog büntetni. A kemény munkával megkeresett pénzem igen jelentős részét elveszi mielőtt a számlámra érkezne. Az állam rengetegféleképpen korlátoz minket. De ennek köszönhető hogy ki merünk menni az utcára, merjük ingatlanba fektetni a pénzünket vagy hogy te nyugdíjat kapsz. A nagy kérdés nem az hogy az állam ne korlátozzon, hanem hogy hol a határ az a szféra között amibe beleszól az állam és hol van az amibe már ne.

Az én értékrendemben egy járványhelyzetben abszolút van intézkedési joga az államnak. Szerinted nem. Nem kérdezem meg mi lett volna ha egész Európában nem vezetnek be korlátozást, nem készítik fel az egészségügyet stb. Úgyis csak spekuláció lenne.

Hogy mennyire vészes a helyzet Stockholmban azt megint ízlés kérdése megítélni. Valóban nem halt meg a lakosság 70%-a. De mostanra a város összes idősek otthona fertőzött, mert ugye nem volt szabad korlátozni a népet attól hogy látogassák a nagyit... Aztán hullanak mint a legyek. A zsidó idősek otthonából nem tudom az aktuális számokat, két hete volt a hírekben hogy a kilencvenvalahány lakóból harminc meghalt, köztük az összes maradék Auswitz túlélő (aki benn élt). Egy társadalomban a te szabadságod az én korlátom. Ha hozzád beviszik az unokák az idősek otthonába a vírust én is elkapom. Annak az ára hogy a te unokáid szabadon mászkáljanak könnyen az lehet, hogy az enyémek sosem látnak engem többé.

A régióhoz mérten a svéd számok katasztrofálisak, úgy is hogy már a socialminister is rászólt az ÁNTSZre hogy túl sok halottat nem számolnak bele. Nyilván mindenhol szépítik a számokat persze, nem csak itt.
sörm 2020.05.07 17:22:13
@Vrancisco: Igen, pont ezt írtam, hogy te nem veszed komolyan hogy mi történhetett volna, mert nem vagy érintett. De azért nem vagy érintett, mert korlátozások voltak. Teljesen egyértelmű hogy a korlátozások azért voltak hogy az egészségügy felkészüljön, egyetlen kormány sem állít mást. Mindenki tudta hogy amint készen állnak lazítanak majd, a betegség nyilván új erőre kap, de már van esélye az egészségügynek kezelni. Senki nem tervezte hogy 1-2 évre lezárja egész Európát.

Hasonlítsd össze a svéd adatokat a régió vagy akár Európa más országaival, lakosságszámhoz viszonyítva. Pár napja a hatodik legjobban sújtott ország volt a világon. Kár hogy nincs területi kimutatás, mert ha ha csak a Stockholm régiót néznénk biztos hogy még előrébb lennénk, hiszen az ország területileg legnagyobb része eddig még elég jól megúszta. Sokkal kevesebb korlátozás, eredmény jóval magasabb halálozás. Azért tűnik kevésnek mert alacsony a lakosságszám.

Hogy megéri-e azt ki-ki saját értékrendje alapján döntse el. Én személy szerint nagyon együttérzek sokakkal akik elveszítették a munkájukat. De nulla empátiám van és felfújt médiahisztinek tartom egy csomó cég vinnyogását hogy kell a segély vagy csődbemegyünk. Felháborítónak tartom, hogy a svéd cégek brutál nagy százaléka márciusban pánikszerűen nyereségként kiosztotta minden pénzét. Most meg üres a kassza, töltsük meg adópénzzel. Anyátokat. Nem értem hogyan nem illegális nyereséget kiosztani mielőtt egy cég felhalmoz elég tartalékot ahhoz, hogy 3-6 hónapig bevétel nélkül is ellegyen. Most nyilván nem az 1-2 éves cégekről beszélek, ahol erre még nem volt esély, őket mentsük. De amikor meghívják a legmenőbb három belvárosi étterem tulajdonosát sírni a tévébe, 20-30 éve menő éttermekről beszélünk ahova hetekkel előre be kell jelentkezni, hogy csillagászati áron egyél valamit. 10 zsíros esztendő után, amikor lehetett volna normálisan gazdálkodni, félretenni.... Nem, a tulaj zsebébe ment minden az utolsó fillérig, aztán KÉT HÉTTEL a csökkent (nem nulla) vendégszám után rinyál a tévében. Kapni fognak sokmilla adópénzt, kapzsiságukat és felelőtlenségüket jutalmazandó. De a személyzetet akkor is kirúgják, mert most könnyen megy, a szakszervezet is lapít. Na ez a felfújt hiszti, nem az hogy hányan halnak meg. Meg ott is korlátolt az empátiám a bankok és magánszemélyek felé is, amikor átlagos fizetésre csillagászati lakáshitelt adnak, ami bedől az első egy-két hónapban, mihelyst egy fizetés kiesik a családban. A bank felelőtlenül hitelezett, bukja csak. A család meg megtanulta hogy középosztály nem vesz luxusvillát, ha közben egy-kéthavi fizetés kiesése esetén nem tud enni adni a gyereknek. Ez a műhiszti, mert nem a járvány hibája hanem saját felelőtlenségből ered. Ha valaki megfertőződik egy vírussal és meghal afelé erősebb a szimpátiám.