Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Hidi János

33 bejegyzést írt és 0 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az Európai Bizottság felkérte a tagállamokat, hogy írják le a Nemzeti Energia és Klímaterveikben, milyen megújuló energia bővítési terveik vannak 2030-ra, amelyekkel összességében teljesíthetők lesznek a 2030-as EU-s célkitűzések. A kilenc környékbeli tagállam 2020-ban elküldött NEKT-jeiből…..
Bár az ablakon kinézve úgy tűnik, hogy a napelem telepítéseken és néhány villanyautó megjelenésén túl alig változik valamit az energiaipar, három hír is van a közelmúltból, amelyek együtt mélyreható változásokról árulkodnak. Az egyik, hogy a BP olajcég új stratégiájában jelentősen csökkenő fosszilis…..
A koronavírus járvány egyelőre szelídülni látszik a legtöbb európai országban. Bár nem látjuk a végét, az eddigi tapasztalatok segíthetnek majd, ha eljön a második hullám. Elemzésünkben csak az európai országokkal foglalkozunk, de itt is nagy különbségeket látunk az egyes országok által alkalmazott…..
Az alacsony gázkereslet ellenére kitartóan érkezik az LNG import Európába, a tőzsdei jegyzésárak pedig az őszi mélypontnál is alacsonyabban vannak. Ebben a bezuhanó olajáraknak is szerepük van, hiszen a gázárak egy jelentős része az olaj árához van kötve. Az olajkitermelés visszafogása azonban az…..
Az amerikai palaolaj- és gázforradalom jó tíz évvel ezelőtti kitörése utáni években kezdett gyakori fordulat lenni a „gázbőség” kifejezés. Ez arra utalt, hogy a gyorsan bővülő földgázkitermeléssel nem tudott lépést tartani a gáz elszállítása és felhasználása, így a jelentős helyi túlkínálat lenyomta…..
Az EU-s szabályozás legutóbb 2015-re adott az autógyártóknak CO2-kibocsátási limitet, amit sikerült is túlteljesíteni. Azóta nem volt érvényben éves limit, és a kibocsátás ezen időszakban összességében nem is csökkent. A következő év, amire van érvényes limit, az 2020-2021, de úgy, hogy 2020 még…..
Nemrég adtak hírt arról, hogy Kínában sikeresen tesztelték a világ első 1100 kV-os egyenáramú távvezetékét. Hossza 3324 km, amivel az észak-nyugati régióból szállítja a szélerőművek által megtermelt áramot a keleti, nagy áraméhségű ipari régiókba...
A szemünk előtt gyarapodnak az utcai látkpépben a villanyautók, és halljuk, hogy régi dízelautókat tiltanak ki egyes belvárosokból, de a teherautók esetén nem ilyen látványos a változás. Bár kaphatók villanyteherautók, és vannak is használatban ilyenek, tömeges elterjedésük későbbre várható, mint a…..
Az elmúlt években az olajár nagy kilengéseken ment keresztül, váltogatták egymást a túlkeresleti és túlkínálati időszakok, az OPEC kitermelés-szabályozási erőfeszítései és a világgazdaság változó növekedési kilátásai. A nemzetközi olajvállalatoknak ebben a volatilis környezetben kell megtalálniuk a…..
Egy Világbankos tanulmány szerint a Párizsi Klímaegyezményben foglaltak teljesülésével konzisztens karbonadó 2020-ra tonnánként el kell érje a 40-80 dolláros szintet, 2030-ra pedig valahol az 50-100 dolláros sávban kell lennie. Ha ezt a karbonárat a benzinre és gázolajra is rátesszük, akkor az…..
Rég nem volt ilyen olcsó a gáz Európában, mint mostanság, így az erőművek is többet égetnek belőle. Ez pedig kedvez a CO2-kibocsátás csökkentésének, hiszen a gáz – bár maga is CO2-kibocsátó – részben szenet vált ki, ami még erősebb kibocsátó...
Ahhoz, hogy a globális üvegházhatású gázkibocsátás a párizsi klímegyezményben foglaltaknak megfelelően alakuljon, és a felmelegedés mértéke jó eséllyel 2°C alatt maradjon, költenünk kell gazdaságunk dekarbonizációjára. Hogy mennyit? Néhány megbízható becslés szerint a következő 30 évben évente a…..
Mint minden új technológiát, a hibrid autózást is tanulnunk kell. Egy kaliforniai felmérés azt találta, hogy sokan sima hibridként használják tölthető hibridjüket, de az is látszik, hogy az akkumulátorkapacitást érdemes az egyéni autózási szokásokhoz igazítani. A szabályozás segítheti a vásárlót a…..
A közelmúltban nagy visszhangot váltott ki a legújabb tanulmány, ami a villanyautók és a hagyományos autók üvegházhatását hasonlítja össze. A németül elérhető IFO számítások ugyanis meglepő eredményre jutnak: egy Németországban gyártott és üzemeltett Tesla 3 üvegházhatása – a közvélekedéssel…..
Az EU ambíciózus dekarbonizációs célokat fogalmazott meg 2050-re vonatkozóan (legalább 80%-os CO2 csökkentés 1990-hez képest), és elindította a SET-Nav projektet, amelynek keretén belül kutatókat kért fel, hogy modellezzék azt a 2050-es állapotot, amelyben teljesülnek a célkitűzések. A kutatók…..
Vannak már 2018-as egész éves adatok a villanyautó eladásokról az Egyesült Államokból és Európából. Az előbbi 81%-kal, utóbbi 33%-kal nagyobb, mint 2017-ben. Az Egyesült Államokban a Tesla Model 3 húzta fel az eladásokat, Európában a WLTP szabvány némileg hátráltatta a tölthető hibrideket...
Az utóbbi években már elindultak azok a munkaerőpiaci folyamatok, amiknek jövőjét sok tanulmány igyekszik megjósolni. Egyes szakterületek automatizálásával, a mesterséges intelligencia fejlődésével átalakulóban vannak teljes szakmák, ami előbb utóbb az egész munkaerőpiacra hatással lesz. A…..
Előrejelezni nehéz, különösen a jövőt. Ezt persze már rég tudjuk. De az energia, olaj, közlekedés és villanyautók témakörében a mostanában elérhető előrejelzések sokfélesége kifejezetten szétszórt. Az összkép azt sugallja, hogy egyes nagynevű elemző intézmények nem teszik le voksukat egy előrejelzés…..
Móricz Dániel fontos és időszerű témáról írt nemrég, amiben felhívja a figyelmet arra a világszerte tapasztalható folyamatra, miszerint a piaci koncentráció növekvőben van, ami általában együttjár a verseny gyengülésével, az árak emelkedésével, a bérnövekedés lassulásával és a vállalati profitok…..
Megjelent az Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) által kiadott idei energiapiaci kitekintés (WEO), amiben külön hangsúlyt kap az áramszektor. Míg az IEA a villanyautók elterjedésében a konzervatív előrejelzők közé tartozik, ezúttal készített egy úgynevezett elektrifikációs szcenáriót is, amiben 1…..
A VW szintet lépett a villanyautók fejlesztési terveiben, de azért még messze nem mondhatjuk, hogy mindent feltennének erre az új technológiára. A 44 milliárd eurós ötéves tervük jelentős lépés, és a többi európai gyártónak előbb-utóbb követnie kell őket, különben az európai autóipart már a…..
A közúti teherfuvarozás nagyobb széndioxid kibocsátó, mint a személyautók, ráadásul dízel alapú, mégse kap akkora szabályozói figyelmet. Talán azért, mert ott kevésbé látszik az az alternatíva, ami a személyautóknál a villamosítás vagy a benzin. ..
Az orosz-amerikai rivalizálás egyik terepe az EU-ban a cseppfolyósított földgáz (LNG) kereskedelme. E tekintetben eddig talán az amerikai LNG kapott nagyobb sajtófigyelmet, de a számok azt mutatják, hogy idén az orosz LNG áll nyerésre. Igaz, hogy a kettő együtt sem éri el a qatari behozatal tizedét,…..
A német és francia havi adatokból az látszik, hogy a 2017-es csökkenő tendencia után 2018-ban megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelek arányának csökkenése...
Az utóbbi 15 év autói egyre takarékosabbak, de az áruk lényegében változatlan. Lehet, hogy nem is olyan borzasztó, ha a szabályozás kikényszeríti a takarékosságot?..