Adatok
Zsombor Artner
0 bejegyzést írt és 7 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
David Lynch nem könnyíti meg a dolgunkat. Összezavar, majd megmutat néhány dolgot, hogy aztán újra összezavarjon. Nem áll össze a film, de éppen ezért foglalkoztat, és nem tudjuk, a fordulatok a jól megtervezett narratíva vagy a véletlen művei lennének...
Mi történik, ha humoristák dolgozzák fel Artúr király legendáját, a kerekasztal lovagjait és a Szent Grál keresését? Ha a forgatáson nincs pénz a lovagok lovaira? És a trójai fanyúl cselébe apró hiba csúszik?..
Húsevők boltja egy globális apokalipszis után. A források megfogyatkoztak, honnan lehet húst szerezni? Új lakó érkezik a bérházba, munkát vállal a hentesnél, de még nem sejti, mi vár rá... Itt már csak a vegetáriánus terroristák segíthetnek. Szürreális film Jeunet és Caro egyedi látásmódjával,…..
Enni jó dolog. Finom sültek és mártások, gőzölgő levesek és tészták, édes sütemények és krémek... életünk jelentős része a terített asztal mellett telik, ahol a rafinált ízek mellett magát a fogyasztást élvezzük. Hiába jóllakott a nyugati társadalom, tovább eszik, mert van mit, sorban érkeznek az…..
Hogyan ösztönözzük az eladásokat, ha egyszer nem veszi senki a ládagyár termékeit, és amit az egyik részleg összeszerel, azt a másik szétszedi? Szatíra a tervgazdálkodásról, a kisemberek ügyeskedéseiről – ami nem csupán a múltban történt így...
Lehet-e filmet forgatni, ha a főhős egy autógumi? Képes lesz--e a néző azonosulni egy autógumival? Vagy ez lenne az igazi "road movie", ahol az emberek csak nézők lehetnek, vagy legfeljebb statiszták? A Rubber valóban rendhagyó film, amely nem csak tartalmában, hanem dramaturgiájában, a történet…..
Zsombor Artner
2017.10.02 21:39:54
@Zsombor Artner: Szilárd meggyőződésem immár a második megtekintés után tehát, hogy a film kétségtelen mestermű. A második megtekintés talán azért nem fogható egy közel másfél órán át tartó masszív agóniához, mert a jelenetek ismeretében elkerülhető volt, hogy figyelmemet és józan gondolkodásomat gúzsba kössék a kegyetlenül ostoba képek. Legalábbis egészen a prológus elhangoztáig, amelyben ugyanis Chad rendőrhadnagy ismerteti azt a lényeges dolgot, melyhez a nézőknek érdemes tartania magukat, ha elkerülnék a felzaklatottság mostoha érzését. Felhívja a figyelmet ugyanis arra, hogy semmi esetre sem érdemes a filmben lezajló eseményeknek akármilyen, vagy akármekkora jelentőséget tulajdonítani, illetve azok között ok-okozati, logikai összefüggést, teremteni, keresni vagy fejtegetni azt. Ergo előrebocsátja, hogy a látottaknak nincsen értelme és jobban járunk, ha ehhez tartjuk magunkat. Ezt megerősíti az a jelenet, melyben a szemüveges forma inkább megmérgezi a nezőket, mintsem, hogy végig kelljen szenvedniük ezt az átkozott blődséget. Nem is kérdéses ezek után, hogy miért válthat ki paradox érzést sokakban egy kerekasztal beszélgetés összehívása, mely során a jelenlévők fejtegetik egy olyan film értelmének mibenlétét, melynek egyértelműen nincsen értelme. Ennek ellenére azonban a Filmklub alatt számos érdekes interpretáció született a film kapcsán. Hallhattuk, hogy egyes nézőkben milyen érzések születtek, s hogy ki-ki melyik szereplővel tudott azonosulni. Mivel tőlem nem hallhattatok érdemi élménybeszámolót, most megragadnám az alkalmat, hogy összegezzem a dolgokat. A főszereplő megválasztása csupán rövid ideig taglózott le. Számba véve tucatnyi kultuszfilmet, sikerült viszonylag hamar megbarátkoznom a gumiabronccsal, mint vérengző gyilkossal. Számos film létezik, melyek főszereplőjének kiléte nem ismeretes. A Péntek 13 gyilkosát példának okáért egy hokimaszkkal azonosíthatjuk. A különbséget a figurák között csupán a végtagok képezik. A stáblistából kiderül az is, hogy a gumi neve Robert. Talán ez lehet kissé felkavaró, azonban ez is fő eleme a szereplő identitásának kialakításában. Valóban egy valóságos evolúcios folyamatot és jellemfejlődést figyelhetünk meg a film során. Azonosulni azonban még így sem tudtam a szereplővel. Legfeljebb a végtelenségig elrugaszkodva a földtől, akkor éreztem együtt az abronccsal mikor a forró sivatag közepén lehűteni kívánta magát a medencébe gurulva. A nézőkkel olyan viszonylatban tudtam azonosulni, hogy átéltem a mérgezés okozta gyomorgörcsöt, mely egyes esetekben valós fizikai fájdalommal járt. Párhuzamot azonban tudtam állítani. Rögtön eszembe jutott Shakespeare Hamlet ill. a Szentivánéji Álom című darabjaiból méltán ismert meta-színház jelensége. Míg az említett darabokban színház a színházban fogalmáról beszélünk, addig a Rubber-ben mozi a moziban jelenik meg. Továbbá eszembe ötlött a performansz, mint művészeti irányzat. Jobban mondva egy jól sikerült performansszal állítottam párhuzamba a filmet. Felkorbácsolta a gondolataimat, elgondolkodtatott és hatására semmiképpen sem maradtam passzív. A pop-art leghíresebb képviselője, Andy Warhol hamburger reklámja ékes példa, hiszen egy közel 5 perces videóról van szó, melyben Andy síri csendben elfogyaszt egy sajtburgert majd a videó végén közli, hogy elfogyasztott egy sajtburgert. Tökéletesen értelmetlen, felzaklat, felidegesít, de rendkívül fontos, hogy nem maradunk gondolatok nélkül a megtekintés után. Zárásul ugyancsak Warhol egy aranyköpését idézném, miszerint a jövőben mindenki híres lesz 15 percre. Ez pedig, mint a filmből látszik, valóban akárkivel agy akármivel megtörténik.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Szinte végig próbálkoztam kétségbeesetten rábukkanni az épelméjűség egy biztos csücskére és görcsösen belemarkolni, azonban ezt megnehezítette a szemöldököt nélkülöző rejtélyes idegen. A kihipózott hullaszín arcon ülő üveggolyószerű szemek szinte a falhoz szegeztek. Nem könnyítette a dolgok feldolgozását egyik ezen fazonhoz köthető jelenet sem.
A film történetével és stílusával tökéletesen kollaborált a zenei repertoár.