Adatok
BOLYonGOeLET
30 bejegyzést írt és 252 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Azt hiszem a legtöbben az utóbbi napokban már hallottuk mind az írott, mind pedig az online sajtóból, hogy június 10-én gyűrűs napfogyatkozás lesz, amely Európa szerencsésebb felén különböző mértékben ugyan, de részleges napfogyatkozásként is látható lesz.
A “valódi” gyűrűs fogyatkozást, azaz a…..
Mostanság minden a koronavírusról, a fekete életekről, a szólásszabadságról és a szabad sajtóról illetve egyebekről szól – teljesen jogosan. Viszont az "egyebek" kategóriába valami olyasmi került bele, amely csillagászként nagy örömmel tölt(ött) el: végre felkerült az égre egy szabad szemmel is…..
Azzal kell kezdenem, hogy nagyon szép helyre sodort minket az élet. Baden-Württemberg Németország harmadik legnagyobb tartománya, amelyen belül 35 körzet van, s ezekből kettő határos a Bodeni-tóval, melyek közül az egyik a konstanzi körzet, amelybe Radoflzell am Bodensee városa is beletartozik. Csak…..
Itt az ideje újra felvenni az amerikai úti beszámolók leejtett fonalát. Legutóbb ugye még Arizona államban jártunk, ahol a Grand Canyonnál volt szerencsénk kipróbálni a vadkempingezést. Ebben a posztban már áthajtunk az északról szomszédos Utah államba.
Az USA második legszárazabb állama (Nevada az…..
Ezzel a rövid kis poszttal egy picit megszakítom az amerikai bejegyzések kissé talán unalmas hegemóniáját. Meg hát jön a karácsony, szóval gondoltam adok egy nyúlfarknyi kóstolót a kölni karácsonyi vásárok történetéből.
Vannak, akik szeretik és vannak, akik nem szeretik ezeket a vásárokat. Meg…..
Ugyan a poszt túlnyomó részében még maradunk Arizonában, de már egy picit áttesszük a lábunkat az északi szomszédba, Utah államba...
BOLYonGOeLET
2018.11.17 09:48:45
@Gandosz: Szia. Hat sajnos mi kifogtuk. Bar valoszinuleg sok fugg attol is, hogy melyik idoszakban megy az ember. A navahokkal valo talalkozas az ut soran nagyon erdekes volt egyebkent. Az a langos pedig nagyon jo volt :-)
BOLYonGOeLET
2018.11.17 23:31:22
@Stupid: Szia. Örülök, hogy tetszett a poszt és a képek. Ôszintén szólva nem tartom magam írónak, de a könyv jó ötlet :-)
Nem adjuk fel Amerika átszelését, azaz folytatódik Zoliék kalandja. Jórészt még mindig Arizonában, és annyit ígérhetek, hogy egészen káprázatos helyekre látogatunk el – már megint. Az amerikaiak egyik legendás filmszínészének neve sem véletlenül merül fel a címben… (A…..
BOLYonGOeLET
2018.11.17 09:55:20
@Zsuzsi65: Nincs mit :-)
Igen erdekes volt latni forditva az addig "normalisan" latszodo csillagkepeket.
Bar nyilvan, aki a deli felteken lakik annak meg a mi egboltunk tunik furcsanak :-)
Igen erdekes volt latni forditva az addig "normalisan" latszodo csillagkepeket.
Bar nyilvan, aki a deli felteken lakik annak meg a mi egboltunk tunik furcsanak :-)
BOLYonGOeLET
2018.11.17 09:56:18
@Csodabogár: Hat vagyogatok :-) Persze egy kicsit mas es erdekes ujra itt lenni, de amugy meg jo is egyuttal :-)
BOLYonGOeLET
2018.11.17 09:59:35
@FutureFry: Persze, nyilvan, ahogy megy egyre delebbre az ember ugy nyilik meg az "uj vilag". Sajnos amugy pont abban az idoszakban voltam Chileben, amikor nem latszodtak a Magellan felhok. Na, de majd legkozelebb :-)
Az előző részben kicsit már belekóstoltunk Arizonába. Most pedig - az államot nem elhagyva - folytassuk a barangolást.
Reggel fájó szívvel hagytuk ott Tucsont, hogy előbb a 10-es államközi autópályán haladjunk észak felé, majd Phoenix után ráforduljunk a 17-es sztrádára...
BOLYonGOeLET
2018.10.22 12:41:11
@Stupid: Szia. Köszönöm!
Nyomulunk tovább keresztül Amerikán Zoli segítségével. Az elindulást követően megjártuk már a Vadnyugatot, az előző rész Arizonában ért véget. Most innen folytatjuk és csak az biztos, hogy nem akármilyen helyeket kalandozunk be...
BOLYonGOeLET
2018.10.18 19:39:31
@gigabursch: Egyetértek. Szerintem is ki lehet hámozni valamit ezekből a jelekből. Ha más nem, akkor azért látszik, hogy visszatérnek bizonyos elemek (pl. spirálok), illetve az is valószínű, hogy vannak elkepzeléseik, csak nem tudják alátámasztani...
BOLYonGOeLET
2018.10.18 20:05:40
@Csodabogár: Önmagában a Naprendszer nagyobb égitestjei szépen beálltak a megfelelő pályákra. A kegtöbb kisbolygó is megtalálta a helyét (pl. Trójai kisbolygók). Az izgalmas dolgok szerintem a Neptunuszon túl kezdődnek és ki tudja, hol végződnek.
Rengeteg olyan apró, de nagy sebességű objektum száguldozik a csillagközi és bolygóközi térben, amelyek bármikor megzavarhatják a kis nyugalmunkat.
Az, hogy mennyi az esélyünk egy ilyen jövevény kivésédésre az főleg attól függ, hogy milyen hamar vesszük észre. Ha már háromszor sikerül észlelni, akkor egész jól ki lehet számolni a pályaelemeket. Ezeket a pályaelemeket aztán folyamatosan (újabb észlelésekkel) frissíteni lehet/kell, mivel a kis objektum simán elhaladhat egy nagyobb mellett, amely jelentősen megváltoztathatja a kis száguldó pályáját (a gravitáció csodákra képes :-)).
Ha ismerjük a pályát, lehet valósznínűséget számolni, hogy nekünk jön vagy sem...egyáltalán metszi-e a Föld pályáját.
Ha nem, akkor kein Problem, ahogy a tanult maszáj törzsfőnök mondaná.
Ha igen, akkor passz. Őszintén szólva nem vagyok benne biztos, hogy, ha jönne a dolog, akkor tudnánk valami értelmeset csinálni.
De mindez a jobbik forgatókönyv. Ugye úgy kezdtem, hogy ha észrevesszük :-)
Azért a legtöbb ilyen repkedő krumpli nem túl nagy (de azért elég nagy, hogy komoly gondot okozzon), ellenben gyors. Ha nem jó irányba nézegetünk a távcsöveinkkel, akkor sokat nem tehetünk.
Statisztikai módszerekkel meg lehet becsülni a repkedő krumplik méret-eloszlását vagy egyáltalán, hogy mennyi van belőlük. Sokszor azonban akkor vesszük észre, ha már túl küzel van vagy éppen elhaladt mellettünk.
Azért tegyük hozzá: iszonyatosan "üres", mind a csillagközi, mind pedig a bolygóközi tér (természetesen most nem atomi vagy molekuláris szintről beszélek).
Ahhoz, hogy egy repülő kis valami pont elkapjon minket nem olyan nagy a valószínűsége. De nem nulla, mint tudjuk :-)
Rengeteg olyan apró, de nagy sebességű objektum száguldozik a csillagközi és bolygóközi térben, amelyek bármikor megzavarhatják a kis nyugalmunkat.
Az, hogy mennyi az esélyünk egy ilyen jövevény kivésédésre az főleg attól függ, hogy milyen hamar vesszük észre. Ha már háromszor sikerül észlelni, akkor egész jól ki lehet számolni a pályaelemeket. Ezeket a pályaelemeket aztán folyamatosan (újabb észlelésekkel) frissíteni lehet/kell, mivel a kis objektum simán elhaladhat egy nagyobb mellett, amely jelentősen megváltoztathatja a kis száguldó pályáját (a gravitáció csodákra képes :-)).
Ha ismerjük a pályát, lehet valósznínűséget számolni, hogy nekünk jön vagy sem...egyáltalán metszi-e a Föld pályáját.
Ha nem, akkor kein Problem, ahogy a tanult maszáj törzsfőnök mondaná.
Ha igen, akkor passz. Őszintén szólva nem vagyok benne biztos, hogy, ha jönne a dolog, akkor tudnánk valami értelmeset csinálni.
De mindez a jobbik forgatókönyv. Ugye úgy kezdtem, hogy ha észrevesszük :-)
Azért a legtöbb ilyen repkedő krumpli nem túl nagy (de azért elég nagy, hogy komoly gondot okozzon), ellenben gyors. Ha nem jó irányba nézegetünk a távcsöveinkkel, akkor sokat nem tehetünk.
Statisztikai módszerekkel meg lehet becsülni a repkedő krumplik méret-eloszlását vagy egyáltalán, hogy mennyi van belőlük. Sokszor azonban akkor vesszük észre, ha már túl küzel van vagy éppen elhaladt mellettünk.
Azért tegyük hozzá: iszonyatosan "üres", mind a csillagközi, mind pedig a bolygóközi tér (természetesen most nem atomi vagy molekuláris szintről beszélek).
Ahhoz, hogy egy repülő kis valami pont elkapjon minket nem olyan nagy a valószínűsége. De nem nulla, mint tudjuk :-)
BOLYonGOeLET
2018.10.19 10:25:27
@Hari Seldon 2: Szia, bocsi a kesoi valaszert. Hat oszinte leszek hozzad. En annyira ezt a missziot eppen nem figyelem argus szemekkel. Ellenben itt van egy link, ahonnan le tudsz tolteni egy 14MB-os pdf-fajlt, amiben egeszen jol le van irva, hogy mi a cel, egyebek:
sci.esa.int/bepicolombo/60754-bepicolombo-launch-media-kit/
En letoltottem es egeszen jol leirja a dolgokat. Gondolom itt nem tudok pdf-et csatolni a kommentemhez...de ha, adsz egy emil cimet, akkor elkuldom. A bolyongoelet@gmail.com cimre tudsz irni....
sci.esa.int/bepicolombo/60754-bepicolombo-launch-media-kit/
En letoltottem es egeszen jol leirja a dolgokat. Gondolom itt nem tudok pdf-et csatolni a kommentemhez...de ha, adsz egy emil cimet, akkor elkuldom. A bolyongoelet@gmail.com cimre tudsz irni....
Keresztülvágni Amerikán sokak vágya (jelen...), ugyanakkor viszonylag keveseknek adatik meg. Zoliék nem kevés tervezgetés után idén nyáron megtették, és ígérete szerint be is számol erről a nem akármilyen kalandról itt, a Határátkelőn. A tervekről itt olvashattatok, az…..
BOLYonGOeLET
2018.08.28 22:17:45
@blackhairlady: Nagyon koszonom es igyekszem majd hasznosnak velt infokat csepegtetni a kovetkezo posztokban is....
BOLYonGOeLET
2018.08.28 22:18:27
@Zsuzsi65: En koszonom es remelem, hogy a kovetkezok is tetszeni fognak :-)
BOLYonGOeLET
2018.09.02 14:55:26
@Bredpitt Monika: Szia. Koszonom es orulok, hogy tetszenek a fotok is. Az biztos, hogy Arizona, Kalifornia deli resze, Uj-Mexiko stb. elegge meleg es szaraz tud lenni. Masfelol viszont gyonyoru, ahogy irtad....
Nyári hó
Jó volt elindulni. Nem a szállás miatt. Izgatott voltam, mert most már tényleg itt vagyunk és elindul a móka. Alamogordóból a 70-es úton lehet megközelíteni az Új-Mexikóban található, igazán érdekes White Sand természetvédelmi területet, melynek fehér - hóra emlékeztető - homokbuckái…..
Boly(on)gó-élet
Egy több, mint 100 éves hagyomány, amely összerezzenti Nizza városlakóit
2018.08.11 16:05:10
Aki járt már a côte d'azur fővárosában, Nizzában, az tudja, hogy a város nem ér véget a Promenade des Anglais végén. A híres sétány végén van egy domb, amelyre mindenképpen érdemes felmásznunk. Aki nem rendelkezik megfelelő kondícióval, az lifttel is leküzdheti a nagyjából 100 méteres magasságot.…..
Aki rendszeresen követi a blogot, az talán emlékszik még rá, hogy tavasz végén Zoli írt egy posztot, melyben arról volt szó, hogy hamarosan átszelik Amerikát és akkor azt is megígérte, hogy rendszeresen beszámol a kalandjaikról. Nos, a technika ördöge ennek kissé keresztbe tett,…..
BOLYonGOeLET
2018.07.24 17:47:03
@kék madár: Hja kérem, nem csak a fotókat kell nézegetni :-)
Ha jól megfigyeled, bizony használtam múlt időt ("Annyi minden történt velünk, hogy ....")
De amúgy én kérek elnézést... :-)
Ha jól megfigyeled, bizony használtam múlt időt ("Annyi minden történt velünk, hogy ....")
De amúgy én kérek elnézést... :-)
BOLYonGOeLET
2018.07.24 17:48:49
@kék madár: Nos, jó kérdés :-) Reményeim szerint szabadtéren, időben odajutva tudom majd nézni...hja igen...ha minden jól megy, akkor a Földről :-)
BOLYonGOeLET
2018.07.24 19:27:36
@London2009: hja kérem, akinek sikerült az élet :-)
A következő posztok a nyári 5 hetes kiruccanásunk butított változatai lesznek. Annyi minden történt velünk, hogy képtelenség mindent leírni. Azért remélem, hogy sikerül valamennyit átadni az utazási élményekből.
Most úgy vélem, hogy az egyes bejegyzések kb. egy-egy hete fognak lefedni, ebből…..
Az előző posztban kicsit kieveztünk a tengerre, most azonban újra a szárazföldet célozzuk meg. Ebben a posztban Marseille közvetlen környezetére szeretnék koncentrálni - megint csak a teljesség igénye nélkül. Haladjunk a szárazföld belseje felől a tenger felé.
Allauch
Ez a kis…..
Eljött hát az idő. Reméltem, hogy le tudom majd írni ezeket a sorokat. Mert ez azt jelenti, hogy egy régóta dédelgetett álmunk valóra válik. Jelesül, egy autóval véghezvitt nagy utazás, amelyben átszeljük az észak-amerikai kontinenst, ha nem is óceántól-óceánig, de majdnem.
Eme posztban röviden…..
Edmond Dantès nyomába indulunk ma, nem is lesz rossz kicsit szusszanni és kikapcsolódni az elmúlt napok után. Akinek az Edmond Dantès név csak gyerekkori olvasmányai távolából sejlik fel, annak szíves figyelmébe ajánlom a címet. A Monte Cristo grófja (Le Comte de Monte-Cristo)…..
BOLYonGOeLET
2018.04.15 00:51:46
@swing gitan: Szia..koszi :-)
BOLYonGOeLET
2018.04.15 00:52:37
@Hari Seldon 2: Szia. Orulok, hogy tetszett...es amugy egyetertek...
BOLYonGOeLET
2018.04.15 00:53:38
@gabors: Szia...a kepeket en csinalom :-) Ha nem, akkor azt feltuntetem...
Az utóbbi két posztban Marseille-ben jártunk. Most egy kicsit elhagyjuk a biztonságot jelentő szárazföldet és kihajózunk a város öreg kikötőjéből, hogy eljuthassunk a Frioul-szigetekig. Érdemes - főleg nyáron - akár napokkal előtte megvenni a jegyet, mert igen közkedvelt turisztikai…..
Ha már húsvét van (mindenkinek kellemes ünnepeket), akkor kicsit ma a hasunkra gondolhatunk (aki még bírja, persze), méghozzá francia finomságokkal. Ezeket most Zoli szállítja virtuálisan és képeken, én nagyon élveztem az írását, remélem, ti is így lesztek vele. Szóval…..
BOLYonGOeLET
2018.04.02 18:49:21
@arncht: Szia. Igen, elirtam. Koszi, javitva az oldalamon...
BOLYonGOeLET
2018.04.02 21:56:50
@kardio1: Szia. Hat szerintem ez nezopont kerdese. Marmint, hogy melyik francia regiobol nezzuk. Gondolom a marseille-e emberek meg a chocolatine-ra ugranak :-)
Egyszeruen maskepp hivjak egyes teruleteken...mondjuk egy francia baratom is megjegyezte, hogy neki nem a terkep szerinti regiok szamitanak. Onnantol szamitja a regiokat, ahol mar nem ugyanazt a szot hasznaljak ugyanarra a dologra :-)
De valoban megemlithettem volna, hogy mas regiokban chocolatine-nak hivjak.... :-)
Egyszeruen maskepp hivjak egyes teruleteken...mondjuk egy francia baratom is megjegyezte, hogy neki nem a terkep szerinti regiok szamitanak. Onnantol szamitja a regiokat, ahol mar nem ugyanazt a szot hasznaljak ugyanarra a dologra :-)
De valoban megemlithettem volna, hogy mas regiokban chocolatine-nak hivjak.... :-)
BOLYonGOeLET
2018.04.02 22:04:26
@kardio1: Nem is ugy vettem :-) De teny, hogy mokas, amint az egyes regiokban mennyire maskeppen neveznek dolgokat :-)
Az előző posztban betekintést nyerhettünk Marseille-be. Ebben a jóval rövidebb bejegyzésben - ismét a teljesség igénye nélkül és Marseille-ben maradva - megpróbálok további hasznosnak és érdekesnek vélt információkat továbbadni.
A háttérben Marseille jelképe, a Notre-Dame de la Garde, míg…..
A mai posztban Franciaországba látogatunk, azon belül is a második legnagyobb városba. Itt játszódtak a Taxi című filmek és ugyan nem a legjobb a híre, de Zoli írását olvasva erős kedvem támadt ellátogatni ide...
BOLYonGOeLET
2018.03.29 22:59:05
@LiBerti: Szia. Nyilvan teljesen szubjektiv, hogy kinek melyik resz vagy varos tetszik, illetve ki es milyen benyomasok alapjan itel meg varosokat.
Egyetertek, hogy Cassis gyonyoru. Amugy lesz rola posztom..pontosabban nem csak rola, de benne lesz Cassis is.
Egyetertek, hogy Cassis gyonyoru. Amugy lesz rola posztom..pontosabban nem csak rola, de benne lesz Cassis is.
BOLYonGOeLET
2018.03.30 22:15:31
@kardio1: Szia. Koszi az eszreveteleket. Bar a zongora nem helyesbitesre valo, hiszen nem az irtam, hogy itt van egyedul zongora. Azert mert van egy csomo palyaudvaron, attol meg lehet erdekes...szerintem.
BOLYonGOeLET
2018.03.30 23:43:26
@kardio1: Nyilvan nem sertodom meg, ha ertelmesen hangnemben irodik a kritika, illetve ha jogos. Most mindketto igaz volt, szoval nem volt okom megsertodni....
A mostani és következő posztban - amelyek egy dél-franciaországi régióról szóló poszt-sorozat kezdő nyitányai - egy olyan városról fogok írni, ahol volt szerencsénk két évet lakni. Szeretnék a városban és közvetlen környékén látható szépségekről - hasznosnak vélt információkkal megspékelve - kicsit…..
Mivel ez egy személyes poszt, így következzen egy valóban nagyon személyes bejegyzés arról a napról, amely gyökeresen megváltoztatta az életemet, s amely a leghosszab nap volt eddigi életemben. Eme leghosszabb naphoz tartozott egy hosszú út is, amit próbálok nem olyan hosszan leírni...
A képek…..
BOLYonGOeLET
2018.02.25 16:16:54
@Hungarian Geographic: Szia, miert? :-)
BOLYonGOeLET
2018.02.25 16:51:29
@Hungarian Geographic: Na, mindenesetre koszi az ertelmes es konstruktiv hozzaszolast ;-)
Az ember életét sok minden megváltoztathatja, jellemzően valamilyen trauma szokta leginkább. Azért olyan történet alighanem elég kevés magyarral fordult eddig elő, mint amit Zoli átélt Chilében. Nem akármilyen sztori következik.
Nem, ez nem a Mars, hanem az Atacama-sivatag..
BOLYonGOeLET
2018.02.23 19:15:47
@kék madár: Na szep...latom balhet szeretnel :-)
Amugy meg semmi nem biztos az uttal kapcsolatosan...illetve valoszinlueg nem is egy idoben megyunk majd....
Illetve az nem baj, ha maskeppen latjuk a dolgokat....sot biztos maskeppen fogjuk latni....na de ettol (is) jo....
Amugy meg semmi nem biztos az uttal kapcsolatosan...illetve valoszinlueg nem is egy idoben megyunk majd....
Illetve az nem baj, ha maskeppen latjuk a dolgokat....sot biztos maskeppen fogjuk latni....na de ettol (is) jo....
BOLYonGOeLET
2018.02.23 20:11:10
@zoldzeller es @littke: Hat igen, ez igy van...nem art ovatosnak lenni...
BOLYonGOeLET
2018.02.23 20:33:17
@zoldzeller: Igen...pont ez a lenyeg....hiaba fitt es sportos valaki, az meg nem garancia semmire. Ha a szervezete barmilyen ok miatt nem szereti a magashegyi korulmenyeket, akkor lehet barmilyen fitt es sportos valaki, nem szamit: a hegyibetegseg hamar le tudja amortizalni az embert...marmint pillanatok alatt.. :-)
Nagyon érdekes poszt a mai, hiszen elég ritkán juthat el valaki (ráadásul dolgozni) a világ egyik legegyedibb repülőjére, hogy a legprofibb gárda társaságában tölthessen nem is olyan kevés időt. Mielőtt belevágnánk Zoli posztjába, figyelmeztetek mindenkit, hogy a poszt első fele…..
BOLYonGOeLET
2018.01.27 03:53:25
@blackhairlady: Szia. Koszonom es hat remelem, hogy fogok majd posztot irni :-)
En meg a houstoni NASA-nal nem voltam, de Florida-ban mar igen es nagy elmeny volt...
En meg a houstoni NASA-nal nem voltam, de Florida-ban mar igen es nagy elmeny volt...
BOLYonGOeLET
2018.01.27 03:55:19
@kék madár: Igen, exponencialis fuggveny irja a le a levego csokkeneset a magassag fuggvenyeben...es bizony mar 1500 meter felett jelentkezhetnek tunetek (fejfajas, szaraz orr, stb...)
De 5000 meteren mar hatarozottan erezni, hogy nincs annyi oxigen :-)
De 5000 meteren mar hatarozottan erezni, hogy nincs annyi oxigen :-)
BOLYonGOeLET
2018.01.27 04:13:18
@sörm: Szia. Ez a csillagkeletkezesi regio eppen nincs messze, csupan 1.8 kpc-re van a Perzeusz spiralis karban. Persze lenyeges hangsulyoznom, hogy egy ilyen regioban altalaban nem egy csillag keletkezik, hanem tobb.
A csillagkeletkezes amugy is "ragalyos", szoval tobbnyire tobb csillagrol van szo. A csillagkeletkezesi regiok a galaxisok spiralkarjaiban helyezkednek el es ezek a regiok hatalmas gaz es por komplexumok.
Egy csillag szuletese evmillios idoskalan merheto es kellenek hozza bizonyos feltetelek. Pl. megfelelo mennyisegu gaz es por, aztan turbulencia is jelen van az ilyen felhokben. Altalaban hullamfrontok is jelen vannak es ezen frontok utkozese a kornyezo gazokkal gerjesztheti tovabb a csillagkeletkezest.
A lenyeg roviden es igen egyszeruen, hogy ezek a hatalmas gaz es porfelhok elkezdenek csomosodni, osszehuzodni a gravitacio es a turbulenica miatt. Ezekben a kis csomokban alakulnak ki vegul a csillagok. Na persze nem ilyen egyszeruen, de nagyjabol... :-)
Eloszor nem latjuk oket vagy legalabbis nehez oket eszrevenni, hiszen elbujnak a gaz es porfelhokben, de pl. infravros tartomanyban mar lathatoak, illetve mas egyeb kozvetett modon is lehet ra kovetkeztetni, hogy az adott felhoben van-mar csillag vagy csillagkezdemeny (protocsillag).
De egyebkent, ha szeretne latni ilyen hatalmas csillagkeletkezesi regiot, akkor nezz fel az egre es keresd meg az Orion csillagkepet. Az Orion-ove alatt van negy halvanyabb csillag (Orion-kardja) es a harmadik csillagnak latszo dolog nem mas, mint az Orion-kod. Ami bizony egy oriasi csillagbolcso...
A csillagkeletkezes amugy is "ragalyos", szoval tobbnyire tobb csillagrol van szo. A csillagkeletkezesi regiok a galaxisok spiralkarjaiban helyezkednek el es ezek a regiok hatalmas gaz es por komplexumok.
Egy csillag szuletese evmillios idoskalan merheto es kellenek hozza bizonyos feltetelek. Pl. megfelelo mennyisegu gaz es por, aztan turbulencia is jelen van az ilyen felhokben. Altalaban hullamfrontok is jelen vannak es ezen frontok utkozese a kornyezo gazokkal gerjesztheti tovabb a csillagkeletkezest.
A lenyeg roviden es igen egyszeruen, hogy ezek a hatalmas gaz es porfelhok elkezdenek csomosodni, osszehuzodni a gravitacio es a turbulenica miatt. Ezekben a kis csomokban alakulnak ki vegul a csillagok. Na persze nem ilyen egyszeruen, de nagyjabol... :-)
Eloszor nem latjuk oket vagy legalabbis nehez oket eszrevenni, hiszen elbujnak a gaz es porfelhokben, de pl. infravros tartomanyban mar lathatoak, illetve mas egyeb kozvetett modon is lehet ra kovetkeztetni, hogy az adott felhoben van-mar csillag vagy csillagkezdemeny (protocsillag).
De egyebkent, ha szeretne latni ilyen hatalmas csillagkeletkezesi regiot, akkor nezz fel az egre es keresd meg az Orion csillagkepet. Az Orion-ove alatt van negy halvanyabb csillag (Orion-kardja) es a harmadik csillagnak latszo dolog nem mas, mint az Orion-kod. Ami bizony egy oriasi csillagbolcso...
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Az igazság az, hogy nagyon is lehet csillag az a bizonyos nagy tömegű objektum. Az Oort-felhő külső határa nagyjából 100-200 ezer csillagászati egység. Alapvetően a mi Napunk gravitáció ereje a fő mozgatórugója a Naprendszeren belül. Azonban az előbb említett távolságban már nem számottevő a Nap gravitációs ereje. Itt sokkal inkább a mi galaxisunk ár-apály ereje és a közeli csillagok gravitációja az, ami perturbáló hatással lehet a az Oort-felhőben keringő több milliárd fagyott szikladarabnak.
Sőt! A Tejút ár-apály hatása után az Oort-felhőre a legnagyobb hatással a közeli csillagok és a csillagkeletkezési régiók vannak (ld. pl arxiv.org/abs/astro-ph/0512256).
Mire gondolsz, amikor azt írod, hogy a csillag fénye illetve üstökös felfényesedése?
Az üstökösök - nagy ráhagyással - kb. 5-10 csillagászati egységnél kezdenek olyan jeleket mutatni, hogy üstökösök. Addig nem. Az Oort-felhő eleve több ezer csillagászati egységtől kezdődik. Az üstökös nem attól fénylik fel, mert valami kilökte az addigi pályájáról, hanem mert közelít a Napunkhoz.
A csillagok fényét látjuk és azt is, ha van sajátmozgása. Amikor egy csillag az Oort-felhő "közelébe" jut, az jelenthet akár több ezer csillagászati egységet is. De ha nagy tömegű a csillag, akkor még nagyobb távolságból is képes zavart kelteni a repdeső kis sziklákban.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy ugyan több milliárd fagyott szikla repked az Oort-felhőben, a röppályák egy hatalmas térrészben helyezkednek el, ahol a szabad úthossza ezeknek a szikláknak több millió km is lehet. Így, ha meg is zavarja valami ezen parányi repkedő köveknek a pályáját, akkor akár több tíz év vagy száz év is eltelhet, mire valamelyik összeütközik a másikkal.
Illetve, ha már a Naprendszerünk belseje felé lökődött az egyik vagy akár több kis szikladarab, akkor sem biztos, hogy elérik a Naprendszer belsejét. Hiszen útközben, a nagytömegű gázóriások úgy megváltoztathatják az addigi röppályát, hogy még azelőtt kipenderülnek a Naprendszerből/belecsapódnak valamelyik bolygóba, hogy elkezdene reakcióba lépni a Napunkból érkező napszéllel vagy az elektromágneses sugárzás valamilyen formájával. Szóval igen, lehet, hogy tömegével szórná ki a csillag az üstökösmagokat az Oort-felhőből, azonban ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy azok tömegével meg is érkeznének a Naprendszer belsejébe.
Remélem sikerült kimerítő választ adnom. Ha maradtak még kételyek, akkor írj nyugodtan. Asztrofizikusként foglalkoztam az üstökösök témájával - bár bevallom nem sokat, mert utána a csillagkeletkezéssel és a nagy tömegű csillagokkal foglalkoztam - de, ha szeretnéd, akkor küldök még szakcikkeket a témával kapcsolatban.
Üdv,
Bolyongó-Élet