Adatok
sualsidal
0 bejegyzést írt és 82 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Ma a trianoni békediktátumra emlékezik a magyarság, mely - második világháborús vereségével együtt - mindmáig megszabja nemzetközi létezésének, benne biztonság- és katonapolitikai lehetőségeinek külső kereteit is. A fő kérdés nem változott: létezhet-e kitörés a legyőzetett szerepéből, normalizáció…..
sualsidal
2020.06.26 23:16:50
@zord: Nekik is megvan a maguk Blikk-je (The Sun): A-400 mint JET??!!
Politikai gesztusokkal kísérve adták át hivatalosan a nemrég Oroszországból megérkezett Pancir-Sz2 kombinált légvédelmi komplexumokat a Szerb Légierő és Légvédelem csapatainak. A rendezvényen főszerepet játszott az államelnök; visszakapta történelmi számozását a jakovói helyszínt biztosító…..
sualsidal
2020.05.18 23:07:26
@Kelepisti: pontosabban: Jennifer Casey százados, a Snowbirds közönségkapcsolati tisztje halt meg (nyugodjék békében), és Richard MacDougall pilóta-százados sérülésekkel élte túl a katapultálást.
A linköpingi SAAB-gyárban ma bemutatták a Gripen JAS 39E típusváltozatának első (normál gyártósoron épített) tesztgépét, a 39-8-ast. A Svéd Légierő (60 darab) mellett a Brazil Légierő (36 darab, kétüléses F gépek is) megrendelését bíró, jelentősen különböző modifikáció számunkra azért érdekes, mert…..
sualsidal
2020.03.23 17:56:53
@Jaktfalken: Hehe, jó szöveg, csodálom hogy ilyen komoly pofával röhögés nélkül el tudta mondani :-)) ...de még nincs április elseje!!
Zord..
sualsidal
2020.01.09 14:11:17
Először települt huzamosabb időre Magyarországhoz közeli bázisra ötödik generációs típus az elmúlt hetekben. Mit tudunk mi kezdeni ezzel a trenddel? Felülünk rá? Felkészülünk rá? Kibekkeljük? Egy biztos, a vállunkat nem rándíthatjuk, mert itt van, kopogtat, ahogy előbb-utóbb nem fehér csillagos…..
sualsidal
2019.06.30 22:31:47
@molnibalage: Nemcsak pótosok voltak hanem gyakorló bombák is, azokból meg ha csak egy is felrobban, akkor a megroggyant pótosokból szétfröccsenő kerónak van mitől égni!
Amióta Törökország is helyet kapott a magyar honvédség modernizációs terveiben, az ember más szemmel nézi az eurázsiai középhatalom védelmi ipari seregszemléjét, az IDEF-et. Helyszíni benyomások Isztambulból, a TUYAP vásárvárosból.
A TUSAS nehéz harci helikopterének (T-129 Mk.2) mokápja.
Jól…..
Itt a tavasz, kezdődik a gyakorlatok szezonja Magyarországon is. A Bakonyba az OAR keretében megérkezett a Nagy Testvér újabb Cav rotációja, őket (vagy akármit) meg ez előző nagyhatalmi iteráció jött megfotózni Kecskemétről OS-alapon egy An-30-assal. Közben a NATO JEWCS egy nálunk még ismeretlen…..
sualsidal
2019.03.14 11:26:09
Függetlenül attól, hogy a megszegést illetően kit milyen felelősség terhel, úgy tűnik, tényleg kimúlik a közepes hatótávolságú nukleáris erők felszámolásáról kötött szovjet-amerikai egyezmény (INF), a hidegháború lezárásának talán legfontosabb lépése. Csak remélni lehet, hogy a nagyhatalmi…..
sualsidal
2019.02.07 13:21:51
@zord: érdekes visszaemlékezni, hogy anno 72 nyarán a Balatonra utazva a déliben épphogy meg tudtam venni az akkori Repülés friss számát, és abban nagy megdöbbenéssel olvashattam a Tornadóról az első részletesebb ismertetést, mint KIFEJLESZTÉS ALATT lévő és majdani harcigépről - most meg lassan vége!! Azért jó lenne még egyszer látni repülni valahol, de kicsi az esélye ... (Emlékeim szerint nagyjából akkortájt kezdték engedélyezni a Repülésben a modernebb nyugati harcigépek bemutatását, szóval meglepetés volt a cikk részletessége, meg a benne már megírt három-forgórészes hajtómű - akkor már valamennyire ismerve a MiG-21 két-forgórészes erőművét).
Az egyéni lövészfegyver mellett a gyalogos katonáknak szükségük van a lehető legegyszerűbb, vállról indítható páncéltörő/közvetlen irányzású tűztámogató eszközre is. Hogy ez a kombináció jelenti a hadviselés alapját, azt a Kalasnyikov/RPG páros jól illusztrálja világszerte. A korszerű reguláris…..
sualsidal
2019.01.15 17:59:56
@zord:
"Sajnos nem lesz Zágrábban becsúszó szerelés Gripennel."
Ez az Izraeltől történő F-16 beszerzés megkontrázása óta tényként várható volt, hiszen a Griff hajtóműve is amerikai eredetű, ott is ugyanúgy gáncsolni tudtak volna. Mióta Trump a főnök az USA-ban, a legfőbb cél érdekében működik a diplomácia is: eladni az amerikai árut külföldre (mindegy hogy az földgáz vagy fegyver) bármilyen megoldással, és keresztbe tenni a lehetséges párhuzamos megoldásoknak. A szabadpiaci verseny az USA szájíze szerint azt jelenti: szabad amerikai árut venni ...
"Sajnos nem lesz Zágrábban becsúszó szerelés Gripennel."
Ez az Izraeltől történő F-16 beszerzés megkontrázása óta tényként várható volt, hiszen a Griff hajtóműve is amerikai eredetű, ott is ugyanúgy gáncsolni tudtak volna. Mióta Trump a főnök az USA-ban, a legfőbb cél érdekében működik a diplomácia is: eladni az amerikai árut külföldre (mindegy hogy az földgáz vagy fegyver) bármilyen megoldással, és keresztbe tenni a lehetséges párhuzamos megoldásoknak. A szabadpiaci verseny az USA szájíze szerint azt jelenti: szabad amerikai árut venni ...
sualsidal
2019.01.27 20:51:36
@zord: ott sem okoz túl nagy erkölcsi dilemmát a más tollával való ékeskedés, főleg ha olyan formás, erőteljes és hatásos madárkák viselik azokat a tollakat!! :-)
Bármennyire is járt el felette az idő, a P-37-es azon haditechnikai eszközök közé tartozik, melyek helytálló konstrukciójáról az optimálisat több mint kétszeresen meghaladó szolgálati idejük, az általuk máig biztosított képességek tanúskodnak. Magasra rakták hát a mércét eljövendő utódaik…..
sualsidal
2018.12.29 12:54:44
@árpika: A MH helikopter-állománya olyan 40 körül tervezve, a 14 Griffmadár, a szállítószázad min. 7-8 géppel, a rendőrség és a Légimentők helikopter-állománya. Ezek jó részéhez több komplett személyzet is kell, hiszen mindig van kieső ember betegség, szabadság, lejáró munkaidő miatt, meg azért időnként a dokik letiltanak néhány embert, nyugdíjba is mennek, úgyhogy lenne kit pótolni. És itt ráadásul a nemzetközi pilóta-piac fizetéseivel kell versenyezni ahol hatalmas pilótahiány van, a repülőtársaságok egymástól csábítják/rabolják az embereket, úgyhogy ilyen fluktuációval is kell számolni!!
Nem is olyan sok évvel ezelőtt a honvédség expedíciós segélyhaddá degradálásának folyamatában kishíján megszüntették Magyarországon a harckocsizó és a tüzér fegyvernemet. A "racionalzálók" végül szerencsére eltűrték a "fegyvernemi kultúrák megőrzése" szintű vegetálást, ám azt mindenki tudta, hogy a…..
sualsidal
2018.12.21 14:31:47
@Beat it!: Azért jobb lenne, ha nem ilyen alapon döntenének egy szállítógép-tipus rendszeresítéséről. Igaz, a Spartannal szép műrepülő-bemutatót lehet tartani, de én jobban örülnék ha a Gripeneket is lehetne róla légitankolni. Mint ahogy pl. az Embraer KC-390-ről lehet. Remélem ez fontosabb szempont mint a légibemutató-"képesség", hogy a többi kedvezőbb paraméterről ne is beszéljünk. És az eddigi tapasztalatok tükrében el ne felejtsük: a következő 25-35 évre veszünk szállítógépet, kétlem hogy előbb lesz a következő tipusváltás.
A HM és az Airbus Helicopters ma aláírta a szerződést 16 darab H225M többfunkciós, HForce generikus fegyverrendszerrel felszerelt helikopter beszerzéséről a honvédség részére.
A HForce tesztelésére szolgáló céges H225M. (Fotó: Airbus Helicopters)
Zord..
Nagy érdeklődés övezte az elmúlt hónapban (is) a honvédség légiszállító képességének folyamatban lévő fejlesztését. Sok minden, mindenféle motivációktól inspirálva elhangzott, értékes és kevésbé értékes, pontos és pontatlan hozzászólások, a nyilvánvaló dilettantizmustól és rosszindulattól fűtött…..
sualsidal
2018.10.05 13:18:13
@Levente B.: Hát ha ez a gép a Gromov-Intézeté volt, akkor ez nem egy átlagos, mindennapi MiG-29 volt. Ez a baleset még belepiszkálhat náluk valami kísérleti/teszt-programba.
sualsidal
2018.10.16 19:46:53
@Levente B.: ilyen az egész október, jó lenne ha már vége lenne. Annyi gép ment tönkre/zuhant le, mint máskor egy év alatt se, és sokan bele is haltak sajnos, nyugodjanak békében.
A hírek szerint augusztus végéig hazaérkeznek az első Mi-24-esek oroszországi nagyjavításukból. Jöjjön hát egy tizenegy éves kép a 720-asról, azon ritka alkalmak egyikén, amikor a maximál Sturm konfigurációt (8db) hordozhatta (a nyolc 9M114 cső közül itt hét üres, csak a jobb külsőben van rakéta,…..
sualsidal
2018.08.05 13:16:56
index.hu/kulfold/2018/08/05/meg_egy_kisgep_lezuhant_svajcban/
Vajon van-e még valahol épségben Tante Ju, vagy nem "egy Ju-52" a sok közül, hanem "A Ju-52" - vagyis az egyetlen és utolsó zuhant le?!! Sajnálok mindenkit aki rajta volt, de a gépet legalább annyira ...
Vajon van-e még valahol épségben Tante Ju, vagy nem "egy Ju-52" a sok közül, hanem "A Ju-52" - vagyis az egyetlen és utolsó zuhant le?!! Sajnálok mindenkit aki rajta volt, de a gépet legalább annyira ...
sualsidal
2018.08.05 16:55:14
@sualsidal: közben utánanéztem, ugyanennek a cégnek van még két repülőképes és egy "kiállítási" Ju-52-je (gondolom ezt a harmadikat alkatrész-bányagépnek is használják), és talán repülőképes a Lufthansa Tante Ju gépe is amit 16 éve élőben meg tudtam csodálni és simogatni. :-)
Mivel mással lehetne illusztrálni ezt a hírbejegyzést, mint a Gripenek júniusban végre kikerekített levegő-föld képességével? A képek a HM videójának grabjei.
Zord..
sualsidal
2018.07.11 12:22:41
@zord: Tipikusan abban a betegségben szenvednek, hogy kérdés/érdeklődés nélkül mindenki másnak meg akarják mondani hogy mi a jó azoknak a másoknak. Mint a kommunisták anno ...
sualsidal
2018.07.12 12:51:09
@zord: biztos hogy a szírek indították azt a drónt, csak mert a szíriai harci helyzetet mutató térképek szerint a megszállt Golan-fennsík szíriai oldalán még az ISIS az úr. Mi van ha a drónt a feketeingesek küldték provokációnak, Izrael meg "válaszul" szívesen jól megbombázza a szír kormánycsapatokat?! Eddig is csodálkozva figyeltem, hogy a nagyon iszlám, nagyon hívő, "nagyon insAllah" ISIS bármelyik arab állam ellen szivesebben harcol mint Izrael ellen. Miért és miből?!!
Alig egy órája, hogy furcsa zajra kaptam fel a fejem itt a Balaton nyugati végében. Az égen egy összetéveszthetetlen, elegáns sziluett rajzolódott ki a majdhogynem zárt dekk előterében: a kéttörzsű, kétmotoros (húzó és tolósrófos), behúzható futós Cessna 337 egyik példányához volt szerencsém, mely…..
sualsidal
2018.07.09 10:16:01
@Beat it!: ráadásul egy drón sokkal kisebb, nehezebb felfedezni, így nagyobb lehet a túlélési lehetősége. Nem mindegy, hiszen ezeknek a gépeknek mindenképpen be kell repülni a célkörzetbe, ellenséges terület fölé
Amikor a légierő-légvédelmi téma tárgyalásáról van szó, alkalomról-alkalomra nem könnyű új aspektusait bemutatni a gyakorta előforduló szereplőknek, mozzanatoknak. Az április utolsó hetében sorra került levegő-föld éleslövészet idején tett első többszörös expozíciós kísérletem eredményét osztom meg…..
sualsidal
2018.05.25 13:13:19
@Kelepisti: ha kényes területeken a ferdeszeműek is állandóan szögvisszaverővel repülnek, akkor ez nem jelent valami extra nagy és később hasznosítható sikert. Szerintem ezt a trükköt is láthatták már másoktól a kínaiak, miért pont ezt ne koppintanák le?!! :-)
sualsidal
2018.05.30 14:35:17
@zord: persze hogy mindenki a végtelenből is felderíti, mikor a saját védett és zárt bázisát elhagyva a leglopakodóbb lopakodó is radar-reflektorokkal felszerelve repül!! :-)
Bár a színes gépekért nincs nagyon oda, a LégierőBlogger a legnagyobb európai NATO légierő gyakorlat címét hordozó Tiger Meet (NTM) idei kiadását a poznani 31. légibázis kerítésétől fotózza. Talán az ilyen, évente egyszer megrendezett gyakorlatokon összevont jelentős erőknek, illetve az új…..
sualsidal
2018.05.24 14:28:14
@zord: hát ha van olyan pilóta-ismerősöd a Wizz-nél akit sikerül rábeszélni hogy arra repülve némuljon el a rádiója, Te meg lesbe állsz a szliacsi kerítésnél, akkor van rá esély, egyébként szerintem a lottó ötösre inkább lehet pályázni ... :-)
Idén április 29-én 19 éve, hogy valószínűleg az USAF F-117-esei lebombázták a Belgrádhoz közeli Avala-hegyen álló impozáns tévétornyot. Ha stílszerűen akarunk fogalmazni, az amerikai légierő szimbólumát ért csapásokra Jugoszlávia szimbólumának elpusztításával válaszoltak. A LégierőBlogger régi…..
sualsidal
2018.04.16 09:21:17
@Kelepisti: Lehet tudni hogy ezek milyen lajstromú gépek voltak, oroszok vagy ukránok?
sualsidal
2018.04.16 13:50:09
@Kelepisti: Köszi, nekem ennyi elég hogy orosz Ruszlánok voltak, a konkrét lajstrom nem fontos. Csak érdekes a tendencia, hogy ezek szerint Szergejéknek nincs elég hajtóművük a gépeikhez.
Ma megérkezett a torinói gyárból a Szlovák Légierő második C-27J Spartan harcászati szállító repülőgépe a Malacky-Kuchynában lévő bázisára. Mivel nálunk is küszöbön egy ilyen kategóriájú beszerzés, a LégierőBlogger örömmel élt az alkalommal, hogy közelről szemügyre vehesse északi szomszédaink…..
sualsidal
2018.04.10 21:46:38
@Open Skies: Egymáshoz nagyon közel két nagyméretű kiváltás (nyílás) a térbeli sárkányszerkezeten, amik erősen gyengítik a sárkányszerkezet merevségét, szilárdságát. Ezért az ilyen helyeken a nyílások szélein körben erős merevítéseket, bekötési csomópontokat és zárakat, megerősített törzskereteket és hossztartó-gerendákat kell alkalmazni, ami viszont növeli a szerkezeti súlyt.
sualsidal
2018.04.10 23:07:18
@Open Skies: tervezési szempontból is kiemelt, kritikus fontosságú, és üzemeltetési szempontból is különleges figyelmet érdemel. A több nagyméretű kiváltás, és a teherrámpa által adott plusz terhelések miatt kritikus lehet szerkezetileg (repedések és korrózió lehetséges előfordulása miatt, mindkettő veszélyes a szerkezeti szilárdságra). C-27-nél ilyen, már megjelent problémáról még nem hallottam.
A nemzeti légiszállító képesség helyreállítását célzó program harmadik kategóriájára gondolva...
Zord..
sualsidal
2018.03.27 13:19:11
@zord: Szerintem függőleges indítás után ugyanolyan energiazabáló manőver kell a cél irányába történő forduláshoz. Energetikai/tüzelőanyag-takarékossági szempontból a legjobb megoldás rögtön a cél irányába indítani a rakétát, hogy minél kevesebb manőverrel tudja követni a légicélt a rakéta.
Ma bemutatták a szerdán-csütörtökön Kecskemétre érkezett honvédségi Airbus A319-es többfunkciós kormányzati szállítógépeket a nyilvánosságnak. A nemzeti légiszállító képesség helyreállításának folyamata kétségtelenül óriásit lépett előre, de itt is igaz, hogy a puding próbája az evés, és hogy a…..
sualsidal
2018.02.04 09:34:14
sualsidal
2018.02.04 11:58:02
@stonefort2: Ez mindenre igaz, így a "problémás" Airbust egy ugyanolyan "problémás" An-26-hoz kell hasonlítani.
sualsidal
2018.02.05 09:31:21
@Madár Fokker: Hát én kapitány-képzésről nem beszéltem, csak pilóták típus-átképzésről. Minden rendes kapitány a tipusképzés után a jobb ülésben kezd első tisztként (legalábbis szerintem), hogy a MH ezt hogy oldja meg, ki lesz ott a kapitány az első időkben azt nem tudom (ha nem így csinálják, abból még probléma is lehet). Amiről írsz - hogy másképpen viselkedik az Airbus mint az Ancsa - az minden géptipus-váltásra igaz, ettől még minden légierőnél és légitársaságnál időnként van típusváltás. Egyik típus se viselkedik ugyanúgy mint a másik, persze az eltérés mértéke az változó, ezekhez (is) kell hozzászokni, átállni a pilótáknak, erre való a típus-átképzés, meg a kapitányoknál a sokkal több vezetési gyakorlat. A könnyebb vezethetőséget meg az automatizáltságon kívül arra is értettem, hogy talán nem véletlen a két gép személyzeti létszáma közötti különbség, ha az Ancsát lenne könnyebb vezetni akkor talán oda lett volna elég 2 ember, és az Airbus-hoz kellene 5 fős személyzet, de talán nem véletlen hogy fordítva van.
Ma megérkezett Kecskemétre a honvédség első Airbus A319 típusú többfunkciós kormányzati repülőgépe. A gép 9H-AGN ideiglenes máltai lajstrommal, még lematricázott magyar felségjelekkel repült haza Ostravából, ahol az igényelt módosításokat elvégezték rajta, miután a HM megvásárolta a csődbe ment Air…..
sualsidal
2018.02.01 11:09:47
A Litván Légierő C-27J személyzete jóvoltából ma a LégierőBloggernek lehetősége adódott a levegőből is lencsevégre kapnia a baltikumi készültségi szolgálatot ellátó magyar (BAP 39) és német (VAPB) kontingens gyakorlatozó géppárjait (csgn: MA01 és EI03).
A…..
sualsidal
2018.01.08 13:24:10
@Kelepisti: Érdekes vélemény Falcon-éktól, hogy minek a kétüléses D? Ehhez képest tavaly Szliácson nekünk azt mondta a fiatal avianói F-16 pilóta, hogy T-38 után neki nagyon kemény volt az F-16-on rögtön egyedül repülni - és ez kimondott kényszer volt, mert nem volt elég kétüléses és üzemképes gépük az alakulatnál!! Ezért úgy oldották meg az első 3 egyedül-felszállását Falconnal, hogy egy másik együlésessel kísérőként repült vele a főnöke és rádión diktálta neki a mit és hogyant, neki meg "kissé" tajtékzott a háta meg elgyengült lábakkal mászott ki a gépből míg meg nem szokta a szólózást. Lehet, hogy az ezredekhez kikerülő "teljes kiképzettségű pilóták" se teljesen azonos gyakorlattal kerülnek oda? Ráadásul ez így jóval drágább mint egy kétüléses D-vel felvinni első repülésekre az újoncokat.
Az Armija 2017 nemcsak a Patriot Expo, hanem a környező Patriot Park, Kubinka légibázis és Alabino lőtér infrastruktúráján is zajlik, így lehetetlenség a teljesség igényével bejárni. Így elkerülhetetlen, hogy kimaradjanak dolgok. Egy ilyet pótolok itt be kedves ismerősöm jóvoltából, aki a "Partizán…..
sualsidal
2017.12.28 23:39:10
muraselon.com/es/2017/12/sistema-antiaereo-ruso-pantsir-s1-intercepta-misiles-de-al-qaeda-cerca-de-la-base-aerea-de-hamimyem/
Ez meg a Hmeimim-légitámaszpontnál állítólag sikeresen bevetett Pancir-rendszerről szóló hír.
Ez meg a Hmeimim-légitámaszpontnál állítólag sikeresen bevetett Pancir-rendszerről szóló hír.
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz