Adatok
tulapruton
90 bejegyzést írt és 46 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Isztambul Törökország legnépesebb és talán legismertebb városa, kulturális és gazdasági központ, világszinten ismert idegenforgalmi célpont. Ám Törökország fővárosa még sem Isztambul, hanem Ankara az ország belsejében. A két térség vasúttal való összeköttetése mindig is kiemelt jelentőségű volt, a…..
1919. május 1. Lenin a Kreml falánál a május elsejei ünnepségen a Vörös téren. Utólag színezett felvétel..
Régóta tervezek egy általános ismertetést a legfontosabb moldovai látnivalókról. Most, hogy azon kevés ország közt szerepel, ahová védettségi igazolvánnyal korlátozás nélkül utazhatunk, talán többen fontolgatják, hogy felkeresik ezt a kevéssé ismert országot. Elsősorban nekik szeretnék segíteni, de…..
tulapruton
2021.07.17 10:27:07
@álnokfutó: Viszont az ország 90%-a látogatható plasztik-kártyával. :-)
tulapruton
2021.07.17 10:30:27
@Walter_Dornberger: ??? Betemették? A soldaneşti atombunkerre gondolsz? 1-2 éve kisinyovi ismerőseim még urbexeztek ott. Na majd rákérdezek, mi a helyzet, szerintem az egyik legjobb hely volt MD-ban, idén is terveztünk ellátogatni oda.
tulapruton
2023.01.13 11:17:44
@gigabursch: Szia! Most tudok csak reagálni, nem tudtam belépni. Nem tervezek írni, mert megosztó a téma. Az is lehet, hogy az eddig megjelent ukrán cikkeket is törlöm. A blogot valamikor folytatni kéne amúgy, csak nem nagyon van időm gépelni. Bár voltak érdekes, néha vicces sztorik. Gagauzia a papírforma szerint oroszbarát (amikor betiltották a Szent György szalagot, a komrati parlament helyi hatáskörben ezt érvénytelenítette, stb.), de amióta Antonescu elhatározta, hogy Romániát nemzetállammá teszi, a kisebbségek álláspontja borítékolható, mai napig. Legviccesebb egy kisinyovi panelház festegetése volt, oda-vissza festették éjjelente ukrán meg Szent György szalag színűre, a vége az lett, hogy az ukránból megmaradt a citromsárga, a Szent György szalagból a fekete. Mivel a panel eredetileg fehér volt, ez így együtt kiadta a Romanov zászló fekete-arany-fehér színeit. Utána két hétig a moldáv net azon röhögött, hogy Moldova a cárral van. :-) Persze a mai román-orientált kormány mellett már maga a "cár" szó is áthallásos.
Olyan is volt, hogy a Szent György szalag tilalmát úgy hekkelték meg, hogy a résztvevők az amúgy ukrajnai Sahtar Donyeck mezében jelentek meg, ami ugye narancs-fekete sávos.
Szóval az élet nem állt le arrafelé sem :-)
Olyan is volt, hogy a Szent György szalag tilalmát úgy hekkelték meg, hogy a résztvevők az amúgy ukrajnai Sahtar Donyeck mezében jelentek meg, ami ugye narancs-fekete sávos.
Szóval az élet nem állt le arrafelé sem :-)
2022. év végén sorozatban érkeztek be a szomszédos országokban lezajlott népszámlálások adatai. Legutóbb a romániai előzetes adatok keltettek komoly sajtóvisszhangot, miszerint 1 milliónál alig pár ezerrel több ember vallotta magát magyar nemzetiségűnek keleti szomszédunkban, ami kb. 200 ezer fős…..
tulapruton
2023.01.13 11:02:35
@gigabursch: Pont nemrég beszélgettünk erről. Olyan 20 millió körül lehet a jelenleg ukrán fennhatóság alatt lévő népesség. Egyes mérések szerint kb. 10 millió távozott külföldre a háború kezdete óta, ezt levonva a 2022-es 35 millióból: az 25 millió. Ehhez jönnek még Donyeck és Luganszk megyék, valamint a Dnyepertől délre lévő korridor. Ez békeidőben közel 10 millió fő (csak Donyeck megye volt 5 milliós, ebből 1 millió Donyeck város, ezzel Ukrajna legnépesebb megyéje volt). Jelenleg éljen ezen a területen csak 5 millió fő.
Az európai normál nyomtávolság 1435 mm, ez épült ki a legtöbb európai országban. A kivételek közé tartozik a már a blogon sokat emlegetett Spanyolország a maga 1668 mm-ével. A szomszédos Portugália, mivel csak Spanyolországgal határos, szintén ezt választotta. Svájcban léteznek még 1000 mm-es…..
tulapruton
2022.07.14 08:38:00
@gigabursch: Soha nem lesz erre pénzük, még nyugati segítséggel sem. Nem csak a síneket kell átépíteni, az még csak-csak kivitelezhető, ha van pénz. De a teljes felsővezetékhálózatot hozzáigazítani (lényegében újjáépíteni - a hálózat jelentős része elektromos, köszönhetően a szovjet időkben kiépült hatalmas erőművi kapacitásnak), az összes vasútállomást átépíteni: peronok, stb. Ez a mi életünkben nem fog megvalósulni. Lehet, hogy lesz Kijevig egy normál nyomtáv, amihez kb. Munkácson és Lembergben építenek megfelelő peront is, de többre nem számítok. (Munkácson mai napig a vasútállomás félreeső szélén, egy mellékvágányon úgy kell leugrálni a Bp.-i vonatról, mert nincs az állomáson megfelelő peron, és az dízeles, a felsővezeték problémák nem jelentkeznek.
tulapruton
2022.08.01 09:10:46
@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Bocs, csak most látom a hozzászólást. Én sem vagyok vasútépítő mérnök, szóval csak laikusként tudok válaszolni.
Az orosz szélesnyomtáv nem csak annyiból áll, hogy ugyanolyan sín, mint nálunk, csak pár centivel távolabb van. Más a sín mérete, a profilja is. Emiatt nem elég ott egy olyan művelet, mint pl. a sapnyol-francia határon, hanem teljes alvázcsere Csapon/Záhonyban.
A felsővezeték problémára:
Ez egy orosz keresztmetszeti profil, a sín felső felületétől 6250-6500 mm a felsővezeték, durván 6,5 méter.
Képet csak így tudok beilleszteni:
studfile.net/html/2706/217/html_bELB_JaN2n.wS1L/img-TXWumc.png
Bocs, csak most látom a hozzászólást. Én sem vagyok vasútépítő mérnök, szóval csak laikusként tudok válaszolni.
Az orosz szélesnyomtáv nem csak annyiból áll, hogy ugyanolyan sín, mint nálunk, csak pár centivel távolabb van. Más a sín mérete, a profilja is. Emiatt nem elég ott egy olyan művelet, mint pl. a sapnyol-francia határon, hanem teljes alvázcsere Csapon/Záhonyban.
A felsővezeték problémára:
Ez egy orosz keresztmetszeti profil, a sín felső felületétől 6250-6500 mm a felsővezeték, durván 6,5 méter.
Képet csak így tudok beilleszteni:
studfile.net/html/2706/217/html_bELB_JaN2n.wS1L/img-TXWumc.png
tulapruton
2022.08.01 09:17:54
@tulapruton: Ez pedig egy normál nyomtáv. Itt 5300 mm a sín és a felsővezeték közti távolság. Lehet végülis, hogy meg lehet oldani áramszedő átállítással, esetleg cserével, de a bő egy méter különbség nekem soknak tűnik.
www.mdpi.com/energies/energies-11-01594/article_deploy/html/images/energies-11-01594-g012.png
További probléma (amiről már szó volt valahol), hogy beton talpfáknál hogy raknák az új sínt beljebb? Ugye mivel más a sín, mindkettőt le kell cserélni (a világháborús "harmadik sín" megépítése normál utasforgalomban felejtős, ott nem számított, ha kissé féloldalas a vonat és emiatt lassan tudott haladni, mások voltak a prioritások, nem volt idő pályaépítésre).
További probléma a peronok mérete, ami a jelenlegi szélesnyomtávú szabványra van. Az már szemre is látható, hogy lényegesen magasabbak ezek a kocsik, mint a normál, tehát magasperonnál nem csak x centivel távolabb lenne, de még vagy fél métert ugrálni is kéne lefelé.
Szóval továbbra is tartom, hogy Ukrajnának soha nem lesz erre pénze, lehetősége. Vagy teljesen, nulláról kiépít egy lényegében új hálózatot, vagy minden marad a régiben. Esetleg presztízsberuházásnak csinálnak egy Krakkó-Lemberg-(talán Kijev) normál nyomtávot.
www.mdpi.com/energies/energies-11-01594/article_deploy/html/images/energies-11-01594-g012.png
További probléma (amiről már szó volt valahol), hogy beton talpfáknál hogy raknák az új sínt beljebb? Ugye mivel más a sín, mindkettőt le kell cserélni (a világháborús "harmadik sín" megépítése normál utasforgalomban felejtős, ott nem számított, ha kissé féloldalas a vonat és emiatt lassan tudott haladni, mások voltak a prioritások, nem volt idő pályaépítésre).
További probléma a peronok mérete, ami a jelenlegi szélesnyomtávú szabványra van. Az már szemre is látható, hogy lényegesen magasabbak ezek a kocsik, mint a normál, tehát magasperonnál nem csak x centivel távolabb lenne, de még vagy fél métert ugrálni is kéne lefelé.
Szóval továbbra is tartom, hogy Ukrajnának soha nem lesz erre pénze, lehetősége. Vagy teljesen, nulláról kiépít egy lényegében új hálózatot, vagy minden marad a régiben. Esetleg presztízsberuházásnak csinálnak egy Krakkó-Lemberg-(talán Kijev) normál nyomtávot.
Tények az eszperantó világából
Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.
2021.07.15 12:13:37
Nem terveztem ma is blogolni, de az e-mailjeimet szortírozva megint egy Nature cikken akadt meg a szemem, ami szintén foglalkozik a nyelvi kérdésekkel a tudományban. Mármint leginkább azzal, hogy a tudósok döntő többsége nem tud elég időt a tudományos munkájának szentelni, mert nyelvtanulással kell…..
Kollégáimmal pénteken az extrán kiemelkedő munkakedv közepette a csatnikról beszélgettünk és fel is merült egy általános tévhit, miszerint minden csatni édes és csípős. A csatnik nagy része édes, de vannak sós verziók is. Ilyen pl. a zöld csatni vagy ez a paradicsom csatni. Ebben a csatniban is van…..
tulapruton
2019.02.11 17:28:08
Vallomással kezdjük: imádjuk a tengeri herkentyűket, halakat, akármeddig képesek lennénk elélni rajtuk. Ezzel a statisztika szerint a magyarok között kisebbségben vagyunk. A hollandok viszont ötször annyit fogyasztanak, mint az átlagmagyar, persze van miből válogatni – derül ki Zita írásából...
1930. október. Salomon Andrée svéd mérnök és társainak temetése haláluk után több mint harminc évvel. Kísérlete, hogy légballonnal érje el az Északi-sarkot, tragédiával végződött. A harmadmagával a sark meghódítására indult felfedező a 83. szélességi fok közelében a jégre ereszkedett léggömbjével,…..
Minden nyelvnek megvannak a maga íratlan szabályai, és ezek között bizony néha nem is olyan egyszerű kiigazodni. Még akkor sem, ha valaki már hosszabb ideje ott él. Mi több, néha a helyiek között sincs egyetértés abban, hogy mikor mit használjanak...
Egykoron egész Európát keresztül-kasul behálózták az éjszakai vasúti járatok, ám az autópálya-hálózat kiépülésével, a személyautók elterjedésével, na meg az olcsó repülőjáratok beindulásával ez a szolgáltatási szegmens lassan leépült. néhány ország néhány járattal még kitartott, de csak idő kérdése…..
A blog immár három éves. Idén egyéb okok miatt kevesebb időm volt foglalkozni vele, mint korábban, így a megszokottnál kevesebb, mindössze 25 bejegyzés született. Ebből is csak 15 az igazi cikk, a többi technikai közlemény, ünnepi megemlékezés. Ennek köszönhetően az oldalmegtekintések is csökkentek,…..
Békés, boldog Karácsonyt kívánok a blog olvasóinak!..
Itt vagyunk, megjöttünk! Remélem vártatok már minket, annyira amennyire mi vártuk, hogy posztolhassunk. Szóval itt az első bejegyzés, ami mindjárt egy Napi érdekes. Az a népszerű sorozat aminek jövő hét végén már a 300. részét láthatjátok, ami egy monstre válogatás lesz! További újdonság hogy amíg…..
tulapruton
2019.09.18 22:07:44
@molnibalage: 1918-ban volt egy "Januári felkelés" Odesszában: timer-odessa.net/statji/revolyutsionnaya_odessa_100_let_nazad_yanvarskoe_vosstanie_991.html
Erről az eseményről nevezték el a gyárat, amelyben 1941 júliusában készült a képen látható páncélvonat: fotoload.ru/foto/397805/1920x1080/
Erről az eseményről nevezték el a gyárat, amelyben 1941 júliusában készült a képen látható páncélvonat: fotoload.ru/foto/397805/1920x1080/
A mókusok spórolnak.
Finom humuszt készíteni bárki tud, csak kell egy jó recept!
2019.09.18 18:17:00
Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy ebben a cikkben megtanítalak elkészíteni ezt a különleges ételt? Készen állsz az új gasztronómiai élményre? Helyes! Akkor vágjunk is bele! Meglátod nagyon egyszerű recept lesz....
tulapruton
2019.09.18 18:43:02
A locals.md képes összeállítása. Az eredeti cikk, nagyobb méretű képekkel itt látható. A blog olvasói közül bizonyára sokan jártak már Butuceniben (itt írok róla részletesen). Lent, a sziklák közt találkozhatunk azzal a gyertyaárus szerzetessel, akit megörökít a fotósorozat.
Denis Chichu moldovai…..
Május elsejével megkezdődött a motoros szezon. A kisinyovi motorosok felvonulással indították az évet.
Az észak-moldovai Sorocában a gyalogos átkelőket a népi szőnyegek motívumaira festették. Liudmilla Talmazan…..
tulapruton
2019.07.17 21:47:00
@Gery87: Több társasággal kapcsolatban állok (most kimondottan magyarokra gondolok), akik motoroztak, sőt mások még bicikliztek is arrafelé. Van előnye a motornak, pont a pocsék utakon. Egyszerűbb a kátyúkat kerülgetni. :-) Nem voltam még motorral, de valamikor jó lenne...
Azt mindenki tudja, hogy Magyarországról és a szocialista tömb más országaiból számos hadifoglyot vittek el "málenkij robot"-ra, nagy részük soha nem tért vissza, a padlássöprésekről is sokat lehet olvasni. Valahogy úgy érzem, ezzel szemben kevés szó esik mostanában arról, hogy a Szovjetunión belül…..
A nyári hőségben kiváló, könnyen elkészíthető hűsítő ez a joghurtos leves. Alapvetően az orosz konyha jellegzetessége, de mind Ukrajnában, mind Moldovában nagy népszírűségnek örvend. Az orosz irodalomban a XVIII. században említik először, de még Lenin is ír róla az 1908-ban megjelent "Materializmus…..
Ebben a kellemes időben én is nyaralok, de hamarosan lesznek új cikkek. Addig is ezzel a képpel kívánok kellemes nyarat minden kedves olvasónak: Moldova talán legszürreálisabb strandja, a Kucsurgányi Limán partján. A háttérben Európa legmagasabb (a legnagyobb 300 m feletti) gyárkéményeivel...
Az utóbbi időben sokan kérdezik tőlem (utazási fórumokon vagy ismerősökön keresztül), hogyan lehet beutazni vagy épp hogyan lehet kikerülni a Dnyeszter-menti Köztársaságot. Az egyszerűség kedvéért itt is leírom:
FRISSÍTÉS (2019. aug. 1.): Ez eredetileg csak egy rövid hír szeretett volna lenni.…..
tulapruton
2019.06.10 21:01:09
@szajci: Szia! Sem Balázsék (Intravel, RuBa blog) sem én nem voltunk még személyivel. Ha ki szeretnéd próbálni, mindenképp legyen nálad az útleveled és ha pampog, akkor csak lazán, mintha véletlen összekeverted volna, hogy jaj, bocs, rosszat adtam. :-) Ha sikerül a próba, majd oszd meg velünk is, szerintem ez sokakat érdekel. Eddig mindenki csak olvasta, hogy lehet, de konkrét tesztről még nem tudok.
Nemrég alakítottunk egy "Utazás a Poszt-szovjet régióban" facebook csoportot. A tapasztalatokat ott nyugodtan megírhatod (akármi is lesz az eredménye).
Nemrég alakítottunk egy "Utazás a Poszt-szovjet régióban" facebook csoportot. A tapasztalatokat ott nyugodtan megírhatod (akármi is lesz az eredménye).
Az utóbbi időben számos tízes listát láttam a világ legkülönfélébb városairól, hol, miket nézzünk meg egy villámlátogatás során. Sajnos ezekben az összeállításokban sem moldáv sem ukrán célpontokat nem találtam. Továbbra is azt tartom, amit a blogban már az indulása óta hangoztatok, hogy bár olyan…..
tulapruton
2019.06.05 18:47:01
@gigabursch: Pontosan ezt a képet most használtam először. Általában saját képanyagból dolgozok, ebben a cikkben kivételesen máshonnan átvett képek vannak. De írtam már erről részletesen, talán ott láthattál hasonlót a sajátjaim közt. Ez a völgy kb. 15 km hosszúságban ilyen és nehéz ettől lényegesen különbözőt fényképezni. :-) Csak mivel a saját képeimen tompábbak a színek, kevésbé élesek, stb. ezért itt most nem saját a kép.
Közeleg a nyár, ideje valami igazán jó uticélt választani! Ebben az írásomban azoknak szeretnék pár gyakorlati tanácsot adni, akik Moldova mellett döntenek. Igazából ezek a témák amiket itt felvetek, mind-mind külön cikket érdemelnének (remélhetően egyszer majd erre is sor kerül), de most csak annyi…..
tulapruton
2017.05.25 10:16:15
tulapruton
2019.05.29 19:00:14
@wertyq: Igen, gond nélkül át lehet menni.
Ha autóval mentek, miután a határőr összehasonlította az utasokat az útlevélképpel, egy embernek ki kell szállni, bemenni a határépületbe az útlevelekkel. Ott a migrációs hivatal adminisztrátora kiállítja a 8 órára érvényes belépési engedélyt.
Ez INGYENES, néha változtatták, régen 8 rubel (akkori árfolyamon kb. 200 Ft) volt. Szóval ha valamit kell is fizetni (folyton változtatják), az ilyen pár száz Ft lesz, ha 10-20 stb. dollárt kérnek, az zsebre dolgozás (ma már nem jellemző, 10 éve körül még ment nagyban). De legutóbb pl. ingyenes volt.
Ha 8 óránál többet maradnátok, Tiraspolban lehet hosszabbítani (szálloda automatikusan elintézi, de ha pl. couchsurföltök, akkor nektek kell személyesen).
Ha Kisinyovból mentek busszal, akkor a sofőr (vagy valaki más) intézi, nem kell kiszállnotok. Illetve néha igen, ha olyanjuk van, akkor személyesen kell sorbaállni :-)
Ha autóval mentek, miután a határőr összehasonlította az utasokat az útlevélképpel, egy embernek ki kell szállni, bemenni a határépületbe az útlevelekkel. Ott a migrációs hivatal adminisztrátora kiállítja a 8 órára érvényes belépési engedélyt.
Ez INGYENES, néha változtatták, régen 8 rubel (akkori árfolyamon kb. 200 Ft) volt. Szóval ha valamit kell is fizetni (folyton változtatják), az ilyen pár száz Ft lesz, ha 10-20 stb. dollárt kérnek, az zsebre dolgozás (ma már nem jellemző, 10 éve körül még ment nagyban). De legutóbb pl. ingyenes volt.
Ha 8 óránál többet maradnátok, Tiraspolban lehet hosszabbítani (szálloda automatikusan elintézi, de ha pl. couchsurföltök, akkor nektek kell személyesen).
Ha Kisinyovból mentek busszal, akkor a sofőr (vagy valaki más) intézi, nem kell kiszállnotok. Illetve néha igen, ha olyanjuk van, akkor személyesen kell sorbaállni :-)
tulapruton
2019.05.29 19:15:55
Programajánlat: Május 10-12 között rendezik meg az első moldáv Kempingfesztivált Butuceni határában. Számos érdekes program várja a látogatókat, részletek itt.
Kisinyovi parkok: Többször is hírt adtam már arról, hogy a moldáv fővárosban nagyszabású városrekonstrukciós programok zajlanak. A Valea…..
Az orthodox Húsvét alkalmából a locals.md moldovai kolostorokat bemutató cikkét fordítottam le. Az írást némileg lerövidítettem, ebbe a válogatásba azok kerültek be, ahol én is megfordultam, így vannak személyes élményeim (a blog vezetésében alapvető szempontnak tartom, hogy ne kizárólag innen-onnan…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ma már nem lehet olyan utakat szervezni, mint 20 éve, egyetemistaként, hogy éjszakai vonatokkal jártam be a Balkánt, vagy Törökországot. Rengeteg szállás megspórolható, és jobb az idő-elosztása is. Pl. ha régi, lassú vonattal mondjuk este 9-10 körül indulok Istanbulból, akkor reggel 6 körül voltam Ankarába. Cuccok a csomagmegőrzőbe, aztán lehetett menni a városba. Ankarára egy nap elég, így újabb éjszakai vonattal lehetett menni pl. Izmirbe, ami (féleg a környék miatt) már több nap, így ott mindenképp szálloda kellett. Hiába ma 4-5 óra egy Istanbul-Ankara, ha elindulok mondjuk 10 körül, akkor délután 3 körül vagyok Ankarában, szállásfoglalás, stb., 4 előtt nem leszek szabad. Elment az egész napom, és 2 éjszaka kell szállodában, hogy egy teljes napom legyen. Ebben a formában körutazást szervezni lényegében lehetetlen, mert minden második nap az utazással telik el, lényegesen belassítva az egészet, és megnövelve a szállodás napok számát is.