Adatok
Macroglossa
0 bejegyzést írt és 164 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Előszó
Ez itten egy F-15 vadászgép. Szép, szép, de mire képes? Mekkora a csúcssebessége? Mennyire jól gyorsul? Milyen gyorsan emelkedik? Milyen messzire repül el? Milyen gyorsan fordul? Megannyi kínzó kérdés. Na és ha a képen látható fegyverzetet hordozza, légiharcrakétákkal mi a helyzet? Na és mi…..
Macroglossa
2024.12.08 13:02:54
@molnibalage: úgy értettem, hogy eddig is feltételeztem, hogy az ötvenes évek mérnökei is tudták, hogy 2 rakéta nem túl sok, de most esett le, hogy akkor eredetileg 2M elfogásokra tervezték a Mig-21-est, azt meg egyrészt elérni se tudta volna több rakétával, másrészt az üzemanyag mennyisége miatt ideje se nagyon lett volna több rakétát, pláne több célra indítani.
Érdekes, hogy mire elkezdődött a Vietnami Háború USA részvételű szakasza, már elkezdték rendszeresíteni a 4 fegyvertartós 21-es változatokat, konténeres gépágyúval, valószínűleg hamar leesett mindenkinek , minden oldalon, hogy nem lesz ez így jó, gépenként 2 db, maximum nem manőverező célpont ellen alkalmas rakétával.
Érdekes, hogy mire elkezdődött a Vietnami Háború USA részvételű szakasza, már elkezdték rendszeresíteni a 4 fegyvertartós 21-es változatokat, konténeres gépágyúval, valószínűleg hamar leesett mindenkinek , minden oldalon, hogy nem lesz ez így jó, gépenként 2 db, maximum nem manőverező célpont ellen alkalmas rakétával.
A korábbi nehézcirkálók alapvetően ugyanazzal a hajótesttel épültek, mint a sorozat első darabja, a Duquesne. Kisebb-nagyobb módosítások persze mindig történtek, az egyes osztályoknál, vagy akár azokon belül is, más volt a csavarok és a kormánylapátok elrendezése, a páncélzat felépítése, és a belső…..
Macroglossa
2024.11.30 17:11:07
@savanyújóska: Gratulálok a munkádhoz, vártam a folytatást, és a szokásos magas színvonalat hozza.
Az durva, hogy a Tzushima-i csata után 25-30 évvel a nehézcirkálók elérték az akkori csatahajók méretét és talán a tűzerejét is, csak 2x gyorsabbak voltak, és minden szempontból sokkal fejlettebbek, hihetetlen volt a techniai fejlődés tempója akkoriban is.
Én is a vizet számolgattam, hogy a napi 1 liter ivóvíz (+1 liter bor) hideg éghajlaton még elmegy, de egy gyarmati performance alkalmával elég kevésnek tűnik.
A napi 4 liter főzésre, mosogatásra, mosásra, mosdásra nekem durván kevésnek tűnik, nyilván nem a franciák a legtöbbet zuhanyzó nép a legendák szerint, de akkor is irgalmatlan oroszlánszag lehetett a cirkálón.
Itt érzek egy ellentmondást, mert az írod, a sótalanító berendezés napi 37 tonna ivóvizet állított elő, vagy az csak a kazánok tápvize volt?
Semmi jelentősége nincs, csak szőrszálhasogatás, de a Brown & Boveri nem angol, hanem svájci cég.
Az durva, hogy a Tzushima-i csata után 25-30 évvel a nehézcirkálók elérték az akkori csatahajók méretét és talán a tűzerejét is, csak 2x gyorsabbak voltak, és minden szempontból sokkal fejlettebbek, hihetetlen volt a techniai fejlődés tempója akkoriban is.
Én is a vizet számolgattam, hogy a napi 1 liter ivóvíz (+1 liter bor) hideg éghajlaton még elmegy, de egy gyarmati performance alkalmával elég kevésnek tűnik.
A napi 4 liter főzésre, mosogatásra, mosásra, mosdásra nekem durván kevésnek tűnik, nyilván nem a franciák a legtöbbet zuhanyzó nép a legendák szerint, de akkor is irgalmatlan oroszlánszag lehetett a cirkálón.
Itt érzek egy ellentmondást, mert az írod, a sótalanító berendezés napi 37 tonna ivóvizet állított elő, vagy az csak a kazánok tápvize volt?
Semmi jelentősége nincs, csak szőrszálhasogatás, de a Brown & Boveri nem angol, hanem svájci cég.
A győzteseket és veszteseket egyaránt megrendítő első világháborút követően széles körben elfogadottá vált a vélemény, a katasztrofális eseményeket elsősorban a nagyhatalmak közt kialakult flottaépítési verseny idézte elő, mindenekelőtt az egyre nagyobb dreadnoughtok eszetlen tempójú építése.…..
Macroglossa
2024.11.13 22:36:06
Macroglossa
2024.11.14 21:32:54
@bz249: jó, de egy cirkálót miért állítanának be a csatasorba?
Macroglossa
2024.11.14 23:33:36
@bz249: ez melyik csatában történt meg a gyakorlatban?
A Dakar ellen vonuló inváziós flotta hajói szeptember 14 és 16 között mind összegyűltek Freetown kikötőjében, azonban sokáig nem tudták eldönteni, onnan hová is indulnak majd tovább. A Force Y megérkezése mindenkiben azt az érzést keltette, a franciák nyilván tudnak a terveikről, ezért küldtek…..
Macroglossa
2024.06.16 08:59:36
A XIX. század második felében az európai nagyhatalmak szinte egész Afrikát megszállták, és felosztották egymás között. A nemzetközi egyezményekkel kialakított határok már csak az első világháború után változtak nagyobb mértékben, amikor a győztes országok újraosztották a német gyarmatokat. Csak két…..
Militavia - Katonai repülés és légvédelem
Vadászrepülőgép ki mit tud - Honi légvédelmi vadászok - 3. rész
2023.07.27 19:00:00
Előszó
Az előző részben a szovjet honi légvédelemi vadászgépek bemutatása a II. világháborút követő időszaktól a ’60-as évek közepéig történt meg. Innen folytatódik a történet.
Azok számára, akik inkább a hangoskönyveket és animációt kedvelik a cikk anyaga videón, narrálva is elérhető.
..
Macroglossa
2023.08.07 10:49:46
Az orosz nagyhatalmi terjeszkedés a XVII. század közepére érte el a Csendes-óceán nyugati partvidékét, az első orosz felfedezők – és gyarmatosítók – Szibériát átszelve ekkor jutottak ki az óceán partjára. Itt meg sem álltak, az északi szorosokon átjutottak a mai Alaszkába, és onnan tovább dél felé,…..
Macroglossa
2023.07.24 11:09:33
Macroglossa
2023.07.25 17:09:49
@J.László: Azért pont a szerző Csuzimai csatáról szóló posztjában szerepel, hogy az elsüllyedt hajók túlélőit helyenként szorgalmasan géppuskázták az úriember japánok.
A török háborút lezáró fegyverszünetet követően a balkáni helyzet továbbra is nagyon feszült maradt. Az oroszokra kényszerített, számukra megalázó békefeltételeket követően a kormányzat keményvonalas emberei a diplomáciai kapcsolatok megszakítását követelték Ausztriával és Angliával, s komoly…..
Macroglossa
2023.06.22 08:33:12
A forgatható lövegtorony megjelenése a XIX. század közepén forradalmi újdonság volt, bár nem minden előzmény nélkül való. A klasszikus sorhajók gyakorlatilag kizárólag oldalsortüzek leadására készültek, a hossztengelyre merőlegesen beépített ágyúikat oldalsó irányban minimális szögben lehetett csak…..
Macroglossa
2023.03.16 11:22:10
@bz249: Arra tök felesleges lett volna ekkora súlyt meg pénzt elpazarolni, így a fotelből okoskodva
Macroglossa
2023.03.21 08:59:46
@savanyújóska: Mire az igazán használható radarok és/vagy lőelemképző számítógépek megszülettek, addigra a csatahajók lényegében kihaltak.
Macroglossa
2023.03.21 15:09:32
@bz249: Jogos. Meg ha már van hatékony radarunk és számítógépünk, akkor azt be lehet pakolni egy rakétába/robotrepülőbe is, és innentől minek mennénk a csatahajó lőtávolságán belülre.
Élenjáró haditechnika
A leggyorsabb villám, avagy a brit Lightning vadászgép, 9. rész
2023.03.17 07:11:00
A Lightning a brit Királyi Légierő kötelékében az angol repterek mellett települt Németországban, a Földközi-tenger térségében, és Szingapúrban is, sőt, felkészült a harcra második világháborús, indonéz Mustang légcsavarosokkal is. Ezek tapasztalatai mellett a korábban már röviden bemutatott, P.6…..
Élenjáró haditechnika
A leggyorsabb villám, avagy a brit Lightning vadászgép, 8. rész
2023.02.24 07:11:00
Ez a rész a Firestreak utódjaként megjelenő Red Top légiharcrakétával kezdődik, majd jön a Lightning elfogásainak általánosságban való bemutatása – a szovjetek Tu-95-öse már-már indokolatlanul gyakran feltűnik eközben. Ezt követi a blogon ritkaságszámba menő téma, egy típus repülési teljesítményének…..
Élenjáró haditechnika
A leggyorsabb villám, avagy a brit Lightning vadászgép, 7. rész
2023.02.10 08:22:00
Az F.1-est és F.1A-t követő, összes, a Royal Air Force által alkalmazott Lightning változat ismertetőjét tartalmazza a sorozat 7., félidei szünetet követő része. Épülnek kétüléses változatok is, miközben a típus elveszti, majd visszakapja gépágyúit. Megjelennek a szárny feletti póttartályok; a…..
Macroglossa
2023.02.13 09:26:42
@Maga Lenin: Köszönöm a választ. Nem is pont a Lightning-ra kihegyezve írtam, ott legalább megtartották a gépágyút, csak maga a koncepció tűnik mai szemmel furcsának, pláne taktikai gépek ellen, manőverező légi harcban ellövik a 2 rakétát, jó eséllyel nem talál, aztán ott állnak letolt gatyával.
Macroglossa
2023.02.16 13:41:04
@Maga Lenin: És hogyan választották le őket? csináltak közben egy orsót?
Macroglossa
2023.02.16 14:11:21
@Maga Lenin: És a robbanózsinór elég volt a biztonságos eltávolításhoz?
Valószínűleg problémát nem okozott a megoldás, mármint a szárny feletti pilon, ha utána a Jaguaron is megcsinálták.
Valószínűleg problémát nem okozott a megoldás, mármint a szárny feletti pilon, ha utána a Jaguaron is megcsinálták.
Élenjáró haditechnika
Kísérleti MiG nehéz elfogóvadászok (a Je-150 család, 2/2. rész)
2023.01.20 11:07:00
A Je-150 családról szóló ismertető második, záró részében a különféle Je-152-eskről, a program eredményeiről, a repülések során elért rekordokról, és röviden a szovjetek akkori elfogóvadászairól van szó. A Je-150 verziók kiváló emelkedőképessége kapcsán is szerepel pár megjegyzés, és némi…..
Macroglossa
2023.01.27 17:16:32
@Maga Lenin: köszönöm szépen a részletes, kimerítő és informatív választ :)
Macroglossa
2023.01.27 17:19:27
@gigabursch: Semennyire, évekkel hamarabb repült mind a Mig-21, mind a Szu-9, mint ezek a kísérleti gépek, amikor ezeket építették, akkor a Mig-21 -est már sorozatban gyártották.
Macroglossa
2023.01.30 17:29:09
@Maga Lenin: a kínaiak 10 évvel később megcsinálták a Ye-152A-t, kis sorozatban gyártották is, de nem igazán jött be.
Élenjáró haditechnika
Kísérleti MiG nehéz elfogóvadászok (a Je-150 család, 2/1. rész)
2023.01.06 07:11:00
Az '50-es évek végétől kapcsolódott be a Mikojan és Gurjevics párosról elnevezett iroda, az OKB-155 a szovjet honi légvédelem nagy sebességű és repülési magasságú, nehéz elfogóvadász fejlesztéseibe. A munkák egy komplex rendszer részét képezték, és nem voltak előzmény nélküliek, de a MiG Je-150…..
Macroglossa
2023.01.19 17:47:06
@Maga Lenin: Ez meg a másik, hogy egy hangsebesség felett haladó vadászgép egy, az orrában elhelyezett, a hossztengelytől jelentősen eltérő szögben álló gépágyúval tüzet nyitva olyan bólintónyomatékot generál, hogy szerintem ott szakadt volna darabokra az egész sárkány.
A Monarchia haditengerészete a XIX. század utolsó éveiben szállt be maga is a flottaépítési versengésbe, ami eddigre már minden nagyobb haditengerészetet magával ragadott. A gyakorlatilag teljes mértékig szárazföldi nagyhatalomnak, vagy legalábbis középhatalomnak számító Monarchia esetében a…..
Macroglossa
2023.01.19 16:22:27
@Jani22: Nem a torpedót hárította el, hanem az azokat hordozó torpedónaszádokat. Hasonlóan a torpedóromboló se a torpedót rombolja, hanem eredetileg a torpedónaszádok ellen kifejlesztett hajótípus.
Az tényleg ironikus, hogy egy mai romboló praktikusan akkora, mint akkoriban egy csatahajó volt.
Az tényleg ironikus, hogy egy mai romboló praktikusan akkora, mint akkoriban egy csatahajó volt.
Élenjáró haditechnika
A leggyorsabb villám, avagy a brit Lightning vadászgép, 5. rész
2022.12.02 07:11:00
A maratoni hosszúságú 5. rész először bemutat egy szokásos, gyakorló felszállást egy kiképzőváltozattal, majd jönnek a Lightning műszaki részletmegoldásai, beleértve a radart is. Összefoglalva csak ennyi, egyébként nettó 12 oldal és 36 37 fotó. :) A sorozat első része ITT olvasható, míg az előző…..
Macroglossa
2022.12.07 15:53:55
Macroglossa
2022.12.07 18:04:30
@Maga Lenin: nekem is a Su-9 jutott volna eszembe elsőre, de annak nem volt gépágyúja, nem tudott levegőben tankolni, és a 150km-es radar hatótávolságot mi tudta akkoriban az oroszoknál, talán a Tu-126 :))?
Tényleg, a Tu-126 érdekes cikktéma lehetne.
Tényleg, a Tu-126 érdekes cikktéma lehetne.
Macroglossa
2022.12.08 12:07:30
@Maga Lenin: igazából a 128-ast is szívesen olvasnám, de most konkrétan a Tu-126-ra gondoltam, lásd kisszériás barkácsolt szovjet AWACS...
Pedig pont a Szu-9 esetében lett volna értelme, hogy ne egy pontvédelemre alkalmas hatótávolságú géppel védjenek területet, onnantól kezdve már csak lelőni nem tudta volna a gaz imperialistákat vezetősugaras rakétával...
Pedig pont a Szu-9 esetében lett volna értelme, hogy ne egy pontvédelemre alkalmas hatótávolságú géppel védjenek területet, onnantól kezdve már csak lelőni nem tudta volna a gaz imperialistákat vezetősugaras rakétával...
Az előző posztban részletesen tárgyaltuk, hogyan bénította meg egyetlen torpedó az angolok akkor legmodernebb csatahajóját, a Prince of Wales-t. Említettem, hogy a hasonló esetek nem mentek ritkaságszámba, a különösen sebezhető hajócsavarok és kormánylapátok szinte mágnesként vonzották az ellenséges…..
Miközben a britek Európában a németekkel küszködtek, a Távol-Keleten a japánok egyre rámenősebben nyomultak előre, kihasználva az európai országok meggyengülését. Miután az amerikaiaknak benyalni akaró britek 1922-ben felmondták a több évtizedes múltra visszatekintő, és addig mindkét fél számára…..
Macroglossa
2021.12.05 12:00:55
@bz249: Jáva nem volt brit gyarmat (amúgy hivatalosan Malajzia se, az is félgyarmatként üzemelt, de ott lényegében azt csináltak az angolok, amit akartak), de Jáva Holland Kelet-India része volt. Amúgy Batávia (a mai Dzsakarta) kikötője elvileg alkalmas lett volna szerintem.
A most következő sorozat eltérő lesz a korábban nagyobb részt jellemző, hosszú – pl. az F-111-esről szóló – ismertetőktől abban az értelemben, hogy a bevezetést és a zárást kivéve számos, rövidebb, egymástól lényegében független szakaszból épül fel. Épp ezért készült el a videós verziója is…..
Az F-111-est bemutató, rekord hosszúságú sorozat utolsó, teljes részében a típus kései modernizációjáról, majd kivonásáról lesz szó, illetve az átfogó értékeléséről és ennek kapcsán a feladatát átvevő utódokról. A sorozat első része ITT olvasható, az előző pedig ITT.
Megkésett modernizáció és az…..
Macroglossa
2021.10.03 13:17:04
@Galaric: Köszönöm, ez életszerű válasznak tűnik :)
A blogon korábban már szó esett az F-15 Eagle vadászgépről, ami annak csapásmérő képességével foglalkozott. Mára ez repülőgép gyakorlatilag fogalommá vált, és a neve, a „Sas” ismerősen cseng talán még a laikusoknak is. De hogyan is kapta nevét? Ma ránézve kézenfekvőnek látszik, hogy a hatalmas…..
Macroglossa
2021.09.20 15:25:22
A Glorious leválása az evakuációt végző kötelékről látszólag igen nagy könnyelműség volt, ami végzetes következményekkel járt. A szakirodalom nem egységes abban, mi volt az oka annak, hogy az anyahajót mindössze két romboló kíséretében önállóan indították vissza Scapa Flow felé. A legelterjedtebb…..
Macroglossa
2021.08.10 08:23:35
@Akos Gergely: Biztosan igazad van, ez lehet a jó válasz, csak még mindig nem teljesen áll össze a kép, az előző részben van egy fotó, ahol a máltai kikötőben áll a 3 hordozó, az egyiken ki van hajtva a navigációs híd szárny, pont szemből-felülről látszik, és épp csak a hajó középvonaláig ér el, onnan is szinte minden takarásban van.
Az F-en kívül az F-111E-k is Angliában várták a harmadik világháború kitörését. A változat itteni állomásoztatásának bemutatása mellett a számtalan hadgyakorlatról is szó lesz, amin részt vett a típus. Ezt az üzemeltetésről szóló, rövid, de érdekes szakasz követi, majd a különféle, súlyosan sérült…..
Macroglossa
2021.07.31 08:55:07
Macroglossa
2021.07.31 15:07:28
1940 májusában a világ figyelme Dunkerque városára irányult, ahol a hadtörténet talán legnagyobb szabású evakuációja zajlott, mellyel a vereséget szenvedett francia és angol csapatokat a tengeren mentették ki a német bekerítésből. A hadművelet végső soron sikerrel zárult, s a németek egérutat adtak…..
A Norvégia elleni invázióra induló német alakulatok közül a legnehezebb feladat kétségkívül a legészakibb ponton, Narviknál partraszálló csapatokra, és az őket szállító hajókra hárult. A déli helyszínek, Oslótól Bergenig, viszonylag jól megközelíthetőek voltak a németek számára, gyorsan és…..
Macroglossa
2021.07.13 23:16:11
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Most világosodtam meg, hogy a Mig-21 korai változatai miért hordoztak csak 2 rakétát, eddig soha nem értettem, miért lett volna akkorra technikai kihívás még 2 pilont rátervezni.