Adatok
Molay
12 bejegyzést írt és 86 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
119 évvel ezelőtt...
"Kenyérmező–Budapest vasútvonal megépítése 1893-ban kezdődött, megnyitása 1895-ben történt, eredetileg HÉV-ként (Budapest-Esztergom-Füzitői helyi érdekű Vasút Rt.). Megépülésének elsődleges célja a budapesti gyárak és a…..
Molay
2014.01.31 09:36:54
A klotildligeti "szellemlépcső" természetesen vezet valahová, méghozzá a másik képen látható (egyelőre lezárt) gyalogos alagút másik kijáratához.
Ezen a blogon sűrűn célkeresztbe kerül a gimnáziumi tankönyvekben hagyományozódó makacs klisé-középkor. Ennek ellensúlyozására most arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy bizonyos kérdésekben a történetírók között sincs konszenzus, és ha a történeti ítélet alapja egy…..
Jelentéktelen, ártatlan szövegek néha szédületes pályára hivatottak. Önazonosságunk tételmondatai nemegyszer ilyen írásokból származnak – pontosan ez az érzés kerített hatalmába, amikor elolvastam Umberto Eco legújabb könyvét, a Prágai temetőt. Ez a regény bebizonyítja,…..
A múlt hét végén Orbán Viktor feladatul adta az oktatási vezetőknek: három napon belül találjanak ki egy új felsőoktatási rendszert. Mi nem tudjuk elképzelni, hogy ez miként fog összejönni; de nem is tippelgetnénk. Amíg ez kiderül, vegyünk elő egy régebbi ügyet.
A kormány…..
Molay
2012.12.17 15:31:36
@Salemi boszorkány: Pedig ez az igazság.
Az eddig top bejegyzéseket nézegetve arra jutottam, hogy érdemes tovább ásni a magyar vonatkozások tekintetében Lengyelországban, hiszen ez (is) az, ami a Lengyel-magyar blog olvasóit fogalkoztatja. Vegyük most elő a "magyar" városokat! Előjáróban mindenképpen…..
Örülünk, Vincent?
Hogyan legyünk még annál is jobb baloldaliak és/vagy liberálisok?
2012.03.25 23:10:00
Az Orbán-rendszer egyik nem túl eredeti, de annál keményebb könyökű kitartottja a héten vicces pamfletben rontott neki az általa baloldalinak és liberálisnak vélt szervezetek „faszkodásainak”. A poszt igencsak silány érvanyagával nem foglalkoznék, viszont arra nagyon…..
Az Igaz Magyar Alkalmazott Stilisztikai és Grammatikai Notariátus Balázs Géza tagozatának ma reggeli felhívása alapján szeretnénk közölni az ország népével és a világ közvéleményével, hogy 2011 karácsonyától Nyelvi Rögtönítélő Bíróságunk elé kerül…..
Középtávú elképzelés, hogy minden iskolának, vagy akár osztálynak önálló zenekara legyen, hogy a gyerekek „a közös muzsikálásban örömet találjanak, megtanulják az egymásra figyelést” – közölte Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár pénteken…..
Molay
2011.08.29 01:04:42
Urbanista
1200 éves királyi palotát találtak Magyarországon. Vagy legalábbis nagyon úgy néz ki
2011.08.25 15:18:00
Persze mondhatjátok, hogy ez nem is Urbanista-téma, de egyrészt nagyon izgatnak ezek a dolgok, másrészt meg igenis városi terület ez is. Igaz Mosaburgot hiába keressük már Magyarország térképén, de Zalavár még rajta van.Itt találták meg a közelmúltban Karintiai Arnulf…..
Molay
2011.08.26 02:24:13
@Aadaam: az angol wiki nem feltétlenül mérvadóbb a magyarnál, főleg egy Magyarországot érintő történelmi kérdésben.
Ennek ellenére én is megalapozottabbnak látom, hogy Mosaburg nem azonos Zalavárral. Az azonosság elméletét azonban éppen a "nemhivatalos" tudományosság képviselői szokták kikezdeni (pl. Bakay Kornél itt: www.scribd.com/doc/54631480/Bakay-Kornel-%C5%90stortenetunk-regeszeti-forrasai-II-3-4 , szerintem jó érveléssel vonja kétségbe az elméletet, ami helyett meggyőzőbbet is ajánl).
Ennek ellenére én is megalapozottabbnak látom, hogy Mosaburg nem azonos Zalavárral. Az azonosság elméletét azonban éppen a "nemhivatalos" tudományosság képviselői szokták kikezdeni (pl. Bakay Kornél itt: www.scribd.com/doc/54631480/Bakay-Kornel-%C5%90stortenetunk-regeszeti-forrasai-II-3-4 , szerintem jó érveléssel vonja kétségbe az elméletet, ami helyett meggyőzőbbet is ajánl).
Molay
2011.08.26 14:34:42
@Aadaam: a félreértéseket az okozza, hogy mind a pannóniai, mind a karintiai Moosburg szorosan összefonódott Arnulffal (előbbiben találkozott Szvatoplukkal 890-ben, majd 896-ban a pannóniai Moosburg a központja Arnulf akarátból a karoling hűbéres Brazlav pannóniai hercegségének).
Az, hogy Arnulf kedves tartózkodási helye valószínűleg Karintiában volt és nem Pannóniában, még nem mondd ellent annak, hogy karoling palotát találjanak Zalaváron, azaz a korabeli források Urbs Paludarumában (ami németül Moosburg), hiszen ez a Karoling-birodalom legkeletebbi tartományának közigazgatási székhelye volt; a 9. században a karolingok szláv hűbéresei, Pribina és Kocel grófok irányították, akik szintén igényt tarthattak palotára, ahol egyébként Arnulf is megfordult.
Az, hogy Arnulf kedves tartózkodási helye valószínűleg Karintiában volt és nem Pannóniában, még nem mondd ellent annak, hogy karoling palotát találjanak Zalaváron, azaz a korabeli források Urbs Paludarumában (ami németül Moosburg), hiszen ez a Karoling-birodalom legkeletebbi tartományának közigazgatási székhelye volt; a 9. században a karolingok szláv hűbéresei, Pribina és Kocel grófok irányították, akik szintén igényt tarthattak palotára, ahol egyébként Arnulf is megfordult.
Egyre több ismeretterjesztő cikk jelenik meg nyomtatásban (pl. Hahner Péter népszerű gyűjteményei a történelmi tévhitekről), és az on-line világban, ami az én dolgomat – úgy éreztem – kicsit feleslegessé tette az utóbbi időben. Most úgy látom, hogy az internetes…..
Molay
2011.07.20 23:48:11
"A középkort illetően pedig valóban engedélyezték pl. a bűnözők boncolását, de ennek eléréséhez is jó pár előítéletet kellett leküzdeniük a kiváncsi tudósoknak. A hatalmon lévő vallási fundamentalisták lépten-nyomon keresztbe tettek a szabadgondolkodású értelmiségnek és vakbuzgón ellenzték a különböző, racionális alapokon nyugvó kutatásokat."
@Unkind: Igen, kedves Unkind, pontosan ezt a közhelyet kívántam megcáfolni.
@Unkind: Igen, kedves Unkind, pontosan ezt a közhelyet kívántam megcáfolni.
"Miénk itt a tér, mert mi nőttünk itt fel, A ház is a miénk, mert mi viseljük el..." (Nagyobb képhez kattints a képre!) Jobboldali vitázók arra hivatkoznak, hogy az átnevezés alatt álló Moszkva tér eredeti neve Széll Kálmán volt. Miért baj tehát, ha visszanevezik?!…..
Molay
2011.05.01 22:07:41
@mement: Ilyen erővel a Felszabadulás tér és a Lenin körút is maradhatott volna. (Vagy, horribile dictu, a Hitler tér). Ezeket is át lehet értelmezni az öröm memento jegyében.
Persze ez a logika értelmetlen.
Persze ez a logika értelmetlen.
Molay
2011.05.01 22:19:52
@sóhegy049: Azért érdemes lenne Mansfeld Péter történetét egy kicsit jobban megismerni.
J. Krisztus, ács foglalkozású, 33 éves názáreti lakos egy 12 tagú társasággal együtt a Jeruzsálem külterületén található ismert pihenő- és szórakozóhelyen, a Gecsemáné Kertben vacsorázott. A társaság tagjai a későbbi vádlott tanítványainak tartották magukat,…..
Mai bejegyzésünk elsősorban kérdésfeltevés, és csak másodsorban megmondás, s nem a középkori gondolkodás, hanem a hadi művészet mítoszait kívánja kikezdeni. Kérdés a végén. Ha a Kr. u. 500-tól 1500-ig tartó időszak európai és szentföldi ütközeteire gondolunk, a…..
Molay
2010.08.06 22:39:36
@Csillagkövet: Rázsó könyvét mindenképpen beszerzem. Mindenesetre a posztban említett coutrai-i, bannockburni és morgarteni csatában (nem is beszélve Barbarossa Frigyes 1176-os legnanói vereségéről) a páncélos lovagságot alaposan elpáholták - még az angol hosszúíjászok nagy százada előtt.
Artúrról tervezek bejegyzést, egyelőre elég annyi, hogy nem is biztos, hogy létezett. Ha pedig mégis, a szarmata nehézlovasság továbbra is egészen vad gondolatnak tűnik.
Artúrról tervezek bejegyzést, egyelőre elég annyi, hogy nem is biztos, hogy létezett. Ha pedig mégis, a szarmata nehézlovasság továbbra is egészen vad gondolatnak tűnik.
Molay
2010.08.19 19:50:43
@bekacomb: nagyon erdekes, koszonom, hallottam mar mindenfelet azoktol, akik jobban ertenek a lovakhoz, mint en, es az altalanos velemeny osszhangban is van a fentiekkel. Tobb lovaszt is megkerdeztem mar, ok egymasnak ellentondoan nyilatkoztak, igaz, hogy egyikuk lomenhelyen dolgozik, es oda tenyleg nem csatameneknek valo lovak szoktak kerulni.
Egy dolog kerdeses szamomra: pikakkal talalkozhattak a kikepzes soran, node a landzsaerdore hogy keszulhettek fel. Itt igazabol a lo es lovasa kozotti osszhangban lehet a titok, de erre a szintre talan nem olyan egyszeru eljutni es csak meg dragabba tette a lovagi lotartast.
Egy dolog kerdeses szamomra: pikakkal talalkozhattak a kikepzes soran, node a landzsaerdore hogy keszulhettek fel. Itt igazabol a lo es lovasa kozotti osszhangban lehet a titok, de erre a szintre talan nem olyan egyszeru eljutni es csak meg dragabba tette a lovagi lotartast.
Azt mondják, nem volt kísértőbb rémálma a Szentföldre induló keresztes lovagnak, mint az otthonmaradt hitves hűtlensége. Vitézünk talán évekig aprította a pogány szaracénokat a sivatag homokjában, de addig is, valahogyan gondoskodnia kellett magára hagyott hitvese jó…..
Molay
2010.02.19 00:07:27
@Lord_Valdez: Ez engem is érdekelne. Valószínűleg kétségbeesett szülők vették meg őket, akik azt hitték, hogy a csemetéik bediliznek az önkielégítéstől... de a középkor az babonás kérem.
@G.d.Magister: köszönöm, remélem nemsokára tudom folytatni :)
@G.d.Magister: köszönöm, remélem nemsokára tudom folytatni :)
Molay
2010.08.15 18:05:07
index.hu/kultur/klassz/2010/08/15/erenyov/
"1996-ban a British Museumban kezdődött az erényövmítosz bedőlése, amikor az egyikről kiderült, hogy hamisítvány, csak a 19. században készítették. Ezután az európai múzeumokban, főleg a francia Clunyben sorra vonták be a kiállított erényöveket, mert mindegyikről kiderült, hogy hamisítvány. A kutatók szerint az erényövről sem a középkori orvosi, történeti és teológiai szövegekben nem lehet olvasni, legfeljebb néhány irodalmi alkotásban. A 13. században Nicolaus Gorranus így fogalmazott: "(...) a gyönyör bujasága ellen fel lesztek övezve a tisztaság övével, nemcsak a húsból való lágyékon, azaz a bujaság forrásán - hanem elmétek lágyékán is, hogy megszabadítsátok elméteket a gyönyör bujaságától". Az erényöv tehát metafora volt, történetek és versek foglalkoztak vele: egy szó ez, ami ekként a tisztaságot, a szeplőtelenséget, a szüzességet védte"
"1996-ban a British Museumban kezdődött az erényövmítosz bedőlése, amikor az egyikről kiderült, hogy hamisítvány, csak a 19. században készítették. Ezután az európai múzeumokban, főleg a francia Clunyben sorra vonták be a kiállított erényöveket, mert mindegyikről kiderült, hogy hamisítvány. A kutatók szerint az erényövről sem a középkori orvosi, történeti és teológiai szövegekben nem lehet olvasni, legfeljebb néhány irodalmi alkotásban. A 13. században Nicolaus Gorranus így fogalmazott: "(...) a gyönyör bujasága ellen fel lesztek övezve a tisztaság övével, nemcsak a húsból való lágyékon, azaz a bujaság forrásán - hanem elmétek lágyékán is, hogy megszabadítsátok elméteket a gyönyör bujaságától". Az erényöv tehát metafora volt, történetek és versek foglalkoztak vele: egy szó ez, ami ekként a tisztaságot, a szeplőtelenséget, a szüzességet védte"
Lehet arról vitázni, hogy könnyebben megismerjük-e a történelmet, ha azt hosszú-hosszú korszakokra osztjuk fel, s ha igen, milyen szempontok alapján jelölhetjük ki a határokat; az mindenesetre bizonyos, hogy annak az ezer évnek a kezdetén élők, amit egyszerűen csak európai…..
Nemrégen betévedtem egy tankönyvboltba és a polcokat böngészve megpillantottam azt a rémregényt, amely annyi szenvedést okozott a középiskolai történelemórákon. Nem vitás: ha csak Walter Mária tankönyvén múlt volna, most generációk gyűlölnék a történelmet. Ezt a célját…..
Molay
2010.03.22 21:19:11
@papillon: ha ez dicséret köszönöm. Ha egy kritikus hozzászólás bevezető sorai, folytatná?
Molay
2010.05.26 00:39:00
@G.d.Magister: Tervezem, csak be kell az új könyveket is szereznem. Azt gyanítom, hogy az "anyag" nem változott, legfeljebb a szemléleten finomítottak. De hogy mit tartunk fontosnak a középkorból, azt már kétszáz éve ugyanaz a kánon határozza meg :(
Molay
2010.08.03 13:18:12
"JóIstennek hogy nem akkor születtem... :) "
@Szerk: Hanem a kegyetlenséget, erőszakot, véres háborúkat, nyomort és gyűlölködést teljességgel nélkülöző 20. században? :)
@Szerk: Hanem a kegyetlenséget, erőszakot, véres háborúkat, nyomort és gyűlölködést teljességgel nélkülöző 20. században? :)
A mai, elkésett bejegyzés Ridley Scottnak köszönhető, hirtelen felindulásból írom. A forgatókönyvet középkori tárgyú alkotásaiból tervszerűen kispóroló rendező legutóbbi filmjében (Robin Hood) első pillantásra nem a mindenki számára ismerős gáláns erdei anarchistát…..
Molay
2010.05.30 15:40:13
@G.d.Magister: Persze a filmbeli partraszállás teljesen hamis :) Hogy a korban valóban használtak-e olyan szállítóhajókat, amiket a filmben láttam és nagyon erősen emlékeztettek az Overlord hadműveletben használt hajókra, azt nem tudom.
Ha ezek a hajók csak a rendező leleményei (tehát visszavetítés), akkor nagy csorba esett a valóság tökéletes rekonstruálásának és bemutatásának 20. századi eszményén.
Ha ezek a hajók csak a rendező leleményei (tehát visszavetítés), akkor nagy csorba esett a valóság tökéletes rekonstruálásának és bemutatásának 20. századi eszményén.
Molay
2010.08.02 00:07:41
@G.d.Magister: Igen, máris itt van kérem :) Igazából a papissáról akartam írni, még vannak elvarratlan szálak, még ide is érdemes :)
Szinte már szégyellem, hogy megírom ezt a bejegyzést, hiszen ezt az embert annyi támadás érte az elmúlt néhány napban, hogy bizonyára kitart az élmény elnöksége végéig. De mégis fel kell hívnom a figyelmet a jelenségre, mert, amint azt az alábbiak…..
A Naplóvizsgáló Bizottság jelenti - Kövér: "Szerényebben, öreg, szerényebben egy kicsikét!” Még szerencse, hogy az Országgyűlés naplójából visszakereshetjük, hogy kik voltak azok a renitensek, akik nem viselték jól magukat egy korábbi ülésnapon. A naplóba…..
A Pilis-Visegrádi-hegységben számos helyen találkozhatunk olyan utakkal, melyek eredete az idők homályába vész. Közöttük néhányról azt tartják, hogy még a római korban készültek. Bár ezek egy részét a Második Világháború idején régészek is dokumentálták, pontos korukat…..
Olyan szép az emberek lelke. Az Országgyűlésben a Fidesz nagyrészt csatlakozik a Jobbik énekkarához, a Fatah pedig együtt ünnepel a Hamasszal a "katasztrófa napján". Persze szebb lenne, ha a Fatah a még egyelőre meg sem valósult "megbékélés napját" ünnepelné,…..
Molay
2010.05.16 21:30:59
@Butuska: Nem vagyok benne biztos, hogy tudlak követni. Az élet és halál kérdései helyett maradjunk inkább abban, hogy a "kötelező" szót jogi fogalomként használtam. Egy jobb hasonlat, hogy érthetőbbé váljon: kötelező adót fizetni, nem kötelező székely himnuszt énekelni. Remélem így érthető.
Kapitalizmus, szocializmus, kommunizmus szavakat, gazdasági, szociális ígéretekre való utalást nem láttam a bejegyzésben. Ismétlem, a cikk gondolatmenete végtelenül egyszerű, bármennyire is a féltő aggódás hangján szólal meg: a Fidesz székely himnuszt énekel, tehát egyivású a Jobbikkal, tehát a fasizmus árnyéka vetül rá.
Kapitalizmus, szocializmus, kommunizmus szavakat, gazdasági, szociális ígéretekre való utalást nem láttam a bejegyzésben. Ismétlem, a cikk gondolatmenete végtelenül egyszerű, bármennyire is a féltő aggódás hangján szólal meg: a Fidesz székely himnuszt énekel, tehát egyivású a Jobbikkal, tehát a fasizmus árnyéka vetül rá.
Molay
2010.05.17 23:39:22
@Ria**: Nem, azt hiszem nem érted. Ha elsőre egy szöveg értelme nem világos, újra és újra tanácsos elolvasni. Ki mit állít, micsoda kinek a gondolatmenete.
Molay
2010.05.17 23:41:32
@Mj: Látom épp sarat dobálsz, ahelyett, hogy szájat tépnél :)
Már az előző posztomban is utaltam rá, majd kommentjeimben - egy másik kommentelővel, Cynarával vitázva - egészen határozott kijelentéseket tettem annak kapcsán, hogy a magyar latinoktatásban változás kell. Hadd idézzek hozzászólásaimból, mivel azokban már leírtam a dolog…..
Molay
2010.05.05 00:55:43
Szomorú, hogy a középkori latint megvetik. Az alább linkelt 12. századi történeti-irodalmi szöveg például biztosan nem mentes az ékesszólástól, nem is beszélve az antik utalásokról, amelyek a latin kultúra szerves hagyományozódásának remek bizonyítékai. A szöveg pedig nem éppen egy párizsi vagy itáliai műhelyben született, hanem a keresztény Európa perifériáján, Lengyelországban.
kpbc.umk.pl/Content/17159/monumenta_II00001.djvu?djvuopts=&page=217
A magyarországi középlatin irodalom sem megvetendő, elég csak az Intelmekre vagy a legendákra gondolni...
kpbc.umk.pl/Content/17159/monumenta_II00001.djvu?djvuopts=&page=217
A magyarországi középlatin irodalom sem megvetendő, elég csak az Intelmekre vagy a legendákra gondolni...
A második poszt egy újabb közismert tévhittel számol le. Azt a mítoszt kell ma tisztább fénynél megszemlélnünk, amely a középkori tudomány elmaradottságának, „sötétségének” legismertebb szimbóluma; a középkori ember görcsös ragaszkodását ahhoz, hogy a Föld…..
Molay
2010.02.21 00:00:51
@Loxon: hmm, nehéz Lactantius fejével gondolkodni, mindenképpen utánanézek, hogy mit is ír pontosan erről :)
De valószínűleg azt, hogy ha Isten tabernákulumot, vagyis téglalap alakú szentélysátrat tud kifeszíteni a világ fölé, akkor az nem lehet más mint lapos, mint a szentély padlója.
De valószínűleg azt, hogy ha Isten tabernákulumot, vagyis téglalap alakú szentélysátrat tud kifeszíteni a világ fölé, akkor az nem lehet más mint lapos, mint a szentély padlója.
Molay
2010.03.16 02:17:48
@Avatar: 1) A kor "átlagembere" jellemzően nem írástudó. A szentírási filológia nem mindennapos gyakorlat.
2) Semmilyen forrás nincs arra nézve, hogy a mindennapi ember mit gondolt erről a kérdésről. Amíg ilyen nem kerül elő (és ez nem valószínű) kénytelenek vagyunk az egyházi tekintélyekre hagyatkozni.
2) Semmilyen forrás nincs arra nézve, hogy a mindennapi ember mit gondolt erről a kérdésről. Amíg ilyen nem kerül elő (és ez nem valószínű) kénytelenek vagyunk az egyházi tekintélyekre hagyatkozni.
Molay
2010.03.16 11:59:31
@Loxon: Minden szavával egyetértek. Milyen szerzőket olvasott?
Generációk történelemszemléletét formálták az Egyszer volt hol nem volt... sorozatnak az emberiség történetét bemutató epizódjai. Az 1978-ban készült mesefilmből gyerekként játszva tettünk magunkévá hasonló tételmondatokat: "A nemesség csak arra gondol, hogy a…..
Molay
2010.03.16 01:58:58
@Avatar: Ez tulajdonképpen nem is áll messze az igazságtól. Talán nem nagy titok, de a marxizmusban jobban hittek nyugaton, mint keleten...
Hálátlan feladat a középkori orvoslást védelmünkbe venni. Ki tudná kitörölni nemzedékek emlékezetéből a piszkos rongyokba bugyolált leprást, a pestises utolsó hörgéseit, vagy a nagybeteg ágya felett összesúgó kuruzsló doktorok sunyi ráolvasás-trükkjeit? A középkori…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz