Adatok
Julianna Oláh
4 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A roma gyerekek sajátos pszichológiai jegyekkel bírnak, amiket több tudományos kutatás is igazolt már. Bizonytalanok, félénkek, és integrációra vágynak. Mindezen vonások társas eredetűek, és megértésre várnak. Ahogyan egy korábbi cikkünkben is megírtuk, egymás kölcsönös elfogadása és megértése…..
Gyakran hallhatod a következőt: a cél az integráció. Talán már benned is felmerült, hogy pontosan mit jelent ez, és miért kívánatosabb, mint bármi más? Egy nem rég feltárt készség, az ún. interkulturális kompetencia új irányból közelíti meg a kérdést, és az eddigi eredmények szerint hatékony…..
A kölni egyetem kutatói azt vizsgálták, az emberi természetről és a világról való cinikus nézetek elfogadása vajon megjósolja-e a szolidabb anyagi jövedelmet a kevésbé cinikus emberek keresetéhez viszonyítva. Az eredmények egyértelmű összefüggést mutattak, de nem mindegy, hogy melyik országban…..
TudományON
A történetek gyógyítanak, és a narratív pszichológia mondja meg, hogy miért
2016.09.26 12:10:00
Ha írsz naplót vagy gyakran panaszkodsz vagy lelkendezel barátaidnak, ismerős lehet az az érzés, hogy valami könnyebb lesz, csupán azáltal, hogy megfogalmazod. Valóban így lenne? Vagy ami még izgalmasabb: mi szűrhető le tudományos érvényességgel egy ember szavaiból?..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
elsősorban köszönöm az értelmezést segítő hozzászólást /hozzászólásokat.
Mint azt kiemeltétek semmilyen szakirányú végzettséggel nem rendelkezem, pszichológiát hallgató ELTE-s egyetemista vagyok (nem tudom, néztétek-e, de ezt a blogot csak egyetemi hallgatók írják egy szakkollégiumi projekt keretében, egyikünk se ,,szakértő”. ) A cikk egy házi dolgozatom alapján készült, ilyen jellegű kutatásban nem veszek részt és nem dolgozom. Így az egyetemen megszerzett és dolgozat megírása közben összeszedett tudásom alapján tudok csak Nektek válaszolni, és tisztában vagyok azzal, hogy ez csak a pszichológiai megközelítése ennek a szociológiai, politikai, gazdasági, kulturális és gyakran tapasztalati kérdésnek.
Elsősorban az első kommentedben feltett kérdésidre szeretnék reagálni. A blogon korlátozott terjedelmű cikkeket közlünk, igyekszünk közérthetőek lenni, így részletekbe nincs lehetőség belemenni, nyilván több (szerintünk nem központi) kijelentés elnagyolt, félreérthető. Nem hazudni vagy szemkápráztatni akarunk, csak muszáj kiemelni a fő információkat, mert egyébként nem olvasnák végig az írásainkat, elveszne a célzott mondanivaló. Azt hiszem, talán egy ilyenen akadt meg a Ti szemetek is.
1, Nagyon jó kérdés, sajnos kutatástól függ! Főleg önbevallás alapján.
2,az első állításra itt vannak még források (sajnos ezek főleg régiek, de ezeket hivatkoztam le a dolgozat ide vonatkozó mondatánál, ezért ezeket írnám most ide is):
• A kultúra azonos pedagógia felé - a családi szocializáció és a kognitív fejlődés sajátosságai roma családokban, ELTE Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Központ 2005-2009 (ez egy eredeti forrásanyag megismétlése)
• Balogh, J. (2010) Interkulturális konfliktushelyzetek észlelése és megoldási módjai cigány-magyar kontextusban. [szakdolgozat] Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
• Seregi, J. & Kovácsné-Tomai, É. (1978). Kollégiumban és családban élő általános iskolás cigány tanulók szocializációs fejlettsége. Pedagógiai Szemle, (28,) (911-916).
• Tomai, É. (1978). A 12-15 éves cigánygyermekek és javító-nevelőintézeti fiatalok szociabilitásának vizsgálata. In A cigánygyermekek nevelése-oktatása. (93-100). Budapest: Oktatási Minisztérium
• Tomai, É. (1977). Adalékok a cigány gyermekek társadalmi beilleszkedésének kérdéséhez. Magyar Tudomány LXXXIV. (537-564).
Szerintem az idézett Boreczky anyag (rengeteg egyéb kiadványa, előadása is van a szerzőnek, több mint 10 éve kutatja a témát, 2009-ben a szerkesztésében jelent meg egy kb. 300 oldalas tanulmánykötet a magyarországi romák helyzetéről) nem gyenge, ezt támasztja alá az ELTE 2005 – 2009-es kutatása is. Ezek az eredmények a vizsgált mintán kívül a ,,Modernitás és család c. ugyancsak OTKA” adataira épülnek. A kiemelt részhez:
,,…Adatainkat hasonló szocio-kulturális háttérrel rendelkező, ugyanazon a településen ugyanabba az iskolába járó cigány és nem cigány tanulók vizsgálatából nyertük. Bár a választott minta nem tekinthető reprezentatívnak, a cigány tanulóknak az iskolai jellegű tevékenységekben elért szignifikánsan magasabb teljesítményéből..”
A minta azért nem reprezentatív, mert csak egyfajta szocio-kulturális hátteret néz. Azért hasonlít hasonló státuszú embereket, hogy a szocio-kulturális képességekre gyakorolt hatását moderálják. Statisztikailag és kutatásmódszertanilag az (a link anyaga egyébként csak kivonat, a teljes elérhető adatanyag a Pszichológiai Szemlében jelent meg):
,,Ugyancsak a terveknek megfelelően 40 - 45 családban vettünk fel interjút több családtaggal, ahol lehetett, mindhárom generációban. Az interjúk mind a két részkutatásban változó idejű és gyakoriságú (több héttől akár több hónapig is terjedő) megfigyelésekkel egészültek ki. A roma gyermekek természettel kapcsolatos elképzeléseinek, tudásrendszereinek megismerése feladatlapos kikérdezésre épült, ebben 173 harmadik osztályos (27 roma), valamint 531 hatodik osztályos (39 roma) tanuló vett részt. A tanulási stratégia vizsgálatot 6., 7. és 8. évfolyamra járó általános iskolás tanulók bevonásával végeztük, végül is 129 (51 cigány és 78 nem cigány) tanuló feladatlapját lehetett értékelni.
A kutatáshoz kidolgozott feladatok alkalmasnak bizonyultak arra, hogy a tanulási stratégia szempontjából három lényegesebb területen, a szókincsben, a csoportba sorolásban és az analógiás következtetésben gyűjtsenek adatokat.”