Adatok
Birgi Zorgony
0 bejegyzést írt és 40 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Enyedi Ildikó a Simon Mágus (1999) után ismét egy olyan filmes elem köré építette új nagyjátékfilmjét, amely túl van a racionalitás határain. Két főhőse Endre és Mária. Endre mint gazdasági igazgató, Mária pedig mint minőségellenőr egyazon munkahelyen dolgozik, s bár a munkakapcsolaton kívül nincs…..
Mivel az előző bejegyzésben a terjedelmi korlátok miatt nem tudtam elég pontosan kifejteni a determinizmus és az indeterminizmus fogalmát, ebben az írásban ezt a hiányt szeretném pótolni.
A mechanisztikus determinizmus mint az univerzum „óramű” modellje..
Birgi Zorgony
2018.06.11 02:22:20
@neoteny:
Ayatullah Mohsen Araki: Freedom and Causality in Contemporary Islamic & Western Philosophy
www.amazon.com/Freedom-Causality-Contemporary-Islamic-Philosophy/dp/1519221770
Ayatullah Mohsen Araki: Freedom and Causality in Contemporary Islamic & Western Philosophy
www.amazon.com/Freedom-Causality-Contemporary-Islamic-Philosophy/dp/1519221770
Birgi Zorgony
2018.06.13 14:58:17
@neoteny:
A nehézségek sokkal mélyebben rejlenek. Lásd Chalmers: The Conscious Mind. In Search of a Fundamental Theory (www.amazon.com/Conscious-Mind-Search-Fundamental-Philosophy/dp/0195117891). A kválé-problematikával is foglalkozik (plato.stanford.edu/entries/qualia/).
Vagy egy kicsit régebbi megközelítésben Eccles két munkáját tudnám ajánlani: The Brain and the Person és Facing Reality (www.amazon.com/Brain-Person-Boyer-Lectures-1965/dp/B0033V0QH0 & www.amazon.com/Facing-Reality-Philosophical-Adventures-Heidelberg/dp/0387900144)
A problematikát több oldalról is megközelítő interdiszciplináris gyűjteményes kötet sok kiváló tanulmánnyal Cazenave (ed.): Science and Consciousness: Two Views of the Universe (www.amazon.com/Science-Consciousness-Universe-English-French/dp/0080281273)
Mélyebbről, a metafizikai alapokból indítja a vizsgálódást Izutsu: Concept and Reality of Existence (philpapers.org/rec/IZUTCA), valamint Nasr: „In the Beginning Was Consciousness” (archive.org/details/Consciousness_201712)
Nem látom, hogy Braitenberg figyelembe vette volna ezeket (de Allah jobban tudja).
A nehézségek sokkal mélyebben rejlenek. Lásd Chalmers: The Conscious Mind. In Search of a Fundamental Theory (www.amazon.com/Conscious-Mind-Search-Fundamental-Philosophy/dp/0195117891). A kválé-problematikával is foglalkozik (plato.stanford.edu/entries/qualia/).
Vagy egy kicsit régebbi megközelítésben Eccles két munkáját tudnám ajánlani: The Brain and the Person és Facing Reality (www.amazon.com/Brain-Person-Boyer-Lectures-1965/dp/B0033V0QH0 & www.amazon.com/Facing-Reality-Philosophical-Adventures-Heidelberg/dp/0387900144)
A problematikát több oldalról is megközelítő interdiszciplináris gyűjteményes kötet sok kiváló tanulmánnyal Cazenave (ed.): Science and Consciousness: Two Views of the Universe (www.amazon.com/Science-Consciousness-Universe-English-French/dp/0080281273)
Mélyebbről, a metafizikai alapokból indítja a vizsgálódást Izutsu: Concept and Reality of Existence (philpapers.org/rec/IZUTCA), valamint Nasr: „In the Beginning Was Consciousness” (archive.org/details/Consciousness_201712)
Nem látom, hogy Braitenberg figyelembe vette volna ezeket (de Allah jobban tudja).
A relativitáselmélettel kapcsolatos tudományos és ismeretterjesztő szakirodalomra egyaránt jellemző az a mítosz, hogy a relativitáselmélet alapjaiban rendítette meg a térről és időről alkotott nézeteinket. Pedig ez semmi más, mint egy intellektuális lufi, ami azonnal szétdurran, ha közelebbről…..
Birgi Zorgony
2017.02.28 15:34:54
@Csebó: Áttérve az idődilatációról a térkontrakcióra (tudom, hogy e kettő valójában egy), érdekes kérdéseket vet fel Novobátzky. Amikor azt hangsúlyozza, hogy „feltétlenül el kell vetnünk azt a tévedést, mintha a rúd nyugalmi hossza az igazi hosszúság volna”, akkor, úgy gondolom, hogy a „lorentzizmusba” való visszaeséstől óvja olvasóit, azzal a distinkcióval megtoldva, hogy Lorentz a méterrúd tényleges hosszát nem önmagához viszonyított nyugalmi állapotához, hanem az éterhez viszonyított nyugalmi állapotához kötötte. Amennyire sejtem, a lorentzi felfogásnak ezt a módosítását E. Szabó képviseli: van abszolút és kitüntetett vonatkoztatási rendszer, de ez minden(ki) számára az önmagával való kinetikus egybeesés – vagyis a nyugalom.
Hasonlóképpen fontos megállapításnak tekintem, hogy ha „a rúd megrövidülése objektív valóság volna, akkor egyszerre két különböző hosszúsággal kellene rendelkeznie, ami képtelenség”. Sajnos a mondat nem Novobátzkytól származik, hanem tőled, János, de elhiszem, hogy híven közvetíti Novobátzky álláspontját. Mármost ha nem lehet szó a méterrúd hosszának objektív változásáról, akkor nem marad más hátra, mint elfogadni a méterrúd hosszának szubjektív változását: nincs olyan, hogy ennyi, hanem innen nézve ennyi, onnan nézve annyi, amonnan nézve amannyi. Ez végül is így egy sajátos formája az érzékcsalódásnak, amely egyébként a tapasztalásnak szinte minden változatában megjelenik valamilyen módon és fokon (pl. a tárgyak távolságból fakadó szubjektív méretének csökkenése). Úgy tűnik, Lorentz és Einstein között az a különbség, hogy míg az előbbi szerint van valóságos hossza a méterrúdnak, Einstein szerint nincs, így aztán nincs is értelme megrövidülésről beszélni, mert hiszen a relativitáselmélet talaján a teljes relativitás/szubjektivitás területén vagyunk. Ami egyébként lehet, hogy így is van.
Bevallom, János, hogy ezt a mérőszámos dolgot nem egészen értem. Ha „szinkronizálunk” három méterrudat, és kettőt két eltérő sebességű vonatra, egyet pedig közéjük a földre teszünk, akkor az egyik vonat méterrúdján mérve az álló méterrúd 80, a másik méterrúdján mérve 90 centis lesz. Nyilván erre mondja Novobátzky, hogy egyazon dolognak nem lehet két, illetve három mérete, és igaza van. Persze saját inerciarendszerén belül a méterrúd mindig pontosan egy méteres, akkor is, ha a térstruktúra kontrahálódik, mert hiszen a kontrakció mértékében kontrahálódik a „mérőszám” is. Ha valaki úgy változik Hüvelyk Matyivá, hogy a világa is vele „hüvelykmatyisodik”, akkor ha a mi világunkban 180 centis volt, új világában is pontosan 180 centis lesz, mert összemegy a centimétere – még ha a mi világunkból 5 centisnek is fog tűnni.
Fentebb azt állítottam „Ha »szinkronizálunk« három méterrudat, és kettőt két eltérő sebességű vonatra, egyet pedig közéjük a földre teszünk, akkor az egyik vonat méterrúdján mérve az álló méterrúd 80, a másik méterrúdján mérve 90 centis lesz.” Kérdés persze, hogy lehetséges-e ilyen mérés. Gyanús nekem, hogy nem, természetesen nem gyakorlati, hanem elvi értelemben. Mozgó viszonylatban ugyanis ilyen mérés nem is lehetséges. A mérés feltételezi az álló viszonylatot, hiszen tulajdonképpen egy fényképfelvétel. Elvi értelemben egy ilyen mérésnek egy pillanat alatt kell végbemennie, és pontosan a pillanat, vagyis az időintervallum kiküszöbölése számolja fel a mozgásbeliséget, ami viszont a dilatációt eredményezhetné. Tehát úgy érzem, hogy bármekkora sebességgel haladjon is el egymás mellett két méterrúd, azok mérete mindig ugyanannyi lesz.
Hasonlóképpen fontos megállapításnak tekintem, hogy ha „a rúd megrövidülése objektív valóság volna, akkor egyszerre két különböző hosszúsággal kellene rendelkeznie, ami képtelenség”. Sajnos a mondat nem Novobátzkytól származik, hanem tőled, János, de elhiszem, hogy híven közvetíti Novobátzky álláspontját. Mármost ha nem lehet szó a méterrúd hosszának objektív változásáról, akkor nem marad más hátra, mint elfogadni a méterrúd hosszának szubjektív változását: nincs olyan, hogy ennyi, hanem innen nézve ennyi, onnan nézve annyi, amonnan nézve amannyi. Ez végül is így egy sajátos formája az érzékcsalódásnak, amely egyébként a tapasztalásnak szinte minden változatában megjelenik valamilyen módon és fokon (pl. a tárgyak távolságból fakadó szubjektív méretének csökkenése). Úgy tűnik, Lorentz és Einstein között az a különbség, hogy míg az előbbi szerint van valóságos hossza a méterrúdnak, Einstein szerint nincs, így aztán nincs is értelme megrövidülésről beszélni, mert hiszen a relativitáselmélet talaján a teljes relativitás/szubjektivitás területén vagyunk. Ami egyébként lehet, hogy így is van.
Bevallom, János, hogy ezt a mérőszámos dolgot nem egészen értem. Ha „szinkronizálunk” három méterrudat, és kettőt két eltérő sebességű vonatra, egyet pedig közéjük a földre teszünk, akkor az egyik vonat méterrúdján mérve az álló méterrúd 80, a másik méterrúdján mérve 90 centis lesz. Nyilván erre mondja Novobátzky, hogy egyazon dolognak nem lehet két, illetve három mérete, és igaza van. Persze saját inerciarendszerén belül a méterrúd mindig pontosan egy méteres, akkor is, ha a térstruktúra kontrahálódik, mert hiszen a kontrakció mértékében kontrahálódik a „mérőszám” is. Ha valaki úgy változik Hüvelyk Matyivá, hogy a világa is vele „hüvelykmatyisodik”, akkor ha a mi világunkban 180 centis volt, új világában is pontosan 180 centis lesz, mert összemegy a centimétere – még ha a mi világunkból 5 centisnek is fog tűnni.
Fentebb azt állítottam „Ha »szinkronizálunk« három méterrudat, és kettőt két eltérő sebességű vonatra, egyet pedig közéjük a földre teszünk, akkor az egyik vonat méterrúdján mérve az álló méterrúd 80, a másik méterrúdján mérve 90 centis lesz.” Kérdés persze, hogy lehetséges-e ilyen mérés. Gyanús nekem, hogy nem, természetesen nem gyakorlati, hanem elvi értelemben. Mozgó viszonylatban ugyanis ilyen mérés nem is lehetséges. A mérés feltételezi az álló viszonylatot, hiszen tulajdonképpen egy fényképfelvétel. Elvi értelemben egy ilyen mérésnek egy pillanat alatt kell végbemennie, és pontosan a pillanat, vagyis az időintervallum kiküszöbölése számolja fel a mozgásbeliséget, ami viszont a dilatációt eredményezhetné. Tehát úgy érzem, hogy bármekkora sebességgel haladjon is el egymás mellett két méterrúd, azok mérete mindig ugyanannyi lesz.
Birgi Zorgony
2017.03.02 15:58:58
@Csebó: „A specrelben ezt a megfogalmazást nem fogadják el…” (Csebó) Ezt bizony rosszul teszik! A mai szóhasználat szerint azt jelenti a szubjektivitás, hogy az adott külső dologba beleviszem a magam szempontjait, vagyis az adott dolog nem a maga inherens adottságai szerint jelenik meg, hanem az adott dolog inherens adottságainak és az én inherens adottságaimnak mintegy a „szorzataként”. Ettől lesz valami szubjektív. Objektív pedig az, amikor olyannak mutatkozik meg egy adott objektum, mint amilyen önmagában, vagyis szabadon és torzítatlanul jeleníti meg inherens sajátosságait. Mondhatni akkor nyerhetünk objektív képet valamiről, ha az az adott dolog olyan, mint amilyen önmagában, önmagából nézve.
[Természetesen az objektívnak és szubjektívnak ez a megkülönböztetése erősen félrevezető, sőt téves, mert hiszen a szubjektum és az objektum, a szubjektivitás és az objektivitás nem egymást kizáró, hanem egymást feltételező kategóriák, és ha azt mondom, hogy „objektív”, akkor egyúttal azt is mondom, hogy „szubjektív”, mert hiszen mi más számára jelenhetne meg az objektivitás, mint egy szubjektum számára. A tökéletes objektivitás a „Ding an sich” lehetne, amelynek az a lényege, hogy minden szubjektivitást kivonunk a „rendszerből” – csak hát amikor kivontuk belőle a szubjektivitást, kivontuk belőle az objektivitást is, vagyis nem marad vissza semmi, vagy egy gyengébb megfogalmazás szerint visszamarad ugyan valami „objektum”-féle, de arról semmit nem lehet mondani (nagyjából megfelel a prima materiának, amiről úgyszintén nem lehet semmit sem kijelenteni). Ezt a gondolatmenetet azonban tekintsd exkurzusnak, mert nem ide tartozik.]
Ha tehát az objektivitás és szubjektivitás fenti közhasználatú megkülönböztetését alkalmazzuk, akkor azt mondhatjuk, hogy mivel egy méterrúd más hosszúságú saját inerciarendszerén belül, és más hosszúságú, ha egy hozzá képest mozgó inerciarendszerből nézzük, akkor ez épp azért van, mert az egyikből a másikba „átnézve” – és „átmérve” – szubjektív eredményre jutunk, míg ha megmaradunk a méterrúd saját inerciarendszerében, akkor objektív képet nyerhetünk a méterrúdról. Ha egymással mozgási viszonylatban lévő inerciarendszerekből kapott eredményt is objektívnek tekintenénk, akkor visszajutnánk a méterrudak megsokszorozódásához.
Szorosan ide tartozik az, amit nemrég felvetettem: Lorentznél van egy valóságos hossza a méterrúdnak, Einsteinnél nincs. Most azonban, ahogy alaposabban belegondolok, kénytelen vagyok felülbírálni magamat. Az einsteini felfogás szerint is kell hogy legyen egy kitüntetett vonatkoztatási rendszer és egy valóságos hossza a méterrúdnak (olyan hossz, amely független a mérőszámoktól), s ez az adott dolog saját vonatkoztatási rendszere. A méterrúd saját, önmagához képest nyugvó inerciarendszerében valóságos méretű, míg a többi inerciarendszerből nézve mindig más és más méretű.
Bevallom, hogy nekem a térkontrakció elképzelése nem okoz nehézséget, mert Hüvelyk Matyi mindent megvilágít. Még az is meglehet, hogy Einsteinnek is ő volt a kiindulópontja, illetve hát Grimm, de erről alighanem JimmyG-t kellene megkérdeznünk. De komolyabbra fordítva a szót, ne úgy képzeld, Csebó, hogy Hüvelyk Matyi a mi világunkban van, hozzá képest hatalmas bútordarabok között, és ha fel akar ülni egy székre, akkor létrán kell felmásznia. Képzeld úgy, hogy Hüvelyk Matyi világában minden hüvelyknyi: a többi ember, az állatok és növények, a tárgyak, ideértve még az atomokat is. Ha mondjuk Matyi eredetileg 180 cm-es volt, akkor „hüvelykesedve” is ennyi lesz, mert hiszen a colostokja is összement vele. Minden lekicsinyedik. A Novobátzky-féle mérőszám tehát egyezik: bár a méretek változnak, a mérőszámok állandóak. Ahogy te fogalmaztál: „A nyugalmi hossz mérőszáma minden rendszerben ugyanaz, hiszen az etalonként funkcionáló mérőrúd az éterhez képest egyformán kontrahálódik […], így a mérőrúd mindig ugyanannyiszor fog felférni a mérendő rúdra..” Pontosan ez történik Hüvelyk Matyi „hüvelykesített” világában: minden összemegy, minden: nemcsak a mért, hanem a mérő is. Íme, máris eljutottunk a relativitáselmélet eredményének elképzeléséhez.
[Természetesen az objektívnak és szubjektívnak ez a megkülönböztetése erősen félrevezető, sőt téves, mert hiszen a szubjektum és az objektum, a szubjektivitás és az objektivitás nem egymást kizáró, hanem egymást feltételező kategóriák, és ha azt mondom, hogy „objektív”, akkor egyúttal azt is mondom, hogy „szubjektív”, mert hiszen mi más számára jelenhetne meg az objektivitás, mint egy szubjektum számára. A tökéletes objektivitás a „Ding an sich” lehetne, amelynek az a lényege, hogy minden szubjektivitást kivonunk a „rendszerből” – csak hát amikor kivontuk belőle a szubjektivitást, kivontuk belőle az objektivitást is, vagyis nem marad vissza semmi, vagy egy gyengébb megfogalmazás szerint visszamarad ugyan valami „objektum”-féle, de arról semmit nem lehet mondani (nagyjából megfelel a prima materiának, amiről úgyszintén nem lehet semmit sem kijelenteni). Ezt a gondolatmenetet azonban tekintsd exkurzusnak, mert nem ide tartozik.]
Ha tehát az objektivitás és szubjektivitás fenti közhasználatú megkülönböztetését alkalmazzuk, akkor azt mondhatjuk, hogy mivel egy méterrúd más hosszúságú saját inerciarendszerén belül, és más hosszúságú, ha egy hozzá képest mozgó inerciarendszerből nézzük, akkor ez épp azért van, mert az egyikből a másikba „átnézve” – és „átmérve” – szubjektív eredményre jutunk, míg ha megmaradunk a méterrúd saját inerciarendszerében, akkor objektív képet nyerhetünk a méterrúdról. Ha egymással mozgási viszonylatban lévő inerciarendszerekből kapott eredményt is objektívnek tekintenénk, akkor visszajutnánk a méterrudak megsokszorozódásához.
Szorosan ide tartozik az, amit nemrég felvetettem: Lorentznél van egy valóságos hossza a méterrúdnak, Einsteinnél nincs. Most azonban, ahogy alaposabban belegondolok, kénytelen vagyok felülbírálni magamat. Az einsteini felfogás szerint is kell hogy legyen egy kitüntetett vonatkoztatási rendszer és egy valóságos hossza a méterrúdnak (olyan hossz, amely független a mérőszámoktól), s ez az adott dolog saját vonatkoztatási rendszere. A méterrúd saját, önmagához képest nyugvó inerciarendszerében valóságos méretű, míg a többi inerciarendszerből nézve mindig más és más méretű.
Bevallom, hogy nekem a térkontrakció elképzelése nem okoz nehézséget, mert Hüvelyk Matyi mindent megvilágít. Még az is meglehet, hogy Einsteinnek is ő volt a kiindulópontja, illetve hát Grimm, de erről alighanem JimmyG-t kellene megkérdeznünk. De komolyabbra fordítva a szót, ne úgy képzeld, Csebó, hogy Hüvelyk Matyi a mi világunkban van, hozzá képest hatalmas bútordarabok között, és ha fel akar ülni egy székre, akkor létrán kell felmásznia. Képzeld úgy, hogy Hüvelyk Matyi világában minden hüvelyknyi: a többi ember, az állatok és növények, a tárgyak, ideértve még az atomokat is. Ha mondjuk Matyi eredetileg 180 cm-es volt, akkor „hüvelykesedve” is ennyi lesz, mert hiszen a colostokja is összement vele. Minden lekicsinyedik. A Novobátzky-féle mérőszám tehát egyezik: bár a méretek változnak, a mérőszámok állandóak. Ahogy te fogalmaztál: „A nyugalmi hossz mérőszáma minden rendszerben ugyanaz, hiszen az etalonként funkcionáló mérőrúd az éterhez képest egyformán kontrahálódik […], így a mérőrúd mindig ugyanannyiszor fog felférni a mérendő rúdra..” Pontosan ez történik Hüvelyk Matyi „hüvelykesített” világában: minden összemegy, minden: nemcsak a mért, hanem a mérő is. Íme, máris eljutottunk a relativitáselmélet eredményének elképzeléséhez.
..
Bevezetés
A manapság uralkodó materialista világnézet szerint a világ működése véletlenszerű. Eszerint ugyanis:
a világ véletlenszerűenkeletkezett a semmiből
az Univerzum jelenleg megfigyelhető struktúrája véletlenszerűen alakult ki az anyag egy alacsonyan strukturált állapotából
az élő…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Azt írod: „A hitét és vertikumát vesztett ember még az életében rettenetes poklokat jár. Ennek megértése azonban feltehetően nem csupán a filmből hiányzik [hanem a rendezőből is], így ezt számon kérni rajta bár lehet, de talán nem egészen etikus.” Igazad van, nem etikus, de csak akkor nem, ha az megmarad saját belügyének. De ha művészetet csinál belőle, ha publikálja, ha közhírré teszi, akkor már más a helyzet. És különösen más a helyzet akkor, ha egyébként mindezt a torzulást ráadásul pozitív értelemben igyekszik bemutatni, mert hiszen a film hivatalos – ha úgy tetszik „rendezői” – értelmezésében ez történik. Ha tragikus végkifejletként, „bűnbeesésként” ábrázolná azt, ami Endre és Mária között megvalósult a film végére, akkor valóban nem lenne kárhoztatandó. De sajnos nem így ábrázolja.
Nem kétséges, hogy sokan vannak, akik „hasonló sivárságban élik mindennapjaikat”, mint Endre és Mária. Még azt sem kétlem, hogy olyan is van, aki a szerelmet úgy éli meg és olyan alacsony szinten – „nemi munkaként” – gyakorolja az ágyban, mint ahogy a filmben láthattuk, bár ezt már elég ritkának tartom. De hogy lehet, hogy a rendezőnő csak ennyit tudott „kihozni” a két szarvas találkozásából, amikor nagyon is tudja, mit jelent a szerelem és az erotika, hiszen ennek ékes bizonyítékát adta annak a szerelmespárnak az ábrázolásával, akik a parkban a fűbe heveredve csókolóztak, és akiket Mária hosszasan elnézett.