Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Pascal

48 bejegyzést írt és 3164 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ez az év is jól kezdődött: 2018 február 2-án hivatalosan is bemutatták a nagyérdeműnek a Magyar Honvédség legújabb szerzeményeit, a két Airbus A319 utasszállító repülőgépet. Hogy a beszerzésre véletlenül se vetődjön az idehaza rosszul csengő „kormánygép” elnevezés, a…..
Az I. világháború tankjai   Az I. világháború „nem egészen úgy alakult”, ahogy a stratégák előre eltervezték. Gyors hadműveletekre számítottak, esetleg néhány nagyobb csatára a határok mentén – mindenképpen támadásra és győzelemre. Aztán bekövetkezett négy év terméketlen állóháború,…..
1914. II. Miklós orosz cár a Téli palota erkélyéről jelenti be a németek elleni hadüzenetét..
Pascal 2022.02.28 19:03:55
@¿Qué tapas hay?:

De hát nem sorban, egyesével töltötték fel és bocsátották vízre a mentőcsónakokat :) Ennek nincs műszaki korlátja, csak szervezés kérdése. Két tiszt, Murdoch és Lightoller felügyelte a műveletet a hajó két oldalán, úgy hogy 2-2 beosztott tiszt és 15-20 matróz segítette mindkettőjüket. Párhuzamosan haladtak, hátulról előre. Tudták nagyjából mennyi idejük van. Ha kétszer annyi csónak van egyszerűen négy tiszt, négy csapat stb.

Ha rendesen begyakorolják, az egész hajó kiüríthető kevesebb, mint fél óra alatt. De fel sem merült, hogy ilyesmire szükség lehet. A vízzáró falakkal elválasztott acél testet sokkal biztonságosabbnak képzelték mint a törékeny, borulékony csónakokat - az előírásokat túl is teljesítették - amellett az első osztály fedélzetét sem akarták elcsúfítani.

Ahogy a filmben is volt :)
Pascal 2022.03.02 21:02:06
@marhadoktor: A Kölni Dómra gondolsz, és ha nem tévedek a kép fenn volt itt is valamelyik összeállításban. 1248-ban kezték építeni, 1528-ban abbahagyták, 1842-ben újrakezték, és 1880-ban fejezték be.
1908. Felix Wehrle, a hihetetlenül rugalmas bőrű férfi. A látványos és egykor cirkuszban mutogatott betegséget a bőr magas elasztántartalma okozza..
Pascal 2022.01.26 07:33:40
@soarvány:

Most hogy írod, ez a motívum benne van a dán filmben is; de itt nem ez történt azóta meglett a képhez tartozó cikk. Két tank érkezett a határ menti faluba, a katonák azt gyanították, hogy aknák lehetnek valahol és a lakosság nagyjából tudja merre (konkrétan a faluban rejtőző vietkong rakta le).

Erre a képen látható "megoldást" találták, azzal, hogy oda nem megy a tank ahová a civilek nem mernek menni.
Ez is sérti a Genfi Egyezményt de nem is az a brutális és értelmetlen feltételezés, hogy kihajtották őket, hogy majd a civilek felrobbantják maguk és aknamentesítik (!?) a mezőt.
1981. december 13. Wojciech Jaruzelski lengyel miniszterelnök és pártfőtitkár az állami televízióban kihirdeti az országban a szükségállapotot..
1863. Szaloniki városfalai a tenger felől. Az akkor oszmán fennhatóság alatt álló görög város bizánci falai a 3. században épültek. Az oszmán hatóságok lebontatták 1867-ben. Régen volt már kérdés! Legyen hát most az, hogy honnét fotózhatták a várost?..
Pascal 2021.12.12 13:24:24
Vendégszerzőnk, DDQ által írt mai bejegyzésünkben a második világháború egy kevéssé ismert, talán nem is olyan nagy jelentőségű, de mindenképpen érdekes részletét járjuk körbe. Ez a történet bővelkedik furcsaságokban, meglepő következményekben, kalandos szökésekben és rekord hosszúságú bujkálás is…..
Pascal 2021.12.09 15:10:58
@Pascal: de nem, mert az első, egy darab japán hadifogoly ő volt (Pearl Harbour-t támadó egyik kétszemélyes mini tengeralattjáról).

en.wikipedia.org/wiki/Kazuo_Sakamaki
1914. A Sakurajima vulkán kitörése Japán déli részén. A sziget működő vulkánjának lávafolyamai - feltöltve az alig két kilométer széles szorost - félszigetté változtatták Sakurajimát, összekötve az Osumi-félszigettel..
Előszó Vadászgép, vadászbombázó, elfogó-vadászgép, frontvadász, honi légvédelmi vadászgép és megannyi megnevezés csak úgy repked a levegőben, amivel találkozhat az ember különféle anyagokban, fórumokon vagy cikkekben, ahol ezeket sokszor tévesen használják A repülőgépek osztályozása, csoportba…..
Pascal 2021.11.22 14:58:41
:D Jójó, ne vedd a szívedre, és ne is nyissunk ezen frontot.

Maradjunk az elsőnél, a Bf110-nél a példa kedvéért. A Légügyi minisztérium követelményeit eleve úgy írták ki - 1936-ban - hogy a tenderen induló vadászrepülégép el tudja látni a hosszútávú vadász, nehéz vadász, és a csapásmérő feladatokat is. A háború előtt (!) sorozatba tett C altípust majd' két tonnáig meg lehetett terhelni bombákkal, ugyanez a C altípus harcolt az angliai csatában Hurricane-ok és Spitfire-ok ellen (ugyanúgy ahogy a Lightning-ek a 109-esekkel pár évvel később).

Egyébként a Bf110 egészen '44 közepéig megállta a helyét a keleti fronton ebben a szerepkörben. A honi/éjszakai vadász képesség a háború során alakult ki inkább a későbbi G, F altípusokkal, Schrange Musik fegyverzettel és fedélzeti radarral; amelyek nyilván nem szerepeltek az eredeti RLM kiírásban :)

A Sas, Villám, a Tigris nem csak nevükben "Gyorsbombázó" századok és nem honi vadász századok. Kiképzésükben és alkalmazásukban is Jabo-k (Jagdbomber-ek) tehát vadászbombázók. A honi légvédelem nálunk a Puma osztály (később ezred) feladata volt akik a Bf109 különböző verzióit repülték (az RKI használta egyedül a Me210-eseket honi légvédelmi szerepkörben, 44 nyarán).

Éntőlem beszélhetsz róluk a honi vadász résznél is ha akarsz, semmit sem von le a sorozat értékéből. Fontold meg nyugodtan a fentieket; jó munkát nektek :)
MAI KEDVENC KÉP: Érdekessége miatt tartom kiemelkedőnek a mai kedvencem, de legalább öt másik fotót is ide tudnék képzelni a mai összeállításból. 1977. Kubai katona Angolában két bennszülött foglyával. Az angolai kubai intervenció a maga nemében egy érdekesség a hadtörténetben.  Az angolai…..
MAI KEDVENC KÉP: 1967. Közlekedési rendőr átképzése Svédországban egy tanpályán, a jobb oldali közlekedésre való áttérés előtti napokban. A kaotikus napokról, remek képekkel egy korábbi bejegyzésünkben olvashattok..
Pascal 2021.06.02 23:31:52
@¿Qué tapas hay?: annyiban teljesen igazad van, hogy lehetetlen megállípítani, hogy a képen szereplő páncélvagonok / mozdonyok konkrétan ugyanazok-e, mint amik Lengyelországba kerültek. A lego vonat oldalán szereplő pályaszom 377.117 a VIII. sz. páncélvonat vonat egyik mozdonya volt eredetileg (van valahol a neten egy táblázat, ami az eredeti MÁV / MÁVAG nyilvántartás alapján készült).

Nehéz megmondani, mert a pályaszám a mozdonyt /kocsit azonosítja, a VII., VIII. sz. stb. páncélvonat egy szervezeti egységet - egy, közvetlenül a vezérkar alá rendelt századot - azonosít a hadseregen belül. Tehát amíg az átadáskori állípot pontosan ismert, utána az egyes századok folyamatosan, a feladatok / igények / meghibásodások / hactéri sérülések / fejlesztések függvényében kapták / leadták / cserélték az eszközöket.

III. sz. páncélvonatot a VII. sz. ból egészítették ki nehéz páncélvonattá. A képen látható "két mozdonyos" páncélvonat összeállításból kettő volt; eredetileg a VII. és a VIII.; az átadás után a III. és a VIII. (ha ez tényleg 1915-ben történt, és a fotó 1916-ban készült, akkor vagy a III. vagy a VIII. szerepel rajta).
Az ötödik háborús filmismertetőben Északra megyünk, és visszább az időben. A színhely Dánia dél-keleti sarka, 1940-ben, április 9-én. Dánia megszállására alig 4 óra kellett de hazája védelmében meghalt 25 dán katona. Róluk szól.   A király április 9.-i kiáltványát halljuk kezdésnek. X. Keresztély…..
Pascal 2020.08.06 10:41:25
A film ritkafegyer-gyűjteménynek is elmenne :D jó részletesen elmesélted egyébként.

A pisztoly amit említettél 1910-ben tervezett Bergmann-Bayard. Egy ritka 9mm-es töltény való bele, ez a 9x23 mm Largo.

www.youtube.com/watch?v=81Om4R3gPfQ

A puskák Krag-Jorgensenek, annak is a dán verziója. A filmben többször is látszik, amikor oldalt egyesével pakolják bele a töltényeket.

www.youtube.com/watch?v=h9WpqYVd1yE

A könnyűgéppuska a dán Madsen, a Magyar Királyi Honvédségnek is volt belőle, a Danuvia által licenszben gyártott Solothurn gólyószóró rendszeresítése előtt vettük.

www.youtube.com/watch?v=zpF2hS2avd8

A motor oldalkocsira szerelt Madsen 20 mm-es gépágyú bőven jó volt tankok ellen a háború elején. A Landsverk L-60-as tankot licenszben gyártotta a Mávag (Toldi néven), de ezt a gépágyút nem vettük meg hozzá, hanem a szintén 20mm-es Solothurt nehézpuskát építettük be.

en.wikipedia.org/wiki/Madsen_20_mm_cannon

Ennyi felszereléssel szemben egyébként esélye lett volna annak a néhány páncélautónak és tanknak :D valószínűleg a filmben szereplő dán szakaszok jobban fel voltak szerelve mint az igaziak annak idején.
1914. Lenin Zakopanéban az Osztrák-Magyar Monarchiában. Valószínűleg a Krakkóban gyógykezelt feleségével, Krupszkajával együtt töltötte ott az időt..
Pascal 2020.05.03 12:54:35
Az ügyészség letöltendő börtönbüntetést javasol a Pillangó utcai metró-ütközésben érintett, hátulról érkezett metró járművezetőjével és a szolgálatban lévő KFM diszpécserrel szemben. A javaslat alapja a közlekedési szakértő azon megállapítása, hogyha az alkalmazott sebességnél jóval lassabban, 28…..
Pascal 2020.01.23 08:51:41
@xxxzzz80: Ne velem vitatkozz én nem vagyok ügyész :D

Megpróbálom elmagyarázni azt a logikát, amit az ügyészek követnek. Ők nyilvánvalóan ismerik a "közlekedés gondatlan veszélyeztetése" tényállást a KRESZ szerint, de ehhez hasonlóan építik fel a vádat.

Először is megállapítják, hogy ide nem érvényes a KRESZ. Másodszor is, megállapítják, hogy a KRESZ helyett az F.2. forgalmi utasítást kell használni. Nyilván megszerzik a legutolsó, M2-ra érvényes verziót.

Elkezdik olvasni, és eljutnak a fogalom definíciók között a 2.85. ponthoz, Üzemszerű eltérés minden olyan körülmény, ami az üzemszerű forgalmat zavarja, de a vonatközlekedést és az utasforgalmat nem zárja ki. Ennek alapján beleírják a vádiratba, hogy a jegesedés/falevelek a 2.85. pont szerinti üzemszerű eltérés.

Ezek után elmennek az 5. fejezethez, az üszemszerű eltérésre vonatkozó szabályokhoz. Megkeresik melyik pont vonatkozhat erre. Talán hívójelzés ? nem. Foglalt vágányra járatás ? Nem. Meghibásodott szerelvény ? Üzemképtelen szerelvény ? Ajtóhiba ? Ablaktörés ? Váltó meghibásodás ? Légfék hiba ? nem-nem nem. Sínhiba. Ez lesz az. És megállapítják, hogy erre az esetre a forgalmi utasítás 5.56-tól 5.75-ig tartó pontjait, továbbá a Függelék 49. pontját kell alkalmazni.

A 49. pont szerint a pályahiba miatti sebességkorlátozás esetén ATPM üzemmódot kell használni, és a sebességet a vezetőnek kell betartani. A felelősség megállapításához behivatkozzák a forgalmi utasítás 3.39. - 3.49 pontjait.

A védelem majd hivatkozhat mindenre amit leírtál; a KBT által megállapítottakra, továbbá minden egyéb műszaki hibára és körülményekre ami benne van a fenti írásban .

Hogy ebből letöltendő lesz az nem valószínű. Pénzbüntetés, felfüggesztett, évekig tartó kellemetlen procedúra; és ami a legsúlyosabb, két 60 fölött ember felfüggesztése, folgalkozástól való végleges eltiltása. Ez benne van. Az ügyészség sajtóközleménye nem olyan, hogy ők ezt csak úgy bepróbálkozzák hátha. Itt a blogon lehet nevetségesnek bélyegezni de ott a tárgyalóteremben senki sem fog nevetni.

(benbe ne haragudj, benne van az írásodban, hogy "ismerni kellene a BKV belső utasításait" - igen; az ügyészség valszeg. erre építi fel a vádiratot. nem lehet minden másról írni erről meg nem írni).
Pascal 2020.01.23 10:36:26
Büntetőbíróság így működik. Az ügyész elolvassa a KRESZ helyett a metró forgalmi szabályzatot. Értelmezi és javaslatot tesz. 2.85. szerint a csúszós pálya üzemszerű forgalomtól való eltérés. A csúszós pályáról napok óta tudtak. Az 5. fejezetben ez nem pl. váltóhiba, hanem pályahiba pont. Az 5.62. szerint a KFM-nek kell sebességkorlátozást elrendelni. A 91. pont alapján a vezetőnek ilyenkor ATPM üzemmódot kell kapcsolni és a sebességkorlátozást a CBTC-ben beállítani (M2-re ilyesmi szöveg lehet).

Ez van a szabályzatba beleírva. Ilyenkor a védelem persze mondhatja, hogy a csúszós pálya nem 2.85. szerinti üzemszerű eltérés és nem 5.62 szerinti pályahiba (de vád belekérdez, hogy akkor a védelem szerint melyik pont lenne az ? netán a védelem szerint ilyen eset nincs ? netán ahol AP üzemmódban folyamatosan csúszkálnak a vonatok, arra nincs szabály, az nem is üzemszerű eltérés ??). A büntető nem jóindulatú, jószándékú elbeszélgetés...

A bíró elbírálja. Majd a másodfok felülbírálja. Ne legyenek illúzióid, az ügyészségen a egy kérdéses eseten többhetes előkészületek után, a szabályzatot oda-vissza átolvasva, megbeszélésen döntenek a vádemelésről... és nem egészen szabályos ugyan, de van, h. kérdéses esetben telefonon beszélnek egy bíróval hogy ő mit gondol ... benne van a felmentés is de a dolog egyáltalán nem "nevetséges".

Ami nincs a forgalmi szabályzatban, azért nem emelnek vádat. Például valaki említette az állomástávolságú közlekedés elrendelését. El lehetett volna rendelni. Ha elrendelték volna, valószínűleg nem lett volna baleset. De ha szabályzat azt mondja, hogy állomástávolságú közlekedést biztosítóberendezés hibája miatt kell elrendelni. Nem volt biztosítóberendezés hiba, nem kellett állomástávolságú közlekedést elrendelni. El lehetett volna rendelni az állomástávolságú közlekedést, de nem kellett elrendelni - nem történt szabálytalanság.
Ha valakinek, aki még soha semmit nem hallott Európa történelméről, és nem ismeri a kontinens földrajzát, kezébe nyomnánk egy történelemkönyvet, annak felületes átfutása után az illető bizonyára sehogyan sem értené, hogyan lehet az, hogy az európai államok közül egy olyan ország szerezte meg a…..
Az MTI Fotóarchívumával közösen indított sorozatunk Színes mindennapok címmel 1958-től minden évet érintve igyekszik bemutatni a magyar mindennapokat sosem látott archív, színes felvételeken. A legutolsó bejegyzésünk a sorban 1970-ig jutott, ma a következő két évet érintjük. 1971. január 18. A…..
Pascal 2019.10.02 14:30:02
lehet, hogy innen tudja :)

hu.wikipedia.org/wiki/Budapest%E2%80%93Esztergom-vas%C3%BAtvonal

Ha az lett volna, a kérdés, hogy minek csinája arra nem tudom a választ
(amit írt az egyébként helyes).
Másfél hónappal ezelőtt feltettem a Lemilblog olvasóinak a (csak részben költői) provokatív kérdést, hogy mitől kiváló és hatékony egy hadsereg. Nem csalódtam bennetek: a parázs vitákkal is tarkított kommentfolyamban számos érdemi és informatív hozzászólás született, amikért köszönet jár. A nyári…..
A cím alapján azonnal felvetődhet a kérdés: mi szükség van a II. világháborús német harckocsiknak a védelemre? Nos, a páncolosok iránti rajongás afféle hobbi lett a hadászat, hadtörténelem és haditechnika iránt rajongók számára és kialakultak a különböző harckocsi típusok saját hardcore táborai,…..
A magyar szárazföldi alakulatokról keveset publikálok, de végre jó lehetőségem adódott, hogy némileg pótoljam ezt a mulasztást. Rajtam kívül több tízezernyi embernek adódott lehetősége múlt hétvégén megtekinteni a dinamikus bemutatókat a Honvédelem Napján. A legtöbb beszámoló elsősorban a…..
(A képre kattintva megnyílik a vonatkozó cikk a 24.hu-n) A fenti téma jó lehetőséget ad arra, hogy egy kicsit bemelegítsünk a kombinatorika témakörében mivel némi kombinatorikára még szükségünk lesz, amikor odaérünk a valószínűségi eloszlásokhoz. Véleményem szerint a fenti cikk felvet néhány…..
Pascal 2019.02.12 10:48:37
Hogy számoltál ?

Ha 100x játszom havonta 8000 szelvényt, akkor be kell fektetnem 800 000 dollárt.
Ebből 15 alkalommal a nyerek szelvényenként valami minimumot becsüljük 1500-nek.
És 85 alkalommal 15 700 = 1 334 500 dollárt nyerek. Így a nyeremény várható értéke 536 000 dollár.

Csakogy a példádból ez olyan hét, ahol kifejezetten jó volt a visszaosztás. Ha minden hét ilyen jó lenne, és a házaspár mindig egyenletesen nagy összeget kockáztatna, akkor ugyan soha nem lennének milliárdosok, de várhatnának olyan 40% profitot realizálnának egy kockázatos befektetésre.

A kockázat a befektetésben az, hogy azt sem tudják befolyásolni, hányan játszanak még. Ha sokan játszanak:
- nagyobb az esélye a telitalálatnak
- ha nincs telitalálat kisebb a visszaosztott pénz.

A példában volt olyan hét, ahol 2200 szelvénnyel 2150 dollárt nyertek. Mondjuk részben azért, mert kisebb volt az alap, és azért, mert 3 millióan vettek szelvényt. Itt a telitalálat esélye megbecsülve 20%. Ha véletlenül ilyen hetet játszom meg 100x, akkor:
- a befektetésem 100 x 2200 = 220 000 dollár
- a bevételem 20 x 200 + 80 x 2150 = 176 000 dollár.
- a nyeremény várható értéke mínusz 44 000 dollár.

Eddig úgy számoltunk, hogy 100x játssza meg ugyanazt a játékot, ami lehet stabil profit vagy stabil veszteség, attól függően jó hét volt-e.

A leírás szerint a házaspár úgy játszik, hogy megkockáztatják a megtakarított pénzük, és a nyereményt forgatják vissza, egyre növelve a tétet. Négy jó hét mellett elég egyetlen rossz hét ami lehet telitatlálat vagy alacsony visszaosztás ... és nincs tovább.

Mennyi az esélye, hogy ötből öt hét jó :D ?
Pascal 2019.02.12 13:59:55
Csakhogy ha elolvasod ezeket a cikkeket, valójában nem az történt amit leírtál.

A házaspár évekig játszott, és 27 millió dollárt invesztált 35 millió bevételre tettek szert így az évek alatt 8 millió dollár lett a profit. Arra jöttek rá, hogy a visszaosztás hetében egy 2 dolláros szelvény várható értéke kb. 2.1-2.2 dollár, és ha minden visszaosztós héten vesznek belőle pár ezret, akkor lesz vesztős és nyerős hetük is de lassan-lassan hosszú távon jól jönnek ki.

A cikk azt is leírta, hogy erre egyre többen rájöttek; egyre többen játszottak a visszaosztós héten, és egyre romlott a fenti várható érték. Erre egy csoport játékos sokkal agresszívebb stratégiát talált ki.

Észszerűtlenül nagy téttel egy héttel előre lehet hozni a visszaosztós játékot. Vagyis a házaspár meg a sok kis tétű játékos még várt volna egy hetet mert úgy kalkuláltak, nem most, hanem a köv. héten haladja meg a nyereményalap a 2 milliót. Ez a csoport viszont megnézte mennyi a nyereményalap az előző héten, és egyedül betoltak annyit, ami várhatóan átbillentette 2 millió fölé; Így kizárták a fenti házaspárt és a sok sok kis tétű játékost, akik szintén a visszaosztós hétre vártak. Itt, az utóbbi esetben forogtak igazán nagy pénzek.

Ez ami itt fenn leírtam, ez valószínű, ez megtörténhetett.

Amit leírtál 5 kör alatt, halmozódó tétekkel, kétezer dollár befektetésről 30 millió dollárra nem lehetett; valószínűségszámítás alapján, becslésem szerint ennek nagyon nagyon kicsi az esélye - ezt én Pascal mondom neked :)
A karácsonyi ünnepek táján a csapból is a kedves, szívmelengető filmek folytak. Akarva, akaratlanul is biztosan megnéztük az Igazából szerelmet, a Reszkessetek betörőket, vagy bármilyen szép, havas, romantikus vígjátékot, elbűvölő, szerelmi történetet. Nos, adventnek és a karácsonyi időszaknak…..
Marantz CD73. A lejátszó, amelyről nehéz nem elfogultan írni. Sokáig gyűjtöttem a bátorságot, mire eljutottam odáig, hogy írjak a lejátszóról, amely évek óta alapvetően határozza meg zenehallgatási szokásaimat. Korábban írtam arról, hogy halott formátum-e a cd lemez, így most erre a vitára nem fogok…..
Pascal 2019.01.09 23:29:01
@Retrofuturista hifista: Pontosan így van. A futómű mint olyan helyettesíthető digitális áramkörökkel, amelyek mentesek a mechanikai alkatrészektől és az ezek okozta hibákról. A 24 bit / 192 kHz és a 16bit /44 Khz között az átlagember is meghallja a különbséget, ahogy a tömörített mpg és a CD között. Éppúgy ahogy mindneki látja a DVD 740 x 560 és a 1080 x 1920 (vagy a 4K) közötti különbséget.

A kazettás szubkultúra részt értem; és valaki fenn említette a sznobság faktort is, OK.

De hogyan szólhat jól ?

Összehasonlításképp, egy 30-as évekből származó triódás push-pull vonali erősítőnek azért szép a hangja, mert alacsony a törzítása, az is nagyrészt a második felharmonikusban jelentkezik. A második felharmonikusra elő torzítást nem érezzük annyira kellemetlennek - épp ellenkezőleg, teltebb lesz a hang - mint a magasabb harmonikusokat. Továbbá nincs a később tervezett erősítőkben a visszacsatolás miatt jelen levő fázishiba.

Eddig a példa.

A kellemes hangérzetet általában valamilyen méréssel is jól alá lehet támasztani. Itt hogyan lehetne ?