Regisztráció Blogot indítok
Adatok
monium5

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Gondolkodtam már ezen a bejegyzésen, csak mindig visszarettentem tőle. Évekig dolgoztam katekétaként, és egy évet hitoktatóként is. Tudtam, hogy sokakat megbotránkoztatok, ha őszintén írok a tapasztalataimról, ezért inkább halogattam. De most kisszámú barátaim egyike kért arra, hogy írjak róla, így…..
monium5 2016.05.30 20:55:22
Köszönjük az összefoglalót! Ehhez nincs is mit hozzátenni....

Saját gondolataim: az egész hitoktatás, amit iskolákban kell művelni, bohóckodás. Jelenleg legalábbis. És mindegy, hogy egyházi iskola, ahol órarendbe építetten kötelező a hittan, vagy állami iskola.
Bohóckodás, mert nem veszik komolyan se az egyéb tanárok, se a diákok - meg kell jegyeznem, hogy erre azért rá is szolgálnak maguk a hittantanárok is olykor-olykor... Ugyanakkor ördögi kör is, hiszen ha azt tapasztalom, hogy a hittant, mint tantárgyat le kell ejteni, akkor miért is erőltessem meg magam a komolyanvételével és komolyan vétetésével? Illetve az érem másik oldala, hogy egyfelől én keményen teológiát tanítanék, persze, korosztálynak megfelelő szinten, és a többi tantárgyhoz hasonló komolysággal, másrészt sokszor én is úgy érzem, hogy ezt tanulja az, aki professzionálisan is ilyen pályán kíván tovább tanulni - a többieknek jogos igénye, hogy "életközelibb" órákat kapjanak, ahol el tudják mesélni mindennapi élményeiket, örömeiket, bajaikat. Csak hát köt a tanterv...
Számomra egy ideális megoldás az lenne, ha a hittan mellett lenne egy "lelkigondozói" óra, amely hivatalosan is tényleg teljesen szabadon alakítható, és az életkérdések megtárgyalásának rendes helye és lehetősége lenne, természetesen mindenféle hülye számonkérés és tanterv nélkül. Nem mintha nem lehetne ehhez is tananyagot szerkeszteni, hiszen ha lelkigondozás, poimenika, paszt.pszichológia, akkor az tudomány.
E nélkül jelenleg nincs más, mint lavírozni a törvényes és kevésbé törvényes vagy szabályos óratartás között, a kecske is jól lakjon, meg a káposzta is megmaradjon helyzet megteremtésére törekedni.

Azt gondolom azonban, hogy teológiát csak hittudományi egyetemeken lehet tanítani, semelyik középiskola, még a egyháziak sem alkalmasok erre, ált. iskoláról ne is beszéljünk.
Ergo: legyen inkább lelkigondozás, vagy valami akármilyen más neve is lehet, ami mögött a fenti tartalom lenne.

Lehet, hogy előterjesztem a püspök úrnak.... - bár ez kevés lesz, az adott iskolának kell elsősorban rábólintani, az meg nehezebb ügy, bár ők is jobban örülnének ennek.

A másik az ökumenikus hittanóra ötlete. Így is igyekszem ökumenikus szempontokat is átadni, de jobb lenne egy teljesen vegyes társaság. Na persze csak akkor, ha valóban fontos az egyházaknak az ökumené...

Utoljára hagytam a szakmai megbecsültség, és a fizetség kérdését. Bőven van mit javítani. Nonszensz a hittanár fizetése, az meg, hogy mennyire becsülik, szót sem érdemel - de itt is meg kell jegyeznem az igazság kedvéért, hogy ez utóbbit sajnos, maguk az egyes hittanárok is "megszolgálják". Miért is becsülnék őket, ha ők maguk sem tesznek ezért, illetve ha saját magukat sem értékelik?
Eltekintve a hanyagságoktól, munkafegyelmi vétségektől: még mindig túl gyakran tévesztik össze a jóravaló, becsületes kollégák a krisztusi alázatot a birka szellemmel, - azzal, hogy természetesnek veszik, ha ők "kovács123jóskamariska módra" csak "szógálhatják" az Urat (vagy kit is??)!
Ismét érdekes dolgok történtek a közéletben. Olyanok, amik a józan embereknél kiverik a biztosítékot. Ez nem feltétlenül baj. Nem véletlen, hogy nem Teréz anya ment politikusnak. Ma már nincsenek Deákok, Barossok, Klebelsbergek, a mai politikusok elsősorban megélni (pontosabban jól élni)…..
monium5 2016.05.21 15:49:54
Csak azért regisztráltam, hogy a hittan tanításáról szóló részhez hozzászólhassak... Nem, mintha a többi nem érdekelt volna, különösen, ami a nők helyzetét érinti, és szívesen kitérnék arra a speciális esetre, ami a nők egyházi tisztségek, szerepek (akár vezetői, döntéshozói szerepét is) betöltését illeti, de most nem akarok nagyon hosszú lenni.
Először is kérdeznék, mintsem érdemben hozzászólnék: mi legyen a kötelező hittannal, szerinted? És úgy általában, a hittannal?
A fegyelmező eszközöd tetszett, én is így csinálnám, de akkor - és most én leszek durva- magam alatt vágom a fát, hiszen, elfogy a gyerek, és elfogy a munkám, vagyis oda az egzisztencia. Igen, nyers ez így, de itt most nem finomkodunk.
Teológiát lehet tanítani kötelezően is, bár minden tárgy, ami nem kötelező érettségi tantárgy, azt csak azok fogják tanulni, akiket egyébként érdekel. Ezzel nemcsak a hittan van így.
Az szép, hogy olyan vonzóvá teszem az órát, hogy örömmel és önként járjon oda minden egyes diák, de sajnos, ez csak idea. 100akárhány gyerek között mindig lesznek többen is, akik rendbontók.
Én pl. élvezem a dogmatikát, örömmel élném ki előadói hajlamomat is, de a 10. és 11. évfolyam legudvariasabb esetben is némán lesz... engem is meg a tárgyat is, rosszabb esetben egyenesen ellehetetlenítik az órát, és addig terelnek, míg arról nem beszélünk, amiről ők szeretnének. Megjegyzem. felőlük nézve jogosan! És van is értelme úgy tanítani, hogy az aktuális, élethelyzetüknek és érdeklődési körüknek megfelelő, legkülönfélébb, általuk felvetett témákat járjuk körül, teológiai (esetleg lélektani) aspektusokból. Sőt.. Csakhát van egy kötelező tanterv, tanmenet, vannak a kötelező osztályozások, van a kötelező kis érettségi és a nagy is, aki ezt választja - ahol bizony azt kell(ene) tudni, amit előír a rendszer... Na, röviden ennyit a belső monológjaimról, s akkor következzen a lényeg: írj légy szíves egy egész posztot a hittan oktatásáról! Témafelvetés legyen, fórum legyen, hátha mást is érdekel!