Adatok
SnakeHipsBoy
3 bejegyzést írt és 13 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Köszönjük a türelmet, illetve reméljük, sikerült meghallgatni az év végi dömping minden adását, ezennel elindul a Checkpoint hatodik évada. Ahogy sejthető volt, idén is úgy indítunk, mint tavaly: végigvesszük, mire számítunk 2020-ban, illetve néhány tavalyi jóslatunkat is előrángattuk, hogy…..
Eddig tartott a 2018 végi adásdömpinget követő pihenésünk: 4 adás felvéve, abból 3 már megvágva, szóval ideje, hogy ezekből az elsőt publikáljuk végre. És ha már számok: 2018-ban 61 adásunk volt (30 Mini, 30 vendéges, 1 besztof), a vendéges adásokból hármat élőben vettünk fel, és bár volt 3 olyan…..
SnakeHipsBoy
2019.01.21 12:07:42
No, kérem. Ráakadtam egy számomra újszerű és érdekes képregényre. Nagyon bejött, így gondoltam, megosztom a nagyérdeművel is a felfedezést. Kétszer négy füzetes sorozat, gyorsan végig lehet rajta szaladni, de minden oldala arany!
A szóban forgó darab nem más, mint a Viper Comics gondozásában…..
Legalábbis most, és ezen csak ő maga változtathat...
Nemrég egy GOG leárazás keretében jutottam hozzá bagóért a Tex Murphy sorozathoz (az utolsó részt, a Tesla Effect-et kivéve). A kronológiai sorrend megszállotjaként a sorozat indító darabjával, az 1989-es Mean Streets-szel kezdtem emlékeim felelevenítését.
A játékot az Access Software…..
Sziasztok!
Üdvözlünk a frissen indult ReVizitor blogon!
Nos, ez a blog egy amolyan egyvelege mindenféle retro és kevésbé retro, de mindenképpen geek ("kocka") témájú kritikának, érdekességnek a szakmaiság és az objektivitás igénye nélkül.
Reméljük jövőbeni bejegyzéseink olvasgatása okoz neketek…..
Egy Facebook-csoportban megint szóba került a szoftverlopás témája.
A leggyakoribb érvek a beírók részéről:
Ha lemásolok egy szoftvert az eredeti nem tűnik el a tulajdonostól
Nem okozok vele kárt
Te soha nem töltöttél le semmit feketén?
Na akkor szépen sorban:
Való igaz, hogy a másolat…..
SnakeHipsBoy
2016.07.11 18:56:38
@Faszerkezet:
Ja, csak a vátozó költséget nem veszed figyelembe. A járatsűrítés növeli az összköltséget (üzemanyag, munkaóra, karbantartás, stb.). Egy szoftver előállítása nem kerül többe azért, mert 10000-el többen töltik le. Illetve a tömegközlekedés szűkös jószág (szolgáltatás), mivel korlátozottak a férőhelyek, valamint az igénybevevők száma szerint is nő az üzemanyagköltség. Abba pedig most ne menjünk bele, hogy monopolisztikus helyzetben van.
Szóval ez nagyon rossz példa.
De akkor a te gondolkodásmódod szerint, ha valaki ránéz egy órára, akkor fizetnie kellene az óra gyártójának/tulajdonosának/üzemeltetőjének jogdíjat a pontos idő információjáért cserébe? Az óra előállítűsa és üzemeltetése valóban pont ugyanannyiba kerül, ha senki sem látja, 1 ember nézi, vagy millióknak elérhető.
Ja, csak a vátozó költséget nem veszed figyelembe. A járatsűrítés növeli az összköltséget (üzemanyag, munkaóra, karbantartás, stb.). Egy szoftver előállítása nem kerül többe azért, mert 10000-el többen töltik le. Illetve a tömegközlekedés szűkös jószág (szolgáltatás), mivel korlátozottak a férőhelyek, valamint az igénybevevők száma szerint is nő az üzemanyagköltség. Abba pedig most ne menjünk bele, hogy monopolisztikus helyzetben van.
Szóval ez nagyon rossz példa.
De akkor a te gondolkodásmódod szerint, ha valaki ránéz egy órára, akkor fizetnie kellene az óra gyártójának/tulajdonosának/üzemeltetőjének jogdíjat a pontos idő információjáért cserébe? Az óra előállítűsa és üzemeltetése valóban pont ugyanannyiba kerül, ha senki sem látja, 1 ember nézi, vagy millióknak elérhető.
SnakeHipsBoy
2016.07.11 19:05:06
@Válasszunk:
A szoftver miért különbözik ennyire?
A jelenlegi törvénykezés a kiadói-szerzői lobbi eredménye. Amikor Walt Disney megalkotta Miki egeret, a szerzői jogi védelem 56 év volt. Ez pedig mindig úgy hosszabbodik, hogy jogutódok generációi tudjanak élősködni a nagy elődök művein. Abszurdum, hogy a 80-as évek videojátékait letölteni és emulátoron futtatni illegális, míg a gépek és szoftverek legálisan már csak használtan beszerezhetőek és semmilyen hivatalos támogatás (szavatosság, jótállás, szervíz) nincs rájuk.
Az vesse hát az első követ a kalózokra, aki maga is erkölcsileg feddhetetlen...
A szoftver miért különbözik ennyire?
A jelenlegi törvénykezés a kiadói-szerzői lobbi eredménye. Amikor Walt Disney megalkotta Miki egeret, a szerzői jogi védelem 56 év volt. Ez pedig mindig úgy hosszabbodik, hogy jogutódok generációi tudjanak élősködni a nagy elődök művein. Abszurdum, hogy a 80-as évek videojátékait letölteni és emulátoron futtatni illegális, míg a gépek és szoftverek legálisan már csak használtan beszerezhetőek és semmilyen hivatalos támogatás (szavatosság, jótállás, szervíz) nincs rájuk.
Az vesse hát az első követ a kalózokra, aki maga is erkölcsileg feddhetetlen...
SnakeHipsBoy
2016.07.13 17:27:30
@Faszerkezet:
A buszok kapacitása véges, tehát, ha bizonyos létszámnál többen akarják igénybevenni, akkor több buszt kell legyártani. Itt fajlagos (nyesanyag, munka, stb.) költségek jelenzkeznek. Ez nincs a digitális tartalomnál.
Maradjunk is akkor a buszos példánál:
Egy 80 férőhelyes buszba be lehet szuszakolódni mondjuk 100-an, de akkor már az egyéni hasznosságérzet csökken, hiszen szardíniában tolonganak az utasok. A szoftver ezzel szemben egy olyan busz, amit elég egyszer legyártani, és mindegy hányan szállnak fel rá, mindig van ülőhely bőven, stb. Persze, ha valami elromlik, azt nem biztos, hogy ézékeli az összes utas, de ha elegen, akkor is elég egyszer kijavítani egy problémát. Mellesleg ezek mindig csak gyártásból fakadnak, hiszen a szoftver nem kopik el (a DOS pl. ugyanolyan pompájában futtatható ma is, mint 30 évvel ezelőtt).
Mivel a kínálat mindig annyi mint a kerselet (pl. iTunes-ról nem fogy el az mp3 x db letöltés után, mint a transzformersz a boltól) és egységnyi kínálatnövekmény nem növeli a költséget, ezért a bevételt pusztán az árszint és az a keresleti görbe metszéspontja adja. (Ez most nyilván a digitális tartalomra vonatkozik, annak fizikai megjelenéseire nem: DVD, BluRay, stb. Sőt, sokáig ez volt a warez előnye, hogy legálisan nem jutthattál pl. mp3-hoz, csak ha megvetted a fizikiai adathordozós változatot).
Viszont a keresleti görbe régiónként eltérő. Amerikában a 60-80 dodós járékárakat 90% kifizeti és 10% warezol, ez mondjuk Kelet-Európában vagy Dél-Amerikában mondjuk 30%-70%. Vajon miért? Nyilván a fentebb említett jövedelmi helyzet miatt.
Nézzük meg az eddigi legdrágább szóló játékot (a multiplayerre kihegyezetteket többen veszik meg, mert warezzal nem tudsz szerverre menni, vagy csak kalózra, de az nem az igazi). Ez a GTA5, amit 250 misibe (USD) telt lefejleszteni és megmarketingelni.
Eddig kb. 60 millió darabot adak el belőle kb. 60 USD áron. Ezzel a Rockstar 1 millárd USD profitra (nem bevételre, profitra!!!) tett szert. Most akkor el lehet gondolkodni az árazáson. Szerintem 20-30 USD-ért itthon is többen adták volna a fejüket vásárlásra, amivel azonos profit mellett több legális kópia lenne, netalántán még nőtt is volna a profit, mert arénylag többen ruháztak volna be rá, mint amennyivel olcsóbb lett volna.
De vissza a warez régiókhoz és a károkozás számításához:
Ha a 12 éves Pisike nem kap pénzt anyutól az új kóllofdutyira, és letölti, akkor azzal valóban 18e Ft kárt okoz? Tegyük fel, nem lehetne warezolni, akkor nem venné meg max szomorkodna a sarokban. Pistike nem fizetőképes kereslet. Hány ilyen eset van? Ha ezeket mind bevételkiesésként könyveli el a kiadó, akkor fals, lufi számot ad meg.
Ha ellopok egy könyvet vagy autót, azt el tudom adni, de a másolt szoftvernek nincs piaci értéke, hisz torrenten bárki hozzájuthat, ahogy én is. Tehát fizikai adathordozó esetén tulajdonjogot és nem szerzői jogot sértesz.
Érdekes, hogy a konzolok feltörése után nem fogyott kevesebb a játékokból, mint azelőtt.
Az órára rátérve: A windowos hasonlat a csúsztatás. Azzal, hogy nézem, amit csinálsz, nem jutok releváns információhoz, ugyanis a Win rendeltetése nem ez (nem kell az autóért sem fizetned, mert nézed, ahogy más vezeti). Az óráé viszont az, hogy ránézéssel megállapítsd az időt. Ami információ, és a pontos idő (mondjuk a Big Benen) korlátlanul hozzáférhető, függetlenül attól, hogy hányan nézik. És ugyanannyi az üzemeltetése, és nem kopik jobban attól, hogy óránként egyszer nézel rá, vagy bámulod folyamatosan.
Ezekkel nem azt akarom mondani, hogy legalizálni kellene a warezt, hanem azt, hogy nem olyan egyszerű, mint a fizikai eltulajdonítás esete, pláne, hogy a büntetés a kár mértékétől függ, és a jog még nem talált rá megnyugtató megoldást. És itt lásd a fenteb tárgyalt mikiegértörvény esetét is.
A buszok kapacitása véges, tehát, ha bizonyos létszámnál többen akarják igénybevenni, akkor több buszt kell legyártani. Itt fajlagos (nyesanyag, munka, stb.) költségek jelenzkeznek. Ez nincs a digitális tartalomnál.
Maradjunk is akkor a buszos példánál:
Egy 80 férőhelyes buszba be lehet szuszakolódni mondjuk 100-an, de akkor már az egyéni hasznosságérzet csökken, hiszen szardíniában tolonganak az utasok. A szoftver ezzel szemben egy olyan busz, amit elég egyszer legyártani, és mindegy hányan szállnak fel rá, mindig van ülőhely bőven, stb. Persze, ha valami elromlik, azt nem biztos, hogy ézékeli az összes utas, de ha elegen, akkor is elég egyszer kijavítani egy problémát. Mellesleg ezek mindig csak gyártásból fakadnak, hiszen a szoftver nem kopik el (a DOS pl. ugyanolyan pompájában futtatható ma is, mint 30 évvel ezelőtt).
Mivel a kínálat mindig annyi mint a kerselet (pl. iTunes-ról nem fogy el az mp3 x db letöltés után, mint a transzformersz a boltól) és egységnyi kínálatnövekmény nem növeli a költséget, ezért a bevételt pusztán az árszint és az a keresleti görbe metszéspontja adja. (Ez most nyilván a digitális tartalomra vonatkozik, annak fizikai megjelenéseire nem: DVD, BluRay, stb. Sőt, sokáig ez volt a warez előnye, hogy legálisan nem jutthattál pl. mp3-hoz, csak ha megvetted a fizikiai adathordozós változatot).
Viszont a keresleti görbe régiónként eltérő. Amerikában a 60-80 dodós járékárakat 90% kifizeti és 10% warezol, ez mondjuk Kelet-Európában vagy Dél-Amerikában mondjuk 30%-70%. Vajon miért? Nyilván a fentebb említett jövedelmi helyzet miatt.
Nézzük meg az eddigi legdrágább szóló játékot (a multiplayerre kihegyezetteket többen veszik meg, mert warezzal nem tudsz szerverre menni, vagy csak kalózra, de az nem az igazi). Ez a GTA5, amit 250 misibe (USD) telt lefejleszteni és megmarketingelni.
Eddig kb. 60 millió darabot adak el belőle kb. 60 USD áron. Ezzel a Rockstar 1 millárd USD profitra (nem bevételre, profitra!!!) tett szert. Most akkor el lehet gondolkodni az árazáson. Szerintem 20-30 USD-ért itthon is többen adták volna a fejüket vásárlásra, amivel azonos profit mellett több legális kópia lenne, netalántán még nőtt is volna a profit, mert arénylag többen ruháztak volna be rá, mint amennyivel olcsóbb lett volna.
De vissza a warez régiókhoz és a károkozás számításához:
Ha a 12 éves Pisike nem kap pénzt anyutól az új kóllofdutyira, és letölti, akkor azzal valóban 18e Ft kárt okoz? Tegyük fel, nem lehetne warezolni, akkor nem venné meg max szomorkodna a sarokban. Pistike nem fizetőképes kereslet. Hány ilyen eset van? Ha ezeket mind bevételkiesésként könyveli el a kiadó, akkor fals, lufi számot ad meg.
Ha ellopok egy könyvet vagy autót, azt el tudom adni, de a másolt szoftvernek nincs piaci értéke, hisz torrenten bárki hozzájuthat, ahogy én is. Tehát fizikai adathordozó esetén tulajdonjogot és nem szerzői jogot sértesz.
Érdekes, hogy a konzolok feltörése után nem fogyott kevesebb a játékokból, mint azelőtt.
Az órára rátérve: A windowos hasonlat a csúsztatás. Azzal, hogy nézem, amit csinálsz, nem jutok releváns információhoz, ugyanis a Win rendeltetése nem ez (nem kell az autóért sem fizetned, mert nézed, ahogy más vezeti). Az óráé viszont az, hogy ránézéssel megállapítsd az időt. Ami információ, és a pontos idő (mondjuk a Big Benen) korlátlanul hozzáférhető, függetlenül attól, hogy hányan nézik. És ugyanannyi az üzemeltetése, és nem kopik jobban attól, hogy óránként egyszer nézel rá, vagy bámulod folyamatosan.
Ezekkel nem azt akarom mondani, hogy legalizálni kellene a warezt, hanem azt, hogy nem olyan egyszerű, mint a fizikai eltulajdonítás esete, pláne, hogy a büntetés a kár mértékétől függ, és a jog még nem talált rá megnyugtató megoldást. És itt lásd a fenteb tárgyalt mikiegértörvény esetét is.
Ha jól nézem, az EU-ból a magyar kvóta-népszavazás hírére érkező reakciókat, nincs már messze az az idő, amikor a népszavazásról ki fog derülni, hogy a fasizmus, meg a nácizmus egyik legfontosabb jellemvonása. Van egy gyanúm, hogy az általános és titkos választójog fogalma is így fog járni, az is a…..
SnakeHipsBoy
2016.05.09 19:54:36
@Exe Géza:
Libsi? Nocsak, erre meg miből következtettél?
Ja, hogy nem értek egyet a mondanivalóddal?
Tipikus kétbites gondolkodás. Nyilván akkor csak az lehetek. Középút, átmenet nincs. Jól leszűrted pár mondatból. És még én vagyok elájulva magamtól.
Érv kell? Ahhoz mit szólsz, hogy az általad magasztalt Viktor kézzel lábbal akadályozta a vasárnapi boltzárról szóló népszavazást egy éven keresztül? Vagy hogy jelentősen csökkenttették azon kérdésköröket, amiben itthon népszavazást lehet kezdeményezni? Az alaptörvényt miért nem legitimizálták népszavazással? Ezekkel hasonló logika mentén nem volt bajod?
Libsi? Nocsak, erre meg miből következtettél?
Ja, hogy nem értek egyet a mondanivalóddal?
Tipikus kétbites gondolkodás. Nyilván akkor csak az lehetek. Középút, átmenet nincs. Jól leszűrted pár mondatból. És még én vagyok elájulva magamtól.
Érv kell? Ahhoz mit szólsz, hogy az általad magasztalt Viktor kézzel lábbal akadályozta a vasárnapi boltzárról szóló népszavazást egy éven keresztül? Vagy hogy jelentősen csökkenttették azon kérdésköröket, amiben itthon népszavazást lehet kezdeményezni? Az alaptörvényt miért nem legitimizálták népszavazással? Ezekkel hasonló logika mentén nem volt bajod?
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Íme:
Baldur's Gate 3 - NEM
Age of Empires IV - NEM
Beyond Good and Evil 2 - NEM
Diablo 4 - NEM
Elden Ring - IGEN
Metroid Prime 4 - NEM
Overwatch 2 - IGEN
Skull & Bones - IGEN
Halo Infinite - IGEN
Starfield - NEM
Cyberpunk 2020 - 90%
The Last of Us Part II - 95%
Final Fantasy VII Remake - 88%
Ghost of Tsushima - 85%
Doom Eternal - 89%
Watch Dogs Legion - 78%
Marvel's Avengers - 70%
Dying Light 2 - 83%
Nioh 2 - 89%
Ori and the Will of the Wisps - 93%