Regisztráció Blogot indítok
Adatok
nvcsenge

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az egyik legjelentősebb probléma a nők esetében, hogy ma képtelenek sokan megúszni egy terhességet felesleges kilók nélkül. Ráadásul aki felveszi a CSOK 10+10 hitelt annak 3 terhességet kell bevállalnia, ami gyakran maradandó kilókkal járhat együtt...
„A felszínes dicsőítés rossz teológiát szül, a rossz teológia pedig gyenge egyházat.” Ma Cantate, vagyis az éneklés vasárnapja van, ebből az alkalomból olyan összeállítást közlünk, amelyik leszámol a gyülekezeti énekléssel kapcsolatos tévhitekkel, és az is kiderül: lehet-e sörözni korálok éneklése…..
nvcsenge 2016.04.24 19:45:33
Én nem vagyok a korálok ellen, sőt egyiket-másikat jobban szeretem, mint az ifjúsági éneket, mégis véleményem szerint a cikkíró nagyon szűk látókörűen jellemezte az ifjúsági énekeket.
1. Miért lesz egy ének felszínes dicsőítés, attól, hogy nem 2-300 éve keletkezett?
2. Hogy lehet azt mondani minden egyes ifjúsági énekre, hogy teológiailag helytelen?
3. Jogos a kritika, hogy az ifjúsági énekek egy része szólóként keletkezett - ennek az az oka, hogy keresztyén zenekarok számait veszik át a közösségek - és igaz, hogy nem mind alkalmas közösségi éneklésre. De jócskán vannak köztük olyanok, amelyeket igenis lehet együtt énekelni!
4. Nem igaz, hogy az ifiénekeket nem lehet liturgiába illeszteni. Több katolikus gyülekezetben rendszeresen tartanak ifjúsági misét, ahol az ifiénekek tökéletesen illeszkednek a liturgiába. Én református vagyok és mi is megcsináltuk egyszer az Úrvacsora liturgiájának ifjúsági változatát - ifiénekekkel.
5. A "Segítik az érzelmek kifejezését" részt végképp nem értettem, mint érvet az ifiénekekkel szemben. Nekem inkább az a tapasztalatom, hogy a gyülekezeti éneket képesek a templomban ülők fapofával és unottan végigénekelni, míg egy ifjúsági dicsőítőalkalmon más a helyzet... Tudom, hogy ennek nem az énekek minősége az oka, de nem értem, mitől válik az érzelemkifejezés célravezetőbb eszközévé egy korál, mint egy ifiének.
6. "A régi egyházi énekek nem utánozzák a népszerű zenéket – lényegesen különbözik tőlük dallamviláguk és szókincsük is." Na ez nem igaz! Ha csak nem a gregoriánra gondolunk. Nem tudom, hogy az evangélikusok hogy vannak vele, de a ref. énekeskönyvben igenis vannak olyan énekek, amelyek a maguk korában slágergyanúsak voltak. A szókincs valóban különbözik, a dallam viszont aligha. Hallottam olyanról is, hogy reformátorok korabeli slágereket "kereszteltek meg", új szöveget adva nekik. (Bár bevallom, nem tudok példát mondani.) De a szókincse egy ifiéneknek is jelentősen különbözik a világi zenétől...

Hozzáteszem megint, hogy én nagyon szeretem a korálokat, külön helyük van a szívemben és akármikor megvédem őket, ha a másik oldalról támadják. Ezt a cikket viszont kicsit igaztalannak tartottam. Valóban nem jó egyik véglet sem, de semmiképpen sem tennék hierarchikus megkülönböztetést a kettő között, már csak azért sem, mert a keresztyén könnyűzenének nagyon nagy szerepe van a fiatalok evangelizálásában.

A kedvencem egyébként az, amikor a régi énekeket újra feldolgozzák, sajnos Magyarországon nem láttam még erre példát, de pl. Hollandiában elég sok jó kezdeményezés van. (pl. Psalm Project nevű zenekar)