Adatok
Komlósfecskés
20 bejegyzést írt és 16 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Nagyjából egy évszázada, amikorra a hazai vasúthálózat nagyrészt már kialakult, a vasútépítő mérnökök leginkább csak pályafelújításokkal, -bővítésekkel és hasonló „apró-cseprő” munkákkal bajlódnak, új vaspálya építésére csak viszonylag keveseknek adódott alkalmuk. A II. világháború után a…..
Komlósfecskés
2024.12.09 15:44:31
A szokásos kitűnő írás, élmény volt olvasni. Apró érdekesség: 1929-ben felkerült a vasúti pálya is a hídra, szerephez azonban majd csak 1944 októberében jutott, és akkor sem pozitív értelemben. A visszavonuló német csapatok ugyanis csak a két középső, 100 méteres nyílást robbantották fel, de mivel a négy szerkezet a sínekkel össze volt kötve, a mederbe zuhanó bal oldali lerántotta a bal parti (tiszaugi) hídfőről a szélső 50 méterest is.
Kora ifjúságom vasútbarát korszakát megelőző időszakának egyik meghatározó vasúti élményei közé tartozott a Budapestről Makóra tartó, sokak által egyszerűen csak Hagyma-expressznek nevezett gyorsvonat késő délutáni érkezése szülővárosom állomására. Mindig élvezettel hallgattam a hangosbemondót,…..
Komlósfecskés
2023.05.27 10:12:30
Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén
A gyomaendrődi helyi járat hat évtizede
2023.01.24 18:19:35
2022 utolsó munkanapján, december 30-án pénteken leállt a helyi járati közlekedés Gyomaendrőd városában. Az önkormányzat a nehéz gazdasági helyzet miatt nem rendelte meg a szolgáltatást az azt már évtizedek óta végző helyi vállalkozástól, a Mobilbusz Kft-től. Ennek kapcsán szeretnénk egy kis…..
Egy 2021 szeptemberi látogatás benyomásai, aktuális és általános információk eme sokszínű villamosüzemről...
Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén
Egy sosemvolt vasút emlékművei a Duna mentén
2021.06.19 06:41:03
Ezúttal olyan vasúti műtárgyak lesznek a célkeresztben, melyeken sosem gördült vonat. Többségük érdemi funkció nélkül, egyfajta furcsa emlékműként áll a pusztában évtizedek óta. A félbehagyott Dunapataj–Kalocsa–Baja vasútvonal rövid története és maradványai következnek...
Felteszek egy kérdést és jelöljétek meg a helyes választ:
Ki az a kortárs horroríró, az ijesztgetők ijesztgetője, a rémek réme, aki számtalan könyvében súlyos traumákkal, de egyúttal felhőtlen szórakozással ajándékozta meg a modern kor gyermekeit és felnőtteit?
A. Stephen KingB. Stephen KingC.…..
Komlósfecskés
2021.04.06 13:38:57
Ezúttal kissé eltávolodunk a Körös–Maros közétől: a Nagybánya–Macskamező kisvasút rövid, hézagos és viszontagságos története következik. (Nagyobb térkép)..
80 éve, 1940 decemberében indult újra a vasúti forgalom Vésztő és Nagyvárad között. A Trianonban kettévágott vonalon a két világháború között nem vették fel a határforgalmat, sőt a MÁV 1932-ben Körösszakál és Körösnagyharsány között is megszüntette a közlekedést, 1933-ban pedig az országhatáron a…..
Az első olvasatra furcsa cím mögött természetesen ezúttal is egy vándorhíd rejtőzik. 125 éve adták át a forgalomnak, 100 éve vágta ketté Trianon, és 80 éve, hogy elpusztult a magyarcsanádi (apátfalvai) közúti Maros-híd. Egy hányatott sorsú műtárgy története a Maroson és a Zagyván...
A magyar szocialisták egyik arcát rég nem láttam. Úgy tűnik fel, mintha a sorozatos bakik után a pártja visszavonta volna az első vonalból. Vagy csak mellőztem a megnyilvánulásait, nehogy a fülem hallatára mondjon ki olyasmit, ami aligha használ az amúgy is légüres térben lévő ellenzéknek? Félő,…..
Komlósfecskés
2020.05.21 18:16:00
Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén
A zimbrói kisvasút Fehér-Körös hídja
2020.05.10 15:49:12
Magyarországon a vasbeton a hídépítésben is az 1900-as évek elején kezdett teret nyerni. Vasúton az első ilyen műtárgyak keskeny nyomközű vonalakon, Békéscsabán (1904), Nyíregyházán (1905), illetve Debrecenben (~1906) létesültek. Mindezek ismeretében egy 1914-es cikk olvasása közben természetesen…..
Az elmúlt száz év legnagyszerűbb miniszterelnöke kissé belehibbant saját nagyszerűségébe. Szokott ilyen lenni a történelemben, nincs benne semmi különös. Abban sem, hogy a hülye, de szorgalmas és szervilis környezete nem tudja megakadályozni a hibbantság nyilvánvalóvá válását a szeretett nép…..
Komlósfecskés
2020.04.06 19:54:51
Stephen King az elmúlt években ismét a mozgókép reflektorfényébe került, pontosabban a könyvei. Csak 2019-ben négy adaptáció készült el, a korábbi éveket nem is említem. Könyvei és a belőlük készült filmek, sorozatok ugyan változatos minőségűek, de semmiképp sem vehetők semmibe. Ezt a hype-ot…..
Komlósfecskés
2020.03.12 16:54:15
Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén
Az irázi járat és a mezőtúri vándorhíd
2020.02.03 19:49:13
A 2019.12.15-étől életbe lépett menetrendi változások között három járatnál is szereplő, "Újiráz, községháza érintése nélkül közlekedik" szöveg nem bontja ki az igazság minden szirmát: megszűnt a közforgalmú közlekedés Újiráz és Vésztő, illetve Körösújfalu között. A napi két, elsősorban diákok által…..
Nesbø alaposan megtépázta kedvenc alkoholista nyomozónkat, és ezzel a Harry Hole sorozat eddigi 12 részének egyik legjobbját hozta el nekünk...
Komlósfecskés
2019.11.22 22:55:55
Arad méretéhez képest nagy és sokszínű villamosüzemmel rendelkezik. Az 1000 milliméteres nyomtávú hálózat az egykori Arad–Hegyaljai HÉV Pankota–Máriaradna szakaszának 1991-es bezárását leszámítva 1946-tól 2005-ig lényegében folyamatosan bővült. Az utóbbi években viszont a járatritkítások mellett a…..
Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén
Viharsarki pattogós, avagy a Körös Volán 266-osai
2019.08.10 18:12:35
Az Ikarus 266-os megítélése kétségtelenül ellentmondásos. Egyfelől a 200-as típuscsalád - a brigádbusz 211-est nem számítva - legszerényebb kivitelű, legfapadosabb tagjáról van szó; másfelől a korábbi típusokhoz képest tágasabb, világosabb utastere, megbízhatóbb gépészete a hetvenes években így is…..
Aki a nyolcvanas években helyközi, távolsági buszra szállt, szinte biztosan találkozott ezzel a kis svéd masinával. A maguk nemében zseniális szerkezetek annak idején túlzás nélkül forradalmasították a jegykiadást. A csúszkák segítségével pillanatok beállítható volt a jegy fajtája, ára, majd…..
Három hónapja munkanélküli vagyok, mert el kellett jönnöm a gyárból, nem bírtam azt a port amiben dolgozni kellett, kiskoromban asztmás voltam, de én szeretek dolgozni, meg leszázalékolni sem lehet ezzel a bajjal, mert csak harmincegy százalékos az egészségromlás, rajta van a papíron, de kell a…..
Komlósfecskés
2019.06.26 09:32:00
Közlekedéstörténet (nem csak) a Körös-Maros közén
A vásárhelyi villanytelep iparvágánya
2019.04.16 22:20:11
1899 december 28-án, 15 évvel a monarchiában elsőként villamosított Temesvár és 6 évvel Budapest után Hódmezővásárhelyen is kezdetét vette a közhasznú villamosenergia-szolgáltatás. A koncessziót elnyerő Részvénytársaság Villamos és Közlekedési Vállalatok Számára (RVKVSZ) tröszt erőművét a mai Ady…..
A hét közéleti eseménye volt egy vita. Egyetemisták eresztettek össze két politikust, Novák Katalint a Fideszből és Bangóné Borbély Ildikót az MSZP-ből. Mindegyik tudósításból a családokkal foglalkozó államtitkár győzelmét olvastam ki. A Népszava például, amelynek legalábbis elvileg az ellenzéki…..
Komlósfecskés
2019.04.01 09:39:26
A kilencvenes évek elején a Körös Volán történetének válságos időszakát élte. A nyolcvanas évek végére a járművek beszerzése lelassult, 1988 és 1993 között mindössze 12 új autóbusz érkezett. A pénzhiányban szenvedő cég a korosodó állományt használt Ikarusok vásárlásával igyekezett több-kevesebb…..
Nem hiszem, hogy túlzok, ha azt mondom, a következőkben az év vasúti történéseinek legnagyobbikáról lesz szó. Nevezetesen a Budapest - Hatvan vasútvonal már egy éve folyamatban lévő felújításának aktuális szakaszára gondolok, amely egy nagyjából 30 kilométer hosszú pályarész majd' az egész évre…..
A családpolitikával, családtervezéssel kapcsolatos közbeszéd hangsúlyos részét képezi idehaza az a jelenség, mely szerint kormányzati és ellenzéki politikusok rendre azt latolgatják, hová szülessen és hová ne megfelelő számú gyerek, és hogy mely körökben mennyi a megfelelő létszám. Mindeközben –…..
Az óvodások szülei valószínűleg hallották a nyáron, hogy módosítottak az „ovis Nat-on”, azaz az Óvodai nevelés országos alapprogramján. A sajtóban főleg arról lehetett olvasni, hogy „előírták a nemzeti nevelést”. Posztunkban részletezzük, milyen változások léptek életbe, és megkérdezünk egy…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz