Adatok
Ferriviarius
17 bejegyzést írt és 20 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Budapesten valamiért sose volt túlzottan nagy divatja a kötöttpályás közlekedési eszközök hegyre felvitelének. Van persze svábhegyi fogas, meg sikló visz a Várba, de ha az ember körülnéz a témában, akkor az az érzése támad, hogy a…..
Ferriviarius
2021.05.08 14:00:23
@Hamster: A kiszabályozás amúgy a közelmúltig fennmaradt: maps.arcanum.com/en/map/budapest-1912/?bbox=2113906.624397827%2C6020855.1433808105%2C2115043.028029285%2C6021213.441950898&map-list=1&layers=osm%2C100
Ferriviarius
2021.05.08 13:44:28
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A mai Zsigmondy Vilmos u., Edvi Illés út, Törökbálinti út egy szakasza az 59-es villamos hosszabbításának volt kiszabályozva:
https://www.google.com/maps/@47.4822472,18.992342,3a,75y,288.96h,80.07t/data=!3m7!1e1!3m5!1sxWdKTBLMT_iWlPYQQNaoeg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DxWdKTBLMT_iWlPYQQNaoeg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D350.51422%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.482144,18.9906607,3a,75y,150.7h,90.71t,1.45r/data=!3m6!1e1!3m4!1shEzE2woq53fpI8C-6TZ0yQ!2e0!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.4762273,18.9866865,3a,75y,216.83h,92.27t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1-xjY02IZaUOrQjFVxVYjA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D1-xjY02IZaUOrQjFVxVYjA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D252.7557%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.4822472,18.992342,3a,75y,288.96h,80.07t/data=!3m7!1e1!3m5!1sxWdKTBLMT_iWlPYQQNaoeg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DxWdKTBLMT_iWlPYQQNaoeg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D350.51422%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.482144,18.9906607,3a,75y,150.7h,90.71t,1.45r/data=!3m6!1e1!3m4!1shEzE2woq53fpI8C-6TZ0yQ!2e0!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.4762273,18.9866865,3a,75y,216.83h,92.27t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1-xjY02IZaUOrQjFVxVYjA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D1-xjY02IZaUOrQjFVxVYjA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D252.7557%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
Budapest földrajzi fekvése jelentős hatással volt a város fejlődésére, és alapjaiban határozta meg a vasúthálózat kialakítását is.
Ha ma körültekintünk Budán, eléggé változatos képet látunk a hegyvidéki villamosvonalaktól (18,56,59) kezdve a fogaskerekűn és a Budavári…..
Ferriviarius
2021.05.05 22:19:04
A mai Zsigmondy Vilmos u., Edvi Illés út, Törökbálinti út egy szakasza az 59-es villamos hosszabbításának volt kinézve:
https://www.google.com/maps/@47.4822472,18.992342,3a,75y,288.96h,80.07t/data=!3m7!1e1!3m5!1sxWdKTBLMT_iWlPYQQNaoeg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DxWdKTBLMT_iWlPYQQNaoeg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D350.51422%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.482144,18.9906607,3a,75y,150.7h,90.71t,1.45r/data=!3m6!1e1!3m4!1shEzE2woq53fpI8C-6TZ0yQ!2e0!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.4762273,18.9866865,3a,75y,216.83h,92.27t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1-xjY02IZaUOrQjFVxVYjA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D1-xjY02IZaUOrQjFVxVYjA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D252.7557%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
A kiszabályozás amúgy a közelmúltig fennmaradt: maps.arcanum.com/en/map/budapest-1912/?bbox=2113906.624397827%2C6020855.1433808105%2C2115043.028029285%2C6021213.441950898&map-list=1&layers=osm%2C100
https://www.google.com/maps/@47.4822472,18.992342,3a,75y,288.96h,80.07t/data=!3m7!1e1!3m5!1sxWdKTBLMT_iWlPYQQNaoeg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DxWdKTBLMT_iWlPYQQNaoeg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D350.51422%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.482144,18.9906607,3a,75y,150.7h,90.71t,1.45r/data=!3m6!1e1!3m4!1shEzE2woq53fpI8C-6TZ0yQ!2e0!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.4762273,18.9866865,3a,75y,216.83h,92.27t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1-xjY02IZaUOrQjFVxVYjA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D1-xjY02IZaUOrQjFVxVYjA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D252.7557%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
A kiszabályozás amúgy a közelmúltig fennmaradt: maps.arcanum.com/en/map/budapest-1912/?bbox=2113906.624397827%2C6020855.1433808105%2C2115043.028029285%2C6021213.441950898&map-list=1&layers=osm%2C100
Közismert, hogy a győztes hatalmak a második világháború után négy, külön igazgatású megszállási zónára osztották Németországot, azonban az már kevésbé, hogy gyakorlati és politikai okokból egyéb szövetséges hatalmak is alárendelt megszállási zónákhoz jutottak, de ezek közül komolyabb önállóságra…..
Micsoda szamárság már ez a cím? Hiszen bárki, akit valaha megérintett a trianoni diktátumon való mérgelődés szele, pontosan tudja, hogy „Magyarország csak saját magával határos”, bárhol átlépjük a trianoni határt, olyan területre lépünk, ami a miénk volt korábban.
Ez azonban csak akkor igaz, ha a…..
Ferriviarius
2020.02.11 15:52:23
@gigabursch: Az ipolytarnóci passage-forgalom sosem lépte át a trianoni határt, a párizsi békeszerződés után keletkezett: translate.google.hu/translate?sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fsk.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25C5%25BDelezni%25C4%258Dn%25C3%25A1_tra%25C5%25A5_Lu%25C4%258Denec_%25E2%2580%2593_Ve%25C4%25BEk%25C3%25BD_Krt%25C3%25AD%25C5%25A1
Érdekesség: mivel nem tudjuk garantálni a pályasebességet, emiatt kárpótolnunk kell a szlovák felet.
Érdekesség: mivel nem tudjuk garantálni a pályasebességet, emiatt kárpótolnunk kell a szlovák felet.
Ferriviarius
2020.02.12 15:52:00
@gigabursch: Ahol hasonló helyzet van, az a Sopron–Kőszegi HÉV, ami idővel teljes egészében Ausztriához került (míg ugye a DV-t területi alapon elosztották), emiatt a Sopron GYSEV–Harka nyíltvonal is ausztriai tulajdonú, BBÖ kezelésű lett, a Sopron-Déli–Marhapu.–Harka DV vonal meg DSA.
Akkor jött a bibi, amikor a II. vh. után az előbbi elejébe az utóbbi végét kötötték a későbbi-mai rendezőnél, és a maradékot (tehát a DSA soproni szakaszát meg az ausztriai tulajdonú nyíltvonalat) felszedték. A nemzetközi balhé vége az lett, hogy a DSA vágányt át kellett adni az ÖBB-nek, máig nem a mi tulajdonunk (jó kérdés, hogy a hév társaság létezik-e még).
(Ne feledjük, az államhatár túloldalán szovjet megszállási zóna volt, szerintem emiatt maradt meg a GYSEV is, és kezelték másképpen, mint a DR vonalait.)
Harka (akkor: Magyarfalva, Rajk László szerk. : ) és Nagycenk közt olyan közel volt a DSA (1968-tól MÁV) vonalhoz az államhatár, hogy ott vész esetén is tilos volt megállni.
mapire.eu/en/synchron/secondsurvey-hungary/hungary1941/?bbox=1841568.658589143%2C6040771.661781326%2C1857601.3252719587%2C6052237.216024103&map-list=1&layers=5&right-layers=29
Sopron (GYSEV) állomás a VOR díjszabása szerint belföldi állomás. Az V. és VII. vágány peronja külön aluljárón át vezet az épülethez (ahol korábban a vámvizsgálat történt, ha nem másik ausztriai vonatra szálltál át).
Ma ugye a Bécsújhely–Sopron meg a Bécs–Ebenfurth–Sopronkeresztúr vonatok a svájci modell szerint, sarokforgalmi párperces hangolt átszállásban csatlakoznak – az állomás többi (magyar) vonatával ellentétben. Sőt: a Sopron–Szombathely vonalat úgy építették át a közelmúltban (villamosítás, pályarekonstrukció, ívek helyesbítése stb.), hogy lehetetlen rajta bevezetni az órás ütemet. A svájciak túl gazdagok ahhoz, hogy fölöslegesen építsenek valamit – mi akkor is gigaberuházásban építünk át, ha ezzel csatlakozásokat verünk széjjel, és utasokat űzünk el közben és utána. De ez már két külön cikk lenne…
Hasonló helyzetek merültek fel pl. a Sz–H–Sz Királyság meg a Román királyság közt is a Bánságon való marakodáskor és utána.
Akkor jött a bibi, amikor a II. vh. után az előbbi elejébe az utóbbi végét kötötték a későbbi-mai rendezőnél, és a maradékot (tehát a DSA soproni szakaszát meg az ausztriai tulajdonú nyíltvonalat) felszedték. A nemzetközi balhé vége az lett, hogy a DSA vágányt át kellett adni az ÖBB-nek, máig nem a mi tulajdonunk (jó kérdés, hogy a hév társaság létezik-e még).
(Ne feledjük, az államhatár túloldalán szovjet megszállási zóna volt, szerintem emiatt maradt meg a GYSEV is, és kezelték másképpen, mint a DR vonalait.)
Harka (akkor: Magyarfalva, Rajk László szerk. : ) és Nagycenk közt olyan közel volt a DSA (1968-tól MÁV) vonalhoz az államhatár, hogy ott vész esetén is tilos volt megállni.
mapire.eu/en/synchron/secondsurvey-hungary/hungary1941/?bbox=1841568.658589143%2C6040771.661781326%2C1857601.3252719587%2C6052237.216024103&map-list=1&layers=5&right-layers=29
Sopron (GYSEV) állomás a VOR díjszabása szerint belföldi állomás. Az V. és VII. vágány peronja külön aluljárón át vezet az épülethez (ahol korábban a vámvizsgálat történt, ha nem másik ausztriai vonatra szálltál át).
Ma ugye a Bécsújhely–Sopron meg a Bécs–Ebenfurth–Sopronkeresztúr vonatok a svájci modell szerint, sarokforgalmi párperces hangolt átszállásban csatlakoznak – az állomás többi (magyar) vonatával ellentétben. Sőt: a Sopron–Szombathely vonalat úgy építették át a közelmúltban (villamosítás, pályarekonstrukció, ívek helyesbítése stb.), hogy lehetetlen rajta bevezetni az órás ütemet. A svájciak túl gazdagok ahhoz, hogy fölöslegesen építsenek valamit – mi akkor is gigaberuházásban építünk át, ha ezzel csatlakozásokat verünk széjjel, és utasokat űzünk el közben és utána. De ez már két külön cikk lenne…
Hasonló helyzetek merültek fel pl. a Sz–H–Sz Királyság meg a Román királyság közt is a Bánságon való marakodáskor és utána.
Ferriviarius
2020.02.17 15:14:10
@gigabursch: Az a baj, hogy nem órás ütem van, mindkét végén hangolt csatlakozási rendszerrel (és nem is lesz). Próbáld meg a menetrendkeresőben a Bécs–Szombathely vagy Bécs–Sárvár keresést! Sajnos itthon a fejlesztés semmit nem emel át ezekből az elvekből, amivel hatékony lenne a pénzköltés vasúton: itf.hu
Alsó-Asztriában, Bécs környékén is nyírják a vasutat folyamatosan (bár Burgenlanddal együtt a VOR kezeli az egészet). https://www.google.com/search?q=eingestellte+Eisenbahnen+Österreich
Groß Schweinbarth környékén 36 km szűnt meg most decemberben, részben a korábbi megszűnések következményeként (ha nem építik el a helyét, a tram-train is felmerült volna).
de.wikipedia.org/wiki/Gro%C3%9F-Schweinbarth#%C3%96ffentlicher_Verkehr
Donauuferbahn: Alsó-Ausztria a teljes, területére eső részt leállította 2010-ben, Felső-Ausztria egy állomásközt szüntettett meg most decemberben. de.wikipedia.org/wiki/Donauuferbahn_(Wachau)
Alsó-Asztriában, Bécs környékén is nyírják a vasutat folyamatosan (bár Burgenlanddal együtt a VOR kezeli az egészet). https://www.google.com/search?q=eingestellte+Eisenbahnen+Österreich
Groß Schweinbarth környékén 36 km szűnt meg most decemberben, részben a korábbi megszűnések következményeként (ha nem építik el a helyét, a tram-train is felmerült volna).
de.wikipedia.org/wiki/Gro%C3%9F-Schweinbarth#%C3%96ffentlicher_Verkehr
Donauuferbahn: Alsó-Ausztria a teljes, területére eső részt leállította 2010-ben, Felső-Ausztria egy állomásközt szüntettett meg most decemberben. de.wikipedia.org/wiki/Donauuferbahn_(Wachau)
Elsősorban II. katonai felmérés térképművére épülő tavalyi játékunk megfejtéseinek utolsó részlete következik, a kérdésekkel egybeszerkesztve. A IX. fordulóra Bibó Z. küldte a legtöbb választ, aki egyébként tavaly végig játszott, de idén csak erre az egy fordulóra…..
A II. katonai felmérés térképművére épülő tavalyi játékunk megfejtéseinek további részlete következik, a kérdésekkel egybeszerkesztve. Várjuk az észrevételeket, kiegészítéseket. Az idei játék készülőben, kövessétek a blogot rss-en, Facebookon!
61. Innen később vasút épült volna, de az aztán…..
Egy-egy poszt terjedelme egészen pontosan 65535 karakter lehet. Ez nem azt jelenti, hogy pontosan ennyi betűt írhatsz be egy posztba, mert nem ennyire egyértelmű a dolog.
Amennyiben sok szöveget, sokféle formázással (és egyéb elemekkel, például felsorolás, behúzások, stb...) írsz…..
Ferriviarius
2017.01.05 02:20:43
A 41–60. pontból az 57–60.-at kétszer vittem be, a második esetben már lépésenként mentettem, pakoltam ki vágólapra, és ellenőriztem az előnézetet is végén.
Ennek ellenére ismét levágta a végét.
Én hülye nem mentettem le ennek ellenére külön magamnak, így a kétszer fél óra kuka, egy linket meg végképp nem tudok újra előguglizni, szumma másfél.
Persze ebben a Súgóban a karakterszám és a maximális kifejezésekre nem jött semmi.
De most már tudom, hogy a html-szemét elveszi a kvótát a tartalomtól.
pangea.blog.hu/2017/01/04/a_terkepmu_es_ami_mogotte_van_az_v_vi_fordulo_megfejtesei
Ennek ellenére ismét levágta a végét.
Én hülye nem mentettem le ennek ellenére külön magamnak, így a kétszer fél óra kuka, egy linket meg végképp nem tudok újra előguglizni, szumma másfél.
Persze ebben a Súgóban a karakterszám és a maximális kifejezésekre nem jött semmi.
De most már tudom, hogy a html-szemét elveszi a kvótát a tartalomtól.
pangea.blog.hu/2017/01/04/a_terkepmu_es_ami_mogotte_van_az_v_vi_fordulo_megfejtesei
A II. katonai felmérés térképművére épülő tavalyi játékunk megfejtéseinek további részlete következik, a kérdésekkel egybeszerkesztve. Várjuk az észrevételeket, kiegészítéseket. Az idei játék készülőben, kövessétek a blogot rss-en, Facebookon!
41. A térképrészleten utóbb két győzelem nevű…..
Közeledik az év végi blogtalálkozó (2016. XII. 7.), azaz az idei térképfelismerési játékunk eredményhirdetése is, így több részletben közzétesszük a megfejtéseket a nagyközönségnek, és várjuk a hozzászólásokat is.
A III–IV. fordulót a második katonai felmérés térképein hirdettük meg. A kérdések a…..
Közeledik az év végi blogtalálkozó (2016. XII. 7.), azaz az idei térképfelismerési játékunk eredményhirdetése is, így több részletben közzétesszük a megfejtéseket a nagyközönségnek, és várjuk a hozzászólásokat is.
Első körben az I. és II. fordulót leplezzük le. Az I. forduló feladványait a MAPIRE…..
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk utolsó fordulójában már nem csak a…..
A Pangea közösség idén új játékkal jelentkezett: a Térképre rajzolt vaspályák a földrajz, történelem és kartográfia egyfajta metszetét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé. Ehhez próbálunk kedvet csinálni.Bár a hozzászólás ezúttal nyilvános,…..
Ferriviarius
2016.10.20 16:53:10
@József Lennert: Köszönjük a választ, bátorítjuk a többire is. ; )
Ferriviarius
2016.10.22 23:16:57
@SzűcsDániel: Sajnos egyik sem, pedig a város megvan! ; ) Érdemes tovább kapirgálni, kevesebb gondolati kötöttséggel.
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai…..
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai…..
Melyik volt Románia első vasútvonala? Mikor miért épültek vasutak? Hogyan változtak a körülmények az idők során? Vasútföldrajzi-történeti cikksorozatunk keleti szomszédunk olyan kérdéseit tárgyalja, melyek anyanyelvünkön nemigen érhetőek el. Nem, nem Erdélyről lesz szó – egyelőre.
Bevezetés
A…..
Ferriviarius
2016.07.21 12:15:53
@a BircaHang Média szerk.: Köszönöm a kiegészítést, terjedelmi okokból nem mehettem bele a részletekbe. (De bevallom, nem látok ellentmondást a kiegészítés és a cikk közt.)
Érdekesség, hogy eredetileg csak a DBSR vonaláig tervezték Romániának átadni a területet. És az egész kérdés az Al-Al-Duna hajózhatóságának biztosításából indult, ez nemzetközi kereskedelmi érdek volt. A vasút is ezért épült (kikötőtől kikötőig). Egy időben a cári Orosz Birodalom az egész Duna-deltát uralta, de az állandó cári–oszmán háborúk mellett a vízállástól vagy jégzajlástól egyébként is függött az egész térség kijutása a tengerre, így a vasút építésének komoly előzményei voltak, külön cikket is megérne.
A delta biztosítására 1856-ban a cár némi védterületet veszített (a Chilia-ág és a Prut mentén) a szultán (Moldva) javára, és ezt presztízsokokból állította helyre 1877-78-ban. Románia ezért kapott területet. Ezt egyébként Magyarország is támogatta. (Az is cél volt már, hogy a cár ne tudjon kijutni a Boszporuszhoz.)
A román önállóság elismerésének magyar támogatásáról is akartam említést tenni, hosz eloszlassam a homogenizáló nézőpontot, de a Bukarestben lévő Bercsényi nevű városrész megemlítése már végképp nem fért volna bele a cikkbe. De a magyar–román dunai konföderáció tervét most ideszúrom az olvasóknak: www.3szek.ro/load/cikk/91117/hencz_hilda_:_magyar_bukarest_7_zavaros_evek
Érdekesség, hogy eredetileg csak a DBSR vonaláig tervezték Romániának átadni a területet. És az egész kérdés az Al-Al-Duna hajózhatóságának biztosításából indult, ez nemzetközi kereskedelmi érdek volt. A vasút is ezért épült (kikötőtől kikötőig). Egy időben a cári Orosz Birodalom az egész Duna-deltát uralta, de az állandó cári–oszmán háborúk mellett a vízállástól vagy jégzajlástól egyébként is függött az egész térség kijutása a tengerre, így a vasút építésének komoly előzményei voltak, külön cikket is megérne.
A delta biztosítására 1856-ban a cár némi védterületet veszített (a Chilia-ág és a Prut mentén) a szultán (Moldva) javára, és ezt presztízsokokból állította helyre 1877-78-ban. Románia ezért kapott területet. Ezt egyébként Magyarország is támogatta. (Az is cél volt már, hogy a cár ne tudjon kijutni a Boszporuszhoz.)
A román önállóság elismerésének magyar támogatásáról is akartam említést tenni, hosz eloszlassam a homogenizáló nézőpontot, de a Bukarestben lévő Bercsényi nevű városrész megemlítése már végképp nem fért volna bele a cikkbe. De a magyar–román dunai konföderáció tervét most ideszúrom az olvasóknak: www.3szek.ro/load/cikk/91117/hencz_hilda_:_magyar_bukarest_7_zavaros_evek
Ferriviarius
2016.07.21 12:29:18
@a BircaHang Média szerk.: „A román nemzetkép szerves része a római örökség ápolása”
Ez tiszta sor. Az ellentmondást (van bőven a román önképben) abban látom, hogy görög–bizánci. Akkoriban nagyon elindultak egy nyugati úton: latinos nyelvújítás, átállás cirillről a latin ábécére, Gergely-naptárra (a dátumok egy része a forrásokban perjeles), nyugati uralkodóház felkérése, a Code Civil lefordítása franciáról románra és bevezetése stb. (Bulgária felé meg egy híd nem épült a XX. sz. közepéig.)
Lehet, az én gondolkodásom túl nyugat-orientált (ennek az iskolarendszerünk az oka, azóta sokat fejlődtem az arányos objektivitás felé), és Rómáról Itália meg a Vatikán jut eszembe. Pedig akár Bécs is eszembe juthatna, meg hallottam a Rumélia szó eredetéről. Ki minek az örökösének tekinti magát, a másikat meg tudatosan nem (régi módszer ez).
Amúgy Isten bizony nem lepne meg egy Konstantinápolyig terjedő román irredenta térkép. : ) Elletmondás feloldva.
Ez tiszta sor. Az ellentmondást (van bőven a román önképben) abban látom, hogy görög–bizánci. Akkoriban nagyon elindultak egy nyugati úton: latinos nyelvújítás, átállás cirillről a latin ábécére, Gergely-naptárra (a dátumok egy része a forrásokban perjeles), nyugati uralkodóház felkérése, a Code Civil lefordítása franciáról románra és bevezetése stb. (Bulgária felé meg egy híd nem épült a XX. sz. közepéig.)
Lehet, az én gondolkodásom túl nyugat-orientált (ennek az iskolarendszerünk az oka, azóta sokat fejlődtem az arányos objektivitás felé), és Rómáról Itália meg a Vatikán jut eszembe. Pedig akár Bécs is eszembe juthatna, meg hallottam a Rumélia szó eredetéről. Ki minek az örökösének tekinti magát, a másikat meg tudatosan nem (régi módszer ez).
Amúgy Isten bizony nem lepne meg egy Konstantinápolyig terjedő román irredenta térkép. : ) Elletmondás feloldva.
Ferriviarius
2016.07.21 12:51:54
@a BircaHang Média szerk.:
Ebben a szálban pedig az a gyönyörű, hogy sokan azt hiszik, _kizárólag_ a románoknak a _magyarok sérelmére_ elkövetett cselekedeteik hosszú sora _miatti ellenszenv_ okán tartják itthon a románokat igazságtalannak, árulónak.
Persze nekik ez reálpolitika meg nemzetegyesítés. Bárki rovására, az nem érdekes. Aztán megy az etnikai térkép radírozása. (Egyébként, a folyamatos hadszíntérré válás és szövetségeskeresés mellett, amiben éltek, valamennyire érhető. Mármint a reálpolitika. A második fele, az meg a francia modell kitűnő adaptációja.)
Ebben a szálban pedig az a gyönyörű, hogy sokan azt hiszik, _kizárólag_ a románoknak a _magyarok sérelmére_ elkövetett cselekedeteik hosszú sora _miatti ellenszenv_ okán tartják itthon a románokat igazságtalannak, árulónak.
Persze nekik ez reálpolitika meg nemzetegyesítés. Bárki rovására, az nem érdekes. Aztán megy az etnikai térkép radírozása. (Egyébként, a folyamatos hadszíntérré válás és szövetségeskeresés mellett, amiben éltek, valamennyire érhető. Mármint a reálpolitika. A második fele, az meg a francia modell kitűnő adaptációja.)
A napóleoni háborúkat lezáró bécsi kongresszus Itáliát megosztott állapotban hagyta. Északi részén a Habsburg Birodalomé lett Velence és Lombardia, vagyis az Alpok déli előterének és a Pó-síkságnak a legnagyobb, középső és keleti része. Nyugatabbra helyreállt a Szárd-Piemonti Királyság, amelyhez a…..
Központi Bányászati Múzeum
Képek Brennbergbánya múltjából: oktatás, hitélet, egészség, kultúra
2015.10.21 17:32:19
Brennbergbánya a XX. sz. elején a kor szociális színvonalát meghaladó bányásztelepülés volt. A munkaadók és munkavállalók között egyfajta szolidaritás volt megfigyelhető ebben a rendkívül hierarchizált, zárt közösségben, amely hatással volt a lakosok életminőségére,…..
Ferriviarius
2016.06.17 00:53:13
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai…..
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai…..
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai…..
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai…..
Rahmanbek Uszmanov, az üzbég főváros polgármestere március 28-án jelentette be, hogy megszüntetik Taskent mindegyik, összesen hat villamosvonalát...
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai…..
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Középiskolai tanárom a fejembe verte, hogy a térkép a földfelszínnek…..
A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Egyúttal új szerzőt: Ferriviariust köszöntjük körünkben, aki az előző…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz