Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Ferryman

0 bejegyzést írt és 17 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A téli szezon általában pörgős, az audiofil hobbi ilyenkor virágzik. Ez hasonlóan alakul nálam is, igaz kisebb-nagyobb fenntartásokkal...
Ferryman 2019.01.21 14:35:06
Nekem volt AN DAC utánépítésem vagy 10 évig. Nem hasonlítgattam gyárival, ennek ellenére az említett hangzásjegyek egyértelműen visszaköszöntek, és az volt a fura, akármit csináltam vele (saját analóg részt terveztem, vagy tízféle különféle típusú kimeneti csövet kipróbáltam, sokféle alkatrészekkel, modern kondikkal, aktív anódterheléssel stb.), ugyan sokat lehetett rajta hangolni, de ez a kissé mély tónusú, kicsit homályos hang sosem tűnt el. Szerintem magának az AD1865-nek lehet ilyen hangja.

A környezetemben többekkel egyetemben egy ehhez hasonló cuccot vásároltunk:
www.ebay.com/itm/HIFI-ES9038-ES9038PRO-DAC-DSD-audio-384k-XLR-decoder-Option-XMOS-Amanero-/132434162496?hash=item1ed5b0f340
Ha kell USB, akkor kell bele egy XMOS modult is vásárolni. Ill. a kimeneti chipeket érdemes óvatosan kicserélni valami komolyabbra, ha jót tesznek bele, az nagyon sokat dob a hangján (nálam Burr Brown OPA627 van, szerintem magasan a legjobb, amit valaha gyártottak).
Volt hasonlítva az utánépített DAC-okhoz több helyen, TJ-s Philips CD304-hez meg pár nagyobb gyárihoz is, és simán kenterbe verte mindet. Még az elhivatott analógosoknak is tetszett:-) Az a tapasztalat, gyáriból a hatszámjegyű árkategóriában elég nehéz ennél jobbat tenni az asztalra.

Ilyen irányvonalon gondolkodtál már? Tudom, nem annyira menő, mint egy Audio Note...
  Hosszú időn keresztül a szlovák JJ 300 B volt a filléres megoldás, már, ami a 300B legismertebb triódát illeti. Szinte mindegyik, a piacon kapható gyári kit-hez ezt a típust adták, és a tesztelők sem fukarkodtak a dicsérettel. Nem drága, elég megbízható, és simán hozza az audiofil hangot...
Ferryman 2018.10.08 18:38:29
Szia Attila!

Nagyon jó cikk ismét, köszönjük szépen:-)

Ha jól értem, ez a meghallgatás egy teljesen más rendszerben történt, mint amit otthon használsz? Conqueror, M1 és hasonlók. Vagyis ugye nem otthon.

Kíváncsi lennék, mi a különbség a Psvane 300B/n és a Fullmusic/TJ/Sophia 300B/n között. Erről van információd? (Nekem sajnos nincs.) Mert a két cső totál ugyanúgy néz ki.
Nálam most a Fullmusic 300B/n/2.5V csövek járódnak. Igen, ez a szóban forgó cső 2,5V-os változata, vagyis 2A3 erősítőbe is betehető. Egyelőre kb. 100 órát jártak, de az egyik oldal még mindig zajos egy kicsit, sajnos, valami miatt nem járatják be ezeket a gyárban (eleve kb. fele akkora áramot adtak, mint kellett volna, kb. 50 óra után kezdtek feléledni). Ez mondjuk elég gáz, hogy be sem járatják a gyárban, pláne ennyi pénzért (kb. annyiba került a pár, mint a JJ 2A3-40, csak hát azok kezdettől fogva ugyanolyan betonbiztosak voltak, mint 1,5-2ezer óra után). Úgyhogy szerintem próbáljátok még meg járatni azokat a csöveket még legalább 100-150 órát, és úgy újrahallgatni.
Egyébként, ezt leszámítva, tényleg nagyon jól szólnak. Másképp, mint a JJ, és másképp, mint az EML, de tetszik ez is, meg valahogy azok is:-)

Ez a különféle erősítőkben való összehasonlítás (amiről fentebb szó volt), meg hát eléggé árnyalja a dolgot nyilván. Nekem az a tapasztalatom, hogy legjobban az befolyásolja a hangot, hogy mivel, hogyan hajtják meg. Sajnos nagyon kevesen tudnak nagyon jó meghajtót építeni triódákhoz, amik engedik, hogy azok ténylegesen megmutassák a saját potenciáljukat. (Szerintem a szóban forgó kategóriában az AN sem igazán tud, nyilván nem véletlenül vezették be a 6SN7 helyett a katonai meghajtó triódákat, csatolótrafóval, a magasabb kategóriákban.) Aztán persze ezen felül valóban ott van, hogy milyen hidegítő kondi, meg tápkondi, meg katódellenállás, de a meghajtás sajnos sokkal többet számít ezeknél.

Üdv.
István
Ferryman 2018.10.12 21:00:51
@Audiolife: Hát nézd, Sophia (Fullmusic, TJ, mindegy, minek nevezzük) kb. 20 éves cég, már akkor világszínvonalú csöveket gyártott, amikor Shuguang éppen csak ki tudott préselni magából egy alapkategóriát, Psvane meg még bűnös gondolat sem volt. Ezért is lepődtem meg, amikor eBay-en néhány héttel ezelőtt megláttam a Sophia legsikeresebb csövét Psvane címkével. Kíváncsi lennék, mit művelnek ezek odaát egymással, bár lehet, jobb, ha inkább nem tudom?;-)

A Conqueror egyébként nálad van ezek szerint? Váltottál? Vagy bővítettél? Vagy csak kölcsönbe van?

Persze, gyári erősítőben nem tudod kicserélni a meghajtófokozatot. De abban a kondikat, munkapontot sem tudod. Ezt a bekezdést igazából bta kommentjéhez gondoltam volna hozzáfűzni.

Egyébként szerintem nagyon befolyásolja a karaktert is. Ez az, amit mondtam, amikor az EML-eket hallgattuk, hogy egy totál más felépítésű erősítőben a különböző csövek is totál másképp szólnak, még egymáshoz képest is, és totál másik csövet fog az ember legjobbnak (legilleszkedőbbnek) választani. Ezzel kapcsolatban linkelném be ezt a cikket: www.6moons.com/audioreviews/300Bredux/redux.html
Szerintem nagyon jó kis cikk, szeretem Srajan írásait, nem azok a tipikus száraz tesztek, inkább szórakoztatók, de mégis tartalmasak.

Üdv.
István
Ferryman 2018.10.16 11:23:56
@Audiolife: A Sophia egyedileg égetett és kiválogatott csöveket ad el, hosszabbított garanciával, gondolom ezért sokkal drágább. Ez kicsit olyan, mint amikor az AN bejáratja/beméri a hangszóróit, a legjobbakat beépíti, a kevésbé illeszkedőket pedig eladják kitnek.

Azért ezt a csövet inkább közepes szintre sorolnám a Psvane kínálatában, a sima 300B-k fölé, de még a "T" (Treasure) csövek alá, az áruk alapján legalábbis. A belépő szintnél azért jóval komolyabbak.

Nekem valójában nem Sophia-m van, hanem TJ/Fullmusic, az $300 körül beszerezhető, és elvileg totál ugyanaz a gyártás, csak nincs az extra égetés és válogatás.
www.tube-fullmusic.com/products/en/300B_en.htm
Kérhető 2,5V verzióban, az jó 2A3 helyett (kifejezetten erre gyártják), nekem is ilyenem van. De van belőle ma már többféle, solid plate, graphite plate, ha jól láttam, eBay-ről mind könnyen beszerezhető.

De egyébként Sophia oldalán is fent van totál ugyanez a cső: www.sophiaelectric.eu/en/b/300b-25v-globe-mesh/0?r=122
Hogy mit keres Psvane-nél, azt nem tudom. Meglehet, trükköznek a licenszekkel, vagy egymást is pofátlanul másolják. Annak idején még Shuguang névvel is volt egy ugyanilyen kinézetű cső, talán 6-8 évvel ezelőtt, de valami miatt elég gyorsan eltűnt a piacról...

Üdv.
István
Van ki e nevet nem ismeri? A Western Electric már-már mágikus. Egyrészt a nevét mindenki hallotta, aki valaha csak egy nagyon kicsit is foglalkozott a high-end elektroncsövekre épülő részével. Másrészt szinte senki nem hallotta az eredeti csövet. A róla szóló beszéd mégis általános a high-endben. ..
Ferryman 2018.04.27 20:46:42
Nagyon jó cikk, továbbra is szeretem az írásaidat, és folyamatosan követem az Audiolife blogot:-)
Néhány kiegészítést tennék a cikkhez, pusztán információs szándékkal.

Ez az óceánok fenekére telepített csöves erősítő legendája nagyon érdekes, sok helyen feljön, de őszintén szólva meglepne, ha tényleg bármilyen tenger fenekére telepítettek volna csöveket:-) Talán a felszínen lehettek a reléállomások bizonyos távolságonként (talán pár 100km-enként). Ha egyáltalán voltak, ami egyébként sok kérdést vet fel (pl. honnan táplálták volna ezeket, 80 évvel ezelőtt?). De tény, hogy ettől még nagyon megbízható alkatrészeket kellett beépítenie a WE-nek a termékeibe, ipari körülmények között.

Az 1963-as bevonat, amit kifejlesztettek, valójában egy kényszer volt. Az eredeti bevonat, a fekete bevonat (népszerű elnevezésben black plate, amit pl. a kínaiak máig használnak) elektromos szempontból sokkal jobb volt (jobban sugározta ki a hőt a cső belsejéből), csak hát azt sajnos betiltották a nyugati világban a mérgező anyagok használata miatt, az 50-es években, emiatt új bevonatot kellet kifejleszteniük a gyártóknak (ebben tudtommal a WE és az RCA volt az utolsó). Úgyhogy hivatkozhatnak erre a marketingesek, de nem sok értelme van:-)

Még egy dolog. Ugyan nem ismerem a WE 91A történetét, de ha a 300B-t 1938-ban dobták piacra, a belőle épített erősítőt nem tudták 1936-ban megalkotni, ezt érdemes lehet korrigálni a cikkben:-)

Üdv.
István
Nem nagyon szeretek mindent Ádámnál, vagy még inkább Évánál kezdeni ( Gizi állati dögös... és időnként féltékeny ), de most ebben a cikkben, lévén szó egy phono elektronikáról, úgy vélem célszerű néhány alapfogalmat csak érintőlegesen leporolni. Mondom ezt azért, mert felnőtt egy olyan nemzedék,…..
Ferryman 2017.07.04 11:10:44
"Semmivel sem vagyunk gyengébbek mint bárki más a világban."
Ez tetszik:-) Bár szerintem itt a szakértelemre/képességekre gondoltál inkább, mert azért azt mondjuk ki, marketingben, bizniszben, vállalkozó szellemben tapasztalatom alapján sajnos bőven van még fejlődnivaló itthon, ezért is üdítőek a kivételek. De ez egy más téma, és ez is megérne akár egy komplett cikket is.

A RIFA-t nem találtam sajnos RS-en sem:-(
eBay-en viszont van belőle, sokféle érték, jórésze Távol-Keletről, kérdés, ezek mennyire megbízható források?
A feszültség önmagában nem gond, egyelőre egy alacsonyfeszültségű (24V) csöves phono-hoz kellene a beméréshez használt Wima-k helyett.

SoniCapet ajánlották már mások is. Az Államokból rendelve, postával és vámmal már valóban húzós a dolog.

Mundorfból legfeljebb az EVO (Oil) széria tudhat beleférni a büdzsébe. Nem tudom, ezek mennyire valók phono-hoz.

Amit próbáltam csöves/hibrid erősítőben, és nagyon jó volt, az az AuriCap (Audience). Sajnos az ár itt sem kispályás. Egy pár még beleférhet egy komolyabb csöves végfok árába, de 5 pár egy phono-hoz már húzós:-(

Még az olasz ICEL ipari kondijairól hallottam, hogy megérnek egy misét, de sajnos még nem próbáltam őket. Viszont beszerezhetők itthon is, hivatalos forgalmazóktól, raktárról (pl. Distrelec), tehát végülis nincs akadálya a próbának.

Igen, az audiofil brandek teljesen irracionálisan árazottak. Ezért is keresem az alternativákat, ahol lehet.

A feszültségszinteknél mire is kell odafigyelni?

Kíváncsian várom az Indiscreetet. Addig is, amíg készül, jó munkát kívánok!

Üdv.
István
AudioWorld Az első Watt 2016.05.29 12:20:21
Bevezető Már megint egy technikai jellegű cikket szeretnék közreadni, simán csak azért, mert ma ezzel a gondolattal ébredtem, és csippás szemmel felvettem a szálat, erről még úgysem nagyon írtak mások magyarul. Angolul igen, az eredeti gondolat egy Dick Olsher nevű egyénhez köthető, és valahogy úgy…..
Ferryman 2016.06.07 11:39:35
@Analoglued:
Szia Gábor!
Köszönöm a gyors választ!
Gondolom azért nem használnak invertálót, mert egyrészt valami miatt nem szeretik a DIYerek, annak ellenére, hogy magát a fázisfordítást minden további nélkül lehetne kompenzálni rendszerszintű tervezéssel, másrészt meg magának a TI-nak is csak NI-ra van ajánlása.
Arra gondolsz, hogy az osztási pontnál a kimenetről kisebb az osztásarány, mint a bemenetről? Akkor valóban "jobban kapcsolódik" a kimenethez. Viszont szerintem azt csak extrém kicsi bemeneti ellenállással vagy nagyon alacsony erősítéssel lehet elérni. Tipikus értékeknél (pl. 47kOhm poti, 22kOhm bemeneti ellenállás, kb. 400kOhm visszacsatolás) szerintem ez nem tud fellépni.
Tehát a megfelelő input bufferek kimenetére kapcsolódnak a nyilak, mindkét esetben 1k ellenálláson keresztül? (Felső két nyíl összekötve, és alulra ugyanez?)
Nekem gyanús, hogy a bemeneti ellenállást az alsó invertáló buffer fokozat 1k-s bemenő ellenállása fogja meghatározni, az pedig túl alacsony lesz, talán még műveleti erősítős kimenethez is.
Volt nekem korábban LM3875-ös erősítőm, igaz, neminvertáló volt, ha jól emlékszem. Nem volt rossz, de különösebben jó sem, elég jellegtelenül szólt, azóta nem is építettem IC-s végfokot (de még visszacsatoltat sem).
Üdv.
István
Mint a Magyarországon terjeszkedő, új szériás elektroncső maffia fedőügynöke, elterelésként egy NOS csőről szóló sztorival zavarom össze az ellenséget...
Ferryman 2016.03.31 17:35:42
@Audiolife: Pont az a probléma, hogy azt nehéz megállapítani, az, amit megveszel akárhányszáz Euro-ért, az tényleg eredeti-e. Képzeld el például a következő helyzetet. A csövet legyártotta mondjuk az Ei, és azt megvette a Telefunken (mert épp nem volt neki raktáron, de bejött egy hirtelen szállítás), természetesen felirat nélkül. Ezután fogta az egész tételt, és ugyanúgy ráfestette a saját feliratait, mint ahogy a saját gyártmányaira. Így aztán teljesen összezavarodik az egész piac, és az is, hogy mi mennyit ér, ill. hogy amit arany árban akarnak eladni, az tényleg aranyból van-e, vagy csak a külseje. És sajnos ezekkel a dolgokkal gyakran még a tapasztalt kereskedők sincsenek teljesen tisztában, nemhogy a végfelhasználók.
Ferryman 2016.04.03 20:08:12
@.bta: Ha nem TFK címkés csövön van TFK diamond, akkor valóban gyanús, hogy az TFK:-) Sajnos ez gyorsan fel szokott tűnni az eladóknak is.

Ezt érdemes elolvasni mindenkinek, aki NOS csövet szeretne vásárolni:
jacmusic.com/nos/images/Fakes/index.htm
Nagyon sokat segített nekem még ez is:
tubedata.itchurch.org/other/Philips/PhilipsCodeListAB-v10.pdf

Nem elrettentésnek írom, mert egyébként a jó gyártású NOS csövek elég jól szoktak szólni, pláne az európai gyártásúak (német, holand, angol, de még a magyar is). Csak körültekintően kell vásárolni, ill. ha lehet, a népszerű típusokat érdemes kerülni.
A szárazságot én nem szoktam érezni, nálam inkább az olcsóbb új gyártásoknak van "mű" hangja. Nem lehet, inkább más komponensnek van száraz hangja, amit a régi csövek kihoznak? Pl. kínai (vég)csöveknek tipikusan nagyon száraz hangjuk van. Legalábbis az én rendszeremben.

Üdv.
István
1958-ban a boogie-wogie klubban…., akarom mondani Kínában egy bizonyos Mr. Liu nevű úriember éppen országa hadiiparának elektroncső fejlesztésén iparkodott. Dolgozott mellette néhány hozzá hasonló szakértő is a pekingi cső gyárban, akik aztán annak rendje és módja szerint…..