Regisztráció Blogot indítok
Adatok
eichikarl

0 bejegyzést írt és 623 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A magyar kormány újabb nemzeti konzultációt indít, hogy képet kapjon arról, a magyar társadalomnak milyen érzései, ismeretei vannak a bevándorlásról, és mindezek alapján dolgozzon ki egy stratégiát, mondta Kovács Zoltán kormányszóvivő. A konzultáció kezdeményezését Orbán…..
Egy kicsit nehéz megérteni azt, amit most szeretném, ha megértenétek. Azt is tudom, hogy sokakból elementáris zsigeri ellenkezést ki fog váltani. Jobb is ezt előre leszögezni, hogy senkit – sem a kedves olvasót, sem a szegény posztolót – ne érjen meglepetés a későbbiekben a…..
eichikarl 2015.06.12 21:18:57
@pacsy:
Ha esetleg holnapra nem lenne miséd és beleférne, ajánlanám Rauber bíboros "bazilikafoglalóját"
www.vicariatusurbis.org/?page_id=188&ID=315
www.catholic-hierarchy.org/bishop/brauber.html
Valamikor reggel lesz - különösebb felhajtás és protokoll nélkül, aki akar jönni koncelebrálni, jöhet. A nép már eleget hallott Szent Antalról, "Mária Szívét" "rendelték". Rauber szeretett Magyarországon lenni. :)
Persze a munka az elsö. ;)
Szent Pál még olyan szépen, olyan egyértelműen megírta a Bibliában, hogy mulier taceat in ecclesia (a nők hallgassanak az egyházban)! (Vö. 1Kor 1,34). Bezzeg akkor még rend volt! Nade manapság, hogy a nők nem átallnak fedetlen fővel megjelenni – és imádkozni! i-mád-koz-ni!!…..
eichikarl 2011.03.07 10:00:22
@zzzsuzsa: @Virágoskert: @álomfejtő: @matthaios:
@kis_csirke:

Mivel ma Szent Perpetua és Felicitász ünnepe van, gondoltam, visszatérek a topic témájához, és röviden bemutatok egy a mostani pápával egykorú teologát, akinek igencsak elgondolkodtató az életútja.
Konvertita, az elsö nö, aki a német katolikus egyházban habilitál, és egy darabig katolikus teológiai tanszéket is vezet, amíg meg nem fosztják töle.
Azóta egyre radikalizálódik. Tragikus, de valahol prófétai sors is az övé. 1988-ban jelenik meg töle az "Eunuchok az Isten Országáért" címü felkavaró könyv, amely igen nagy pontossággal készül, és amelyet véleményem szerint - bizonyos helyeken némi egyoldalúságai, vagy sommásabb megfogalmazásai ellenére - igen tanácsos volna ama németül vagy angolul tudóknak elolvasni, akiket érdekel, miért is alakult a nök, de általában a világiak helyzete a katolikus egyházban, úgy ahogy.

de.wikipedia.org/wiki/Uta_Ranke-Heinemann
en.wikipedia.org/wiki/Uta_Ranke-Heinemann
de.wikipedia.org/wiki/Eunuchen_f%C3%BCr_das_Himmelreich
www.beliefnet.com/Faiths/Catholic/2005/04/A-Humble-Intellect.aspx#ixzz1CykTAktO
www.amazon.com/Eunuchs-Kingdom-Heaven-Uta-Ranke-Heinemann/dp/0385265271
eichikarl 2011.03.07 18:29:57
@matthaios:
Tertullianusnál is megkülönböztetünk különbözö idöszakokat (ortodox, majd heterodox)
Azt írod: "Az említett könyvet ("Eunuchok az Isten Országáért") 12 nyelvre lefordították. (Egyháztól elfordult teológusnő az Egyház szexuális tanítását bírálja: a siker garantált.)"
Uta Ranke-Heinemann tanszékét 1987-ben vesztette el, ez a könyve 1988-ban jelent meg. Ún. indexre egyik müve sem került. 2001-töl nem tartja magát kereszténynek, akkor lépett ki az egyházból.
Tehát azért én disztingválnék, és nem vetítenék egy késöbbi állapotot egy korábbi tényállásra.
A nevezett könyv egyébként csak eredeti dokumentumokat ismertet, a kommentárokat nem is kell figyelembe venni. Ez a legföbb oka, hogy miért nem támadható. Mert Ágoston, Szent Tamás, Ligouri Szt. Alfonz stb. mind bizonyíthatóan azt mondták, írták, ami ott össze van gyüjtve. Egye "emlékezet-kiesést" kisegítendö jött létre a könyv, én legalább is így értelmezem. Számomra semmi mást nem mond, minthogy ismerjük meg minél több oldalról a múltunkat, hogy a valóságot lássuk a jelenünkben, ne irreális vágyképeket.
eichikarl 2013.08.08 10:18:47
Alábbi könyvismertetőre lettem figyelmes.
www.magyarkurir.hu/hirek/pap-es-no
Lehet, hogy a könyvhöz magához nincs sok köze, azaz nem követi annak prioritásait, hanem szubjektíven szemezget. Úgy tűnik nekem, hogy remek vitaindító lehetne. Persze előbb el kellene olvasni és még jobb lenne találni néhány embert, aki elgondolkodik a témán, és a nevét is adja egy akármilyen formájú publikációhoz.
„Meditációs ima”, „keresztény meditáció”, „belső ima” – olyan szókapcsolatok ezek, amelyeknek már említése is sokakból azonnali félelmet, dühöt és ellenállást vált ki. Félelmet az eretnekségtől, dühöt a kereszténység elárulóival szemben, ellenállást a…..
eichikarl 2013.07.11 22:16:39
@sonáJ:
Azt gondolom a két dolog nem zárja ki egymást. Az "actio" és a "contemplatio" egysége sok lelkiség sajátja. Egyébként Jézusnak nem sok babér termett Názáretben, én ilyen szempontból a szabadság híve vagyok. Mindenki menjen oda, ahol úgy gondolja, hasznos lehet és a helyiek is szívesen látják. A Verbiták pl. tk. Indiából jöttek Magyarországra, hogy megszólíthassanak olyanokat, akiket más helyiek nem tudnak, vagy eddig nem próbálták.

Térítésre egyébként szerintem nincs senkinek szüksége. Csak arra, hogy "szolidaritásban" legyenek vele.
Ez az, ami valójában nehezen megy még az európai keresztény kultúrában. Túlzottan tételes erkölcs és tanítás központú minden. Jézusnál a tanítás a küldetésnek csak egy részét tette ki, az elsödleges az volt hogy az emberekkel, közöttük legyen, kifejezetten a peremhelyzetben lévökkel. Minden egyéb ez után jött.
Ez európai egyházi igehirdetés ezt nem teszi, hanem általában oktat, ha kell, ha nem. És a peremhelyzetben lévökkel nagyon érintölegesen tart csak kapcsolatot. A prioritások - mind szellemi, mind anyagi szempontból a "main streamnek" szólnak (amelyet nem a realitás, hanem a tanítás alakít ki). Még mindig sok a szócsata, vagy inkább vádbeszéd a "mai világgal/ról", és jóval kevesebb az irgalom. Jézus azt kérdezte a vaktól: mit akarszt, hogy tegyek veled. (Abban az idöben a vakról úgy tartották, hogy Isten által kirótt jogos büntetését viseli.) Vajon ki és mikor fogja megkérdezni az egyház részéröl pl. a tartós munkanélkülitöl, a gyerekét/eit egyedül nevelötöl, az elvált újra házasodottól, homoszexuálistól stb. azaz az akkori vakhoz hasonlóan megbélyegzettöl: hogy élsz, mesélj, miben segíthetek. Természetesen akármely keresztény kaphat erre hívást, mint magánember, de próbálná csak meg Jézus Krisztus egyháza nevében.
A "hivatalos" pasztorációban ezek az "elemek" nem jelennek meg, mert ugye a "tanítás szerint" nekik nem kellene lenniük - csak a valóságban éppen mégis egyre többen vannak. A nyáj meg egyre "kisdedebb" lesz, mert a különbözö rostákon egyre többen hullanak ki.
Ezt a kihívást pl. az "actio" és "contemplatio" egységével szerintem jobban föl lehetne vállalni.
eichikarl 2013.08.03 12:35:49
@pacsy:
Aki viszont meg akarja találni ezt a mondatot: a szövegkörnyezethez adaptált formában egy ötoldalas "alapfejezetben" a könyv első negyedében rálelhet. :-)
Egy idő óta ismét gyakran és szenvedélyesen beszélnek a Katolikus Egyház bűneiről. A dolog persze önmagában nem új, bár vannak újszerű elemei. Mostanában ugyanis nem csak a szokásos régi érveket halljuk ismételgetni – a boszorkánypereket, az inkvizíciót és a keresztes…..
eichikarl 2013.07.18 23:56:56
@Izrael misztériuma:
Az elmúlt 23 évben egy dolog volt biztos: hogy semmi sem biztos. Ebben mind a körülmények, mind pedig a mindenkori politikai vezető réteg fontos szerepet játszottak. Egyre többen gondolják úgy, hogy saját maguknak kell a sorsukat a kezükbe venniük, mert nem bízhatnak senkiben. Ez önmagában nem olyan rossz dolog. A baj csak az, hogy egyre többen azt is gondolják, hogy ez a hazájukban nem lehetséges. Mert a magyarok irigységben világcsúcstartók. Sok más helyen is van konkurenciaharc, nem könnyű az élet, de az "akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is" mentalitás Magyarországon jutott a csúcsra. Tehát, hogy valaki az által jusson lelki örömhöz, elégtételhez, hogy lerombolja, amit a másik létre hozott. Amíg nem szűnik meg az a gyakorlat, hogy csak valamilyen klikkhez tartozva (akár politikában, gazdaságban vagy tudományban) lehet betölteni valamilyen felelős pozíciót, ami azonnal megszűnik, ha egy másik klikk kerül hatalomra, addig nem lesz az embereknek biztonságérzete. El fogják hagyni az országot és több gyerek sem fog születni, szerintem.
eichikarl 2013.07.31 01:48:38
@Izrael misztériuma:
Egyet értek azzal, hogy a magyar püspökök szociális kérdésekben sajnos gyakran hallgatnak. Az általad belinkelt cikk azonban számomra legalább is nem minőségi zsurnalizmus, mert több összemosó megállapítást tesz és Zollitsch érsek szájába ad olyan szavakat, amelyeket nem mondott nem is beszélve az egész kontextus manipulálásáról.
www.focus.de/finanzen/news/wirtschaftsticker/nach-tod-von-leiharbeitern-zollitsch-beklagt-unhaltbare-zustaende_aid_1056096.html

A jelenséggel azonban magam is találkoztam, éppen néhány hete Budapestre utazva, amikor is Münchentől velem egy kupéban utazott salzburgi leszállításáig két középkorú férfi, akinek saját bevallása szerint két hónapi szerelőmunkáját nem fizették ki (3500-4000 euro értékben). Ők úgy gondolták, hogy nekivágnak az útnak Magyarországra jegy nélkül, de aztán a salzburgi pályaudvaron éjszakázva kellett megvárniuk, amíg kinyitott a helyi Western Union.
A másik eset egy hete történt. Egy szigetújfalui fiatal nő esett át egy sürgősségi műtéten a vakbél és a nőgyógyászati tájékok találkozásánál jött létre akut helyzet, amelyre az élettársa elmondása alapján egyébként már két hete készültek: 80 km-es körzetben körbejártak, hogy találnak-e megfelelő magyar szakorvost, már le is volt egyeztetve a műtét időpontja, csak éppen hétvégén kellett elvégezni a nagy fájdalmak miatt. Kérdeztem őket, hogy biztosításilag hogy állnak. Ugyanis, ha 450 eurónál többet keresnek havonta és Németországban élnek életvitel szerűen, akkor itt is kell, hogy biztosítva legyenek. Erre a férfi valami olyasmit magyarázott, hogy ők külföldi költségtérítés címen kapják a fizetésüket, de az itteni szociális szolgáltatásokat igénybe vehetik. Eközben pedig Magyarországról vannak biztosítva EU-s eü kártyával. Amiről persze ők is tudják, hogy csak sürgősségi ellátásra jogosítja őket. Nem nehéz kitalálni, hogy ez így valakinek jobban megéri anyagilag. Egy biztos, nem a munkavállalónak...
eichikarl 2013.08.02 12:05:29
@khamul:
"A katolikus tanítás szerint ezzel egy jó dologról mondd le egy még jobb miatt."
Ez a tanítás/vélemény sok száz évig valóban így is volt. Most azonban inkább így egészíeteném ki:
A katolikus tanítás szerint ezzel egy számára jó dologról mondd le egy számára még jobb miatt
.
Az életállapot és életforma az egyes keresztényt segíti az egyéni hivatásának betöltésében. Mivel Isten mindenkit másnak teremtett, a személyes hivatása is más. Ki-ki tehát a házas, papi, szerzetesi vagy egyedülálló életformával nem beteljesíti a hivatását, hanem egyfajta komoly iránytmutatást és egyben segítéget is kap arra, hogy haladjon az egyéni hivatásának beteljesítése, az Istennel színröl színre való találkozás felé.
 Rendtársamhoz hasonlóan én is Észak-Amerikában tanultam teológiát és hamar azon vettem észre magam, hogy „más” vagyok. Na de nem egészen abban az értelemben, ahogy itt értjük a másságot. Számomra sokkhatás volt, hogy a nagyvárosokban homoszexuális városnegyedek (gay village) vannak és olyan…..
Nem mindig szoktam papi ruhában utazni, mert olyankor rendszerint akad egy útitárs (főleg, ha enyhén spicces…), akinek ellenállhatatlan késztetése támad, hogy elmesélje az életét, ami persze végül nem használ se neki, se nekem… Viszont letagadni sem szoktam az egyházi…..
eichikarl 2013.07.22 17:09:55
A második lépés a kúria reformja felé - még sok kell majd:
magyarkurir.hu/hirek/uj-papai-bizottsag-jott-letre-szentszeki-intezmenyek-reformjanak-elokeszitesere
(az elsö volt a tanácsadó bíborosok kinevezése)
Forró nyár ígérkezik a Vatikánban. Szeptember-októberre jönnek a komolyabb személycserék: kezdve Bertonén
Kb. egy év múlva pedig egyéb kérdések kerülnek terítékre:
diepresse.com/home/panorama/religion/1432823/PapstVertraute_Franziskus-moechte-Zoelibat-abschaffen?_vl_backlink=/home/index.do
Már ha addig a pápa nem lesz valamilyen "sajnálatos baleset" áldozata. Isten óvja öt ettöl.
eichikarl 2013.07.23 09:26:18
@eichikarl:
Nekem van alibim tegnap délutánra, pl. nem Brazíliából írtam a posztot és könyvet kölcsönöztem ki a könyvtárból /-)
kurier.at/politik/weltchronik/papst-reise-bomben-alarm-bei-papst-besuch/20.113.122
„Mi vagyunk a pápa!” – nyolc évvel ezelőtt a Bildzeitung (ami a Blick újság német megfelelője) ezekkel a szavakkal, öles betűkkel adta hírül a pápaválasztás eredményét. Aztán nyolc évvel később, 2013. március 13-án este, újra felszállt a fehér füst és a világ…..
eichikarl 2013.03.24 17:06:00
@telihold83:
Ki haragszik (még) XVI. Benedekre?
Milyen fajta hozzáállás?
eichikarl 2013.03.25 00:04:47
@telihold83:
Ó nem. Én gondolatokról és cselekedetekről beszélek és nem minősítek személyt, ezért nem is haragszom, tényleg.
XY megváltoztatja a véleményét, azt azt jelenti, hogy másként gondolkodik vagy cselekszik - mi gondom lehetne a személyével?
Ferenc pápa múltbeli gondolatai, szavai, cselekedetei kerültek elő. A személyét nem támadta senki, főleg nem rágalmazta.
Egy püspök, egy pápa közszereplő. Ferenc pápa hetvenes évekbeli politikai szerepéről sok dokumentum van az argentin levéltárakban. Ezek értelmezése a kérdés. A pápa személyét senki sem támadta - egyelőre legalább is szerintem - amennyiben ez megtörténne, az ellen a megfelelő okos módon tiltakozni, védekezni kell (tehát, ha nemtelen eszközökkel megpróbálják befeketíteni, kigúnyolni, emberi méltóságában megsérteni). Én azt tapasztalom, hogy P. Jálics rendtárshoz illő szolidaritással védi nyilatkozataiban Ferenc pápát, miközben igazat mond. De nemcsak ő, mások is. A tényfeltáró újságíró pedig végzi a munkáját tanúvallomások és dokumentumok alapján.
Amennyire követem a dolgokat jelenleg a kérdés az, milyen jellemzést adott P. Bergoglio P. Jálicsról és P. Yorioról a rendből való kizárásuk után. Itt meg kell vizsgálni a dokumentumokat és a tanúvallomásokat, ami éppen történik is. Mindezt persze az ártatlanság vélelmével. Teljesen világos, hogy a jogállami kereteket meg kell tartani: nem az ártatlanságot, hanem a bűnösséget kell bizonyítani egyrészt, másrészt a sajtó, amennyiben tiszteletben tartja ezt az elvet, tehát nem bélyegez senkit bűnösnek, hanem tényeket tár fel, szabad. Én legalább is így gondolom.
Haragudni, semmiképpen nem haragszom.
eichikarl 2013.03.31 22:08:38
@telihold83:
A Nagyhétre "kikapcsolódtam" innen - lehet, hogy azóta az események (Krisztus szenvedése, halála és feltámadása) hatására elszállt a haragod.

@jabbok:
Joseph Ratzingert igen jelentős teológusnak tartottam korábban is - a pápává választásától függetlenül.
Érvrendszered közismert, többen magyarázták így a dolgokat.
Remélem, nemsokára összeállítanak egy egyűjteményt Ratzinger azokból az idézetekből, amelyek komoly "fejlődést" mutatnak, akárhogy is nézzük őket.
Persze még mindig meglehet az az érv, hogy szövegkörnyezetből lettek kiragadva.
Most csak egyet az újraházasodottak áldozáshoz járulásáról (a papi cölibátus kötelező jellegéről 1970-ben publikáltakat már nagyon sokat idézték):
"Wo eine erste Ehe seit langem auch in einer für beide Seiten irreparablen Weise zerbrochen ist; wo umgekehrt eine hernach eingegangene zweite Ehe sich über einen längeren Zeitraum hin als eine sittliche Realität bewährt hat (...), da sollte (...) die Zulassung der in einer solchen zweiten Ehe Lebenden zur Kommunion gewährt werden."
Joseph Ratzinger: Zur Frage der Unauflöslichkeit der Ehe. Bemerkungen zum dogmengeschichtlichen Befund in: Franz Heinrich/Volker Eid (eds.), Ehe und Ehescheidung. Diskussion unter Christen, München, 1972, 35-56, itt 54

És ezzel nekem semmi gondom sincs - ez önmagában nem minősít senkit sem. Megválzotott a véleménye akár mert a beosztása, akár mert a belátása változott meg.
Ratzinger komoly tudós. Nem véletlenül alakult ki tanítvényi köre is. Személy szerint sajnálom, hogy támogatta egy a teológiáját népszerűsítő alapítvány létrejöttét. Szerintem a regensburgi kuatatóközpont elég lett volna, nem lett volna szükség pápai "rásegítésre". Ez nekem kicsit furcsa volt, főként mivel a Jézus-könyveit úgy hirdette meg mindt személyes, de tudományos munkákat, amelyekkel "lehet vitatkozni", ami szerintem valódi szerénységre és nagyságra vall.
Azon a napon, amikor a pápa bejelentette „lemondását” (február 11) az esti felhőszakadáskor villám csapott bele a Szent Péter bazilika kupolájába. Az önmagában megszokott meteorológiai jelenséget a titokzatos és a természetfeletti összefüggések keresésére mindig vevő…..
eichikarl 2013.03.21 14:58:38
@matthaios:
Az én véleményem a nyilatkozatokkal együtt fejlödött. Magamtól nem volt semmilyen véleményem P. Bergoglioról. Az, hogy Szent Ignác forog a sírjában, valóban az elsö emocionális véleményem volt, amit azonban már röviddel késöbb relativizáltam (ellenörizni lehet). Ez pacsyhoz hasonlóan nem P. Bergoglio személyének szólt, hanem annak, hogy jezsuitát választottak pápának.
eichikarl 2013.03.21 19:14:21
@matthaios:
Minden jezsuita bíborosnak szólt, aki nem Martini - és valóban így Bergoglio maradt. Tehát Martini mellett volt a + és nem Bergoglio mellett a - (tőle semmit sem volt szerencsém olvasni). :-)
eichikarl 2013.03.22 00:25:30
@zzsuzsici:
"A jövő eldönti, milyen ez a pápa., Egyenlőre olyan érzésem van, hogy - VÉGRE!!!!!!!!!!"
Egyetértek mindkét kijelentéssel egyenlő súllyal.
@matthaios:
Igen, ez befolyásolt, ha nem is vettem ezt biztosra, de mint később írtam, ezt semmiképpen nem tekintettem megmásíthatatlannak, vagy valami olyasminek, ami őt diszkvalifikálta volna az új szolgálatra, hanem egyszerűen csak nyitott kérdésnek, feladatnak. Amiről később kiderült, hogy nem nyitott kérdés. :-)
„Tudjátok, a Konklávénak az volt a feladata, hogy püspököt adjon Rómának. Úgy tűnik, bíboros testvéreim jóformán a világ végére mentek el érte… hát, most itt vagyunk …”  http://goo.gl/WoQU9 Átrohantam az udvaron az esőben. Fel a többiekhez. Valami angol…..
eichikarl 2013.03.17 01:23:24
Lehmann bíboros első benyomásai között
www.youtube.com/watch?v=E5kECZiQz8g
tk. megtudhatjuk, kinél doktorált Ferenc pápa:
www.jesuiten.org/sonderseiten/ignatiushaus-frankfurt/ignatiushaus-frankfurt/wer-wir-sind/erhard-kunz-sj.html
Annak is lehet egy varázsa, ha valaki egy nála csak két-három évvel idősebb professzornál doktorál. Szinte kollegiális is lehet a viszony :-).
eichikarl 2013.03.17 01:42:46
@m-athos:
Vegyük a nagyobbat, mert a latinoknál eleve főünnep, fehérben kell ünnepelni
zsolozsma.katolikus.hu/2013/03/19/
erre jön az örömteli esemény, tehát ...
eichikarl 2013.03.17 09:52:08
@m-athos:
tudtommal a latin egyházban is csak a középkorban lett. Aztán később a ferencesek elkezdték propagálni spanyol-portugál területen a Jézus, Mária, József nevek viselését. Az első szinte csak ott fordul elő. De a József egész Európában eléggé elterjedt a katolikus vidékeken. Csak 1729 óta főünnep. Svájc egyes kantonjaiban munkaszüneti nap.
Mondjuk keletebbre a Generalisszimusz is József nevet kapta a keresztségben, de most hirtelen más nem jut eszembe. Persze az lehet, hogy az ószövetségi volt. Na katolikus területeken az ószövetségi nevek nem nagyon fordultak elő.

A latinoknál a böjti fegyelem lazább, de be lehet vállalni persze még ezt azt. (cigaretta, édesség, alkohol stb.)
Időnként túlterheltnek érzed magad? Olyan munkát végzel, amely hajlamos felemészteni a (magán-) életedet? Vagy egyszerűen csak időnként nehézséget okoz, hogy megvédd magad rámenős és erőszakos emberektől? Szükségét érzed, hogy olykor az eddiginél is határozottabban…..
eichikarl 2012.11.14 14:33:08
@Izrael misztériuma:
Én ezt úgy ismerem, hogy a "- Járj!" helyett "- Engedd al az ágat!" szerepel :-)
Egy új kiadványt szeretnék a figyelmetekbe ajánlani. A könyv szörnyűséges témával foglalkozik: aligha van valaki, akire az újdonság erejével hatna a keresztény egyházakat világszerte megrázó, hatalmas médiavisszhangot és érthető felháborodást kiváltó botránysorozat, a…..
eichikarl 2012.10.06 18:07:49
@kaleidoscope:
Az elkövető mellé odatenném az elkövető "oldalán álló" - gyakran sokrendbeli - "(el)hallgatót" ill. "eltussolót", illetve ezek struktúráit az ún. lojalitás és engedelmesség viszonyrendszereit. Valamint ezen viszonyrendszerek kiépülését és kiépítőit.
eichikarl 2012.10.06 22:26:56
@Ferdinandus:
Én az egészben sok mindent találok, de vicceset semmit sem. A "kritikus közvélemény" távolról sem egységes, és főként az utolsó mondatodat finoman szólva "elnagyoltnak" és általánosítónak tartom.
Lehet, hogy tévedek, de az érvrendszeredben számos olyan pontot találok, amely az elhallgató és eltussoló hozzáállás és struktúra része is. Én legalább is a dologról magáról nálad nem sokat olvasok, inkább egy maró gúnnyal felfestett általánosító ellenségképet. De szívesen megtudnám, hogyan értelmezed azt, amit írtál.

Számomra ez az egész inkább nagyon fájdalmas - az "ártatlanok vére az égbe kiált" - és együttérzésre indít. Összegyházi szinten pedig egy újabb erőteljes figyelmeztetés arra, hogy a privilegizáló és protekcionista farizeusi struktúráknak ("inkább egy ember haljon meg a népért" - tegyük el ezt az egyet láb alól, hogy nyugalom legyen - mi ez a néhány áldozat az egyház által hajtott többi haszonhoz képest) nincs köze Jézus Krisztus tanításához - egyrészt. Másrészt pedig, ha egy olyan szervezet tagja vagyok, amely több, mint egy évezrede a teljes igazság birtokosának tartja magát, akkor ne csodálkozzak, ha a szám szerint jóval kevesebb hibát is, mint mások elkövetnek, inkább felróják neki. Nem értem, miért félnek annyian egy szolgáló alázatos egyháztól. Szerintem pedig egy ilyen hozzáállás az irgalom, az együttérzés alapja, amit Jézus a sok "áldozat" helyett tőlünk kér. Jézustól sehol sem olvasom az evangéliumban, hogy védjétek a mundér becsületét. Hanem sokszor azt, hogy: Ne félj/ne féljetek. Én legalább is az egyén bűne mellett a struktúrát ugyanannyira bűnösnek tartom, és aki magas pozícióban benne van ebben a struktúrában, bűnrészesnek. Természetesen vannak szubjektív enyhítő körülmények, mint a tudatlanság vagy a félelem, de Jézus Krisztus példája számomra egyértelmű: ő a legvédtelenebbek oldalára állt.
Egyelőre szerintem még kevesen értették meg, hogy megtérés úgy lehetséges, mint Zakeus esetében. Ő mondhatta volna, hogy bocsánat én ezért meg azért voltam ilyen, én magam is áldozat voltam, félrevezettek. De ő messze azon felül törekedett a jóvátételre, ami éppen még nem fájt volna neki. A Jézus Társasága németországi rendtartománya szerintem a Zakeus féle megoldás felé mozdult el, amikor azon felül, hogy minden erejükkel támogatni akarták az őszinte szembesülést és feltárást t.k. olyan kártérítésekkel is érzékeltetni akarták a "megbánást", amelynek következtében az egész rendtartománynak komoly lemondásra volt és lesz szüksége, mert máshonnan nem tudják előteremteni az összeget.(Tehát belső forrásokból vontak el és nem az egyházadót fizetők pénzén "jótékonykodtak". Követőkről sajnos egyelőre nem nagyon hallani. :-(
Tudok egy plébánosról, aki az iskolában, ahova hitoktatni járt, provokatíve nem engedte előre az ajtónál a tantestület hölgytagjait. Mikor aztán valaki számonkérte rajta a férfiak részéről a nőknek kijáró kötelező udvariasságot, az illető kéjes öntudattal kijelentette:…..
eichikarl 2012.08.28 12:47:02
@matthaios:
Boldog ember vagy matthaios és igen optimista is, hogy úgy gondolod, csak néhány patologikus esetről van szó, amikor garmadával hajtják túl magukat és másokat az emberek nem csak kis hazánkban, de itt főleg - a férfihalandóságban igen csak előkelő helyen vagyunk Európában.
eichikarl 2012.09.25 14:04:05
@Izrael misztériuma:
Megtaláltam a Hankis Ágnes áltaö feldolgozott Jung idézetet:

Jung, Carl G.: Erinnerungen, Träume, Gedanken 1962
144k.
Érdekes lehet megtudni, milyen irányba használja a történetet. A fordítás jónak tünik, de szerintem nem müfordítás, tehát ez eredeti nincs meg magyarul, vagy tévednék? Mindenesetre a "felborítja a házasságot" kifejezés érdekes.
Pedig annyira jó a könyv, lefekvés elött három-négy oldalt olvasni belöle - szép álmai lesznek az embernek töle :-)

Most kerestem rá: Walter Schubart" Religion und Eros" (Vallás és érosz) címü könyve sincs meg magyarul, úgy látom. Pedig most megint reneszánszát éli - Anselm Grün is sokat idézi. Eredetileg a II. világjháború alatt íródott.
eichikarl 2012.09.25 14:16:14
@Kukuruku:
Érdekes a kétféle érvelés egymás mellett. Két igen tehetséges ember fejti ki a véleményét. És mégis az a valós életállapot, illetve a közvetlen tapasztalat a döntö. Én Liviuval szentelése elött beszélgettem - annak már talán 14 éve. Nagyon intelligens, tehetséges ember benyomását tette rám, pedig a gyermekkori háttere...
Gyakori toposz a mai filozófiában, hogy Isten fogalma túl van a jó és a rossz kettősségén, dichotómiáján. Vajon ez azt jelenti, hogy Isten nem csak jó, hanem rossz is? Nem gondolnám. Egyvalami azonban bizonyos: sokan érzik úgy, a templomba járó emberek közül is, hogy az egyház…..
eichikarl 2012.09.17 10:00:58
@teljesnev:
Biztos? Jézus nem kereste sohasem a Sátánt, mindig az legyeskedett körülötte. A kereszten is az hívta ki Jézust egy mindent eldöntö "szkanderra", de vesztett. Pedig valamennyire tudta, hogy nem hétköznapi emberröl van szó, már ismerhette annyira, de tovább próbálkozott (tenere - temptare - temptatio (késöbbi jelentés). 19-re húzott lapot...
eichikarl 2012.09.17 20:17:28
@matthaios:
"Minél jobban ismerjük Istent, annál kevésbé fogunk bűnt elkövetni és ez fordítva is igaz: minél kevesebb bűnt követünk el, annál jobban megismerjük Istent."

szerintem ez úgy is mondható:
Minél jobban ismerjük Istent, annál öszintébbek vagyunk magunkhoz és másokhoz és annál inkább/gyümölcsözöbben bánjuk meg a bűneinket, és kérünk bocsánatot és ez fordítva is igaz: minél öszintébbek vagyunk magunkhoz és másokhoz és minél inkább/gyümölcsözöbben bánjuk meg a bűneinket, annál jobban megismerjük Istent.

Gondoljunk csak a Jobb Lator és Jézus esetére.
A Jobb Lator két három percen belül (bár a csíra már régebben megvolt benne) gyakorolta hol az egyiket, hol a másikat. Jézus által megerösitve jutott el a szentségre, pedig valószínüleg "nem semmiért" ítélték halálra, mint Jézust.
Gyakorló lelkipásztor vagyok, már majdnem 20 éve, nem pszichológus. Talán ezért is van, hogy lelki beszélgetésekben, gyóntatószékben gyakran fordulnak hozzám erkölcsi/teológiai kérdésekkel. Köztük olykor kényesekkel is. Ilyen például az önkielégítés „esete”. Hogyan? Hát ez előkerül a…..
eichikarl 2012.09.14 13:34:51
@Joejszaka:
hogy szép ...? Hm. fejlődő - egy kapcsolat vagy fejlődik (nem vissza), vagy elhal... Az nagy kérdés, hol tudhatják meg, hogy így is fejlődhetnek...
eichikarl 2012.09.15 22:52:08
@m-athos:
Ha már a szerzetesek szóba kerültek és Anselm Grün is... Bocsánat, hogy nem magyarul van, hátha talál valaki magyar nyelvű forrást is:
www.bild.de/unterhaltung/leute/bruder/lassen-sie-uns-ueber-erotik-reden-teil2-10061682.bild.html
Az első fele, bár a többi sem érdektelen, de már másról szól:
www.welt.de/vermischtes/article5624149/Die-erotischen-Gefuehle-eines-Benediktinermoenchs.html
eichikarl 2012.09.16 20:06:13
@m-athos:
google-fordítóval nem nagyon derül ki, miért is érdekesek ebből a szempontból ezek az interjúk.
Kiváncsi vagyok, hogy a Bild Zeitung magyar megfelelőjében a Blikk-ben egy magyar szerzetessel le lehetne-e közölni egy ilyen interjút. Mondjuk az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy nem akármelyik német szerzetesről van szó, hanem P. Anselm Grün OSB -ről. Kifejezetten ilyen témák esetében az általánosítás még inkább kerülendő.
"Megkapó őszinteség" - én ezt az alcímet adnám. Éppen mert lényeges dolgokról beszél és kerüli mind az "intimpistáskodást", mind az elfojtást, általánosítást, és főleg a moralizálást.
Egyszer régebben ígértem, hogy írok Teréz anya lelki naplójáról, amit nemrég adott ki magyarul a Vigilia Kiadó. Elég megrendítő könyv. Majdnem botrányos: a Time magazin akkoriban címlapon hozta. Egy szerzetesnő „titkos életéről” szól. Nagyjából arról, hogy a…..
eichikarl 2012.09.15 15:19:04
@Kukuruku:
Drewermanntól mi van meg magyarul? A pszichianalízis és erkölcsteológia és Kis herceg-en kívül...
A Klerikusok is megvan :-)
storico.radiovaticana.va/ung/storico/2009-07/304038_eugen_drewermann_klerikusok_i_ii_1992_1994_szabo_ferenc_atya_konyvismertetese.html
A múlt század két nagy költője: Babits Mihály és József Attila. Ismerték egymást, de nem szimpatizáltak egymással. Mindkettőnek Istennel való viszonya viharos. Írásaikban nyoma sincsen Sík Sándor harsogó istenhitének. De talán éppen ezért állnak közel hozzánk. Ma Babitsra…..
eichikarl 2012.08.29 23:52:58
@Kajla:
Én nem kevésbé...
eichikarl 2012.09.02 23:48:18
@Kajla: @YganA: @telihold83:
Ja, én is szívesen csatlakoztam volna... Így aztán valószínű, hogy csak a Gábor atya által körbekínált pogácsa kötött össze bennünket :-)
Jezsuita bloggerek Melyik párté? 2012.08.23 12:34:40
Egy szociológus nemrég szerette volna felmérni, mit tudnak a Kádár-rendszerről a középiskolások, és döbbenten állapította meg, hogy szinte semmit… A kiértékelő beszélgetésen az egyik gimnazista elmondta, hogy édesapja párttag volt, mire az osztálytársa megkérdezte: de melyik…..
eichikarl 2012.09.01 15:19:27
@Ky-Lí:
Hogy ő "melyik párté" volt... Bár voltak, akik rámondták, hogy a liberális szárnyat vezette, de szerintem ő nem ilyen, hanem más, sokkal krisztusibb kategóriákban gondolkozott és élt.
CM OPN
Nem tudom, ismeritek-e azt, akiről beszélni akarok. Elég ellentmondásos figura. Egyrészt rajonganak érte, 4-500 ember jár el hetente a hittanóraszerű „kedd esti alkalmaira”, másrészt vannak, akik kígyót-békát kiabálnak rá és legszívesebben azonnal máglyára…..
eichikarl 2011.06.10 09:12:00
@zzzsuzsa:
A személyes segítö konfrontáció szerintem szintén fontos lehet. Hátha most éppen erre a kis bíztatásra van szüksége valakinek. Viszont a segítés igazi (krisztusi) müvészet: a legkülönfélébb eszközökkel akarja támogatni az önállósulást. Van amikor a kis lépés a jó. Az is komoly "konfrontáció" lehet, a megállás viszont veszélyes.

Éppen a pünkösd jó példa arra, hogy megfelelö idöben a konkrét segítönek háttérbe kell vonulnia. Itt derül ki a folyamat lényege a folyamatos elengedés és a nyitottság kialakulása/kialakítása a Szent Lélek befogadására, azaz a felnött (keresztény) életre, a királyi papságra.

A kiköltözés mintegy szerzetesi nyugalomba (ora et labora) fontos lépés lehet, ahogy írod. Ahogy Pilinszky írja, "mert a fiúk hazatérnek, de a lányok soha". PF meseinterpretációja szerint a lányok próbája otthon, az eredeti családban van.
A Szent Lélek pedig igen jó lelki anya (a héber ruach eredetileg nönemü) aztán részben Mária jelenítette meg.

Feldmár meglátása számomra "egyfajta" valóságos családállítást idéz. Résen kell lenni, komplex müfaj szerintem. Senki sem vállalja jódolgában egyiket sem a másikat sem. Ha az az érzésed, hogy fontos lenne számodra, kérd egyelöre egyedül. Egy tag változása változást indít el a rendszerben, ez saját tapasztalatom is. Egy családállítás igen fájdalmas, sok könnyel jár, ismerösöktöl tudom. Az elökészület nem árt, az utógondozás nem elhanyagolandó.

A tópart jó ötlet! Hajrá!
eichikarl 2011.06.11 21:02:56
@zzzsuzsa: @álomfejtő:
álomfejtö itt most nem egy kicsit ellentmond zzzsuzsa-nak? Már hogy kinek könnyebb a leválás. Nem lehet, hogy korábban egyértelmü volt - a lány férjhez menetele után a férk családjához tartozott.

A fiú leválása azért lehet nehezebb, mert feleségben is üzembiztosan megkaphatja az anyját - miközben benne és rajta kívül ök ketten egymás ellen is harcolnak :-((
Egyetlen esély a hármas fordulat. PF által igencsak radikálisan megfogalmazva: (1) 100%-ig felelösséget vállalok magamért, (2) egészen a másikért élek, és (3) ezt mindkét fél megteszi.
Ha ez valamennyire is megvalósul, akkor ez csak leválással lehetséges, többnyire valamilyen fokban elözményként jelenik meg. További dilemma, hogy nagyon az érzelmekre kell hallgatni, és azokról öszintén beszélni, miközben a tartós éltetö kapcsolat alapja nem érzelem, hanem döntés. Amihez persze valamilyen szintü szabadság kell.

Felmérések bizonyítják, hogy egy kapcsolatban ketten fejlödni sokkal könnyebb, mint egyedül - ez utóbbinak az eredménye elöbb- utóbb a kapcsolat vége.

A kérdés csak az, hogyan jutunk el a közös fejlödéshez, hiszen PF idei utolsó alkalmán is hangsúlyozta, hogy ha két ember valóban elkezd fejlödni, az igencsak megnöveli a káoszt, és az egész kilátástalanabbnak tünik, mint elötte. Újabb nehézség, hogy a közös fejlödésre nagyon kevés a minta a családokban. Úgy látom, olyan korban élünk, amikor a szülök világháborús vagy közvetlen azutáni generációja (esetemben 60-70 évesek) vagy teljesen, ingencsak kontroll alatt élte meg a fejlödést (föleg, ha gyerekek is vannak/voltak), vagy elváltak, tehát külön fejlödtek tovább. A föntebb említett háromlépéses "fordulatra" a legtöbben azt válaszolnák, hogy fogalmuk sincs, miröl beszélek. "Vagy szereted és komoly kompromisszumok árán elfogadod a másikat, vagy elválnak útjaitok." Leginkább ez a számunkra igen statikusnak tünö válasz érkezik. Szerintem.
eichikarl 2012.08.29 23:41:07
@Kukuruku:
Már kezdem érteni PF reakcióját. :-)
Már csak azt szeretném kérdezni, hogy az volt-e az üzenetrögzítőn a hangbemondás, hogy "kérjük adja meg nevét és telefonszámát, rövidesen visszahívjuk", mer' ha nem, akkor az arckifejezés érthető.

Szerintem egy plébániának abszolút szíve joga - ha nem ígérik meg, hogy mindenkit visszahívnak -, hogy válogassanak az üzenetek közt és arra reagáljanak, amire és akire akarnak, anélkül, hogy a fenti ironikus felelősségre vonásban legyen részük. Nyakon csípni a bűnözőket szokták, nem?

Nem tudom, hogy volt az egész, mert nem voltam ott. Objektíve ez utóbbi megjegyzésedet ismerem. Sorry...
Jezsuita bloggerek Tolle et lege! 2012.08.04 21:29:00
Sólyom László: "Tisztelt Aszófőiek! 1. Mindenekelőtt köszönöm a kedves meghívást Aszófőre, a település immár hagyományos falunapjára. Szívesen jöttünk feleségemmel, hogy együtt ünnepeljünk. Nagyon is tisztában vagyok azzal, hogy falunapra hívtak – ez pedig a…..
eichikarl 2012.08.20 23:35:51
@Izrael misztériuma:
Örülök. :-)
Én nem vagyok ennyire szorgalmas, viszont a Shnirele, perele-t nagyon köszönöm. Szívesen hallgatom és éneklem azóta, hogy felhívtad rá a figyelmet. :-)

Kicsit szokatlan számomra, hogy blog-közszereplő lettem. Inkább a tulajdonosoknak tartanám ezt fönt.
eichikarl 2012.08.21 14:05:48
@macikuckó:
Az "etnikai magyarság" megnevezést én semmiképpen nem minösítönek tartom. Aki ebbe született és ezt vállalja, annak éppen emiatt is ez a "legjobb".
Szintén korábban írtam a sérelmekröl, hogy sokat segítene, ha elismernénk a másikét is egymás mellé (nem alá- vagy föléállítva) és meggyászolnánk. Ebben komoly találkozási pontot és lehetöséget látok.
eichikarl 2012.08.21 21:40:14
@Izrael misztériuma:
Egy modern közép-európai változat csak refrénnel :-):
www.youtube.com/watch?v=xDdI_I8WNHE
Könnyen lehet, hogy a mai posztért kapok majd hideget-meleget, de mégis kiteszem Judit levelét, mert azt gondolom, a blog olvasói és hozzászólói (vagyis Ti) számtalanszor bebizonyítottátok már, hogy igazi közösségként működtök. Márpedig itt most egy fiatal lány kér tanácsot,…..
eichikarl 2012.08.02 16:17:28
@Judit1222:
Nem tudom, hogy lezártnak tekinted-e az ügyet. Szerintem szuper, hogy ezen a kérdésen gondolkodtál. A kommenteket nem olvastam, így nem tudom, hogy mennyire fogok ismételni. De talán másnak is hasznos lesz amit írok - egy vélemény a sok közül...
Kilencedik éve élek külföldön, és kb. hét éve kellett hozzá, hogy rájöjjek, milyen dolgok és kik elől "menekültem" ide. Akiket azóta megismertem és hosszabb időt töltenek itt, azoknál mind hamar észre vettem az okokat, csak magammal kapcsolatban gondoltam, hogy kivétel vagyok. Mindent meg lehet magyarázni és tagadni is sokáig lehet.
Ezzel egyáltalán nem azt mondom, hogy ne lássunk világot és ne töltsünk külföldön időt tanulással, munkával.
(A német nyelvterületet különösen is ajánlom, mert azzal az elkövetkezendő egy-két-három évtizedben mind gazdaságilag mind - egy kicsit lassabban - kulturálisan újra úgy össze fogunk nőni, mint ahogy 100 évvel ezelőttig voltunk, csak már a globalitás is benne lesz.)
Éppen ellenkezőleg. Csak azt tartom fontosnak, hogy legyen az életünknek valamilyen pozitív módon "megfogható" folyamatosan reflektált magja, lehetőleg magunkban és, ami köré rendeződnek a személyek, a dolgok és az élethelyzetek és ne fordítva, hogy ezen mag hiányában mi rendeződjünk ezen dolgok és személyek köré, vagy negatív függéssel meneküljünk tőlük.
Biztosan hasznos befejezni egy elkezdett egyetemet, de ha szülők az általad említett nyomás ilyen eszközéhez nyúlnak az v.sz. annak a jele, hogy nem fogadják el, hogy felnőtt ember vagy és valószínűsíthető, hogy korábban sem akceptálták az életkorodnak megfelelő önállósulási igényeidet. Hiszen azért két fél kell ahhoz, hogy valaki az érettségi után ne legyen képes egyedül eldönteni, hogy mit kezdjen a jövőjével.
Változás, úgy tűnik, célszerű. Az igazán forradalmi változás csak kiben-kiben saját magában kezdődhet el. Ha fiatal felnőtt valaki és olyan helyzetben van mint te, az elég nehéz is lehet, mert körme szakadtáig ragaszkodik ahhoz, hogy a szülei változzanak meg és ismerjék be, hogy évekig nem volt igazuk és hogy komoly szerepük van abban, hogy a helyzet tkp. zsarolásig és szakítással való fenyegetőzésig fajult.

Nem ismerem nagyon régen, de ajánlhatom az
Identity játékot identityjatek.hu/ , melynek segítségével társaságban egy kicsit közelebb lehet jutni ahhoz, hogy mi miért is van az életedben - nem a felszínes, személytelen válaszok szintjén, hogy hát el kell menni, mert itt nem lehet élni, nincs jövője a fiataloknak. Ezekkel szerintem leginkább a menekülést lehet megideologizálni.

Én nem állítom, hogy a társadalmi környezet nem számít. De nagyon is, talán a leginkább abban, hogy a szülők, nagyszülők generációjától milyen példákat lehetett látni az önállóságra, az önmagunkért való felelősségvállalásra. Ebből a szempontból az ő körülményeik nem voltak rózsásak. Márpedig a jövőben csak önállóan (nem önző módon - ez különbség) lehet "túlélni". Tisztában kell kinek-kinek lennie, a múltjával, az erősségeivel. a gyengeségeivel, ismernie kell a valódi, hiteles vágyait (asszem a "mindegy hova, csak jussak ki innen" jól láthatóan nem ilyen) azokat az érdekeket, amelyek ezekhez közelebb visznek.
Ha nyelvileg (is) fölkészülve , tanulás (Erasmus) vagy kvalifikált munka céljából külföldre kerül és tudatosan tölti ott az időt, akkor ezt a hozzáállást, amely Magyarországon igencsak hiánycikk, de a túlélés előfeltétele, két-három év alatt alapjaiban el lehet sajátítani. Ezután máris nagyobb a szabadság minden döntésre. Itt akarok élni vagy ott: mi jó itt, mi jó ott. 100 évvel ezelőttig ez mind lehetséges volt Közép-Európában megvolt a mobilitás, pedig a leggyorsabb vonat sem tudott, ha nem tévedek, gyorsabban menni, mint 100 km/óra.

Konkrétabban az alapvető identitáskérdések feltevése után - a közelemben lévő példák alapján - leginkább a német nyelvterületre Erasmus programmal való kijutást tartom a legajánlatosabbnak. "Nyugaton" 26-éves korig és beiratkozott hallgatói státusszal tart a fiatalság. Semmiről nem maradtál le. Nem beiratkozott hallgatóként - pl. segédmunkából éldegélve - nagyon nehéz az ottani élettel, kultúrával vagy a későbbi szakmával kapcsolatba kerülni.

Sok sikert kívánok!
Mindnyájan ismerjük az úgynevezett Apostoli Hitvallásban mondott fenti mondatot. Tudni kell, hogy az Apostoli Hitvallás, bár nagyon ősi hittételeket tartalmaz, mostani formájában az ókori Római helyi egyház hitvallása volt, melynek legrégebbi szövege a 2. század vége felé…..
eichikarl 2012.04.17 23:31:08
Kedves Órigenész!
Éppen ma olvastam erröl a részröl - más kontextusban ugyan (nem szakteolgógiai traktátus, inkább népszerüsítö 1 mió. példányban elfogyott az istenképekröl szóló munkában),
www.amazon.com/Good-Goats-Healing-Our-Image/dp/0809134632

de mind a legtöbb általad említett szentírási rész, mint von Balthasar szépen idézve van benn.
A rövidke "Jesus Comes To BE with Us in Hell" (pp. 32-33) címü fejezet az 1 Pet 3,19 közismert értelmezésével kezdödik, mármint hogy Jézus csak az igez lelkeknek hirdeti az örömhírt, akik várják a megváltást. De aztán idézi a Jeruzsálemi Biblia szerint Énok könyvét, amelyben az áll, hogy a Noé idejében,a vízözönnel büntetett leláncolt lelkekhez is megy, akik ellenálltak a hitnek. Aztán jön von Balthasar 22. zsoltár kezdöversének értelmezése - persze röviden. Majd ennek a végén. "In this moment Jesus experiences the 'hell' of God's absence more acutely than would be possible for any other person.
Then, on Holy Saturday, Jesus goes to be with sinners in still other way, in what we call his descent inti hell. If we define hell as the adamant choice to close one's heart to God, then it would seem that hell is the one place where God cannot be. By going there anyway, Jesus refuses to accept that choice and express God's adamant unwillingness to leave us to our worst selves.

Ennek alátámasztására jön egy von Balthasar indoklás a Zsolt 139,8-al - azaz, hogy Isten mindenütt ott van.

Aztán egy képhez hasonlítja Jézus pokolra szállását - ahogy a barátok vagy a család sem hagyja magára az öngyilkosságot többször megkísérlöt, Jézus sem fogadja el az ember maga ellen fordulását.

Holy Saturday proclaims that Jesus' mission ist to demonstrate solidarity with us by even, if necessary, descending into our hell and being with us there until his healing presence renews us enough to rise with him on Easter.

Ez az egész pasztorálteológiai érvelés. És én tkp. csak a Te bejegyzésedet olvasva jöttem rá, hogy Jézus "elhagyatrottságáról" - amelynek az ábrázolását úgy tünik teljesen átveszi Balthasartól - azonnal a "pokolban" lévö ember felé fordul.

Mindezek után valóban meg kell fordítani a kérdést, ha e szerint az érvelés szerint Jézus valóban nem tudja elfogadni, hogy az ember egyedül maradjon a "pokolban", a poklában, akkor neki, aki emberként (is) élt és halt meg a kereszten, hogyhogy nélkülöznie kellett Isten jelenlétét (In this moment Jesus experiences the 'hell' of God's absence more acutely than would be possible for any other person.)? A kérdést nem tudom megválaszolni.

Ide tenném még a húsvéti feltámadást a bizánci rítus szerinte ünneplök számára ismerös Arany szájú Szent János prédikációjának idevágó második fele - szeritem sokban kapcsolódik ide - mondjuk a nyelve más.

(...)
Senki se bánkódjék vétkezései miatt, hiszen bűnbocsánat kelt ki a sírból.

Senki se féljen a haláltól, hiszen megszabadított minket tőle az Üdvözítő halála.

Eltörölte azt, amikor alávetette neki magát.

Leigázta az alvilágot Az, aki alászállt az alvilágba.

Megkeserítette azt, amikor megízleltette vele az Ő testét.

És ezt látván előre Ézsaiás, így kiáltott fel: Az alvilág – úgymond – megkeserült,
amikor ott lenn találkozott Veled.

Megkeserült és megrontatott.

Megkeserült és megcsúfoltatott.

Megkeserült és megöletett.

Megkeserült és megsemmisült.

Megkeserült és megbilincseltetett.

Testet ragadott meg és Istent talált.

Földet ragadott meg és a mennyel került szembe.

Olyat ragadott meg, amit látott, és oda hullott alá, ahonnan nem látott.

Óh halál, hol van a te fullánkod?

Alvilág, hol van a te győzelmed?

Feltámadott Krisztus, és lehullottak a démonok.

Feltámadt Krisztus, és örvendeznek az angyalok.

Feltámadt Krisztus, és senki halott nincs a sírban.

Mert feltámadván Krisztus a halottaiból, első zsengévé lett az elhunytak közül.

Övé a dicsőség és a hatalom mindörökön örökké. Ámin.
„Szemérmetlen dolgot néztem az interneten” hallom egyre gyakrabban gyóntatóként a zavarodott, és szégyenlős szavakat. Fiatalok, mondhatnánk, természetes érdeklődés, csak egy kicsit célt tévesztett. Csakhogy a történet sajnos a legtöbbször nem olyan egyszerű, hogy néhány bátorító mondattal és egy…..
eichikarl 2012.04.15 15:44:15
@Dr. szpahi:
Ja. A valóságban :-(´´´´´´
eichikarl 2012.04.15 21:00:16
@khamul:
"Szóval aki elfogadja az egyház tanítását, az meghunyászkodik, néma, önostorozó, gyerekkorában félrenevelték.
Gondolom ezek szerint aki elvált és újraházasodott az mentes minden hasonló hibától."

Én ilyet nem írtam. Én komolyan gondolom, hogy a az irgalom senkinek sem "jár". Csak nem tudok olyanról, aki Istentől ingyenesen kiérdemelhetetlenül ne kapná meg, ha kéri. (Csak az egyház tesz kivételeket.) És pl. az intézőről szóló példabeszédben Jézus ezzel bízza meg a tanítványait.
Igen, találkoztam önostorozó elvált újra házasodottakkal, akiket a rossz lelkiismeretük kínzott és akik képtelenek is voltak tovább lépni. Beléjük gyerekkorukban bosszúálló és könyvelő istenképet neveltek, mert a szüleik is ilyenek voltak. Csak a "Vádló" az aki elítél, Isten sosem kívánja azt, hogy vádold magad. Márpedig akivel sem a gyerekkorában sem az egyházban nem gyakoroltak irgalmat, az gyakran belekeseredik az önvádba. Amikor az Egyház válogat bűnbánó és bűnbánó között, eltér Jézus tanításától (én nem tartanám az egyház tanítását olyan homogén egésznek mint te).

Szerintem pedig a tékozló fiúról szóló példabeszéd nem visz félre, hanem egy-két fontos dologra világít rá. De ez csak az én véleményem. Azt hiszem félre vinne, ha részletesen belemennénk az elvált újra házasodottak ügyébe, ezért én csak annyit mondanék ehhez, hogy létezik olyan, hogy egy rossz választáson (irreális hátterek stb.) és nem kellő formában gondozott kapcsolat oda juthat el, hogy a bizalom véglegesen és egzisztenciálisan megrendül, főként, ha projekciók hatása elhatalmasodik. A feleknek dolgozniuk kell, gyakran gyereket nevelniük és nem tudnak optimálisan megküzdeni a krízissel - esetleg a talentumaik is hiányoznak hozzá. A fájdalom, amit a gyerekek jelenléte gyakran csak növel, az elviselhetetlenségig fokozódik. Aki ilyen helyzetben fordulatot képes hozni, az valamiképpen különösen is fogékony tud lenni a kegyelemre, nagy szenvedésre képes, hős. De mindenkitől ezt elvárni nem lehet. (Az erkölcstan szerint sem várható el a hősiesség. Lehet rá buzdítani, de ennyi.) A pont, ahol másként látjuk a helyzetet az, hogy mi a "bűn" ebben a helyzetben. Én az első kapcsolatban mulasztásokat és egyebeket sorolnám ebbe a kategóriába, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a felek komoly megfontolás után, úgy döntenek, hogy befejezik az együttes életet.

Egy képpel szólva, ötödik nap is nekiülnek az első napon félig megevett megbuggyant spenótnak, de nem megy le a torkukon, éhesek egyrészt, émelyegnek másrészt, de nem bírják legyűrni, tehát ott hagyják, mert tudják, ha most ezt megpróbálják, kijön belőlük, ami bennük van, és immár külön-külön - általában nem ujjongás közepette - másik fogással csillapítanák az éhüket, de pechükre jön a "Főpincér ex machina", és azt mondja, ok, de kívül tágasabb, itt ők csak a spenótot ehetik tovább. Azaz, ha van kedvük, a WC előtt megállhatnak, vagy a két ajtó között, de asztalra ne számítsanak.

Tehát én előbbre teszem a bűnbánatot, és az új partner a közös gyógyulás része, te pedig az új partnerrel való együttélést (a gyógyulás szakaszát) veszed bűnnek. Azaz nem biztos, hogy te, ha nem az, aki ezt kitalálta. (Jól láthatóan nem sok köze van a folyamathoz.) Itt azért hozzátenném azt is, hogy ("jó" farizeusként, aki elviselhetetlen terheket tesz másokra, amelyeket egy ujjal sem akar érinteni) Magyarországon nem tudok olyan szakosodott egyházi intézményekről, ahol komoly, érdemi segítséget nyújtanának a házassági krízisben lévőknek - de hát tudjuk már korábbról, hogy a látszólagos eredmény a lényeg, a többit oldd meg magad. Sajnos nem fogadtad el az egyház tanítását, nem is értjük, miért szeretnél még az egyházban Krisztussal találkozni.

"Azt nem lehet, hogy kint is van valaki meg bent is. Ha fontosak neki a szentségek, akkor fontolja meg az őket kiszolgáltató közösség tanítását is."

Az isten-, ember- és egyházképünk komoly különbségeket mutat. Úgy gondolom, ez is az egyik oka, hogy különbözik a véleményünk a Tékozló fiú reloaded történetről.

Részemről, elnézést kérvén a sok offolásért azzal fejezném be, hogy ami te ill. matthaios logikusan levezettetek, azt én értem. Tanultam is néhány évig, vizsgáztam is belőle eleget, valamennyi, bár nem tegnap volt, meg is maradt belőle. Mégis a Pál Feri által idézett öreg rabbi - fiatal rabbi történet jut eszembe erről. Fiatal rabbi töri a fejét egy szentírási részen és nem jut előre. Látja az öreg rabbi a szenvedését, és odaszól neki, gyere ide, elmagyarázom. Mire a fiatal. - Jaj rabbi! Elmagyarázni én is tudom, érteni nem értem.

Élek a gyanúperrel, hogy mindezzel nem vagyok egyedül. De ez nem is olyan lényeges.

Köszönöm az eszmecserét. Nem baj, engem nem zavar, hogy ellentétes vélemények kerültek egymás mellé, amelyek nem közeledtek.
Eztán "erős leszek" és csak az eredeti témához némileg kapcsolható dolgokra reagálok elnézéseteket és megértéseteket kérve.
eichikarl 2012.04.16 01:32:07
@Ferdinandus:
Remek észrevételek. A kronológia gyakran nem passzol, mert Jézus éppen azért jött, hogy az ószövetségi, gyakran az emberi viszonyokból kivetített istenképet "hozza rendbe". Meglep, hogy te Krisztustól több fenyegetőzést olvastál, mint mást. A posztod vége számomra kissé gnoszticizmusba hajlik. Azok tényleg sokat fenyegetőztek.
Hozzáfűzném, hogy korábban sok kultúrában sokkal elterjedtebb volt az erőszak. Hamar ütöttek a férfiak, fegyverhez nyúltak. Jézus ez ellen is felemelte a szavát. Szerintem Jézus nem kevesekhez jött, hanem sokakhoz, akikért a vére kiontatott.

@egyérintő:
Ok. Rendben. Ahogy korábban leírtam, ezt is el /meg tudom magyarázni... Jób barátainak a stílusa, akiknek objektív módon sok-mindenben igazuk is volt talán, mégsem tudtak kicsit sem segíteni. "Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj..." vagy a szó szoros értelmében egyenlet. Az eredmény egyértelmű, egyszerűen átlátható. Jézus, szerintem nem ebben a kategóriában mozog, szenved, segít. Ő ismeri azoknak a szívét, és szándékait, akik tudják a jót, és cselekszik a rosszat - nem önszántukból.
Nincsen pótolhatatlan ember. A képességek szerencsére igen jól oszlanak meg a politikai közösség tagjai között ahhoz, hogy lehetővé tegyék a zökkenőmentes utódlást és folytatást. Miért kell mégis minden lemondást itthon egy hosszú és kínos agóniának megelőznie? Tényleg…..
eichikarl 2012.04.04 15:54:52
Schöpflin György for president!

hu.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%B6pflin_Gy%C3%B6rgy
schopflingyorgy.hu/

Nála a tudományos háttér ingencsak rendben van, politikailag is tapasztaltabb, föként nemzetközi szinten, mint mondjuk az emlegetett Pálinkás, vagy Vizi E. Szilveszter, és ami az ország jelen állapotában igen fontos, idegen nyelven meg tudja fogalmazni, mi a helyzet Magyarországon úgy, hogy azt az "idegenek" is megértik, és nem kell a magyarázat magyarázatába bonyolódnia. Ja, és ami nem elhanyagolható a 2/3 miatt, a pártból jön, de nem kreatúra - amennyire tudom. Tehát reális választás lehet, hiszen 2/3-os többséggel reálisan nem lehet azt hinni, hogy párton kívülit fognak választani.
2010-ben ugyan nem vállalta a külügyminiszterséget, de ha szépen kérnék, ez azért mégis más lenne.
Azt mondják, OV meg akarja védetni az alkotmányt - hát azt nem csak erövel lehet. Szerintem.
eichikarl 2012.04.13 21:57:52
@tisztakéz:
Pedig, majdnem itt feletkezett. Következetes a feledékenységben: 20 éve lábjegyzet, most adóbevallás. Ez utóbbit még be lehet pótolni. Vagy nála az Alzheimer már akkor elkezdődött. Reagan nyomaiba lép?
Az, amit hagyományosan „lelki vezetésnek” mondanak, szép, ám kényes része a legtöbb szerzetes mindennapi elfoglaltságának. Számomra legalább három dolog miatt tűnik kényesnek ez a terület. Egyrészt, mert a beszélgetések – a dolog természeténél fogva –…..
eichikarl 2012.04.11 22:32:53
@rotgarazda:
Íme a magyar SLAA csoport linkje.
www.slaa.hu/

Egyébként az AA (Anonim Alkoholista) csoportok "magna chartája" a 12 lépéses program számos más egyéb csoportnak is alapja lett (hiszen e különféle függöségek gyökere ugyanaz):
12-12.uw.hu/
eichikarl 2012.04.11 22:34:00
Az AA amerikai létrejöttében "véletlenül" egy jezsuita is részt vett. És a már egy másik bejegyzésben belinkeltt Linn fivérek + Sheila is "beszálltak":
linnministries.org/
Sajnos a 90es évek eleje után írt könyveiket már nem fordították le magyarra, pedig a 12 lépéses programokról, illetva az abban való részvételükröl ebben írnak:
www.amazon.com/Belonging-Healing-Recovery-Dennis-Linn/dp/0809133652

A 12 lépés szerintem igen alkalmas arra, hogy nem egyháziasan szocializálódottakat is megszólitson. Ök gyakran az a csoport, akiket a "main stream" leír: a Jézus korabeli vámosok, utcanök stb., akikhez ezen az úton jut el Jézus felszabadító üzenete, és akik - töle tudjuk - elöbb jutnak el Isten Országába mint a "rendesek".
Ha csak az elsö 3 pontot megnézzük a 12-böl (minden egyes csoport honlapján a maga helyzetéhez igazítva megvan), akkor tudjuk, hogy miért, mert azok egy "radikális megtérés" elsö lépései:
1. Beismerem, hogy csödöt mondtam.
2. Elismerem, hogy csak egy Felsö Hatalom tud segíteni rajtam.
3. Rábízom magam az isteni gondviselésre.
A többi szerintem ezt a három lépést erösíti meg.

Szerintem egyébként Európában ezek a 12 lépéses csoportok azért nem annyire ismertek, mint Amerikában, mert itt az egyik csoport a "Magasabb Eröröl" hallva "besokall", a másiknak pedig nem elég jámbor a kidolgozás.

A függöségben élök legnagyobb része egyébként többszörösen függö. Az AA mellet a CoDA a legismertebb (Linnék is erröl írnak olyan öszinteséggel, hogy gyanítom ez lehet az egyik oka annak, hogy nem fordították le magyarra. Eddig ugyanis föleg másokról írtak, most meg föleg magukról.):
www.tarsfuggok.hu/

Talán Magyarországon is akad egy-két ember belsö egyházi körökböl is, akik egy krízis vagy burn out során rádöbbennek, hogy az AA vagy a CoDA nekik is van és Linnékhez hasonlóan gyógyulás mellett - bevett köreikböl kiszakadva - komoly "felismeréseket" is tehetnek.

@YganA:
Nem vagy kicsit szigorú fiatalkori önmagaddal. Bár nem ismerlek, de szerintem, ha akkor képes lettél volna rá, akkor a ma kívánatosat tetted volna.
Csak nem a limerenciára gondolsz?
en.wikipedia.org/wiki/Limerence
Vagy ezt csak édesanyád gondolta?

@stlouisdefrance:
és ha ezt egyszerűen ugyanolyan függőségnek tekintjünk, mint a drogot meg az alkoholt, akkor végül is nincs benne semmilyen "ideologikus felhang" - a kiváltó okok végül is igen hasonlóak, a "szer" igény szerint behelyettesíthető: evés, vásárlás, drog, szex, nikotin, szerencsejáték vagy a kapcsolat maga. A testre ill. az idegrendszerre kifejtett hatás különbözik.
És mégis a fent említett függőségek megitélése jócskán különbözik mind a társadalomban, mind pedig az egyházban. A veszélyeket is eltérően ítélik meg. Szakemberek pl. óvnak attól, hogy bizonyos területeken túlságosan "elvesszenek" a drogprevenció rejtelmeiben, csak azért mert kicsit újabb, mint az alkohol - amely viszont a lakosság 10%-át érinti direkt (!) und indirekt kb. 30-40%-át.