Adatok
A GÉPÉSZ
0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
A Faun labirintusaAz igazat megvallva a ma estének úgy vágtam neki, hogy megnézek valamit a Tv-ben. Rosszul tettem. Belenéztem ebbe a Csillag születik „műsorba”, aztán fél óra nézés után bedobtam a törülközőt, nekem elég volt, ennyi. Inkább nézzünk valami mást, de…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Guillermo del Toro neve az amerikai popcorn mozikon edződött közönségségnek a Mimic - A Júdás faj, a Penge 2, és a Pokolfajzat című filmekből, míg a művészi vénákkal megáldott mozi nézőnek a 2001-ben készült Ördöggerinc című film miatt lehet ismerős. Toro ekkor egy kisfiú borzalmakkal teli gyermekkorát mutatja be, ahol a természetfeletti, és a tapintható realitás egyenrangúan megfér egymás mellett. Jelen alkotása, pedig egy gyönyörű, és néha mégis brutális mese felnőtteknek a valóság szörnyűségei, és a gyermeki álomszerű mesevilág határmezsgyéjén ingázó Oféliáról.
1944. Spanyolország. A polgárháború véget ért, de a hegyekben még harcolnak a gerillák. A tizenegy éves Ofélia apja halála után, terhes édesanyjával a spanyol polgárháborúval hátuk mögött érkezik meg egy sötét erdő által körbezárt, erődítményszerű malomba, ahol mostohaapja, Vidal kapitány az úr. A kislány az őt körülvevő valós szörnyek (brutális nevelőapja), és a háború borzalmai elöl, elmerül a könyvek nyújtotta varázs-történetekben, egészen addig, amíg rá nem talál a saját meséjére. Egy félig szitakötő, félig emberi szerzet a ház mögötti rejtélyes labirintusba vezeti, ahol egy faun várja. Ez a mesebeli figura meggyőzi, hogy a kislány egy mágikus királyság rég elveszett hercegnője, és csak akkor térhet vissza a királyságban, ha kiállja a mesevilág 3 próbáját, olyanokat, melyekre senki nem készítette fel... És a könyvekből megismert mitologikus lények, szörnyek és tündérek egyszerre csak életre kelnek…A valós világ, és a fantáziavilág kettősségével operáló fantasy-k valósághoz való viszonya e film kapcsán is különös jelentőséggel bír. Itt a két világ tökéletes egységben jelenik meg. A tündérek repkedése, a Faun beszélgetése, tanácsai, a próbák félelmetes szülöttei, a varázskönyv igazságai, a gyenge esendősége, és az ördögi kísértés semmivel sem valótlanabbak, mint a falusiak nyomorgása, az ellenállók félelme, és küzdelme, az anya lassú haldoklása, vagy a Kapitány kegyetlen brutalitása. A történetben a gonosz egyértelműen gonosz, a jó egyértelműen jó.
A fantázia világa a maga próbatételeivel nem tűnik irreálisabbnak a valós világnál. E két szín eseményei összefüggenek. Mintha hatnának egymásra. Amikor fent rosszabbra fordulnak az események, akkor lent is nagy a baj. A két világ egymásnak válaszolgat. Párhuzamosan kell kiállnia Oféliának a próbákat mindkét világban, akit először csupán a kíváncsisága vezet az ismeretlen fantázia-birodalom felé, ám később rádöbben, hogy tetteivel mindkét világban változások okozója lehet. Az élet próbái egyre kegyetlenebbek, és brutálisabbak A harmadik feladat során Ofélia önfeláldozásával elnyeri méltó jutalmát. Gyönyörű altatódal dúdolása mellett látjuk a rothadó bűnös valós világot itt hagyó, és az új csodás szeretetettel teli világba belépő Ofélia szenvedését, és örömét. Valami véget ért, de mindeközben valami most kezdődik el. Gyönyörűen tökéletes. Eszembe juttatja Kierkegaard mondatait: A zsarnok uralma a halálával ér véget, a mártíré azzal kezdődik.
Boros Ferenc
www.folyoso.hu