Regisztráció Blogot indítok
Adatok
vándor madár

0 bejegyzést írt és 922 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Sokszor jelent problémát külföldön dolgozva (pláne, ha az ember nem ott él, csak idénymunkát végez), hogy nem vagyunk tisztában a jogainkkal. Mi több, sokszor azzal sem, hogy például Ausztriában mennyi a minimális órabér, így fordulhat elő, hogy a munkaadó 3 eurót fizet, ami alig több, mint a 8,60…..
vándor madár 2021.08.10 18:29:37
@droid_: "kifejezetten a kozigazgatason tul en mondjuk tanarokra, orvosokra tudok gondolni, de nem hinnem hogy beloluk van tul sok"

Nyilván most is terveznek, de a végeredmény sok területen nem az igazi. Rengeteg képzés van az agrár, bölcsész, gazdaságtudomány, társadalomtudomány, jogi, hitéleti, művészet képzési területek alatt, de még a hasznosnak látszók között is, amelyeket szerintem meg lehetne gyéríteni. Lehet tanulmányozni a Felvi c. oldalt és szemezgetni. Most 5 főtől indul egy szak(pár), régen meg volt, hogy összesen 2 főt vettek fel és nem is minden évben indult.
vándor madár 2021.08.10 22:25:53
@droid_: "tehat az a kerdes hogy barkit felelossegre vontak-e?"

Szerintem volt néhány eset, át kell nézni a guglit. Én nem állítom, hogy azok, akiket szerinted szerintem nem kellett volna felelősségre vonni, hófehér bárányok, de önmagukban semmit sem tudtak volna elérni.

"egy reszuket egyaltalan nem gondolom kozszferasnak vagy akar kozvetetten kozpenzbol elonek,"

Közszféráról részemről nem volt szó, hanem kizárólag arról, hogy a felsőoktatási képzésük közpénzből megy. Sajnos nagy túlképzés van sok szakból és ezt még azzal is növelik, hogy önköltségesen is lehet tanulni.
Én nem emeltem ki pl. a vallási és művészeti szakokat és még azt sem mondtam, hogy meg kell szüntetni, mert egy társadalomnak nem csak technokratákra van szüksége, de az meggyőződésem, hogy sok szakon túl sok embert képeznek közpénzen munkanélkülinek, akik a tanulmányaik után még körülnézhetnek, hogy még milyen képzést végeznek el, hogy esélyük is legyen a munkaerőpiacon.
„Itt rend van és mindennek megvan a helye. Magyarországon kicsit káosz van” – mesélte Svájcról Andrea, aki masszőrként dolgozik az országban. Azt még nem döntötték el a férjével, nyugdíj után visszaköltöznek-e Magyarországra, mesélte Csillának...
vándor madár 2021.08.10 17:49:31
@rostás: "Nyugdíj előtt nem sokkal hét napból hetet dolgozni... Hát ez tényleg szuper másra sem vágynék :) :) :) Ezért érdemes volt kimenni távol a gyerekektől, hogy folyamatosan gürizzenek..."

Gürizik? Ez -"A hét napból hetet dolgozom" cím is egy nagy megtévesztés. A nyugdíjig azért még van vissza pár év.

Saját bevallása szerint is max. 20 vendége van egy egész héten. Ez nagyon kevés. Legfeljebb az a problémás, ha abból szombaton van 8, mert ugye akkor érnek rá az emberek. És még ez a 20 sem jön össze a holt időkben, mint január-február és nyár. Ha nem lenne a hegesztő férj, akkor ebből nem nagyon lehetne megélni, mert kiadások is vannak, mint bérleti díj, kellékek megvétele, mosatás, stb, bár ezek ott levonhatók az adóból.

@Csodabogár: "Semmi beszúrok még egy félórát vagy előreveszek valakit, mert abban a pillanatban már nem lenne az a nagy rend, amit itt a szövegben dícsérnek és az olvasottak alapján már nem is hiszem."

Ez pontosan így van, ahogy írod. Ez általában csak úgy oldható meg, ha abban az időben nincs más vendég, ami heti 20 vendégnél, akiknek kb. az egyharmada szombaton jelenik meg, nem valami sűrű programot jelent.

"Mindkét helyen a masször maga osztotta be mennyit akar dolgozni. Egyik se akart 7 napot és éjjel nappal." Nyilván, mert nem is lehet bírni és egy jó masszőr Mo-n is jól keres.

Én örülök neki, hogy "stresszmentesen" él, de ez is csak abból adódik, hogy soha nem dolgozott Svájcban munkahelyen, mert ez esetben másképp látná a világot.

A videóból sajnos nem derül ki, hogy masszázs vonalon milyen végzettsége van, mert olyan témára lett terelve e beszélgetés, ami a hallgatóság szempontjából lényegtelen, de hogy még 5 év után sincs meg a nyelvvizsga, amivel műtősnőként nagyon jól tudna keresni, azt azért nem értem. De így még a masszőri tevékenység is szinte csak a magyarokra korlátozódik és érthető, hogy miért csak kb. 20 vendég van egy héten.

Abban nem vagyok biztos, hogy a magyar gyógymasszőr képzést, ha az van meg, még nyelvvizsga mellett is csak úgy elismernék, mert azt ott egy 3 éves képzés, de kötelező gyakorlattal vagy kiegészítő képzéssel nem lehetetlen.
www.redcross.ch/de/anerkennung-auslaendischer-ausbildungsabschluesse/anerkennung-auslaendischer-ausbildungsabschluess-4

@a nagy hohohorgász: "ugye mama most már nem zavar hogy nyugdijasotthonban vagy????"

Nem tudom, mennyire ismered a helyzetet Mo-n, de már vidéken is az öregotthoni helyekért versengenek az emberek, ugyanis ott is bemennek vagy önként, mert fogalmuk sincs mi vár ott rájuk vagy a gyerekeik teszik be őket.
A gyerekei nyilván felnőttek és ha mindenki Mo-n élne, akkor is élhetnének távol egymástól, úgyhogy ezt én nem látom egyáltalán problémának. Svájc nincs olyan messze, hogy annyira ritkán találkozhatnának.
Ha viszont nyugdíjasként Svájcban maradnak, akkor nyilván segélyre fognak szorulni, mert ahhoz túl keveset dolgoztak ott, hogy elég legyen a nyugdíj, aminek a tetemes részét elviszi a lakhatás, a betegbiztosítás és az eü. költségek, úgyhogy én meg azt üzenem, hogy jól gondolják meg, mert segélyt csak az után kapnak, ha már a Pensionskasse-t, a megtakarításokat, az életbiztosítást és az ingatlanokat is felélték, ami egyébként mind adóköteles, úgyhogy észnél kell lenni.
Viszonylag ritka alkalom, amikor arról tudunk beszámolni, hogy valaki Ausztriában született magyarként Magyarországra költözik. Pedig előfordul az ilyesmi is, igaz, Kilyénfalvi Áron esete igazán különleges...
vándor madár 2021.08.07 18:06:26
@dikusz.: "Arra viszont kíváncsi lennék, hogy a fiatalember akkor is hazaköltözött volna, ha nincs lehetősége leszerződni hivatásos táncosnak?"

"A Magyarországra költözése pedig annak köszönhető, hogy néptáncosként csak itthon tud karriert csinálni. Biztos vagyok benne, hogy profin táncol, és legalább annyit kell tanulnia mint más táncművészeknek."

"Hát, azt gyanítom (lehet, hogy cinikusan hangzik), hogy addig a posztban szereplő fiatalembernek nem volt "honvágya", amíg rá nem jött, hogy hivatásos táncosként nem kap fix ajánlatot Magyarországon."

"Én értem, vagy legalábbis érteni vélem: a tánckarrier lehetősége hozta meg a honvágyát.
Ha itthon is szakácsként/pincérként tudott volna elhelyezkedni, nem hiszem, hogy hazahonvágyódott volna..."

Nem pécéztelek ki magamnak, csak úgy érzem, hogy az általad írtakra van mondanivalóm, mert a posztból más dolgok derülnek ki.

Szerintem ezt a honvágyat nem kell olyan komolyan venni. Nyilván megtanulta már, mit kell az emberek szájába adni Mo-n, egyébként nem hiteles a sztorija.

Nem is költözött "haza", mert haza csak az költözik, aki elment és visszamegy, ő pedig Ausztriában született és ott is élt. Nem is "itthon" van, hanem Mo-n.

Ezt a állást hivatásos néptáncosként csak 2-3 hónapja nyerte el, miközben már évek óta Mo-n él, úgyhogy nyilván nem ez miatt költözött "haza".
Az feltételezhető, hogy apukának is voltak kapcsolatai Mo-n és esetleg nem volt annyira borzalmasan nehéz elnyerni az állást, de ezt mi nem tudjuk meg és feltételezzük, hogy szuper tehetséges.
Mivel először direkt Sopronba költöztek és 3 évig ott is éltek, jó eséllyel onnan járt át Ausztriába dolgozni, ugyanis a néptáncolás alapból nem főállás.
Szerintem már Mo-n is van Bp-en olyan hely, ahol jó szakácsként jól tudna keresni, úgyhogy abból is meg lehetne élni, hacsak a nagy "honvágy" viszi oda, csak az nem nagyon egyeztethető össze időben a táncolással.
Legkésőbb az idén kiderült, hogy a magyar állam a művészeteket és a sportot erőn és tán szükségleteken felül támogatja, úgyhogy itt már régen nem a dicsőségről szól a téma.
Vajon miért található meg csupán nyomokban a klasszikus értelmiségi középréteg Magyarországon? Az okok nyilván sokrétűek, a jelenség azonban a tapasztalat szerint nem keveseket zavar azok között, akik végül a külföldi életet választják. A kassai dóm..
vándor madár 2021.08.02 16:02:20
@nemecsekerno_007: "Milyen rossz a magyar EÜ, miközben egy fillért se fizetsz bele. Vagy fizetsz havi 8000-et aztán azért német színvonalú ellátást várnál?!?!"

Miért ne fizetne bele? Jó, most lehet, hogy újabban nem, de eddig Mo-n élt.

Magyarországon is nagyságrendileg egyformán fizetnek bele az emberek az egészségügybe, mint Németországban, úgyhogy elvárható lenne jobb ellátás.

Németországban az átlag befizetés 14.6%, amit egyenlő arányban fizet a munkavállaló és a munkáltató. Annyi változott, hogy újabban a kasszák kérhetnek pótlékot, amit csak a munkavállaló fizet. Hogy azt mire kérik, azt én nem tudom, de a saját jólétük is milliárdokba kerülnek, amit a munkavállalók zsebéből húznak ki.

Mo-n eddig 14% volt a eü. járulék, ez most csökkent, mert a munkáltatók járulékát csökkentette a kormány. Ha a nyugdíjjárulék maradt 10 %, akkor az eü járulék a munkáltatóknak 7%-ról 5,5%-ra csökkent.
Mivel most már kifelé nem differenciáltan nevezik meg a járulékokat, hanem "szociális hozzájárulási adó"-nak nevezték át, úgy manipulálják ezt is, ahogy akarják. A végén még nyugdíjat sem kapnak majd az emberek, legalább is a munkáltatói részre, mert hivatalosan nem nyugdíjjárulék van befizetve és ugye már az sem derül ki, hogy pontosan mennyi is.

Mindkét országban vannak kedvezményezett csoportok, akik nem fizetnek semmit, úgyhogy a mérleg nyelve ez ügyben szerintem nagyjából egálban van.

Ha kevés a pénz a magyar egészségügyben az főleg abból adódik, hogy túl alacsonyak a bérek és ki tudja mire használják fel az odavaló pénzeket? Ezen kívül pedig évtizedekig nem invesztáltak bele, ezért most annyit kellene, hogy az lehetetlen. De az anyagi rész csak az egyik faktor. A hozzáálláson és a hangnemen való változtatás nem kerül pénzbe.
vándor madár 2021.08.03 17:23:53
@nemecsekerno_007:

"1. nem fizet, a költségek ezért kevesebb részre oszlanak vagyis egyénileg többet kell fizetni"

Igen, most rövid ideje, mióta elment, de eddig fizetett. És amikor mindenki be akart lépni az EU-ba, akkor az illetékesek egészen biztosan kiszámolták, hogy az ránk és más szegény országokra nézve mit fog jelenteni.
Mindenki pontosan tudta, hogy miről van szó, sőt akkor még örültek is neki, hogy elmennek az emberek, mert így megszabadultak rengeteg munkanélkülitől és elégedetlenkedőtől, valamint akik elmentek, azok a devizahiteleiket is kifizették.
Ha az országban jó állapotok lennének, akkor nem mennének el az emberek vagy csak egy csekély réteg, aki tényleg kalandra vágyik, ennyire egyszerű a matek.

"2. :))))))) Az EÜ ellátást most kell finanszírozni és a nyugdíjat is. Gondolom nem vitte magával a nyugdíjas muttit, hogy a német állam fizesse a nyugdíját ha már ott fizet a gyereke járulékot."

Ez egy komoly téveszme és meglátszik, hogy fogalmad sincs az EU szociális rendszer működéséről. Ha elviszi magával az anyját, akkor is a magyar állam fizeti az anyja nyugdíját, amit Mo-n szerzett és bármily hihetetlen, a betegellátásának a költségeit is viseli, ugyanis a nyugdíjasoknak vinni kell a betegbiztosításukat, ott nem létesíthetnek, ahova mennek, csak abban az esetben, ha onnan is kapnak nyugellátást.
Az EU-s szabad mozgás elvét ugyanis nem a nyugdíjasok szabad mozgására találták ki, hanem a munkavállalókéra, akik ha ott nyugdíjasok lesznek, ahol dolgoztak, akkor maradhatnak is feltételek nélkül, ami a bevándorló nyugdíjasokra nem érvényes. Ők csak komoly feltételekkel kapnak tartózkodási engedélyt, magyarán ha jó sok pénzzel mennek és még van valami kötődés is, de még ez esetben is mérlegelés kérdése és nem automatikus. Minden országban fejvesztés terhe mellett be kell jelenteni egy nyugdíjasnak, ha 3 hónapnál tovább külföldön tartózkodik.

"Nem tudom, hogy csak játszátok a naivat vagy tényleg ennyire Csillámpónik vagytok :))))))"
???

"Valóban közös EU-s szociális rendszer kéne csak nem úgy, ahogy Dobrev királylány mantrázza :)))))"

Fogalmam sincs mit mantráz, de közös rendszer nem lesz, amíg ilyen oltári különbségek vannak mind a juttatások mértéke mind az odaítélésének a megítélése tekintetében.

"Ezek a német százalékok meg teljesen lényegtelenek."

Már hogy lennének teljesen lényegtelenek? Nyilván mindenhol kiszámolják, hogy mennyi pénzből tartható fenn a rendszer, ennek megfelelően kell egyénileg fizetni, hogy annyi összejöjjön.

"Amúgy azért forszírozzák a bevándorlást, mert hasonló szószba kerülhetnek mint mi ha a kelet-európai munkavállalók hazamennek. Nem lesz aki termelje a német nyugdíjat."

Akik bevándorlását forszírozták, azokkal megszopták, mert még 10 év múlva sem fog az 50%-uk sem dolgozni.
A Kelet-európai munkavállalók meg csak azért vannak most ott, mert kifejezetten jó a konjunktúra. Ha meg majd hazamennek, akkor viszik magukkal a nyugdíjukat is és majd azokkal csesznek ki, akik akkor azért dolgoznak, ilyen a körforgás. Ezt akkor lehetne kivédeni, ha mindenkinek lenne egyéni nyugdíjszámlája, amire gyűjtik a befizetéseket, amiket befektetnek és a végén mindenki csak annyit kapna, amennyi ott összejött.
Az állami nyugdíj egyébként állandóan csökken, már sokan nem tudnak megélni belőle ott sem, azért forszírozzák a több pilléren való állást + munkáltató nyugdíj + egyéni gondoskodás.
Ahogy elnézem, még mindig találtak munkavállalókat bármilyen munkára, bárhonnan is kellett őket odavinni, úgyhogy még nem fog összedőlni a rendszer. Ezt egyébként már a magyar állam is lekoppintotta és Mo-n is dolgoznak ilyen "bárhonnani" munkaerők, akik szintén finanszírozzák a magyarok nyugdíját és betegellátását, csak ez nem annyira publikus.
Külföldön dolgozva mindig jól jön, ha van hova fordulni jogi segítségért, pláne, ha azt az ember az anyanyelvén teheti meg. Most ez kerülhet veszélybe Ausztriában, miután a kormány takarékossági programjának keretében megvonja az eddig ingyenes burgenlandi tanácsadó támogatását...
vándor madár 2021.07.25 17:52:01
@fhdgy: "a kérdésem az, hogy Magyarországon, magyarul beszélő embereknek van-e ingyenes jogi tanácsadás?"

Van, a "nép ügyvédje" nevű szolgáltatás, de csak az veheti igénybe, aki rossz anyagi helyzetben van. bkmkh.hu/tartalom/hirek/minden_raszorulonak_segit_a_nep

Sajnos elég szomorú az oka, hogy Ausztriában miért van szükség idegen nyelvű tanácsadásra. Kizárólag azért, mert egyébként jól átvágják az oly tisztességes munkáltatók a tudatlan, nyelvet nem beszélő külföldi munkavállalókat: "pontosan abban segítenek a munkavállalóknak, hogy tisztában legyenek azzal, mi jár nekik és miként tudják mindezt kiharcolni".
A saját országodban feltételezhető, hogy nagyjából ismered a dolgok menetét, de legalább el tudod olvasni és megérteni az odavágó témákat, úgyhogy alapból nem szükséges az ilyen jellegű tanácsadás.

@Buchhalter: "Régen az éjszakai műszak 40 % -os pótlékkal ment. Ma vannak olyan üzemek ahol csak 25 %-ot adnak."

Magyarország is igazodik az Unió vezető országaihoz. Németországban is 25%, ha adnak, de nem kötelező, hanem szabadidő is adható helyette. www.arbeitsrechte.de/nachtzuschlag/

"nálunk a legkevesebb a nettó minimálbér Európában"- képzeld el, ha felemelnék, akkor nem ruháznának be Mo-n a külföldiek, akikkel nyilván megegyeznek az alacsony bérekről, különben nem lenne nekik semmi előnyük Mo-ra menni és nem profitálhatnának annyit a magyar munkaadók sem. Egy munkáltató csak akkor fizet többet, ha kötelezik rá vagy egyébként nem talál megfelelő és elég munkaerőt.
Ez máshol is így működik, csak jobb helyeken van annyi emberség bennük, hogy elismerik, hogy a kisembernek is élni kell valamiből, míg Mo-n pl. ez senkit nem érdekel.
Ki gondolná, hogy egyetem után akár hetek alatt sikerülhet gyógyszerészként elhelyezkedni Svájcban? Márpedig Anettnek sikerült, nem csoda, hogy (mint Csillának mesélte) megtalálta a számítását és nem is nagyon tervezi máshol az életét...
vándor madár 2021.07.09 00:26:07
@droid_: : "kis falvakban azert nem olyan rossz a 400 brutto."

Nem szeretnék kötözködni, de szerintem kis falvakban nincs is MO-n gyógyszertár.
És mondjuk azt sem értem, hogy egy faluban a tulajdonos gyógyszerész minek vesz fel gyógyszerészt alkalmazottnak? Sőt szakgyógyszerészt! Ő mit csinál? A magisztrális gyógyszerkészítés ma már elenyésző mértékű, főleg bőrgyógyászati szakrendelések környékén él még mint észrevettem.
Ass blaster Gyerekiahóra... 2017.09.16 22:40:11
Körülbelül két évvel ezelőtt írtam egy posztot. A poszt nem érdekes, nem vagyok rá büszke később bocsánatot is kértem érte. Nem ez a lényeg, hanem hogy a hozzászólások között teret adtam egyik barátomnak akinek, hát hogyis mondjam, elég sajátos világképe van. Több más blogról kitiltották már, de…..
vándor madár 2019.02.14 23:11:06
@Sir Bates dö Hól: Volt, de gondolod minden chávó mellett ott állt egy rendőr, aki azt ellenőrizte?

Én egy szóval sem mondtam, hogy egyetértek azzal, ami folyik úgy általában vagy helyeslem a dolgok menetét en bloc.
vándor madár 2019.02.20 16:52:12
@Kövérmadár [swe]: "Megoldas:
1) tessek az orvosnak nyugati bert adni (tudom, nem lehet);"

Németországban pl. nyugati bért kapnak az orvosok, mégis elvándorolnak oda, ahol többet kapnak és/vagy jobb körülmények között dolgozhatnak.
Ez már ott is téma lett és előbb utóbb kitalálnak valami szigorítást ott is, ami valószínű nem a bérek és a munkakörülmények drasztikus javítása lesz. Erről elfelejtett nyilatkozni a miniszter, lásd a cikket.
Mo-n ugye most már egy ideje legalább annyi időt kell dolgozni, amennyi ideig állami felsőoktatási képzésben vett részt az illető, ha jól tudom.

www.tagesspiegel.de/politik/vorstoss-des-gesundheitsministers-spahn-will-abwerbung-deutscher-aerzte-erschweren/23860268.html
vándor madár 2021.06.23 19:34:53
@tanato: "Mondjuk az élet engem fog igazolni középtávon,nem is olyan sokára.Mivel munkaerő nélkül nem műkszik egy állam sem.Csak nyuggerekkel,munkakerülőkkel és segélyzetttekkel/Még ha mind állampolgár is/ nem fog működni,garantálom"

Szerintem meg nem fog téged igazolni. Ebből az az igaz, hogy MOST munkaerőre van szüksége, más nem. Ők nem munkaerők, legalább is nem olyanok, akikre szükség van. Ők nem az egyetemi hallgatók, akiket te ismertél 40 évvel ezelőtt, hanem egy hadrafogható, direkt ide toborzott, GPS-vel és mindenhol működő mobiltelefonokkal felszerelt horda volt, akinek esze ágában sincs 3 műszakban a gyárban és a bányában robotolni. Ráadásul ezek már radikalizálódtak, nyugat- és fehér ember ellenesek, nem olyan "modernek", mint a te ifjúkorodban voltak. Egyébként lehet tudni, hogy kik szervezték a betódulásukat, csak meg kell nézni pl. Drábik János előadásait a you tube-on.

Meg lehet nézni a német híreket is, kb. az 1/3 -a dolgozik a 2015-ben odaözönlött migráncsoknak. Az adókat meg egyre emelik, nemhogy csökkentenék, mert valamiből el kell tartani a milliós "segélyezetteket". Rengeteg német nyugdíjas meg költözik Kelet-Európába, utóbbi időben főleg Bulgáriába, mert az a legolcsóbb, ugyanis az állandóan csökkenő nyugdíjból otthon már nem tud megélni és segélye szorul, amit ő nem kap meg olyan nagyvonalúan.

Németországban pl. egy csapásra meg lehetne velük oldani az idősgondozás helyzetét, de szart pucolni nem mennek. A munka és a termelés szerkezete meg már annyira átalakult, hogy olyan munkák már nincsenek vagy alig, mint amire anno a törököket odavitték. De ugyan ez történt Mo-n is a cigányokkal, ezért lettek "munkakerülők".

Ezek az emberek nem rendelkeznek a mai technológiáknak megfelelő szakképzettséggel és az európai élethez szükséges világnézettel sem. Nem ők fognak integrálódni, hanem mindent letarolni, amit az európai kultúra felépített és szorgos munkával elért. Már Paracelsus is megmondta, hogy egyedül a dózis dönti el, hogy valami mérgező -e vagy sem. Ez ide lefordítva pontosan azt jelenti, hogy amíg kevesen voltak, addig nem volt baj, de ilyen tömegben már ők diktálnak. Már Németországban is előfordult, hogy német bíró, ráadásul bíróNŐ a Saria szerint ítélkezett, Nagy-Britanniában ez meg már teljesen normális! Sőt paki belügyminiszter és londoni polgármester van. Ilyen kulcspozíciókban!

Az, hogy Moszkvában és Szentpéterváron esetleg integrálódtak, az más lapra tartozik. Ők annak az országnak voltak az állampolgárai, beszélik a nyelvet, ismerik a kultúrát és ami a legfontosabb, hogy ha nagyon ugrálnak, rögtön hazavágják őket, oszt ehetik, amit Tadzsikisztán kopasz hegyein találnak. Velük ellentétben a migráncsoknak az EU-ban jogaik vannak és az ottani embereknek kell dolgozni, hogy nekik jó életük legyen.

Az is teljesen nonsens elképzelés, hogy milliókat ki-és át lehet képezni használható szakmákra. A migráncsoknak nem csak szakmai átképzésre lenne szükségük, hanem először nyelvtanulásra, aztán sokak esetében alapképzésre is.
Magyarországon is biztosan van legalább 1 millió munkanélküli, akit át kellene képezni, hogy dolgozni tudjon, de erre se akarat, se kapacitás nincs. Ha valakit használható szakmára átképeznek, annak nem csak a szakképzését kell fizetni, hanem a teljes megélhetését is és utána el kellene neki költöznie olyan helyre, ahol munka is van, de lakhatás az nincs. Ráadásul az EU-ban nincsenek gyorstalpalók, egy átképzés is általában ugyan addig tart, mint egy képzés, tehát 3 évig. Nyilván ez miatt kellett Mo-n is megszüntetni az OKJ-s képzést, hogy ne legyünk előnyben velük szemben.

Szóval nem véletlen, hogy az állam a volt szocialista országokból hoz(ott) be és fog is behozni munkaerőt meg még Indiából is, amíg megy a szekér. Ennek a munkaerőnek a mandátuma egy adott tevékenységre szól és ha lejárt, akkor lehet menni haza. Egyébként pedig ez a munkaerőhiány a munkafolyamatok további gépesítését fogja maga után vonni, úgyhogy egyre kevesebb emberre lesz szükség. A TSZ-ben is több százan dolgoztak, ma meg kb. a tizede is el tudja látni a munkát.
A magyar miniszterelnök az érdekes félmondatoknak (is) mestere. Most például a migrációról beszélve mondott olyat, amit többféleképp is lehet érteni hozzáállástól és világnézettől függően...
vándor madár 2021.06.14 19:41:04
@Team Vincent: "mert minimum 15 év kell ahhoz, hogy nyugdíj jogosult legyél."

Ezt te olvastad valahol vagy hivatalos papírt kaptál róla, hogy nem jár? Mert ez csak akkor van így, ha csak és kizárólag Magyarországon volt biztosítási időd és betöltötted az öregségi nyugdíjkorhatárt.
De ez esetben is van lehetőség járulékfizetésre a nyugdíjjogosultság megszerzésére max. 5 évig. Ha befizetnél 2 évet, megszerezhetnéd a jogosultságot a magyar résznyugdíjra.
nyugdijbiztositas.tcs.allamkincstar.gov.hu/hu/%C3%BCgyint%C3%A9z%C3%A9s/%C3%BCgyint%C3%A9z%C3%A9si-t%C3%A1j%C3%A9koztat%C3%B3k/113-meg%C3%A1llapod%C3%A1sok/2356-a-szolg%C3%A1lati-id%C5%91-%C3%A9s-nyugd%C3%ADjalapot-k%C3%A9pez%C5%91-j%C3%B6vedelem-szerz%C3%A9se-c%C3%A9lj%C3%A1b%C3%B3l-k%C3%B6thet%C5%91-meg%C3%A1llapod%C3%A1s.html

DE mivel te nem csak Magyarországon szereztél biztosítási időt, hanem más EU-s vagy a szociális szerződéshez társult országokban, mint Norvégia és Svájc, jár minden országból időarányosan a nyugdíjrész, ugyanis a jogosultsághoz össze kell számolni a biztosítási időket. Tehát a 13 évedhez hozzá kell adni az ott szerzett időket és ha abból kijön a 20 év, jogosult leszel Mo-n öregségi nyugdíjra, ami nem résznyugdíj, hanem nyugdíjrész az egészből amit összesen minden országban szereztél és fogsz kapni Mo-n 13 évre öregségi nyugdíjat.
Ha most Svájcban élsz és ott beadtad a kérvényt öregségi nyugdíjra, akkor hivatalból meg kellett volna nekik kezdeni az eljárást Mo-n is. Ha nem tették meg, akkor intézkedj, mert visszamenőleg nem sok mindent fogsz kapni!
europa.eu/youreurope/citizens/work/retire-abroad/state-pensions-abroad/index_hu.htm
vándor madár 2021.06.14 21:25:47
@Team Vincent: "persze kaptam hivatalos levelet erről. Svájc nem része az EU-nak hála istennek, rá más szabályok vonatkoznak"

Az EU-ban nem vonatkoznak rá más szabályok. Nem EU tag, de benne van a szociális egyezményben, úgyhogy ugyan úgy jár el, mint az EU tagállamok. Neked jár Mo-n a 13 évre öregségi nyugdíj(rész) a svájci és norvég biztosítási időd hozzászámításával, ha Mo-n betöltötted az öregségi nyugdíjkorhatárt. És akkor jár Mo-n a normál egészségbiztosítás is. Persze lehet hagyni veszni is.
vándor madár 2021.06.15 10:52:05
@Team Vincent: "arra amit írtál felhívtam a svájci nyugdíj intézet figyelmet."
Ismételem, hogy EU-s nyugdíjügyben a svájciaknak is úgy kell eljárni, mint minden tagállamnak.
ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=849&langId=de

Mikor beadtad Svájcban a nyugdíjkérelmet, akkor nekik hivatalból össze kellett (volna) gyűjteni az összes biztosítási idődet minden országban, amelyik az egyezmény hatálya alá esik és elindítani MINDEN ÉRINTETT TAGÁLLAMBAN a nyugdíjügyedet, ugyanis mindenhonnan jár neked nyugdíjrész, ha valahol legalább 1 év biztosítási időt szereztél. Ezek a nyugdíjrészek teszik ki az egészet, mert pont az a lényeg, hogy az EU-ban és szociális szempontból szövetséges tagállamaiban munkát vállaló dolgozót ne érje hátrány.

Azt azért kérdezd meg tőlük, hogy miért nem jártak el így és most mit szándékoznak tenni? Ezen kívül kérjél mindenről fénymásolatot, hogy tudjad, mit küldözgetnek a hátad mögött.

Idevágó jogszabályok, melyeket magyarul irányelvnek, németül pedig Verordnung-nak neveznek: 883/2004 és 987/2009.
Ezek nem újak, csak módosítottak, mert előtte voltak már ilyenek, de azok már nem hatályosak. Az idevágó nemzeti törvényeknek ezekkel konformnak kell lenni, úgyhogy bárki bármit mond neked, te csak ragaszkodj ehhez, mert így kell eljárni.
Irányelv: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:166:0001:0123:de:PDF
Itt a 5. cikk mondja ki, hogy össze kell számítani a biztosítási időket és az 5. fejezet foglalkozik a nyugdíjjal.
Végrehajtási irányelv:
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:284:0001:0042:de:PDF
Itt a 12 és 13. cikk szól a biztosítási idők összeszámításáról és átszámítási módjáról és a továbbiakban, hogy hogyan kell alkalmazni a jogi előírásokat.
Sőt, aki ezeken az országokon kívül dolgozott, az is jó, ha utánanéz, hogy az országának még milyen másik országgal van a világban szociális egyezménye, mert az is számít a jogosultság szempontjából.

Nem tudom melyik svájci nyugdíjintézet figyelmét hívtad fel, de nemzetközi ügyekben csak ez illetékes:
www.zas.admin.ch/zas/de/home/la-cdc/organisation/caisse-suisse-de-compensation/contact-csc.html

És a magyar Nyugdíjbiztosítóval mi lett a fejlemény? A munkakönyvről hivatalos fénymásolat kell vagy ők másolják le, ha beviszed. Postán ne küldd el semmi esetre sem. Külföldi lakcím esetén Bp-en a Fiumei út illetékes. Ők sem mondták neked, hogy járna nyugdíj? De azért várd meg, hogy mit mond a svájci nydbiztosító írásban!!!, mert a szó elszáll.
nyugdijbiztositas.tcs.allamkincstar.gov.hu/hu/%C3%BCgyint%C3%A9z%C3%A9s/%C3%BCgyint%C3%A9z%C3%A9si-t%C3%A1j%C3%A9koztat%C3%B3k/108-%C3%B6regs%C3%A9gi-nyugd%C3%ADj/2296-az-%C3%B6regs%C3%A9gi-nyugd%C3%ADjig%C3%A9ny-el%C5%91terjeszt%C3%A9s%C3%A9nek-m%C3%B3dja.html
A Miből élnek a magyarok Svájcban? sorozat legfrissebb részének főszereplője Kriszta, aki munkaközvetítőként dolgozik. Akit érdekel, milyen lehetőségekre lehet számítani betanított munkásként Svájcban akár alapszintű nyelvtudással, annak Csilla interjúja kifejezetten jól jöhet. Kiderül, szinte csak…..
vándor madár 2021.06.11 18:44:20
@Örömhernyó: "Persze vannak legendák, amik szerint Aldi meg Lidl 280 ezret fizet teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalóknak, de annak a fele se igaz, ráadásul a dolgozók 90%-a 6 órában van foglalkoztatva."

Ez nem legenda, hanem valóság.
www.napi.hu/magyar-vallalatok/aldi-ber-fizetes-kisker.721616.html

Az Aldiban a 6 órás munkáért havi 251.775,- ft bruttó bér jár alapból bárkinek, tehát ez a minimum és ez érvényes az egész országra, nem úgy mint másnál, hogy Bp-en a dupláját keresik, az emberek, mint vidéken.
jobs.aldi-hofer.com/aldi-karrier-hu/job/3980-S%C3%A1toralja%C3%BAjhely%2C-Kazinczy-Bolti-elad%C3%B3-S%C3%A1toralja%C3%BAjhely-Bors-3980/528376001/?feedId=245101&utm_source=j2w

Megjegyzésképpen a szakmunkás minimálbér Magyarországon 8 órás munkáért 219.000,- ft bruttó, de ezt csak az kapja meg, akinek a munkakörébe vágó szakképzettsége van, míg Aldi és Lidl gyakorlatilag bármilyen szakképzettséggel felvesz embereket.
Van rokonom, aki az Aldinál dolgozik és a család saját szavai szerint is "jól keres". A Lidl-nél is van ismerős, aki pl. hónapokig beteg volt és visszavették. A Tesco viszont már régen nem nyerő, ott dolgozott több ismerős, sőt még áruházvezető is évekig, de eljöttek, mert nagyon nem fizet vagy nagyon nem megfelelők a munkakörülmények.
Biztos nem leányálom egyik helyen sem dolgozni, de főleg vidéki viszonylatban ennyit nem igazán lehet keresni, ha az embernek nincs valami nyerő szakmája.
Arra azért nagyon kíváncsi lennék, hogy a németeknél mi ez a trükközés a részmunkaidővel, ugyanis az áruházi dolgozókat tényleg nem veszik fel teljes munkaidőre.
vándor madár 2021.06.14 17:49:09
@Arthamyr: Köszönöm a linket.
vándor madár 2021.06.14 18:41:59
@Horthy Miklós cselédje: "De azt is vallom hogy nem feltétlenül tragédia a szülőkkel lakni felnőtt dolgozóként. Miért lenne az?"

Szerintem sem az. Eddig ez volt a normális és meg is van az eredménye, hogy már nem az. A városokban lakáshiány lett és az emberek nem tudják megoldani a problémáikat, amiket eddig közösen megoldottak. Most babysittert kell fogadni a gyerek mellé meg segédmunkást a ház körüli munkákra, a szülőt meg betenni az öregotthonba és milyen klassz, hogy van skype és messenger! Az érzelmi elsivárosodásról meg jobb ha nem is beszélünk.

Te meg szedd össze magad a lustaságból és szerintem végezz el valami használható szakképzést, amíg nem késő, ne így teng-leng a világban.
Csak azt nem értem, miért nem tetted meg eddig, amíg gyerekjáték volt Mo-n egy okj-s szakmát megszerezni. Minden ember jó valamiben, csak meg kell találni a célt és határozottan végigmenni az úton még akkor is, ha az buktatókkal kikövezett. Az egyetemhez is megvolt a pontszámod, úgyhogy nem vagy te olyan csapnivaló, amennyire többen gondolják, csak vannak dolgok, amikben elbuktál, de ez nem jelenti azt, hogy más sem fog sikerülni, csak szedd össze magad így kb. 10 év bolyongás után. Tűzzél ki rövid távú, elérhető célokat és szép fokozatosan vedd az akadályokat. Nem kell itt strómanságról agyalni meg más idióta ábrándokat kergetni, hanem abból kell gazdálkodni ami van, pl. megművelni a kertet és mindjárt tettél néhány lépést az egészséges életmód irányába. Borsodbotán is van élet. Sőt a járvány miatt most sok minden átértékelődött! Az emberek rájöttek, hogy milyen az élet a városban az emeleten összezárva, ha nem mehetnek sehova és még klotyópapírt sem lehet kapni, úgyhogy eléggé megdrágultak a vidéki házak még olyan helyeken is, ahová eddig tényleg csak a madár járt.
A határátkelés nem feltétlenül mindig sikersztori, fontos megmutatni azt is, milyen kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetünk, ha nem figyelünk oda. Időről időre előkerülnek hátborzongató történetek...
vándor madár 2021.06.03 18:03:48
@fhdgy: "én termelnék kecsketejet, amiből jutna nekik is"

Jó helyben marasztaló lenne, mert az örökös hasmenéstől nem bírnának útra kelni.

laktozerzekeny.hu/laktozintolerancia-a-vilagon/

Most akkor mi a fejlemény tej ügyben?
vándor madár 2021.06.03 18:46:48
@fhdgy: "Állítólag a laktózérzékenyek nagy százaléka fogyaszthat kecsketejet, nem vált ki náluk reakciót."

"A kecsketej és a tehéntej összehasonlítása

Albuminok, globulinok és kazeinek – ezek a proteinek nem emészthetőek jobban, mint a tehéntejben található ugyanilyen szerkezetű, és hasonló környezetben lévő fehérjék – válaszolta az általunk megkérdezett dietetikus."

www.webbeteg.hu/cikkek/fogyokura/14289/kecsketej_laktozerzekenyek

Ezek szerint lenne a kecsketejnek előnye a tehéntejjel szemben, de a tenyésztők és főleg a sajtgyártók pont ezt nem akarják, mert akkor kevesebb sajtot nyernek ki. Sajnos a cikkben nem írják le, hogy melyek azok a kecskefajták, amelyiknek nem α-s1 kazein van a tejében, de nyilván nem a túltenyésztettek. Ez a teheneknél is meg van, pont a legtöbb tejet adó Holstein a legrosszabb tej intolerancia szempontjából. Meg nyilván hormonokból is kevesebb mennyiség van benne, mint a tehéntejben, ami szintén előnyösebb, de attól még kérdéses az embernek.

www.oekolandbau.de/verarbeitung/produktion/verfahren/milchprodukte/oekoziegenmilch-produkte/zusammensetzung-der-ziegenmilch/
juliatulipan.com/milch-und-milchprodukte-machen-sie-krank-oder-sind-sie-gesund/
www.zentrum-der-gesundheit.de/ernaehrung/lebensmittel/milchprodukte/ungesunde-milch-ia
Pénteken a brit fővárosban járt a magyar miniszterelnök. Találkozott brit kollégájával, majd „spontán módon” beugrott egy pubba, ahol mit ád isten, találkozott egy ott dolgozó magyarral. A találkozóról videó is készült, nézzük, mit akart üzenni vele Orbán Viktor...
vándor madár 2021.06.03 10:36:51
@Buchhalter: "Négy éve van kint és ha még egy évet összeszed járna neki a német nyugdíj is majd egyszer."

A német öregségi nyugdíj akkor is fog járni neki időarányosan, ha nem lesz meg az 5 éve ott, de 1 évnél több, feltéve, ha marad a jelenlegi EU szabályozás.
De hogy Németországban majd kb. 40 év múlva még mindig 5 év biztosítási jogviszony lesz-e szükséges az öregségi nyugdíjjogosultsághoz, az más kérdés,
vándor madár 2021.06.03 11:07:34
@Horthy Miklós cselédje: "Mert Magyarország is hirtelen nagyon jó hely lesz amikor a nyugati nyugdíjból kell itt élni...illetve igazából már előtte is jó... amikor haza kell jönni kocsit szereltetni meg fogat csináltatni... "

Hát nem éppen. Az embernek akkor van általában legnagyobb szüksége az orvosi ellátásra és pont ez miatt mennek el rengetegen azok a német és holland nyugdíjasok is, akik Mo-n vettek házat, pedig ők hazajárhatnak kezeltetni magukat, csak éppen sürgős esetben erre nincs lehetőség.
És sajnos hiába is van vagy lenne egy nyugdíjasnak drága magán egészségbiztosítása, az kizárólag tervezett és problémamentes beavatkozásokra alkalmas, ugyanis Mo-n nincs egyetlen magánklinika sem, aki infarktusos, balesetes vagy egyéb életveszélyben lévő súlyos és életveszélyben lévő betegeket akar ellátni.
Én az állam helyében csak akkor adnék nekik működési engedélyt, ha ezen feltételt biztosítanák és nem csak a problémamentes betegeken nyerészkednének.

A szolgáltatások igénybevételére pedig sok külföldi is direkt Mo-ra utazik, mert ott az alacsonyabb munkabér miatt olcsóbb a szolgáltatás. Ezzel nem negatívumként kellene példálózni, hanem örülni neki, hogy számos honfitársunk ezáltal megélhetéshez jut és nem kerül migráncs sorsra.
Nehéz olvasmány a mai, ugyanakkor hisszük, hogy Vera története sajnos nem egyedi, talán sokan magunkra ismerünk benne. Még ha nem is annyira tragikus körülmények között, mint az övé, de a járvány sokunk életét, hazautazásait megnehezítette...
vándor madár 2021.05.24 12:12:34
@Csodabogár: "Aki elment tudatában volt annak, hogy talán soha többet nem látja a családját."

Ez szerintem most is benne van a pakliban, csak úgy teszünk, mintha nem lenne közünk hozzá és nem tehetünk arról, ahogy a dolgok végül alakulnak.
vándor madár 2021.05.24 13:54:29
@Arthamyr: "Eredetileg"

Arról nincs szó, hogy ez "eredetileg" lett volna úgy, hanem a leírásban akkori, miután már megérkeztek a temetésre Mo-ra.
Egyébként pedig már több mint egy éve tombol a járvány, úgyhogy ilyen elképzelések nem lettek volna akkor sem valósak az idénre, ha nem történik meg a haláleset. Legalább is én így látom, de természetesen mindenki úgy értelmezi, ahogy szeretné.

@Golf2: "Nem éreztem a szomorúságot túl könnyen váltott a madárra aztán meg valaki meghalt aztán megint a madár jött."

Én is így vagyok, ahogy mondod, "nem éreztem a szomorúságot", de ennek nincs köze a madárhoz, az csak egy szimbólum, amivel hasonlóságot von a történések között.
Nem minden a pénz, kikapcsolódni például nélküle is lehet, pláne, ha az ember olyan nagyvárosban él, mint London. Szóval mi lenne, ha ma kicsit eljátszanánk a gondolattal, ki mit csinálna, ha szabadideje ugyan lenne, de pénze mellé nem?..
vándor madár 2021.05.24 11:15:49
@fhdgy: "Érdekes módon, férj és feleség is, meg a gyerek is kapott egyidőben nyugatra útlevelet. Ez akkor nem volt szokás."

Ebben az időszakban már nem volt annyira borzalmas a helyzet. Egyébként meg nem disszidált, hanem konkrét állásra ment a Temple Egyetemre Philadelphiába, úgyhogy miért ne mehettek volna? Az persze előfordulhatott volna, hogy egyszerűen nem engedik ki őket.
De ez az ügynöki dolog bennem is kérdéseket vet fel, főleg azok után, amit nyilatkozott, hogy a kb 3 soros nyilatkozattal lezártnak tekinti az ügyet. Az én apámnak is volt 56-os múltja, mégse környékezték meg a családot, főleg nem 30 évvel később, mert a család megkörnyékezhetetlen volt, bármiféle hátrányok is érték volna.
Én azt biztosnak veszem, hogy az akkori elbocsájtásnak Szegeden volt oka, még akkor is ha az ilyen tudományos státuszok nem örök érvényűek, csak nekünk nem mindent kötnek az orrunkra.
vándor madár 2021.05.24 11:26:42
@Bredpitt Monika: "hogy allergias vagyok egy amerikaban kapott percocet nevu gyogyszerre, ami miatt kulon kerdeseket kaptam es nem tudtak, hogy mi ez a gyogyszer."

Szerintem azt főleg neked kellene tudnod, hogy az mi, mert az, hogy te azt Amerikában kaptad és ott az a neve, ami, az téged nem véd meg Mo-n vagy bárhol, mert máshol is kaphatsz olyat, csak éppen más a neve. A gugli kidobja, hogy mi van benne.
Neked pedig magadnál kellene hordanod valami nyilatkozatot a személyid mellett, mert az ilyesmiből tragédia is lehet.
A gyermeknevelés mindenhol kemény és drága menet, pláne az Svájcban. Egy korábbi posztban azt írtuk, hogy hivatalos becslések szerint is alsó hangon 200 ezer frankkal kell számolnia annak, akinek gyermeke születik. A sok évnyi helyi tapaszlatból beszélő Fehér Holló posztjából kiderül, szerinte ez…..
vándor madár 2021.05.23 02:21:18
@Örömhernyó: "Svajcban dolgozó távoli ismerősöm hagyta a 3 gyereket és asszonypajtást Magyarországon, csak a pénzt küldi haza meg néha látogatja őket. Gyerekekkel oda költözni melós fizetéssel kész öngyilkosság"

Ettől azért megkímélnek, mert be sem engednek, ugyanis elő van írva, hogy hány személyre mekkora jövedelem és mekkora lakás szükségeltetik, csak ez nem nyilvános. Ha az nincs meg, akkor nem adják meg a tartózkodási engedélyt.

@BogyóHollandi: "Azt mondta, hogyha maradnak svájcban, akkor szociális segéllyel kellett volna kipótolni a nyugdíjukat, hogy elég legyen egy ottani idősotthonra. Inkább kp-re házat vettek Magyarországon és élnek mint Marci hevesen: az unokák-gyerekek így örökölnek majd pénzt is, házat is."

Ez így van, de a szociális segélyt behajtanák a gyerekeiken. Egyébként pedig minek kellene idősotthonba menni? Senkit nem kényszerítenek idősotthonba, van ambuláns ápolási szolgálat, amelyik naponta házhoz jár. De ha ők élnek Mo-n, mint Marci hevesen, akkor még segítségre sem szorulnak.
Az viszont teljesen más tészta, ha van Svájcban saját ingatlanuk, de alacsony a nyugdíjuk. Én már találkoztam 90+ -os svájci bácsival, aki azért vett Mo-n házat, hogy ne ússzon el az ottani háza, ugyanis azt fel kell élni, mert szocsegély csak annak jár, akinek gyakorlatilag semmije sincs.

@Arthamyr: "akik baromi sok adót fizettek,"

Ez azért relatív, mert más országokhoz képest Svájcban nem annyira baromi sok az adó, persze a gyermektelenek eleget fizetnek és bizonyos kantonokban akár a duplája is lehet az adó, mint a jobb helyeken, de ott viszont a megélhetés túl drága.
De abban mindenképpen igazad van, hogy aki megkapja az állampolgárságot, az ott már az ő mércéjük szerint is eleget fizetett mindenért és ha bármi foltot találnak rajta, nem kapja meg.

@Rudi a szezonalis Renszarvas: "3tagú családként a legeslegolcsóbb biztosítót kiválasztva havonta fizettünk 550 Frankot"

Ez a biztosítás még 1 felnőttnek is csak egy közepesen jó biztosítás lenne valami rendesebb helyen, nem 3 személyre, még ha a gyerekre keveset is kell fizetni. De az egészségbiztosítás nagyobb részét és az egészségügyi költségeket is le lehet vonni az adóalapból, ha azok a nettójövedelem 5%-át meghaladják, ami nálad valószínű nem haladta meg, így sajnos saját költség lett. Ezt ki kell okoskodni, hogy jó legyen.
Az orvos nem számlázhat ki semmit hasraütésre, hanem meg van adva a TARMED-ben, hogy mit és mire mennyit lehet kiszámlázni, de ebben van 4500 tétel, úgyhogy lehet szemezgetni.
www.comparis.ch/krankenkassen/steuern/tipps/steuerabzug
Azon kívül Svájcban rengeteg kiadást le lehet vonni az adóalapból, amiről Mo-n álmodni sem mernének, úgyhogy ez az adótéma szerintem nem annyira borzasztó még gyermekteleneknek sem, a gyerekeseknek meg pont ezzel kompenzálják valamilyen szinten az egyéb többletkiadásokat.
Ami pedig a gyerektémát illeti, mégis sokan vállalnak több gyereket is (nem csak a migráncsok), bármennyire súlyos anyagi vonzata van. Nekem is volt svájci kollégám, aki lyukas cipőben járt, kilométereket biciklizett télen is a munkába, elég fiatalon volt két gyereke, akik akkor már nem is kicsik voltak, de a felesége nem tudott miattuk dolgozni és soha nem hallottam panaszkodni. Biztosan nem örököltek, mert bérelt lakásban laktak és a szülők sem vigyáztak a gyerekekre, mert ők is dolgoztak és szerintem nem is ott laktak, valamint ott egyáltalán nincs meg az az önfeláldozás a gyerekek és unokák felé, mint ami Mo-n divat, sőt elvárt, úgyhogy ebben @nyuszigonosz -nak teljesen igaza van. Sokan Mo-ról szerveznek valami segítséget, de azt én nem mondtam, hogy ez mindenkinek járható út.
Valamiért csak nem hajlandók bevezetni a gyermeknevelési ellátás semmilyen formáját.
A Miből élnek a magyarok Svájcban? sorozat mai részében egy szobalány pozíciót nézhettek meg közelebbről. Aki kérdez, az ezúttal is Csilla, aki válaszol pedig Adina. Csilla ezúttal változtatott a formátumon, így összefoglaló helyett következzen egy részlet a beszélgetésből...
vándor madár 2021.05.07 14:24:33
@Buchhalter: "Szerinte a határeset, amiért érdemes kijönni az nettó 3000 Frank."
Kb. stimmel, ugyanis a szociális segély felső szintje 2.500 körül van nagyobb városban, ami fedezi: kb. 1.000 szerény megélhetésre + lakbér + betegbiztosítás. Persze, ha a lakás csak 600, akkor annyit adnak rá, úgyhogy ez lehet mondjuk 1.900 is, de megvan a plafon, aminel nem adnak többet, akármennyibe kerül is a lakás és a betegbiztosítás. Ha valakinek nagyon kevés jövedelme van, akkor lehet kérni a betegbiztosításra engedményt

Ilyen álláshirdetés jelenleg nincs az Aldiban Bernben. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a német discountoknál szinte kizárólag részmunkaidős állások vannak melós szinten. Nem tudom, mi benne a trükk, de mind ezt csinálja, úgyhogy a megélhetéshez kell még egy másik részmunkaidős állás. Azon kívül csak fiatalokat vesznek fel, ha valakinek netán eszébe jutni oda jeletkezni.
https://www.jobs.aldi.ch/stellen?type=0&tx_aldijobslist_pi1[selection][channel]=7&tx_aldijobslist_pi1[selection][distance]=25&tx_aldijobslist_pi1[selection][location]=0&tx_aldijobslist_pi1[selection][searchwords]=bern

A gyógyszerészek átlagbére: 7.161 CHF havonta + a 13. havi. Kezdőbér 6.500 körül, 15 év tapasztalattal 8.500 körül. Vezetőké magasabb. DE északról délre haladva csökkennek a bérek és nőnek az adók kevés kivétellel, a férfiak jobban keresnek, mint a nők, a migráncsok sokkal kevesebbet is kereshetnek, mint a svájciak vagy nyugatiak, nem véletlenül kell titokban tartani a fizetéseket. Még a bérpapírt is postán küldik neked haza a munkahelyedről vagy lehegesztett borítékban adják oda a munkahelyen, mint a bankkódot.
A zürichi béreket egyáltalán nem lehet alapul venni az ország más részében.

www.jobs.ch/de/lohn/?canton=ch&term=apotheker
www.lohnanalyse.ch/ch/loehne/details/apothekerin.html
vándor madár 2021.05.07 14:36:59
@Diesunddasda: "Mert mások az igények."

Szerintem leginkább a lehetőségek mások.

"Meg azért ne felejtsük el, hogy sokaknak nem a pénzkeresésröl szól a munka."

Valahogy az az érzésem, hogy inkább keveseknek. Még nem találkoztam senkivel, aki örül, hogy azt csinálhatja megszakadásig, amit szeret és annak is örül, hogy éhezhet, mert fizetést azt nem kap.
De ha eddig nem is tudtunk semmit, akkor most a covid kapcsán kiderült, hogy a "művészek" nagy része, akik békeidőben azt csinálhatják, amit szeretnek, most nagyon örülnének, ha pénzt is kereshetnének szinte bármilyen "alja" munkával.
vándor madár 2021.05.07 15:11:21
@Buchhalter: "jobs.aldi.ch itt van az hirdetés az Aldiba"

Igen, pont ott néztem meg, még be is linkeltem, csak nem úgy jelent meg, ahogy kellene. Mindenhol csak eladót keresnek, aki nem is eladó, hanem mindenes, pakol, takarít, kasszáz, süt, stb és vezetőt. A fizetés sincs feltüntetve és mind részmunkaidős állás a vezetőin kívül.
De nekem mindegy. Én nem mondtam, hogy abból a keresetből nem lehet megélni. Meg lehet, de nagyon szerényen. És ha valaki a között választ, hogy otthon éhezik és az adósságban fuldoklik vagy odamenjen, akkor mindenképpen menjen, mert idővel lehet esetleg másra is esélye.
A baj csak az, hogy még ilyen helyen is túl magas elvárásokat kell megugrani - szakképpzettség, tapasztalat, fiatal kor és jó nyelvtudás. Akinek ez megvan, az ma már otthon sem éhezik, de attól még lehet rá oka, hogy oda menjen, ha kap rá tartózkodási engedélyt.
Rengetegen ingáznak Magyarországról Ausztriába dolgozni, de ritkábban esik szó azokról, akik ezeket az ingázásokat lehetővé teszik. Ők a vasutasok, úgyhogy ebben a posztban kicsit róluk lesz szó...
vándor madár 2021.05.05 12:20:38
@Buchhalter: "lehet nem rossz az özvegyi nyugdíj, vagy idős korra már van egyeseknek saját ház"

www.oesterreich.gv.at/themen/arbeit_und_pension/pension/2/6/Seite.270412.html

Attól tartok, az a baj, hogy még évek után is mindent Mo-ról néznek és értelmeznek az emberek.

Ha valakinek kis gyerekei vannak és azok miatt behatárolt ideig nem tud dolgozni, az még érthető, de hogy egyáltalán nem dolgozik, mert a férje momentán jobban keres az átlagnál, az ritkán vezet jóra. Itt nem csak az anyagi dolgokról van szó, hanem arról is, hogy a feleség nagyon kiszolgáltatottá válik minden szinten.

Történhet bármi, egy betegség vagy baleset, mert azért a mozdonyvezetői meló eléggé egészségkárosító. Sőt el is válhatnak, bár ott az együtt töltött évekre eső nyugdíjat megfelezik, nem úgy mint Mo-n, de azért egy mozdonyvezető nem keres olyan egetverő összeget ott sem, lásd alant.

A nyugdíj meg mindig kevesebb lesz, mert túl sokáig élnek az emberek és egyre inkább finanszírozhatatlanabbá válik a rendszer mindenhol, illetve egyre magasabb összegeket kell befizetni, ami a megélhetés rovására megy. Azt azért feltételezem, hogy az osztrák vasútnál van vállalti nyugdíj is, nem csak az állami és hát még lehet öngondoskodni is.

Egyébként pár száz euró özvegyi nyugdíjből nem igazán lehet fenntartani ott egy (túl nagy) házat idős korban. Ott kell fizetni betegbiztosítást is és adót is a nyugdíjból, úgyhogy az nem tiszta jövedelem, bár ha annyira alacsony, akkor adót nem kell fizetni. Többek között ezért is költözik sok nyugdíjas Kelet-Európába, mert a nyugdíj a megélhetéshez kevés, úgyhogy segélyre szorulnak, amit meg az állam ráterhel a házra, mint vagyontárgyra.

www.jobted.at/gehalt/lokf%C3%BChrer
vándor madár 2021.05.07 12:33:24
@SzZoole: "Biztos vagy te ebben? Szerintem a fele hihetőbb lenne, szerintem."

Hát igen. www.thesun.co.uk/news/7019221/train-drivers-salary-become-a-train-driver/
Néha előfordul az, hogy az ember külföldön is vágyik a hazai ízek után, de lehetséges-e „magyarul” étkezni az Egyesült Államokban? Ha igen, akkor mi minden kell hozzá? Az Amerikában élő Zének ráadásul a szakmája is a gasztronómia – az ő tapasztalatai következnek...
vándor madár 2021.05.04 11:18:50
@fhdgy: "Feladástól a kiszállításig mennyi idő telik el és hogyan védik az árut, hogy ne menjen tönkre?
Nagyon örülnék neki, ha ebben valaki profi tanácsokat tudna adni!"

Magyarországon meg máshol is közönséges hungarocell dobozban küldik a hűtött árut.
Ilyet lehet venni és otthon készíteni is legalább 3-4-5 cm-es hunarocell táblából, attól függően, hogy mennyire kritikus az áru és milyen időjárás van.
Én már kaptam mélyhűtött csomagot házilag tákolt hungarocell dobozban nyáron és nem volt felolvadva. Lehet beletenni jégakut is, de nem szükséges, ha jó a doboz és nem megy bele sehol levegő.
Tehát kell egy akkora hunarocell doboz, amibe az áru belepasszol, nem mondjuk 2x akkora és azt bele kell tenni egy akkora kartondobozba, amibe a hungarocell doboz pontosan belepasszol és mindenhol nagyon jól zár.
A legkisebb doboznak is kell akkorának lenni, hogy az etikett, amit majd ki kell nyomtatni a címmel és adatokkal, az ráférjen- tehát nem lehet kisebb.

strapa-doboz.hu/hutodoboz/

veszik.hu/hu/dobozok/151-hullampapir-doboz-250x200x130mm-eps-hungarocell-20mm-betettel.html

epitoanyagok.inwestroi.ru/hungarocell-hutodoboz/

A csomagot hétfőtől szerdáig érdemes feladni, hogy biztosan odaérjen, mert Mo-n nincs hétvégi kiszállítás. A csütörtök már rizikós, ha esetleg történik valami a kiszállítással vagy nem tudják időben átvenni.

Ha rendszeresen küld az ember csomagot, akkor szerződni kell valamelyik szállítóval és elviszik háztól, nem kell sehol feladni. Csak olyan szállítóval érdemes együttműködni, amelyik garantál 1 napos határidőt, ilyen főleg a Posta és a GSL.
De a GSL-nél az van, hogy a futár lehet, hogy csak késő délután ér oda, a postáról meg el lehet vinni reggel a csomagot, mert lehet, hogy a postás is csak valamikor délután ér oda. És az sem mindegy, mikor viszik el feladáskor a csomagot, csak olyanba lehet beleegyezni, amit délután visznek el, mert különben sokáig áll valahol.
Több határátkelő jelezte nekünk, hogy egészen furcsa helyzetbe került külföldön. Jellemzően ők azok, akik adott országban magánbiztosítással rendelkeznek és ott egyelőre nem tudják beoltatni magukat. Magyarországon viszont már nincs érvényes TAJ-kártyájuk, ezért (elvileg) ott sem oltakozhatnak,…..
vándor madár 2021.04.30 17:04:13
@Vrancisco: "Hol látjátok ezeket a szivárványokat a TAJ-számokkal kapcsolatban?"

Sehol, ezt az orvos látja a gépben, meg a TB Igazgatóságokon a központi nyilvántartásban.

www.napi.hu/magyar_gazdasag/milyen-lampak-jelzik-a-tb-t-kinek-kell-fizetnie-az-orvosnal.713342.html

www.neak.gov.hu/felso_menu/lakossagnak/ellatas_magyarorszagon/jogosultsag_az_ellatasra/ellatasra_jogosultsag_igazolasa/jogviszony_rendezesi_eljaras

Az nem elég, ha te felfüggeszted a fizetést. Azt is be kell jelenteni a TB-nél, hogy miért és ezentúl hol vagy biztosítva valamint az igazolást róla.

www.neak.gov.hu/felso_menu/lakossagnak/ellatas_kulfoldon/kulfoldon_munkat_vallalok_bejelentese
vándor madár 2021.05.01 11:51:36
@Ezopusz1234: "Szerintem az ellátást is meg kéne tagadni tőlük, lévén a Casco sem fizet, ha benne hagyja valaki a kulcsot a kocsiban és úgy lopják el."

És aki beoltatta magát és mégis elkapta a fertőzést, sőt meg is halt, az milyen kártérítést kap?
A gyógyszergyártóktól semmilyet, mert eleve így szól a paktum, de a kormánytól, aki az oltást nyomatja és a nem beoltottakat vegzálja és mindenben korlátozni akarja.

www.portfolio.hu/gazdasag/20210425/kiderult-hanyan-betegedtek-es-haltak-meg-magyarorszagon-a-koronavirus-oltas-utan-480174
Jövő héttől szigorodnak az Ausztriába ingázás feltételei, erről már mi is írtunk a napokban. Ugyanakkor nehézséget jelent, hogy alig pár nappal a február 10-től érvényes változások előtt elég sok részlet még mindig nem tiszta, márpedig így nem könnyű tervezni...
vándor madár 2021.02.06 14:55:10
@Csodabogár: "Engem az érdekelni, hogy aki nem ingázik, nem dolgozik, hanem csak simán kimenne Bécsbe egy kicsit, azzal mi a helyzet?"

Azzal az van, hogy otthon kell maradni.

www.bmeia.gv.at/oeb-bern/reise-nach-oesterreich/
Gépjárműadó, tévéadó, full üres lakás – csak egy pár azon tételek közül, melyek meglepetésként érhetik a külföldre költözőt, különösen akkor, ha nem tájékozódik részletesen előre. Lássuk, ti mi mindent szedtetek össze norvégiai posztunk kapcsán!..
vándor madár 2021.01.25 12:10:58
"Barbara ugyanakkor úgy látta, az államnak kötelessége lenne támogatni és nem elvonni: „Legfőként a minimumot keresők (ám sok esetben főiskolát/egyetemet végzettek) átképzését segíteni, a gyereküket egyedül nevelők mindennapjait megkönnyíteni, a gyakran betegeskedőket felmenteni a magas egészségügyi költségek fizetése alól, lakhatási támogatás, stb.”

Ezt a réteget nagyon is támogatja az állam Svájcban. Aki olyan keveset keres, jogosult még szociális segélyre is a fizetése mellett, abban benne van a lakhatási támogatás.
Ezen kívül lehet kérvényezni csökkentést a betegbiztosításra is. Mondjuk sokan elkövetik azt a hibát, hogy magas önrészt vállalnak, hogy alacsonyabb legyen a havi betegbiztosítás, de aki gyakran beteg és ezt a hibát elköveti, az ne lepődjön meg.
Gyerekesek elég magas adókedvezményeket kapnak és egyébként is szinte minden kiadást le lehet vonni az adóból, az egészségügyi kiadásokat is, a hiteled kamatait, de még a bankszámla költségeit is, ahova megy a fizetés.
Külföldiek ugyan 5 évig forrásadót fizetnek, de még azt is lehet kérvényezni, hogy adóbevallást tehessenek, csak éppen nem kívánatos, mert nem a semmiért engedik be őket.
Az átképzések valóban nem jól működnek, mert nem átképeznek pár hónap alatt, hanem valami mást az elejétől velejéig el kell végezni, ami évekig tart és több tízezer frankba kerül, ezért nyilvánvalóan senki nem akarja kifizetni, főleg, hogy semmi garancia nincs rá, hogy majd arra az új végzettségre évek múlva lesz kereslet.
Szerintem Svájcban sokkal inkább az van meglőve, aki nem túl keveset, de nem is igazán jól keres.
A gyermeküket egyedül nevelők meg mindenhol nehéz helyzetben vannak, mert az óvodák és iskolák sehol nincsenek tekintettel a munkahelyeken lévő munkaidőkre, éppen ezért sok szülő szociális segélyen van, holott tudna és akarna is dolgozni.
A határátkelők két nagy csoportja (azok, akik tudatosan csak meghatározott időre mennek külföldre, és azok, akik végleg tervezik) közül Zita a másodikba tartozik. Így aztán eljött az az idő is, hogy megszerezze a holland állampolgárságot. Ami nem is olyan könnyű járvány idején. (A cím természetesen…..
vándor madár 2021.01.21 16:13:01
@sörm: "Hát ilyen ez a bürökrácia :) Attól hogy ezt nem értem még jól fogok aludni :)"

Az egész annyiból áll, hogy változnak a jogszabályok. Amiről beszélsz, éppen pont 2013-ban változott.

A kedves posztíró végérvényesen kijelentette magát Magyarországról külföldi letelepedés céljából, azért vették el a dokumentumait. Értsd ne tudjon érvényesíteni Mo-n semmi előnyt, ha végérvényesen elköltözik, ugyanis minden ügyintézésnél 2 varázsszó van Mo-n "személyi igazolvány és lakcímkártya".

Ez szerintem eléggé bátor vagy inkább botor cselekedet volt úgy, hogy oda éppen csak betette a lábát, de az egyéb megnyilvánulások alapján nem annyira meglepő.

Ha valaki elmegy külföldre dolgozni, annak nem kell semmilyen módon kijelentkezni a magyar lakcíméről, csak a TB-nél és az Adóhivatalnál ezt a tényt bejelenteni, hogy kivegyék ezen nyilvántartások alól.
vándor madár 2021.01.21 18:01:18
@Zsuzsi65: "az volt a bosszanto, hogy 2017-ben amiklr meg akartam szuntetni egy magyar bankszamlat, 2 igazolo okmany hianyaban nem tudtam"

Az amerikások más tészta, az ő problémájuk az USA-tól ered és az egész EU-ban egységes.

A FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) eredetileg egy 2010. márciusában kihirdetett amerikai belső adójogszabály, amely az amerikai illetőségű állampolgárok adóelkerülését és jövedelemeltitkolását kívánja megakadályozni.
vándor madár 2021.01.21 18:31:37
@huisje boompje beestje: "Velünk akkor 4 példányban így tették. Nem véletlenü írtam, hogy felháborodtam az eljáráson."

Látom fogalmad sincs, hogy mennek az EU-ban és társult országaiban a dolgok. Máshol is meg kell adni, hova költözöl külföldre, sőt van olyan is, hogy még az új külföldi bejelentkezésedről is visza kell küldened az igazolást.
Arthamyr már kb. megadta az okokat, ami számos lehet. Meg még az is, hogy az elköltözéseddel nem szüntél meg állampolgár lenni. Az EU-ban nem lehet csak úgy köddé válni. Ilyen alapon a "nagytestvér" mindenhol figyel, sőt a technika finomulásával egyre jobban.

Egyébként azt sem értem, miért "kellett" bármit is eladni alacsony áron és rossz árfolyamon átváltani. Én ezeket a dolgokat, amik neked rosszul estek és tovább növelték az ellenszenvedet Mo. iránt, személyes elhatározásnak ítélem meg így a messzi távolból, nem pedig kényszernek. Ma már nem száll az államra a lakásod, ha elhagyod az országot, mint régebben.
Az olcsó húsért drága árat fizetnek a Németországban dolgozó közép- és kelet-európai határátkelők, akiket néha egészen elképesztő módon zsákmányolnak ki a vágóhidakon. Most ezen szeretnének egy új törvénnyel változtatni...
vándor madár 2021.01.09 11:41:17
@Golf2: "Nem német módra! Macedon "alvállalkozó" módra.Azokat kéne hazazsuppolni!"

Ja, ja ... Ha a gyártulajdonosok annyira tisztességes németek lettek volna, akkor direkt ők veszik fel a dolgozókat és nem mindenféle alvállalkozót szerveznek be.

A kormány most pont ezt tiltotta meg, de majd ezt is ki fogják játszani, valamint az 50 főnél kisebb vállalkozásokra eleve nem is vonatkozik a törvény.

www.bundesregierung.de/breg-de/aktuelles/arbeitsschutzkontrollgesetz-1772606
vándor madár 2021.01.12 21:03:24
@kárárámaispj: "Na persze. Csak példát nem tudtatok rá mondani egyet sem."

https://vs.hu/kozelet/osszes/kirugtak-aztan-kozmunkaskent-alaztak-meg-ugyanott-0520#!s0

/cikk/20150514_vg_kirugjak_a_kozalkalmazottat_aztan_visszaveszik_kozmunkaskent

168ora.hu/itthon/burkolt-letszamleepites-volt-a-kulturalis-kozmunkasok-alkalmazasa-most-kirugtak-oket-154410
mandiner.hu

A pedagógushiány azért eléggé relativ, nem minden szakterületet érint és a területi eloszlása sem egyenletes. Nekem is van pl. olyan pedagógus a rokonságomban, aki iskolában tanított és kirakták. Csak azért nem lett munkanélküli, mert van óvónői végzettsége is, amivel meg felvették. Nem mindenki tud eljárni 50 km-re dolgozni és ha el is tudna járni, nem biztos, hogy van közlekedés.
Sajnos sokan annak is örülhetnek, ha felveszik őket egyáltalán közmunkára, mert pl. olyan személyt is ismerek, aki nem sokkal nyugdíj előtt volt és direkt nem vették fel. Szemtelenül és gátlástalanul kihasználják a vidéki emberek kiszolgáltatott helyzetét.
Külföldön ingatlant vásárolni nagy döntés, hiszen ezzel valahol végleg letesszük a garast az adott ország, város mellett – de legalábbis saját ingatlannal már nehezebb mozdulni, mint egy bérleményből. Orsiéknak (akik történetét nemrégiben olvashattátok) hat, zökkenőkkel teli évükbe telt, mire az…..
vándor madár 2021.01.12 20:12:14
@sci_dev: "hogyan lehet kapni 100k jelzalog hitelt egy olyan ingatlanra ami csak 80k-t er, honnet van a fedezet a maradek 20k-ra?"

Fent írta, hogy van nekik 4 db lakáscélú megtakarítási számlájuk. Feltételezem, hogy azokat bele kell tenni a hitelbe, ha lejárnak.

@Golf2: "Tök olcsó volt 3 szoba 78ért.Pesten ennyiért lukat,vagy kis panelt kapni.Itt drágább az élet átlag harmadannyi fizuval."

Nem is Pest kaliberű helyen vették a lakást, hanem valami sokkal olcsóbb vidéki helyen, ahol nincs minden sarkon jól fizető munkahely, különben nem ennyibe került volna. Sőt attól tartok még dolgozni sem tudnának onnan eljárni, ha nem lenne mindegyikőüknek autója.
Vajon két év alatt mennyire tudja eldönteni valaki, hogy külföldön kíván-e maradni? Lehet ennyi idő után megalapozott döntést hozni? Mindenesetre Zoli a jelek szerint meglehetősen biztos a dolgában. Te hazaköltöznél? Inkább maradnál külföldön? Érted azokat, akik visszatérnek vagy fel nem bírod…..
vándor madár 2020.06.28 22:25:14
@desw: "Esetleg megvan a kilencvenes évek környékén a "kivéve GDF"?"

Nincs. Ezt én soha nem hallottam. Gondolom azért, mert nem éltem Mo-n. De volt olyan ismerősöm, aki oda járt informatika szakra és munkája is volt.

"A munkaerőpiac számára a diploma értékét nem az adja, hogy milyen nehéz megszerezni azt." Ebben teljesen egyetértünk.

Én már itt többször írtam, hogy az IT kommentelők túl pozitívan ítélik meg a dolgokat, amiket nem is ismernek, mert nekik túl jól megy mostanában a szekér.

Nem mondanám, hogy azok a nem szakmabeli állami hivatalokban dolgozó svájciak " az adott szakterület selejtje" lettek volna, akiket említettem, de ha te általánosságban úgy gondolod, nekem az is ok. Sőt az, aki főnök volt azon szakterületen, ahol semmilyen végzettséggel nem rendelkezett, az kifejezetten jó volt szakmailag, mert beletanult, de emberileg valóban selejtesnek titulálnám.

"Lehet tolni a píszí mantrát, de azért azt mindenki tudja, hogy egy munkahely megszerzésénél nemcsak a szakképzettség számít, hanem a jelentkező személyisége is." Igen, ez egyre inkább így van. Az angolszász világból gyűrűzött be ide is ez a jó szokás. Azért dől össze a híd, meg nyírják ki a beteget, mert nem a szaktudás, hanem az ismeretség, a személyiség és a soft skillek számítanak.

"Jó eséllyel a cigánnyal több gond lesz, mint egy magyarral, és egy munkaadó sem akar felesleges gondot, így ha teheti, inkább magyart tesz fel." Pont ugyan így gondolják Nyugaton is a külföldiről. Azzal több baj lesz, más a mentalitása, haza kell neki menni, ha baj van, képes még nevetni is és hangos is meg úgysem tudjuk, igaz-e, ami a referenciában áll és nem is fizetett a taníttatásáért, úgyhogy inkább ne vegyük fel vagy ha netán mégis, akkor legalább végezze el az alja melót és nyerjünk rajta duplán, ha már itt eszi a fene nálunk.
vándor madár 2020.06.29 12:00:17
@Schwiiez: "Nem tartom aggályosnak, hogy nem kizárólag a végzettség és az évek száma határozza meg a fizetést."

Nem emlékszek, hogy ezt mondtam volna. Azt viszont mondtam, ha nem is ezekkel a szavakkal, hogy ne az határozza meg a fizetést, hogy hol születtél. Amit a mai Magyarországról írsz, abban nem kételkedek, egyre rosszabb a tendencia, ezt mondom én is. Ennek egyrészt a multik által bevitt praktikák az oka, másrészt meg a belpolitikai helyzet, bár a részrehajlás régen is megvolt.

"Ha én mobbingot tapasztaltam volna, vagy olyasmit, hogy "mindenki ellenem van", azonnal veszem a kalapom és keresek másik munkahelyet." Nem olyan egyszerű ez esetben munkahelyet váltani, ugyanis ezek lecsokkolnak a hátad mögött, felhívnak mindent és mindenkit, aki tud rólad valamit. A szemedben nyájaskodnak és szuper kedvesek, de a hátad mögött alattomosak, aztán el is aljasodnak, ha úgy hozza a sors. Svájcban még egy IT-s sem ugrálhat. Már régen olvastam, hogy az nem tartozik a hiányszakmák közé.

"Otthagyom az országot." Igen ez lenne a megoldás, csak azért mégsem olyan egyszerű. Ezen nagyon sokat gondolkodtam és arra jutottam, hogy ez kb. olyan, mint a zsidóság reakciója a nácik hatalomra jutása után. Menekülni kellett volna, csapot-papot hátrahagyva, ki merre lát, mégis maradtak, mert nem tudták elképzelni, hogy egy kulturnép olyanokra képes. És aki menekült, azt sem akarta befogadni senki. Ott van pl. a hatalmas Kanada, amelyik simán fel tudott volna venni milliókat, mégsem tette.
Aki pl. az utolsó pénzén Svájcba költözött, családja van, adóssága van, az nem tud ugrálni és hol van megírva, hogy máshol jobb lesz, ráadásul anyagilag is komoly gödörbe kerül(het).
Azt nem lehet mondani, hogy minden rossz Svájcban, de ha a munkahelyeden, ahol az életed nagy részét töltöd, gyötörnek a semmiért, akkor az nagyon romboló tud lenni.
Én viselkedésbiológiából készültem írni kb. ezen a vonalon a doktori disszertációmat, csak nem lett belőle semmi, mert nem volt miből megélnem. Arra még volna magyarázat, hogy szűkös források idején az emberek állati módon viselkednek, de ahol ekkora gazdagság áll rendelkezésre és jut mindenkinek bőven, meg még állítólag a keresztény etika is dívik, ott azért ez elég gáz.

Amit a magyar nőről írtál, azt nem értem. Miért nem ülhetett oda, ahová akart vagy legalább is onnan el, ahol volt, oszt megoldódik a helyzet. De mivel ők minden szarra, amit max. 5 perc alatt el lehetne intézni, meetinget hívnak össze, amin nem tudnak dülőre jutni, elhúzódik a végtelenségig. Így lesz bolhából elefánt.
vándor madár 2020.06.29 12:08:03
@ajax1976: "Én így a helyzetet a kiutazásom után 1-3 évig láttam."
Na akkor te is elég sokáig rózsaszin ködben éltél. Én ismerek olyanokat, elsősorban németeket, akik már a 3 hónapos próbaidejük végén nem voltak Svájcban vagy már orvosi kezelés alatt álltak.

"Amit viszont hallok (még svájciaktól is), hogy ez a fajta mobbing kultúra az elmúlt 5-6 évben egyre erősebben terjed." Pedig már 20 évvel ezelőtt is divat volt.